Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Op Reddit zijn de details voor de aankomende Survival-update voor Fallout 4 bekendgemaakt. Gebruikers wisten de details te halen uit de gamebestanden. Bethesda heeft toegegeven dat de informatie klopt, maar dat er nog aan de modus wordt gesleuteld.

Op Reddit plaatste gebruiker 'rayQuGR' een lijst met de dingen die veranderen wanneer een speler de Survival-modus selecteert. Opslaan van de game wordt gelimiteerd tot enkel wanneer een speler het personage voor een uur laat slapen, en fast travel is niet mogelijk op de hoogste moeilijkheid. Deze twee veranderingen waren door Bethesda eerder in een interview al geopperd als mogelijkheden.

Een groot aantal eerder onbekende veranderingen komen ook naar voren uit de gamebestanden. De optie voor Survival staat bij de gameplay-opties, onder de moeilijkheidsgraadinstellingen. Als Survival daar wordt gekozen dan krijgt munitie een gewicht mee, net als in vorige Fallout-games op de hoogste moeilijkheid. Verder verschijnen vijanden niet meer op de minimap en wordt het belangrijk om het personage goed te verzorgen. Drinken, eten en rust zijn belangrijk. Als dit niet wordt gedaan, raakt het personage vermoeid of wordt het ziek, met alle gevolgen van dien.

Het spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad geeft de speler automatisch de Adrenaline-perk. Deze bonus zorgt ervoor dat de speler meer damage kan doen. De enige manier om deze perk te verbeteren is door andere personages te doden. Slapen zorgt ervoor dat de extra schade die de speler uitdeelt dankzij de perk weer afneemt.

De update met de hogere moeilijkheid voor Fallout 4 is iets waar fans van de serie op wachten sinds de release van de game. Fallout 4 bevatte namelijk bij release niet de Survival-modus voor een hoge moeilijkheidsgraad zoals vorige games dat wel deden. Kort na release liet Bethesda weten te werken aan een update met de nieuwe modus, maar liet maar weinig details doorschemeren.

Bethesda heeft toegegeven dat de informatie klopt en heeft zelf gezegd dat de details een vooruitblik zijn op de aankomende modus. Wel geeft de studio aan dat er nog steeds aan wordt gewerkt en dat er dus veranderingen kunnen plaatsvinden. Eerder maakte de studio ook al details bekend van de komende dlc-pakketten en de beloofde ondersteuning voor mods.

Fallout 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Hmm, weet wel dat als ik dit ga proberen op een nieuwe playthrough, dat ik dan Settlements compleet links laat liggen, die geven je iets te veel timed quests (die je binnen een bepaalde tijd moet doen, of ze failen) en sturen je van de ene kant van de map naar de andere ("around the corner" my ass!). Als je dan niet kan fast travellen is dat zwaar irritant. Ik vind settlements opzetten en onderhouden hartstikke tof, maar ik denk niet dat het past bij een echte survivalmode. Bovendien kunnen settlements het spel heel erg makkelijk maken als je daar vroegtijdig in investeert (zoals mijn Sanctuary Hills die 600 en 1200 op Spectacle Island, purified water produceren, wat me zo goed als ongelimiteerde caps geeft).

Aan de andere kant, de moeilijkheid in het spel is sowieso heel snel uit zn verband gerukt. Spray and Play submachine gun, perks voor explosives en rifles (subs vallen daar onder), en ik hoef maar een beetje in de richting van me vijanden te zwaaien en ze vallen bij bosjes neer. Alleen een Deathclaw of Behemoth op z'n tijd kost iets meer mikwerk maar zijn altijd dood binnen 1 magazijn. Wat dat betreft merk ik weinig van de huidige Survival moeilijkheidsgraad behalve dat de hogere level enemies grotere bulletsponges zijn.

