Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Vijf thuiswerkwebcams getest

Plus tips en alternatieven voor de schaarste

Je smartphone of fotocamera als webcam

We schreven al dat de vraag naar webcams plotseling expontentieel is toegenomen. Dat leidde tot snel oprakende voorraden en stijgende prijzen van de webcams die nog wel leverbaar zijn. Dat laatste is nog steeds een luxe, want op dit moment is het aanbod zo beperkt dat je vaak genoegen moet nemen met een ouder exemplaar. In alle gevallen kan sprake zijn van een langere levertijd, variërend van enkele dagen tot weken of zelfs 'onbekend'. Kijk voor het bestellen altijd naar de actuele voorraad of wanneer er weer nieuwe producten worden verwacht.

Als webcams zo goed als uitverkocht zijn of de resterende producten veel te duur zijn, zijn er gelukkig nog wat alternatieve mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld zelf een webcam 'maken' met behulp van apps, accessoires en een beetje tweaken.

Smartphone

Iedere smartphone heeft een camera aan de voorkant. behalve voor selfies wordt deze ook gebruikt voor videobellen, zoals Facetime of Skype. Je kunt je smartphone of tablet ook prima gebruiken voor videoconferencing via Meet, Zoom, Skype for Business, Jit.si of Teams, maar soms is het gewoon praktischer om dat de doen op dezelfde computer als die waarop je werkt. Als je geen of geen goede webcam hebt, kun je je smartphone als webcam gebruiken met behulp van software. De camera van veel smartphones is bovendien vaak een stuk beter dan een oude webcam, zoals je in de foto hieronder kunt zien. Om je smartphone in te zetten als webcam, moet je een app installeren, evenals bijbehorende software op een pc of Mac.

Een oude webcam (de Logitech C310 uit 2010, links) versus een moderne smartphone (de Sony Xperia Z1 Compact uit 2014).
Het beeld van de smartphone is op vrijwel alle vlakken beter en dus een handig alternatief.

Twee handige, gratis oplossingen zijn Iriun Webcam en Droidapp. Die laatste is alleen beschikbaar voor Android en Windows, maar de eerste werkt ook op iPhones, Macs en Ubuntu Linux. Iriun vereist iOS 10.2 en hoger of Android 5.0 en hoger voor smartphones. Het mooie is dat deze zowel de selfiecam als de reguliere camera als bron kan gebruiken, al dan niet inclusief de flits als belichtingslampje. Je kunt ook tijdens een gesprek wisselen van camera. Het gebruik is verrassend simpel: je installeert de app op je telefoon en computer, en zorgt ervoor dat beide apparaten op hetzelfde (wifi)netwerk zitten. Vervolgens herkent Iriun de telefoon en stuurt het de beelden live door. In de videoconferenceomgeving kun je Iriun als webcambron kiezen. Android-smartphones kunnen eventueel ook via usb worden verbonden, wat een iets stabieler beeld kan opleveren. Daarvoor moet wel de usb-debuggingoptie worden aangezet, waarmee de computer vrijwel de hele controle over je telefoon krijgt.

De beeldkwaliteit van een smartphone is over het algemeen een stuk beter dan die van een oude webcam, zoals je op onze zustersite Hardware Info kunt zien, waar ook een uitgebreider stappenplan staat. Het grote nadeel van deze methode, behalve dat de accu van de smartphone snel leegraakt, is dat de microfoon van de telefoon niet kan worden gebruikt. Daarvoor moet dus een aparte bron worden gebruikt, zoals een headset of een usb-microfoon. Droidapp schijnt overigens wel het geluid mee te sturen.

Een set-up met een Sony-fullframe-camera. De originele camerasoftware met live view (links) en OBS,
waarbij de rode lijn wordt gebruikt om te croppen, ​​​​​zodat je alleen het camerabeeld overhoudt en niet het volledige venster.

Fotocamera

Een andere manier, die wat complexer is, is het gebruik van een fotocamera, zoals een dslr of systeemcamera. Het voordeel van een dslr of systeemcamera is dat je in combinatie met een lichtsterke lens een mooie onscherpe achtergrond kunt krijgen dankzij beperkte scherptediepte. Maar het gebruik en de succeskans variëren sterk per cameramerk en de meegeleverde software. Het is bovendien noodzakelijk dat de camera tethered fotografie ondersteunt, waarbij je het zoekerbeeld live op je computer kunt bekijken. Je sluit de camera aan op je computer via een usb-kabel. De usb-verbinding moet geconfigureerd worden als afstandsbediening, maar de exacte benaming verschilt per merk. Bij Sony-camera's kun je tethered fotograferen met de Imaging Edge-software, voor Canon is er EOS Utility, voor Nikon is er onder meer qDslrDashboard, een tool die ook met verschillende Sony- en Canon-camera's werkt. Uiteindelijk maakt het niet veel uit welke software je gebruikt, zolang je maar een live view van de camera op de computer krijgt zonder merkbare vertraging.

Dat beeld moet vervolgens gecaptured worden via software, die simuleert dat het een webcam betreft. Het programma Open Broadcaster Software, of OBS, kan hierbij helpen. Dat biedt de optionele plug-in VirtualCam, waarmee het mogelijk is om vrijwel elke videobron door te zetten naar een virtuele webcam. Via Sources kun je door op het plusje te klikken een nieuwe webcam selecteren door te kiezen voor Window Capture. Je kunt hier de camera een naam geven. Vervolgens moet je aangeven welk venster je wilt weergeven; dit gaat op basis van de executable-naam. Als het goed is, zie je dan de camerasoftware met het live beeld. Je kunt vervolgens in OBS de hoeken van het venster verslepen om alleen het camerabeeld te zien en niet het volledige venster. Door de alt-toets in te drukken kun je het beeld croppen. Nogmaals, deze methode is wat omslachtig en werkt voor iedere camera verschillend. Garantie dus tot de deur, maar het kan iets zijn om te proberen. Wie er niet uitkomt of het te veel gedoe vindt, kan ook de oplossing hieronder proberen.

Een apparaat als de AVerMedia Live Gamer Mini (GC311) kan van iedere hdmi-bron een webcam maken

Hdmi-capture

Een veel simpelere methode voor het bovenstaande is het gebruik van een hdmi-capture device, zoals de AVermedia Live Gamer Mini of de Elgato Cam Link. Daarop kun je ieder willekeurig apparaat met een hdmi-uitgang aansluiten, zoals een foto- of videocamera, of zelfs een GoPro. De genoemde apparaten ondersteunen usb-videoclass. Het voordeel daarvan is dat ze automatisch door een computer worden herkend als beeldbron, die daardoor in iedere videoconferenceomgeving als 'webcam' te selecteren is. Daarnaast hebben ze een minimale vertraging. Oudere capturedevices kunnen last hebben van veel lag, doordat ze vooral voor offline opname van gamebeelden zijn bedoeld.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite