Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Vouwbare smartphones zijn er

De zoektocht naar het ideale ontwerp

28-02-2019 • 06:00

149

Multipage-opmaak

Inleiding

Hier is hij dan: de eerste ronde van vouwbare smartphones. Nu er een paar zijn aangekondigd en andere fabrikanten prototypes hebben laten zien, ontstaat een beeld van wat deze telefoons kunnen, wat ze doen en waar fabrikanten zich op richten. Het is de eerste generatie van een technologie waarvan we misschien al gauw nooit meer iets zullen horen of die nergens heen gaat.

Het vouwbare scherm is een verdere ontwikkeling van het gebogen scherm, dat sinds 2014 in sommige smartphones te vinden is. Gebogen schermen zitten in veel smartphones, waaronder recente iPhones, Galaxy S-modellen van de afgelopen generaties en andere modellen van bijvoorbeeld Huawei en Xiaomi. Het is een techniek die op grote schaal is doorgebroken.

De eerste vouwbare smartphone is niet eens van dit jaar. Vorig jaar kwam Royole al met de FlexPai, een smartphone met het scherm aan de buitenkant. Die is inmiddels op beperkte schaal in de verkoop gegaan, maar die schaal is zo beperkt dat de fabrikant niet eens in staat was om reviewexemplaren aan de pers te verstrekken.

Ook Samsung was voorzichtig met het laten testen van zijn apparaat. Waar het vol trots vorige week de Galaxy Fold presenteerde, mocht niemand hem aanraken en proberen. Gelukkig hebben we nu meer opvouwbare modellen kunnen zien of aanraken en dus ontstaat voor het eerst een beeld van dit nieuwe segment in de smartphonemarkt.

Royole FlexPai
Royole FlexPai op MWC 2019

Modellen tot nu toe

Nokia 9000 Communicator
Geen Galaxy Fold, maar Nokia 9000

Een telefoon met aan de buitenkant een relatief klein scherm en aan de binnenkant een groot scherm voor geavanceerdere taken: dit is een beschrijving van de Samsung Galaxy Fold. Die hebben we nog niet kunnen proberen, maar hij deelt de ontwerpfilosofie met een heel andere, veel oudere smartphone: de Nokia 9000 Communicator uit 1996. De Communicator-serie kenmerkte zich door een telefoon aan de buitenkant en een groot scherm met fysiek qwerty-toetsenbord aan de binnenkant. De technologie is voortgeschreden, maar het ontwerpidee is in de basis niet veel anders.

Alles wat oud is, komt eens terug en het mag geen verbazing wekken dat Samsung goed naar deze klassieker heeft gekeken. Het is een krachtig idee dat altijd veel mensen heeft aangesproken, en kan ook nu weer werken met de combinatie van kleine smartphone en kleine tablet in de Galaxy Fold.

Samsung Galaxy Fold

Er blijven wel vragen over na de aankondiging. Zo is onbekend of het scherm helemaal plat kan liggen; er is geen beeld waarop je dat kunt zien. Ook ziet het eruit alsof de twee helften bij het scharnier niet op elkaar kunnen liggen, omdat het scherm niet voldoende kan doorbuigen. Dat is het nadeel van het systeem van het scherm aan de binnenkant; het moet meer buigen.

FlexPai

Dat kun je oplossen met een scherm aan de buitenkant, want dan is de vouw makkelijker te maken. Dat is de reden waarom Royole daarvoor heeft gekozen bij de FlexPai. Je kon op Tweakers al een preview van de FlexPai zien, begin vorige maand door Wout gemaakt op de CES in Las Vegas.

Het systeem met het scherm aan de buitenkant heeft diverse nadelen. Het is onmogelijk het scherm te beschermen met glas, want dat buigt niet, althans niet bij kamertemperatuur. Dat levert een vermoedelijk kwetsbaar scherm op dat altijd aan de buitenkant zit.

Er is meer aan te merken op het model. Het dikke scharnier maakt het asymmetrisch, het is een stuk breder dan de telefoons die we gewend zijn, en omdat de twee helften niet plat op elkaar aansluiten, is het ook erg dik.

Huawei Mate X

Een ander model met het scherm aan de buitenkant is de Huawei Mate X. De oplossing van Huawei is vernuftig. Het heeft alle dikkere componenten, zoals de camera's, in een rand aan de zijkant gestopt. Dat levert twee voordelen op: de schermhelften hoeven maar 5,5mm dik te zijn en je hebt iets om het toestel aan vast te houden als je het uitklapt.

De Mate X heeft dichtgeklapt een 6,6"-scherm aan de voorkant en is dus om te beginnen al geen klein apparaat. Samen met het 6,4"-paneel aan de achterkant maakt dat een 8"-scherm dat bijna vierkant is. In tabletmodus is dat fijn, maar niet ideaal voor naar video kijken. Huawei heeft ook wat handigheidjes bedacht. Zo laat de camera-app het beeld aan beide kanten zien, zodat je ook bij het fotograferen van anderen aan hen alvast het shot kunt laten zien.

Prototypes

Dan waren er nog een paar prototypes van producten te vinden. Het meest onderscheidende is de TCL Dragonhinge. Dat is een concept voor een vouwbare smartphone die wat kleiner is; uitgevouwen komt hij op 7".

Interessanter nog is het concept van de 'klaptelefoon'. Uitgeklapt is het een scherm met een voor hedendaagse begrippen normale schermverhouding en grootte. Alleen kun je de behuizing dan dubbelklappen om het geheel kleiner te maken: ideaal voor wie telefoons van nu te lang vindt. Het scherm zit daarbij aan de binnenkant, waardoor wel een duidelijke ronding overblijft en hij dus dikker is.

TCL DragonhingeTCL Dragonhinge

We hebben uiteraard ook een kijkje genomen bij kleinere Chinese fabrikanten. Daar troffen we in vorige jaren schermtrends als de inkeping en het langere scherm in een vroeg stadium aan. Als de schermtechniek al breed beschikbaar is, dan zouden die fabrikanten daar ook over moeten beschikken.

Dat is niet zo. Van de stands die we hebben bezocht van kleine fabrikanten en odm's, die telefoons leveren waarop iemand anders zijn eigen naam zet, had er geen een model met vouwbaar scherm. De enige is Csot, maar ja, dat is een divisie van TCL. Ook een iets bekendere fabrikant als Ulefone beschikt nog niet over de schermen.

Dat zegt iets over hoe snel je een breed assortiment aan vouwbare smartphones in de winkel kunt verwachten. Het wordt zeker een nieuw genre smartphones, maar vermoedelijk gebeurt dat niet in het komende halfjaar.

Flexibel scherm van CSOTFlexibel scherm van CSOT

Beperkingen en uitdagingen

De markt voor vouwbare smartphones ligt nog helemaal open. Dat is te zien aan de verschillende implementaties van de vouwbare smartphones tot nu toe. Samsung heeft een model met het scherm binnenin, Royole heeft er een met het scherm aan de buitenkant en Huawei heeft een scherm aan de buitenkant en een verdikking voor de camera.

We hebben nu van een paar fabrikanten ideeën gezien, maar er zit er nog geen een tussen zonder compromissen. Het scherm aan de binnenkant is lastiger met vouwen, maar het is makkelijker om de display te beschermen bij dagelijks gebruik.

De display aan de buitenkant is dan weer makkelijker te vouwen, maar onmogelijk te beschermen zoals we dat nu doen met smartphones. Dat betekent dat er hoesjes moeten komen om die telefoons te beschermen of dat gebruikers moeten accepteren dat het scherm bekrast raakt. De schermen kunnen vermoedelijk wel goed vallen weerstaan, want vaak is het dan het glas dat breekt.

Huawei Mate X

Een andere uitdaging zit in de ervaring van de aanraking. Plastic voelt anders aan dan glas en hoewel de coating een scherm glad genoeg kan maken om er comfortabel overheen te kunnen vegen, is het plastic op de huidige modellen niet volledig vlak. Je voelt oneffenheden als je eroverheen strijkt en als gebruiker voel je dat elke dag, de hele dag. Iedereen is nu gewend aan volledig gladde, glazen schermen en dan is dit een stap terug.

Er zijn meer uitdagingen in het ontwerp: het is lastig om het scherm helemaal vlak te maken, waardoor er vaak iets van te voelen zal zijn. Ook lastig: de modellen van Samsung en Huawei leiden tot schermen die een beetje vierkante verhoudingen hebben. Dat moet ook wel; als het ingeklapt een normale smartphone is, is het uitgeklapt twee keer een lange rechthoek: ongeveer een vierkant dus.

Huawei Mate X op MWC 2019
Mate X uitgeklapt
Samsung Galaxy Fold
Galaxy Fold, uitgeklapt

Als het echter een verkoopargument is om video's op een groter scherm te bekijken, dan werkt dat niet. De diagonaal waarop je naar video kunt kijken op dat scherm, is niet veel groter. Ingeklapt kijk je naar een 16:9-video op de Mate X op 5,65", uitgeklapt is dat 6,86". Die winst is dus niet vreselijk groot.

Dit zijn maar een paar uitdagingen in het ontwerp, zelfs als de obstakels rond het vouwbaar maken van het scherm zijn weggenomen. En dan is het nog de vraag of consumenten erop zitten te wachten en zo ja, hoe zij het gaan gebruiken. Moet het een smartphone zijn die je uitklapt tot een tablet of een smartphone die je kunt opvouwen tot een kleiner model?

Tot slot

Het is alsof we de wedergeboorte van de smartphone meemaken. De huidige generatie smartphones heeft jarenlang dezelfde blauwdruk gehad in allerlei varianten, maar alle fabrikanten zijn nu op zoek naar de blauwdruk voor smartphones van de komende tien jaar. De ideeën die we nu zien, zeggen iets over wat fabrikanten belangrijk vinden. Samsung en TCL kiezen voor bescherming boven uiterlijk en makkelijk vouwen, en vouwen dus naar binnen. Huawei, Royole en Oppo kiezen voor uiterlijk en makkelijk vouwen boven bescherming, en zetten de display aan de buitenkant.

De eerste stap is gezet op dit Mobile World Congress. Fabrikanten houden zonder enige twijfel tech- en nieuwssites wereldwijd in de gaten om te kijken hoe het publiek op de getoonde ontwerpen reageert. De volgende stap is het beperkt uitbrengen van deze modellen. Dan zal blijken welke soorten modellen goed werken in de praktijk. Deze fase van experimenteren met ideeën voor een nieuwe blauwdruk voor smartphones kan jaren duren. De eerste smartphones waren al jaren op de markt toen uiteindelijk bleek welke vorm het publiek het meest aansprak.

Je kunt erop rekenen dat er in de komende maanden en jaren veel gaat gebeuren. Met uitzondering van Apple is van alle grote smartphonemakers bekend dat ze werken aan vouwbare modellen en met zoveel r&d-inspanningen kan het in de komende tijd snel gaan. De kans is groot dat de eerstvolgende smartphone die je koopt, nog een plat model is. Wat daarna gebeurt, is iets dat je alleen kunt weten als je naast schermen ook de tijd kunt buigen en zo in de toekomst kunt kijken. De toekomst van smartphones ligt met deze ontwikkeling immers weer helemaal open en dat is spannend voor iedereen: fabrikanten én gebruikers.

Reacties (149)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zie me zelf nooit er eentje kopen. Alleen al door het formaat van zo een ding. Voor mij is het niet meer dan een nieuwe manier vinden om geld binnen halen. Aangezin de ‘gewone’ smartphone wel zo een beetje uit ontwikkeld is. Maar voor de mensen die ook vaak een ipad of iets dergelijks gebruiken kan dit wel een oplossing zijn. Het is beetje een 2 in 1 product.
Grappig, dat zij men in 1998 ook van mobiel bellen...

https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g
Ja alleen is de mobiele telefoon een hele revolutie geweest en is dit een soort evolutie. Zoals een 4 of 6 cilinder in lijn naar V8 of V12. De foldables zijn simpel gezegd in feite ook gewoon twee telefoon aan elkaar geplakt.

Ik zelf zie me niet snel zo’n buigbaar geval kopen. Ze zijn groot, dik en zoveel doe ik nu ook weer niet op de telefoon.
Al zie ik ook wel pluspunten van zo’n apparaat. Waar je normaal een telefoon en tablet mee neemt op vakantie heb je nu een “2 in 1”, slechtziende mensen kunnen hier misschien beter mee werken het scherm is 2x zo groot geworden.

Maar toch denk ik dat het een gimmick blijft zoals een smartwatch of 3D op de tv. Tenzij, maar dit is heel sci-fi, het scherm oprolbaar is en je hem uit de zijkant van je telefoon kan trekken om zo naar breedbeeld te gaan.
Ze zijn groot, dik en zoveel doe ik nu ook weer niet op de telefoon.
Dat zei mijn vader vroeger ook over mijn Motorola mobieltje met het formaat van de huistelefoon (dect)... Ze zijn [momenteel te] groot, [momenteel te] dik is dus eigenlijk je argument waarbij laatste genoemde (gebruik) een persoonlijk dingetje is zal de rest een kwestie van tijd zijn voor ze net zo dun weer zijn als huidige smartphones.
nee dan is en pols horloge met een mini beamer die op je hand projecteert veel handiger.
ben ff de sifi film of serie kwijt die dat had
Ook verschillende keren op kickstarter (NOS artikel) verschenen, echter nooit eentje gezien die daadwerkelijk werd opgeleverd ;)

Zelf zie ik in de toekomst een hololens in een brilmontuur nog wel gebeuren, uiteraard wel eentje waarbij er wat beter word nagedacht over het wel of niet gebruiken van camera's om geen herhaling van google glass te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 22 juli 2024 22:39]

scifi omdat scherm oprolbaar is? LG maakt hele grote oprollers tegenwoordt, dus al erg haalbaar. Zie het iss als practischer, langwerpige 'koker' waar je een a5 formaat scherm uitrolt op tafel.. en kleinstukje uitrollen als je alleen maar wil bellen.
Soms wordt iets wat, soms ook niet. Curved tv en 3d tv zijn ook niks geworden, en ik denk dat dit ook niks gaat worden, maar we zullen zien.

En soms wordt ook gewoon iets door je strot geduwd, zoals het weglaten van de mini jack of 3d bioscoop.

Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in de ontwikkelingen rondom optische zoom in telefoons. 'Uitontwikkeld' vind ik het in ieder geval nog niet.

[Reactie gewijzigd door stuffie123 op 22 juli 2024 22:39]

Het lijkt mij wel nuttig als je soms een groter scherm wilt en veel op de baan bent ofzo. En ik zou er gerust wel eentje kopen als de prijs wat normaler wordt.

Windows phone en die desktop modus (kan niet direct op de naam komen) vond ik dan wat meer hebben. Spijtig genoeg is er het app debacle op de windows phone. Continuum ofzoiets denk ik is dat het de desktop modus is

Daar zie ik wel het nut van in, gewoon effe telefoon bovenhalen en dat gebruiken als laptop. Uiteraard wil ik dan wel liefst met een i7 en genoeg ram :). En nee er moet geen nvidia 2080 rtx in ofzo, maar een laptop de grootte van een gsm zie ik ooit wel nog realiteit worden. Dan kan je de kostprijs nog wel verantwoorden, zelfs als het nog iets boven een laptop is, dan zou ik het zeker overwegen.
En soms wordt ook gewoon iets door je strot geduwd, zoals het weglaten van de mini jack of 3d bioscoop.
En het weglaten van een T9-toetsenbord, het plotseling verdwijnen van de IR-poort, moderne televisies hebben soms niet eens een SCART-aansluiting. Ik zou willen klagen dat ik mijn videorecorder niet meer aan kan sluiten, maar de optische schijfjes en zelf streaming video worden me ook keihard door de strot gedouwd! Het liefst zou ik nu een paar gulden uitgeven om mezelf met een raider te troosten, maar je raadt het al.

Gelukkig kan ik wel gewoon nog kiezen voor een telefoon met analoge-geluidsaansluiting, of 2d-films in de bioscoop. Maar daar heb ik dan weer geen behoefte aan.

On-topic: toen mobiele telefoons nog een kilo wogen wilde 90% van de mensen het ook niet, dus met vouwbare telefoons zal het ook nog wel een paar jaar duren voor de ongemakken weggewerkt zijn. Dat wil niet zeggen dat het nooit een succes zal worden.
Ik zie vooral toekomst in hologram interfaces in telefoons met diepte sensors.
De kleine langwerpige plank is nog lang niet dood.
Door de strot geduwd is relatief. Gisteren nog met erg veel plezier Shadow of de Tombraider in 3D gespeeld op mijn TV. Echt zoveel mooier dan 2D(ook ff geprobeerd, ziet er relatief gewoon niet uit)... Het grote probleem voor 3D is dat het in films bijna altijd after-effects-nep-3D is waardoor je een kijkdoos effect met(slecht afgesneden) laagjes zit. Een film volledig in 3D geschoten met goede 3D CGI is alsof je van mono naar stereo gaat. Je hebt 2 oren, maar ook 2 ogen... Het is in deze vergelijking inderdaad nog net geen surround(zoals VR is), maar zéker een verbetering. Ik baal er dus ook behoorlijk van dat er bijna geen TV met 3D meer te vinden is. Dus moet mijn non-4k, non-oled LG nog maar een flink aantal jaartjes mee...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 22:39]

Dat is omdat mensen de meerwaarde er nog niet van kennen, maar niet alle ontwikkelingen worden een succes. Want er zitten ook de nodige nadelen aan een vouwtelefoon:
- Over algemeen duurder, doordat er meerdere onderdelen nodig zijn
- Meer vatbaar voor schade of defecten, scharnieren blijven altijd een zwak punt
- Veel lastiger om waterdicht te maken
- Zolang het buigradius van het scherm zo groot is, is de dikte aardig fors

De huidige mobiele telefoons zitten wel tegen het einde aan van hun vernieuwing. De enige echte veranderingen zijn nog op camera en softwaregebied. Fabrikanten zoeken naar wat nieuws, en ik denk als de buigradius van de schermen beter kunnen worden dan zijn vouwtelefoons best handig voor bepaalde mensen. Of het een grote hit wordt lijkt mij sterk, maar wie weet niemand kan de toekomst voorspellen.
En heel veel mensen zeiden dat ook over andere dingen die we inderdaad nooit gebruiken of doen.

Alleen bij de succesverhalen hoor je er over dat mensen er eerst niet in geloofden en nu iedereen het gebruikt.

Ik geloof best dat vouwtelefoons de norm kunnen worden, maar momenteel is het een nog niet volledig uitgewerkte premium feature.
Laten we wel wezen, voor elke technologische innovatie die breed geaccepteerd wordt in de samenleving zijn er 99 die na een paar jaartjes weer met stille trom vertrekken. Verder denk ik dat de introductie van mobiel bellen an sich met goed recht een revolutie was te noemen, maar dit is eerder een evolutie van een bestaand apparaat.
Beetje makkelijk dat filmpje. Op die manier kan je van elke nieuwe technologie zeggen dat die een enorme impact gaat hebben, ondanks dat we nu nog niet zien hoe. Alsof elke nieuwe vinding dezelfde impact op ons dagelijks leven gaat hebben als de mobiele telefoon of smartphone.

Een "buigbaar" scherm op je telefoon gaat m.i. niet die impact hebben.
Buigbaar tussen haakjes want om nu te zeggen dat het er heel buigbaar uitziet.... 't zijn gewoon twee platte schermen met een scharnierbaar deel er tussen. 't Wordt pas interessant als het hele scherm buigbaar is zoals jij dat wilt. Zonder scharnieren. Of wanneer je een scherm niet kan verdubbelen, maar kan vervierdubbelen. Of meer.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Het is een totaal andere vergelijking. Een smartphone is een compleet ander apparaat dan die ouderwetse telefoon waar men het over had in 98. Een smartphone is een draagbare complete microcomputer met breedband internet verbinding en die mobiel van toen kon je nauwelijks meer mee dan bellen. Breedband internet bestond niet(voor de consument) en behalve zakelijk, wordt er ook nauwelijks meer gebeld met een telefoon. Daarnaast stond internet in de kinderschoenen en ik zweer het je dat 9 van de 10 geinterviewden niet eens precies wisten wat internet was, laat staan dat ze het gebruikt hadden.

