Door Jeroen Horlings

Redacteur

Age of Empires IV Review

Compleet nieuw spel gebaseerd op deel twee

Age-verschillen, tijdperken en landmarks

De originele Age of Empires-delen hadden al Scouts en schaapjes. Die Scouts waren goedkope units om de map mee te verkennen. Tegelijkertijd pikten ze schapen op die je naar je basis kon doorsturen, zodat die later als bron voor voedsel dienden. Dit was niet exclusief; iedere unit kon de schapen in bezit krijgen als hij maar dichtbij genoeg was. In Age of Empires IV kunnen alleen de Scouts dat, wat reden is om ze in het begin zo snel mogelijk het speelveld te laten verkennen en daarna terug te laten keren naar je basis. Opgepikte schaapjes rennen namelijk mee met je Scout en je kunt ze vervolgens droppen op je basis.

Door de shifttoets in te drukken kun je units verschillende opdrachten achter elkaar laten uitvoeren en daarmee kun je dus ook een Scout over het veld laten rennen. Helemaal op eigen houtje verkennen, zoals in Age of Empires II, kunnen ze niet meer. Zeker in de Feudal Age is het zaak om zo snel mogelijk voedsel te produceren en de schaapjes spelen daarbij een sleutelrol.

Een landmark kiezen voor een nieuw tijdperk

Naar een volgend tijdperk

Een van de veranderingen betreft de manier van evolueren naar een volgend tijdperk. Bij Age of Empires I, II en III ging dat via de 'home town', zeg maar het dorpshuis. Als er genoeg grondstoffen verzameld waren, werden alle gebouwen geüpgraded naar het nieuwe tijdperk. Dorpelingen waren hiervoor niet nodig; het ging als het ware vanzelf, maar betekende wel dat je tijdelijk geen nieuwe dorpelingen of verbeteringen kon doorvoeren in je home town. Bij Age IV doe je dit niet via dit gebouw, maar via dorpelingen. Zij bouwen hiervoor een gebouw, een landmark, en als dit klaar is, is het tijdperk aangebroken. Het is dus zaak dit zo snel mogelijk te doen, via zoveel mogelijk dorpelingen in de buurt, want hoe meer eraan werken, des te sneller het gaat.

Dat principe werd ook voor sommige volken van Age III DE gebruikt. Het is een leuke en dynamische vernieuwing en het is ook prettig dat je tijdens dit proces gewoon nog dorpelingen kunt produceren. Je krijgt overigens een geluidssignaal als er voldoende grondstoffen beschikbaar zijn en ook het icoon van het tijdperk krijgt een gouden omhulsel om je eraan te herinneren dat je verder kunt.

Landmarks

Iets dat is overgekomen uit Age of Empires III en Age of Mythology, is een strategische keuze die je moet maken als je ontwikkeling verdergaat. Je kunt kiezen uit twee soorten gebouwen, 'landmarks', met ieder unieke eigenschappen. Het is mede afhankelijk van het volk en het tijdperk hoe groot de gevolgen zijn. Soms kun je via dat gebouw goedkopere of unieke units produceren en soms verandert het bepaalde eigenschappen, zoals de voedsel- of unitproductie. Ook zijn er unieke gebouwen met een zeer specifieke functie, bijvoorbeeld het Palace of the Sultan van het Delhi Sultanate, dat oneindig en automatisch olifanten produceert en de Guild Hall van de Fransen, waarmee je, ook als ze op zijn, grondstoffen naar keuze kunt produceren. Bij de Chinezen kun je ook achteraf nog landmarks maken die je niet had gekozen, maar bij de overige volken is de keuze definitief. Dat maakt het spel dynamischer, doordat zowel jij als je tegenstanders tijdens het spelen van strategie kunnen wisselen, totdat je bij het uiteindelijke vierde tijdperk bent aangekomen.

Muren spelen een grotere rol.

Muren

Muren spelen een iets grotere rol dan voorheen in het spel. Net als in Age II heb je houten én stenen muren. Je kunt houten muren echter niet halverwege upgraden naar steen, zoals dat mogelijk is in Age III. Muren zijn een mooie manier om de vijand letterlijk en figuurlijk op afstand te houden en je basis te beschermen. Al dan niet tijdelijk, zodat je tijd hebt je troepen te verzamelen om een aanval af te slaan. Ook sluiten de muren mooi aan op heuvelachtige landschappen, waardoor je hoogteverschillen krijgt.

