Door Paul Hulsebosch

Redacteur

De staat van cloudgaming

Wat is het aanbod en hoe goed werkt het?

07-08-2018 • 09:16

118

Multipage-opmaak

Grootse plannen

De cloud is zo'n buzzword dat al jaren rondzingt. In eerste instantie was niet helemaal duidelijk hoe de cloud ons leven zou gaan beïnvloeden, maar inmiddels zijn Netflix en Spotify niet meer uit ons leven weg te denken. Dvd's en cd's liggen bij menigeen in een hoek te verstoffen, streaming heeft de toekomst. Toch is de cloud nog niet overal doorgedrongen. Voor het spelen van games gebruiken we nog steeds massaal dure apparaten die we gewoon thuis hebben staan. Toch zijn er genoeg bedrijven die beweren dat die dure apparaten niet meer nodig zijn en dat je net zo goed via de cloud kunt gamen. We nemen de proef op de som. Hoe is de stand van zaken? Hoe bevalt gamen via de cloud anno 2018?

Terugkijkend kunnen we 2008 aanwijzen als het 'jaar van de cloud'. Als we teruglezen wat we er het afgelopen decennium zelf over hebben gepubliceerd, neemt vanaf dat jaar het aantal nieuwsberichten over het gebruik van de cloud flink toe. In eerste instantie ging het daarbij over bedrijven als Microsoft, IBM en AT&T, die flink investeerden in de datacenters waar al die clouddiensten zouden draaien. De berichten over clouddiensten zelf kwamen vanaf 2009 online, met gaming als speerpunt. Rearden Labs kondigde begin 2009 OnLive aan, waarmee het bedrijf games wilde streamen naar pc's of een zelf ontwikkeld stuk hardware, een klein kastje dat op een tv kon worden aangesloten.

Onlive

Uitgevers als Electronic Arts, Ubisoft, Take-Two Interactive, Warner, THQ, Epic Games, Eidos, Atari Interactive en Codemasters wilden allemaal met OnLive in zee, maar vooral Crytek probeerde het voortouw te nemen. De Duitse studio had in 2005 al eens een poging gedaan om Crysis te streamen, maar was daar in 2007 weer mee gestopt. Voor de Duitse studio kwam OnLive dus als geroepen.

Gaming komt in beeld

Na de aankondiging van OnLive ging het hard. Nog dezelfde maand legde Sony de merknaam PS Cloud vast en trad Gaikai naar voren, een bedrijf dat een jaar eerder werd opgericht als volwaardig concurrent van OnLive. Gaikai beweerde games te kunnen streamen naar een willekeurige browser, zonder dat daar een eigen plugin voor hoefde te worden geïnstalleerd. De dienst vertrouwde op gangbare plugins als Java en Flash. Talloze grotere en kleinere bedrijven stonden op, allemaal met de bedoeling om diensten aan te bieden die vergelijkbaar waren met OnLive en Gaikai.

Gaikai

De eerste stappen

OnLive zou halverwege 2010 als eerste dienst op de markt komen, ruim een half jaar later gevolgd door Gaikai. Heel veel belangstelling voor de diensten van beide bedrijven was er niet, wat ook te wijten was aan het geringe aantal speelbare games. Zo bestond het aanbod van Gaikai bij de start in 2011 enkel uit Dead Space 2, The Sims 3, Spore en Mass Effect 2. Een jaar later trad Sony naar voren. Het nam Gaikai over, om de techniek van het bedrijf te gebruiken voor een eigen streaming platform. De techniek van Gaikai zou de basis vormen van PlayStation Now, dat begin 2015 officieel van start ging. In hetzelfde jaar lijfde Sony het kwakkelende OnLive in, om de dienst vrijwel direct te sluiten. Sony was enkel uit op de patenten van het bedrijf.

Micro console Onlive

In 2015 diende zich echter een nieuwe concurrent voor PlayStation Now aan. Nvidia maakte dat jaar voor het eerst melding van GeForce Now. In eerste instantie was de dienst enkel bedoeld om games te streamen naar de verschillende Shield-apparaten die Nvidia op de markt bracht. Die waren echter niet of nauwelijks leverbaar buiten de VS, waardoor het succes beperkt bleef. Zo'n anderhalf jaar geleden kondigde Nvidia echter aan dat het de koppeling met Shield los wil laten en een volwaardige streaming dienst op wil zetten. De dienst van Nvidia steekt anders in elkaar dan die van Sony. Bij de dienst van Sony betaal je maandelijks abonnementsgeld om games te kunnen spelen, waarbij je kunt kiezen uit een lijst met zo'n 800 games die voor de PlayStation 2, 3 en 4 zijn verschenen. Bij Nvidia betaal je echter alleen voor de streamingdienst, niet voor de games. Je moet daarbij dus je eigen pc-games installeren die je vervolgens kunt streamen. Nvidia is niet de enige partij die een dergelijke dienst levert, LiquidSky doet hetzelfde. Je kunt games installeren die je anders zou spelen via Steam, Origin of Battle.net. En er zijn nog meer diensten zoals LiquidSky. Voor nu houden we het op een vergelijking tussen PlayStation Now, Geforce Now en LiquidSky.

Drie diensten

Er zijn duidelijke verschillen tussen de drie diensten. LiquidSky geeft je van de drie de meeste vrijheid, Sony de minste. Daar staat wat tegenover. Bij zowel LiquidSky als Geforce Now betaal je enkel voor de optie om games te streamen. De games dien je echter zelf te regelen. Je zult de games die je via de twee diensten wilt spelen dus zelf moeten kopen, als je ze nog niet hebt. Bij de dienst van Sony is dat anders. Daarbij betaal je zowel voor het streamen als voor de games. Sony biedt honderden games waar je uit kunt kiezen. Je kunt ze allemaal zonder enige beperking via de servers van Sony spelen, waarbij het resultaat gestreamd wordt naar je PlayStation 4 of pc. Als je lokaal de app van PlayStation Now hebt geïnstalleerd, hoeft er verder niets te gebeuren. Elke game uit het assortiment kun je direct spelen.

Geforce NowLiquidSkyPlayStation Now

Dat is bij Geforce Now en LiquidSky anders. Ook die twee diensten kennen een app die je lokaal moet installeren. Daarnaast moet je elke game die je wilt spelen installeren bij Nvidia of LiquidSky. Als je daar een abonnement neemt, huur je dus eigenlijk een stukje op een virtuele harde schijf in de cloud, en daarop installeer je dan de games naar keuze. Als je bijvoorbeeld bij Geforce Now een game wilt spelen die je via Steam hebt gekocht, zie je in beeld staan dat de bestanden zullen worden geplaatst in C:\Program Files (x86)\steam, alsof het je lokale pc betreft. Het betreft echter een hoekje op de virtuele harde schijf die je huurt. Bij Nvidia en LiquidSky betaal je een bedrag per maand waarvoor je een bepaald aantal uren mag spelen via de servers van beide bedrijven.

We hebben van alle drie de diensten de snelheid getest, op een heel simpele manier. Met een camera die 240 beelden per seconde kan vastleggen hebben we de controller en de game die we speelden in één beeld gevangen. Vervolgens lieten we een spelfiguur een sprong maken door op de bijbehorende knop van de controller te drukken. De beelden van die opname keken we frame voor frame terug, om de momenten te bepalen waarop de knop werd ingedrukt en het spelfiguur sprong. Tussen die momenten zit een aantal frames en aan de hand van dat aantal konden we berekenen hoeveel milliseconden vertraging er zit tussen het indrukken van de knop en de sprong op het scherm.

Dat deden we bij dezelfde game terwijl we hem lokaal en via de streamingservice speelden. Dat leerde ons hoe veel vertraging de game en onze pc of tv van zichzelf hebben, en wat het aandeel is van de streamingdienst. Dat proces hebben we uitgevoerd bij een grafisch lichte game en een veeleisender game, om te zien of daar merkbaar verschil tussen zit.

PlayStation Now

PlayStation Now   Logo PlayStation Now
Platformen PS4 en Windows
Bediening Dualshock 4 en Xbox One controller. Geen muis/tobo.
Verbinding Minimaal 5Mb/s, 12Mb/s aangeraden
Vertraging 42ms tot 116ms
Prijs €15,- per maand of € 100,- per jaar
Systeemeisen minimaal Windows 7, Core i3 2,0GHz, 2GB ram, 300MB opslag
Systeemeisen aangeraden Windows 7, Core i3 3,5GHz of AMD A10 3,8GHz, 2GB ram, 300MB opslag

Sony was er vroeg bij. Het bedrijf experimenteert al jaren met cloud gaming, en PlayStation Now is de dienst die van de drie die we onder de loep nemen het langst in bedrijf is. Je mag dan ook enigszins verwachten dat de dienst het beste werkt. Om met de deur in huis te vallen: dat is inderdaad zo, al kent PS Now duidelijke beperkingen. Ten eerste is de dienst in alles geënt op een console. Als je de PlayStation Now-app op een pc installeert, krijg je vrijwel dezelfde interface als op een PlayStation 4, die je dus ook op dezelfde wijze bedient. Als je PS Now op een PS4 gebruikt, is dat uiteraard prima. Bij de pc-versie is dat minder fijn.

