Door Jurian Ubachs

Redacteur

Star Wars Battlefront II Preview

De eerste stappen op weg naar wraak

19-10-2017 • 18:00

93

Multipage-opmaak

Duizenden stukjes Death Star

Passie en gedrevenheid leiden vaak tot mooie resultaten. Hele boeken, films en games zijn vaak het product van de visie en wilskracht van één of enkele mensen. Soms is het resultaat echter ook veel kleiner dan zo'n volledig product. Véél kleiner. Hoe klein precies? Wat dacht je van 'luttele seconden'?. Bijvoorbeeld een enkele scène uit een game die in het grotere plaatje nauwelijks naam mag hebben, maar op zichzelf al zo veel liefde en verzorging uitstraalt dat hij feitelijk de hele game zou kunnen dragen.

We nemen je mee naar The Battle of Endor, een iconische strijd in de Star Wars-saga. Het moment waarop de tweede Death Star ontploft en The Emperor en Darth Vader aan hun einde komen, vormt de ultieme apotheose van de eerste zes Star Wars-films. De Rebel Alliance wint, The Empire is op de knieën gebracht, en niets lijkt Luke en de zijnen in de weg te staan om eindelijk de gewenste 'balans in de Force' te vinden. Inmiddels weten we dat het verhaal daar niet mee stopt. In december 2015 werd het volgende hoofdstuk ingeleid, met Star Wars Episode VII: The Force Awakens, en over pakweg twee maanden, als Episode VIII: The Last Jedi uitkomt, weten we hoe dat verder gaat. Toch is er dan nog een flink gat over, en dat is precies waar Star Wars Battlefront II om de hoek komt kijken. Het verhaal van dat spel slaat een brug tussen Episode VI en Episode VII. Het begint dus met de gebeurtenissen op en boven Endor.

Star Wars Battlefront II

Wellicht heb je al een eerdere preview over Battlefront II gelezen. In dat geval weet je dat de game draait om Iden Versio, een commander van een special operations-unit van het keizerlijk leger. Iden en haar Inferno Squad gelden als het beste dat het leger te bieden heeft, voor zover het 'gewone soldaten' betreft. Ze is dus ook betrokken bij alles wat zich afspeelt rond Endor. Sterker nog, ze loopt zelf op de planeet, in een poging de schade die de rebellen hebben aangebracht in kaart te brengen. Vanaf het oppervlak van de planeet zien ze tot hun grote schrik dat de Death Star wordt opgeblazen. Versio kijkt kort vertwijfeld naar de hemel en herpakt zich dan snel: de planeet moet zo snel mogelijk worden verlaten, en de resterende Imperial-schepen moeten in veiligheid worden gebracht.

De route naar die veiligheid leidt langs verschillende patrouilles van de rebellen, die juist proberen zo min mogelijk vijandelijke soldaten te laten ontsnappen. Dat bemoeilijkt de zaken uiteraard, maar Versio en haar team zijn niet voor niets elitesoldaten. Geholpen door wapens die ze in de omgeving vinden, maken ze korte metten met de patrouilles, waarbij een AT-ST en enkele zware grondtroepen voor de heftigste weerstand zorgen. Toch maken zij Battlefront II nog niet meteen overdreven moeilijk. Versio en haar team slagen er dan ook in om Endor te verlaten.

En dan komt het: in een TIE Fighter slingert Versio zich vervolgens tussen de wrakstukken van de zojuist geëxplodeerde planetenvernietiger door. Geloofwaardige brokstukken! Chris Matthews, Art Director voor de Campaign Mode van Battlefront II, legt uit hoe de studio dat voor elkaar kreeg. "We zijn naar de Skywalker Ranch geweest en hebben daar uitgebreid in de archieven mogen neuzen. Daarbij hebben we ook de tweede Death Star uitgebreid bekeken. De schema's voor de bouwplannen van de Death Star staan op een reeks grote vellen, meters breed en hoog. Elk detail is ontworpen. Op basis daarvan hebben we gekeken naar hoe ze op een logische manier uit elkaar kunnen spatten bij een ontploffing. Met de zee aan brokstokken waar Versio en haar team doorheen vliegen, zou je dus, als je tot stof gereduceerde delen even niet meerekent, weer een Death Star moeten kunnen bouwen", aldus de zichtbaar trotse Matthews. "Nouja, ongeveer dan", voegt hij er lachend aan toe. "Of ik 'geeked out' was op de Skywalker Ranch? Jazeker, en hard ook!"

Details van levensbelang

De Death Star is slechts een voorbeeld van hoe de ontwikkelstudio kosten noch moeite heeft gespaard om Battlefront II te voorzien van het hoogst haalbare detailniveau. Dat is niet alleen zichtbaar bij grafische details. Ook de tijdlijn van het verhaal is van groot belang. Kort nadat we de Death Star hebben zien vergaan, is team Inferno betrokken bij felle gevechten op Endor. Wacht even: werd er na het opblazen van de Death Star geen feest gevierd? We zien de beelden van de knuffelende Han en Leia, de tevreden kijkende Luke en de 'geest' van Anakin Skywalker, nu één met de Force, nog voor ons. Dat alles terwijl elders op Endor kennelijk nog werd geknokt. Niet erg collegiaal, jongens.

