JBL Live 650BTNC (Zwart)

€ 99,90
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Live 650BTNC (Zwart) Review

brogamma 5 april 2021, laatste update op 17 april 2021, 1.173 views Product gekocht

JBL Live 650BTNC (Zwart)

Prima headset voor normaal gebruik. Geluid is prima, goede features en een mindere bouwkwaliteit helaas. Al met al zou ik hem aanraden aan een persoon die een ANC headset wilt maar niet teveel wilt uitgeven. Deze headset is een mooie middenmoot.

Pluspunten

• Lage tonen
  • Active Noise Canceling(ANC)
  • Service JBL

Minpunten

• Bouw Kwaliteit
  • Geluid zonder ANC aan
  • Sporadische connectie issues
  • Micro USB

Een koptelefoon of oortjes. Wie loopt er tegenwoordig niet mee door de supermarkt, in het OV of thuis door het huis met thuis werken. Na een aantal maanden gebruik te maken van de JBL 650BTNC. Is mijn review erover.

Aankoop, Inhoud en Eerste indruk

Rond november 2020 ging mijn destijds daily driver JBL E55BT na 2,5 jaar trouwe dienst met pensioen na een gebroken plastic pinnetje in een van de shells. Dus tijd voor een nieuwe! Na wat Tweakers onderzoek, uitproberen van de opties bij vrienden en familie, mijn eis voor Active Noise Canceling en de afweging gemaakt te hebben tussen de Bose QC35II, Sony 1000XM3 en de JBL 650BTNC. Ben ik voor de lagere prijs gegaan en heb de JBL 650BTNC gehaald bij de Mediamarkt om de hoek.

Na thuiskomst en meteen uitgepakt te hebben vond ik in de doos het volgende:
  • - De koptelefoon
  • - Een zachte stoffen pouch om hem in op te bergen
  • - 3.5mm male naar 2.5mm male 45 graden braded kabel
  • - Korte reversibele USB type A male naar Micro-USB kabel
  • - Boekjes en een Quick start guide
Voor de prijs een nette set met spullen. De pouch en kabel voelde solide aan en zagen er goed uit. Al met al een goede eerste indruk.

De feeling van de koptelefoon voelde premium aan. Maar snel viel om dat de meest belastende delen buiten de hoofdband en de verstelbare shells om. Van een mat afgewerkt plastic waren. Het voelde wel premium aan maar stevig is anders. Zeker na mijn eerdere ervaring met mijn E55BT. Maar dat moest de pret niet derven. Want ik was met die koptelefoon immers vrij lomp.

Na het koppelen aan mijn toenmalige OnePlus6. Was ik prettig verrast met de snelheid van de koppeling en het niet heel erg drukkende gevoel van de ANC op mijn oren. Iets wat ik met het proberen van de QC35II van een vriend van mij wel erg had.

Features headset en pasvorm

Wat kan die koptelefoon nou allemaal en wat heeft die nou allemaal bij zich? Nou, prettig veel.
De koptelefoon bevat het volgende:
  • - Actieve Noise Cancelation
  • - Een touchpad in de linker Shell voor activeren van Google Assistent/Amazon Alexa
  • - Microfoons
  • - Lampje om te zien of ANC aan staat en een lampje voor verbindings status
  • - Knopje voor aan/uit zetten van ANC voorop rechter Shell
  • - Bluetooth verbindings knop gepositioneerd achter de ANC aan/uit knop
  • - Met wat ruimte ertussen, de "+, "."en "-" knop.
  • Waarbij de + volume omhoog gaat met een druk. En doorspoelt naar volgende met ingedrukt houden. De . knop ervoor zorgt dat de muziek pauzeert En de - knop volume verlaagt en muziek terugspoelt.
  • - Een accu met een gebruik van 30 uur zonder ANC en 20 uur met ANC
  • - Micro-USB poort in de linker shell voor opladen van de eerder genoemde accu.
  • - 2.5mm female aansluiting in de rechter shell
  • - Bluetooth koppelen
Features genoeg dus! Maar de eerste flaws komen hier wel aan het licht. In mijn mening mag er in 2020 wel een USB-C aansluiting op zitten. Tevens is de functies van de knoppen naar mijn weten niet opnieuw instelbaar. Bummer. Want de standard features die erop zitten zijn niet echt speciaal. En om de . knop een andere functie te geven zou ik wel op prijs gesteld hebben. Verder geen klachten hier :)

