Door Friso Weijers

Redacteur

Noisecancelling koptelefoons Round-up

Acht modellen tussen 80 en 160 euro getest

25-09-2020 • 06:00

148

Singlepage-opmaak

Conclusie

Ook als je geen honderden euro’s kunt uitgeven, is er genoeg te kiezen als je een draadloze hoofdtelefoon met noisecancellation overweegt. Na het bekijken, testen en beluisteren van acht nieuwe modellen tussen de 80 en 160 euro zijn we blij verrast over de stappen die fabrikanten in de afgelopen jaren hebben gemaakt. De modellen van nu bieden net als dure koptelefoons allerlei slimme functies, terwijl ook geluid en noisecancellation een betere indruk maken dan voorheen. Dat betekent echter niet dat er geen reden meer is om een duurder model te overwegen. Waar de beste noisecancelling koptelefoons van dit moment op alle vlakken uitstekend scoren, geluidskwaliteit én featureset én noisecancellation én accuduur, moet je in deze prijsklasse nog steeds harde keuzes maken. Modellen die op één vlak uitblinken, vallen op een ander gebied juist tegen.

Wie voor jou de testwinnaar is, hangt daarmee maar net af van wat je zelf het belangrijkste vindt aan een koptelefoon. Zoek je vooral een comfortabel accessoire, dan zijn de Sony XB900N en Philips PH805 aanraders, terwijl de Fresh ’n Rebel Clam ANC DGTL handige features biedt die elders (vaak) worden gemist. Weegt accuduur voor jou het zwaarst, dan wint het duo van Sony weer met overmacht. Al die eigenschappen zijn belangrijk, maar voor ons tellen een fraaie klank en zo goed mogelijke noisecancellation nog meer mee in de eindbeoordeling.

Zodoende komen beide koptelefoons van JBL uit de bus als beste keus: de Tune 750BTNC is een van de best klinkende modellen en bovendien het goedkoopst, terwijl de Live 650BTNC de beste noisecancellation biedt in dit testveld. Beide modellen zijn bovendien praktisch in het gebruik en bieden nuttige extra functies in de vorm van Bluetooth Multipoint en assistent-integratie (Live 650BTNC). Minpunten vormen het matige comfort, een gebrekkige codec-ondersteuning (Live 650BTNC) en een korte accuduur (Tune 750BTNC). Niettemin verdienen beide koptelefoons onze Great Value award.

Reacties (148)

148
147
85
14
0
41
Wijzig sortering
Ik mis vooral een stukje over hoe de performance is op Windows.
Heb een tijd terug een koptelefoon met active noise cancelling gekocht omdat de reviews van die betreffende koptelefoon erg goed waren.
Maar dan koppel je het aan een Windows computer en dan moet je of de microfoon uitschakelen of je hebt extreem slecht geluidskwaliteit. Dan geeft ie aan bij apparaatbeheer dat het frequentieniveau alleen op kwaliteit 'tape recorder' kan.
Op je telefoon schakelt ook de geluidskwaliteit enorm terug zodra je de microfoon aanzet. Dit komt doordat er een ander bluetooth profiel gekozen wordt dat wél tweeweg audio ondersteunt, maar met een lage bitrate en slechte codec.
Je telefoon kan makkelijk detecteren welk profiel nodig is en dus dynamisch switchen tussen deze twee profielen, maar je Windows computer kan dat niet. Je zal dat dus handmatig moeten doen.
Windows doet dit ook, maar er zijn apps die continue de microfoon willen gebruiken. Je kan deze apps dan toegang ontzeggen om het probleem te verhelpen.

Dit hele gedoe heeft er dan ook voor gezorgd dat ik op mijn Windows PC liever mijn wireless headphones met audio-jack verbindt (+USB dac) zodat je beste kwaliteit audio hebt, microfoon kan gebruiken en de batterij niet op gaat. Als je deze dan loskoppelt dan schakelt de headphone direct aan en verbindt deze via Bluetooth met mijn smartphone (of PC) als ik moet rondlopen.

Als je headphone geen microfoon output kan geven met jack dan kan je inline mic's gebruiken of is een V-Moda BoomPro ook een goede optie. Is misschien niet ideaal maar werkt erg goed voor mijn dagelijkse gebruik.

Gaming headphones hebben dit probleem niet omdat ze vaak twee bluetooth modules hebben. Een voor audio en een voor de microfoon.

[Reactie gewijzigd door Reutemeteut op 22 juli 2024 14:17]

Met Bluetooth 5 is dit probleem waarschijnlijk opgelost omdat er meer bandbreedte is voor 2 weg audio. Jammer dat de mpow 19 ipo of de mpow 21 daarom niet zijn getest. Die zijn ook onder de 100 euro te krijgen en bieden Bluetooth 5. Dan moet je laptop of pc natuurlijk wel ook bluetooth 5 aan boord hebben. Omdat mijn dell xps dat helaas niet heeft gebruik ik een gemixed profiel bij bijvoorbeeld teams. Microfoon van de laptop en stereo geluid via de koptelefoon. Werkt in basis prima.
ik heb een bt5 headset (Jaybird Tahar Pro) en als ik die gebruik op mijn Macbook (met ook Bluetooth 5) dan is het huilen met de pet op als je de microfoon gebruikt. Op mijn iphone werkt het wel goed.
BT5 kan het volgens mij theoretish aan, maar het protocool is nog niet daar. Ik heb verschillende BT5 headsets gehad, bij elk had ik hetzelfde probleem. De autheur geeft dit ook aan in een comment hieronder.
Dit is blijkbaar een probleem dat zo'n beetje alle koptelefoons hebben.
Mijn OneAudio A9 (zo'n 1,5 jaar geleden gekocht voor 54,- bij Ali) heeft dit probleem, maar collega's met dure Jabra's hebben hier ook last van. Oplossing is om (in Teams etc.) gewoon geen gebruik te maken van de ingebouwde mic, maar van de mic van je laptop. Dat gaat altijd goed.