Hier gaat het over een variant van een al bestaand apparaat; een hele kleine verandering wat mij betreft. Dat filmpje zegt dan ook helemaal niets over dit onderwerp, want het is appel en peren vergelijken. Als je echt een vergelijking wilt maken, dan moet je met aannames gaan werken hoe het ervoor zou staan als internet en dus de smartphone niet zo'n enorme vlucht had genomen, en mensen het internet links hadden laten liggen en zoals toen nog steeds ouderwets zouden bellen.

Ik vind overigens sommige opmerkingen in dat filmpje wel grappig, zoals dat gestoord worden tijdens het fietsen, gezien alle flappdrollen die tegenwoordig hun mobiel bedienen terwijl ze een voertuig aan het besturen zijn. Dat zijn er een partijtje veel!

[Reactie gewijzigd door ABD op 22 juli 2024 22:39]

Dat is nogal een boude uitspraak. Ik zou er nu ook geen kopen voor + €2000,- maar vind het een fris nieuw concept. want zeg nu zelf, de huidige smartfoon is na 10 jaar inmiddels uitontwikkeld.
Op het YT kanaal van bright een aantal filmpjes gezien en de fold van Samsung vind ik persoonlijk de mooiste omdat het scherm aan de binnenkant zit. ik maak als vele anderen wel zorgen over de duurzaamheid van foldables wegens het mechaniek. De toekomst zal het uitwijzen of dit een korte hype is of een blijvertje
Dat is nogal een boude uitspraak. Ik zou er nu ook geen kopen voor + €2000,-
Zeiden we dit ook al niet voor de huidige telefoons: Ik ga echt geen €1000 neerleggen voor een telefoon :Y)
Precies! €200 - €300 is zat wat mij betreft. Het "grote" geld investeer ik in een fatsoenlijke laptop en desktop PC. Die telefoon is alleen maar om wat heen en weer te chatten en wat nutteloos tijdverdrijf tijdens een duffe busrit. Aangezien het ding altijd in mijn zak zit is de slijtage veel hoger dan bijvoorbeeld aan mijn laptop dus is het gewoon kapitaalvernietiging om er meer geld aan uit te geven. Vind ik dan he ;)

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 22 juli 2024 22:39]

Je kan het ook anders zien. Je smartphone heb je altijd bij je en gebruik je veel meer dan bijvoorbeeld je PC of TV.

Dan nog vind ik dat het budget dat je aangeeft voldoende is voor een goede telefoon. Op een sub-€300 smartphone kan je ook heel veel doen. Tegenwoordig geef je vooral toe op camera-kwaliteit en gaming performace van de zwaarste 3D-games.
Ik gebruik mijn telefoon echt niet meer dan mijn PC of mijn laptop. Dat kleine schermpje (zelfs als je wel een 7'' smartphone hebt) is echt niet prettig en het gebrek aan fysiek toetsenbord al helemaal niet.

Maar inderdaad, €300,- is zat. Camerakwaliteit interresseert me eerlijk gezegd ook weinig - ik heb een prachtige DSLR daarvoor. De telefoon wordt alleen soms gebruikt voor sfeerimpressies en daarvoor is echt geen briljante kwaliteit nodig - dat kon ik 15 jaar geleden op de VGA-camera op mijn telefoon ook al wel doen.
Ik gebruik mijn telefoon echt niet meer dan mijn PC of mijn laptop. Dat kleine schermpje (zelfs als je wel een 7'' smartphone hebt) is echt niet prettig en het gebrek aan fysiek toetsenbord al helemaal niet.
Ik ook. maar je kan niet ontkennen dat er een zeer grote groep mensen is waarbij de smartphone zowat vergroeid is met de rechterhand. Tevens zie je dat in delen van de wereld de smartphone de PC en laptop verdringt. In Azië is dat al 10 jaar aan de gang en zijn PC's zeldzaam geworden, in de VS is dat nu op gang aan het komen. Europa is not altijd erg gehecht aan zijn pc/laptop maar er is geen reden om aan te nemen dat ook hier smartphones voor een hele nieuwe generatie de enige computer zal zijn.
Absoluut! Maar er is wel een reden dat mensen smartphones boven tablets lijken te prefereren, en dat je tablets zelden buitenshuis tegenkomt. Er is ergens een grens aan hoe groot het kan zijn om nog praktisch te blijven. Voor mij is die al lang en breed overschreden met 5'' schermen maar voor de meeste mensen zal het ook echt niet groter dan 6'' a 7'' moeten worden, en dan ga ik er nog vanuit dat het een beetje een dun apparaat is.

Het kan niet anders dan dat telefoons dikker worden met vouwbare schermen.

Ik vraag me dus ernstig af hoe praktisch dit gaat blijken. De technisch is prachtig, dat zeker. Maar ik zie meer in vouwbare (of zelfs oprolbare) schermen voor je TV thuis. Een scherm als je TV wilt kijken terwijl het weggevouwen is als je het niet gebruikt.

Er is vast een markt voor, maar ik denk dat die markt ongeveer net zo groot is als voor privacy-vriendelijke telefoons zonder Android en iOS, om maar eens een andere niche te noemen. Klein dus.
En dat doe ik nog steeds niet!
Niet voor de huidige telefoons.. Een die mijn tablet en telefoon vervangt heeft als maximum prijs 1000 euro. Vanaf 700 euro is het een no-brainer als alles goed werkt. Dan vervangt hij telefoon en tablet.

Verschil is wel dat ik mijn tablet al net zo lang heb als mijn afgelopen 3 telefoons bij elkaar. Dus er worden ook eisen gesteld aan 'houdbaarheid', anders wordt het alsnog een duur grapje.
Ik ga echt niet meer dan 300 voor een telefoon neerleggen, en dat is alleen als ik het verspreid betaal, want als ik handje-contantje een telefoon aan zou willen schaffen van richting de 300 zijn er belangrijkere dingen om aan te schaffen. Voor 1000 bouw ik een nieuwe PC, en koop ik niet een mobieltje wat na x jaar niet meer ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Deadso op 22 juli 2024 22:39]

Ik snap zelf die drive niet waarom alles steeds "anders" moet. Als iets goed werkt zie ik veel liever dat ze het robuuster en goedkoper maken ipv iets anders te gaan verzinnen. Ik hoef die rommel niet, gebruik m'n smartphone alleen voor bellen en whatsapp. Als ik tv wil kijken doe ik dat lekker thuis op de bank, nergens voor nodig om ene halve tv in je zak mee te sjouwen. Allemaal onzin om meer geld uit je zak te kloppen, en we tuimen er allemaal in. Klote consumptie maatschappij |:(
Ik snap zelf die drive niet waarom alles steeds "anders" moet. Als iets goed werkt zie ik veel liever dat ze het robuuster en goedkoper maken ipv iets anders te gaan verzinnen. Ik hoef die rommel niet, gebruik m'n smartphone alleen voor bellen en whatsapp. Als ik tv wil kijken doe ik dat lekker thuis op de bank, nergens voor nodig om ene halve tv in je zak mee te sjouwen. Allemaal onzin om meer geld uit je zak te kloppen, en we tuimen er allemaal in. Klote consumptie maatschappij |:(
En dat TV kijken doe jij natuurlijk ook nog naar alleen Nederland 1 en 2, op een zwart/wit beeldbuis. Want waarom innoveren, toch? Net zoals je nu op je IBM XT zit te typen, vanachter je 9600 baud modem, want waarom innoveren? Straks gooi je nog wat kolen op het vuur omdat het koud wordt en je hebt geen thermostaat/centrale verwarming in huis, want waarom innoveren...? Klote consumptie maatschappij!
Daarom heeft hij toch nog geen ongelijk? Ik denk niet dat mensen nu meer plezier halen uit een grote breedbeeld TV en 50 zenders dan mensen vroeger uit een kleine zwartwit TV met twee zenders. Dat geldt alleen voor mensen nu. Het is maar wat je aanwent.

Je kan ook zeggen, vroeger vond men coaïne niet nodig, een kop kofie was genoeg. En kijk nu eens? de helft van de bevolking van LA kan niet meer zonder. Cocaine is dan ook een fantastische innovatie van de pharmaceutische indrustrie die een hele nieuwe beleving brengt. Als dat een maal gebruikt wil je echt niet meer zonder.

ik geef je in zoverre gelijk dat die vouwbare telefoon zeker gemeengoed gaat worden. Want ook die zal snel verslavend blijken te zijn. Wie eenmaal de luxe van zo een groot scherm gewend is, wil niet meer terug. En de een sleept de ander weer mee.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 22:39]

Vergelijk jij nu echt.koffie drinken met cocaïne snuiven? Verslavend en gewend zijn wel twee verschillende dingen. Natuurlijk halen mensen nu in vergelijking met een 30cm z/w TV meer plezier uit TV-kijken maar de content is altijd nog belangrijker. Dus je kunt mij niet wijsmaken dat de evolutie op het gebied van TV-kijken niemand meer plezier geeft. Maar niet alleen daardoor, de content moet ook evolueren. En ook dat gebeurd wel, niet met alle real life shit maar veel films van vroeger kun je nu bijna niet meer kijken. Dat is niet alleen gewenning maar ook feitelijke evolutie van de mediakwaliteit.
Zeker, zijn allebei stimulerende middelen, allebei verslavend, maar cocaine is sterker en daarom ook meer verslavend.

Je vergist je wat betreft de hoeveelheid plezier. We gaan steeds meer naar instant satisfaction waar je heel weinig moeite voor hoeft te doen. De ervaring is daardoor directer en heftiger, maar daardoor stompt deze ook sneller af. De nieuwe generatie raakt veel sneller verveeld omdat ze een veel hoger prikkelniveau nodig hebben om nog hetzelfde welbevinden te ervaren. Ze hadden pas een programma waarbij ze kinderen een paar dagen de leuke dingen van vroeger lieten doen. Dingen waar jongeren vroeger heel veel plezier aan beleefden.

Het was niet te harden voor de jonge generatie. Ze verveelden zich compleet dood. Wat waren ze blij dat ze daarna weer met hun mobieltje konden spelen. Zonder die dingen krijgen mensen nu ontwenningsverschijnselen. Een alcoholist kan zich het leven ook niet voorstellen zonder alcohol. Compleet onleefbaar. Het voortdurend verhogen van de prikkels is nodig om mensen over te halen om weer het nieuwste te kopen. Dat heet "vooruitgang". Als jij niet meer terug wil naar hoe het eerder was, dan moet het wel beter zijn. Inderdaad vet, kicken, maar het beste woord is "sick".

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 22:39]

Ik kan me ook wel vinden in jouw visie hierop. Ik denk ook wel dat er nu heel veel minder 'goed' is dan toen ik jong was. Daarom noemde ik het voorbeeld dat gegeven wordt van zwart-wit TV versus de huidige technologie in relatie tot plezier. Daar hen ik een andere mening over. Het is zeiker waar dat de nieuwe generaties meer prikkels nodig hebben om zich niet te vervelen en ook een minder lange concentratiespanne hebben. Maar dat geldt ook voor veel van mijn leeftijdsgenoten die echt ontwenningsverschijnselen hebben als ze hun mobiel niet in de buurt hebben (bijv. tijdens vergaderingen, diner of zelfs sporten)
Het is net of ik m'n opa hoor praten over de smartphone.
JackJack heeft overigens wel een punt.

Ik vind mezelf een redelijk early adaptor en sta qua nieuwe technieken zeker vooraan in de rij om iets te willen bemachtigen. had ik ook bij de GSM, smartphone, tablet. Maar voor deze ontwikkeling zie ik mij persoonlijk niet voorin de rij staan.
Ik krijg indd bij dit soort apparaten het idee dat het een "moet ontwikkeling" stuiptrek is. Want zeg nou zelf, revolutionair is het niet, het is alleen een smartphone in "een ander jasje".

Zit de consument hier op de wachten, of is dit een gevalletje nieuw techniekje door de strot douwen dmv een fancy tenenkrommende manipulerende presentatie wat zo neer gezet is als een product in de ideale wereld.

Ik kreeg bij de presentatie samsung het idee dat er constant iemand door de zaal liep met een nu applaudisseren billboard. Het applaudisseren leek zo ontzettend gescript in mijn ogen :X

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 22 juli 2024 22:39]

Ik vrees dat ik ook vaak een early adopter was en ook ik krijg bij vouwbare schermen nog geen enthousiaste gevoelens.

@JackJack zegt dat hij niet begrijpt waarom ‘alles steeds anders moet’ maar dat valt in de praktijk natuurlijk enorm mee (of tegen, afhankelijk van je voorkeur).

Neem nou de mobiele telefoon. Ruim 20 jaar geleden kocht ik mn eerste. Kostte honderden guldens. Praktisch iedereen vindt het schitterend dat je nu foto’s kunt maken met zak telefoon van een paar honderd euro, spelletjes kunt spelen, desnoods buiten via draadloos mobiel internet live TV kunt kijken…

Ik bedoel: ‘alles veranderd steeds’? Twintig jaar lang is het per jaar in feite alleen een beetje aanscherpen geweest. En zo zie ik het nóg.

En vind je dat niks, dat koop je toch gewoon een lekkere degelijke dumbphone? Zelfs die hebben nu een beter bereik, lagere prijs langere accuduur, beter scherm dan in de jaren negentig.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 22 juli 2024 22:39]

Ik denk dat je dan wat gemist hebt. De smartphone heeft een hele snelle evolutie doorgemaakt. Omdat het stapsgewijs is gegaan wil het niet zeggen dat al die stappen samen niet een flinke verandering zijn. De telefoon is van een mobiel belapparaat geevolueerd tot een kennisbron en sociaal centrum en is afgeladen met sensors die haar nog veel veelzijdiger hebben gemaakt dan een PC wat ook al een revolutie was. Het heeft ook revolutie in de samenleving teweeg gebracht. Alles gaat tegenwoordig met apps. Het hele leven is er door veranderd, en ook sterk geanonimiseerd. Straks mogen we zelfs tegen AI gaan praten.

Het zijn zaken die nieuwe generaties normaal vinden omdat ze er midden in vallen en niet anders weten. Eerdere generaties weten ook nog hoe het leven voor deze revolutie was en ervaren het niet altijd als een vooruitgang. Meer, meer, meer betekent niet dat de kwaliteit van leven echt toegenomen is. Het is onderdeel van meer druk, meer complexiteit, meer haasten, meer regels, minder zekerheid, oppervlakkigere sociale contacten.

Het heeft invloed op wat wij van het leven verwachten, waar we waarde aan hechten en hoe wij wij in het leven staan. Het verandert de mens. Er staat nu een andere mens, een sterk geindividualiseerde mens. Maar is het een mooiere mens? Is het een betere mens? Is het een vooruitgang om een steeds kleiner deel van een steeds grotere massa te worden? Is het vooruitgang om dat iedereen op de wereld straks aan dezelfde abo-melkmachines hangt?

Jack Vance heeft prachtige boeken geschreven over verschillende werelden, waarbij elke wereld weer anders is. Op een van de werelden is een samenleving beschreven waar wij naar toe gaan. Daar is het basisinkomen ingevoerd en iedereen is verzekerd van woonruimt en voedsel. Mensen wonen in grote woontorens. Er zijn ook allerlei vermaakcentra. Het meest populaire vermaakcentrum is er een waar mensen op spectaclaire wijze zelfmoord plegen nadat ze eerst een toespraak hebben gehouden voor het publiek.

Ik denk dat wij wel eenzelfde graad van afstomping kunnen bereiken als we op deze weg verder gaan. Aan de ene kant een ontaarde elite en aan de andere kant een massa die als vee wordt gehouden. Een terugkeer naar het Romeinse Rijk. In de massasamenleving van Rome waren de gladiatorspelen het hoogste vermaak. Mensen raakten daardoor zo verhit dat ze ook buiten het stadium met elkaar door gingen vechten.

Zijn wij bezig de mens te verheffen met onze "vooruitgang"? Tja varkens hebben nu ook al een tijdje vloerverwarming en muziek in de stallen. Maar een zeug moet wel mininaal 14 of zo biggetjes werpen. Doet ze dat twee keer niet dan gaat ze naar de slacht, want er moet wel gepresteerd worden. We leven ten slotte in een prestatiemaatschappij. Tegenover al die luxe moet wel wat staan. Het moet terugverdiend worden.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 22:39]

De smart phone is meer een personal digital assistent dan alleen een telefoon. De eerste pda is, net als gsm, van 1993. Kortom meer dan 25 jaar en het ding is blijkbaar nog niet uitontwikkeld. Zo hard vind ik het niet gaan. In dit tempo mag ik blij zijn als ik een paar van dit soort ontwikkelingen in mijn hele leven mee mag maken.

Wat rest van het geschiedenis / sci-fi verhaal er mee te maken heeft begrijp ik niet helemaal.

Dat contact meer en meer via een smart phone verloopt, daar ben je ook zelf bij en daarmee kun je ook meer zelf bepalen wanneer je bereikbaar bent en wannneer je rust.

Je kan alles twee kanten op uitleggen. We hebben nu juist meer controle over ons eigen leven dan mensen in het verleden ooit hadden.

Wil je dat er geen dieren voor jou sneuvelen? Dan kun je stoppen met ze te eten, zonder het risico ongezond te worden, want die kennis en mogelijkheden hebben we. De Romeinen hadden dat niet.
Meningen verschillen.

Als wetenschappers het over een serie als Star Trek hebben dan zeggen ze dat veel van die zaken nog niet gerealiseerd zijn of heel moeilijk te realiseren zijn. Er is slechts een ding dat waarin de mensheid Star Trek ver vooruit is en dat is de mobiele telefoon. Die spectaculaire ontwikkeling op het gebied van communicatie had men niet voorzien.

We hebben meer controle over ons leven dan mensen in het verleden ooit? Technologisch gezien als samenleving, ja. Maar we zijn nog nooit zo afhankelijk geweest.

Het gaat mij er niet om dat je dieren eet, maar hoe je ze behandelt.
Onder de Romeinen had je ook vegetariers en mensen die dat propageerden.
Vegetariërs zijn van alle tijden maar vroeger was het vaak geen geheel vrijwillige keuze. Elke dag vlees eten was een luxe die lang niet iedereen zich kon veroorloven. Men at vaak eenzijdig en wist niet eens dat dat niet handig was. In onze samenleving is dagelijks vlees eten doodnormaal, het aanbod is gevarieerder dan ooit en het belangrijkste: Iedereen krijgt op school al met de paplepel ingegoten dat je gevarieerd moet eten en waarom.

Waarom vind je dat we nu afhankelijker zijn en van wat?

Van Nieuw Zeeland voor onze kiwi’s? ;)

Als je nu geboren wordt, zeker in het westen, kun je meer dan ooit je eigen leven inrichten. Wil je vertaler worden of advocaat of boer, omdat je dat leuk vindt, dan houdt niets je tegen: Je ouders verwachten niet dat je het beroep van je vader overneemt. Er zijn geen kastes of ‘zuilen’, religies of overheden die je beperken omdat je vrouw of boerenzoon of van een bepaalde sociale klasse bent. Een dergelijke mate van vrijheid is redelijk uniek voor onze tijd.

Wil je een boek schrijven vol politieke satire? Wil je een teruggetrokken leven gaan leiden in Afrika? Het kan allemaal. Zelfs als je heel je leven te beroerd bent om te werken of mislukt als crimineel, kom je nog in een sociaal-financieel vangnet terecht en hoef je niet te verhongeren. De armste burger, zelfs elke illegale vluchteling kan hier gewoon naar de fysiotherapeut.

Aanvulling: Afgezien van die vrijheid hebben we ook de middelen. Ik ken zelfs jongeren met een uitkering die zich een auto kunnen veroorloven. Kinderen lopen massaal met een smart phone, etc. Oftewel: materieel is er meer dan ooit bereikbaar, ook als je relatief weinig geld hebt.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 22 juli 2024 22:39]

De geschiedenis van jouw mensheid is een andere dan de mijne.

In de van mij hadden hadden mensen vroeger geen tekort aan dierlijk voedsel. Mensen leefden juist voornamelijk van vlees. Kookboeken van vorige eeuwen vermelden dat je vlees en vooral vet moest eten, dat was gezond. Matig matig met graan, en oppassen met groente en fruit. Zalm was vroeger iets dat de armen aten. Dat kon je zo uit alle beken vissen. We hadden toen nog natuur.