Ik heb een ovaal rond hoofd. En de headset zat met een beetje stellen helemaal prima. Na uren achtereen dragen heb ik geen last van mijn hoofd, mijn oren voelen niet gek en bovenal. Ik merkte niet eens dat ik hem soms draag. Niks mis mee. De vorm zorgt ook voor een goede afsluiting voor de ANC. Ik heb er zelfs mee hard gelopen(met ANC uit natuurlijk) en dat ging helemaal prima. Hij blijft dus lekker zitten.

Geluid en Active Noise Canceling

Het geluid was goed maar niet spectaculair. Ik persoonlijk heb een voorkeur voor goede lage en midden tonen. En die bevielen mij met de ANC goed. Ik hoor het verschil met een QC35II niet erg in die range maar op de lage tonen doet de JBL het er iets beter. Waar de Bose dat in de hoge tonen had. Maar hier is ook het eerste gekke wat me opviel. Dit was alleen met ANC aan. Met ANC uit was het geluid voor mijn gevoel iets zachter en iets minder vol. Gezien ik altijd met ANC aan liep was dat geen probleem.

De ANC filtert een groot deel van de constante tonen en stemgeluiden weg. Een enkel geluid die je nog hoort erdoor. De ANC is voor in de trein, bus en andere soorten van OV echt te merken als je het aan hebt staan. Maar als je buiten in de wind loopt heb je wel windruis. Wat niet meer dan logisch is maar wel jammer is. De ANC werkt tevens ook als je de headset met draad aan iets hebt gekoppeld. Wat ik als een zeer prettig iets ervaarde. Op cijfers gebaseerd zou ik het een 7/10 geven. Goed maar niet overweldigend.

Problemen met de headset

Na een aantal maanden gebruikt te hebben zowel bedraad als draadloos. Kwamen er een aantal gekke problemen tevoorschijn. Een voorbeeld is dat ik een keer maar muziek uit alleen de linker shell heb gehad en de rechter niks deed als die draadloos verbonden was. Terwijl die er bedraad geen problemen mee had. Een ander probleem is dat bluetooth soms verkeerd/slecht verbond en ik dus alleen maar ruis uit de shells kreeg. Elk probleem was na 1 of 2 keer de accu opladen en/of het uit en aan zetten van de headset gefixed. Dit een of twee keer gehad maar daarna geen last van gehad. 95% van de tijd werkte het gewoon naar behoren. Maar kan begrijpen dat dit wel als vervelend ervaren kan worden.

Maar daar stopte het niet. De bouwkwaliteit en het plastic van eerder was een stukje van afgebroken en de linker shell bleef niet meer goed op zijn plek zitten. Vond dit toch wel vrij zonde en heb JBL een verzoek gestuurd om het te laten repareren. Hier is waar de service van JBL echt een pluim mag krijgen van mij. Het was simpel, snel en goed geregeld. Persoonlijk contact is voor mij altijd een plus en ik kon lezen dat er echt mensen met mijn cases bezig waren. De headset was voor reparatie terug gestuurd(kosteloos allemaal) en heb nu een vervangend blauw model aangeboden gekregen omdat de zwarte uit assortiment was voor de reparateur was. Dit met een hernieuwde garantie voor 2 jaar vanaf moment dat ik hem kreeg.

Heb jij ook een JBL Live 650BTNC (Zwart)?