De stenen muren van Age of Empires IV zijn een stuk groter en vooral breder dan voorheen. Dat maakt het mogelijk om troepen op je muren te zetten en dat is nieuw. Zo kun je bijvoorbeeld een arsenaal boogschutters op verschillende locaties plaatsen, zodat ze vijandelijke troepen die in de buurt komen, kunnen verjagen. Die boogschutters en de gebouwen daarachter zijn door de muur ook nog eens extra beschermd; ze krijgen een derde van de 'damage'.

Zo hebben muren niet alleen een defensieve rol, maar ook een potentieel offensieve. Zeker verder ontwikkelde kruisboogschieters en hand cannoneers kunnen een grote rol spelen bij het afslachten van vijandelijke troepen. Ook kun je nu verdedigende torens op de muren bouwen, die verschillende opties hebben om te schieten. Muren in combinatie met verdedigende torens kunnen een compleet leger wegvagen. Je kunt ze zo dicht bij een vijandelijke basis bouwen dat ze niet alleen troepen, maar ook gebouwen aanvallen. Je eenheden kunnen stormrammen en 'siege towers' bouwen om vijandelijke muren en poorten aan te vallen.

Van campaign tot skirmish en multiplay

Net als voorheen heb je verschillende manieren om het spel te spelen. Microsoft heeft de Age of War overgenomen van de Definitive Editions. Dit bestaat uit diverse uitdagingen waarmee XP te winnen is en leert je tegelijkertijd meer over de werking van het spel. Ook nieuw zijn Presets voor gevechten tegen de AI. Die zijn volledig voorgeprogrammeerd, zodat je direct aan de slag kunt. Toch zijn ze ook wat saai en lijken ze niet veel toe te voegen als je eenmaal je draai in het spel gevonden hebt.

Uiteraard kun je ook volledig je eigen skirmishpotje of custom multiplayer opzetten. Multiplayer werkte beperkt tijdens de reviewperiode, maar we hadden hier in een eerder stadium wel al kennis mee kunnen maken via een gesloten en een open bèta. Het werkte behoorlijk vlot, al wordt het spel wel wat trager als je vier tegen vier speelt en iedereen het maximale aantal units heeft: 1600 in totaal. Het leuke van potjes met mensen is dat de strijd volledig onvoorspelbaar is en er dus onverwachte dingen gebeuren. Zo werden we eens al na twee minuten aangevallen door een groep Scouts. Die zijn vrij zwak, maar in groten getale toch destructief tegen dorpelingen. Toch is de AI ook veel uitdagender en afwisselender dan voorheen. Zie de volgende pagina.

Eerst nog even over de campaign, want ook die is zeker de moeite waard. Het unieke van Age of Empires is en was natuurlijk altijd de historische setting. Ook tijdens de campaign krijg je veel historische informatie. Fantastisch voor liefhebbers, maar zeker ook leuk en leerzaam voor mensen die dit vak niet hadden opgenomen in hun vakkenpakket. Je leert er een bepaalde factie veel beter door kennen en het biedt meer gevoel en affiniteit.

De makers hebben een combinatie gemaakt van gelikte filmbeelden, deels gemaakt door drones, en animaties, bijvoorbeeld waar historische veldslagen zich hebben afgespeeld. Sommige gevechten, zoals het Engelse gevecht tussen King William en King Harold, doen een beetje Total War-achtig aan, waarbij je op een groot slagveld steeds strategisch bepaalde groepen laat aanvallen. Bij andere delen wordt de reguliere engine gebruikt en moet je bijvoorbeeld dorpen heroveren. Die missies zijn leuk om te spelen, maar verder niet heel verrassend, misschien zelfs wat saai. De Campaign unlockt ook informatieve video's over historische wapens, zoals de ontwikkeling van de kruisboog. Al met al oogt het heel verzorgd. Als je een nieuwe factie wilt leren kennen, is het raadzaam om te starten met de campaign.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee