Razer Kiyo Review

Foritain 20 juli 2018, 1.902 views

Razer Kiyo

De Razer Kiyo is een simpel concept van webcam met LED ring erin, maar voor iedereen zonder semipro/pro verlichting is de impact gigantisch. De camera kwaliteit zelf kan niet op tegen de (veel duurdere) Brio, maar in een typisch scenario heeft het licht meer impact dan een duurdere sensor. Top-ding.

Pluspunten

• LED ring is een bizar simpel doch heel effectief concept. De impact op de opnamekwaliteit in een niet extreem verlichte ruimte is giga.
  • Webcamkwaliteit in de basis meer dan prima voor een typisch streaming scenario.
  • Meerprijs LED ring valt goed mee. Niet goedkoop, maar de meerprijs boven een standaard webcam dubbel en dwars waard.

Minpunten

• Geen HDR voor bijvoorbeeld compensatie overbelichte achtergronden e.d.
  • Had hem liever wat flexibeler (draaibaar) gezien.

Razer Kiyo review

Omdat we lekker bezig waren met wat stukjes over streaming, en stiekem hadden we er ook gewoon veel plezier in en is het iets wat we meer willen doen, hadden we een hele stevige Logitech webcam gehaald; dik 200 euro voor ‘de dikste’. Niet heel vreemd dat het Logitech werd, want zo veel webcam makers zijn er niet meer. Waar een webcam jaren terug een hippe gadget was nam de populariteit af naar mate oplossingen als Facetime de oude ‘webcam chat’ kwamen te vervangen, dus waarom zou je daar als fabrikant nog in willen stappen?

In streamers vonden webcams echter hernieuwd leven, maar de manier waarop streamers een webcam gebruiken is anders dan iemand die een familiegesprek of een zakelijke conference call wil voeren. Met de Kiyo denkt Razer een mooie troef gevonden te hebben, namelijk de toevoeging van een LED-ring in de webcam. Geen gek idee, want gezichtverlichting is iets waar een stream toch snel bij stil zal staan.

Prijskaartje? Ca 109 euro.
Uitpakken, bouw en features

Razer doosjes zijn altijd goed in orde, en ook hier is het weer net even wat leuker dan een product uit een stuk plastic trekken. Net doosje, nette presentatie, extra stickertjes zijn ook leuk.

De Kiyo is een stuk groter dan ik had verwacht van de stock foto’s, wat voor de lichtopbrengst zeker geen kwaad kan. Hij oogt echter netjes en voelt degelijk, de eerste indrukken zijn meer dan prima.

Het is een opvallende klap-in constructie die op schermen maar ook op bredere oppervlaktes prima kan blijven staan. Verticale verstelling is ruim, horizontale verstelling ontbreekt. Waarom dat is, dito bij bijvoorbeeld de Logitech Brio overigens, ontgaat mij, want soms zou dat toch goed uitkomen. Zo vinden sommige mensen het prettiger om de webcam niet recht op het gezicht te hebben, maar op een tweede scherm aan de zijkant. Goed, valt een mouw aan te passen, maar liever zien we webcams ook horizontaal kunnen roteren.

Aansluiting: een enkele USB stekker.

Het is natuurlijk de LED rand die de Kiyo opvallend maakt en belangrijk: daarbij is de buitenste ring draaibaar om de lichtopbrengst te regelen.
Specificaties

In de praktijk

Van ‘installatie’ is feitelijk geen sprake. Inpluggen, en gebruiken maar. In ons geval: de camera aan OBS toevoegen en gaan. Draai aan het ringetje, en het lichtje gaat aan. Draai em vol open, en je ogen zullen er even aan moeten wennen want er komt een stevige bak licht uit; meer dan ik had verwacht uit een enkele USB aansluiting die ook de webcam moet voeden.

