Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy Buds Pro Review

Sterke oordoppen met zwakke punten

10-02-2021 • 06:00

161

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De Samsung Galaxy Buds Pro zijn geheel draadloze oordoppen in het hogere prijssegment. Ze bieden veel slimme features, hebben een goede geluidskwaliteit en een fijne omgevingsgeluidmodus. De actieve noisecancelling valt helaas wat tegen. Als dat niet het belangrijkste is, zijn dit oordoppen om te overwegen, mits ze binnen je budget liggen en je het liefst een Samsung-smartphone hebt.

Pluspunten

  • Fijne omgevingsgeluidmodus met vier volumeniveaus
  • IPX7-classificatie voor waterdichtheid
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Voice Detection is handig
  • Prima accuduur

Minpunten

  • Belkwaliteit niet altijd op niveau
  • Noisecancelling moet beter voor deze prijs
  • Bediening niet uitgebreid in te stellen

Getest

Samsung Galaxy Buds Pro (Zwart)

Prijs bij publicatie: € 219,-

Vanaf € 99,90

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Samsung laat er geen gras over groeien wat volledig draadloze oordoppen betreft. De eerste Galaxy Buds werden ongeveer twee jaar geleden op de markt gebracht. Een jaar later werden ze opgevolgd door de Galaxy Buds+, die onder meer een betere bas hadden en een betere accuduur. Wat nog altijd ontbrak, was actieve noisecancelling.

Dat werd in augustus van hetzelfde jaar toegevoegd met de Galaxy Buds Live, maar viel enorm tegen. De lage tonen werden een klein beetje weggefilterd, maar daarmee hield het op. Tot nu toe kon je voor goede noisecancelling dan ook beter naar Apple of Huawei kijken. Relatief gezien dan, want oordopjes sluiten minder goed af dan koptelefoons. Met die laatste kunnen achtergrondgeluiden in de praktijk dan ook beter worden weggefilterd. Als de nieuwe Galaxy Buds Pro het echter even goed doen als de FreeBuds Pro en AirPods Pro, is dat een aanzienlijke stap vooruit voor Samsung.

De Samsung Galaxy Buds Pro hebben echter meer trucjes achter de hand. Zo zetten ze het volume zachter en schakelen ze naar de omgevingsgeluidmodus als ze je horen praten. Die omgevingsgeluidmodus is volgens Samsung natuurlijker geworden en windruis is als het goed is, geen probleem meer. Schakelen tussen twee Samsung-apparaten is eenvoudiger geworden, naar het schijnt. Bovendien zijn ze een stuk waterdichter dan voorgaande Samsung-oordoppen en hebben ze een losse woofer en tweeter, die dus een tweewegsysteem vormen. Dat moet de geluidskwaliteit ten goede komen. Op papier zijn deze oordoppen een aardige stap vooruit, maar is dat ook zo in de praktijk?

Galaxy Buds Pro sneeuwpop

Inderdaad, we hebben ons gezicht in de sneeuw geplant, speciaal voor deze foto.

Draagcomfort, belkwaliteit en accuduur

De Samsung Galaxy Buds Pro hebben een wat conventionelere vorm dan de Buds Live, die veel met kidneybonen werden vergeleken. Dat is maar goed ook, want de Buds Live zitten niet bij iedereen even stevig in de oren en voelen soms aan alsof ze niet lekker voor je gehoorgang zitten. Deze Pro-dopjes zitten bij een groter publiek beter in de oren; ze hebben een vorm die ook net even beter in onze oren past dan de Galaxy Buds+, hoewel dat wellicht niet voor alle oren geldt. Je krijgt drie maten siliconen dopjes bij de Buds Pro en bij mij persoonlijk passen de kleine rubbertjes het best. Meestal zijn dat de middelste, dus misschien zitten ze niet geweldig als je kleine gehoorgangen hebt.

Het in de oren doen van de Buds Pro duurt bij mij iets langer dan sommige andere oordoppen, omdat ik ze moet indraaien, zodat ze de gehoorgang goed afsluiten. Als ze eenmaal in de oren zitten, kunnen we ermee doen wat we willen, zonder dat we onze handen gebruiken, vallen ze er niet uit. We hebben hardgelopen, flink op-en-neer gesprongen en ze uit onze oren proberen te schudden; de Buds Pro bleven gelukkig keurig in de oorschelpen zitten. Ze zijn even wat zwaarder dan de meeste andere oordoppen die we hebben getest, maar we hadden daar geen erg in, ook niet bij langdurig gebruik.

Oordoppen Galaxy Buds Pro Galaxy Buds Live Galaxy Buds+ AirPods Pro
Gewicht per stuk in gram 6,3 5,6 6,3 5,4

De bouwkwaliteit van de Galaxy Buds Pro is goed. Ze voelen aan alsof ze tegen een stootje kunnen en sluiten goed aan bij de naden. De binnenkant is mat en de buitenkant glanzend. Ze zijn grotendeels gemaakt van hard kunststof en volgens Samsung geheel van post consumer materials. Dat houdt in dat het materiaal al eens gebruikt is voor andere consumentenproducten en gerecycled is. Ongeveer twintig procent van de oordoppen en het laaddoosje is gemaakt van gerecycled plastic, waarbij dat dus ook afkomstig kan zijn van niet-consumentenproducten.

Een grote vooruitgang ten opzichte van andere Galaxy Buds, is dat de Buds Pro waterdicht zijn volgens een IPX7-certificering. Ze zijn niet getest op stofdichtheid, maar op een half uur een meter diep in water. Ze kunnen dus tegen een regenbui en zullen het waarschijnlijk ook overleven als er eentje uit je oor kukelt in de gootsteen. Het laaddoosje is niet tegen water beschermd en je moet de oordopjes er ook absoluut niet nat in stoppen. Ook is er geen garantie bij waterschade. Zoals meestal gaat het dus puur om de feature dat ze in deze omstandigheden zijn getest, volgens de officiële norm.

Productfoto's Samsung Galaxy Buds ProProductfoto's Samsung Galaxy Buds Pro
Productfoto's Samsung Galaxy Buds ProProductfoto's Samsung Galaxy Buds ProProductfoto's Samsung Galaxy Buds Pro

Er zitten twee drivers in deze oordoppen, een 11mm-woofer voor de lage tonen en een 6,5mm-tweeter voor hoge tonen. De Galaxy Buds+ hadden overigens ook al twee luidsprekers. Verder zitten er drie microfoons op de Buds Pro, die samen moeten zorgen voor het filteren van achtergrondruis, zoals wind. Wat daarbij extra moet helpen, is de zogeheten Windshield Chamber. Dat houdt eigenlijk simpelweg in dat de microfoon wat dieper dan bij zijn voorgangers in het oordopje zit. Ervoor zit een metalen mesh, die geluid doorlaat, maar een deel van de wind tegenhoudt. Ook is er net als bij de Galaxy Buds Live een Voice Pickup Unit ingebouwd. Door trillingen in je kaakbeen op te vangen zorgt die ervoor dat de oordoppen weten wanneer je spreekt. Zo kunnen de oordoppen je stem helderder weergeven in gesprekken, volgens Samsung.

Dat alles vraagt natuurlijk om een test. Ik ben met de Galaxy Buds Pro, Galaxy Buds Live en AirPods naast een drukke weg gaan wandelen en heb intussen telkens hetzelfde stuk tekst ingesproken. Ook heb ik binnen een test gedaan, waarbij ik steeds dichter bij een hard blazende luchtververser kwam, waarbij ik op het einde met mijn hoofd vol in de wind stond. Ik heb de test minimaal twee keer uitgevoerd per situatie en oordopje, om incidenten uit te sluiten.

Samsung Galaxy Buds Pro versus luchtververser
Samsung Galaxy Buds Pro versus drukke straat
Samsung Galaxy Buds Live versus luchtververser
Samsung Galaxy Buds Live versus drukke straat
Apple AirPods Pro versus luchtververser
Apple AirPods Pro versus drukke straat

Alle drie de setjes filteren het geruis van de luchtververser vrij goed weg. De Galaxy Buds Live klinken wat ver weg, waar de Galaxy Buds Pro en AirPods Pro goed verstaanbaar zijn. Stemgeluid is bij de AirPods Pro net even helderder dan bij de Galaxy Buds Pro. Bij het lopen langs een drukke weg valt op dat de Buds Pro bedompt klinken. Het is bijna alsof de microfooningang geblokkeerd wordt, maar dat is niet het geval. We kregen keer op keer hetzelfde resultaat. We hadden beter verwacht van deze oordoppen, al is het gesprokene nog steeds te verstaan.

Accuduur

De Galaxy Buds Pro hebben per stuk een accucapaciteit van 61mAh. Het laaddoosje heeft een capaciteit van 472mAh, waardoor ze bijna acht keer op te laden zijn voordat je het doosje moet herladen. Dat is niet verkeerd, zolang de oordoppen zelf ook lang meegaan.

Accutest - geen anc
Oordopjes Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Samsung Galaxy Buds+
11u26m
Sony WF-1000XM3
7u33m
Samsung Galaxy Buds Pro
7u4m
Huawei FreeBuds Pro
6u51m
Jabra Elite 75t Active
6u42m
Samsung Galaxy Buds Live
6u11m
House of Marley Redemption ANC
5u58m
Jaybird Vista
5u48m
Apple AirPods Pro
5u8m

We zagen eerder in onze test dat de Samsung Galaxy Buds+ een bijzondere accuduur hebben. Daardoor hadden we hoge verwachtingen voor de Galaxy Buds Pro, maar helaas gaan die niet zo lang mee als die oordoppen. Toch doen ze het bepaald niet slecht tegenover de concurrentie, zoals je in bovenstaande grafiek ziet. We hebben nog niet met lege dopjes gezeten in de week dat we ze een groot deel van de dag inhadden.

Noisecancelling, bediening en geluidskwaliteit

De Galaxy Buds Pro hebben net als de Buds Live actieve noisecancelling. Dat stelde bij die oordoppen weinig voor, maar bij de Galaxy Buds Pro werkt het gelukkig een stuk beter. Je moet het echter niet vergelijken met de actieve noisecancelling van een goede koptelefoon. Wat oordoppen betreft zijn de Sony WF-1000XM3, AirPods Pro, Bose QuietComfort en Huawei FreeBuds Pro op dit vlak ook beter dan de Galaxy Buds Pro. De Buds Pro filteren vooral lage, constante geluiden vrij goed. Ze zijn niet zo goed in het filteren van minder constant geluid en geluiden met hogere frequenties, zoals stemmen. Een stofzuiger of een luchtververser wordt ook slechts beperkt gefilterd. We kunnen helaas geen frequency response laten zien bij oordoppen, zoals we dat bij hoofdtelefoons wel doen, omdat onze testopstelling zich daar nog niet voor leent. Daarom zul je ons voor nu moeten vertrouwen op onze blauwe ogen en natuurlijk vooral op onze oren.

Er is ook weer een modus die omgevingsgeluid via de microfoons versterkt. Deze is flink verbeterd ten opzichte van de Galaxy Buds+. Bij die oordoppen klinkt het doorgegeven omgevingsgeluid erg blikkerig, alsof hogere frequenties veel meer versterkt worden dan lage. Bij de Galaxy Buds Pro klinken de hogere frequenties nog wel een beetje schel, maar we hebben er geen problemen mee om lang met iemand te praten in de omgevingsgeluidmodus. Het geluid klinkt natuurlijk genoeg om te praten en ook op de fiets en bij het lopen in het verkeer zijn de omgevingsgeluiden niet vervelend om aan te horen.

Handige en vrij unieke features

Er zijn nu vier volumeniveaus voor omgevingsgeluid, wat erg fijn is. Dit is zeker geen standaardfeature op bluetoothoordoppen. Als je aan het verkeer deelneemt terwijl je naar een podcast luistert, wil je wellicht een ander volumeniveau voor het omgevingsgeluid dan wanneer je thuis naar een muziekje luistert en de bel wil kunnen horen.

Voice Detection is een andere handige en vrij unieke feature van de Galaxy Buds Pro. Er zitten echter wat meer haken en ogen aan. We zagen dit al eerder bij de Sony WH-1000XM4-koptelefoon, maar kwamen het nog niet eerder tegen bij oordoppen. Als de Galaxy Buds Pro via de Voice Pickup Unit detecteren dat je spreekt, wordt het volume van je media naar beneden aangepast en wordt de omgevingsgeluidmodus ingesteld. Vervolgens kun je prima een gesprek voeren. Als er een aantal seconden geen trilling meer wordt geregistreerd, gaat het volume weer omhoog en geven de oordoppen geen omgevingsgeluid meer door. Je kunt ervoor kiezen om vijf, tien of vijftien seconden in te stellen.

Het probleem is dat geen van de modi echt volstaat. Soms zit je nu eenmaal in een kort gesprek waarin je bijvoorbeeld even wat zegt tegen iemand, waarbij het dan best irritant is dat het lang duurt voordat de muziek weer op normaal niveau is. Een andere keer sta je even te praten met iemand die je tegenkomt, maar dan is een instelling van bijvoorbeeld tien seconden soms weer te kort. Iemand praat immers wel eens langer dan tien seconden achter elkaar. Aan de andere kant, we hebben de modus doorgaans aanstaan op vijf seconden en voor korte gesprekjes of opmerkingen werkt dat goed. Als we dan in een langer gesprek verzeild raken, doen we de dopjes alsnog even uit of in elk geval de muziek op pauze. De modus werkt overigens niet fijn als je regelmatig je keel schraapt of hoest. Ook dan registreert de VPU trillingen en wordt de modus dus geactiveerd terwijl je dat niet wilt. Meezingen zit er uiteraard ook helaas niet in.

App en bediening

De app die bij de oordoppen hoort, heet Galaxy Wearable. Het is een overzichtelijke app, met een aardig aantal functies, maar wel minder dan bij de Headphones-app van Sony. Dat is echter ook een positieve uitzondering. Je kunt de actieve noisecancelling op hoog en laag zetten, de aanraakvlakken uitzetten, een equalizer instellen en bijvoorbeeld ook je oortjes zoeken, waarbij je wordt doorverwezen naar de SmartThings-app van Samsung. Ook kun je kiezen wat er gebeurt als je het linker- en rechteraanraakvlak aanraakt en vasthoudt. Je kunt instellen dat rechts vasthouden het volume omhoogzet en links het volume omlaag. Ook kun je Bixby of Spotify oproepen of openen, en je kunt het aanraken en vasthouden gebruiken om te schakelen tussen ruisonderdrukking en de omgevingsgeluidmodus. We hadden hier liever meer opties gezien. Zelf zouden we liever zien dat je met het ene oordopje tussen de modi kunt schakelen en met de andere het volume kunt verhogen, maar dat kan dus niet.

Verder is de bediening zoals gebruikelijk: een keer tikken op het aanraakvlak is afspelen of pauzeren, twee keer is het volgende nummer afspelen of een oproep beantwoorden of beëindigen en drie keer tikken is het vorige nummer afspelen. Een oproep weigeren doe je door te tikken en vasthouden.

Samsung Galaxy Buds Pro - Galaxy Wearable-appSamsung Galaxy Buds Pro - Galaxy Wearable-app
Samsung Galaxy Buds Pro - Galaxy Wearable-appSamsung Galaxy Buds Pro - Galaxy Wearable-appSamsung Galaxy Buds Pro - Galaxy Wearable-app

Geluidskwaliteit

Zoals altijd hebben we de oordoppen met veel verschillende soorten muziek getest op lossless kwaliteit, maar ook via 'zeer hoge kwaliteit' streaming met Spotify. Voor deze gelegenheid hebben we ze vooral vergeleken met de AirPods Pro en de Galaxy Buds Live. De Galaxy Buds Pro komen er goed vanaf. De weergave van lage frequenties is net wat meer gedefinieerd dan bij de AirPods Pro. De Galaxy Buds Pro geven een lekker vol geluid met veel dynamiek. Ten opzichte van de Galaxy Buds Live horen we meer detail en klinken de Galax Buds Pro ook ruimtelijker. De Galaxy Buds Pro zijn zonder meer de beste volledig draadloze Samsung-oordoppen tot nu toe.

Omdat de Samsung Galaxy Buds Pro ondersteuning hebben voor de Samsung Scalable-codec, heb je een voordeel als je een Samsung-apparaat met Android 7 of nieuwer gebruikt. Het voordeel van deze codec is dat hij vlotjes kan schakelen tussen bitrates tussen de 96 en 512kbit/s, op basis van de stabiliteit van de verbinding. Dat komt de stabiliteit van het signaal ten goede en als de verbinding stabiel is, is de geluidskwaliteit hoger dan bij het gebruik van SBC. Zelf konden we echter geen verschil in geluidskwaliteit horen bij het testen. Aangezien AAC niet lekker werkt met Android, zijn mensen met een Android-telefoon die niet van Samsung is, aangewezen op SBC. Ondersteuning voor AptX was dan ook van meerwaarde geweest voor de geluidskwaliteit voor die groep mensen.

Een ander voordeel van het gebruik van de Samsung Galaxy Buds Pro met een Samsung-smartphone of -tablet is 360 Audio. De AirPods Pro hebben een vergelijkbare functie met Spatial Audio, een vorm van surroundsound. Als je 360 Audio aanzet in de geavanceerde instellingen, kun je op apparaten met minimaal One UI 3.1 surroundsound horen bij media die Dolby Surround ondersteunen. Ook registreren de sensoren van de Galaxy Buds Pro, net als de AirPods Pro, hun verhouding tot de smartphone of tablet. Door deze head tracking, blijft het geluid altijd vanuit de tablet of smartphone komen, hoe je je hoofd ook houdt. Dit hebben we getest met Netflix en het werkt erg goed. Er zit weinig vertraging in en het geluid lijkt ook echt uit de richting van het Samsung-apparaat te komen. Aan de andere kant zul je normaal gesproken gewoon in de richting van je tablet of smartphone kijken als je media aan het consumeren bent, dus heel nuttig vinden we de functie niet.

Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy Buds Pro met plezier gebruikt. Een belangrijke component daarin is natuurlijk de geluidskwaliteit, die is goed. Ze klinken beter dan voorgaande Galaxy-oordoppen en we hebben ze zelfs iets liever in dan de AirPods Pro, die toch ook erg goed klinken. Alsnog zijn er net iets beter klinkende oordoppen op de markt, zoals de Sony WF-1000XM3. Het totaalpakket dat Samsung met de Galaxy Buds Pro biedt, is echter sterk.

De omgevingsgeluidmodus is bepaald niet verkeerd en het is niet vervelend om deze aan te hebben staan en met iemand te praten. Ook is het fijn fietsen of lopen, waarbij je het verkeer goed hoort, mede dankzij de mogelijkheid om het omgevingsgeluid te versterken op vier verschillende niveaus. We hadden weinig last van windruis tijdens het fietsen en dat hebben we ook vaak anders meegemaakt. Door de IPX7-certificering maken we ons geen zorgen over een regen- of sneeuwbui, en de accuduur is dermate goed, dat we weinig hoeven na te denken over het opladen van het laaddoosje. Door de voor oordopjes unieke feature Voice Detection hoef je niet continu je muziek te pauzeren als je met iemand in gesprek raakt. Dat werkt prima voor korte gesprekken.

Het zwakste punt in het sterke pakket is echter de actieve noisecancelling, hoewel die veel beter is dan bij de Galaxy Buds Live. Vergeleken met de concurrentie op hetzelfde prijsniveau valt die echter tegen en hoor je de meeste storende geluiden gewoon nog. Ook viel de belkwaliteit ons tegen, vooral bij het wandelen langs een drukke weg, waarbij mijn stem bedompt klonk. Tot slot is de bediening maar beperkt in te stellen en is de bediening met aanraakvlakken niet onze favoriet. Daar kunnen we echter alsnog prima mee leven.

Al met al zijn dit goede oordoppen met verbeterpunten. De prijs is hoog en mede daardoor delen we geen award uit. Toch zijn dit fijne oordoppen voor met name Samsung-bezitters - vooral vanwege de ondersteuning van de Samsung Scalable-codec - als je tenminste met een klein beetje noisecancelling genoegen neemt. De basis is goed en het totaalpakket met een aantal slimme functies werkt in de praktijk lekker.

Pluspunten

  • Fijne omgevingsgeluidmodus met vier volumeniveaus
  • IPX7-classificatie voor waterdichtheid
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Voice Detection is handig
  • Prima accuduur

Minpunten

  • Belkwaliteit niet altijd op niveau
  • Noisecancelling moet beter voor deze prijs
  • Bediening niet uitgebreid in te stellen

Getest

Samsung Galaxy Buds Pro (Zwart)

Prijs bij publicatie: € 219,-

Vanaf € 99,90

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Reacties (161)

161
151
65
13
1
59
Wijzig sortering
Maar liefst één hele paragraaf die daadwerkelijk ingaat op de geluidskwaliteit van deze oordoppen, dat moet toch beter kunnen? "een lekker vol geluid met veel dynamiek" zegt mij namelijk niet zoveel. Met welke muziek is dat en is er muziek waar deze doppen mee uitblinken (of juist niet). Zoek de randgevallen op , vergelijk bijvoorbeeld ook niet draadloze of noisecancelling doppen qua geluidskwaliteit, maak je er niet zo makkelijk van af. Geluidskwaliteit is uiteraard subjectief maar met deze erg beperkte omschrijving kan ik dit geen volledige review vinden.
Laten we eerlijk zijn: Praten over geluidskwaliteit is ontzettend moeilijk en extreem subjectief. Het is erg moeilijk om goed te beschrijven hoe iets precies klinkt.

Je kan dit zien door een gemiddelde audiofiele review te lezen. Bijvoorbeeld:
Sony’s WH range has consistently set a benchmark for timing and dynamics and the XM4s continue this trend. The headphones communicate dynamic shifts, the jumps from quiet moments to loud ones, with ease. Their ability to slot into the groove of a track and follow it faithfully means they can entertain you with the most basic of beats and then make the switch to more complex arrangements without a second thought. Their sense of enthusiasm, pace and agility means they’re as happy charging through The XX’s I Dare You as they are getting to grips with the complexities of Radiohead’s 15 Step.
(bron: https://www.whathifi.com/reviews/sony-wh-1000xm4)

Een stuk meer tekst maar weinig nuttige informatie. Veel bloemachtige beschrijvingen van 'hoe het klinkt', sure, maar ik kan hier weinig echt aan op maken.

Helaas zijn hier weinig goede oplossingen voor. Eentje is om niet subjectief maar objectief te werken zoals bijvoorbeeld audiosciencereview doet. Daar worden metingen gedaan en wordt 90% van het waardeoordeel daar op gebaseerd. Voor sommige audiofielen is dat taboe, maar voor veel anderen is het meer moeilijk om te begrijpen. Dat heeft dus ook gelimiteerde waarde.

Al met al is geluid gewoon erg moeilijk te beschrijven en te beoordelen. Tweakers heeft geen expertise hierin, en kan daardoor niet echt een goed oordeel geven naar mijn mening.
Dat is niet helemaal waar. Natuurlijk is het moeilijk om er objectief over te praten. Maar, als je een x aantal tracks van verschillende soorten muziek als standaard test aanhoudt, kun je wel steeds een baseline benoemen en daarmee de verschillen in geluid. Maar net als altijd, dit moet je echt zelf horen en goed vinden.

Wat ik wel objectief gezien kwalijk vind is dat de bel kwaliteit schijnbaar niet goed is. Dat lijkt me voor velen wel een reden om hier 2 keer over na te denken....
Daar ben ik het ook mee eens, gewoon standaard een aantal tracks die bepaalde tonen weergeeft en van allerlei stijlen (Jazz, Blues, Piano, a capella, Rock, Pop) één of meerdere tracks beluisteren en daarop oordelen hoe die in verhouding staan met vergelijkbare oordopjes (of koptelefoons) zou handig zijn en meer tot de verbeelding kunnen spreken.

Vaak lees ik meerdere reviews voordat ik een koptelefoon of oordopjes aanschaf en in een winkel die ze heeft beluisteren met mijn eigen muziek. Veel noise cancelling koptelefoons/oordopjes klinken met noise cancelling juist minder goed (de soundstage lijkt kleiner te zijn met noise cancelling aan). Zo heb ik een B&O H9i na deze te hebben vergeleken met de Sony WH-1000XM3 en de Bose Quietcomfort 35 II. De Sony vond ik persoonlijk teveel nadruk leggen op bass, terwijl de Quietcomfort juist op alle vlakken net niet de tonen goed aantikt.
Je kan een product zeker wel beoordelen op hoe zuiver deze de verschillende tonen weergeeft, hoe helder deze de intentie van de artiest vertaalt, dat is niet iets subjectiefs. Wat jij zelf prettig vind luisteren, is natuurlijk wel subjectief.

Het geciteerde stukje van de door jou omschreven "audiophiles" van whathifi is echt je reinste lariekoek. Er zal geen échte audiofiel zijn die zo'n review serieus neemt.
De whathifi review erbij halen rechtvaardigt niet het gebrek aan diepgang over geluid in deze review. Waar ik het overigens niet mee eens ben, ik vind het stukje over het geluid prima.
Laat ik even een review van één van mijn koptelefoons er bij pakken:
Like most electrostatic headphones, the SR-007 also carries a boost of a couple decibels at 1kHz, along with an odd notch that’s visible in FR graphs but only serves to take the edge off the 1kHz region in listening. However, the 1kHz boost is still audible, especially with instruments that play notes in that region – flutes, pianos, clarinets.

Where the SR-007 distinguishes itself from other electrostats is its midrange character: it is very full and intimate, with voices (both male and female) rendered wonderfully, and instruments rendered with a delicate warmth that is just exquisite – never too forward, but never diffuse or hollow-sounding.

The upper midrange is dipped by some 5dB or so, starting at around 2kHz. This contributes to the warm sound of the headphone, but some might find that this coloration robs the headphone of some “immediacy,” “bite,” or “attack.”
Bron: https://www.headphonesty.com/2020/10/review-stax-sr-007-mk1/

Ik heb deze koptelefoon nu rond de 10 jaar, en ik ben het eens met wat hier geschreven is, maar zonder die ervaring had ik hier niet super veel aan gehad. En dit is van een site die zich helemaal specialiseert in koptelefoons. Ik denk niet dat we dit van Tweakers kunnen verwachten. Ik denk dat er wel meer ruimte is voor beschrijvingen over geluid, maar het blijft ontzettend moeilijk om dit over te brengen in een relatief kort stukje tekst.
Ik verwacht dat ook niet van tweakers. Daarom sluitte ik mijn reply ook af met dat ik het stukje over geluid prima vind :)

M'n reactie was meer gericht op het geciteerde stukje van whathifi. Daar moest ik wel een beetje om lachen.
What Hifi is inderdaad niet de meest geweldige site ter wereld, maar het was wel heel makkelijk om een voorbeeld te vinden ;)
"Zoals altijd hebben we de oordoppen met veel verschillende soorten muziek getest op lossless kwaliteit, maar ook via 'zeer hoge kwaliteit' streaming met Spotify. "

Hier heb je je antwoord, ja inderdaad vrij vaag allemaal. Er staat niet bij met welke tracks er getest is.
Daarnaast is het maar de vraag of deze buds primair voor muziek luisteren bedoeld zijn. Als er wordt ingezet op (actieve) noisecancelling en belkwaliteit dan denk ik toch meer aan zakelijk gebruik.
Inderdaad nogal onbegrijpelijk. Ik vind sowieso bij koptelefoon / oordop reviews op Tweakers dat er vaak (niet altijd) niet genoeg diepgang zit in het hoofdstuk geluidskwaliteit. Hoe handig alle functies als bellen enzo ook zijn... Ik vind geluidskwaliteit toch écht het meest belangrijk in oordopjes / koptelefoons.

Nu snap ik dat het niet voor iedereen zo is, maar besteed gewoon aan ieder aspect evenveel aandacht.
En zo moeilijk is dat in beginsel niet eens, al komt er wel meer bij kijken dan "even goed luisteren". Lijstjes genoeg op het Internet van favoriete nummers die audiofielen gebruiken om speakers specifiek op bepaalde aspecten te testen. Blijft natuurlijk een subjectief oordeel, maar dan wel een oordeel dat je zelf ook op intrinsieke waarde en waarde voor jou als persoon kan interpreteren als je naar die nummers luistert. En een oordeel met veel meer details omdat je meerdere aspecten beoordeelt.

Maar om een oordeel te geven dat als vergelijkingsmateriaal kan dienen, een geschaald oordeel, heb je ook een referentiekader nodig. Wat is het verschil tussen goed, heel goed en perfect? Wat is "lekker vol"? Dan moet je ook een omgeving hebben waarin je die nummers in echt superieure kwaliteit kan beluisteren op topkwaliteit referentieapparatuur, zodat je in ieder geval een referentiekader voor "perfect" hebt.
Waar zie je mij in mijn reactie kritiek leveren op Samsung? Ik heb mijn bedenkingen bij de manier waarop de review is uitgevoerd. Als dat een ander merk doppen betrof met dit review als resultaat, dan was mijn kritiek onveranderd gebleven.
"De eerste Galaxy Buds werden ongeveer twee jaar geleden op de markt gebracht. Een jaar later werden ze opgevolgd door de Galaxy Buds+, die een betere bas hadden, een modus om omgevingsgeluid door te laten..."

Ik heb de originele buds en die hebben ook al een ambient modus. Zat er vanaf het begin in.
Tevens zijn de Buds niet de eerste draadloze oortjes van Samsung. Voor de Buds had je de iconX. Met features als opslag in de oortjes en een ingebouwde hartslag sensor. Functies die je tegenwoordig niet meer snel vindt op draadloze oortjes.
Ik wilde vanmorgen precies hetzelfde posten, het is jammer dat dat ook niet belicht wordt want het artikel doet net of die Buds de eerst waren van Samsung, maar het is gewoon een doorontwikkeling (icm rebranding) van de gear IconX (2016/2018)
De Gear IconX 2018 model had ik ook! Waren erg slecht en moest ze 2 keer terugsturen voor reparatie aan het oortje. Bij de Galaxy Buds+ heb ik nu na 1 jaar geen enkel problemen mee en werken uitstekend.

Ik heb de Gear IconX 2018 nog steeds in zijn doosje

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 17:55]

Ik heb zowel de eerste als de 2e versie gehad. Ze waren allebei meer dan prima, al had ik wel accuproblemen met de 2e, wat Samsung zelf geen probleem vond.
Ik gebruik ze nog steeds nog nooit echte problemen mee gehad.
Dat staat er ook niet :) Ik heb de IconX zelf getest.
Dat klopt inderdaad. Geen idee waar ik dat vandaan heb dan. In elk geval verbeterd.
Met welke software versie van de Buds Pro is deze review geschreven? Sinds release zijn er al 3 updates geweest voor o.a. belkwaliteit en ANC. Persoonlijk is mijn ervaring met de ANC dat deze goed werkt en met bellen heb ik nog geen issues gehad.

Edit: uit screenshots lijkt t AUA5, meest recente is AUB3

[Reactie gewijzigd door CyberJohn op 22 juli 2024 17:55]

De nieuwste die er was lijkt het. AUA5 is pas op 2021-02-01 uitgekomen.
AUB3 is eergister uitgekomen, in die tijd kan je geen volledige review maken ;)

Edit:
Voor wie het interessant vindt, Samsung geeft aan deze wijzigingen tedaan te hebben in AUB3:
The operating concept has been changed when the user wears one earbud.
Improved Active noise canceling function.
Improved Ambient sound function.
Improved system stability and reliability
Daar moet ik wel bij zeggen dat ze het verbeteren van de Active noise canceling en Ambient sound ook al in de versie ervoor melden, dus dat lijkt een doorlopend project te zijn.

[Reactie gewijzigd door job_h op 22 juli 2024 17:55]

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, was ook meer een antwoord op mijn eigen vraag :)

Dat blijft het lastige van reviews, de producten verbeteren (soms verslechteren) nog nadat ze zijn uitgekomen en de reviewers tijd hebben gehad om ze te testen.
Hoe linkt de Ambient sound functie? Bij de Galaxy Buds+ vond ik deze namelijk verschrikkelijk, heel veel ruis als het stil was, en als er een auto langsreed klonk dat als een metaalachtig geluid in plaats van een auto. Ook was er toen zo gigantisch veel windruis op de fiets dat ik er binnen een minuut hoofdpijn van kreeg. Binnen een halve week weer weggedaan toen. Zonde, want ze zaten wel erg goed.
Geniale update codering overigens :P. Waarschijnlijk toeval gezien samsung niet alleen voor Nederland released.
Wat ik mij altijd afvraag bij (elke) 'true wireless' earphones is of de App dragend is voor de techniek.
Ik heb nu al enkele keren TWS dopjes gekocht, zo ook de galaxy buds (2e gen) maar elke keer is de App dragend.. Dus wil je 'hear through / transparacy mode' gebruiken, dan MOET je de app hebben..

Dit is heel erg storend, want in het geval van de samsung buds verwacht je dat je de buds 'seamless' van je galaxy phone zo naar je galaxy watch kan 'overzetten' en vervolgens een rondje kan hardlopen met de transparancy-mode 'aan'. Dit is dus -niet- het geval. Sterker nog de hele ervaring heeft mij doen besluiten afscheid te nemen van het hele 'samsung ecosysteem' want het werkt gewoon niet.

Je kan net zo goed elk 20euro dopje van Ali kopen is mijn ervaring, werken net zo goed samen als een samsung buds die je zonder app gebruikt (of met hun eigen smartwatch).

Om die reden zou ik graag bij TWS reviews terug zien welke functies zonder App werken op bijv een sporthorloge of andere muziekspeler die geen app ondersteund.
Kan iemand mij uitleggen waarom deze kleine draadloze oordopjes vaak duurder zijn dan een over ear koptelefoon die waarschijnlijk ook nog eens beter klinken?
Als je nagaat dat de bedrade versie vd oordopjes vaak nog geen 25 euro kost dan is de prijs toch gewoon belachelijk? Je vraagt voor een draadloze muis toch ook niet 8x zoveel dan de dezelfde bedrade versie?
veel meer techniek op een veel kleiner volume.
Dat is een stuk moeilijker, ook, een reden waarom ANC zoveel lastiger werkt met oordopjes als met een normale headset.
En bedoel niet echt dat er absoluut meer techniek in zit maar alles zit wel veel compacter.
om het in CPU termen te zeggen een 286 CPU is goedkoper en simpeler te maken dan een Ryzen3
Wat nog meer meetelt is dat niet iedereen met een koptelefoon op overal naartoe wilt gaan (sporten/reizen in het OV). De onderdelen zijn minuscuul vergeleken met die in een koptelefoon. Verder is er gewoon een markt voor zulke oordopjes. De oordopjes zijn trouwens wel iets goedkoper als de koptelefoon versies (kijk naar die van Sony). Je vergelijking van een muis gaat ook niet helemaal gelijk op, stel je neemt een standaard bedrade muis (ongeveer 5 euro) en een draadloze kleine muis (20 euro) dan zijn die ook wel 3 à 4 keer duurder. Hoe compacter de techniek hoe meer het kost om het te maken.
De accuduur van beide zijn vaak tevens vaak gelijk.

[Reactie gewijzigd door ArchNemeziz op 22 juli 2024 17:55]

En in de Chinese webshops haal je een redelijk setje voor 30 euro met BT5 en redelijke batterij. Klopt, op alle gebieden minder goed... Maar 8-10x minder goed? In ieder geval is de complexiteit van de techniek niet zodanig dat dit prijsniveau onoverkomelijk is. Zou Samsung toch moeten lukken om voor 60 iets goeds neer te zetten voor dingen die je vooral makkelijk kwijt raakt? Maar helaas, prijspeil wordt bepaald door grote meute met te veel geld (?)
Het is ook net of je altijd het nieuwste wil hebben. Bijvoorbeeld de originele galaxy buds zijn helemaal niet zo duur op dit moment. Das met alles, hoe ouder de versie, hoe goedkoper ze worden. Afroomtechniek
Wat ik wel zoo mooi vind is dat Samsung vaak acties heeft zoals nu ook het geval is. Bij aanschaf van de S21 Ultra bv krijg je de buds pro er gratis bij. Zie anderen daf vaak niet doen. Bij Apple kan je het helemaal vergeten.
Dus ook lekker voor de consument die het volle pond betaalt.... Daarmee ook een restwaarde van 0,0 creëert bij de consument. Het is dus zowel een kracht van Samsung en positief voor de consument, als een zwakte en daarmee minder goed voor de consument. Ik kon mij AirPods met weinig afschrijving doorverkopen toen ik mijn AirPods Pro kocht.
Maar je koopt toch geen producten voor de restwaarde? Ik koop producten waar ik plezier van wil hebben. Als er dan nog restwaarde is dan is dat mooi meegenomen, maar het gaat uiteindelijk om het plezier wat ik heb van het product zelf.
Nou ik vind het wel fijn dat mijn producten waarde blijven vertegenwoordigen. Dus niet alles wegwerpen.
Sommige producten niet, maar bij een groot aantal producten vind ik het een voordeel dat ik deze na gebruik kan doorverkopen en waarde houden.
Dat het geen (grote) waarde meer vertegenwoordigd wil niet zeggen dat je het moet weggooien. Of het heeft een lagere restwaarde, maar kun je het nog prima verkopen of je geeft het weg aan iemand die daar blij van wordt. Dat laatste is vaak nog fijner dan gewoon maar verkopen.
Dat wil toch niet zeggen dat restwaarde geen argument voor aankoop mag zijn? Als ik weet dat ik iets 1-2 jaar ga gebruiken en daarna door ga verkopen, dan zou ik best een merk kunnen kopen waarvan ik weet dat ik daar over 1-2 jaar zeker 40-50% op ga terugpakken.
Dat wordt nooit een nieuwe auto kopen dan :+ .
Je kan ook altijd een 2e hands telefoon kopen. Daar houd je onder aan de streep als het goed is meer aan over :)
Muah, ik verkocht m'n iPhones na 2 jaar meestal voor ongeveer 40 a 50% van de nieuwprijs. Als hij dan nog 2 jaar mee is gegaan bij de volgende eigenaar heeft hij voor 10 a 20% van de nieuwwaarde wel het risico van geen garantie te hebben en loopt hij met een model van 2 tot 4 jaar oud.
Garantie heb je in Nederland voor een termijn die afhangt van wat je redelijkerwijs van een product mag verwachten. Van een iPhone mag je toch redelijkerwijs verwachten dat die (veel) meer dan twee jaar meegaat en dus heb je gewoon nog garantie.

Vergeet aub die mythe van "twee jaar wettelijke garantie", die bestaat in Nederland niet.
Dat snap ik, maar dan is die termijn van twee jaar die je noemt nog steeds uit de duim gezogen, want de garantie die je van Apple zelf krijgt, de fabrieksgarantie, is standaard maar één jaar voor zover ik kan zien. Met die logica zou je je apparat dus na een jaar al moeten verkopen.

Daarnaast hangt het natuurlijk ook af van waar je 'm koopt. Wettelijke garantie verloopt in Nederland via de verkoper, dus als jij je iPhone via, zeg, de Mediamarkt koopt zal het al een stuk gemakkelijker gaan.
Als je hem bij Apple zelf koopt heb je gewoon 2 jaar garantie via hun.
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
2 jaar na de aankoopdatum voor Apple Watch Edition 1 jaar na de aankoopdatum voor alle andere Apple producten
Haha dat is wel heel selectief lezen, dat staat inderdaad onder:
Apple's Beperkte Garantie, hier valt dus onder wanneer je je toestel via een telecomprovider oid koopt, dan kan je het eerste jaar bij Apple terecht, dat is de beperkte garantie, ookwel fabrieksgarantie in de volksmond.

Daar direct links van staat:
Nederlandse consumentenwetgeving

En daaronder staat:
Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek.

En die verwachte levensduur is Europees geregeld op minimaal 2 jaar, daarboven moet je het nog maar aan kunnen tonen (rechtzaak) of moet er een vervangings/serviceprogramma zijn opgezet vanuit Apple.
En die verwachte levensduur is Europees geregeld op minimaal 2 jaar
Neen. Dat is nou juist wat ik je probeerde duidelijk te maken: Nederland kent die regel niet.
Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog wettelijke garantie.
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
En wat ik jou probeer duidelijk te maken is dat: "zolang als je kan verwachten" juridisch lastig is, en om je gelijk te krijgen zal je naar de rechter moeten. Apple zal dan alles op alles zetten omdat ze zoiets niet willen verliezen, want dan heeft opeens iedereen in Nederland meer dan 2 jaar garantie. Dus succes daarmee.
Daar houd je onder aan de streep als het goed is meer aan over :)
Je bedoeld daarmee heb je minder verlies? Want geld over houden = winst maken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:55]

Maar... restwaarde op oordopjes? Ik weet dat je ze goed schoon kunt maken, maar oordopjes, koptelefoons, headsets, dat zijn toch wel de laatste dingen die ik (persoonlijk) tweedehands zou kopen op electronica-gebied. Daar direct achter muizen en toetsenborden. Maar het is maar net wat de gek er voor geeft, denk ik dan.
Ik heb ze verkocht, dus ja......gek geeft er voldoende voor.
Je wil niet weten hoeveel mensen met hun smartphone op de wc zitten. En toch worden die heel veel tweedehands verkocht.

Daarnaast kun je natuurlijk ook andere dopjes gebruiken. Dan is dat probleem ook opgelost.
Een moderne smartphone kan je binnen 30 seconden helemaal steriel maken, wens je succes met Airpods oid ... Succes met die gaasjes.
Je kunt niet je airpods uitspoelen daarmee.
Er zit een heel kanaal in en troep kan erin zitten.
Er waren zelfs mensen die slecht werkende Airpods hadden en dat kwam deels doordat ergens een kanaaltje verstopt zat.

Feit blijft, een smartphone heb je met een wipe zo schoon.
Smartphones hebben ook gaten en ik kan een broekzak, zweet, e.d. ook niet compleet fris noemen. Als het achter de gaasjes zit en met alcohol er ook niet uitkomt dan ben ik niet zo bang dat het m'n oren in schiet :+
Dan zou ik maar snel handschoenen aan doen en aanhouden als je boodschappen gaat doen, gaat tanken, een toetsenbord bediend en in de mediamarkt speelt met allerlei hardware en noem maar op.
Ik durf te wedden dat oortjes objectief minder vies worden dan telefoons :). En toch worden telefoons tweedehands verkocht.
Het zal vast meetbaar in het voordeel zijn, maar het idee, nee dank je, nog steeds gadver!

Een (gebruikte) 2dehands telefoon zou ik ook niet snel kopen, wel verkopen maar wat andere er van vinden is hun pakkie aan :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:55]

Ja lekker die AirPods Pro na 2 jaar door verkopen, na 1 uur is de batterij dood. Wat de gek er voor geeft.
Die acties zijn vaak tijdelijk, dus dat probleem zie ik niet zo, die zijn meestal redelijk in lijn met een voorspelbare prijsdaling. In deze hoek ben je naar mijn idee een veel grotere dief van je eigen portemonnee als je bij introductie de volle adviesprijs betaalt. Dat veel (vaak android-gerelateerde) producten na twee-drie maanden al voor 15-30% onder de 'adviesprijs' worden aangeboden, hakt er veel harder in.
Wat ik wel zoo mooi vind is dat Samsung vaak acties heeft zoals nu ook het geval is. Bij aanschaf van de S21 Ultra bv krijg je de buds pro er gratis bij. Zie anderen daf vaak niet doen. Bij Apple kan je het helemaal vergeten.
Dat is zeker mooi. Je kunt hem ook anders bekijken, Apple hoeft dat waarschijnlijk niet te doen omdat ze al zo’n groot marktaandeel hebben. Ik ken veel mensen met Airpods(pro) maar praktisch niemand met draadloze Samsung oordopjes.
Apple moet het ook hebben van de exclusiviteit die ze met hun producten meeverkopen. Veel mensen zijn daar gevoelig voor, zeker als dat in hun omgeving een belangrijke statusindicator is.
Ze verkopen geen exclusiviteit, anders zou je niet zoveel mensen met die AirPods zien. Maar je koopt wel status, omdat ze wat hoger in de markt zitten.

Ooit moest ik lachen om de AirPods, ze zagen er belachelijk uit. En ja hoor ik ging ook voor de bijl...
... AirPods zien. Maar je koopt wel status, omdat ...
Persoonlijk ben ik nooit overtuigd geweest van het 'feit' dat je met geld status kan kopen, maar dat zal vooral aan mij liggen?
Ik 'heb een broertje dood' aan mensen die mij anders bekijken/benaderen/behandelen alleen omdat ik wel/geen dure spullen heb. Mijn oma zou zeggen "We zijn allemaal naakt geboren en echt niemand k&kt dingen die naar roosjes ruiken!". :+
Helemaal eens, dus het ligt niet aan jou. Alleen veel mensen kopen het vanwege status.
Zo zit marketing in elkaar.

Maar status is een complex ding. Is niet alleen spullen, ook iemand kennis en kunde. Maar ook om soms juist tegen het status quo te zijn (ooit adverteerde Apple dat, maar ik denk dat ze soms met iPhone de status quo zijn). Dus status is heel divers, je actief afzetten van statussymbolen/gedrag van anderen levert ook weer status op bij een groep.

Onbewust zijn we heel veel met status bezig, dat gaat echt niet alleen om dure spulletjes.

Maar voor veel mensen zijn AirPods tov Galaxy Buds status symbolen. Dat maakte die eerste AirPods zo populair.
Dat is logisch en te verklaren.
Apple users gebruiken vaak Apple hardware bij hun Iphone want dat werkt nauwer samen.
Daarom zie je ze vaker want 1/3 van alle smartphones in NL is een iphone geloof ik, dus dan zal je de airpods vaker zien.
Daarbij vallen ze ook extra op door de witte kleur en de lelijke vormgeving.
Android users heeft extreem veel keuze en dat is dan onderverdeeld in een aantal dozijn smaken.
Van Jabra, Huawei, JBl, Sony, tot Freebuds en alle 50 andere merken.
Je zult dus niet op 1 dag 3x dezelfde gebruikt zien worden want de keuze is erg divers.
Inmiddels wel, maar die eerste draadloze krengen die je massaal zag waren die van Apple.

Ik ken mensen die ze gebruiken op een Android telefoon. Ken meer mensen die JBL plugs gebruiken op Apple.
Toch logisch .. Apple voert al jaren geen headphonejack meer en men werd dus min of meer gedwongen. Men kwam toevallig ook uit met die pods dus zag je relatief veel airpods.
Ik gebruik ze soms ook op me Android devices maar soms pakmik me Jabra's, echt afhankelijk van wat ik wil gaan doen. Geen volume control bij Apple is echt een groot nadeel vind ik.
Apple heeft een soortgelijke actie met de back to school acties. Dan krijg je bij een iPad Pro of MacBook AirPods gratis, of voor €100 AirPods Pro. Althans dat was afgelopen zomer de actie. Alleen niet bij hun telefoons zoals Samsung inderdaad.
Nee, is nooit geweest en zal ook nooit gebeuren.
Afprijzen is ook iets dat zelden gebeurd en stunten zeker niet.
Dan ben je niet goed op de hoogte:
https://www.apple.com/nl/promo/pdf/NL_NL_BTS_FY20_TandCs.pdf

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 22 juli 2024 17:55]

Ja op alle jaren Apple is dit 1x een voorbeeld. En dan ook nog bij Artikelen die niet zoveel verkocht worden als een Iphone.
Laat mij eens hetzelfde zien bij de aanschaf van een 1000-1500 euro Iphone !
En kijk eens goed, je kijkt de simpele en uitermate slechte Airpods erbij ... Niet eens de versie 2 en al helemaal niet de pro. Zelfs voor een draadloze oplaadcase betaal je bij.
En alleen als je koopt bij de Apple store zelf.
Bij Samsung kan je de telefoons bij meer dan 100 winkels kopen en alsnog in aanmerking komen.

Samsung geeft je hun laatste nieuwe ! Met natuurlijk de draadloos oplaadbare case en ook nog eens een Tag erbij om makkelijk je sleutels te vinden. 249 euro voordeel.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 17:55]

Je hoeft niet boos te reageren. :) Ik weet dat je Samsung-adept bent en dan automatisch iets 'tegen' Apple hebt (ik heb niets met beide merken, maar er ook niets op tegen met mijn S10, Huawei P30 Pro en iPhone8 Plus 'op zak'). Maar ik reageerde er vooral op dat jij zei dat het 'nooit is geweest' en 'nooit zal gebeuren'. Dat is niet juist. Overigens heb ik ook ergens in 2007 of 2008 een iPod Shuffle (een lelijke groene, maar oké) cadeau gekregen bij een MacBook. Dat Samsung betere acties heeft (subjectief), soit. Dat Apple het niet doet: niet waar. Dat Apple hogere prijzen hanteert en niet vaak kortingen geeft, dat is hun goedrecht natuurlijk, zeker als blijkt dat mensen het gewoon betalen. Aan hun winsten te zien, legt ze dat geen windeieren en hebben ze geen reden om het anders te doen.
Als je een beetje research doet dan zie je dat ik alles gebruik. Ja, heb zelf Airpods Pro en een Ipad Pro (mijn 7e Ipad !).
Nooit is dan mischien wat extreem sterk uitgedrukt maar we weten beiden dat je er bij Apple NIET op hioeft te rekenen. Zeker niet bij de release van een nieuwe iphone waarbij juist een Airpod interesant zou zijn.
Niet eens een lader zit erbij maar wel die domme bescheiden die niemand leest (hoezo het milieu).
Samsung is tegenwoordig niet veel beter qua lader en ook dat is triest, en ja ik heb al in geen 3 jaar meer een Samsung smartphone gekocht, ze zoeken het maar uit met hun B keuze soc's ..

Ik gebruik en koop wat ik op dat moment het beste vind voor mijn gebruik. Ben aan niemand Loyaal.
En ja, qua tablets kom ik steeds bij de Ipad uit, gaaf apparaat maar ook niet perfect.
Voor in de auto heb ik een Tab S6, de betere tablet voor die toepassing.
Wat ik wel zoo mooi vind is dat Samsung vaak acties heeft zoals nu ook het geval is. Bij aanschaf van de S21 Ultra bv krijg je de buds pro er gratis bij. Zie anderen daf vaak niet doen. Bij Apple kan je het helemaal vergeten.
Dat is nou eenmaal de verkoop tactiek van Samsung. Marktaandeel veroveren. Hetzij met kortingen. Hetzij met cashback. Hetzij met combideals (phone en buds, in het verleden heeft mijn moeder een BluRay speler gratis bij een TV gekregen om wat te noemen).
Apple heeft dat overigens wel goed gezien: de vormgeving van de Airpodsis zeer herkenbaar. Je ziet ze vaak op straat.Je ziet vaak een voetballer naar de kleedkamer lopen met de Airpods. Je ziet wielrenners warming up doen bij de Tour met Airpods. Je ziet schaatsers met Airpods...
Allemaal gratis reclame...
Dat doen ze al jaren. Vorig jaar kreeg ik door Samsung gratis bij mijn Pre-Order Galaxy S20 Ultra de Galaxy Buds+ mee. We kregen er 2 mijn vrouw nam de Galaxy S20 Ultra ook met de Buds+.

Enige je kan de kleurtje van de Buds niet kiezen. Wij kregen enkel witte varianten geleverd door Samsung. Ik had liever zwarte variant.
Ik heb ze in pre order net besteld hoor daar niet van maar dat ze bij introductie 250 euro accessoires cadeau doen wil volgens mij gewoon zeggen dat de telefoons bij introductie 250 euro te duur zijn. Appleaars hebben altijd de hoofdprijs wel over en de rest wacht meestal even tot de prijs is gedaald of doet een pre order net als ik omdat de combi goed werkt en mijn telefoon van een steiger is gedoken (ik hou het op zelfmoord) en daar niet echt een IP classificatie voor is.
Dan weer wel jammer dat de Pro oordoppen enkel bij de veel duurdere S21 Ultra promo geleverd worden. Bijbetalen om van de Live naar Pro te upgraden is niet mogelijk.
Ik mis het gebruik op een iPhone waar volgens mij niet alle functionaliteit beschikbaar is. Volgens mij was dat nog niet zo lang geleden een minpunt voor de AirPods Pro / Max.

@Andrasman is hier ook naar gekeken?

[Reactie gewijzigd door TR1969 op 22 juli 2024 17:55]

Ik zou ook wel het gebruik met een Windows en Linux omgeving willen zien. En dan met name hoe makkelijk de oordoppen zich laten afwisselen tussen muziek afspelen en (video)bellen.

Zeker voor wie oordoppen voor thuiswerken zoekt best handig, inmiddels is me wel duidelijk geworden dat dit met diverse oordoppen helaas een 'minder aangename' ervaring is. Handmatig tussen Bluetooth profielen moeten switchen, microfoon die niet of af en toe werkt.. |:(
Ik heb ze zelf regelmatig verbonden met m'n Windows-laptop en daarbij geen problemen gehad. Verbinden ging soepel en snel. Maar goed, het blijft vervelend om te wisselen als ze eenmaal automatisch met een ander apparaat verbinden. Dat is bij alle dopjes zo.
Excuses als het niet duidelijk was wat ik bedoelde: het gaat me niet om het wisselen tussen apparaten, maar om hoe eenvoudig het is om oordopjes aan de praat te krijgen onder de diverse besturingssystemen.