Ik denk eerder dat deze handicaps het spel irritant maken, in plaats van moeilijk.
Opzich tof hoor, maar eigenlijk is er wezenlijk maar weinig veranderd sinds Morrowind bij Bethesda. Alle perks, signs, abilities, etc. worden enkel een nieuwe naam gegeven. Hoe is die Adrenaline-perk anders van vampirism in Morrowind?
Leuk dat je die parralel trekt, eigenlijk was Morrowind wat mij betreft de laatste echt authentieke Bethesda game, daarna is het allemaal zwaar verziekt door de consoles. We hebben vanaf die game steeds minder opties gekregen, en nu komen ze langzaam maar zeker weer terug, met als enige grote rode lijn de actieve mod community en de erbarmelijke staat van zowel engine als kwaliteit van de code (die twee houden elkaar mooi in balans :D)

Vanaf Morrowind is het absoluut waar dat Bethesda geen nieuwe ideeen meer heeft. De uitwerking is wat beter geworden, de 'flow' van de gameplay is een stuk meer in hapklare brokjes en laagdrempeliger, en dat is vanaf Oblivion > FO3 > Skyrim > FO4 steeds beter zichtbaar. Het wordt allemaal erg 'shallow', met als resultaat nu een FO4 dat eigenlijk gewoon the Sims In The Wasteland is geworden, met wat factions en weinig interessante questlines ernaast. Waar Fallout 3 nog zijn best deed een verhaal te vertellen en daar de immersie uit te halen, probeert Fallout 4 het met repetitieve gameplay en dat gaat natuurlijk niet werken. En zoals altijd is de balance een beetje zoek, na level 60 is Fallout 4 niet leuk meer - exact hetzelfde probleem dat Oblivion al kende als je boven, wat was het, leveltje 30 of zo kwam.

Survival kan Fallout wel weer een nieuwe dimensie geven, maar ik heb het herkauwen wel een beetje gehad nu... Voor mij de tofste area in FO4 was het zuidwestelijke puntje van de map, waar het zonder goede hazmat suit en af en toe slim navigeren niet te doen is om te overleven. Ik denk dat een sterk vervolg van Fallout de focus daar veel meer op moet leggen, niet snellere, maar tragere gameplay waarin overleven meer is dan zorgen dat je genoeg Ammo en stimpacks hebt voor die Deathclaw. De handling van de wapens bijvoorbeeld, past ook veel beter bij trage gameplay dan snelle.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 februari 2016 12:48]

Best grappig want ik heb Morrowind nog gespeeld toen het uitkwam. Indrukwekkende graphics voor die tijd maar de game play voor beginnende characters trok op geen ballen. Die vliegende wizard was fun maar het feit dat je in de dichts bijzijnde dungeon / grot al direct wormvoer was, was een beetje overdreven.

Heb geen probleem met moeilijke games maar je moet mensen langzaam laten het spel gewoon worden, niet van vlam. Hier is het spel, overleef.

Skyrim is om eerlijk te zijn het spel waar ik het meeste tijd ingestoken heb. 100de uren. Vooral later met de mod's. En heb het spel nooit uitgespeeld *lol*. Zijn er min punten ja ...

Het probleem met Morrowind was dat je soms met bepaalde combinaties ook het spel kon breken als ik me goed herinner ( bepaalde magie combineren maakte overdreven sterke resultaten of oneindig geld mogelijkheden ). Is nu al een paar jaar geleden *lol* waardoor ik de meeste details niet meer exact weet. O ja ... hoe je glass armor kon stelen in het begin van het spel *zucht*. Maar het was genoeg voor mij om het spelt foert te zeggen na een dozijn uren en nooit meer naar teruggekeken. O ja en de bugs! Die waren ook fun als ik me nog herinner.

Zelf met de mod's op Skyrim moet je voorzichtig zijn, of je eindigt met een spel waar je over krachtig word ( en boring ) omdat een bepaalde mod / optie het spel onbalanceren.