Overigens vind ik het oordeel over de A9 in dit artikel erg hard. Voor mij is het de beste hoofdtelefoon die ik ooit gehad heb, maar ik heb dan ook nog nooit meer dan 100 euro uitgegeven aan een hoofdtelefoon. De Somy die ik hiervoor had (+/- 100,-) was aanzienlijk slechter.
Ik vind de A9 zelf erg mooi klinken, maar ik ben dan ook geen audiofiel.....
Heb hier een tijd geleden onderzoek naar gedaan en het blijkt te komen doordat je, als je op een desktop werkt, je EN goede audio wilt hebben EN goede spraak (dus, datgene wat jij zegt als audio door wilt geven aan de desktop en dat dat doorgegeven wordt aan het internet, om het zo maar te zeggen).

En wat blijkt? Dat kan/kon je Bluetooth chip in z'n eentje nog niet aan. Als je via BT goede audio en goede out-going-speech wilt hebben, dan zou je eigenlijk 2 BT chips moeten hebben. En dat hebben de meeste headsets niet.

Dus wat gebeurt er (of liever: wat moest je zelf doen/instellen)? De BT headset gaat idd over op een ander BT profiel dat qualitatief veel minder goed is: je audio wordt minder zodat je spraak op redelijk niveau doorgegeven kan worden.

De enige oplossing (toendertijd, iig)? Niet met BT werken, maar bedraad: gooi er een draad in met mic en je kan je dure NC BT headset als dure NC bedrade headset gebruiken voor gaming.

Want als het enkel om spraak-in/spraak-uit gaat (video conferencing) dan is de BT chipset goed genoeg, blijkbaar. Maar met HQ audio moet je voor de overgrote meerderheid van NC BT headsets TOCH bedraad werken.

Dit was iig het geval voor mijn Bose QC35, de toendertijd beste NC headset die er was. De enig manier waarop ik het voor elkaar krijg om met HQ audio en spraak te gamen was dus om een audiokabel met mic te kopen (speciaal voor de QC35, want die heeft een 2.5"" jack ipv een 3.5" jack!!!).

In in mijn geval moest ik ook nog een audio/mic splitter kabel kopen omdat mijn mobo geen trippel audio ingang had (die dus links/rechts audio en mic teglijkertijd aankan) maar moest ik die Bose audiokabel+mic nog aansluiten op een kabel die audio (L/R) out had en een mic kabel, zodat ik die in de audio en mic ingangen/uitgangen van m'n mobo kon steken.

Maar dat werkte wel. Als een trein. Maar wel irritant dat ik dus twee extra kabels nodig had en niet via BT kan gamen.

[Reactie gewijzigd door MacD op 22 juli 2024 14:17]

Dat de geluidskwaliteit slecht is als je de microfoon gebruikt is zoals anderen al aangeven een gevolg van de beperkingen van Bluetooth, waarbij het Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) voor geluidsweergave met hoge kwaliteit geen bidirectionele verbinding aankan. Als je de microfoon gebruikt moet hij dus overschakelen naar het Headset Profile (HSP), met gereduceerde geluidskwaliteit.
Ik snap dat soort dingen nooit zo goed. Bedrijven als Razer, Logitech en HyperX roepen dat ook altijd en hebben van die gaming headsets waarbij het net klinkt alsof je tegen een leeg blikje soepballen aan praat.

Is BT dan zo low bandwidth dat een beetje audio signaal terug al klinkt als een slechte vliegtuig speaker?

Dit mag toch geen issue meer zijn tegenwoordig? Ik heb zelf maar een losse microfoon gekocht ondertussen. Ingebouwde spul is echt vrijwel onbruikbaar voor calls.

De grap is dan weer wel dat Apple hier op de een of andere manier geen last van lijkt te hebben. Discord met airpods werkt net zo goed als discord met wired headset. Kan natuurlijk ook betekenen dat de mic gewoon ruk is ofc ;). Ik zie hier echter meer mensen die er met Apple producten geen last van hebben. Gebruikt Apple dan een andere methode/protocol?
Die gaming headsets gebruiken geen Bluetooth. Die hebben een eigen usb dongle met een eigen protocol om te zorgen dat er weinig latency is en dat de mic iets kan doen zonder dat de audio playback instort.

Dat het geluid van de mic rot is is nieuw voor me, maar heeft er misschien mee te maken hoe weinig bandbreedte ze overlaten voor het microfoon signaal. Of omdat ze gewoon slechte mics gebruiken.
26 september 2020 09:50
Die gaming headsets gebruiken geen Bluetooth. Die hebben een eigen usb dongle met een eigen protocol om te zorgen dat er weinig latency is en dat de mic iets kan doen zonder dat de audio playback instort.
Sommigen daarvan gebruiken eigen dongle. Veel ook niet. En met of zonder dongle. Mic kwaliteit is bedroevend slecht dus die donle is er niet om de mic beter te laten klinken iig.
Heel herkenbaar. Dat heb ik, althans op mijn zakelijke laptop met W10, bij alle (!) bluetooth headsets. Ik moet (handmatig) kiezen tussen goede kwaliteit audio en de mogelijkheid om de microfoon te gebruiken (handsfree-profiel). Ik vind dat bespottelijk, maar het is kennelijk een technische beperking of een beperking van de driver of bt-module. Gek genoeg heb ik daar op een MBP of iPad geen last van. Ik gebruik dan ook voor overleggen een bedrade headset (waarvan ik ook nog wel eens tests zou willen lezen) als ik onderweg ben en op mijn thuiswerkplek een bedrade microfoon met separate bluetooth-oortjes.
Volledig mee eens dat dit bespottelijk is. Ik heb een Bose QuietComfort 35-II, prima geluid als ik'm met mijn android telefoon gebruik, kan er zonder problemen mee bellen, maar om een of andere bizarre reden werkt het voor geen meter met geen van mijn Windows computers. Altijd gedoe van aan- en uitzetten en reconnecten met exact het juiste bluetooth-profiel aan en anders krijg ik geen geluid of alleen het brakke telefoon-kwaliteit geluid. En dan kan ik er weer niet mee bellen, en de volgende keer dat ik probeer te verbinden gaat het standaard weer fout.

En sorry hoor maar als mijn goedkope Android telefoon dit goed kan doen, dan moet een veel geavanceerdere Windows computer het zeker goed doen. Een koptelefoon van enkele honderden euros hoort gewoon foutloos te verbinden met een computer. En dan wijst Bose fijn naar Microsoft en Microsoft wijst fijn naar Bose en van mij mogen ze beide de pot op en gebruik ik wel een kabeltje.
Heeft eerder met Bluetooth te maken (het erg oude voice profiel heeft belabberde audio. Het Bluetooth 2.0+ media audio profiel heeft goede audio maar geen mic.

Dus zodra de mic gebruikt wordt, valt ie terug op belabberde audio. Het probleem zit hem er in dat Windows altijd ergens wel de mic wil gebruiken.

Misschien dat mobile devices dit oplossen door met 2 profielen tegelijk te verbinden, maar dan zijn ze dus eigenlijk connected naar 2 devices tegelijk, en de meeste modules in laptops kunnen dit niet (of de software gaat er van uit van niet).

Ik heb dit siirt headsets nooit gekocht voor de mic. Dus op een laptop gaat die gelijk uit in audio-beheer, samen met het 'communications' afspeel apparaat. Dan blijft de goede audio over.
Goede uitleg, dankjewel. Ik heb inmiddels ook maar geaccepteerd dat ik mijn dure Bluetooth koptelefoons niet voor conference calls kan gebruiken zonder dat ik daarbij een aparte bedrade microfoon gebruik. En inderdaad, de 'hands-free'-variant in systeembeheer uitschakelen. Bijzonder jaren '90 eigenlijk.
Ik had het zelfde mijn mijn senheiser hd4.50bt, dit kwam omdat windows wisselde naar "handsfee audio" misschien was dat bij jouw het probleem.
Dit is een zeer goed punt.

Ik heb wel het omgekeerde voor, iedereen geeft aan dat mijn PX7 zeer slechte mic heeft. Behalve wanneer ik hem gebruik met windows icm Teams.

Wat ik zeer vreemd vind... Ofwel doet teams iets speciaals met de audio en smijt het er een filter tegenaan.
Ofwel is de implementatie niet goed van de andere usecases.
Mijn Sony xm3 is met bellen super slecht maar met teams perfect. Zelfs de airco wordt gefilterd op teams. Met bellen krijg ik alleen maar klachten dat ik zacht ben terwijl op de laptop er nooit klachten zijn.
Die is overal hetzelfde. Komt door 2weg Bluetooth, dit gaat zwaar ten kostte van de geluidskwaltieit. (en echt zwaar). Is koptelefoon onafhankelijk, ik snap dan ook totaal niet waarom je hier een +2 voor krijgt. Handmatig switchen op Windows zal nog wel een dingetje blijven.
Wat ik mis in deze (en vorige) review(s) is een beoordeling van de ingebouwde microfoon.
In deze tijd zullen er veel mensen thuis werken en in online vergaderingen ook de microfoon willen gebruiken. Dan is het handig als je weet dat je een beetje verstaanbaar bent.

Zoals ik al eens eerder heb opgemerkt, valt me bovendien op (en tegen) dat de microfoon van mijn Sony WH1000-XM2 feilloos alle omgevings noise oppikt, terwijl ik die zelf niet hoor door de noise cancelling!
Dus terwijl ik denk dat ik helder doorkom, horen mijn collega's vooral mijn schreeuwende kinderen of het strijkijzer!
Hoe doen andere noise cancelling headphones dit?
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de noise cancelling techniek niet wordt doorgetrokken naar de mic?

[Reactie gewijzigd door Tacoos op 22 juli 2024 14:17]

Ik heb met de microfoon van alle headsets op kantoor een opname gemaakt om te kijken hoe het zit met de verstaanbaarheid/geluidskwaliteit, waarbij enkele modellen inderdaad minder goed scoren (zie pagina 2). Maar die beoordeling kan de volgende keer wellicht uitgebreider.
Mijn excuses, dat heb ik dus over het hoofd gezien!
Wel is de beoordeling van de mics idd erg summier en zou ik het fijn vinden als daar in de toekomst uitgebreider naar gekeken wordt.
Fijn zou zijn als naast klank/verstaanbaarheid wordt gekeken hoe de mic omgaat met omgevingsgeluid
Mee eens! Om je vraag te beantwoorden, mijn vriendin heeft de Bose QC van 350 Euro en het is voor haar inmiddels verboden mij te bellen via dat ding. De noise cancelling is werkelijk geweldig maar hij is totaal ongeschikt om mee te bellen aangezien ik alles hoor behalve mijn vriendin.
Anoniem: 599181 @mrnn25 september 2020 12:14
De shure aonic is net het zelfde
Ik heb een Bose 700 gepaired met Windows 10 en gebruik 'm in MS Teams.
Nog geen klachten gehad van collega's over kwaliteit van microfoon, maar ik zal er nog eens specifiek naar vragen.
Tis overigens wel rustig in de kamer waar ik werk, dus geen achtergrond geluiden.
Ik heb een Bose QC II en sta daar vrolijk mee in een datacenter te bellen. Echt niemand die dat hoort, mijn stem komt kraakhelder over en het lawaai van de servers wordt zeer effectief geëlimineerd.
Klopt, over microfoons is vrijwel niets te vinden, ook elders niet, terwijl dat toch een belangrijke functie is.

Zelf drie noise-cancelling koptelefoons gehad waaronder Nokia en tot nu toe ben ook ik er nooit enthousiast over. De mic(s) zit(ten) fysiek ook altijd ergens weggestopt op oorhoogte dus dat helpt natuurlijk ook niet.
Dat van die belangrijke functie is ook afhankelijk van persoon tot persoon.

Ik heb de XM2 voor reizen (vliegtuig, trein, etc.), daar kan ik de ingebouwde mic missen als kiespijn.
Voor skype/teams heb ik dedicated (ik mis even het Nederlandse woord) headsets van Jabra. Lichter, kleiner, kompakter, eigen knoppen, skype/Teams Integratie en doorgaans beter verstaanbaar aan de andere kant.
Daarmee onderschrijf je toch mijn punt, want je vindt de mic in de xm2 blijkbaar ook ondermaats? Alleen wordt daar in vrijwel geeneen test over gerept.

Bij een koptelefoon die >300 euro nieuw kostte, mag ik ook wat verwachten van de microfoon vind ik. En dat geldt ook voor de hier behandelde headsets, want ~100 euro mag dan goedkoop zijn voor noise cancelling headsets, ik vind het toch al een flink bedrag!
Missen als kiespijn lijkt me wat overdreven want je hebt ook geen last van de mic die je niet gebruikt, tenzij die enorm uit zou steken of zo, zoals je wel eens bij game-headsets ziet, maar daar ben je zelf bij als je er een koopt. Al zou mij dat niet boeien want je kan die meestal gewoon uit het zicht / uit de weg klappen.

Wat @Tacoos zegt; Als één headset nou gewoon alles kon, zou dat toch handiger zijn dan twee? Al was het maar omdat je dan niet steeds hoeft te wisselen, er maar één hoeft mee te nemen, op te laden etc.

Al kan ik wel begrijpen dat mensen geen knoepert van een koptelefoon op willen als ze in beeld zitten bij een (video) groepsgesprek.
True. Missen als kiespijn is misschien de verkeerde uitdrukking. Ik heb er inderdaad geen last van, maar gebruik die functie van de XM2 ook niet. Of die mic nu super goed of super slecht is, is mij om het even.
Al kan ik me best in @Tacooss opmerking vinden. Als je 300 euro uitgeeft, dan mag de microfoon wel van een zeker niveau zijn.
Helemaal mee eens, in elke test ontbreken de microfoons.

Zelf net de Microsoft Surface Headphones 2 in gebruik, was zo snel de beste optie die kon vinden om zowel muziek te luisteren als fatsoenlijk te kunnen bellen/teams meetings te kunnen voeren.

Geldt overigens niet alleen voor tweakers; ook op vele andere sites (of youtube reviews) wordt de microfoon compleet genegeerd.
Wat ik mis in deze (en vorige) review(s) is een beoordeling van de ingebouwde microfoon.
In deze tijd zullen er veel mensen thuis werken en in online vergaderingen ook de microfoon willen gebruiken. Dan is het handig als je weet dat je een beetje verstaanbaar bent.

Zoals ik al eens eerder heb opgemerkt, valt me bovendien op (en tegen) dat de microfoon van mijn Sony WH1000-XM2 feilloos alle omgevings noise oppikt, terwijl ik die zelf niet hoor door de noise cancelling!
Dus terwijl ik denk dat ik helder doorkom, horen mijn collega's vooral mijn schreeuwende kinderen of het strijkijzer!
Hoe doen andere noise cancelling headphones dit?
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de noise cancelling techniek niet wordt doorgetrokken naar de mic?
Bij de Bose Noise Cancelling Headphones 700 wordt het omgevingsgeluid goed weggefilterd, bij de goedkopere Bose QuietComfort 35 II zijn achtergrond gesprekken wel te volgen (te testen bij o.a. de coolblue winkels).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:17]

Jammer dat het al dan niet vervangen van de batterijen niet wordt besproken. Het bepaalt namelijk de levensduur van de koptelefoons en is voor mij de reden om alsnog voor een bedraadde koptelefoon te kiezen.
Anoniem: 579177 @ShaiNe26 september 2020 14:36
Zeker jammer. Maar niet triviaal om daarachter te komen, de fabrikanten vermelden dat niet. Ik heb eens wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de accu te vervangen tussen de (indertijd 2 toppers) Bose QuietComfort 35 II en de Sony WH-1000XM3. De accu in de Bose bleek niet vervangbaar, die van de Sony (relatief makkelijk) wel. Als de accu van die Bose dus slecht of kapot is kun je het hele ding dus gewoon weggooien, bizar.
Dit zijn headsets die je langdurig op je hoofd zet. Hoe kan je dan een JBL aanbevelen waarvan je het draagcomfort als dubbel-min neerzet? Al klinkt het nog zo mooi, als je het ding na een half uur uit het raam wil keilen, dan is dat geen 'Great Value'.
Ik denk dat het alleszins relatief. is De tune heeft ook twee minnetjes voor accuduur, maar houdt het wel 23 uur vol.
Relatief is goed, maar het is wel zeer vaag. Want het is niet echt duidelijk wat de criteria zijn om een plusje (of minnetje) te krijgen in de categorieen.

De accuduur is redelijk te pijlen omdat deze allemaal zijn opgeschreven, maar wat is dat voor 'draagcomfort' wat een veel meer vager concept om te reviewen. Wat is -2 draagcomfort, gaat deze na 30 minuten klemmen, of na 2u? En wat is het 'nulpunt' dat gehanteerd word, want als ik +1 en -2 zie, dan zijn die 3 punten verschil, op een schaal van 7, een significant verschil waar vraagtekens gezet kunnen worden.

Ik word iets te filosofisch met mijn argument, maar zonder context is het lastig om te pijlen wat nou 'goede draagcomfort' is als 3 van de 4 minnetjes scoren, en de ander 'maar' een +1 krijgt.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 22 juli 2024 14:17]

Prachtig hoe elke keer weer discussie ontstaat over de beoordeling. Met het punten systeem was het niet goed en nu met dit nieuw systeem is het ook weer niet goed.
Nummers en plus/minnetjes werken allebei niet als er geen duidelijke context bestaat om te weten waar de nummers en plus/minnetjes voor staan. :+

+/- is gewoon hetzelfde als 1-10, alleen is de schaal 3 stappen kleiner. Als je de stappen niet uitlegt, zijn ze beiden vaag.

Het schaal is niet het probleem, maar zeggen dat iets +3 en iets anders +1 is verteld mij alleen dat één beter is dan de ander, maar niet expliciet hoe veel beter het is, en wat nou precies +1 is op zichzelf genomen.

Bij een goed werkende schaal kan ik één item pakken, en weten wat elke score betekend. Nu voelt het meeste als een arbitraire beslissing dat iets +1 en iets anders +2 is, maar zonder een echt duidelijke onderbouwing waarom ze op het besluit zijn gekomen.

Een beetje zoals een wiskundetoets, je kan wel een nummer geven, en die kan wel correct zijn, maar als je niet kan onderbouwen hoe je op dat nummer bent gekomen heb je er nog steeds weinig aan.
Misschien, maar een beoordeling is altijd relatief en altijd in de context van producten in een bepaalde categorie. Als iets in verhouding met de andere producten een stuk slechter is, dan krijg je een slecht 'cijfer'/minnetjes, terwijl het in absolute termen nog steeds prima kan zijn. Van een duur apparaat mag je meer verwachten dan een goedkoop apparaat bijvoorbeeld.

En er komt uiteraard altijd een bepaalde mate van subjectiviteit bij kijken. Wat jij fijn vind zitten kan de reviewer niet fijn vinden zitten. Daarom is het advies ook altijd om meerdere reviews te lezen om een beeld te vormen en het dan zelf uit te proberen.

Maar goed, een soort van legenda, zoals bijvoorbeeld bij de testen van de consumentenbond, zou niet verkeerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 22 juli 2024 14:17]

En toch ook wederom een valide discussie. Dat doet de vraag rijzen hoe je wel een zo duidelijk mogelijk reviewsysteem op kunt zetten. Het beoordelingssysteem in dit artikel laat in ieder geval enorm veel ruimte voor subjectiviteit.
In dit geval reflecteert het het onderwerp uitstekend. Geluid en comfort zijn erg subjectief als het gaat om koptelefoons.
Het kostte mij ook een goede maand voor ik een definitieve keus heb kunnen maken.
Waar het uiteindelijk bij de Sennheiser PXC 550 eindigde weet ik dat mijn directe omgeving het niet zo comfortabel vindt als ik.
Scheelt "jatten" :P
Als ik naar de tabel kijk zou ik bijvoorbeeld voor de Philips kunnen gaan, want ik wil geen product met minpunten op de voor mij belangrijkste items: geluidskwaliteit en comfort. Als je je bedenkt dat de test specifiek voor over koptelefoons met noisecancellation gaat, is een minpunt daar natuurlijk ook not-done. Maar in de praktijk zou ik JBL's toch wel even op mijn hoofd willen voelen. En dan die Sony WH-XB900N, is dat geluid echt zo dramatisch? Of heeft alleen wat tuning nodig via de equalizer in de bijbehorende app (zoals in de beschrijving staat). Want hij heeft nu al 11 plus-puntjes en als hij op de negatieve punten te tunen is...