Geen nood, ook hier is een prima verklaring voor. "We hebben veelvuldig met Lucasfilm om de tafel gezeten om dit soort dingen door te nemen", vertelt Mitch Dyer, een van de schrijvers van het verhaal. "Dat ging letterlijk zo: oké, wat gebeurt er op welk moment? Luke Skywalker sleept Vaders lichaam naar een shuttle. De Death Star ontploft en we zien de shuttle net voor de explosie uit vliegen. Hoe lang duurt alles vervolgens? De rebels gaan richting Endor, de Imperials ontvluchten de planeet en het stelsel. We hadden na de explosie dus nog wel een bepaalde periode waarin we een stuk verhaal rond Versio konden vertellen dat zich op Endor afspeelt. Daar lag bijna letterlijk een timeline naast, waarbij we tegen elkaar zeiden 'oké, de transportschepen met rebellensoldaten beginnen ongeveer op Endor te landen, dus nu moeten we wel écht bijna weg zijn.' Het was heel belangrijk dat alles op die manier zou passen."

Star Wars Battlefront II

Behalve uitgebreid overleg met Lucasfilm en lange dagen op de Skywalker Ranch waar allerlei schetsen en modellen werden ingescand, werd er ook gevlogen. Het team bekeek allerlei locaties over de hele wereld. Matthews: "Vergeet niet dat Tatooine 'gewoon' een plaats in Tunesië is. Voor Battlefront II mochten we een heel nieuwe Star Wars-planeet vormgeven. We laten voor het eerst een planeet zien die als echte 'thuisplaneet' van de Empire kan worden beschouwd. Op Vardos is orde. De Empire is er de baas en de rebels worden gezien als terroristen. Die insteek moet je terugzien in de vormgeving. Daarin is Lucasfilm ook heel belangrijk geweest. We mengden allerlei architecturen met stijlen en kleurstellingen die al eerder in Star Wars zijn gebruikt, zoals bijvoorbeeld in Bespin. Zodoende kunnen oplettende en goed ingevoerde Star Wars-fans her en der herkenbare elementen terugvinden in deze nieuwe wereld." Herkenbaar dus, maar niet herhaald. De planeet moet, zo beloven de ontwikkelaars, zijn eigen stijl en sfeer hebben, en niet een kopie zijn van iets dat je al eerder hebt gezien.

De Dark Side een gezicht geven

Dat sluit naadloos aan op Iden Versio zelf. We leerden het nieuwe personage, gespeeld door actrice Janina Gavankar, op de Star Wars Celebration al kennen. Sindsdien hebben de ontwikkelaars veel positieve reacties gehad op de jonge commander. Heel vreemd is dat niet. Iden Versio is interessant. Ze geeft als eerste personage in het Star Wars-universum de 'Dark Side' ineens een heel 'likeable' gezicht. Via Versio komt het beeld tot stand dat Stormtroopers ook maar gewoon mensen zijn, met families, normen en waarden, en alles wat daarbij hoort. Perspectief - in dit geval waar je opgroeit - bepaalt alles. Natuurlijk is dat een story-arc die doet denken aan die van Finn in The Force Awakens, maar dit belooft een stuk diepgaander en subtieler te worden. Van Finn zag je immers vanaf de eerste scène al dat hij eigenlijk een Light-personage gevangen in 'team Dark' was, maar bij Versio ligt dat heel anders. Ze is een van de meest vooraanstaande en beste soldaten in datzelfde leger.

Daarnaast is Versio ook een hero. We weten nog niet of dat direct op het verhaal slaat, want daarvan hebben we lang niet genoeg gezien. We hebben het in directe zin over haar status als personage, waarbij ze dus naast Luke Skywalker, Yoda, Darth Vader en alle andere bekende Star Wars-helden staat. Dat betekent dat je Iden Versio ook in de gameplay van de multiplayer terug zult zien. "Dat DICE haar in de multiplayer wilde stoppen als hero is een groot compliment voor ons", glundert Dyer, die Iden Versio in die zin inderdaad naast andere relatief nieuwe personages als Rey, Kylo Ren en Finn ziet staan. De Zweedse ontwikkelstudio trekt zijn eigen plan met betrekking tot de inhoud van de multiplayer, en was ook niet verplicht Versio daarin als held te verwerken. Dat laatste is dus wel gebeurd, en dat is niet alleen leuk voor de ontwikkelaars van Motive, maar zorgt er waarschijnlijk ook voor dat de game meer als een geheel aanvoelt.

Van de ruimte naar Endor en weer terug

De game begint uiteraard in het hoofdmenu. We hadden tijdens deze speelsessie zowaar ook al wat tijd om daar in rond te neuzen, en kwamen zo ook in een menu terecht waar je personages kunt voorzien van bepaalde 'taunts'. Het is uiterst grappig om reguliere soldaten bepaalde bekende uitspraken van Star Wars-helden te horen gebruiken. In datzelfde menu zijn alle helden ook zichtbaar, en ook van hen kun je een aardig aantal uitspraken beluisteren, die je later natuurlijk terughoort in de gameplay van de multiplayer.

Voor die spelmodus hebben we vandaag echter geen aandacht: het gaat om het begin van singleplayer. Het verhaal van Battlefront II begint dus waar Episode VI: Return of the Jedi ophield, of eigenlijk net iets daarvoor. We zien Iden Versio voor het eerst vlak voor de echte climax in de film. Versio zit in een cel aan boord van een schip van de rebellen en wordt ondervraagd door wat soldaten van de Rebel Alliance. Hoe ze daar verzeild is geraakt is onduidelijk, maar vast staat wel dat ze niet bepaald onder de indruk is van haar gijzelnemers. Zodra die de cel hebben verlaten, blijkt waarom. Ze zoekt direct contact met ID-9, haar persoonlijke droid die allerlei handige trucjes kan uitvoeren. Een van die trucjes is dat hij op afstand kan worden bestuurd, zodat hij te hulp kan schieten als Iden daar behoefte aan heeft. In dit geval zweeft de droid geruisloos langs een aantal bewakers en schakelt hij enkele van die bewakers uit met een gerichte stroomstoot. Kort daarna is de cel bereikt en is de vrijheid voor Versio nabij.