Ik denk dat voor veel mensen dat Morrowind een beetje het roze bril effect is. Ik heb dat ook vaak met bepaalde oude games. Eenmaal dat je ze terug speelt is het vaak van "uch? Ik vond dit fun. Het is zo monotoon". Veel mogelijkheden is fun maar ze moeten correct in balance staan.

Fallout 4 is niet veel beter. Eenmaal je voorbij bepaalde features ziet zoals het bouwen ( wat totaal geen spel waarde heeft ) en dat de meeste wapens / mod's je VATS naar hell doen ( aka mod van je wapens = je bent beter af gewoon als een actie shooter te spelen ). Dat er eigenlijk weinig nieuws onder de cap zit. Toch niet voor een spel dat 5 jaar na Skyrim uit komt.

Ik vind om eerlijk te zijn, de 3 survival mod's voor Skyrim dat een grotere impact hebben ( Frostfall / Wet and Cold / Realistic Needs and Diseases ). En het spel echt uitdagend maken.

Voor Fallout 4, was het zuidwestelijk punt in de map is zo eentonig. Zoals de rest van de map. De variatie is zo beperkt in Fallout 4, dat het een beetje belachelijk is. Letterlijk bijna iedere "dungeon" is bevolkt door 1 vijand type. Met soms geluk heb je één tweede zoals ratten of ghouls maar dat is het. De meeste vallen zie je vanaf 100km afstand want het zijn altijd dezelfde ( mijnen, laser triggers in een lange gang, wapen/shotgun achter deur of wc ). Ben het zo beu om de 1001 zelfde turrets overal te zien. Idem met overal dezelfde raiders, mutants enz, en af en toe in ander kostuum ( raiders / gunners / ... ).

Het is mooi dat ze een ganse stad nu gebouwd hebben. Maar dat na 200 jaar de enige "beschaafde" in de steden het piep kleine diamond city of bunker hill is, is beetje belachelijk. Voor iedere normale persoon heb je 100 raiders blijkbaar. En die zelfde raiders hebben hun basis vlak naast mutants and die hebben hun basis vlak naast gunners.

Veel content ja maar creatieve content? Niet zo veel. Er zijn hier en daar leuke plekjes en een paar leuke quests maar de rest is zo generiek. Alles is gewoon hetzelfde bruine / ruin toestand. In Skyrim voel je echt alsof je een wereld doorloopt. Je hebt gans de sneeuw bergen, de normale bergen met padjes, de bossen, de half tropische bossen in het zuid, de hot springs, de vlaktes, enz enz ... Er zijn zoveel mooie plekjes waar je soms stopt gewoon om het te bewonderen. In FA4 buiten op de hoogste toren in de stad ( om de stad in overzicht te zien ), heb ik persoonlijk niet het gevoel dat je ergens wilt stoppen.

Uch, weeral te veel text. *lol*

[Reactie gewijzigd door Wulfklaue op 25 februari 2016 15:16]

Ook indrukwekkende performance, mijn CPU schoot spontaan in brand bij het spelen van Morrowind :) De game had er niet veel moeite mee om gewoon alles wat voor je zat te renderen, in plaats van alleen datgene wat je kunt zien.

Ik had maar 1 probleem met Morrowind: de vijanden waren verstoken van enige indruk. Grotendeels was je met ongedierte aan het vechten. Dat haalde de magie er wel een beetje uit, zeker in vergelijking met de luid brullende mythische gedrochten waar je in Daggerfall gelijk al vanaf de tutorial dungeon tegen mocht knokken.