En inderdaad, wat is draagcomfort? Gewicht speelt denk ik een rol, verstelbaarheid, druk op het hoofd/oorschelpen, gebruikte materialen, maar het is ook persoonlijk denk ik, niet iederen heeft dezelfde vorm hoofd/oren.
En inderdaad, wat is draagcomfort? Gewicht speelt denk ik een rol, verstelbaarheid, druk op het hoofd/oorschelpen, gebruikte materialen, maar het is ook persoonlijk denk ik, niet iederen heeft dezelfde vorm hoofd/oren.
Zeer valide, maar daarvoor vertrouw je natuurlijk op de expertise van één (of meerdere) reviewers. Als Japie alle vier de koptelefoons probeert, dan kan Japie uit zijn ervaringen een lijst maken van wat het beste zit en wat het slechtste zit. Is dat 1:1 over te nemen door elke consument, nee, maar het wel een accurate manier. (Zo zou je natuurlijk ook niet 4 koptelefoons door 4 verschillende reviewers laten testen, want dan is geen enkele score representatief)

Nog accurater is natuurlijk drie reviewers te hebben, en dan leg je de lijstjes samen en pak je de gemiddelde score. Voor een site zoals Tweakers is dat natuurlijk minder realistisch, maar hoe groter je dataset hoe kleiner je variabelen worden.

Maarja, het is gewoon het geval dat de dataset voor meerdere categorieën te abstract gepresenteerd word, en zodanig niet goed getoetst kunnen worden door een leek die simpelweg de (voor hem) beste koptelefoon wilt kopen. (daar maakt het ook niet uit of het plusjes, sterretjes, duimpjes, pindarotjes, of nummertjes zijn voor de scores)

Het zou al een vooruitgang zijn om bij het begin van een review een legenda te geven waarin aangegeven worden wat het 'nulpunt' is voor elk categorie. Aan welke standaarden het item zich moet houden om +1 te kunnen krijgen (of -1, +3, etc.). Dan heb je al veel meer een rode lijn om aan vast te houden.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 22 juli 2024 14:17]

Mijn zoon heeft de 750. Hij ervaart hem als zeer comfortabel. Ik heb zelf de Sony 710 en ik vind het een kreng om op mijn hoofd te hebben. Het is dus niet zo zwart wit met dat draagcomfort zoals met accu duur.
Iets anders van JBL, oude modellen deden ook het volume iets omhoog als je NC inschakelt, wat de illusie geeft van betere NC, geen idee of dit nog het geval maar ben ik wel benieuwd naar
Ik heb een nu ondertussen 5-6 jaar oude shure srh1540 en daar is de mouse dus volledig kapot van, heber dan uiteindelijk zo'n comfort sleeve overgedaan, problem solved voor rond de 10€ en de cups zelf kan ook makkelijk verholpen worden met betere mouse, dan kan je bvb van een - - een plus maken voor niet zo'n hoog bedrag.
Comfort is zoals boven wordt aangegeven een relatief begrip, ook gezien een koptelefoon voor de een weer anders zal zitten dan de ander. Ikzelf had bij de Tune 750 niet het idee dat ik 'm na een half uur moest afzetten omdat het echt vervelend werd. Het is meer voor iets als een (uren)lange vliegreis dat me deze headset niet ideaal lijkt.

Voor wat betreft de aanbeveling, het lastige bij de beoordeling van deze goedkopere koptelefoons is, zoals ook in de conclusie staat, dat er eigenlijk niet één headset is die alles goed doet. Uiteindelijk heb ik gekozen voor noise cancelling en geluidskwaliteit als doorslaggevende factoren.
Voor mij is draagcomfort het belangrijkste voor een noice cancelling headset. Ik gebruik hem alleen tijdens reizen en heb hem dan uren achtereen op mijn hoofd.

Een headset met slechte pasvorm en slecht comfort zorgt al snel voor “haarpijn” door de hoofdband of hoofdpijn door het knijpen rond/achter je oren.

Zo’n head set behoor je een dag te kunnen dragen zonder dat je ergens las van hebt. Voordeel van een goeie pasvorm is ook direct dat de noice cancelling een stuk beter is omdat er door de oorschelp al meer geluid buiten word gehouden.