Voorbeeld: mijn set Airpods Pro werkten prima op een MacBook en wisselen tussen online meetings en muziek luisteren ging naadloos.

Onder Windows moet je handmatig switchen van A2DP naar HSP of HFP, waarbij de geluidskwaliteit enorm terugvalt (muziek luisteren op de handset/handsfree profielen kan je dus wel vergeten). Dat handmatig wisselen is tot daar aan toe, maar vervolgens is het 50/50 of de tegenpartij je hoort.

Onder Linux werken ze niet met het HFP profiel en PulseAudio heeft simpelweg geen fatsoenlijke ondersteuning voor HSP, dus kan je ze wel gebruiken om te luisteren, maar heb je altijd een microfoon nodig.

Met een ander merk heeft mijn vriendin dan weer niets anders dan ellende gehad op een MacBook, etc. Ik zou daarom dat stukje gebruiksgemak ook langs willen zien komen. Oordopjes en telefoons gaan opzich prima samen, maar probeer je Bluetooth oordopjes te gebruiken op laptops lijkt er een digitale beerput opengetrokken te worden. :|
Duidelijk! Dat lijkt me inderdaad interessant om in een review als deze te verwerken, als zoiets problemen geeft. Ik heb echter geen MacBook liggen en het gaat wat ver om voor het geval oordoppen problemen geven, speciaal naar kantoor te gaan. Als er daar al een ligt. Wel test ik alle oordoppen op mijn Windows-laptop en daarbij heb ik zelden problemen gehad, behalve dan dat de geluidskwaliteit terugvalt natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Ik zal zodra ik de kans heb op kantoor eens wat testen, kijken wat wel en niet werkt. Goed dat je aangeeft dat hier problemen mee zijn, bedankt daarvoor! :)
Ik heb dat niet getest nee. De focus lag op Android en Samsung en ik had geen iPhone liggen om ook even mee te testen helaas.
Wel jammer, vooral ook omdat hier bij de Apple AirPods Max wel specifiek naar is gekeken en dat als een min punt is genoemd. Misschien verstandig ze een volgende keer ze wel op een gelijke manier beoordelen.

[Reactie gewijzigd door TR1969 op 22 juli 2024 17:55]

Ik zal er volgende keer even een iPhone bij pakken. Ook makkelijker als we weer deels op kantoor werken, waar de iPhones liggen. Aan de andere kant denk ik niet dat er heel veel iPhone-bezitters zullen zijn die Galaxy Buds Pro overwegen, gezien de beperkingen qua functionaliteit en het niet kunnen gebruiken van de Samsung Scalable codec.
haha, ik snap dat thuiswerken z'n beperkingen heeft idd. En wat betreft het laatste gaat dat denk ik ook op voor de android gebruikers en de AirPods Max, thnx voor het terugkoppelen.
Omdat de Samsung Galaxy Buds Pro ondersteuning hebben voor de Samsung Scalable-codec, heb je een voordeel als je een Samsung-apparaat met Android 7 of nieuwer gebruikt.
[...]
Toch zijn dit fijne oordoppen voor een Android-telefoon.
Dus dit zijn enkel voor Samsung-smartphones fijne oordoppen, en niet voor elke Android-telefoon als ik het goed begrijp, daar ben je immers beperkt tot SBC met deze Buds Pro.

Terwijl LDAC ook bestaat, sinds Android 8 op élk merk beschikbaar is en door fabrikanten gratis is te gebruiken. Waarom deze vendor lock-in Samsung?

[Reactie gewijzigd door Jan1337 op 22 juli 2024 17:55]

Ik zat hier nog eens over na te denken en ik zou zelf voor deze prijs toch ook een Ldac- of AptX-setje overwegen zonder Samsung-smartphone, mede afhankelijk van de andere wensen dan natuurlijk. Heb het dus even gewijzigd in de tekst. Bedankt voor de toevoeging.
LDAC heeft juist de nadruk op hoge bit rates. En bij mogelijk slechte ontvangst (en lange accuduur) wil je juist support voor lage bit rates.
Overigens houd ik me aanbevolen voor informatie over coding efficiency van de codecs. SBC vs LDAC (is LDAC op 330 kbps beter dan SBC op 330 352 kbps?)
profielen, codecs en apparaten: https://habr.com/en/post/456182/

in het geval TL;DR. in de post staat dit linkje: https://www.soundguys.com...te-bluetooth-guide-20026/

Zelf het verschil horen tussen verschillende bitrates SBC en APT-X: https://btcodecs.valdikss.org.ru/sbc-encoder/

Hoor zelf het verschil niet. Maar ik heb de middelbare leeftijd intussen bereikt en mag blij zijn dat ik de 15000Hz nog haal. Ook luister ik muziek ter ontspanning en als je moet opletten op de verschillen is het juist inspanning.
Interessant artikel. Ik denk dat Soundguys het niet (helemaal) goed heeft met de metingen, maar het is een begin.
Subjectief beoordelen is namelijk de enige manier.
(En dat aptX het met 2 toontjes goed doet zegt niet veel over muzieksignalen.)
Ik snap alleen niet waarom er geen award wordt toegekend mede vanwege de prijs, je kunt je toch wel oordeel vellen obv de prijs, of zeggen jullie zo dat hij eigenlijk zijn geld niet waard is?

Beetje apart, omdat bij Apples vaak ook de prijs als minpunt wordt gegeven,maar die wel een award krijgen. Zelfs de belachelijk hoog geprijsde Airpods kregen eerder deze week een vergezochte 'Innovation' award.

verder prima review, en maakt mij weer duidelijk dat ik voorlopig doorga met mijn over ear ANC koptelefoon en mijn cheap ass Xiaomi buds voor het ruige werk waarvoor ik niet mijn dure Sony wil gebruiken.
We hebben alleen deze awards en daarbij moeten ze dus op veel vlakken goed presteren of iets anders doen dat een awards verdient. Door de minpunten verdienen ze geen award. Dat wil niet zeggen dat die minpunten voor iedereen een dealbreaker zijn natuurlijk, maar ze krijgen daardoor in elk geval geen award, al scheelt het ook niet enorm veel.
dank voor de toelichting, ik was zo gewend aan alle reviews met een award dat ik vergeten was dat je dus kennelijk ook kunt kiezen voor geen award :)
Ja, dat is zeker een optie! Anders zijn de awards niet bijzonder meer ;)
Wat ik me afvraag, hoe waterdicht zijn ze. Als in regen waterdicht?. Aangezien ik mijn oortjes met draad geregeld in mijn broek laat zitten waardoor ze in de wasmachine belanden.
Zijn ze dan gelijk kapot of kunnen ze een wasbeurtje wel hebben ?
Daar zijn ze niet op getest of gecertifieerd, dus ze kunnen zeker stuk gaan. Aan de andere kant zijn ze behoorlijk waterdicht en kunnen apparaten veelal meer hebben dan waar ze voor getest zijn. Alsnog is water met zeep niet zo bevorderlijk voor de seals en dergelijke die ze waterdicht maken en bovendien is het geen stilstaand water, wat ook niet meehelpt.
Dat gaan ze toch niet testen aan de hand van je vraag? Noch kunnen ze er wat zinnigers over zeggen (tenzij ze het toevallig ook is overkomen) dan dat het IP7X rating hebben en die definitie daarvan kan je prima vinden met Google :)

Dit is geen Youtube-kanaal waar ze alles proberen te slopen :+
IPX7 is volledig waterdicht en kan je zelfs onderwater gebruiken. Ik heb hier IPX2 bij mijn Galaxy Buds+ spatwaterdicht en kan tegen wat regen
Waterdicht is al je ze in een plas laat vallen, zoals mijn Jabra elite's.
Een uur in gespoeld worden in een water / zeep oplossing is toch net iets heel anders.

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.