De interface van de dienst is overzichtelijk, maar ook beperkt. Je ziet in grote vierkante vlakken de logo's van de verschillende games die je kunt spelen. Sony plaatst de games in categorieën als Race, Familie-vriendelijk, Schieten, en Onlangs toegevoegd. Elke categorie is een horizontale balk met logo's waar je doorheen kunt scrollen. Gek genoeg is de interface van de PS4-versie uitgebreider dan die van de pc-versie. Daar zie je bovenaan de interface een balk waarin je kunt kiezen uit 'Jouw games' en ' Zoeken'. De uitgebreide balk ontbreekt in Windows, terwijl hij daar net zo prettig zou zijn.

PlayStation Now - interfacePlayStation Now - interface

Toch is PlayStation Now wel degelijk een prettige service. Als je eenmaal een game hebt gekozen, werkt het starten en spelen van een game heerlijk snel en gemakkelijk. In tegenstelling tot bij de twee concurrenten hoeft er niets geïnstalleerd te worden, en het starten van een game via PS Now duurt dus niet veel langer dan het starten van een game op een PlayStation 4.

Het aanbod van PlayStation Now is groot. Er zijn ruim 800 games waar je uit kunt kiezen. Toch is juist het aanbod de achilleshiel van de dienst. Het aantal van 800 games lijkt behoorlijk, maar er zit veel kaf tussen het koren, met games als Clouds & Sheeps 2 en Pix the Cat. Niets ten nadele van deze en vergelijkbare games, maar het zijn vast niet de games waarvoor je een abonnement op PS Now afsluit. Je wilt de nieuwste blockbusters spelen, maar daar zul je vergeefs naar zoeken.

Wat je wel zult vinden, zijn games als Beyond Two Souls, The Last of Us, Heavy Rain, Darksiders, Dishonored, Uncharted 3 en de drie delen van Bioshock. Veel van die blockbusters stammen uit 2013 of langer geleden, met hier en daar een nieuwere game zoals Xcom 2, Assetto Corsa, Farming Simulator 17 en Tour de France 2017. Veel games zijn gemaakt voor de PlayStation 3 en zelfs 2, en draaien moeiteloos op PS Now. Dat is tof, maar we verwachten eigenlijk meer. Of, beter gezegd, we verwachten recentere games. Het gaat overigens ook niet altijd goed met de indeling. Zo vonden we Port Royale 3 en Operation Flashpoint Red River terug onder de sportgames.

Snelheid

PS Now is aan de trage kant. Bij een lichte game als Knack gaat het goed. De extra vertraging die PS Now oplevert bedraagt maximaal 50ms. Dat is de kleinste vertraging die we hebben gemeten bij de verschillende games en verschillende diensten. Toch is het niet alleen maar positief. Bij een game als Bioshock Infinite doet PS Now het beduidend minder goed. De extra vertraging die PS Now daar oplevert is 96ms als onder Windows wordt gespeeld, en 116ms bij PS Now op een PlayStation 4. Dat is de grootste vertraging die we hebben gemeten.

Wellicht belangrijker is dat bij een game als Bioshock Infinite opvalt dat de grafische kwaliteit flink afneemt als er wordt gestreamd. We speelden de versie uit BioShock: The Collection, opgepoetst en aangepast voor de PS4. Als je lokaal, dus niet gestreamd speelt, is dat ook goed te zien. De kleuren, het detailniveau en de belichting zijn verbeterd ten opzichte van de oorspronkelijke PS3-versie. Gestreamd ziet alles er echter beduidend minder mooi uit. Je ziet fletsere kleuren, minder mooie belichting en andere effecten, en vooral veel minder detail. Het is een groot verschil met de grafische prestaties van Geforce Now en LiquidSky, diensten waarbij de beeldkwaliteit veel minder afneemt als er wordt gestreamd.

PlayStation Now - grafische kwaliteitPlayStation Now - grafische kwaliteitPlayStation Now - grafische kwaliteitPlayStation Now - grafische kwaliteit

Wat de prijs betreft steekt Sony wel gunstig af tegen de concurrentie. LiquidSky heeft ook een abonnementsvorm van 15 euro per maand, maar daar zijn de games niet bij inbegrepen. Bovendien is het aantal uren dat je voor dat bedrag bij die dienst kunt gamen beperkt, en bij Sony niet. Van PS Now kun je zo veel uren gebruikmaken als je wilt. Sony heeft technisch gezien zijn zaakjes goed op orde en ook de prijs is gunstig. Toch schiet wat ons betreft het aanbod tekort. Zo missen we niet alleen recente games, maar ook bij de oude blockbusters missen we nogal wat titels. Zo is er geen enkele FIFA, geen Call of Duty en ook geen Battlefield te vinden, om maar wat grote namen te noemen. Wat we bovendien missen, is een optie die de andere twee diensten wel bieden, namelijk de mogelijkheid om de games te streamen die je zelf in bezit hebt. Dat de laatste God of War niet in het aanbod zit is tot daar aan toe, maar als je hem eerder dit jaar al had gekocht, zou het fijn zijn als je hem nu ook via PlayStation Now zou kunnen spelen. Overigens schijnt Sony die optie wel aan PlayStation Now toe te willen voegen.

LiquidSky

LiquidSky   Logo LiquidSky
Platformen Windows en Android
Bediening 'Meeste controllers' (Dualshock 4 en Xbox One), muis/tobo
Verbinding Minimaal 5Mb/s, aangeraden 20Mb/s
Vertraging 79ms tot 100ms
Prijs $15,- voor 25 uur, $ 25,- voor 120 uur
Systeemeisen Windows 7, Intel HD 4000 gpu, 2GB ram

Naast Sony en Nvidia zijn er, zeker in de VS, kleinere partijen die zich op cloud gaming hebben toegelegd. We hebben ze niet allemaal getest, maar kozen LiquidSky als voorbeeld van deze onafhankelijke spelers. Wat LiquidSky aanbiedt is dus niet uniek, een vergelijkbare dienst kun je ook bij andere spelers krijgen. LiquidSky is misschien geen grote naam, maar het bedrijf wist wel grote spelers aan zich te binden. Zo haalde het 4 miljoen dollar op bij investeerders, waaronder het innovatiefonds van Samsung.

Het leuke van LiquidSky en een aantal vergelijkbare aanbieders is dat je er letterlijk een virtuele pc huurt waar je games op kunt installeren en spelen. Het betreft hier je eigen games, mits ze vallen onder Steam, Origin of Battle.net. Los daarvan kun je een aantal populaire games spelen, zoals Fortnite. Het gaat daarbij om je eigen games.

Als je LiquidSky opstart, zie je een Windows-desktop voor je. Het is de desktop van je virtuele SkyComputer, zoals LiquidSky hem noemt. Op die desktop zie je de snelkoppelingen van Steam en de andere portals. Vanuit die portals kun je de games installeren die je al in bezit hebt, en eventueel nieuwe aankopen doen. Het werkt net als op je eigen pc, al wordt het beeld in dit geval gestreamd. Je kunt je virtuele pc ook als pc gebruiken. Je kunt een internetbrowser openen, al ben je daarbij beperkt tot het gebruik van Chrome. Van Internet Explorer is geen spoor te bekennen. Je kunt ook door je bestanden bladeren en andere programma's gebruiken die onder Windows vallen, zoals de Device Manager.

Zo kun je ontdekken wat er onder de motorkap van je virtuele pc zit. Dat blijkt een Xeon E5-2690 v3 te zijn, die draait op 2,60GHz. Dat is een 12core-processor die gebaseerd is op Haswell-architectuur. Van die twaalf cores blijken we zes virtuele processorkernen te kunnen benutten, mits je althans als Pro speelt. LiquidSky laat je kiezen tussen Gamer en Pro. Als Gamer heb je de beschikking over drie virtuele cores, als Pro dus over zes. Als Gamer heb je daarbij 2GB vram voor de gpu en 6GB ram voor de processor. Als je voor Pro kiest, worden die aantallen verdubbeld en heb je 4GB vram en 12GB ram. Uiteraard betaal je als Pro meer dan als Gamer. Volgens LiquidSky is Gamer genoeg om 'de meeste games' te kunnen spelen. Denk daarbij aan League of Legends, Diablo III en World of Warcraft. Voor zwaardere games als Destiny 2, Far Cry 5 en Rise of the Tomb Raider raadt men Pro aan.

LiquidSkyLiquidSky

De gpu van je virtuele pc is een Grid M60-8Q, die vergelijkbaar is met een grafische kaart als de Nvidia GTX 980. Vreemd is wel dat de grafische kaart tijdens onze test draaide op een verouderde driver. Versie 370.16 bleek geïnstalleerd, terwijl versie 398.82 op dat moment al was vrijgegeven. Helaas kun je de drivers niet zelf bijwerken.

Dat is jammer, want het leverde problemen op bij sommige games. Zo konden we Wolfenstein II wel installeren, maar kregen we bij het opstarten een waarschuwing over die verouderde drivers. Toen we de game toch probeerden te spelen, bleek de belichting stuk, waardoor de levels veel te donker waren. Gelukkig hadden de overige games die we uitprobeerden geen problemen met de oude drivers. Ze draaiden meestal vrij soepel, vooral doordat de resolutie niet hoger kan worden ingesteld dan 1080p. Verder kun je in elke game de grafische settings naar eigen wens instellen.

Snelheid

LiquidSky is helaas aan de trage kant. Als we meten hoeveel vertraging het streamen oplevert, scoort LiquidSky slechter dan concurrent Nvidia, en soms ook slechter dan Sony. Opvallend was de vertraging die het spelen van Dead Cells opleverde. Dit is een in grafisch opzicht niet al te zware side scroller waarbij steeds maar weinig van het level in beeld wordt gebracht en waarbij dat beeld ook nog eens uit grove pixels bestaat. De stream van LiquidSky heeft een extra vertraging van gemiddeld 79ms, waar dat bij Nvidia niet meer dan 58ms is. Bij grafisch zwaardere games loopt de vertraging van de stream op tot 100ms. Ook dat is meer dan de vertraging bij Geforce Now, waar de vertraging bij dezelfde games gemiddeld niet meer dan 75ms bedraagt. Dat is niet erg bij een game als Civilization VI of Hitman, maar duidelijk merkbaar bij een game als Doom. Het verschil met Geforce Now is bij dergelijke games duidelijk merkbaar. Doom bleek bij Nvidia goed speelbaar, terwijl we bij LiquidSky door de vertraging moeite hadden om onze kills te maken.

Het verschil is zo groot dat we dat niet alleen op de snelheid van de stream af kunnen schuiven. Er is duidelijk meer aan de hand. Bij een game als Doom speelt de configuratie die LiquidSky gebruikt een belangrijke en vooral beperkende rol. De configuratie schiet tekort bij een grafisch veeleisende game. Als we de ingebouwde fps-counter van Doom aanzetten en de framerate vergelijken tussen LiquidSky en Geforce Now, zijn de verschillen opmerkelijk. Bij LiquidSky zijn drops naar 30fps niet uitzonderlijk, vooral niet tijdens gevechten, terwijl de framerate bij Geforce Now nauwelijks onder de 120fps is te krijgen. Dat verschil merk je goed en het is de voornaamste reden waarom de game via LiquidSky nauwelijks speelbaar is. En wat geldt voor Doom, geldt uiteraard voor meer grafisch veeleisende games. Het is het voornaamste minpunt van de dienst.

Kinderziektes

Een vergelijkbaar verschil met Geforce Now is de snelheid waarmee games worden geïnstalleerd. Bij LiquidSky worden Steam-games met 90MB/s gedownload, bij Nvidia is dat met 450MB/s. Helaas is er meer dat ten nadele van LiquidSky spreekt. Zo heeft de dienst verschillende kinderziektes. In veel gevallen springt het venster terug van fullscreen naar een kleiner formaat. Bovendien moet je vaak even puzzelen met de instellingen van de games die je installeert. Als je een game voor de eerste keer opstart, is vaak de laagst mogelijke resolutie gekozen, en het is niet fijn om een game te bekijken op 640 bij 480 pixels. Dat heeft Nvidia beter voor elkaar. Daar staat de resolutie doorgaans al goed ingesteld als je een game voor de eerste keer opstart.

LiquidSkyLiquidSky

LiquidSky heeft drie verschillende abonnementsvormen. Per vorm kun je een beperkt aantal uren gamen, al heb je zelf invloed op dat aantal. De goedkoopste variant kost 15 dollar per maand. Daarvoor krijg je 200GB virtuele opslagruimte om games te installeren. De tweede variant kost 30 dollar per maand, waarvoor je 500GB opslagruimte krijgt. Als je een jaarabonnement neemt, betaal je 25 dollar per maand en krijg je 750GB. Met de goedkoopste vorm kun je maximaal zo'n 25 uur gamen, maar dat aantal haal je alleen als je genoegen neemt met de Gamer-setting en dus met drie virtuele cores. Kies je voor de Pro-setting, dan wordt het aantal uren dat je kunt gamen gehalveerd. LiquidSky is daarmee niet goedkoop. Zeker niet in vergelijking met Sony, wetende dat je daarbij uit het complete aanbod kunt kiezen zonder de games al in bezit te hebben. De vraag is echter hoe de prijs van LiquidSky zich verhoudt tot die van Geforce Now. De dienst van Nvidia bevindt zich nu nog in een bèta-stadium. De inschatting is dat Nvidia prijzen gaat hanteren die vergelijkbaar zijn met die van LiquidSky.

De prijsstelling van concurrent Nvidia mag dan nog onduidelijk zijn, we kunnen al wel stellen dat die laatste partij zijn zaakjes een stuk beter voor elkaar heeft dan LiquidSky. Op technisch vlak is Geforce Now duidelijk beter dan LiquidSky, al heeft ook Geforce Now zijn nadelen, waarover je op de volgende pagina kunt lezen. Alleen als je echt volledige vrijheid wilt over wat je gestreamd wil kunnen spelen, is LiquidSky een goede optie. Als je meestal de bekendere games speelt, lijkt Geforce Now de betere keuze.

LiquidSkyLiquidSkyLiquidSkyLiquidSkyLiquidSkyLiquidSky

Geforce Now

Geforce Now   Logo Geforce Now
Platformen Windows en OS X
Bediening DualShock 4, Xbox One en Xbox 360, muis/tobo
Verbinding Minimaal 15Mb/s voor 720p/60fps en 25Mb/s voor 1080p/60fps
Vertraging 58ms tot 75ms
Prijs Gratis in bèta, '$25 voor 20 uur op GTX 1060 of 10 uur op GTX 1080'
Systeemeisen Windows 7, 2,0GHz dual core x86 cpu, DirectX 9 gpu, 4GB ram

Nvidia richt zich al geruime tijd op streaming, maar dacht in eerste instantie de wereld te veroveren met eigen hardware. De verschillende incarnaties van de Shield moesten het medium worden waarop je de gestreamde games ging spelen. Dat kwam vooral buiten de VS nooit echt van de grond, voornamelijk omdat de Shield, in welke vorm dan ook, er slecht leverbaar was. De Shield bestaat nog, inclusief een verzameling games die je via de Shield kunt spelen. Dat zijn echter oude games en Nvidia lijkt die formule te verlaten.

Nvidia heeft het roer omgegooid en richt het zich nu op Geforce Now, een dienst die vergelijkbaar is met LiquidSky en in mindere mate met PlayStation Now. Waar de twee concurrenten uitersten van elkaar zijn, zoekt Nvidia de gulden middenweg. Bij Sony kun je kiezen uit een beperkt aantal games en bij LiquidSky ben je volledig vrij in de keuze van games die je wilt installeren op je eigen virtuele pc. Nvidia heeft van beide wat elementen overgenomen. Je hebt een eigen virtuele pc zoals bij LiquidSky, maar je hebt er wel veel minder zeggenschap over en kunt niet zomaar elke game installeren die je wilt. Waar je bij Sony alle games kunt spelen die via PlayStation Now kunnen worden gestreamd, kun je bij Nvidia alleen de games spelen die je al in bezit hebt. Je speelt dus de games uit je eigen Steam-catalogus, net als bij LiquidSky, en kunt niet even snel een nieuwe game uitproberen zoals dat bij de dienst van Sony mogelijk is.

Die gulden middenweg is er ook in de presentatie van Geforce Now. Nvidia heeft een strakke interface ontworpen die enigszins doet denken aan die van PlayStation Now. In een simpel, maar overzichtelijk menu krijg je de games voorgeschoteld die je kunt spelen, te beginnen met populaire namen als Fortnite, PUBG, Overwatch, League of Legends en Counter-Strike: GO, gevolgd door een lijstje met New Releases en daaronder blokjes met games gesorteerd op genre. Verder is er een handige en vooral snelle zoekfunctie die de games toont die je via Geforce Now kunt spelen. In een tweede tabblad zie je een overzicht van de games die je al op je virtuele pc hebt geïnstalleerd.

Geforce Now

Ook prettig is dat Nvidia een handig menu met Settings heeft toegevoegd, waarin je de kwaliteit van de stream kunt kiezen. Je kunt kiezen uit Balanced, Data Saver, Competitive en Custom. De belangrijkste opties zijn Balanced, waarin je op 1920 bij 1080 met 60 frames per seconde speelt, en Competitive, waarbij je met 120 frames per seconde speelt op een resolutie van 1280 bij 720. Toch zegt dat niet alles, want de hardware van Nvidia is tot meer in staat. Games die we op Balanced speelden haalden vaak een hogere framerate op 1920 bij 1080. Ze kwamen vaak zelfs boven de 120fps uit. Dat zegt niet meteen alles. Een game mag dan wel op hoge framerates draaien op de servers van Nvidia, maar de stream wordt toch 'slechts' met maximaal 60 frames per seconde naar je gestuurd. Toch is die hogere framerate erg prettig, zoals de vergelijking met LiquidSky duidelijk maakt.

Geforce NowGeforce NowGeforce NowGeforce NowGeforce Now

Lekkere configuratie

De framerate van de stream van beide diensten ontloopt elkaar niet zo veel. Toch is er een groot verschil merkbaar als je games speelt waarin snelle actie is vereist, en dat zit hem in de framerate die de game haalt op de server. We speelden Doom op beide diensten en bij LiquidSky was de game nagenoeg onspeelbaar doordat de framerate van de game zelf regelmatig daalde tot 30fps. Bij Nvidia was de framerate ook tijdens heftige shootouts minstens 120fps, en vooral dat maakt een wereld van verschil. Helaas is bij Geforce Now niet te achterhalen wat voor configuratie je tot je beschikking hebt, maar hij is beduidend krachtiger dan de configuratie bij LiquidSky.

Ook de verbinding met de servers van Nvidia verloopt soepel. Bij het spelen van een grafisch lichte game zorgde PlayStation Now voor net iets minder vertraging, maar bij de zwaardere games blijkt de kracht van Geforce Now. Bij de twee concurrenten zorgde het streamen van dergelijke games voor zo'n 100ms extra vertraging, terwijl Nvidia dat op 75ms wist te houden. Samen met de prima prestaties van de hardware van de virtuele pc die je bij Nvidia tot je beschikking hebt, zorgt dit ervoor dat gamen via Geforce Now soepeler verloopt dan bij de twee concurrenten. Sony is daarbij een goede tweede, maar LiquidSky kan op dit vlak zeker niet aan Nvidia tippen.

Nvidia doet meer goed. Ook het installeren van games verloopt razendsnel. Als je een game installeert uit de lijst met games die Nvidia ondersteunt, wordt hij gedownload met 450MB/s. Bij LiquidSky worden Steam-games gedownload met 90MB/s. Daarmee zijn we wel meteen bij het voornaamste bezwaar tegen Geforce Now gekomen; de dienst ondersteunt slechts een beperkt aantal games. Dat zijn er op dit moment zo'n 250 en dat is beduidend minder dan het aantal dat Sony aanbiedt. Het zijn games van Steam, Battle.net en Uplay. De games van EA's Origin ontbreken dus. LiquidSky biedt wel Origin, maar daar ontbreken juist de games van Uplay.

Geforce NowGeforce Now

Eigen games toevoegen

Het nadeel van de relatief korte lijst in Geforce Now is gelukkig klein. Het aantal van 250 games mag dan beperkt zijn, games die niet op de lijst staan kun je doorgaans wel spelen. Als het een game is die je op Steam, Battle.net of Uplay in bezit hebt, kun je hem namelijk tijdelijk bij de dienst installeren. Na elke speelsessie wordt de game vervolgens weer van je virtuele pc gewist. Je zult hem dus elke keer weer opnieuw moeten downloaden en installeren, waarbij opvalt dat de downloadsnelheid een stuk lager is. In plaats van 450 Mb/s haalden we nu maximaal 200Mb/s, en die snelheid was zeker niet constant. De downloadsnelheid is daarmee echter nog steeds beduidend hoger dan die bij LiquidSky. Uiteindelijk is het vooral erg prettig dat je op deze manier toch vrijwel elke pc-game via Geforce Now kunt spelen.

Een wat groter nadeel is dat Nvidia de lengte van speelsessies van alle games beperkt tot maximaal 4 uur. Daarna krijg je de kans om je voortgang op te slaan en word je uitgelogd. Je kunt desgewenst wel meteen weer inloggen voor een volgende sessie. Nvidia stelt dat het de maatregel heeft genomen om iedereen een kans te geven de dienst tijdens de bètafase uit te testen. Dat doet vermoeden dat de beperking wordt opgeheven als de dienst officieel van start gaat.

Helaas is nog niet duidelijk wanneer de release van de dienst van Nvidia plaatsvindt, en ook niet wat het bedrijf voor Geforce Now gaat rekenen. Zolang de dienst zich in de bèta-fase bevindt, kun je gratis spelen, al houdt Nvidia het aantal deelnemers beperkt. Toen Nvidia begin 2017 de plannen voor Geforce Now ontvouwde, wilde het een abonnement aanbieden voor 25 dollar per maand, een bedrag waarvoor je 20 uur kon gamen. Toen leek het erop dat je daarbij kon kiezen tussen spelen op een GTX 1060 en een GTX 1080, waarbij je in dat laatste geval slechts 10 uur zou kunnen gamen voor die 25 dollar. De keuze tussen een 1060 en 1080 is inmiddels verdwenen en vervangen door de optie om Balanced of Competitive te spelen. Of dat invloed heeft op de hardware waarop je speelt, is onduidelijk. Waarschijnlijk is dat niet het geval. Of Nvidia vast gaat houden aan 25 dollar per maand is ook nog onbekend. Hopelijk wordt er uiteindelijk een ander bedrag gerekend, want 10 uur gamen voor 25 dollar vinden we behoorlijk pittig.

Afgezien daarvan zijn we echter zeer te spreken over Geforce Now. De prestaties zijn op alle vlakken beter dan die van het vergelijkbare LiquidSky. Je hebt een snelle virtuele pc tot je beschikking waarop je vrijwel elke pc-game kunt installeren die je wilt. Daarbij is de snelheid van de stream goed en stabiel. Het grootste nadeel is dat Nvidia maar 250 games aanbiedt die je kunt installeren op je virtuele pc. Andere games kun je wel spelen, maar dien je elke keer weer opnieuw te installeren. De voordelen wegen echter ruimschoots op tegen dat nadeel. Ook prettig is dat er een client voor OS X is, wat betekent dat je via Geforce Now al die Windows-games ook op je Macbook of iMac kunt spelen.

Conclusie

De verschillen tussen de drie streamingdiensten die we hebben getest zijn groot. Vooral Sony kiest met zijn PlayStation Now voor een andere benadering dan de twee concurrenten die zich richten op pc-gamers. Sony biedt een groot assortiment van ruim 800 games, en voor 15 euro per maand kun je die allemaal onbeperkt spelen. Elke game uit de lijst kun je spelen, ook als je hem niet eerder hebt aangeschaft. Dat is de grootste kracht van PlayStation Now, een haast oneindige lijst van games die je voor relatief weinig geld kunt uitproberen. Gek genoeg ontbreken wat grote namen, zoals FIFA, Call of Duty en Battlefield. Belangrijker is dat ook veel recente namen ontbreken. De dienst mist ruwweg alle grote games van de afgelopen twee jaar, en dat is uiteraard een duidelijk minpunt. We hadden graag een plus-versie van het abonnement gezien waarbij je voor een hoger maandbedrag ook de nieuwste titels kunt spelen. De vertraging die het streamen via servers van Sony veroorzaakt is niet overdreven groot, maar Nvidia scoort op dat vlak beter.

Zelf games toevoegen die je al in bezit hebt, is bij Sony helaas niet mogelijk. Dat is wel mogelijk bij LiquidSky en Geforce Now. Bij die twee huur je een virtuele pc op een server. Games die je op Steam of Battle.net al in je lijst hebt staan, kun je op die virtuele pc installeren en vanaf de server streamen. LiquidSky geeft je daarbij de meeste vrijheid. Bij deze dienst krijg je een Windows-desktop en de vrije hand om te installeren wat je wilt. De clients van Steam, Battle.net en Origin zijn geïnstalleerd en daarmee kun je doen en laten wat je wilt. LiquidSky mist Uplay. Geforce Now heeft dat wel, maar deze dienst mist op zijn beurt Origin.

Cloud Gaming

Geforce Now heeft ook Steam en Battle.net, maar geeft je iets minder vrijheid. Nvidia biedt een lijst van 250 games die je kunt installeren en spelen. De lijst is niet groot. Gelukkig kun je andere games van Steam, Battle.net en Uplay wel spelen, al zul je ze bij elke speelsessie opnieuw moeten installeren. Dat is onhandig, en hopelijk vindt Nvidia daar nog een oplossing voor. Verder zijn we zeer te spreken over Geforce Now. De virtuele pc die Nvidia biedt is beduidend krachtiger dan die van concurrent LiquidSky. Bij die laatste dienst draait een grafisch veeleisende game als Doom niet soepel op de server, en daar komt de vertraging van het streamen nog bij. Het maakt dat games als Doom nauwelijks speelbaar zijn.

Dat doet Nvidia heel wat beter, want als we dezelfde scènes spelen via Geforce Now komt de framerate van de game niet onder de 120fps. Die gameplay wordt vervolgens overigens wel met 60fps gestreamd. Daarbij komt dat de vertraging die de streams van Nvidia opleveren ook zeer acceptabel is. Waar de vertraging bij het spelen van zware games via de diensten van Sony en LiquidSky regelmatig oploopt tot meer dan 100ms, blijft dat bij Nvidia beperkt tot 75ms. Als je een echte consolegamer bent en lekker veel games wilt uitproberen, is PlayStation Now de beste keuze. Ben je meer een pc-gamer en wil je een goede virtuele pc met een goede streamsnelheid, dan is Geforce Now de beste keuze. Jammer dat van die laatste dienst nog niet bekend is wat hij gaat kosten. Als we een oude inschatting mogen geloven, kan de abonnementsprijs van die dienst een flink struikelblok vormen.

Eindoordeel

Als het spelen met de verschillende streamingdiensten iets duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat de ideale oplossing er nog niet is. In theorie biedt streamen grote voordelen. Je hoeft thuis niets meer te installeren en al helemaal niet meer te investeren in dure hardware. Toch blijven we dat voorlopig nog doen, en niet alleen omdat we nu eenmaal tweaker zijn. De praktijk is simpelweg nog niet zo mooi als de theorie. Geen van de drie diensten die we hebben getest werkt optimaal. PlayStation Now biedt op zich een heel aantrekkelijke deal. Voor 15 euro kun je onbeperkt games spelen uit een catalogus met liefst 800 games, via een service waarvan de bediening gemakkelijk is en die redelijk werkt. Als je geen al te snelle games speelt, werkt het allemaal prima. Alleen schiet juist dat enorme aanbod tekort. We missen recente games en willen daar desnoods wel wat extra voor betalen.

De prijs lijkt juist het struikelblok te gaan vormen bij de voornaamste concurrent, Geforce Now. Het is een prima dienst waarmee Nvidia bewijst dat het goede hardware levert die ook in een serversetting goed uit de verf komt. We worden er erg blij van als we Doom kunnen spelen met minimaal 120fps. Zelfs met een stream die tot 60fps beperkt blijft, is het voordeel daarvan duidelijk, zeker als je deze snelheid afzet tegen de magere prestaties die LiquidSky biedt. Juist bij die laatste dienst wordt duidelijk dat de hardware van de server van doorslaggevend belang is bij een streamingdienst. Toch zijn we ook van Geforce Now nog niet overtuigd. Als de eerste inschatting van de prijs die Nvidia gaat rekenen klopt, zullen we er geen gebruik van gaan maken. Het is nog allerminst officieel, maar als we echt 25 dollar moeten gaan betalen om 10 uur te kunnen gamen op de hoogste grafische settings, haken we af. Met zulke prijzen sparen we liever nog even door voor een nieuwe grafische kaart.

Reacties (118)

118
117
101
19
3
4
Wijzig sortering
Een paar jaar geleden heb ik m'n eigen streamingdienst gebouwd met Appstream van Amazon Web Services. Xcom spelen werkte super! Assassin's Creed Black Flag aanzienlijk minder. Appstream was echter wel gratis, voor een beperkte tijd (tenzij je steeds een nieuw emailadres gebruikte voor een nieuw account), maar lang genoeg om een game als Xcom uit te spelen. Amazon heeft nu wel Appstream 2.0 en dat werkt anders dan de eerdere Appstream. Ik heb een paar maanden geleden nog eens gekeken en ik dacht dat wat ik met de eerste versie van Appstream kon doen nu niet meer mogelijk is.

Voor de echte tweaker is het echter nog goed mogelijk je eigen streamingdienst op te zetten met de instances die Amazon aanbiedt. Met de gratis tier ga je er niet komen en "gewoon" een gpu instance huren is behoorlijk duur. Maar je kunt ook spot instances huren, waarbij je meedoet aan een soort veiling. Dat levert eigenlijk altijd wel een instance op, die veel goedkoper is dan de gewoon te huren instances. Je kunt die instance dan wel weer kwijt raken, maar als je een image maakt van je instance, kun je die image zo weer in je nieuwe spot instance gooien.

Het kost dus enige moeite (lees tweaken :) ), maar het is mogelijk om je eigen streamingdienst te maken met Amazon Web Services, voor een bedrag waarbij het leuk is om uit te proberen. Er waren een paar jaar geleden ook al images die helemaal klaar waren voor gebruik om mee te streamen, daar zullen er nu vast meer van zijn. En er was destijds al een goede tutorial om je eigen systeem te maken, waar je volgens de schrijver The Witcher 3 goed op kon spelen. Ik zal de link bijvoegen, het zou kunnen dat alles niet meer precies zo werkt als toen.

Games streamen via AWS is nog zondermeer niet ideaal, maar het is al beter dan het was, aangezien er nu servers dichterbij staan dan een paar jaar geleden. En het zal alleen maar goedkoper worden.

The Witcher 3: https://lg.io/2015/07/05/...aming-service-on-ec2.html

Deze vond ik ook nog: https://blog.parsecgaming...p-for-gaming-2764ccf9f50e

En dit is die cloud gaming console waarbij je al het werk uit handen wordt genomen: https://aws.amazon.com/marketplace/pp/B00FGB60MK
Een veel simpelere oplossing lijkt me dan Parsec. Voordeel van parsec is dat je ook je eigen gamebak als host in kan stellen, maar tevens vanuit de parsec client zelf amazon en/of paperspace machines aan kan maken. Waarbij zeker paperspace met datacenters in NL zeker een interessante optie is.
Zelf gebruik ik parsec allen om mijn gamebak in te zetten als host.
@peterloef
Wat is de typische extra latency?
Ik zie bij mijn internetverbinding (ADSL met het VDSL trucje op tegen 2 km. afstand van de centrale) dat de ping 9 ms. bedraagt, je hebt dus minstens 9 ms. vertraging als de server binnen een paar honderd km. in Nederland zou staan en vervolgens is er nog wat latency omdat de ethernet-kaart of onboard-ethernet het signaal moet krijgen en omdat bij die server de data verwerkt moet worden voordat de grafische kaart aan de slag gaat. Bij Vsync kom je typisch boven de 50 ms. inputlag uit en dat wordt al als storend ervaren, die 20-30 ms. bovenop de inputlag die de monitor plus het verwerken van de data door de CPU en grafische kaart (vooral het kopiëren van data tussen de RAM, CPU en grafische kaart) lijkt mij problematisch voor elk FPS-spel of actie-spel, zelfs Starcraft2 zou ik niet zo willen spelen. Voor iets zoals XCom of Civ zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, dat is immers turnbased.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 22 juli 2024 19:12]

@Anoniem: 444127
Wat de latency precies zou zijn hangt natuurlijk af van meerdere factoren. Het is lang geleden dat ik het zelf gedaan heb en toen was de dichtstbijzijnde server nog in Ierland als ik het goed heb. De latency was toen voor Assassin's Creed Black Flag echt te hoog. Servers van AWS staan nu natuurlijk dichterbij en ik lees in andere reacties dat je ook Nederlandse servers kunt gebruiken (de tweede link in mijn artikel verwijst ook naar Parsec). Verder meen ik me te herinneren dat het belangrijk is naast een lage ping, ook gewoon een snelle internetverbinding te hebben. Waarom weet ik niet meer. In het artikel wat ik gelinkt heb waar de schrijver The Witcher 3 speelde via Amazon, staat dat dat goed te doen was en dat de latency geen problemen gaf. Maar die had de AWS-server aanzienlijk dichterbij dan ik destijds en een snellere internetverbinding dan ik.

Ik kan me moeilijk voorstellen wat er eigenlijk wel niet voor nodig is om een fps, een fighter of een rts via cloudgaming te spelen met een latency die laag genoeg is. Glasvezel en gigabit routers? Is de latency in home eigenlijk wel goed genoeg voor dergelijke games? En hoe zit het met de beeldkwaliteit, want zelfs met h.265 vind ik die in home eigenlijk niet goed genoeg. Hoe dan ook vergt het een paar uur en een paar euro om erachter te komen of bij de oplossingen die ik en anderen genoemd hebben de latency laag genoeg is voor dergelijke games, dus ik moedig iedereen die het leuk lijkt aan om het te proberen!
Ik heb er behoorlijke twijfels over of dat zelfs TW3 speelbaar is op die manier. Voor mensen die het speelbaar vinden als Vsync aan is, misschien, voor mij is dat nauwelijks speelbaar. Ik heb meerdere keren per ongeluk VSycn aan gehad, bijvoorbeeld bij Mass Effect 2/3, Deus Ex HR en LA Noire, ik vond de spellen op die manier niet speelbaar, het eerste wat ik deed was de VSync uitzetten, behalve bij LA Noire aangezien dat spelbrekend is voor dat spel. :')
In zekere zin is dat bij ME2/3 ook het geval maar ik vind het niet erg dat er meer kogels op je afvliegen doordat dit gekoppeld is aan de FPS.

Wat betreft de beeldkwaliteit, in theorie zou je per pixel 24-30 bits nodig hebben. Bij 1080p, wat volgens mij niet lang meer de standaard resolutie gaat blijven (nog een paar jaar?) zijn dat ongeveer 2M*3*8*60 als je 60 FPS wil hebben, dan kom ik uit op 360 MB/s als je het echt goed wil doen voor slechts 60 FPS en zonder HDR. Succes daarmee. Met mijn ADSL zit op 48 Mb/s, met optisch zit je volgens mij op hooguit 200 Mb/s, als je geluk hebt.
Ik zie er voor een lange tijd in de toekomst weinig brood in. Als je voldoende compressie gebruikt en je neemt genoegen met 30 FPS, dan kan het maar ik bedank ervoor. Geef mij maar gaming op mijn eigen computer.
Niet speelbaar door de vsync? Krijg je grafische artifacts ofzo?
Anoniem: 444127 @Barsonax8 augustus 2018 01:07
Nee, gewoon een veel te grote inputlag (50-100 ms?). :)
Voor de duidelijkheid, ik merkte het niet speelbaar zijn voordat ik in het menu ging kijken, het voelde niet goed en inderdaad, VSync stond aan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 22 juli 2024 19:12]

50-100 ms klinkt alsof er ergens een bug zit want dat is veel te lang lijkt mij.
Anoniem: 444127 @Barsonax8 augustus 2018 12:58
Ik heb het zelf niet gemeten, het schijnt bij VSync normaal te zijn dat de inputlag meer dan 50 ms bedraagt! Het verschilt natuurlijk tussen spellen, de ene developer werkt het beter uit dan de andere. Het probleem is dat bij VSync meestal het resultaat van de input pas tig (>=3) frames later wordt weergegeven. Ik weet niet hoe dat komt maar daar zit in ieder geval het probleem. Ik ben nog geen 3D-spel (bij 2D-spellen heb je dit probleem niet, bijvoorbeeld Megaman Unlimited) tegengekomen waarbij VSync het spel niet slecht bespeelbaar maakt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 22 juli 2024 19:12]

Klinkt als een bug in je video driver.

Normaal gesproken loopt de rendering altijd wel een of meer frames achter. Hoe complexer de scene, hoe groter die lag wordt. Bij SLI kan die nog eens verdubbelen. De lag zit in de queue van de GPU (driver en hardware gecombineerd). Ik heb die ooit gemeten door hooks in de DX3D "present" call te injecteren, en bij de meeste spellen was dit ongeveer 3 frames.
De VSYNC optie zou daar maximaal 1 frame aan toe moeten voegen.
Anoniem: 444127 @cdwave8 augustus 2018 23:32
Het heeft niets met de video-drivers te maken, het is volstrekt normaal dat je met VSync boven de 50 ms uitkomt. Vsync voegt bijna altijd meer dan 1 frame extra lag toe bij complexe plaatjes. Het is niet voor niets dat elke gamer die een beetje goede reflexen heeft niet wil spelen met VSync. Ik heb er nooit metingen voor uitgericht, ik ga af op wat andere mensen die dit wel hebben gedaan en die met enige autoriteit spreken aangeven.
dat de ping 9 ns. bedraagt, je hebt dus minstens 18 ns
Damn, wat een zieke ping. :D
Die van mij is toch minstens 9.000.000 ns.. ;)
Ping is trouwens al round-trip-time, dus waarom je hem verdubbelt begrijp ik niet.
Omdat ik in de war was en dacht dat de ping voor het stuk heen geldt. Het is logisch dat het voor heen en terug is (dat kan je gemakkelijker meten) maar ik dacht daar even niet goed bij na. Uiteraard moet die 9 ns 9 ms zijn. Bij een monitor wordt er door veel mensen al moeilijk gedaan over een inputlag van 5 ms, bij cloudgaming krijg je minstens het dubbele daarvan erbij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 22 juli 2024 19:12]

Bewust in de ochtend niet gepost, omdat ik even wou kijken of iemand anders het ook aandroeg maar helaas is dit niet gebeurt. De grote beer op de weg: deze cloud platforms staan buiten de grote game platforms om... en zijn daar niet transparant over.

Een voorbeeld: https://flickstiq.com/bli...ay-bans-for-cloud-gaming/

Wat is er gebeurd? Mensen die een blizzard game op Liquid Sky (hoewel ook parsec users gepakt zijn), hebben een 30 dagen ban te pakken. Hoezeer dit natuurlijk ook spijtig is voor de goede gebruikers, bleek dus dat mensen deze services gebruikte om hun eigen gegevens te verbergen en te botten... Omdat iedereen aan één IP lijkt te zitten (ook de goeien...) heeft Blizzard dus een 30 dagen ban uitgegeven... wat érg lullig is.

Valt het te verdedigen? Ik vind het moeilijk maar... ja. Niet dat ik zelf naar zo'n service zou gaan (niet zo wanhopig dat ik op m'n reislaptopje persé wil gamen, en heb een zeer goeie rig thuis), maar zelfs als ik naar zo'n service zou gaan, dan zal ik in een online/MMO-wereld 100% zeker willen weten dat ik niet op een stapel met cheaters gegooid wordt. Al sturen ze een "bridge-IP" (zelfde concept als een XFF-header in een server-side reverse proxy) oid door naar blizzard zodat ze weten dat ik niet geassocieerd ben met cloud-botters (ja, ik speel op hetzelfde datacenter, fysiek dezelfde hardware zelfs die alleen door een hypervisor gescheiden is, en ik heb zelfs hetzelfde IP, MAAR IK BEN ECHT IEMAND ANDERS!)...
precies dit. ik heb ook gezocht naar een reactie van iemand hierover.
het artikel is inhoudelijk prima, maar slaat inderdaad een wezenlijk aspect over wat, zeker op het punt dat cloud gaming op zichzelf goed werkt, nog voor een hoop gezeur zou kunnen zorgen.
Geldt dat voor US of ook voor EU?
Beiden. Het nadeel van cloud gaming is helaas dat het dus ook voor kwaadwillenden in games het kostenplaatje 'infrastructuur' verschuift... tenzij de cloud diensten hier zelf op gaan monitoren.
Ah OK, dat was me niet helemaal duidelijk. Ik ben benieuwd in hoeverre dit in de EU stand gaat houden.

Jouw oplossing (soort van unieke ID of cookie meesturen vanaf de server) zou prima werken. Forwarding proxies doen dat ook. Maar dan moet men wel meewerken. Ik denk dat die oplossing prima is om abuse tegen te gaan.
Ik mis een partij waar veel mensen tegenwoordig gebruik van maken: Parsec (https://parsecgaming.com/). Het is vergelijkbaar met LiquidSky, met het grote verschil dat ze ook MacOS ondersteunen en een datacenter in Amsterdam hebben (via Paperspace). Via hun marketplace kan je redelijk makkelijk op veel plekken ter wereld een VM opstarten om te gamen.

Tweakers-factor: Parsec heeft ook een Raspberry Pi client! (https://www.youtube.com/watch?v=xF2PdIZVsM0, https://www.youtube.com/watch?v=sjO95WmyCc0)

Disclaimer: ik heb geen aandelen in Parsec :). Maar volg dit onderwerp al een tijdje, zie ook mijn topic: Het grote cloud gaming topic
Parsec is zeker interessant. Er zijn verschillende partijen als LiquidSky en Parsec: kleine start-ups die het op basis van eigen techniek op proberen te nemen tegen grote partijen als Sony en Nvidia. Ik heb LiquidSky gekozen als voorbeeld. Dat had ook Parsec kunnen zijn. Misschien moeten we in een apart artikel misschien eens een aantal van dergelijke kleinere partijen naast elkaar zetten.
Wat ik daarnaast nog mis, is dat een aantal publishers zijn begonnen met het blokkeren van cloud gaming diensten (bijv. voor Fortnite en alle Blizzard games: nieuws: Blizzard verbant spelers tijdelijk voor spelen van games via clouddie...). Voor multiplayer games is dit niet handig, voor single player maakt het niet zoveel uit (tenzij die een constante connectie nodig hebben, zoals de games van Blizzard).
Juist Fortnite en Blizzard zijn nog prominent aanwezig op zowel Geforce Now en LiquidSky. Ik heb een aantal Blizzard-games via beide getest en heb nog geen ban aan m'n broek (al kan dat natuurlijk nog komen).
Ik ben ook erg positief over Parsec. Ik gebruik het echter niet via Paperspace maar om mijn eigen game-PC (die boven staat) te streamen naar mijn laptop met bescheiden specs. Daarmee heb je beperkte latency en de beschikking over al je eigen games.
Had je dan niet beter een keer een Steam Link kunnen kopen in de uitverkoop? Die staan met enige regelmaat voor €2 te koop.
Steam Link is leuk als je alleen maar games hebt via Steam. Parsec geeft je toegang tot je desktop en alles wat je daarop hebt staan.
Stel je PC met CAD staat boven maar je wilt toch even vanuit je tuin werken met dit mooie weer.
Dan is Parsec een ideale oplossing die gratis is. Tuurlijk zijn er soortgelijke tools/diensten maar Parsec werkt echt super.
Je kan ook niet-steam games spelen!
(eigen ervaring)

Op google een overdaad aan linkjes, zelfs hoe je je desktop kan delen ipv games.

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 22 juli 2024 19:12]

Het werkt maar volgens mij is dat wel met een omweg? Parsec werkt Out of the Box.
Non steam game was kwestie van eenmalig in de steamclient verwijzing naar de executable toevoegen.
Die 10 seconden vind ik geen noemenswaardige omweg.
Bedoel je dan dat je Notepad.exe toevoegt? Die vervolgens start en dan op F1 moet drukken om je desktop te krijgen? Sluit je per ongeluk Notepad dat Big Picture weer terug springt?
Ik vond dat niet altijd even lekker werken en kreeg vaak een zwart scherm.
Zoals ik al zei. Bij Parsec hoef je geen omweg te nemen om bij je desktop te komen wat ik persoonlijk fijner vindt dan wat extra moeite wat niet altijd werkt.
Ik gebruik de Steam Link puur voor gaming vanaf de bank en dan hoef ik niet perse mijn desktop te benaderen.

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 22 juli 2024 19:12]

Als je de Steam Link gebruikt kan je gewoon zonder omweg bij je desktop, er is een "minimize big picture" optie.
Deze manier gebruik ik altijd om via VLC films te kijken op de "domme tv" die beneden staat.
Dit zou ook gebruikt kunnen worden voor andere programma's, deze zouden niet allemaal even vlekkeloos werken met een controller maar met een muis en toetsenbord wel.
Start Big picture op met je steam link. Quit die - en je krijgt je desktop te zien :) - Works like a charm.
Dacht dat dit Tweakers.net was, niet OutOfTheBoxers.net...
sorry voor het delen van informatie :S
Bestaat er ook een handleiding voor het unboxen? Lijkt mij anders een beetje gevaarlijk om zelf te doen.
Misschien huren we best mensen hiervoor in.
Parsec is gratis als je eigen hardware gebruikt, en de laptop had ik al. En daarnaast, Parsec werkt voor alle apps aangezien het een remote desktop opzet.

[Reactie gewijzigd door EQJim op 22 juli 2024 19:12]

Klopt, en ook Android wordt ondersteund. Ik heb de dienst een maand uitgeprobeerd en het werkt niet slecht. Je kunt zelf kiezen waar je de cloud PC aanschaft: Amazon of Paperspace, waarbij die laatste aanzienlijk meer kostenefficiënt is. Het kostenmodel is wat ingewikkelder, je betaalt een vast bedrag per maand gebaseerd op hoe veel storage je wilt en verder een bedrag per uur. Dit kan al vanaf €5 oer maand.

De streaming werkt oke, maar niet zo goed als bij GeforceNow. De beeldkwaliteit was daar simpelweg beter. Je kunt hier wel een superkrachtige computer huren en games op hoogste settings draaien, maar dat is eigenlijk zinloos. Door de videokwaliteit zie je daar weinig van terug.

Voor mensen die niet heel veel gamen is dit wel interessant. Met name door de lage vaste kosten als je de service niet gebruikt. Het feit dat je geen midrange gaming computer hoeft aan te schaffen, maar wel alle (Steam en Origin) spellen kunt spelen voor dit lage bedrag kan interessant zijn.
Ik wilde net hetzelfde zeggen. Heb ook een tijdje gebruikt gemaakt van Parsec. Werkte echt ontzettend goed vond ik zelf. De client vond ik destijds wel een beetje brak (halfjaartje geleden) en het opstarten van je VM duurde ook soms behoorlijk lang, maar wellicht dat ze het in de tussentijd hebben verbetert.

[Reactie gewijzigd door Jelle656 op 22 juli 2024 19:12]

Misschien is het de toekomst, misschien dat het kosten-baten voordelig is (je spaart er een dure gaming-pc mee uit), maar even kijken:
* Photoshop = 12 euro x 12 = 144 euro per jaar
* Netflix = 11 euro x 12 = 132 euro per jaar
* Spotify = 10 euro x 12 = 120 euro per jaar
* Cloud gaming = 15 euro x 12 = 180 euro per jaar

= 576 euro per jaar. De prijs van een gemiddelde high-end smartphone.

Als de evolutie doorzet van maandelijks betaalde services dan dikt dat wel aardig aan. Of wat dacht je van een plotse prijsstijging eens iedereen afhankelijk is van de cloud.

En op het einde van de rit bezit je niks natuurlijk. Vandaag werk ik nog met een oude Photoshop CS die ik járen terug tweedehands kocht voor een tientje. Dat is verleden tijd in de toekomst.

Waarmee ik niet zeg dat het allemaal slecht is. Iets als Spotify is super handig, zolang je maar een abonnement handhaaft (en daarom hou ik parallel nog steeds een MP3-collectie aan met muziek waar ik echt van hou).
* Photoshop = 12 euro x 12 = 144 euro per jaar
* Netflix = 11 euro x 12 = 132 euro per jaar
* Spotify = 10 euro x 12 = 120 euro per jaar
* Cloud gaming = 15 euro x 12 = 180 euro per jaar
Dat moet je natuurlijk wel afzetten tegenover de kosten die je ZONDER die service had gemaakt. Ik luister nogal veel muziek en kijk wel wat films en denk dat ik makkelijk voor 1000 euro aan dat soort content zou verbruiken en dan duidelijk MINDER zou kunnen zien en horen dan dat ik nu kan. Photoshop service is voor mij ongeveer even duur als voorheen toen ik alles kocht. Gezien over 5 jaar zal de service waarschijnlijk iets goedkoper (en zeker veel makkelijker zijn). Alleen met Games zou ik verliezen, ik koop nooit voor 180 euro per jaar aan games, maar als ik voor dat bedrag een mooi aanbod zou hebben wordt het zeker het overwegen waard.

Ik lease mijn auto, huur een appartement en doe hetzelfde met software. En inderdaad dan heb ik geen rijtje met verouderde software in de kast staan. Maar wat moet je met een PS uit 2008?
Ik denk dat maar weinig particulieren een Creative Cloud abbo hebben. Maar even toch een berekening gebaseerd op mijn eigen abbo's die ik in het verleden heb gehad:

PS Plus & Xbox Gold = € 90,- per jaar
PS Now & Game Pass = € 220,- per jaar
Film1 = € 80,- per jaar
Spotify & Netflix = € 360,- per jaar

Dit bij elkaar maakt een totaal bedrag van €750,- euro per jaar, per maand dus een kleine € 60,-. Not a bad deal if you ask me. Ik krijg dan elke maand een aantal games gratis met Plus en Gold. Heb toegang tot een hoop eerdere PlayStation titels en nieuwe Xbox releases met PS Now en Game Pass. En heb dan tevens toegang tot een een hoop films, series en muziek met behulp van Film1, Netflix en Spotify.

Ik denk dat de gemiddelde meer uitgeeft aan etentjes, auto, telefoon abonnementen.
Huren is altijd duurder dan kopen, dat lijkt me duidelijk. Die cloud service moet tenslotte ook centjes verdienen.

Het rare aan dit plaatje is dat je wel een fervent gamer moet zijn om een beetje rendement te halen. Je gaat geen 15 euro per maand betalen als je maar een paar uurtjes per week gamet. Maar als je een fervent gamer bent, dan ben je juist beter af met zelf een rig kopen...

En door de trage ontwikkeling zijn PCs waardevaster geworden. Voor tweedehands sets wordt nog best een flinke prijs gevraagd hier op V&A. Dus dat maakt een game PC best een goede investering. Vroeger was een 5 jaar oude PC hopeloos verouderd en nagenoeg onverkoopbaar, tegenwoordig kan die nog prima mee.

(Overigens lijkt me een Photoshop abonnement niet echt in het rijtje thuis te horen, Jan Modaal kan wel toe met wat er standaard beschikbaar is. Maar 't past wel in de "alles moet naar de cloud" hype)
Ja, maar als je vaker spellen speelt is de aanschaf van een mid-range computer van €700 efficiënter, goedkoper en flexibeler. Met een PC met een 1050TI of RX570 kun je best 3 jaar op medium spelen. Daarna heeft de PC nog restwaarde ook. Ik denk dat je in dat geval voor €200 per jaar klaar bent, in plaats van €576.

[Reactie gewijzigd door BCage op 22 juli 2024 19:12]

Ik verbaas me een beetje over de opmerking dat PS Now best een goede deal is 'omdat het aanbod van games die je gratis kunt spelen voor 15 euro zeer groot is'. Ja, 800 titels is best veel, maar zoals het artikel zelf ook al opmerkt, missen praktisch alle interessante games.

Als ik deze lijst bekijk:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_Now_games

Dan staan daar misschien 2 of 3 'grote' PS4 titels op, en voor de rest praktisch alleen maar oude, onbekende of geflopte games. En dat moet dan 15 euro per maand kosten om die in 720p met verhoogde latency te spelen? Een PS3 haal je tegenwoordig letterlijk al voor 50 euro van marktplaats en dan krijg je er nog een paar spellen bij ook. Ik snap echt niet hoe je zoiets een serieus alternatief kunt noemen :?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 juli 2024 19:12]

Ik heb niet het idee dat dit artikel beoogd dat het aanbod een pluspunt is. Op meerdere plekken in het artikel wordt duidelijk dat "het enorme aanbod tekort schiet". Conclusie: je verbaast je niet, je bent het eens met Paul.
Ja zo kun je het ook lezen, maar er staat ook dat het 'een aantrekkelijke deal is', met 'liefst 800 games'. Ik zou het zelf veel stelliger hebben opgeschreven, dat de service eigenlijk weinig tot geen meerwaarde heeft omdat er praktisch niks recents op te spelen is, en de kosten al vrij snel over de kosten van een tweedehands PS3 gaan.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat PS Now zo werkt, zeker voor een partij als Sony is het juist super belangrijk om mensen in hun platform te lokken, en dat doe je door ze een permanente aankoop (een console) te laten doen, niet met een abbo service dat je op elk moment op kunt zeggen. Ze zouden wel gek zijn als ze hun AAA content op die manier aan zouden bieden aan mensen die dan 1 of 2 maanden per jaar 15 euro betalen en daarna niks meer.