Daarom altijd nog heel blij met mijn Bose Quietcomfort 25, perfecte pasvorm, licht van gewicht, en de geluidskwaliteit en noice cancelling is super!
Daar ben ik het volledig mee eens..... Heb nu ook al 5 jaar de QC25 en net nieuwe oorkussens gekocht..... Ding voel je niet op je hoofd..... Ben al wat angstig mocht deze het begeven welke ik dan moet kopen. Wil echt minstens een gelijkwaardig draagcomfort.
De QC35 II zit ook prima, dus dat is misschien een goede vervanger :)
Ook hier (net als in de XM4 review van eerder deze week) denk ik te lezen dat de LDAC codec door ieder Android toestel (met Android 8.0 of hoger) ondersteunt wordt. Ik heb echter de ervaring dat dat niet zo is. Ik wissel regelmatig van toestel (een soort van gekkie ben ik) en ik heb verschillende keren meegemaakt dat mijn XM3 terugvalt op AAC of APTX. Zelfs forceren via de ontwikkelaars opties werkt dan niet. Een concreet voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Motorola Moto G8 Power (heb ik momenteel) en de Samsung Galaxy A50.
Inderdaad, was het maar zo eenvoudig dat > Android 8 = LDAC ondersteuning... Dat staat echt wat te stellig in het kader bij het artikel. Er zit vee lverschil in de codec ondersteuning van Android apparaten. Bij high end toestellen als de S10 en S20 serie ontbreekt bijvoorbeeld AptX HD (reguliere AptX en LDAC ondersteuning is er wel). En die developer options zeggen inderdaad weinig helaas. Wel tof trouwens dat er in het artikel over de bitpool parameter wordt gesproken.
Op de site https://habr.com/en/post/456182 gaat men nog dieper op de materie in, ik kan het niet alles volgen wat daar staat, maar de schrijver vind AptX en LDAC eigenlijk meer marketing dan dat het werkelijk tot beter geluid leidt dan een goede implementatie van SBC. In ieder geval interessant leesvoer. En dan komt Bluetooth LE audio er ook nog eens aan...
@deepvreezo Ter info...
Heel goed Tweakers: jullie hebben het over actieve ruis gemaakt door de actieve ruisonderdrukking zelf. Dat miste ik volledig in een vorige review over dit soort koptelefoons! Ik moet nog een koptelefoon vinden die actief ruis onderdrukt zonder zelf hoorbare ruis te creëren. Persoonlijk vind ik dat vervelender dan natuurlijk omgevingsgeluid met passieve geluidsdemping.

Het hangt natuurlijk af van je omgeving: in een vliegtuig is actieve onderdrukking zeker beter dan passieve. Maar ik zit meestal niet een vliegtuig! Meestal werk ik (als ik op kantoor zou zitten) in een grote hal met industriële ventilatie in een open kantoortuin, dus een soort gezellig geroezemoes (niet-druk caféachtig). Dat kan prima zonder actieve ruisonderdrukking naar de achtergrond worden gewerkt. Gewoon investeren in een goede gesloten koptelefoon: het geld dat je bespaart door niet te betalen voor actieve ruisonderdrukking zou je kunnen terugkrijgen in beter geluid en betere demping.

Wellicht is een vergelijking tussen actief en passief een keer een test door Tweakers waard? Gegeven een budget van €15, €50, €100, €150, €200, €300 of 'alles daarboven': wat koop je voor dat geld, waarin blinkt het uit, wat zijn de minpunten? Is €100 passief vergelijkbaar met €150 actief, behalve in een rumoerige omgeving? Je merkt: ik ben een beetje op zoek naar de waarde van features zoals actieve ruisonderdrukking. Ik denk dat het goed is om kritisch te reviewen op de werkelijke waarde van dit soort features, omdat de kans groot is dat de marketeers ons iets verkopen wat ze heel goed doen lijken, terwijl een ouderwetse stevige en vervangbare kabel en een haast onverwoestbare koptelefoon misschien ook wel z'n voordelen heeft (wellicht niet qua mobiliteit).
Tests zijn altijd welkom natuurlijk, maar vergeet niet dat jouw situatie erg erg erg specifiek is en als testscenario niet interessant. Maar ik ben het met je eens dat er opmerking over gemaakt mogen (of soms moeten) worden.

Het is dan aan de lezer van de review om de voor hem van toepassing zijnde argumenten erbij te pakken en daar een koptelefoon bij te zoeken.

Overigens gebruik ik gedurende lawaaierige perioden (kuch december kuch) de koptelefoon in combinatie met extra passieve demping.

(Voor context: ik hoor ruis op mijn XM3 zo goed als nooit, ik vind omgevingsgeluid veel storender dan ruis, ik gebruik 'm voor 50% tijdens vervoer, etc. etc. Ik heb dus een heel ander gebruikersscenario dan jij.)
Anoniem: 579177 25 september 2020 11:19
Waar deze 'budget' koptelefoons ook vaak voor worden gebruikt is televisie kijken. Voor dat doel is de ondersteuning van aptX Low Latency zeer belangrijk. Zonder LL zijn sprekende personen qua beeld niet in sync met het geluid. Dat aspect mist volledig in het overzicht, een gemiste kans.

Ik weet dat de voorganger van de Sony WH-CH710N, de Sony WH-CH700N, het wel ondersteunde, net als aptX HD. Vreemd dat Sony voor de opvolger gekozen heeft om die ondersteuning eruit te laten.
Een paar jaar geleden heb ik uit China 2 koptelefoons van Somic meegenomen. Een merk waarvan de catalogus bestaat uit 80% pc headsets met met leads en oordoppen en hier en daar een verdwaalde hifi koptelefoon. Ze kostten 160 yuan per stuk. (20 euro) De een klinkt zo neutraal als een monitor koptelefoon, de ander heeft een geluid dat vergelijkbaar is met mijn Sony XM3. Het zijn wel bedrade over ears zonder NC. Sindsdien heb ik 1 ding onthouden : geluidskwaliteit in koptelefoons is een keuze. Als Chinese fabrikanten tegenwoordig uitstekend klinkende koptelefoons weten te produceren voor een spotprijs dan kan je niet anders dan concluderen dat de hopeloze balans van goedkopere Sonys en diverse andere merken bekend of niet een bewuste keuze is om je naar een duurder model te duwen als je wel goed geluid wilt.

[Reactie gewijzigd door Aidix op 22 juli 2024 14:17]

Tegelijkertijd vermoed ik dat een tent als Somic niet de plek is waar de innovaties en ontwikkelingen (en bijbehorende R&D inspanning en dus kosten) vandaan komen.
Zulke uitspraken berusten ook vaak op vooroordelen.
Chinese bedrijven doen veel R&D en kunnen veel sneller een product in de markt zetten.
Zoveel innovatie vindt er nu ook weer niet plaats.
Sony had 15 jaar geleden al goede noise-cancelling koptelefoons.
Niet draadloos want Bluetooth was er nog niet beschikbaar op telefoons.
Als een hoofdtelefoon van jou puur en alleen 'goede geluidskwaliteit' hoeft te hebben kun je inderdaad af met flink goedkopere. Die lat ligt voor iedereen op een ander niveau en is bovendien persoonlijk, maar goed, als je ook een XM3 hebt neem ik aan dat je een redelijk idee hebt van wat het verschil kan zijn (heb hem zelf ook). Voor goed geluid hoef je overigens niet naar China. Ik heb jarenlang een Sennheiser HD180 gebruikt als simpele PC headset, geluid was prima voor een prijs van nog geen 3 tientjes, maar daar hield het ook mee op wat betreft 'feature set'. Ja hij had een 3m kabel, dat was ook fijn :P

Zoals je al aangeeft zijn de producten die jij kocht compleet anders:
- Niet draadloos
- Geen (A)NC
- bouwkwaliteit?
- draagcomfort?
- extra features zoals microfoon, bedieningsknoppen, assistents, app?
Het is bovendien niet alsof een fabrikant gewoon 'goedkope wired headphone X' kan pakken en daar al deze features op kan smijten en presto: een set met perfect geluid én een smak features. Al die dingen kosten gewoon geld om te ontwikkelen, zeker als ze technisch goed geïmplementeerd moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 22 juli 2024 14:17]

Volgens mij was het punt dat geluidskwaliteit een keuze is en niets met de prijsklasse te maken heeft. Iets dat deze review ook onderbouwt. Dat er features missen op een goedkope headset gaf 'ie zelf ook aan. Je hebt dat punt een beetje gemist volgens mij. Dit is net als dat de Apple airpods best wel heel duur zijn voor erg matige geluidskwaliteit, terwijl er best wat 20 tot 60 euro concurrentie is met veel betere geluidskwaliteit. Natuurlijk helpt bij de airpods de optionele subwoofer, maar niet iedereen heeft daar de ruimte voor.
Het scheelt of je slaven (als er eentje stuk gaat, koop je een nieuwe) hebt om het in elkaar te zetten, of dat je werknemers hebt (die zijn opgeleid, verzekerd zijn en die rechten hebben, en waarvan je wilt dat ze een redelijk prettig leven kunnen leiden met hun inkomen). Daarna is de kwaliteit van een koptelefoon niet alleen de kwaliteit van het geluid, maar ook de kwaliteit van het apparaat zelf. Hoe comfortabel is het, hoe lang gaat het mee? Betere onderdelen en beter vakmensschap.
Jammer dat de veelgeprezen lindy wederom niet is meegenomen:

https://www.whathifi.com/lindy/bnx-60/review

In Engeland toch een veel verkochte hs.
Ik was stiekem aan het hopen op de rebelse Valco headset (https://valco.io/) :) Als iemand daar ervaring mee heeft, mag hij/zij me altijd iets laten weten!
So shipping is free inside Europe. To USA and other third world countries...
_/-\o_ 8-)
Hun website staat vol met dit soort humor, super down to earth en zeggen waar het op staat. Ik zou alleen willen weten hoe goed hij presteert in zijn prijscategorie op geluids en noise cancelling niveau :)

edit: grammatica is moeilijk als je al even in het buitenland woont

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 22 juli 2024 14:17]

Because you can recharge the headphones at work, it is practically free to use them.... 8-) _/-\o_

Hahaha wat een helden!
Weighing only 250 grams (or two bananas in US measurement units), :9
De reviews zijn lyrisch. Stond om het punt om er eentje te bestellen, maar ze zijn wireless, dat is onhandig. Dan moet ik ook een aanstuurding hebben.
Er zit ook een kabeltje bij en ze hebben ook een verloopstukje voor het vliegtuig. foto
Oeh! Ik keek met mijn kont.
Goede tip, merci.
Ik ben nog op zoek naar een meer degelijke vervanging van mijn (Anker) Soundcore ANC hoofdtelefoon. Dit kan dan wel een geinig alternatief zijn.
Heb 'm zojuist besteld. Vind ze retecool, en het is weer eens wat anders dan een Sennheiser. Als je nooit iets anders probeert, komt je ook nooit iets beters tegen. :D
Ik moet schuld bekennen en heb ze ook besteld :D 14 dagen retourrecht dus altijd wel safe :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.