Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Diablo II: Resurrected Preview

Blijft trouw aan het origineel

14-04-2021 • 06:00

168

Singlepage-opmaak

Wat er nog ontbreekt

Hoe leuk ook, het was best duidelijk dat we 'slechts' een alfaversie van de game konden spelen. Alleen de eerste twee acts van de game waren speelbaar en van de zeven classes konden alleen de Amazon, Barbarian en Sorceress worden gekozen. De Assassin, Necromancer, Paladin en Druid dus nog niet.

Hoewel de basis van de game staat, ontbreekt er toch ook nog best veel, hoewel dat grotendeels met de integratie van Diablo II in Battle.net te maken heeft. Zo heeft Blizzard beloofd dat het mogelijk zal zijn om oude singleplay-savegames uit het oorspronkelijke Diablo II te importeren in Resurrected. Dat kan echter nog niet. En omdat de alfaversie enkel op pc speelbaar was, was het ook niet mogelijk om cross-platform te spelen en op elk willekeurig platform door te spelen waar je was gebleven. Die optie komt er, al is het daarbij wel noodzakelijk dat je de game voor elk platform waarop je wilt spelen apart aanschaft.

Diablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-optiesDiablo II Resurrected - Menu-opties

Ook zaken als leaderboards zitten nog niet in de game, maar die komen er uiteraard wel, in een global-variant. Waar je in andere games in regio's speelt, zal dat bij Diablo II niet het geval zijn. Je strijdt met en tegen spelers van over heel de wereld. Met als het goed is een overzichtelijke lobby, al zit die nog niet in de huidige versie. Verder kun je in de uiteindelijke versie ook kiezen om een echt klassiek character aan te maken, waarbij je dus geen gebruikmaakt van de grotere stash en de tweede wapenuitrusting die in Lord of Destruction werd toegevoegd. Ook deze optie ontbreekt nu nog. Opvallend is verder dat de optie om via tcp/ip te spelen nog prominent in het menu aanwezig is. Die optie lijkt behouden te blijven, hoewel hij in de alfaversie nog niet actief was.

Het mag de pret allemaal niet drukken. Als Blizzard al deze opties toe weet te voegen voor release van Diablo II:Resurrected - en niet na release, zoals bij Warcract III: Reforged - zien we een heel mooi tweede leven voor Diablo II voor ons. Wij hebben in ieder geval verrassend veel plezier beleefd aan de hernieuwde kennismaking. Jammer dat onze alfa-characters inmiddels naar de digitale prullenbak zijn verwezen.

Preview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: ResurrectedPreview Diablo II: Resurrected

Reacties (168)

168
165
74
12
1
85
Wijzig sortering
MrLlamaSC post vaak videos op YouTube over Diablo II en die heeft een video waarin hij de gameplay en graphics, spell effects, nieuwe features en oude/nieuwe bugs bespreekt en een mooie samenvatting geeft van zijn mening over alle punten: https://www.youtube.com/watch?v=dEl8qsJgB7w

En in deze post-mortem van een dik uur verteld David Brevik over het ontstaan van Diablo I en ook wat technische details: https://www.youtube.com/watch?v=VscdPA6sUkc (Diablo: A Classic Game Postmortem, 2016)

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 23 juli 2024 01:18]

Ik ben heel benieuwd, 2 opmerkingen

- “when it’s done, dat principe kennen ze al een tijdje niet meer”
- ik ben altijd bereid mensen / bedrijven een nieuwe kans te geven, maar na het warcraft 3 debacle is er vooral 1 ding dat ze hadden moeten doen in plaats van aan Diablo 2 resurrected werken: alle beloftes nakomen die ze daarna gedaan hebben. En vooralsnog zit het er nog steeds niet in; een hoop beloftes om het goed te maken maar niets -op wat bugfixing na- waargemaakt. Geen clans, geen goede multiplayer matchmaking, beperkte battle.net.

Ik wacht het af en hoop dat ik ongelijk heb, maar blizzard uit de tijd van “when it’s done” had in ieder geval bovenstaande beloftes heel goed en snel nagekomen. Ik ben dus skeptisch een koop niets vooraf, niet zonder daverende reviews en enthousiaste metascore.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 juli 2024 01:18]

Mensen die aan d2R werken werken natuurlijk niet aan war3R. Dat is totaal ander team. Al ben ik met je eens dat er weinig mensen zijn die nog aan war3R werken.
Mensen die aan d2R werken werken natuurlijk niet aan war3R. Dat is totaal ander team. Al ben ik met je eens dat er weinig mensen zijn die nog aan war3R werken.
Dat wel of niet af hebben of inlossen van beloftes ligt natuurlijk niet aan een 'team', maar aan de bedrijfsleiding. Die bepaalt planning, resources, marketing en kijkt naar de aandeelhouders.

Blizzard was ten tijde van "when it's done" zo ontzettend succesvol, dat ze zoiets konden zeggen zonder enig pr materiaal naar buiten te sturen om een aankomend product te hypen. Als Blizzard aan iets werkte zou dat gewoon goud zijn. Dat is nu verleden tijd, en blijkbaar zijn de resources nu niet meer oneindig dat er een ontwikkelteam alle tijd van de wereld heeft om te sleutelen aan een game totdat het af is.
klopt. maar wat ik wil zeggen is dat je niet zo simpel kan zeggen nu ze aan niet meer aan d2R kunnen werken tot War3R "af" is. want dat kan door een totaal ander team gedaan worden. Maar we weten allang dat blizzard niet meer de oude is.
Je zegt dat het natuurlijk zo is dat het W3R team niet aan D2R zit, maar dat was initieel schijnbaar wel zo. Maar goed, de vraag is in hoe verre je de ramp wat W3R is, aan het ontwikkelteam kunt rekenen. Schijnbaar was de release gepland zonder met ze te overleggen.
Helaas is het wel zo, met andere woorden aan WarCraft 3R wordt helemaal niet meer gewekt. Er zijn al maanden ook geen fixes meer geweest. Activsion Blizzard heeft een derde partij aangetrokken (naam is mij even ontschoten) die de remasters gaat doen. Het team wat WarCraft 3R heeft gedaan is geheel ontbonden. Deze info. heb ik van de officiele fora weten te halen.
Hoe weet jij dat zo zeker? Aan Warcraft III werkt niemand.
Ik denk dat ze wel geleerd hebben van het WC3 fiasco, ze zullen wel heel dicht bij de oude game blijven. Mijn gok is dat dat leuk is voor heel even tot men doorheeft dat de game toch wel erg oud is en het gros weer afhaakt. Op de die hard Diablo 2 fans na, maar die zullen niet malen om de graphics.
Het grote probleem van WC3: Reforged was net dat ze zo dicht bij de oorspronkelijke game bleven, er was 0 incentive om reforged te spelen, dus hebben ze dat maar proberen forceren door retroactief WC3:TFT te patchen om features te verwijderen.

Als je een goede remake/remaster wilt doen dan moet je net een grote grafische update doen en QOL changes doen, kijk gewoon naar AoE(2): DE of Links Awakening. Die tonen aan dat je redelijk wat changes kan doen en toch heel trouw blijven aan het origineel.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 23 juli 2024 01:18]

Het grote probleem van WC3: Reforged was net dat ze zo dicht bij de oorspronkelijke game bleven, er was 0 incentive om reforged te spelen,
Grootste probleem van WC3 regorged was dat het retroactief een bestaande classic game onspeelbaar maakte. Bovendien de lijst met issues zoals het ontbreken van:
  • goede Ladder
  • Clans
  • Custom Campaigns
  • Backwards compatibility met bestaande mods en custom maps
  • LAN games
  • Er was beloofd dat bepaalde missies remasters zouden krijgen, getoond materiaal zat niet in de game, desondanks dat dit nog steeds te zien was op de store page (na release!)[/i]
Ook hebben we nu toegevoegde censuur door voice lines te verwijderen of heel slecht aan te passen. (Het heeft dus actief man uren gekost om bestaande content, wat al jaren speelbaar is, te verwijderen)

Nu begrijp ik dat ze inmiddels Custom Campaigns er weer in gepatched hebben en de store page hebben aangepast om oude beloftes uit te vegen.

Maar dit laat nog steeds een bittere na smaak, zeker bij de mensen die nu niet meer in staat zijn om de classic game te spelen op de manier dat ze gewend waren.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 23 juli 2024 01:18]

Ik heb de deep dive achter het idee en te techniek eerder gezien en daar krijg je wel het idee van dat ze het wel heel conservatief aanpakken...ze weten ook dat de diablo 2 fans erg kritisch zijn, zeker na het WC3 en Diablo mobile gedoe zullen ze echt wel goed nadenken...diablo fans zijn ook al gewend jaren te wachten voor nieuwe games dus dan maar even uitstellen lijkt me
Voor de liefhebbers, in de tussentijd kun je je heel goed vermaken met Project Diablo 2

https://www.projectdiablo2.com/

Zoals hij was, maar met eigen servers, en een hele grote serie verbeteringen in synergies, skills, maar ook in zones. Ze hebben zelfs een eigen 'map' systeem toegevoegd voor de endgame! Ik hoop dat Blizzard nog goed kijkt hoe ze daar alles hebben gedaan... Het is veel gebalanceerder en de endgame veel pittiger.
Deze kende ik nog niet, heb je hier voor de originele CD-roms nodig om te spelen, zoals vaak geval is met dit soort projecten?
Je moet inderdaad hem zelf installeren en de 'cd' in de speler houden als je begrijpt wat ik bedoel :+

edit:-- Voor de duidelijkheid, ik mount inderdaad de image van een gedownloadde versie. In mijn PC zit geen cd speler meer namelijk, de doosjes worden nog wel bewaard. Ik weet even niet of dat (het mounten) 100% legaal is of niet..

[Reactie gewijzigd door Rann op 23 juli 2024 01:18]

Je kan ook je CDKEYS invullen in je Blizzard account, je krijgt dan downloadable versies van Diablo die je met je key kan activeren en heb je geen CD meer nodig.
Ik heb toevallig nog de oude CD-roms liggen... bewaard voor nostalgische doeleinden. Zo met nog wat games die je nergens meer kan vinden zoals Alien VS Predator 2 (inclusief de uitbreiding). Wat was die game zijn tijd ver vooruit zeg.
Soms heb je van die spellen die wil je gewoon bewaren. Diablo 2 perfecte voorbeeld!
Die had inderdaad erg interessante 3D gameplay :) vond het toen een leuke opvolger (qua speelstijl) van Jedi Knights: Mysteries of the Sith.

Zulke spellen zie ik niet echt meer voorbij komen helaas.

[Reactie gewijzigd door Siaon op 23 juli 2024 01:18]

Er is een nieuwe versie jaren geleden uitgebracht van Alien VS Predator, maar die was niet geheel zoals AvP2... en ook te weinig spelers helaas.
Haha, ja, die heb ik nog een tijdje gespeeld. De multiplayer evenaarde het origineel niet echt en het was inderdaad moeilijk om mensen te vinden. Het spel was dan ook belachelijk duur (en al dat gedoe met die pre-orders etc.). Ik weet nog dat ik pre-orderde, holo kaart gekregen en metalen doosje. Maar het was meer hype dan spel, helaas :(
Nee het downloaden is illegaal, ookal bezit je zelf de CD-ROM. Die zou je dan zelf moeten rippen omdat alleen een *persoonlijke* kopie (om te bewaren of om praktische redenen) wel is toegestaan. Hetzelfde geldt voor een no-CD crack. Niet dat het veel uitmaakt, downloaden (en zelfs uploaden) van games wordt 'gedoogd' in NL.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 23 juli 2024 01:18]

Nee, zeker niet. Down- en upload wordt zeker niet gedoogd in Nederland en is in tegenstelling tot muziek en video altijd al verboden geweest. Daar kun je gewoon op gepakt worden.

Daarnaast voor de oude Blizzard games is dat helemaal niet nodig want ze zijn gewoon vanaf de Blizzard te downloaden als jijzelf een key hebt, kun je deze downloads activeren en heb je geen CD meer nodig.
Gedogen is wellicht niet het juiste woord (daarom ook tussen aanhalingstekens), omdat er geen specifieke overheidsrichtlijnen bestaan voor het afzien van vervolging. Echter tegen 'consumenten' wordt niet actief onderzoek gedaan als we het hebben over het down- of uploaden van software. Films wel heel af en toe door Brein, met als gevolg een aanklacht met wisselend succes en alleen voor filmmakers of uitgevers in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 23 juli 2024 01:18]

Je impliceert dat de actie van downloaden zelf illegaal is, dat lijkt mij sterk aangezien het pas iets is als je het volledige bestand hebt.

En aangezien het een kopie betreft van de cd die je dan letterlijk in je handen hebt?

Het lijkt mij gewoon onder de thuiskopie te vallen.
Een thuiskopie moet je toch echt maken van de media die jij legaal hebt verkregen en niet van andermans CD-ROM, ook is het bij digitale thuiskopieën niet de bedoeling dat deze gemaakt worden door een derde. Het resultaat is mogelijk hetzelfde maar dat maakt voor de wet niet uit. Dat dit een ouderwetse benadering is ben ik met je eens. En je weet heel goed wat je download ook al is dat maar een stukje. Dat zou uploaden van delen van bestanden ook legaal maken. Het kopieren (downloaden) en bezitten zijn twee verschillende dingen, ik geloof dat bezit nieteens illegaal is, de oorsprong is dan ook moeilijk te bepalen.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 23 juli 2024 01:18]

En hoe zie jij dat proces van een kopie maken dan precies voor je? Of eigenlijk: hoe heeft de wetgever dat beschreven?

Het lijkt mij dat niet het proces waarmee, maar het resultaat telt? Het resultaat is onmiskenbaar een kopie van jouw CD/DVD.

Hij wordt tenslotte ook niet 'gemaakt' door een derde, want het 'maken' lijkt mij het downloaden en opslaan.

Je lijkt goed in de materie te zitten, vandaar deze vragen hoor; ik kan me bijna niet voorstellen dat de wetgever hier heel specifiek in is. Deze processen zijn erg moeilijk van elkaar te onderscheiden. Moet je bijvoorbeeld per se weten hoe het 'dupliceren' in zijn werk gaat? Hoe valt het proces dat wij hier 'downloaden' noemen te onderscheiden van het proces dat wij 'CD/DVD image' maken (voor de wetgever)?

En wat je aan het eind schrijft: Als bezit niet illegaal is (het is tenslotte een kopie van iets wat je bezit), hoe wil je hier dan onderscheid in maken? Geen van de stappen is dan bij de wet verboden toch? In welk geval het downloaden van een image van jouw eigen CD/DVD dus prima onder de thuiskopie valt.

Dit laatste lijkt me nou juist weer interessant, want daar begon het me over. Computers hebben vaak helemaal geen CD/DVD spelers meer, dus het zou mooi zijn om downloaden aan te raden als legal manier om te kopieeren.
Het klopt dat de Auteurswet niet altijd specifiek is. We moeten het dus ook doen met jurisprudentie en de Europese wet. De Auteurswet stamt bovendien uit 1912... Je mag van software alleen een reservekopie maken, in tegenstelling tot de meeste andere media waarvan ook een meer algemene (thuis)kopie voor eigen gebruik toegestaan is. Deze reservekopie moet wel noodzakelijk zijn, en moet door de rechtmatige eigenaar worden gemaakt (Auteurswet Artikel 45k). Belangrijk is in dit geval dat het Europese Hof van Justitie in 2014 heeft bepaald dat een werk ook rechtmatig moet worden aangeboden voordat het verveelvoudigd mag worden. Downloaden uit illegale bron is dus per definitie niet toegestaan. Meer over deze zaak (het downloadverbod) hier: https://www.ivir.nl/publicaties/download/1525.pdf

Gelet op Artikel 45k kan zowel het downloaden ('transmissie') als de opslag worden gezien als verveelvoudigen, een beetje dubbelzinnig maar met opslag zal het volledige werk bedoeld kunnen worden, met transmissie maakt dat niet uit.

Tegenwoordig leidt dit alles tot steeds meer problemen. Denk aan SaaS oplossingen en cloud services, waarbij het de leverancier van die services is die de werken download en opslaat. Maar dat downloaden uit een onrechtmatige bron illegaal is, is best logisch, anders zou het piraterij aanmoedigen en zoals in bovenstaand artikel genoemd levert het gedogen van downloaden uit onrechtmatige bron rechthebbenden "ongerechtvaardigd nadeel" op.

Verder lees ik ook dat een reservekopie überhaupt niet los gezien mag worden van het origineel. Gezien de bewoording ook logisch anders is het geen reserve. Maar ik kan daarover zo even geen jurisprudentie vinden.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 23 juli 2024 01:18]

Zoals jij het noemt, lijkt het om iets illegaals te gaan. Heeft dit project goedkeuring van Blizzard?
You must have a legal copy of Diablo II: Lord of Destruction from Blizzard installed to play Project Diablo 2
1. Download the Project Diablo 2 Launcher below.
2. Locate your Diablo II directory for the 'Destination Folder' and Install.
3. Click on the Project Diablo 2 icon on your desktop to open the Project Diablo 2 Launcher.
Mwah, waar haal jij "illegaal" vandaan?
Stap 2 zorgt ervoor dat het wel duidelijk is dat zij geen copyrighted assets delen.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 23 juli 2024 01:18]

Veel developers staan niet toe dat de oorspronkelijke 'game-assets' worden aangepast voor mods. Dat staat vaak ook in de algemene voorwaarden.
Dat staat los van het feit of je wel of niet de originele game nodig hebt om te kunnen spelen.
Dat is geen legale beperking. Je kunt gewoon doen wat je wilt met de software die je bezit, zolang je je maar aan het copyright houdt.
Klopt, maar dan alleen voor eigen gebruik. En niet publiekelijk beschikbaar stellen.
Precies, en dat doet Project Diablo ook niet ;-).
Omdat ze de eindgebruiker verplichten om de originele kopie te gebruiken, blijven de assets op de zelfgekochte kopie staan en niet in het publieke domein.
En laat de Auteurswet nu net stellen dat je van software alleen een reservekopie mag maken of een kopie omwille van interoperabiliteit met andere onafhankelijke software. Het maken van een 'thuis' kopie voor eigen gebruik is niet toegestaan bij software.
Ik zou het ook niet direct als illegaal willen bestempelen, echter kan je het ook niet uitsluiten, ik verwacht dat het hier over emulatie gaat (net als bijvoorbeeld bij WoW private servers) en dat kan, afhankelijk van de wijze van reverse engineren voor zover ik weet best illegaal zijn, maar ook legaal gebeuren, afhankelijk van de wet en regelgeving, zo kan het voor zover ik weet best illegaal zijn een private server te hosten of te gebruiken in de US, terwijl het in rusland dan weer prima mag.
Plus wat nu illegaal is kan later legaal zijn: de libdvdcss code heeft uiteindelijk ook een exemptie gekregen op de DMCA.
vind illegaal altijd een groot woord. Je moet in het bezit zijn van het origineel om dit te kunnen doen. Zie dit meer als een mod. Aan "Rann" zijn reactie te lezen echter refereert hij naar het virtualiseren van een cd-rom drive en daar een ISO in laden dat is wel illegaal want dan heb je meestal cracks nodig. Maar als jij gewoon de CD's hebt dan is dit gewoon een mod.

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 23 juli 2024 01:18]

Ik vermoed dat hij erop doelt dat hij óf met een no-CD crack werkt, óf met een disc-image. Beiden werden officieel natuurlijk niet door Blizzard toegestaan. Alcohol 120% FTW, en als die niet voldeed, DaemonTools.
Volgens mij refereert Rann naar Deamon Tools of iets soortgelijks. Dat hoeft toch niet perse illegaal te zijn?
Ik kan me goed voorstellen dat je niet continu de cd-rom in de lade wilt hebben.
Hoe kom je daar bij? Hij zegt zelfs dat de drm niet omzeild wordt. Dit project hoeft absoluut geen goedkeuring van Blizzard te hebben.

Trol of azijnpisser?
(do you hear that? sounds like people having fun... they must be doing something illegal...)

Ken je FiveM? vMenu?...

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 23 juli 2024 01:18]

Blizzard heeft jaren terug al een no-cd patch uitgebracht. Dus dat is tegenwoordig niet meer nodig! Maar goed ook, want destijds is mijn cd in de lade letterlijk geexplodeerd.
Dit is eigenlijk mijn grootste zorg met d2 resurrected: mods.

Je mag ervanuit gaan dat de nieuwe versie alleen via battle.net werkt, dus geen prive servers.
Blizzard heeft de laatste tijd nogal de neiging om zich alle rechten/eigendom van mods/custommaps/etc toe te eigenen, dit is voornamelijk duidelijk bij hun RTS games met map editor.

Dus wat is de toekomst van d2 mods? Kan me niet voorstellen dat alle modmakers zomaar alle rechten op hun werk kwijt willen worden. En singleplayer only mods gaat het hem natuurlijk ook niet echt worden.
https://www.pcgamesn.com/diablo-2-resurrected/mods?amp

Support komt er gewoon. Nu weet ik niet het verschil tussen de werkingen er van. Maar hopeloos is het niet.
Ik ben bang dat PD2 mij een beetje verpest heeft voor D2R. Naast alle QoL dingetjes vind ik het hele systeem van shards/maps/droprate ook een enorme toevoeging. Door de verbeterde droprate is gear die je vroeger nooit vond ineens bereikbaar zonder dat je echt hardcore moet grinden en kan je leuke builds maken waar je voorheen als semi-casual alleen maar van kon dromen.

Tegelijkertijd is er door het corruption/shard systeem ook een gezonde balans gevonden zodat er nog een extra verdiepings/opschoningslag is qua high-end spul.
Dus het is eigenlijk te gemakkelijk gemaakt waardoor je het sneller uit speelt en daardoor sneller weglegt. Dit is dus waarom games tegenwoordig binnen een jaar in de prullenbak eindigen.

Mocht er goede endgame bij zitten ok. Maar bij Diablo is de endgame toch duidelijk de items waarmee je een build maakt.

[Reactie gewijzigd door krentebol op 23 juli 2024 01:18]

Nee hoor, de endgame is verschoven naar zogeheten maps. En ook ubers / dclone zijn nog moeilijk genoeg dat ze onbereikbaar zijn voor mij in ieder geval.

End game is nog steeds ook gear maar een normale Windforce bijvoorbeeld is niet langer BiS omdat deze allerlei extra's kan rollen via corruption of dus gebrickt kan worden als je pech hebt.

Bij vanilla D2 vond ik de droprate ook al te laag overigens. Ik snap dat het niet te makkelijk moet zijn maar ik heb het vroeger redelijk diehard gespeeld en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een Windforce heb gevonden. En genoeg builds waar ik nooit aan toe ben gekomen simpelweg omdat ik niet genoeg fatsoenlijke gear had, zelfs niet om er mee te traden.

Ik denk dat PD2 voor de die-hards nog steeds dezelfde uitdaging biedt terwijl het voor het segment eronder veel betere replayability heeft dan vanilla.
Wel mee eens. Zelfde met de geavanceerdere runewords, voor mij als fanatieke maar niet geobsedeerde speler volledig onbereikbaar 😊
Leuk verhaal.

"Zo heeft Blizzard beloofd dat het mogelijk zal zijn om oude savegames uit het oorspronkelijke Diablo II te importeren in Resurrected."

Belangrijke nuancering hierbij is dat dit single player files betreft. De meeste spelers zullen online spelen. Hier begint iedereen met een schone lei.

Overigens is The Den Of Evil de enige plek waarbij je alle vijanden moet uitschakelen. Dat komt later in het spel niet terug.
Schrijver heeft de diablo 2 hype destijds lekker aan zich voorbij laten gaan zo te lezen :P

Hoe zit het met de shared stash, of is die ook niet aanwezig?

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 23 juli 2024 01:18]

Shared stash is een van de weinige aanpassingen die ze gaan doorvoeren, heel fijn!
Ik ben vaak genoeg items kwijtgeraakt tijdens het mulen ja :( Vind het wel tof dat ze opties toevoegen om bepaalde verandering aan/uit te zetten, al betwijfel ik of er meer dan 1% van de spelers er gebruik van gaan maken.

De video's van Blizzcon over het maken zijn wel interessant, daar merk je gewoon dat ze echt vasthouden aan bepaalde regels voor remasteren.
Ik hoop dat ook ATMA files te importeren zijn (of ten minste savegames die met ATMA zijn bewerkt...)

Ik heb mijn ATMA database nog ergens staan met een copy van ieder item dat in de game kon droppen. Inclusief een volledige rune collectie.
Om die opnieuw compleet te moeten krijgen... Liever niet :-)
Daarnaast is het niet iets dat ze beloofd hebben. Ze kwamen er achter toen ze probeerden om voor de lol een oude savegame te importeren, of dat ook zou werken en dat deed het. Vervolgens hebben ze naar buiten gebracht dat dit ook werkt, maar het was nooit een streven.
Klinkt erg goed. Dit is een remake/rerelease/whatever die precies doet wat het moet doen wat mij betreft:
- Gameplay intact laten
- Irritante zaken uit het origineel oplossen
- Grafische update die de ruwe kantjes van het origineel afhaalt maar het artwork niet aantast

Less is more.
Ze lossen niet alle irritante zaken op(in de alpha in ieder geval niet). Want er is geen grotere inventory(ook niet in 2en gedeelt om de charm in balance te houden.). En dat was toch wel echt reten irritant.
Bots... bots en DUPING... dat is hetgeen waar ik voor vrees. De allergrootste charme voor mij is het uitzicht op een beter item....

In D2 resurrected kun je al dupen, dat is al bewezen en getoond door een streamer (met het doel Blizzard hier op te attenderen). Bots hebben mij uit de illusie gehaald om vorig jaar nog ff lekker de oude D2 te gaan spelen, telkens iemand die je game joined, paar regels spammed met dat je items kunt kopen op d2jsp en weer weg.

Hele economie naar de klippen omdat items gewoon niets meer waard zijn. Kans is groot dat je normaliter nooit Enigma gaat hebben, maar ik had het in 3 dagen.
Leuk, ik kijk ernaar uit! Die auto gold-optie vind ik een prima toevoeging.

Wat ik me afvraag @Paul Hulsebosch, heb jij destijds D2 gereviewed voor PC Zone? Ik zou het zelf opzoeken, maar mijn ouders hebben al mijn oude nummers weggegooid toen ik in het buitenland woonde :(.
Ik heb het even opgezocht (ik heb ze gelukkig nog liggen). De review in PC Zone is destijds (bijna 21 jaar geleden...) geschreven door Eric Bartelson. Ik weet nog wel goed de ophef en sensatie over de game.
Ah, thx voor het checken. Ik herinner me de sensatie inderdaad ook nog goed.
Is de framecap er vanaf in de nieuwe versie?
Yep, maar onderhuids werken de berekeningen voor attack speed bijvoorbeeld nog wel op lage snelheid.
Kijk de deepdive vid van Blizzon maar voor wat leuke info en zulke feitjes. Autogold, shared stash maar rest bijna hetzelfde etc.
"Het kreeg nogal wat kritiek over Warcraft III: Reforged".

Understatement van het jaar. Laagst scorende game op Metacritic OOIT. De originele versie gewoon ongevraagd gesloopt, om zeep geholpen. Beloftes over patchen en het vervolgens niet waarmaken en het daarna doodzwijgen. Blizzard is dood en begraven. Het enige wat nog rest zijn de grijpgrage handjes en diepe zakken van treasuregoblin Bobby Kotick.
Metacritic userreviews als (te) serieus nemen is al iets wat je niet moet doen.
Voor games met negatieve en positieve reviews. "wow nieuwe game in mijn favoriete serie, nog niet gespeeld maar 10/10" of "I don't like how the character looks, 0/10".

Dat War3R een misbaksel is klopt uiteraard.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 23 juli 2024 01:18]

Ik vind over het algemeen dat goeie games ook gewoon goeie reviews krijgen, en dan slechte games ook slechte reviews (zoals het hoort). De mensen met absurde reviews zijn enkelingen en hebben amper impact op de totaalscore.
Hier zijn natuurlijk wel uitzonderingen op.

[Reactie gewijzigd door Tomhh op 23 juli 2024 01:18]

Buiten de reviewbombs dus heb je genoeg games (ook omdat ze gesplits zijn door platformen) waar maar enkele reviews bij zijn. En dat zijn meer games dan de games als COD/fifa waar er honderden (?) of zo zijn.

Als 1 iemand dan omdat de game niet goed opstart (omdat hij het speelt met een GTX 580) een 0/10 geeft kan dat bij de userreviews (de andere 5 zijn bijvoorbeeld 5-7's) al snel een vertekend beeld geven.

Daarom eerst lezen dan conclucies, En professionele reviews zijn natuurlijk ook persoonlijk maar die zullen geen 0/10 geven voor een domme reden.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 23 juli 2024 01:18]

Als 1 iemand dan omdat de game niet goed opstart (omdat hij het speelt met een GTX 580) een 0/10 geeft
Als die antieke GTX580 gelijkwaardig of beter is als de door de ontwikkelaar opgegeven minimum vereiste kaart dan mag die persoon gewoon een goedwerkende game verwachten en is een negatieve review gewoon terecht als dat niet zo is.
Niet op de hoogste instellingen of resolutie maar wel gewoon een speelbare framerate op lage instellingen zonder crashes of bugs.
Huh, Half Life 1 minimum requirements:
- 133 mhz
- 24 mb ram
- svga card

Ik had een systeem een stuk boven dat maar ook daarop was het regelmatig horten en schokken.
En met enkel software renderer had je geluk als je 10-15 fps kon halen op een PII 233 in 640x480.
De minimum system requirements hebben in mijn opinie nooit een aangename game ervaring gegeven. En
ook de recommended systems mogen best wat naar boven geschaald worden. Dat was vroeger ook zo.
Met een game met een minimaal vereist van een 3080 bijvoorbeeld dus, lijkt leek me logisch. ;p
Gaat om domme mensen met domme redenen.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 23 juli 2024 01:18]

Ja klinkt net als die mensen die op YouTube binnen 1 minuut al roepen gave video. Terwijl de video 30 minuten duurt...
"Het kreeg nogal wat kritiek over Warcraft III: Reforged".

Understatement van het jaar. Laagst scorende game op Metacritic OOIT.
Wat natuurlijk niets anders was dan een zeer treurige review bomb actie. Laten we eerlijk zijn, de release van WC3 verdiende geen schoonheidsprijs en had zeker beter gemoeten (denk aan o.a. het vervangen van de oude game in het nieuwe battle.net), En daarom heb ik de game ook bij release niet gekocht. Maar zo slecht als men daar deed voorkomen is de game zeker niet, ik heb de game enige tijd na release gegift gekregen en nu speelt het toch best lekker weg, zeer vergelijkbaar met het oude WC3 in de campaigns die ik gespeeld heb.

Nee, metacritic user reviews zijn normaliter al tenenkrommend slecht, maar in dit geval was het vaak echt beschamend, de meeste van die reviews hebben / hadden gewoon 0 inhoudelijke onderbouwing.
Die onderbouwing is ook helemaal niet nodig, gezien het hele debacle bij de launch en de shitstorm die daarna volgde. "We're going to be patching agressively". Nou, dat hebben we gezien, er gebeurt NIETS. Bij Blizzcon online werd er NUL seconden gepraat over Warcraft III. Het is werkelijk schandalig, en het meest schandalige is dat ze gedwongen een 30GB patch door de strot van Warcraft III spelers hebben geduwd die niet eens dat gedrocht van een spel wilden hebben.
Daar sta ik toch anders in, een 0 (of iets in die strekking geven) zonder onderbouwing is gewoon triest gedrag, ik snap de frustratie, maar review wel gewoon eerlijk, WC3 reforged was zeker niet goed bij release, maar ook zeker niet "de slechtste game ooit", verre van zelfs, wat mensen lijken te willen suggereren met die review bombing. Een 5je of iets in die strekking zou simpel weg verdiend zijn, wat al erbarmelijk slecht is, in een review industrie waar games die niet minimaal een 8 krijgen simpelweg als matig gezien worden.

Dat er op Blizzcon niet over gepraat werd is trouwens vrij logisch, over Diablo werd ook jaren niets of amper gepraat wanneer er geen nieuwe content release was in het komende jaar. De jaren daarvoor was er dan weer wel reforged coverage op Blizzcon in aanloop naar de release. Ik had in ieder geval voor Blizzcon niet de verwachting dat WC3:Reforged coverage zou krijgen, anders dan op zijn best een vermelding over een komende patch of iets van die strekking.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 01:18]

Dat er op Blizzcon niet over gepraat werd is trouwens vrij logisch, over Diablo werd ook jaren niets of amper gepraat wanneer er geen nieuwe content release was in het komende jaar.
Dit is geen vergelijking natuurlijk. Het gaat hier om verwachtingspatronen creëren en onderhouden. Bij Diablo 2 wordt geen update verwacht en dus wordt er ook niet over gepraat. Zelfde bij Diablo 3. Dat loopt, er komen seizoenen uit.. that's it.

Warcraft 3: Reforged is door Blizzard uitgebracht in een onvolledige staat, vervolgens heeft Blizzard zeer duidelijk een verwachtingspatroon geschept: We maken er werk van, we zullen beter doen en beter communiceren.
Die beloftes verwacht men dan ook in levende lijven terug te zien en Blizzcon is daar een perfect platform voor. Dat ze dat niet doen spreekt hun beloftes (iig gevoelsmatig) direct tegen.

In het oog van de consument is dus terecht het gevoel dat er 0 logica inzit, in tegenstelling tot de volledige logica die jij ziet.

[Reactie gewijzigd door Liefd3 op 23 juli 2024 01:18]

Waar heb je het over? Er is werkelijk niks beter aan reforged dan wat er al was. Die game vraagt 30e voor een verplichte algehele downgrade. Als nog nooit eerder een negative review score van toepassing was geweest dan heeft Reforged ons laten zien dat het wel mogelijk is. Alles boven de nul in waardering voor die game is een vreemde vorm van genade.
En dat is dus waar ik het niet geheel mee eens ben, nadat ik de game gekregen heb, heb ik alle campaigns bijvoorbeeld weer doorgespeeld en dat was gewoon een goede en leuke ervaring om weer eens te doen. Nu ben ik het eens dat alleen een goede single player ervaring deze game niet direct een voldoende doet verdienen, maar wel meer dan een wraakbeoordeling zoals op Metacritic en daarom geef ik aan dat wat mij betreft een 5je prima is. Niet goed, maar ook niet zo overdreven slecht als sommigen het doen voorkomen.
En dat is dus waar ik het niet geheel mee eens ben, nadat ik de game gekregen heb, heb ik alle campaigns bijvoorbeeld weer doorgespeeld en dat was gewoon een goede en leuke ervaring om weer eens te doen.
Ja, en dat kon dus prima met Warcraft III. Zonder Reforged. Veel BETER zelfs.
Dat ze dit hebben gedaan is aan de ene kant gaaf. Ik heb echt enorm veel uur in Diablo 2 gestopt en speel het afentoe nog steeds. De nieuwe graphics zien er t.o.v. de originele versie heel mooi uit.
Maar aan de andere kant, wat ik mij nu dan afvraag is waarom een dermate oude game (welke al is aangeschaft in mijn geval) opnieuw geld moet gaan kosten...
Bedoel 35 euro voor een repolished game van 20 jaar oud weet ik niet of daar voor mij persoonlijk value in zit.

