Door Jeroen Horlings

Age of Empires IV Review

Compleet nieuw spel gebaseerd op deel twee

Inleiding

Age of Empires IV

Wat ons betreft is Age of Empires IV exact zoals verwacht en gehoopt. Het speelt als vanouds, al bevat het ook leuke vernieuwingen, en voor bestaande Age-spelers is dat goed nieuws. Microsoft en Relic hebben uitstekend geluisterd naar de community door de middeleeuwen als tijdperk te kiezen en daarmee voort te borduren op het succesvolle Age of Empires II. Tegelijk is het de vraag of dit deel net zo populair wordt als zijn illustere voorganger(s), want de gamewereld is een stuk sneller geworden. Verwacht dus geen innovatieve rts die de wereld op z'n kop zet; het gaat nog steeds om het winnen van grondstoffen en de juiste strategie om de vijand te verslaan.

Age of Empires IV, Windows

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 59,-

Vergelijk prijzen

24 jaar na het eerste en 16 jaar(!) na het laatste deel is er een compleet nieuwe versie van Age of Empires verschenen. Nadat in de afgelopen jaren van ieder deel een Definitive Edition was gemaakt, feitelijk remasters, was het eindelijk tijd voor een echt vervolg: Age of Empires IV. Nou ja vervolg, versie vier sluit niet aan met een nieuw tijdperk na deel drie, maar gaat een stukje terug in de tijd. Het is weliswaar een compleet nieuw spel dat from scratch is gebouwd, maar grotendeels is gebaseerd op deel twee, de populairste editie van de serie, die zich afspeelt van de vroege tot late middeleeuwen.

Het is een keuze die we kunnen begrijpen, gezien de populariteit die deel II tot op de dag van vandaag nog geniet, vooral bij de originele Age of Empires-fans. Een nieuw tijdperk na deel drie zou zich afspelen na de Amerikaanse burgeroorlog en dan kom je al snel bij slagvelden met tanks uit. Dat zou van Age of Empires een compleet ander spel maken dan voorheen. Niets houdt Microsoft en Relic tegen om later nog zo'n vervolg uit te brengen, maar voor nu zijn we blij met de keuze voor de middeleeuwen. Dat betekent dat je eenheden beginnen met pijl en boog, en eindigen met hand cannoneers en kanonnen.

Toch is Age of Empires IV niet zozeer deel II in een nieuw jasje; het is meer dan dat. Het haalt de beste elementen uit de hele serie en combineert die met nieuwe elementen. Het heeft een sterk verbeterde grafische vormgeving met fraaie landschappen en de volken spelen diverser dan ooit. In deze review bekijken we wat er in zowel positieve als negatieve zin anders is, of het spel anno 2021 nog wel modern aanvoelt en of er voor zowel oudgedienden als nieuwkomers voldoende spelplezier in zit.