Het praktische resultaat is in mijn optiek ook echt verdomd goed! Zonder dedicated verlichting op je gezicht zie je de veranderingen op je scherm op je gezicht toe, en met een lamp op je gezicht blijf je een stuk mooier effen en belangrijker: je ziet er gewoon beter uit! (of je er goed uit ziet is wat anders, maar in elk geval beter dan zonder licht). De verlichting is zelfs sterk genoeg om in een geheel verduisterde ruimte een goede presentatie te geven; losse verlichting m.i. volledig overbodig.

HDR had de achtergrond beter gebalanceerd kunnen houden, al is dit scenario erg lastig gezien de zon vol door het raam 5 meter achter mij komt terwijl ik in een 'donkere' hoek zit. Toch zien we de winst duidelijk. Voor de goede orde, dit is zonder enige vorm van aanpassingen of effecten; enkel de LED-ring uit en vervolgens aan.

Goed, alleen je gezicht wordt verlicht natuurlijk dus de achtergrond (uitgaande dat je geen semi pro greenscreen + LED balken boven je harsens hebt) blijft donker, maar jij bent goed te zien. Ook bij low-light zien we een overtuigend meer helder gezicht vergeleken met zelfs de Logitech Brio. Die heeft weliswaar HDR en een betere beeldkwaliteit zonder de toegevoegde verlichting, en kan ook in low-medium light nog een goed beeld presenteren plus heeft wat voordelen om de achtergrond bijvoorbeeld beter in contrastrange te houden, maar zodra de verlichting op je gezicht ook maar iets afneemt zien we de meerwaarde van de LED ring boven een technisch betere camera overtuigend naar voren komen. Uiteindelijk gaat het om je gezicht meen ik, en daar doet de Razer goede zaken.

Een paar kleine details om bij stil te staan: 1) Dat je moet kiezen tussen 1080p of 60Hz maar dan in 720p zal een streamer vermoedelijk niet boeien, dat gaat voor de meeste webcams op met uitzondering van de (veel duurdere) Brio. Je gezicht zit normaliter in een deel van het scherm, en als je al full-screen gaat in een OBS scene kan dat prima op 720p of 30Hz, als je al op meer dan 720p zit te streamen. 2) de witbalans dient aangepast te worden wanneer je de Kiyo zowel in het donker als primaire lichtbron gebruikt als wanneer je de kamerverlichting aan hebt staan of daglicht erbij krijgt. De LEDs van de Kiyo zelf zijn netjes neutraal, maar de kans dat je omgeving dat is is niet zo groot. Geen probleem, want je kan in de settings de witbalans gewoon naar wens aanpassen, maar je moet er wel stil bij staan gezien de ‘auto’ functie niet goed werkt wanneer de kamer donker is en enkel je gezicht goed verlicht is.

Er zit ook een microfoon in, maar een webcam mic gaat in geen geval opboxen tegen een degelijke streaming mic of een degelijke headset mic, dus die laten we lekker voor wat het is. Die wil je in elk geval niet voor een beetje serieuze stream gebruiken.

Razer, dus het systeempje uiteraard even op groen ;)

We zijn weer eens aangenaam verrast door Razer, en vinden het vooral leuk dat het eens op een andere manier gaat dan gebruikelijk. Een typische Razer conclusie zou zijn “heel tof ding, beetje duur”, maar dit keer is het een geheel nieuwe productcategorie voor het bedrijf, is het product helemaal zo prijzig niet, zien we iets wat echt uniek is, maar zien we toch de strakke uitwerking alsof ze dit al langere tijd doen . Nu is er niets nieuw aan ring verlichting, of aan webcams, maar soms zijn de eenvoudigste ideeën de beste en ingebouwde ring verlichting in je webcam is harstikke slim. Ik hield even mijn adem in of de hoeveelheid licht wel genoeg ging zijn, maar die bereikt het niveau ‘oogjes auw’ (gelukkig regelbaar…) dus dat bleek geen enkel probleem, zelfs niet in een pikdonkere ruimte. Ik vermoed dat een paar andere game gear bouwers hunzelf voor hun hoofd slaan waarom zij er niet eerder mee zijn gekomen.