Op dat gebied vind ik Fallout 4 wel best eigenlijk, in plaats van dat je de ganse game mag wachten om met de leuke spullen aan de slag te mogen tegen de minder lieve mutantjes heb je eigenlijk alles al gelijk vanaf level 1 binnen handbereik. Heer-lijk. Ze snappen weer wat de games leuk maakt: lekker los kunnen gaan.
Voor mij de tofste area in FO4 was het zuidwestelijke puntje van de map, waar het zonder goede hazmat suit en af en toe slim navigeren niet te doen is om te overleven

Gewoon je T60 pakje aan met veel lood en ook daar ren je doorheen, dan wel met 10 Scorpions achter je aan. Haha
Ja, precies, en daarmee omschrijf je ook treffend het probleem met Fallout :) Veel te makkelijk.
Met het niveau van de quests in Fallout 4 wordt die afwezigheid van de fast-travel modus echt een draak. Ga naar locatie A en dood iedereen. Spoor mensen op op locatie A, B of C. Zoek een item op locatie B en breng dit naar A.

Meer diepgang zit er niet in. Laat maar zitten die survival modus.
Inderdaad.

Ik snap niet waarom mensen zo uitkijken naar deze modus.

Je kunt hopelijk zelf beslissen of je wel of niet fast traveled toch?
En munitie met gewicht? Ik moet nu al teveel laten liggen.

Klinkt als een vorm van zelfpijniging.
Klinkt als een vorm van zelfpijniging.
En dat zijn vaak ook de betere games, zie ook Dark Souls en co :D
Dat moeten de game mechanics er ook naar gemaakt zijn natuurlijk. Ik betwijfel of dit nou geldt voor Fallout 4
Het is goed als een spel interessanter wordt door een bepaald aspect moeilijker te maken. Maar het is slecht als een spel saaier wordt door een aspect moeilijker te maken (geen snelreizen kan dit effect hebben). Moeilijk is niet per se goed.
Exact, ik zat survival modus te overwegen en volgde dit wel een beetje. Ik ben trouwens bijna door mijn eerste playthrough heen. Maar zonder fasttravel?!! :? Dan peins ik er niet over. Behalve dat de enemies wat meer bullet sponses worden, wordt het zonder fasttravel ook een timesink... not a valid option imho :/
Een beetje een sensatietitel. Is het echt uitlekken als Bethesda het alvast aan de code heeft toegevoegd? Zij weten heus wel wat zij erin stoppen, en wat fanatieke fans op zullen merken. Ondertussen hebben ze wel weer een gratis nieuwsartikel gekregen over het spel (waar ze nog even aan hopen te verdienen door DLC, etc.), waar ze zelf niet veel voor doen anders dan bevestigen dat die code er inderdaad in zit. ;)

Hardcore mode was de voorganger in Fallout: New Vegas. Het was geen moeilijkheidsgraad, maar een mode die je simpelweg kon inschakelen naast het kiezen van je moeilijkheidsgraad. Natuurlijk maakt het je spel moeilijker, maar je kan het beter zien als een modifier bovenop de bestaande moeilijkheidsgraad. Hierom ben ik benieuwd of het ook daadwerkelijk een nieuwe moeilijkheidsgraad wordt, of toch weer een aparte optie. Als het een nieuwe moeilijkheidsgraad wordt, dan toont dat alleen maar des te meer aan hoe oppervlakkig Fallout is geworden, en dat is jammer.

[edit]
Inmiddels heeft Tweakers.net de titel aangepast. 'Uitgelekt' is vervangen met 'vroegtijdig ontdekt'.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 februari 2016 10:10]

Klopt, het is aangepast. Gezien het feit dat het ontdekt is in de code en niet bij een bron uit het bedrijf wegkomt is dit beter. Ook heb ik even een zin toegevoegd over hoe Survival ingeschakeld wordt. Het lijkt mij een nieuwe moeilijkheidsgraad toe.
De nieuwe Survival mode voegt net als de Hardcore mode van New Vegas een aantal nieuwe lagen toe aan de gameplay wat op zijn beurt er weer voor zorgt dat de algehele moeilijkheid van het spel echt wel omhoog gaat.