[Reactie gewijzigd door atmozfearsnl op 23 juli 2024 01:18]

Ja, met die redenatie kan je elke remaster / remake aan de kant schuiven. Ik heb 20 jaar geleden ook crash bandicoot (of FF7) gekocht op PS1 waarom moet ik de remaster / remake opnieuw kopen?
Bijna iedere remaster ja. Maar bijvoorbeeld Assassin's Creed liberation was oorspronkelijk voor de vita en is geremasterd voor pc. Een spel dat je beschikbaar maar op een ander platform heeft nog wel nut.

Ik moet trouwens zeggen dat de remake van WC3 met wel teleurgesteld heeft. Ben benieuwd of dit echt meerwaarde heeft. Controller support misschien?
Dan is deze dus zijn geld waard. Want hij komt op ps en xbox. En controller supoort geeft je 360graden movement ipv de 8 diagonale movement. En je kan tot 5? Skills aan keys binden. Dat is veel makkelijker als de oude 2 click systeem. Dus vraag me af of het niet te makkelijk gaat worden met controller.
"En controller supoort geeft je 360graden movement ipv de 8 diagonale movement."

Hoeft niet perse. Kan prima hetzelfde blijven.
Kan wel ja. Maar dat hebben ze niet gedaan.
Ik weet niet of je Diablo met een controller moet willen spelen. Teleport en ranged lijkt me te langzaam bediend kunnen worden met de contoller. Volgens mij was de console versie ook aangepast om met de controller te spelen. Wellicht als ze dat inbouwen.
D3 op de Switch heeft een soort van auto-targeting systeem op ranged attacks, waarbij de game kijkt naar de richting waarin je character "kijkt". Was af en toe een beetje finnicky om dan de prio op bijvoorbeeld een vijandje dichterbij te leggen, maar het werkt prima. Ik ga er van uit dat ze zoiets ook voor deze versie gaan gebruiken. Mogelijk met een knop om van target te wisselen, bijvoorbeeld, zodat je door alle zichtbare targets kunt cyclen.

Teleport zal misschien een uitdaging worden. Wat ik me nog kan indenken is dat ze het zo doen dat op het moment dat je die skill-knop indrukt, de actie even pauzeert, waarna je met een cursor kunt aangeven waar je heen wilt, maar dat breekt de flow van de game wel natuurlijk.
Teleport heeft een fixed range. Niet ideaal. Maar vast het beste wat ze kunnen bieden op console.
Ik kijk naar hoeveel uur plezier gaat het me geven? *nobrainer
Sure, maar stel dat ze 200 euro zouden vragen. Al speel je het sowieso 2000 uur... waard? ;p
200 euro voor 2000 uur entertainment, zou het voor mij zeker waard zijn. Als ik kijk hoeveel geld in aan WoW heb uitgegeven de laatste 15 jaar is dat bijvoorbeeld al stukken meer en dan ben ik iemand die minimaal gebruik maakt van additionele aankopen in de store. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een boost of racechange gekocht en slechts 1 server transfer. Sterker nog, ik heb alle gratis boosts die ik het gekregen met het kopen van diverse expansion packs nog steeds beschikbaar in mijn account, ik speel liever dan dat ik zaken over sla ;)
ik denk er zo'n beetje wel hetzelfde over.

ik speel het origineel nog best regelmatig, met plugy, de nieuwste versie ervan is uit, doet het uber tristram gedeelte nou helemaal goed, incl spawns van minions.

ik zal de ressurected wel gaan halen, maar niet voor 35 euro, dan wacht ik wel tot ie 15 a 20 euro is, de graphics boeien me niet dermate veel, als dat wel zo was, had ik het origineel ook allang niet meer gespeeld natuurlijk :)

ik heb er dus wel degelijk geld voor over, want ze steken er redelijk wat moeite in en het resultaat is echt vet mooi, maar voor alleen graphics update ga ik geen 35 euro neertellen. Dat komt bij mij een beetje over als...hey, we brengen een game uit, maar als je die met hogere resolutie en betere graphics wil spelen, moet je extra betalen, alsof het een soort exp pack is.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 23 juli 2024 01:18]

Omdat mensen die dit werk doen betaald moeten worden, en het bedrijf winst wil maken. Simpel antwoord.
Omdat er heel veel tijd en geld in deze remaster gaat zitten vragen ze daar uiteraard geld voor. Gek hé dat mensen betaald willen worden voor hun werk...

Als jij 20 jaar geleden een huis gebouwd hebt voor iemand en er nu een nieuw dak op moet leggen zou je ook niet blij worden als de eigenaar na het afmaken van de klus dan zegt "ja ik ga je niet opnieuw betalen, het is toch hetzelfde huis?".

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 01:18]

Klopt zeker maar een gedeelte van dat bedrag zit ook zeker onder het "we kunnen het vragen dus doen we dat" categorie. Maar ja, doe je niks aan.
Ik denk dat je onderschat hoeveel tijd er in een remaster als deze gaat zitten.
En ik denk dat jij bedrijven onderschat wat ze doen om geld te verdienen. Diablo 2 is legendarisch, een naam is geld waard. Dit is iets wat voor alles geld in principe; games, andere bedrijven etc. Die afweging wordt overal bij gemaakt.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 23 juli 2024 01:18]

Zelf heb ik D2 nog nooit gespeeld. Ik hoop dat de beleving echt als een nieuwe (recente) game aanvoelt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.