Dan blijkt hoe de vork in de steel zit. De elitesoldaat had zich opzettelijk laten inrekenen door de rebellen, in een poging om op het schip te komen waar een belangrijk stuk informatie te vinden is dat de rebellen hebben gestolen van het keizerlijk leger. Wat dat is, gaan we uiteraard niet verklappen. Duidelijk is wel dat de Battle of Endor een kansloze exercitie zou zijn geworden voor The Empire als Iden Versio er niet in zou zijn geslaagd dat stukje informatie te wissen voordat de rebellen het hadden gedecodeerd. Maar geen zorgen: uiteraard slaagt Iden Versio in deze proloog in haar opzet. Ze ontvlucht het schip, wordt door haar eigen schip opgepikt en de soldaten ontvluchten de zone voordat de schepen van de rebellen kunnen vuren.

Star Wars Battlefront II

Dan begint de Battle of Endor pas echt. Op de eerste pagina beschreven we al hoe Versio en haar team, na getuige te zijn geweest van het einde van de Death Star, uiteindelijk de planeet weten te ontvluchten met een paar TIE Fighters. De admiraal van de Galactische vloot kondigt een algehele aftocht af en Inferno sluit zich daarbij aan. De keizerlijke troepen hergroeperen zich en admiraal Garrick Versio, de vader van Iden, is overgebleven als hoogste officier van het leger. Hij neemt dus de rol aan van plaatsvervangend opperbevelhebber. In een kort en kil onderhoud met Iden zien we hoe de Emperor via een soort projectie zijn laatste order geeft: operatie Cinder moet The Empire weer de overhand geven en in staat stellen voor eens en voor altijd af te rekenen met de rebellen.

Dogfights

Nog voor de operatie echter goed en wel kan beginnen, vallen de rebellen opnieuw aan. Er verschijnen oorlogsschepen bij een voor de Empire belangrijk dock waar ook een grote Star Destroyer is verankerd. Versio en haar team rennen direct richting de hangars en springen in hun TIE Fighters. Want inderdaad: als elitesoldaat is Iden niet alleen dodelijk op de grond, maar ook in de lucht. Er volgt een intense ruimtemissie waarbij er telkens nieuwe opdrachten voorbij komen, tussen de dogfights met X-Wings door. Daarbij valt trouwens op dat de manier van besturen is veranderd. Je kunt je schip nu ook kantelen met de linkerstick, terwijl rechts meer specifiek voor het mikken is. Klinkt wellicht wat vaag, maar het voelt intuïtiever aan dan in de vorige Battlefront-game.

De ruimtemissie eindigt met een stuk gameplay aan boord van een schip van de rebellen, de Home One van Admiral Ackbar. Dit stuk gameplay kenden we al, want dit hebben we op de E3 al even kunnen uitproberen. Iden Versio beschikte tijdens de huidige speelsessie over ruwweg dezelfde wapens en vaardigheden als op de E3 het geval was, dus daar hoeven we niet opnieuw over te beginnen. Ook verklappen we het einde van de missie natuurlijk niet; laten we het er maar op houden dat het knallend en spectaculair is.

Sneak peek

Daarmee kwam er een einde aan onze speelsessie, maar de ontwikkelaars van Motive hadden nog één verrassing voor ons: een kleine sneak peek van een stuk verderop in de game. Te zien was hoe Iden Versio haastig op weg is naar het schip van haar vader, dat boven hun thuisplaneet Vardos zweeft. Wat er dan gebeurt ... kunnen we om spoiler-overwegingen eveneens niet verklappen, maar weet dit: het verhaal van de singleplayer-campagne van Battlefront II belooft een hoop goeds, in de vorm van een sterke 'held', een duistere sfeer, en de wetenschap dat diverse helden die we nu nog niet eens hebben gezien de revue zullen passeren.

Voorlopige conclusie

Voorproefjes van games die over een maand uitkomen hebben voor- en nadelen. Zeker als ze zo naar meer smaken als Battlefront II is het verdraaid jammer dat je nog een maand moet wachten. Aan andere kant is een maand ook weer niet zo lang. De game vormt daarbij ook nog eens een mooi middelpunt voor de route naar Star Wars Episode VIII: The Last Jedi. De game zal rond die tijd trouwens uitgebreid worden met The Last Jedi-content. Uit de menu's hebben we al op kunnen maken dat Rey en Kylo Ren in elk geval een 'The Last Jedi-stijl'-uiterlijk zullen krijgen, maar er zal vast ook een nieuwe planeet worden toegevoegd. Dat heeft echter allemaal betrekking op multiplayer. Na deze speelsessie weten we echter vrij zeker dat de singleplayer-campagne spelers een prima Star Wars-verhaal zal voorschotelen, en dat is ook het onderdeel van Battlefront II waar we het meest naar uitkijken.

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II

Reacties (93)

93
80
45
10
3
13
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Leuk hoor, maar dit spel is nogal in opspraak vanwege de microtransacties, dit achterwege laten is een grote beoordelingsfout. Het is niets meer dan een slotmachine met star wars achtergrond.
Dit artikel lijkt meer marketingpraat dan kritische journalistiek. Dat zie je wel vaker bij Tweakers. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik het verschil in kritische blik bij Tweakers enorm vind tussen de verschillende artikelen. Soms wordt een product afgeserveerd op basis van een detail een ander moment kan een matig product in een verhaal enorm goed uit de verf komen.

Natuurlijk kan je in een preview nog geen eindoordeel vellen maar het is wel duidelijk wat EA van plan is met deze game. Over de rug van de populaire Star Wars naam een redelijk goede game uitbrengen waarvan men weet dat er veel van over de toonbank zullen gaan. En daar dan een micro-transacties systeem in bouwen om zoveel mogelijk geld te verdienen ná de originele aankoop. Daarbij heeft gameplay en een eerlijk/gelijk spel verloop een achtergestelde rol gekregen.

In dit geval wordt de discussie over micro-transacties in full-priced games dus volledig achterwege gelaten. Terwijl het Internet er van gonst. Alsof dit een advertorial is.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 22 juli 2024 15:08]

Het is geen review. Daarin bekijken we alle onderdelen (waaronder de microtransacties) allemaal uitgebreid. We hebben nu een interview gehad en 3 levels van de (singleplayer) campaign gespeeld, die prima zijn bevallen. Dan is er weinig reden om de game nu al af te branden, toch? De campaign is sfeervol en de manier waarop sommige dingen zijn aangepakt in samenspraak met Lucasfilm, is erg goed nieuws voor Star Wars-fans.

Als de game inderdaad zo'n 'naar' product is als jij nu vermoedt, dan zal dat in de review aan bod komen.
Bedankt voor het antwoord!

Ik ben best nieuwsgierig naar hoe het interview tot stand is gekomen. Als EA Tweakers uitnodigt voor een interview en een eerste blik op de singleplayer geeft kan ik mij voorstellen dat daar redelijk wat sturing vanuit gaat. Daarmee bedoel ik niet dat EA letterlijk aangeeft wat een auteur moet gaan schrijven. Ik kan me wel voorstellen dat EA bijvoorbeeld bedacht heeft dat er een beeld moet ontstaan dat EA de Star Wars franchise met respect behandeld. En welke Star Wars fan wil dat nou niet? Ik denk niet dat daar persé iets mis mee is want had geeft je als Tweakers lezer wel de kans om al wat te weten te komen over Battlefront II en Star Wars en dat is tof.

Echter is het pre-orderen van games steeds meer gemeengoed geworden. Consumenten worden steeds vaker succesvol verleid om een spel al te kopen alvorens de release. Er is voor de aankoop dus nog geen tijd geweest om een spel te reviewen. Daarom is het belang van het presenteren van wat er wél al bekend is over een game voor de release nog belangrijker geworden. Natuurlijk kan je als gamer gewoon wachten tot de reviews er wel zijn, feit is dat veel mensen dat niet doen. Als je kijkt naar het beleid van EA en andere grote uitgevers spelen ze bewust hier op in.

De waarde van een artikel vóór de release van een game is dus denk ik belangrijker geworden. Daarom denk ik dat het in het belang van de consument is om in een preview toch direct nuance aan te brengen in het stuk en niet te wachten tot dat er een review exemplaar van een game beschikbaar is.

edit:

Ik heb even de laatste review van Tweakers over een EA game erbij gepakt: FIFA 18 van dezelfde auteur als deze preview. Ook daar micro-transacties in een full-price spel (FUT). Is er in de review iets over terug te lezen? Nee. Is er iets van terug te zien in de score? Nee. Dat vind ik wel teleurstellend. Ben benieuwd hoe dat bij de review van Star Wars Battlefront II zal zijn.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 22 juli 2024 15:08]

Dat is zeker waar. Maar: we leven ook in een tijd waar je veel informatie uit eerste hand kunt consumeren. Gameplaybeelden bekijken, et cetera. Je kunt tegenwoordig al veel meer zelf zien (of spelen, met beta's) dan voorheen. In die zin ben je minder afhankelijk van media die er tussen zitten.

Een preview heeft altijd een bepaald doel, namelijk een bepaald deel van spel uitlichten. EA heeft zich rond E3 heel veel op multiplayer gericht met Battlefront 2, maar toen werd de SP nog niet uitgebreid getoond. Wij mochten em toen al een paar minuten spelen, maar that was it. Nu konden we er bijna 2 uur mee aan de slag. Dus dát is voor ons de reden om af te reizen naar Parijs, in dit geval: iets zien en spelen dat nog niet eerder te zien was. Dan gaat het artikel dus ook daarover. Wij weten van tevoren wat we kunnen spelen en het staat ons vrij om ja of nee te zeggen. Vorige maand was er ook een kans om in Stockholm wat multiplayercontent te spelen. Dat hebben we toen afgeslagen omdat we toen andere dingen op ons bord hadden liggen en door vakanties met beperkte capaciteit zaten. Such is life... maar het is zeker niet zo dat EA zegt 'jullie moeten hierover schrijven'. Als ik niet over de singleplayer had willen schrijven, was ik niet naar de speelsessie gegaan natuurlijk.

Ik proef trouwens een behoorlijk anti-EA-sausje in diverse reacties. Zullen ze het zelf naar gemaakt hebben, maar ik vind dat oneerlijk richting de devs van Motive. Die guys zijn bezig een - voor wat ik er nu van gezien heb - een tof, sfeervol Star Wars-verhaal neer te zetten. Een positieve preview bij voorbaat argwanend benaderen omdat EA er belang bij heeft dat er een positief beeld ontstaat, vind ik respectloos naar die mensen toe. Als de game uiteindelijk tegenvalt, micotransacties de multiplayer kapot maken of de singleplayer toch niet zo heel tof is: fair enough. Maar dat moment is er nu nog lang niet.
Als respect voor de klanten ontbreekt en wij degene zijn die betalen met onze hard verdiende centen voor een full price product, daarna worden getrakteerd op een pay to win game, waar alles er op gemaakt is om secundaire inkomsten uit je te melken en gebruik te maken van menselijke zwakheden zoals gok verslaving, waarom zouden wij dan "respect" moeten opbrengen voor de uitgever of de devs.

Er is helaas iets helemaal mis met de gaming industrie de laatste tijd, nadat we eerst zijn getrakteerd op DLC, Seasonpassen en betalen voor cheat codes, wordt nu bijna elke Triple A game verpest door een ingebouwde slotmachine.

De devs zijn betaald geworden voor hun tijd, zo werkt kapitalisme.

Daarbij wordt het woordje "respect" te pas en te onpas gebruikt om discussies te smoren.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 22 juli 2024 15:08]

Het is niet mijn bedoeling om disrespectvol te zijn richting Motive Studios of dat ik wil impliceren dat Tweakers dat zou moeten zijn. Richting Electornic Arts is dat inmiddels een ander verhaal, wat mij betreft nog steeds met respect maar wel zéér kritisch. Laat het nou net Motive Studios zijn dat deels het (Star Wars gerelateerde) werk op gaat pakken van wijlen Visceral Games. Het spel Battlefront II is een school voorbeeld van hoe EA handelt. Als we het dan toch over niet fatsoenlijk omgaan met het creatieve proces van ontwikkelaars hebben...

Dat ik in mijn reacties dus redelijk anti-EA over kom klopt wel. Daar hebben ze het met hun beleid zelf naar gemaakt. En juist omdat EA een zekere track-record heeft zou ik het persoonlijk goed vinden als dit terug te lezen valt in de artikelen.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 22 juli 2024 15:08]

Je moet de comments niet onnodig negatief opvatten. Ik geloof je op je woord als je zegt dat hier geen marketinggeld aan te pas komen, maar als dit wel zo zou zijn zou ik het ook prima begrijpen. Je kan je wel afvragen hoe het kan dat mensen dit als minder objectief beoordelen, wellicht heeft het te maken met de verwachtingen van eenp review die beter te managen zijn.
Kan het niet helemaal eens zijn met de gedachte dat Tweakers de micro-transacties in dit spel volledig negeert. Deze preview gaat uitsluiten over de singeplayer van het spel en dat heeft echt niks te maken met de micro-transacties in het spel.

Tenzij je denkt dat ze de preview van de multi-player bewust geheel achterwege hebben gehouden door de kritiek op de micro-transacties.
Dus jij weet al wat EA van plan is voordat het spel uitkomt! knap
Perfect voorbeeld. Dat was namelijk Project Cars 2. Juist die dag was voor mij uiteindelijk heel handig voor de review, omdat bijv de Porsche 911 zich in het uiteindelijke spel niet gedroeg zoals die dag op de baan. En daar heeft Project Cars 2 juist minpunten door gekregen.

Weet je, ik doe altijd mijn best om te reageren als reacties onder artikelen daar om vragen. Maar als de houding is dat ik per definitie niet te vertrouwen ben, dan gaat de lol er snel af. Ja, we ontvangen producten, want dat moet wel om ze te testen. Nee, we hebben nog nooit geld ontvangen van welke fabrikant dan ook. De redactie is in de regel niet op de hoogte van wat voor reclames er door de sales-afdeling (die aan de andere kant van het pand zit) zijn verkocht en persoonlijk weet ik dat ook liever niet, juist om dit soort dingen te voorkomen.

Ik word er een beetje moe van dat elke keer dat iemand het ergens niet mee eens is, de oorzaak direct gezocht wordt in iets heel naars. We zijn te positief over Star Wars, DUS betaald door EA. We rekenen Forza 7 niet hard genoeg af, DUS paid content. Nee! Ik ben persoonlijk fan van Star Wars en heb op basis van deze (singleplayer)-sessie alleen toffe dingen gezien, dus ik ben positief over dit aspect van de game. Ik vond Forza 7 tof en vond de microtransacties daar niet invloedrijk genoeg om me er aan te storen (zoals ik wel deed bij Middle-Earth: SoW). En daar lees ik dan weer dat ik niet eerlijk ben want dan had ik de microtransacties van FIFA en Forza ook moeten bestraffen (niet mee eens, die games gaan wezenlijk anders met microtransacties om en dus stoort dat me niet/minder). Zo jammer dat er direct van alles geïnsinueerd wordt...

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 22 juli 2024 15:08]

Ik word er een beetje moe van dat elke keer dat iemand het ergens niet mee eens is, de oorzaak direct gezocht wordt in iets heel naars.
Amen, tweakers zijn tegenwoordig ware azijnpissers. Maar zolang het moderatiesysteem officieel niet gebruikt mag worden om je ongenoegen daarover te laten blijken en een te directe reactie je al snel op waarschuwing komt te staan zie ik daar niet veel verandering in. Je mag werkelijk de grootste nonsens schrijven, iedereen van alles beschuldigen en dus doen mensen dat. Van mij mag je Alexji gewoon van de site kieperen.

Ik vond je preview hardstikke leuk om te lezen. Weet nu meer over dit game en vind het enorm belangrijk dat mensen met wat ervaring hun eerste indrukken delen.
Ik kan zeker je enthousiasme waarderen bij het reviewen en previewen van spellen. EN JA smaken verschillen nou eens. Daarnaast ben ik het met je eens dat de negativiteit in de reacties alleen maar erger wordt. Ik heb altijd iets van, laten we eerst afwachten hoe het gaat worden voordat ik iets ga roepen. En heel vaak roep ik niets. Je hoeft niet altijd en overal een mening over te hebben. Dus ik lees je reviews met plezier en ik twijfel geen moment aan je objectiviteit, ga vooral zo door! :)
Dat het zo in die link staat betekend niet dat jullie geen paid reviews doen.

Mooi voorbeeld is Forza Motorsport 7:

Ik pak 2 voorbeelden van Tweakers en IGN

Deze review is van IGN

Deze forza 7 review is van Tweakers

Bij IGN is het helemaal al een paid review, omdat er niks word gerapped over microtransacties of andere in-game paid content.

Bij jullie lees ik dat nog wel, maar daar houd het mee op.

Kom ik bij een youtuber die een kleine community heeft met weinig abbonees of Reddit, lees ik alleen maar problemen en vraag ik het me af waarom Tweakers en IGN het een 8 en een 9 geven.

- Het spel crashed bijzonder vaak, vrijwel bij de meeste computers. Ik kan het niet geloven dat grote review websites zoals Tweakers, IGN en PCGamer daar GEEN last van hebben gehad.

- De AI is bagger. Hoe moeilijker jij de AI zet, hoe meer PK hun auto krijgt. De handeling van de AI word niet eens aangepast, nee, alleen de snelheid word verhoogt. Puur luiheid van Turn 10. Monza als een straight circuit is een mooi voorbeeld. De AI haalt onmenselijke records op unbeatable. Ik lees dit soort dingen niet terug in geen enkele review van grote websites (Tweakers, IGN, PCgamer, etc)

- Microtransacties is gewoon bagger. In jullie review word er nog wel iets over gesproken, niet in andere reviews.

- Features zoals de auction house en andere dingen zijn uitgeschakeld en nog steeds NIET aanwezig. Ook geen woord over gehoord in jullie reviews.

Zo kan ik nog wel doorgaan. Ik ben blij dat ik Forza 7 NIET gekocht heb en slim afgewacht had totdat kleine youtubers of Reddit het ging reviewen / problemen tegen kwamen. #bulletdodged

Forza 7 is een incompleet spel en nog geven jullie en andere grote websites een 8 of hoger. Ik voel me dan genaaid als ik een spel koop en een totaal ander beeld krijg dan wat er gereviewed word.

Daarom adviseer ik zelf al om nooit te gaan pre-orderen tegenwoordig, aangezien games toch half worden uitgegeven met irritante lootboxes en andere in-game paid zooi. Maar dit is common sense tegenwoordig. Kijk vooral op Reddit en kleine youtube kanalen die reviewen. Daar krijg je een eerlijke mening en worden problemen aanbod gebracht.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 22 juli 2024 15:08]

Hebben jullie iets gehoord van de lengte van de single player? Ben namelijk erg nieuwsgierig :Y)
Volgens een review op Screenrant 5-7 uur, niet lang dus....

http://screenrant.com/sta...2-story-campaign-preview/

De eerste drie chapters die de reviewers voorgeschoteld kregen waren 60-90 min.

De multiplayer kan mij echt niet boeien, maar dat is persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 22 juli 2024 15:08]

Aw zonde. Jammer dat ze niet voor een mooie grote sp game gaan maar het zoveelste mp ding moeten maken. Zijn er al veel te veel van. Ik had wel weer een game a la dark forces willen hebben maar voor die vijf tot zeven uur die ik deze game zou spelen ga ik m niet voor de volle prijs kopen.
Valt te weinig geld aan te verdienen. Niet echt geschikt als Game as a storefront. Al weten ze tegenwoordig zelfs SP games te verzieken met micro-transacties en lootboxes.
Visceral was bezig met een grote SP StarWars game, maar die is om dezelfde reden door EA (samen met de studio) de nek omgedraaid. Het wordt nu een soort Destiny met een SW sausje. JEUJ!

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 22 juli 2024 15:08]

Dit...deze wil ik puur voor de (canon) SP campaign, de MP interesseert me totaal niet. Maar een €50-60 ga ik toch echt niet neerleggen voor 5-7 uur. Dat moet toch echt richting de 20+ uur voor full-price.
Of een meer 'recent' voorbeeld zoals "Star Wars - Republic Command" ~2005 meen ik.

Onlangs een hele berg Lucas Arts games gekocht in een steam bundel. Dark Forces zat hier ook in, viel me wel tegen. Nostalgie vs werkelijkheid. Na 5 minuten maar gestopt.
Dark Forces zal de tand des tijds misschien niet goed doorstaan hebben, maar ik bedoel meer dat ik graag een grootse sp game zou willen zoals dark forces destijds was. Ik herinner me namelijk dat ik daar toen een hele tijd plezier van heb gehad.
Niet te vergeten de difficulty van de game alla DOOM/Wolvensteijn.

Dark Forces was juist DE game in het StarWars Universum en niet te vergeten Tie Fighter & X-wing vs Tie Fighter, Roque Squadron, noem maar op.

Ontopic:
Wat ik niet snap is dat inderdaad maar 5-7 uur single player campaign aanwezig is. Ze hadden juist van bovengenoemde titels moeten leren en ze zweren het af, damn! Maar goed, in ieder geval weer een superknaller met dit keer the Clone troopers & the First order. Nu hopen dat de expansions (zoals we van EA gewend zijn) weer een leuke ervaring (Battlefront I - Deathstar) verzorgen!

Waar ik echt naar uit kijk, is wat ook in de trailers spoilers en reviews te zien is en ik hoop dat inderdaad is aangepakt, is het vliegen in de crafts.

Ik heb me overigens ook nog prima vermaakt met SW: Jedi Knight, destijds.

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 22 juli 2024 15:08]

Er komt géén DLC voor BF 2. Alles is gewoon gratis beschikbaar voor iedereen. Dus in de MP géén gefragmenteerde playerbase meer! Dat is in ieder geval positief.

Wat betreft het vliegen. Dit is zeer zeker aangepakt! Heb zelf veel gevlogen in het eerste deel en in de Beta van BF2. Je kunt nu ein-de-lijk (zoals het hoort) gewoon zelf bepalen hoe je vliegt. Niets geen auto-leveling, niets geen automatische evasive manouvres maar simpelweg volledige controle. Je moet dit dan nog wel aanzetten in het control menu, maar dat vind ik dan niet meer dan 'fair' voor de mensen die moeite hebben met vliegen.

Nee, Het is nog steeds geen X-Wing Vs. Tie-Fighter of X-Wing Alliance niveau qua instelingen e.d. ; Maar zeer zeker een stap in de goede richting.

Ik ga SW : BF2 dan ook puur en enkel kopen voor de space combat. Zal de SP vast ook wel proberen gezien ik gewoon benieuwd ben naar het verhaal. Maar daar gaan niet de meeste uren in zitten ;-)
Ik zou ook graag een uitgebreide SP Star Wars game willen zien. Ik denk dat ik ook maar even wacht op een aanbieding als deze maar 5-7uurtjes duurt.
tsja, bij de multiplayer wordt het geld verdient. Season pass, lootboxes.
MP spelers laten zich inderdaad veel meer uitmelken met dat soort crap, maar als je met een IP als Star Wars voor je game geen geld kan verdienen met een SP game dan moet je stoppen met games maken en hamburgers gaan flippen bij de McDonnalds.
De orginele Battlefront was ook puur multiplayer, snap niet dat mensen hier over gaan zeuren...
Ik denk dat mensen, als ze Star Wars horen, nostalgische overwegingen en voorkeuren hebben.
Zie mijn eerdere post, persoonlijk gezien vind ik het niet zo erg, maar ze hadden inderdaad een voorbeeld moeten nemen aan genoemde titels.
Battlefront 2 had wel een campaign... Niet dat dat zoveel voorstelde maar was wel leuk. Deze campaign ziet er wel veelbelovend uit. Vind het persoonlijk wel een mooie tijd die 5 tot 7 uur. Mooie tijd om een verhaal neer te leggen.
Omdat niet iedereen iets heeft met multiplayer. Ik wil heel graag de nieuwe Star Wars Battlefront spelen, maar voor alleen de campagne ga ik niet zo'n klap geld uitgeven. Voeg Instant action en Galactic Conquest toe voor solo spel en je hebt in theorie oneindig speelplezier, zonder afhankelijk te zijn van servers.
Geen mensen die vals spelen, geen verwensingen naar je hoofd omdat je goed of slecht bezig bent, geen schreeuwende kinderen. Gewoon ik en m'n bot-vriendjes tegen de vijand. Vind ik helemaal prima!
Als dat zo is is die vrij kort, jammer |:(
waar zouden ze dat op baseren. vooral vind ik het vreemd dat ea de reviewers dan al 20 procent laten spelen.
Dat is interesssant want volgens what culture was het dit:
http://whatculture.com/ga...things-we-learned?page=10

"Campaign Length Estimated To Be 6-8 Hours (If You're Rushing)"

Dus volgegens mij hangt heel erg af van je speel stijl.
Dit spel moet ik hebben als die uitkomt. Dit is 1 van de games die ik graag wil. Zolang de campaign maar goed is en niet zo uitgespeeld. Online houd ik soms niet zo van. Beter komt er nog een keer een Open-World game van Star Wars op de PS4. Eigenlijk een mix van GTA, No Man's Sky en Elite Dangerous. Dat lijkt mij in ieder geval tof! :).
Als ze een game uit kunnen brengen die zich kan meten aan Horizon Zero Dawn, maar dan in een SW universum dan ga ik er ‘s nachts voor in de rij staan...
Ja, dat zou gaaf zijn. Normaal zou ik zoiets niet doen, maar als het zou gebeuren wat jij zegt dan wel. Horizon Zero Dawn is echt 1 van de beste spellen die ik gespeeld heb. Het lijkt me erg dat je een groot SW universem heb, en dan er letterlijk naar de planeten heen kan vliegen met lightspeed. Dan ga ik er niet 's nachts al staan, maar een week van te voren haha :)
Dit is juist een game die zich richt op het ONLINE gebeuren. Zoals in eerdere reacties al is gezegd, tot ook mijn grote spijt.
Bastion is de capital van de Imperial Remnant :<
Typo in de titel van het artikel:
Staw Wars moet zijn Star Wars

[Reactie gewijzigd door Grouver op 22 juli 2024 15:08]

Oeh, die is wel ewg. Ik heb die typfout even gecowwigeerd, dank je wel!
Ouch! Beter meld je dit overigens via feedback link
Jurian is net bij de tandarts geweest en heeft een verdoving gehad denk ik :+
"Na deze speelsessie weten we echter vrij zeker dat de singleplayer-campagne spelers een prima Star Wars-verhaal zal voorschotelen,"

Dat zou me toch positief verassen. Een goede SP campagne met een goed verhaal is nou niet echt een zekerheidje waar je vanuit kan gaan in het FPS genre, Star Wars is een plus wat dat betreft maar zeker geen garantie. En al helemaal niet als het om een EA/BF titel gaat.

[Reactie gewijzigd door Rolfski op 22 juli 2024 15:08]

Als je ziet dat ze samen hebben gewerkt met verschillende star wars partijen zie ik het wel hoopvol in dat dit een goed gestroomlijnde single player is, verder is deze ook niet te "verneuken" door micro-transacties dus ik denk dat de studio veel vrijheid heeft gekregen om een goede single player neer te zetten.
De enige echte vraag is hoeveel microtransacties er in het spel zitten....
Eerder hoeveel invloed het heeft op het spel. Van mij mogen ze er miljoenen microtransacties in stoppen, zolang het de gameplay niet aanpast vind ik het allemaal prima.
Helaas hebben zitten er wel wapens en star cards (abilities) in de crates :/.

De beste wapens zijn gelukkig wel alleen beschikbaar door achievements. En je hebt een minimum rank nodig om bepaalde wapens te unlocken via crates. Het is dus niet: Ik koop de game, zwaai met de credit card en ik ga er vandoor met de beste gear.

Post: https://www.ea.com/games/...36035341&isLocalized=true

EDIT: Ik ga er trouwens niet vanuit dat er micro transactions voor de campaign zijn.

[Reactie gewijzigd door raiders op 22 juli 2024 15:08]

Dit had je in Battlefield 4 al. Nooit last van gehad tijdens mijn 200 uur speeltijd. Het ene wapen was niet beter dan het andere, en na een paar uurtjes met een wapen spelen had je de meeste attachments toch wel. Misschien als je veel geld hebt en weinig tijd om te gamen zijn dat soort microtransactions een voordeel, maar het is leuker om gewoon op de normale manier alles vrij te spelen.

Zelf vond ik de map-packs erger, dan kocht je dat en een paar maanden later speelde niemand die maps meer. Battlefront 2 krijgt geen map-packs.
Dat is door Dice allemaal al weer een beetje ontkracht... een beetje.

https://youtu.be/TFg5rbRTxN4
Dat van die 100% damage reduction is niet helemaal correct, Bobba Fet heeft die Card en als je hem ziet staat er iets in de trend van "100% damage reduction while using the rocket barrage in the air" Dus als je in de lucht bent en je de rocket barrage gebruikt ben je voor die periode van 1-2 seconden 100% sterker.
Precies, dat is nog steeds 100% damage reduction. Ik zeg ook niet dat dat permanent aan staat. Maar op zo'n moment ben je vaak wel een easy en high priority target. Wat meer aandacht vraagt van de tegenstander. Het is ook maar 1 voorbeeld, maar zeker een ontzettend goed voorbeel omdat je deze buff met geld sneller behaalt.
Deze zware star card is niet te koop in lootboxes volgens Dice:

We know you have a lot of questions about Crates and progression, so we want to clarify a few things, as the complete system was not in the Beta and will continue to be tuned over time:

[list]
• There are many things you can earn in the game, including weapons, attachments, credits, Star Cards, Emotes, Outfits and Victory Poses.
As a balance goal, we’re working towards having the most powerful items in the game only earnable via in-game achievements.
• Crates will include a mix of Star Cards, Outfits, Emotes or Victory Poses.
• Players earn crates by completing challenges and other gameplay milestones, or by purchasing them with in-game credits or Crystals, our premium currency.
• If you get a duplicate Star Card in a crate, you will get crafting parts which you can then use to help upgrade the Star Card of your choice.
• And lastly, you have to earn the right to be able to upgrade Star Cards and unlock most Weapons. You can only upgrade or unlock them if you have reached a high enough rank, which is determined by playing the game.
[/list]


https://www.ea.com/games/...ont-2/news/thank-you-beta
Precies! En het laatste puntje is ook vrij belangrijk: een speler moet eerst genoeg gespeeld hebben (en dus bewezen hebben dat hij de kaart verdient) voordat hij hem in loot crates kan vinden.
LOL
As a balance goal, we’re working towards having the most powerful items in the game only earnable via in-game achievements.
M.a.w. ze probeerden initieel toch zoveel mogelijk uit te melken, maar het levert teveel gezeik op, laten we het ietsje aanpassen.
Precies dit. Zo lang het alleen cosmetische microtransacties zijn (skins in CS:GO bijvoorbeeld) juich ik dat alleen maar toe. Natuurlijk liever geen microtransacties, maar als ze er dan toch zijn moeten zij geen invloed hebben op de gameplay (zoals bijvoorbeeld wapens met verschillende stats in Call of Duty Advanced Warfare).

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 22 juli 2024 15:08]

Het probleem is dat die publishers nooit stoppen. Er komt nooit genoeg tegengas en daardoor gaan ze steeds een stapje verder. Cosmetische lootboxes zijn misschien voor jou geen probleem maar voor anderen wel en tegen de tijd dat jij vind dat ze te ver zijn gegaan met iets waar jij last van hebt is het al te laat.
In deze koop je power. Sterker nog, het schijnt dat je door goede combo's te mixen percentage over percentage kunt berekenen, met als gevolg exponentieel meer power.

En niet te verkrijgen via de game zelf. Op basis van de info tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 juli 2024 15:08]

Misschien kunnen ze wel een licensie nemen op de microtransactie-engine matchmaking technologie van Activision :X

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 22 juli 2024 15:08]

Precies en dat het ranken daar volledig op gebaseerd is.

Beta speelde aardig weg en ik ben dol op het Star Wars universum, maar deze gaat samen met Shadow of microtransaction op de blacklist. Zo lang ik nog kan kiezen kies ik om ze te ontwijken.

Heb echt niks tegen cosmetische items in lootboxen, maar zodra je er voordelen uit kan halen dan ben je voor mij af en uit.

Activision is ook al lekker bezig zag ik en 2K heeft ook gefaald met NBA2K dus hoogste tijd dat de gamemarkt weer eens crasht. Maak me nu al "zorgen" om Borderlands 3 :/
De originele Battlefront II schijnt inmiddels weer werkende online multiplayer functionaliteit te hebben. Super spel, laat deze EA variant dus maar gerust liggen.

https://www.cinemablend.c...-online-multiplayer-again

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:08]

deel 2 speelde voor mij al een heel stuk beter als in beta,als de eerste BF v an EA.

Ik zie er wel naar uit,de beta vond ik zeer vermakelijk echter ik wacht wel totdat die een beetje is afgeprijsd, de prijzen van nieuw nieuwe release games,is gewoon belachelijk
Qua gameplay en content zal het wel hetzelfde zijn als deel 1 beta gespeeld vindt het niks,geluid en grafisch top dat wel vorige deel wel gekocht .Denk dat het meer voor de diehard starwars fans is.

[Reactie gewijzigd door john65 op 22 juli 2024 15:08]

Het is een maan, geen planeet
:p
Ach, soms zie je door de bomen de Forrest Moon of Endor niet meer ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.