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat deze optie er niet vanaf het begin in zit. Ik heb nu 138u gespeeld en zit denk ik op ongeveer 50% van het spel. Ik ga nu niet wéér opnieuw beginnen. Ik was al opnieuw begonnen doordat ik zelf een soort van bovenstaande Survival mode wilde maken met mods maar dat is lang niet zo goed gelukt als wat men in de nieuwe Survival mode kan vinden. Zeer jammer. Ik ben wel blij met Fallout 4 hoe ik hem nu heb lopen, maar toch word ik een beetje jaloers als ik al die andere extra features van de nieuwe Survival mode zie.

Surival mode moet gewoon ook op een lage of middelmatige moeilijkheidsgraad gekozen kunnen worden, dus zoals bij New Vegas. Ik ben ook benieuwd hoe dit geimplementeerd gaat worden. Misschien dat ik dan mijn mods kan uitschakelen en Survival mode kan inschakelen op mijn huidige save game. Opnieuw beginnen doe ik pas over een jaar of 2 wanneer ik een boel van het verhaal en de missies enzo alweer vergeten ben.
Dit klinkt wel super tof (en tijdrovend). Heb over mijn eerste playtrough al ongeveer 100 uur gedaan.
Dat is dan wel met side-quests en settlements bouwen maar ook met enorm veel fast travel..

Als je je bedenkt dat je voor sommige quests toch van de ene kant van de map naar de andere kant moet ben je wel even bezig. om dan nog maar te zwijgen over het feit dat je soms een paar uur kwijt bent omdat je al een tijd niet hebt opgeslagen.
Over het algemeen denk ik dat dit best veel kan toevoegen voor de al doorgewinterde Fallout fan. Ik denk alleen dat iemand heel snel een mod maakt waardoor je wel kan fast travelen in Survival mode...
Dat lijkt mij dan ook een erg fijne optie inderdaad!

Ik zou het best willen proberen op de nieuwe survival modus, maar zonder fast travel lijkt het me écht niet tof.
Fallout stond voor mij altijd voor roleplay, explore and survival.
Fallout 4 vind ik enkel explore and kill. Van een sterk verhaal is geen sprake (maar dat vond ik in F3 ook niet echt het geval) Survival is in de verste verte niet te bekennen en dat mis ik wel.

Prima als kogels een gewicht hebben, maar dan moet een schot ook echt wegen. Een goed gemikte schot in de kop zonder armor hoort dan ook instant-kill te zijn. Dus niet enorme veel HP (ook niet voor jezelf mits powerarmor, maar dat moet al helemaal een schaarste zijn)
En schaarste. Prima als je moet eten, drinken en uitrusten, maar maak het dan extra spannend door schaarste. Je bent halverwege een queste, maar je bent door je rantsoen heen. Je wijkt van je plan af omdat je op zoek bent naar water. Al deze features zouden de huidige game breken vooral het huisje boompje beesje gebeuren.

Een spel geïnspireerd op het boek The road (https://www.bol.com/nl/p/the-road/1001004005040854/)
}>
Fallout 3 gaf mij tranen van geluk, voor Fallout 4 waren mijn verwachtingen te hoog. Toen moest ik weer huilen.

Survival mode is leuk, alleen dan moet het verhaal het ondersteunen. Alleen van A naar B rennen iets halen of dood maken voegt in survival modus naar mijn mening weinig toe.

Uiteraard kan het voor de die-hard net weer de boost geven om deze game langer te spelen.
Sinds wanneer lekt iets uit?
In de meeste gevallen is de lengte van de menstruatiecyclus tussen de 23 en 35 dagen met een gemiddelde van 28 dagen.
Je leert elke dag wat nieuws :P
Als humor gewaardeerd werd op Tweakers, had je vast geen 'rode vlag' gekregen voor deze opmerking :)
hehe LOL, u've just brightened my day
Het is maar een klein detail maar de reddit user is niet "rayQuGR" maar "ShaneD53".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True