109 euro is nog best geld, maar het zit nauwelijks boven de C922 en een paar tientjes boven de C920 terwijl de meerwaarde van de verlichting zelfs vergeleken met de veel duurdere Logitech Brio overtuigd: netto ga je er met de Kiyo beter uitzien. Ga je voor een ultieme setup met dikke daglichtlampen en een greenscreen en ‘what not’ snappen we de keuze van iets als de Brio met zijn HDR en 1080p 60Hz of 4K functionaliteit en valt de meerwaarde van de Kiyo-verlichting weg, maar voor beginnende of casual streamers die niet zwaar investeren in hun setup is de Kiyo een harstikke leuk ding (veel leuker ding). Het is niet alleen een aardig betaalbare maar ook praktische oplossing voor een goede webcam weergave; vergeet niet dat een klein kastje op je scherm met een enkele USB kabel een stuk praktischer is dan een hele licht-rig.

Verbeterpuntjes? Het enige wat we in onze Kiyo missen missen we ook in de Brio; de webcam horizontaal kunnen draaien. Geen idee waarom dat een gekke vraag is, maar ze kunnen het niet en de oplossing is de camera maar een beetje te verschuiven of scheef op je scherm te zetten als je hem bijvoorbeeld op een tweede scherm zet. That’s it, verder zijn we dolenthousiast en ga ik nu terug naar stoeien met vrouwlief over wie van de twee de Kiyo mag gebruiken en er wat beter uit mag zien op stream.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Razer Kiyo?

Van @Kiswum (https://www.techtesters.eu/pic/RAZERKIYO/801.png) naar @Foritain (https://www.techtesters.eu/pic/RAZERKIYO/802.png) , hoe doet hij dat toch? :P Netjes gedaan weer, leuke review.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 20 juli 2018 15:14]

:D Een beetje fout, maar wel grappig :p

thanks Wes.
Mooie review, wel jammer dat je niet meer foto's/screenshots uit video op volledige resolutie hebt geplaatst, gaat toch om de beeldkwaliteit!

Een paar weken geleden kwam ik deze webcam toevallig ook tegen, hyped dat ik was! Maar na het zien van de beelden uit verschillende reviews kwam ik van een koude kermis thuis, de sensor in deze webcam is echt belabberd, zeker vergeleken met bijna de helft kostende C920. Duidelijk niet vijf sterren waardig.

Deze streamer/YouTuber slaat de spijker wat mij betreft op zijn kop:
Ik kan niet zeggen onder de indruk te zijn van die video, hij laat zien dat de bewegingen een stuk soepeler zijn bij de Kiyo, maar heeft de witbalans totaal verkeerd staan waardoor het echt een apart 'lelijk' beeld geeft. Ik zou die video zeker geen spijker op zn kop slaan noemen.

Sure, ik zou ook willen zeggen dat je natuurlijk beter een dslr of systeemcam met een dikke lichtbak kan koppelen, maar dat zit er voor 109 euro niet in. En zelfs voor whatever een C922 kost icm wat extra licht, los van de praktische implicaties. Is dit perfect? Nee, maar voor 109 euro? Als je al lampen hebt, nee. Maar die verlichting doet zo ontzettend veel meer dan een betere cam kwaliteit, en een echt betere cam kwaliteit dan praten we over iets als de Brio wat al weer duurder is.

5 sterren staat voor uitstekend, en ik vind dit echt uitstekend. Zowel voor ons eigen gebruik als andere beginnende / casual streamers die ook daadwerkelijk van de verlichting kunnen profiteren (nadruk op profiteren van verlichting). Neemt niet weg dat ik iets van een Brio ish sensor icm een ring light voor een meerprijs een goed idee zou vinden.
+3 , voor deze make-up spiegel met beeldopname :P !
Digitale make-up spiegel inderdaad, scheelt niet veel ;)
Mooie review weer! Simpele oplossing en toch zo een impact. Mooi gedaan :)