Vegetarisme had dan ook niets met tekort aan vis, vlees of gevolgelte te maken. Het waren Romeinse dichters en filosofen die dit propageerden uit dierenliefde. Bij de Klassieken stonden dieren in hoog aanzien. Ze werden in veel opzichten beschouwd als superieur aan de mens, daarom waren ze ook de boodschappers van de Goden. Dat veranderde met de komst van het Abramisme dat verklaarde dat alleen mensen in het evenbeeld van God geschapen zijn en dieren gevoelloze automaten zijn zonder bewustzijn. Daarom hebben wij nu steeds grotere dierenconcentratiekampen.

De wetenschap heeft dit beeld achterhaald en ontdekt steeds dat dieren veel meer op mensen lijken dan gedacht. Pas is grote opschudding ontstaan doordat een vis slaagde voor de spiegeltest en daarmee zelfbewustzijn toont. Protest uit de visserij. Het kan toch niet zo zijn dat wij voordurende genocide lopen te plegen op miljoenen bewust voelende wezens? Dit soort gelul willen we niet horen. Vissen zijn stom en voelen niet! Wij zijn toch geen beulen.

Maar goed, voor de tijd van het Abramisme zou dit geen verrassing geweest zijn, maar gewoon wat mensen altijd al gedacht hebben. En wij weten dat ook wel als we leven met dieren. Daarom worden we laaiend als andere volkeren hond op de menukaart zetten. Hoe kunnen ze zoiets doen?

Het leven was erg zwaar in de oude tijd. dat klopt

Toen ik student was kocht ik een auto voor fl 50,- APK bestond niet. Repareren deed je zelf was niet moeilijk. Onderdelen haalde ik bij de sloop. fl 5,- voor een spiegel grote onderdelen fl 20,-, moest je er wel zelf afschroeven. Ik reed met vrienden naar school en alle evenementen, die betaalden mij wat geld en het kostte mij niets.

Als student woonde ik in een studentenhuis en na tienen stopten we met studeren en pakten een afzakkertje in het buurtcaffee. Vrijdag en Zaterdag naar disco. Verder de studentenfeesten en vele happenings en concerten. Ja het leven was zwaar, of bij tijden zwaar beneveld.

Student zijn was de mooiste tijd van je leven en daarom moest je je vooral niet haasten. Zes, zeven jaar over je studie doen was niet raar (Vraag maar aan Rutte en Pechtold). In supermarkten lagen kiwi's, paprika's, champions etc. Die werden toen al geexporteerd door cooperaties, multinationals hadden de internationale handel nog niet ingepikt. De smaak was vroeger ook een stuk beter. Vlees van de slager en brood van de bakker was heerlijk. Later veranderen de tomaten geleidelijk in waterballen door de verhoogde efficienty

Je kon alles studeren, wat je vakkenpakket ook was geweest op de middelbare school, je werd niet voorgesorteerd. Ja als je vader wilde dat je zijn bedrijf overnam kwam je in een gespreid bedje zoals dat heette, maar niet iedereen was daar van gediend, maar in die tijd waren de meeste jongeren al zo geemancipeerd dat ze gewoon deden wat hun hart vertelde. Jongeren trokken ook massaal naar verre landen. Sommigen gingen naar India, anderen in de Kiboetz werken enz.

Vakantie was goedkoop. Tentje in de rugzak en liften of de trein. Je kon je tent toen nog gewoon bij een boer opzetten, mensen waren erg gastvrij. Campings waren ook spotgoedkoop. Mensen waren ook vriendelijker. Ik liep op het strand van cosica met mijn vriendin. Kwam de carbinieri (politie) aanrijden in een jeep. Waar gaan julllie heen? Wij willen naar dat dorp daar is een happening. O, stap dan achterin dan brengen we jullie even (twintig kilometer).

Ja door het gebrek aan efficientie hadden mensen veel tijd en bereidheid elkaar te helpen en anders een kleine tegendienst. Een keer komen helpen.

Ja het was een rottijd, wat hebben wij afgezien. Wat is het nu dan toch beter. Ik zie zelfs straatkrantverkopers nog met een mobieltje rond lopen. Ze hebben het zo goed. En kinderen? Als je bij ze zit hoor je de hele dag, ping, ping, ping. Steeds maar weer die kleine genotsprikkels die ze notificaties noemen. Dan ga je even liken en maak je een ander blij. Of je toont belangstelling. Waar ben je? Ik ben bij Anja (zit gewoon thuis). Nee, ik kan niet komen, wij zijn bezig. Waarom dat gelieg, meisje. Ja, anders krijg ik dat gezeur. Een vriend van mij heeft een nieuwe vriendin, om de paar minuten: ping, ping, ping. Ja, kan ze zo controleren waar hij is. Dat is toch heerlijk.

Wat hadden wij het dan toch slecht. Als kind gebruikten we geen telefoon we gingen bij elkaar langs. Meestal spraken we af wanneer we elkaar weer zouden zien. Afspraken kwamen niet op een kwartiertje. Mensen hadden nog tijd. Het was nog niet zo efficient. Als iemand er niet was dan ging je toch gezellig een praatje maken met iemand anders? Je liep altijd achterom want niemand kwam door de voordeur. Overal kon je mee-eten.

Ja het was horror. Wat is het toch allemaal veel beter geworden, efficienter en zo. En dan die technologie waardoor je steeds minder mensen meer nodig hebt. Geweldig. Wij allemaal nog praten in de bus met vreemden, maar dat hoeft niet meer want je hebt nu een mobiele telefoon. Echt fantastisch. Het leven is zo rijk geworden.

Ik kan nog een hele tijd praten over alle ellende van vroeger. Hoe hebben wij het vroeger uit kunnen houden?

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 22:39]

Armen aten vroeger vaker vis, simpelweg omdat dat het goedkoopste was. Als je elke keer dezelfde vis eet, eet je ook eenzijdig, ook als dat zalm is. Overigens komt zalm alleen in stromend water voor wat in verbinding staat met de zee, dus dat is nou niet bepaald in elk beekje in Nederland en dan nog trekken die zalmen maar één keer per jaar langs. Dus dit is een beetje een versimpeld verhaal.

Ik begrijp niet zo goed waar je naartoe wil met dit verhaal wat alle kant op gaat. De romantiek van je eigen jeugd, toen was alles beter?

Ik heb de invoering van de APK ook nog meegemaakt en we moeten met zijn allen blij zijn dat je niet meer met die ongekeurde barrels de weg op mag. Dus leuk dat je voor ƒ 50 een 'auto' had maar zonder de APK waren we nu niet onder de 1000 verkeersdoden per jaar gezakt.

Je kan nog steeds praten met vreemden in de bus, waarom niet? Maar nu kun je net zo makkelijk praten met vreemden op de hele wereld. De keuze is alleen maar groter geworden, waar zo cynisch?

Dat er altijd mensen zijn die liegen en bedriegen, tja daar hebben ze toch echt geen mobieltje voor nodig. De sociale controle is er eerder groter van geworden en daarmee is liegen een stuk lastiger.
Het geloof dat het vroeger slechter was wordt altijd door de gevestigde orde verspreid, zo houdt je mensen tevreden, je wijst ze er op dat ze het nu veel beter hebben. Oudere mensen weten vaak wel beter maar dat wordt als sentimentaliteit afgedaan. Ja na je dertigste ga je vooruitgang afwijzen. Toch zijn zij degenen die beide tijden meegemaakt hebben en kunnen vergelijken. Ik geniet zonder meer van mooie technologie, een zelfrijdende auto vind ik net zo goed kicken. Maar of wij daar beter van worden als we straks een auto-abo hebben, is weer een ander verhaal. Mensen verwarren vaak grotere efficientie met persoonlijk voordeel.

Dat verhaal over de APK is ook weer zoiets dat berust op veronderstelling, niet op weten. De APK was namelijk al achterhaald voor hij in Nederland werd ingevoerd. In Zweden waar de APK eerder was ingevoerd had een groot nationaal onderzoek al uitgewezen dat het geen meetbaar effect had op de ongevallen, ook latere onderzoeken bevestigden dit. Logisch want menselijk niet technisch falen is de hoofdoorzaak.

Dat heeft men bewust genegeerd. Voor de regering was het namelijk gewoon een belastingmaatregel en voor de garages was het een leuke opsteker. In feite liet de regering ons er zelfs twee voor betalen. Ze hadden namelijk jaren eerder al het rijbewijs deel 3 ingevoerd om de keuring te betalen. Mensen vergeten snel dus na de invoering mochten mensen jaarlijks twee keer aftikken voor de APK. Een aangezien garages de APK gebruiken om allerlei onnodige reparates te verrichten is de APK een hele dure grap geworden voor de automobilist. Ja ook weer zo een stukje vooruitgang waar de burger trots op is. Het geloof in voortuitgang is immers belangrijker dan of het waar is.

Ook het veiliger maken van wegen door onoverzichtelijke situaties en gevaarlijke bochten er uit te halen, bleek geen enkel effect te hebben. Waarom? omdat mensen dezelfde riscicopreceptie zoeken en gewoon harder gaan rijden. Wat wel geholpen heeft is het verplichten van de veiligheidsgordel, en veiligere contructie van nieuwe auto's bij ongelukken.

Ik geef toe mijn auto maakte wel water aan de pasagierskant bij harde regenval. Een vriend van mij had een Eend. Toen de bodem doorgeroest was heeft hij er een houten vloer in gelegd en daar nog jaren in gereden. Die Eenden hadden deuren van blik en bordkarton en daarom sowieso levensgevaarlijk bij botsingen, maar jee wat een plezier had je met die dingen. Maar goed tegenwoordig wil iedereen aan kanker in bed sterven, en vereenzaamd en depressief oud worden. Vroeger wilden mensen meer leven en namen meer risico's. Een andere generatie denk ik.

Jij veronderstelt dingen die niet kloppen omdat je op je gevoel afgaat. Dat is gevaarlijk want de manier waarop de moderne mens de wereld inkijkt is totaal anders als die van vroeger. En hoewel nieuwe generaties beter logisch en ruimtelijk kunnen denken, is hun kennis van geschiedenis maar ook hun sociale begrip stukken lager. Gevolg: ze slaan aan het rationaliseren en omgekeerd extrapoleren. Maar dat levert een vertekend beeld op.

Ik wil mensen niet ontevreden maken, als mensen deze tijd tof vinden, nou prima hoor. Maar je moet me niet gaan vertellen dat mensen nu gelukkiger of beter af zijn dan vroeger. Ik zou eerder zeggen dat de geschiedenis een golfkarakter heeft. Hoewel techneuten denken dat technologische doorbraken vanzelf leiden tot een stijging van welvaart en welzijn laat de geschiedenis juist zien dat ze leiden tot een ontwrichting van bestaande machtsverhoudingen in het voordeel van de elite en dat dit leidt tot enorme uitbuiting. Pas nadat de woedende bevolking in opstand komt, niet zelden met oorlogen tot gevolg, treedt er weer een correctie op waardoor de gewone man de voordelen gaat genieten. Uiteindelijk zegt men dan, we zijn er beter van geworden. Maar men vergeet dan even de prijs die er betaald is en men weet simpelweg niet meer wat men ingeleverd heeft. Want vooruitgang is nooit onverdeeld, er is altijd ook een prijs. Maar wat niet weet wat niet deert?

Om een voorbeeld te noemen: De industrialisatie liet in de Duitsland de gemiddelde levensverwachting van de arbeider dalen tot 30 jaar. Door het opkomende socialisme waarvan men de revolutie afgewenteld heeft in wereldoorlogen is pas na de 2e wereldoorlog een verbetering bereikt. Toen waren de mensen het ook echt zat en wat een prijs is daarvoor betaald. Zo zal de wereldhandel grotendeels in handen van multinationals en zijn globale uitbuiting ook tot steeds meer toestanden leiden (We zien niet voor niets grote migraties) totdat wij weer zeggen, het is genoeg geweest. We zijn het zat! De Aarde gaat naar de afgrond. Maar goed jij bent nog heel blij dat je steeds meer vreemdelingen op je stoep hebt. Ja we hebben nu ook ook weer woningnood in plaats van leegstand. En de nieuwkomers krijgen natuurlijk de goedkope woningen. Allemaal win-win.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 22:39]

Je gaat zo van de hak op de tak en haalt er zoveel kul bij.
Pas nadat de woedende bevolking in opstand komt, niet zelden met oorlogen tot gevolg, treedt er weer een correctie op waardoor de gewone man de voordelen gaat genieten. […] Want vooruitgang is nooit onverdeeld, er is altijd ook een prijs. Maar wat niet weet wat niet deert?

Om een voorbeeld te noemen: De industrialisatie liet in de Duitsland de gemiddelde levensverwachting van de arbeider dalen tot 30 jaar. Door het opkomende socialisme waarvan men de revolutie afgewenteld heeft in wereldoorlogen is pas na de 2e wereldoorlog een verbetering bereikt. Toen waren de mensen het ook echt zat en wat een prijs is daarvoor betaald.
Ik weet niet of je door hebt dat dit klinkt alsof de tweede wereldoorlog een reactie was op de druk die de industrialisatie op de bevolking legde? Man, man, man. Alsof de oorlog nodig was om de industrialisatie tot een einde te brengen? Alsof industrialisatie een oorzaak van oorlog is? Ga je schamen man.

Sowieso is die industrialisatie daarna alleen nog maar verder doorgezet. En ja, mensen worden nu ouder dan ooit en – niet onbelangrijk – gezonder dan ooit. Maar kom, laat me je gekleurde wereldbeeld niet verstoren. Dat mensen werden uitgebuit in fabrieken heeft niets met vooruitgang te maken.

In Rotterdam werden havenarbeiders een paar eeuwen geleden ook niet ouder dan 30 jaar dus dit was echt niet uniek voor de industrialisatie. Maar dat past natuurlijk niet in het romantische plaatje dat vroeger alles beter was.

En kom niet aan met die onzin dat de generatie(s) na jou 'blij is met steeds meer vreemdelingen op de stoep'. Dat is nu niet meer tegen te houden door de situatie die de generaties voor ons hebben geschapen! Al vóór de tweede wereldoorlog werd er binnen politiek Europa afgesproken dat de luchtvaart geen belasting hoefde te betalen, want luchtvaart was 'zo goed voor het onderlinge begrip'. Zelfs tot op de dag van vandaag wordt KLM met belastinggeld beschermd want o, o, het is zo goed voor de economie. Minister Wopke die ons 680 miljoen euro laat betalen voor een minderheidsbelang in KLM terwijl dat goed is voor 0,25% van het BBP van Nederland.

Al die idiote doorgeschoten rechten van vluchtelingen en dat vrij verkeer van personen zijn het resultaat van de na-oorlogse generatie en dat breekt ons flink op, dat is duidelijk. Kom dan niet vertellen dat het het idee van deze generatie was.
Ik zeg dat niet, dat begrijp je verkeerd. Het was de elite die doodsbenauwd was voor een revolutie en dan doet de elite wat ze altijd doen, ze zoeken een externe vijand om de aggressie tegen te ontladen en beginnen een oorlog. Zo redden ze hun eigen nek.

Dat mensen uitgebuit werden in fabrieken heeft alles met technologische vooruitgang te maken, Moet ik dat ook weer helemaal gaan uitleggen? Ja, uitbuiting is van alle tijden, maar het is juist op momenten dat de bestaande orde omvergeworpen wordt dat de grootste uitbuiting plaats vindt. Juist deze tijd van grote veranderingen maakt nieuwe uitbuiting mogelijk. Kijk maar eens naar mensen die voor Amazon en Uber werken.

Je blijft maar dingen beweren die niet kloppen. Toen ik jong was zei Willem Drees juist dat Nederland overvol was met 12 miljoen en dat we terug moesten naar 9 miljoen, sommigen vonden 7 miljoen, ideaal was 5 miljoen. Mensen werden aangemoedigd naar Canada en Australie te emigreren wat velen deden. Het hele volk stond achter Drees.

De activisten van "Nieuws Links" onder leiding van Max van den Berg hebben toen heel aggressief een overval gepleegd op de PvdA en die begon met hun minderheden geneuzel dat nog steeds voortduurt en buitenlanders en sexuele devianten op de troon zet. Geen wonder een groot deel van die partijleden was zelf sexueel deviant en velen waren van Joodse afkomst die zichzelf identificeerden met migrantenkinderen. Ze hadden allerlei extreme onhaalbare denkbeelden. De oude Drees heeft walgend zijn partijlidmaatschap opgezegd.

Ze zetten zelfs een practiserende pedofiel in de eerste kamer die er in geuren en kleuren boeken over schreef. Samen met de fabrikanten hebben ze al die buitenlanders binnengehaald en bevolking werd geintimideerd door te stellen dat ze een Nazi waren als ze daar tegen waren. Wat nog steeds wordt beoefend. Het was Pim Fortuyn die ons van het spreekverbod bevrijdde en die hebben ze omgebracht. Want links houdt er hele radicale actievoerders op na die ze loslaten op mensen die hen in de weg staan. Een overblijfsel van het communisme dat ook allerlei aanslagen pleegde om de macht over te nemen.

Daarom zijn de kiezers ook massaal weggelopen bij de PvdA omdat het een grote leugenclub geworden is. En wat doen de PvdA politici nu? Ze lopen over naar Groen Links dat ze weer overgenomen hebben met behulp van Klaver. Wie stemt er vooral op de krullenbol Klaver? Jongeren, hij is zo schattig. Dezelfde Klaver weigerde deelname aan het kabinet omdat hij meer migranten eistte. Dat was belangrijker dan het millieu, en overbevolking is nou niet best voor het millieu. Maar Groen Links vindt dat we best boven de 20 miljoen kunnen gaan. Dus maak je borst maar nat.

Het zijn niet de ouderen die daar instinken. Wie heeft heeft de Brexit massaal gesteund? Dat waren voornamelijk de ouderen die zeiden, we hebben genoeg van die eindeloze instroom van migranten, zo blijft er van onze cultuur niets over. Die zijn er ook nooit voor geweest. Maar jongeren worden zwaar geindoctrineerd in het onderwijs met linkse ideeen. Dat kunnen ze ook niet helpen.

Je moet niet boos worden op mij, ik reageer gewoon op wat jij beweert. Ik geef gewoon een sfeerbeeld hoe het vroeger voor mij was, te bewijzen valt er in zulke zaken sowieso niets. Als jij het nu beter vindt, prima hoor. Alleen als je concrete uitspraken gaat doen als "Romeinen konden geen vegetarier worden", daarna "mensen aten vegetarisch omdat ze arm waren", of de "APK heeft vele verkeersdoden voorkomen". dat is gewoon te weerleggen. Dan moet je niet boos worden omdat ik dat doe.

En al die neerbuigendheid past je ook niet. Ik zeg toch ook niet dat je uit je nek loopt te kletsen. We vormen allemaal denkbeelden die niet of half kloppen. Moet je niet boos worden als imand dat corrigeert.

Dat wij de buitenlanders niet tegen kunnen houden komt omdat de EU ons "het verdrag voor de rechten van de mens" in de maag heeft gesplitst. Ook weer zo een links paradepaardje dat stelt dat als iemand een voet over de grens zet hij gelijk vele rechten van een Europeaan kan genieten en eindeloos op onze kosten kan beginnen te procederen, en mag blijven zolang de procedures lopen. En dat hij niet terrug gestuurd kan worden als hij zijn paspoort door de plee heeft gespoeld. En dat het ook helemaal niet uitmaakt dat hij zich direct al als crimineel gedraagt. Je moet je liever maar eens afvragen wie die kul verzonnen heeft en waarom. Ze noemen ze asielzoekers maar overhandigen ze snel een paspoort waar je je in andere landen jaren moeten bewijzen en weggestuurd wordt als je werkeloos word. Een groot leugencircus is het.

Nee dat is niet de schuld van deze generatie. Zeker niet. Die krijgen het ook maar op hun bord geschoven net als de vorige. Zelfs de migranten die hier gesettled zijn geraakt zijn er niet van gediend, want die nieuwelingen bedreigen juist hun net verworven posities het meest. Ik ben blij dat steeds meer mensen hun ongenoegen openlijk durven uiten. Nog beter dat in Frankrijk de mensen de straat opgaan en weer gaan protesteren. Want in Brussel en Den Haag houden ze zich Oost-Indisch doof en behandelden de mensen als dom vee.

Volgens mij zijn wij het niet zo oneens hoor.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 22 juli 2024 22:39]

Dus? Ook opa heeft wel eens gelijk. Vraagtekens zetten bij wat en hoe je consumeert zouden meer mensen eens moeten doen. Maarja dat vraagt verantwoording, en die kopen en/of schuiven we tegenwoordig graag af.
Als je van 2 apparaten 1 kunt maken heb je toch ook iets bereikt? De tablet overbodig maken, misschien in de toekomst de laptop ook.
Als je van 2 apparaten 1 kunt maken heb je toch ook iets bereikt? De tablet overbodig maken, misschien in de toekomst de laptop ook.
Dan heb je inderdaad iéts bereikt. Of je erop zit te wachten is een ander verhaal. Ik heb geen enkele ambitie om mijn laptop overbodig te maken. Tablet is al overbodig ;)
Ja en vroeger was alles beter...
Nee. Vroeger was echter ook niet alles slechter.
Dat is ook waar...
In de toekomst hebben we gewoon lenzen die gewoon alles kunnen doen, krijg er black mirror rillingen van :D
Alles moet anders omdat de smartphonemarkt verzadigd is. Eigenlijk maakt het niet eens uit hoe dat anders er uit ziet, als het maar anders is. Het is een sterke wens van de hardwarefabrikanten dat deze nieuwe formfactor aanslaat, want dat verzekerd hen weer van enkele jaren verkopen. Of het aanslaat, en of wij als klanten er wat mee opschieten? Het beantwoorden van die vraag ligt in de toekomst.
Ja ik snap je hoor.
Maar het is nu eenmaal zo dat er een grotere groep is die dit interessant vindt of die zo wordt gemanipuleerd in denken dat ze het interessant vinden.
Ik val zelf ook meer dan eens buiten de boot, geef weinig tot niets om mobiele telefoons, geef niets om wifi en 3g, 4g, 5g whatever.

Sommige dingen worden ons gewoon door de strot geduwd en er zijn nog weinig wetten/vangnetten hiervoor en die zie ik ook niet snel komen omdat geld altijd koning is en voorlopig ook nog wel zo zal blijven.
"Andere mensen vinden andere dingen belangrijk dan ik! Klote consumptie maatschappij |:( "
Really?
Je hebt wel een punt dat alleen omdat iets uitontwikkeld is niet betekent dat er iets nieuws moet komen, maar vervolgens sla je veel te ver door en klink je alsof je je totaal niet in een ander kan verplaatsen. Genoeg mensen die heel wat meer doen met hun telefoon dan jij. Ik ook, gebruik dat ding dagelijks uren. Vandaar dat ik wel baat heb bij zo'n mooi groot scherm en ook bereid ben er meer aan uit te geven. Jij niet, dan koop jij toch gewoon een lekker goedkoop toestelletje? Gelukkig hoeven we niet allemaal hetzelfde te doen en willen...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 22:39]

OK, jouw mening, valt ook wat voor te zeggen.
Maarre... wat doe je dan op tweakers.net waar allemaal nieuwe dingen getoond worden om je geld uit de zak te kloppen?
Juist door innovatie worden de voorlopers van de desbetreffende innovaties goedkoper
Dat is nogal een boude uitspraak. Ik zou er nu ook geen kopen voor + €2000,-
Daar zit de waarheid.
Nu, op dit moment zie ik het me niet aanschaffen.
Een paar redenen,
1e generatie - nog geen zicht op 'probleempjes' ( buiten die ik zelf kan fantaseren )
Design / functie - ik heb er (nog) geen nut voor, er zit in mijn "werktas" een iPad mini, die ik een enkele keer per week (buitenshuis) nodig heb voor een storing.
Voordeel van de betreffende iPad is lang accuduur in standby, makkelijk anderhalve week, als hij in rust blijft.
Voor die enkele keer, hoef ik geen dik/zwaarder apparaat mee te hebben, wat all-in-one is

Maar wat mij vooral tegenstaat, is de prijs :+
2000€ is me net een brug te ver, maar dat zei ik over 1000€ ook, 5 jaar geleden.
( zakelijke uitrol zou hier en daar de boel wel wat versnellen, er zijn altijd bedrijven die hierin voorop lopen )
Er zijn toch echt wel grenzen ook voor een gadget liefhebber als ik. Ik vind de prijs die ik betaalde voor mijn iPhone X ook erg hoog, maar kocht hem toch. Niet omdat het moet maar omdat het kan. Mijn tablet en telefoon samen kosten toch ook bijna 2000 eurie samen dus als dat in 1 apparaat kan dan zou ik wel over nadenken. Maar toch zijn die twee apparaten los handiger in de praktijk, anders deed ik alles wel met een grote telefoon. Maar uiteindelijk komt er wellicht een combi die voldoende functionaliteiten biedt die mij over kan halen de keuze te maken. Maar goed ik heb niet voor niets een > 10" tablet en geen 8 inch versie..
Zie dan ook de essentie van mijn reactie, OMDAT ik niet dagelijks het oppervlak nodig heb, EN het afkan op een 8" ( makkelijk in de tas ) heb ik deze keuze gemaakt.

De iPhone X heb ik genomen, omdat ik verwacht er minimaal 4j mee te doen, in tegenstelling tot de flagship galaxy's die ik tot de S6 gehad heb, er na 2 / 2,5 jaar mee ophielden ( welke reden dan ook )
De 'leen' iPhone6S die ik daarna kreeg, werkt nu nog steeds bij een collega ( 4 eigenaar ) en daar is dan wel een nieuwe accu in gegaan onder de laatste garantie-afhandeling, en zolang IOS mee omhoog gaat, of niet te ver achterloopt, zal die nog wel blijven vermoed ik
Ook voor mij een reden om voor de X te gaan. Gewoon een goede iPhone met een lange levensduur en een goede restwaarde...
Als je in 2000 (ongeveer) zo'n uitspraak zou hebben gedaan over de huidige 5-6" smartphones, zou iedereen het met je eens zijn geweest en kijk eens waar we nu mee rondlopen, omdat zo'n klein 4" schermpje echt niet meer kan (in 2000 was het nog _veel_ kleiner en was het juist stoer om een zo klein mogelijk toestel te hebben, de rest was een "koelkast").

Tijden veranderen en reken maar dat je straks blij bent met een heel groot scherm waarmee je veel informatie tot je kunt nemen of films op een veel groter formaat kunt bekijken. De huidige implementatie is nog maar de eerste stap. De eerste smartphones waren ook niet top vergeleken met nu. "Ik zal er nooit eentje kopen" vind ik altijd een erg gewaagde uitspraak. Jeremy Clarkson zei afgelopen The Grand Tour nog dat hij nooit een elektrische auto zal rijden. We zullen zien :)
Tja 5" en 6" is mij ook veel te groot hoor. Dus dat is zeker niet waar wat je zegt, ik heb nog steeds een compact Sony, maar ook daar is Sony mee gestopt terwijl er heel veel mensen zijn die geen grote telefoon willen. Waar laat je dat ding? Batterij is sowieso heel snel leeg en het is gewoon onpraktisch.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:39]

De batterij van mijn Moto Z Play gaat met gemak 2 dagen mee, dus dat ligt gewoon aan de smartphonefabrikant. Het gaat me erom dat telefoons tegenwoordig veel (heel veel) groter zijn dan de ultracompacte Nokia's van destijds en dat iedereen dat accepteert omdat je op een klein schermpje (zoals toen) niet normaal kunt werken.

Nu komen de allereerste smartphones uit met vouwbaar scherm en durft men meteen te roepen dat men dat nooit zal kopen. De tijd zal het leren, maar zo'n uitspraak op basis van de allereerste probeersels is wel uitermate gewaagd.

Bovendien: je klaagt niet over het schermformaat, maar over het formaat van de telefoon. Een vouwbaar scherm (mits goed uitgevoerd) kan dat bezwaar wegnemen.
De batterij van mijn iPhone XR is vreselijk snel leeg inderdaad.....

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 22:39]

Inderdaad. Doe mij wat dat betreft maar een kleine telefoon die je dan ook nog dubbel kunt vouwen.
Als je in 2000 (ongeveer) zo'n uitspraak zou hebben gedaan over de huidige 5-6" smartphones, zou iedereen het met je eens zijn geweest en kijk eens waar we nu mee rondlopen, omdat zo'n klein 4" schermpje echt niet meer kan (in 2000 was het nog _veel_ kleiner en was het juist stoer om een zo klein mogelijk toestel te hebben, de rest was een "koelkast").
En dat vind ik nog steeds ;) Ik heb een iPhone SE omdat dat zo ongeveer het kleinste scherm op een fatsoenlijke smartphone is wat je nog kunt krijgen. En die vind ik wat aan de grote kant.
Als je in 2000 (ongeveer) zo'n uitspraak zou hebben gedaan over de huidige 5-6" smartphones, zou iedereen het met je eens zijn geweest en kijk eens waar we nu mee rondlopen, omdat zo'n klein 4" schermpje echt niet meer kan (in 2000 was het nog _veel_ kleiner en was het juist stoer om een zo klein mogelijk toestel te hebben, de rest was een "koelkast").
Het moment dat men erachter kwam dat je porno op je smartphone kan kijken ;)
5 of 6 inch vind ik eigenlijk ook veel te groot. Ik woon in een wat warmer klimaat, en heb 8 maanden per jaar een korte broek en t shirt/polo aan, dan zijn die grote telefoon bijna niet mee te nemen. Een 4, 4.5" is veel makkelijker mee te nemen.
Ik zie me zelf nooit er eentje kopen. Alleen al door het formaat van zo een ding. Voor mij is het niet meer dan een nieuwe manier vinden om geld binnen halen.
Maar voor de mensen die ook vaak een ipad of iets dergelijks gebruiken kan dit wel een oplossing zijn.
??

Als het een oplossing voor een groep kan zijn, heb je daarmee aangetoond dat het een nut kan hebben.
Dat elke producent op de wereld op zoek is naar oplossingen om geld te harken? Tjah,... welkom in de kapitalistische wereld. Dat geldinfuus gaat er niet meer af.

We doen al jaren niks anders dan beeldschermen marginaal groter maken op smartphones, er zijn tig eindeloze discussies op Tweakers over de milimeters van bezels en nu krijgen we ineens echt een groot scherm, is het ook weer niet goed....

Laten we gewoon de doodsaaie conclusie trekken: dit product is niet voor iedereen.

Voor sommigen is het te dik, anderen zullen het een verandeming vinden.
Ja ze zijn ook nog eens kneiter duur, maar dat zijn die doodsaaie iPhones ook a jaren.
Geen oordeel over goed of slecht btw.
Zeg nooit nooit...
Als het ontwerp goed is en de telefoon in gevouwen toestand compacter wordt en zo gemakkelijker in de broekzak past ga jij mogelijk ook nog eens overstag. Als je het gevouwen ook goed kunt gebruiken heb je toch een combinatie die meer gebruiksgemak kan geven dan een standaard mono-blok.
Zeg nooit nooit ;)
En dat formaat? Kwestie van tijd. Dan is zo'n vouwbare telefoon weer net zo dun als de huidige reguliere telefoon en kun je je niet meer voorstellen dat je ooit genoegen nam met een toestel met zo'n klein schermpje dat je niet eens kunt openvouwen tot een groter scherm!
Hoe kom je eigenlijk online met 640KB geheugen? :+
Waar heb je het over?
ik zie toch meer in rolbare schermen dan in deze vouwbare schermen.
Dat is praktischer dan een vouwbaar scherm denk je?
denk t wel..minder log en meer aanpasbaar aan de wensen van het moment, je kan denken aan een telefoon van 3cm die je met allerlei verschillende schermen kan configureren afhankelijk hoever je het scherm uitrolt, de tech is momenteel nog niet zo ver...maar t gaat echt gebeuren...men heeft niet voor niets zo lang gewerkt aan rolbare oledschermen.
In ieder onderwerp over de vouwbare schermen zie ik deze reactie meermalen terugkomen.
Ik vraag mij af of dan ook voldoende wordt gedacht, hoe dat in de praktijk moet werken.

Zomaar een paar praktische problemen, die mij nu te binnen schieten:
  • Na uitrollen moet dat scherm wel "vastgeklikt" worden, anders rolt het weer in. Ik ga er tenminste niet vanuit, dat je het scherm wilt blijven vasthouden ? Moet dat met een uitklapbaar/uitschuifbaar frame gebeuren, andere mogelijkheden ?
  • Je kijkt niet alleen naar het scherm, meestal ben je interactief bezig. Tenzij je een hele dikke rol krijgt(met versteviging aan de achterkant van het scherm), zal het uitgerolde scherm niet echt stijf kunnen zijn en dus lastig om met aanraking te bedienen (zeker huidige opties als ingedrukt houden);
  • Haptische feedback zal dan ook niet of in ieder geval minder duidelijk mogelijk zijn.
zoals ik al zei...de techniek is er nog niet klaar voor momenteel, tis ook de toekomst waarover we het hebben
de techniek is er nog niet klaar voor momenteel, tis ook de toekomst waarover we het hebben
Wel de Huawei lijkt in elk opzicht (behalve de prijs) toch wel een presenteerbaar en uitgerijpt product. Heb jij hem al geprobeerd en weet jij iets wat wij niet weten?
ik heb het over rolbare schermen voor mobiele telefoons....wel de hele thread lezen he en niet reageren op 1 bericht. ;)
Ik zet mijn geld voor de langere termijn ook op oprolbare schermen ja... Dan zou je een telefoon in de vorm van een (wellicht wat grote) pen kunnen maken waar je zo een scherm uit kunt trekken... Geen idee hoe dat zou moeten werken!! (met name hoe dat scherm dan stijf genoeg te krijgen is om werkbaar te zijn). Maar als ze dat weten te bedenken: ideaal!
onder spanning (stroom) kan je materialen stijf laten worden...en weer slap als je spanning er af haalt! das niet heel ingewikkeld...het allemaal in penvorm krijgen (de hardware) daar ligt denk ik het grootste vraagstuk...daarom ging ik ook voor een begin formfactor van 3cm...daar kan je alles wel in krijgen denk ik.
Ja, maar daar is de uitdaging al meteen: onder spanning... Waar haal je die stroom vandaan? Want in een dergelijk klein device zal ook een kleine accu zitten... En om iets stijf genoeg te maken zul je best wat energie nodig hebben denk ik... (al ben ik natuurlijk geen expert in betreffende technologie!).
ook accutechniek gaat vooruit...tis allemaal toekomstmuziek...als ik het idee helemaal uitgewerkt in mijn hoofd had...had ik ondertussen al wel wat telefoonfabrikanten gecontact.
Haha... Heb je helemaal gelijk in hoor! ;)
Maar ik denk dat dé oplossing toch eerder iets mechanisch zal zijn en niet iets dat continu stroom verbruikt (anderzijds: mechanisch is weer aan slijtage onderhevig...). Je wilt een toestel ook gewoon uitgerold kunnen laten liggen zonder dat in de tussentijd de accu leeg getrokken wordt... Ongeacht hoe goed die accu is en hoe lang het wel niet duurt.

Hoe dan ook: gaan wij hier even niet bedenken (en indien wel dan post ik het niet op Tweakers maar bij het patentenbureau :P ).
er is vast wel een stofje dat met een schokje stijf kan worden en vise versa..en dus geen stroom continue nodig heeft om de staat vast te houden.
Ik betwijfel het me.... Maar ze vinden er ongetwijfeld wel iets op ;)
Te dik als smartphone, te klein als tablet, duurder dan twee losse toestellen. Bij mij valt het kwartje nog niet echt :) Maar dan ben ik ook een iPhone SE-enthousiasteling, dus let maar niet op mij.
Ach, privé de iPhone X, voldoet prima voor 80% van de dingetjes.

Zakelijk ben ik de enige die voor de combinatie iPhone SE + iPad mini gegaan ben, niet teveel meesjouwen op een dag.

De rest mengelmoesje van android/iPhone 8 en laptops ( BYOD )
Iedereen tevreden, meestal dan toch
Nu is het opvouwbaar, vraag mij af hoe lang het duurt tot men er achter komt dat als je telefoon en tabklet in een apparaat wilt dat uittrekbaar of uitrolbaar ook een optie is. Dit staat in ieder geval nog in de kinderschoenen maar er wordt aan gewerkt. ben benieuwd waar we zijn over zeg 5 jaar.
Dat is ook een ontwerp dat ik wel zie zitten.

Bedenk je een toestel met aan beide kanten een dikker deel, met daarin de electronica. Een beetje zoals de Mate X, maar dan aan beide kanten.
Pak de helften vast en trek ze uit elkaar voor een groter scherm, zorg dat het vast kan klikken of iets dergelijks
Waarom is er geen telefoon met 2 scharnieren, 1 die naar binnen klapt om 2/3e van het scherm in de beschermstand te hebben en dan nog een laatste die naar buiten omklapt om een zichtbaar scherm te hebben om op te werken in de ingeklapte toestand.
Uitgeklapt wordt het scherm oppervlakte gelijk 3x zo groot ( een significant verschil) en het scherm zal weer meer rechthoek ipv vierkant zijn voor film ervaring e.d.

Natuurlijk is de telefoon wel wat dikker op het moment dat het ingeklapt is ten opzichte van een telefoon met 1 scharnier, maar het lijkt mij het beste van 2 werelden
Natuurlijk is de telefoon wel wat dikker op het moment dat het ingeklapt is ten opzichte van een telefoon met 1 scharnier, maar het lijkt mij het beste van 2 werelden
Wellicht dus om deze reden. De dunste smartphone zit - zo snel als ik kon lezen - op de 5,3 mm dikte. Doe dat keer 3 en je hebt een telefoon van 1.6 cm dik. Dat zou voor mij al te dik zijn.
Ik heb grote handen dus dikte is enigszins een toegevoegde waarde, maar 1,6 cm kan ik niet dik noemen, gemiddelde portemonnee met pasjes, kleingeld e.d. is net zo "dik". Desalniettemin geen voorstander van buigbare schermen, oprollen in een "dikke" pen formaat lijkt me geweldig.
Echt nog in de prototype fase deze producten.. LG heeft buigbare OLED uitgevonden en nu moet men daar dus toepassingen voor verzinnen (LG heeft zelf al de oprolbare TV).. Daarvan zijn dit dus een paar van de 1e ideeën en toepassingen op mobiel telefoon en tablet gebied.. Ik zie zelf het nut er nog niet echt van in op deze manier..
Deze zou ik graag willen kopen maar de prijzen zijn veelste hoog hierdoor wacht ik liever nog een paar jaar voor dat ik overstap zeker om dat deze eerste modellen voor consumenten nog prototypes zijn.

Maar als ik genoeg geld had verdient had ik zo de overstap gemaakt.
Ik vind het mooie ontwikkelingen, maar ik vind ze ook nog wel wat lomp momenteel. Ik hoop zelf dat meer fabrikanten het idee van de Nubia X gaan volgen. Dat vind ik echt zo'n goede uitvoering van schermmaximalisatie.
Alle fabrikanten lijken voor hetzelfde idee te gaan: een telefoon die je uitklapt als tablet. Ik zie echter liever een S10+ bijvoorbeeld in een clamshell model. Dus de helft van het formaat S10+ in je zak die je kan openklappen als je hem gebruikt. Hebben we toch een grote telefoon, maar zit mijn broekzak niet vol en is direct weer je scherm beschermd. Doe er dan aan de buitenkant een simpel schermpje op zoals toen bij de Sony Ericsson Z1010 zodat je dichtgeklapt ook wat summiere info ziet en... klaar..
Ja!!!
Dit is nu ook een van men laatste hopen dat er terug wat kleinere gsm's komen :/
Ook handig voor in handtasjes
Dit precies. Er is uit al die voorbeelden uit het artikel maar 1 fabrikant die dit probeert, maar een clamshell model telefoon die ongeveer net zo groot is als m'n portemonnee lijkt me wel wat.
Misschien gewoon niet omdat het moet maar omdat het gewoon kan. Voorlopig is het in mijn ogen echter de oplossing voor een probleem dat ik niet ken maar wie weet waar uitgekiende marketing mij nog naar gaat doen verlangen...
Nou ja: voor iedereen die zowel een tablet als een smartphone heeft: nu in 1 apparaat. Net zoals je mobieltje al je telefoon, camera, wekker, spelcomputer, GPS enz. heeft opgevreten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.