De denkfout die veel mensen maken als het om cloud gamen gaat is volgens mij dat ze er van uit gaan dat de aanbieders dit soort diensten opzetten omdat ze een doelgroep van incidentele gamers willen aanboren, of het goedkoper willen maken voor mensen om te gamen. Volgens mij is er maar 1 reden waarom al die bedrijven hier zo grof in investeren, en dat is omdat ze op de lange termijn de digitale distributie van games compleet dicht willen timmeren zodat je volledig afhankelijk wordt van de aanbieder. Die dan vervolgens de prijzen op kunnen schroeven en de voorwaarden kunnen aanscherpen. Onder de streep gaat het gewoon om geld (niet verrassend), en ik ben er van overtuigd dat vrijwel iedereen er kwa kosten op achteruit gaat als alles naar cloud gaming gaat.
Volgens mij is er maar 1 reden waarom al die bedrijven hier zo grof in investeren, en dat is omdat ze op de lange termijn de digitale distributie van games compleet dicht willen timmeren zodat je volledig afhankelijk wordt van de aanbieder.
Ik denk dat er meerdere redenen zijn: grenzen aan betaalbare hardware voor consumenten, flexibiliteit voor systeemeisen (custom hardware voor software), rechtenmanagement (inderdaad) en gaming-on-the-go.

Wat als je we in de toekomst met een headset onze games spelen via het netwerk, dan wil je die hardware in de cloud laten draaien.

En geld natuurlijk. Altijd geld ;)
Nou ja, ze kunnen er toch wel wat gamers bij krijgen, ik zou het tenminste overwegen eens te proberen terwijl ik zeker geen gaming hardware (of games) ga kopen...
Geen cloud gaming op zich (eerder steam model met abonnement) maar de beste deal vind ik nog Origins basic. Heel onkarakteristiek van EA eigenlijk maar voor 24.99 per jaar krijg je daar best veel.

Als ik dan moet kiezen tussen zoiets en puur cloud gaming.. die 24.99 ben je al door op anderhalve maand bij een cloud gaming dienst.
Ja daar zeg je wat. En het leuke is ook nog dat op de PS3 PSN gratis is. Dus die heb je zo terug verdiend.
Ja, ik was nogal enthousiast, mede door de lage prijs (1 maand testen en daarna 12 maanden vooruit betalen is per maand minder dan €9), maar letterlijk 100% van de PS-exclusive games die ik graag zou willen spelen staan er niet op. Ik zou me nog wel kunnen vermaken met een paar PS3-games, maar voor games van 10 jaar oud hoef je geen streamingdienst af te nemen. Dan volstaat een console van een paar tientjes of zijn ze inmiddels uit op pc en te koop voor enkele euro's. Ook voldoet vrijwel elke GPU dan al en heb je dus geen behoefte aan de processing power die je dan mee huurt.

Als ze nou een aanzienlijk aandeel van alle games van 2 jaar en ouder beschikbaar zouden maken zou het pas leuk worden. Als je dan last hebt van hypes koop je gewoon je eigen PS4 en de games voor de hoofdprijs en als je zonder problemen kunt wachten stream je ze 2 jaar later via PS Now naar je pc.
Beetje een half af artikel.

Er word bijvoorbeeld helemaal niks gezegd over IQ wat naast latency toch wel het belangrijkste is. Krijg je een hoge kwaliteit stream of zit je naar een enorm gecomprimeerde stream vol met artifacts of color banding te staren?

Er word ook weinig gezegd over de invloed van latency op de speelbaarheid. Kan je met 50 tot 100ms latency nog wel fatsoenlijk spelen? Kan me voorstellen dat dat vooral bij games die wat sneller zijn al snel lastig word.

Was ook interessant geweest als er bv een vergelijking was gemaakt met steam in home streaming. Kwa product natuurlijk totaal anders maar hoe een lokale stream zich verhoudt tot een online stream mbt IQ en latency kan toch interessant zijn.
We latency is gewoon onspeelbaar. Ik heb playstation now gebruikt. Games gestreamd van mijn pc naar de nvidia shield en allemaal is het waardeloos. Speelt gewoon niet fijn door die extra latency.

Streaming is pas interessant als er een latency van max 20ms is.

[Reactie gewijzigd door ion op 22 juli 2024 19:12]

Het hangt samen met het soort spellen dat je speelt. Ik heb zelf de nodige spellen getest via de beta van Geforce Now en op zich werkt het best leuk, mits je geen competitieve spellen speelt want dan ben je gewoon echt in het nadeel en dit merkte ik ook vrij duidelijk bij het spelen van CS:GO. Echter waren spellen als HITMAN en Ori and the Blind Forest, voor mij in ieder geval, prima speelbaar.

Enige jammere is, en daar heeft @t_o_c een goed punt, is dat de beeldkwaliteit deels ongedaan wordt gemaakt door de compressie. Ik kan de grafische instellingen op maximaal zetten en dan is de framerate meer dan in orde maar uiteindelijk gaat er door de compressie een deel van de pracht en praal verloren. In dit opzicht kan ik net zo goed een midrange videokaart halen en bijvoorbeeld HITMAN op medium instellingen spelen (op 60FPS) en dan ziet het er beter uit. Kost initieel wat meer maar op de lange termijn ben je goedkoper uit.
Ik speel via GeForce Now op mijn Shield TV en ik zie en merk sowieso geen verschil tussen Gamestream (in home) en GeForce Now. Dat betekent: geen artefacten en een consistente hoge kwaliteit op Full HD (Er wordt een 50mbit verbinding geadviseerd). Zowel mijn internet als thuisnetwerk zijn 1gbit. Steam in home geeft een slechtere kwaliteit, de kleuren zijn iets fletser en je ziet artefacten bij kleine objecten als gras.

[Reactie gewijzigd door oef! op 22 juli 2024 19:12]

Anoniem: 306567 7 augustus 2018 09:27
Belangrijke toevoeging voor PS Now is dat je binnenkort de ps4 games ook lokaal kan installeren via ps NoW als je een ps4 hebt. Waardoor je dus geen gebruik meer maakt van streamen. Dan heb je alle voordelen van lokaal spelen en je huurt eigenlijk de game van Sony. Tevens geeft Sony aan dat er ook meer recentere games op komen te staan.
Dan kan je in principe ook een xbox one kopen, die kan al streamen sinds launch. Met een beetje netwerkverbinding werkt dat ook zeer goed buitenshuis trouwens.
iets beter lezen, het lokaal streamen van games vanaf je PS4 kan met PS4 Remote Play, maar dat is dus niet waar snefkens op doelt. Stel ze voegen Uncharted 4 toe aan PSNow en je gebruikt een PS4 om PSNow te draaien, i.p.v. dat je Uncharted 4 streamt van een server ergens in een serverpark wordt de game gedownload naar je PS4 zodat het spel lokaal draait vanaf je console. Op die manier heb je geen last van de nadelen van het streamen en scheelt het Sony weer servercapaciteit.
Ah, dus het is dan een soort van combinatie van de gamepass op xbox (abbo op games) en streaming? Dat is wel gaaf
^ Dat is dus een model waar ik persoonlijk veel meer heil in zie. Niet de nadelen van streaming, wel de voordelen van rental model. Voor Sony ook beter omdat ze toch hun trojaans paard (de console) in je huiskamer hebben gekregen, waardoor de kans groot is dat je toch ook games en andere betaalde diensten van ze af gaat nemen.
Wat voor down- en uploadsnelheden heb je eigenlijk nodig om een beetje fatsoenlijk te kunnen cloudgamen. Ik heb maar 10 Mbits down en 0,8 Mbits up hier in huis (prachtig buitengebiedje) en ik denk dat dat ruim onvoldoende is. Sterker, ik vermoed dat er niet alleen in NL, maar ook in diverse buitenlanden hele volksstammen zijn die zich voorlopig nog niet druk hoeven te maken over cloudgamen. :)
Ik ben jaloers op jouw snelle verbinding. Ik haal maar 7/0,7 (dank je wel online voor het recentelijk verlagen van 4/1 naar 7/0,7 en het verhogen van de prijs)
Zelf heb ik aardig wat games gespeeld (lees de trials gespeeld van ongeveer 30 minuten) via Gamefly wat direct te installeren is op mijn LG tv, daarop kan vervolgens een wired/wireless controller (PS4) worden aangesloten en gamen vond ik echt super vet gaan. Zelfs Borderlands ging me prima af en had nooit het idee dat er lag was of dat het in de weg zat van mijn game ervaring, ik schrok zelfs hoe veel beter dit eigenlijk ging dan ik had verwacht.

Het was zo simpel als de App kiezen op mijn tv, controller aanzetten en de game kiezen die ik wilde spelen en ik kon starten, haast geen opstarttijd, prima graphics, scherpe audio kwaliteit en dus geen lag.. De titels zijn wat ouder net als de andere diensten hier maar dat vond ik geen probleem. Enige reden dat ik het uiteindelijk niet heb afgenomen is omdat ik zoveel consoles heb dat ik daar voldoende game plezier uit kan halen :-)

https://www.gamefly.com/streaming

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 juli 2024 19:12]

Wat betreft de specs van de systemen die nVidia gebruikt voor GeForce Now, als je in Steam naar Help > System Information gaat dan kun je zien wat voor configuratie je systeem gebruikt. In mijn geval (verbonden met EU Central 2) is dat een 8 core Intel Xeon E5-2697 v4 op 2.3GHz zonder hyperthreading, 16GB RAM, een NVIDIA Tesla P40 met 24GB VRAM en meer dan 400GB hardeschijfruimte draaiende op Windows 2012 R2 dat weer bovenop een Xen hypervisor draait.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 22 juli 2024 19:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.