Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Fallout 4 Preview

Nog meer te doen dan voorheen

27-07-2015 • 06:00

125

Multipage-opmaak

Baby Shaun

Stel, er is een baby geboren in je kersverse gezinnetje en het is tijd om een naam te verzinnen voor het kleine mannetje. Dan kun je natuurlijk iets gangbaars kiezen als Shaun, maar je kunt ook iets geks verzinnen als McFly of Fuckface. Dat zoiets kan in een game is niet bijzonder. Typisch Fallout is dat alle drie de bovenstaande opties zijn ingesproken, samen met 10.000 andere mogelijkheden.

Tijdens de E3 van dit jaar, waar uitgever Bethesda voor het eerst details over Fallout 4 bekendmaakte, liet de uitgever enkel baby Shaun zien. Tijdens QuakeCon, de jaarlijkse fanbeurs in Dallas, liet de uitgever meer van de game zien, in een presentatie achter streng gesloten deuren. Dankzij die gesloten deuren kon Todd Howard, de creative director van de game, wat verder gaan en McFly en Fuckface tevoorschijn toveren.

Het tekent de haast eindeloze vrijheid en mogelijkheden die je in Fallout hebt, en de studio heeft daar in deel 4 allerminst op bezuinigd; je hebt in de nieuwe versie meer opties dan ooit. Juist de namen van je baby geven daarbij het oog voor detail aan van de makers. De baby figureert heel even in het intro van de game. In dat intro wordt kort de setting van de game geschetst, maar hij is eigenlijk vooral bedoeld om je geslacht en uiterlijk te bepalen.

Fallout 4 E3

Mooie ochtend

Het intro speelt zich af op een mooie zaterdagochtend, zo'n 200 jaar voor de gebeurtenissen in de rest van de game. Je bevindt je voor het eerst in de serie in het tijdperk voor de nucleaire oorlog waar de serie zijn naam aan dankt. Je start de game in de badkamer van je vrijstaande woning, samen met je vrouw. Je kunt op dat moment kiezen of je als man of als vrouw door het virtuele leven wilt, en via een simpel systeem, waar geen schuifregelaar aan te pas komt, kun je je uiterlijk geheel naar eigen wens vormgeven.

Als je tevreden bent, loop je de badkamer uit, op weg naar je baby. Onderweg kom je Codsworth tegen, je huisrobot. De zwevende bot is je persoonlijke Mister Handy, het mechanische hulpje dat je kent uit de voorgaande delen van de serie. Enkel in dat korte intro zal Codsworth een keer de naam van je baby noemen. Je zult hem die naam waarschijnlijk maar één keer horen uitspreken. Toch heeft Bethesda de moeite genomen om de acteur die de teksten van Codsworth voor zijn rekening neemt, 10.000 verschillende namen in te laten spreken. Het gaat daarbij om de meest voorkomende kindernamen, maar dus ook om een hele serie namen die spelers vaak aan hun characters geven. Het is Fallout ten voeten uit.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Gameplay van Fallout 4.

Special

Daarna staat een heerlijk gladde verkoper voor je deur, die je wil overtuigen van de voordelen van een atoomschuilkelder. De nucleaire oorlog is nog niet begonnen, maar de dreiging is flink en het kan elk moment misgaan. De korte scène is meer dan een verkooppraatje; de medewerker van Vault-Tec wil wat gegevens van je weten en eigenlijk verdeel je daarbij de eerste punten over de SPECIAL-categorieën. Dat systeem heeft Bethesda dus intact gehouden; net als in de voorgaande games kun je punten toewijzen aan Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck. De categorieën bieden ook nog steeds de meerwaarde die je gewend bent. Strength bepaalt nog steeds je fysieke kracht, Perception heeft invloed op hoe nauwkeurig je kunt schieten, Endurance heeft invloed op je gezondheid, Charisma bepaalt hoeveel invloed je kunt uitoefenen op anderen, Intelligence bepaalt hoeveel ervaringspunten je verdient, Agility hoeveel Action Points je kunt besteden tijdens het vechten en Luck heeft invloed op de Critical Hits die je kunt maken.

Mooie poster

Tot zover niets nieuws. Toch heeft Bethesda wel iets nieuws bedacht. Uiteraard kun je op basis van de verdiende ervaringspunten in level stijgen. Zodra je een level gestegen bent, kun je opnieuw punten toewijzen aan je SPECIAL-vaardigheden. Daarvoor krijg je nu een prachtig vormgegeven poster in beeld, waarop in de bovenste rij de zeven categorieën worden vermeld. Onder elk van de zeven vind je tien perks die je vrij kunt spelen. Het mooie is dat je daarin de vrije keuze hebt, je hoeft de perks niet van boven naar onder vrij te spelen. Als je direct de onderste perk uit de lijst wilt kiezen, dan kan dat.

Fallout 4 E3

Er is een stevig aantal perks vrij te spelen. Zeven categorieën met ieder tien perks bieden samen al zeventig perks. Maar daar houdt het niet bij op; veel perks hebben een stuk of vier varianten die je vrij speelt als je de basisvorm eenmaal hebt. Dat maakt dat er uiteindelijk rond de tweehonderd perks zijn te verdienen. Details over die perks houdt Bethesda nog even voor zich, al is wel duidelijk dat het nieuwe systeem de skills uit de voorgaande games vervangt. In plaats van dat je punten kunt toewijzen aan bepaalde skills zijn er nu perks die je op kunt waarderen. Dat gaat in grotere stappen dan bij de skills van vroeger. De eerste stap maakt de perk meteen al 25 procent effectiever, de tweede 50 procent, en zo verder.

Zover is het echter nog niet als de verkoper van Vault-Tec voor je deur staat. Als hij de gegevens heeft opgenomen en de deur achter zich heeft dichtgetrokken, gaat het eigenlijk direct mis. Op tv wordt alarm geslagen en iedereen wordt opgeroepen om naar de schuilkelders te gaan. Gelukkig heb je voor je gezin een plaatsje gekocht in de nabij gelegen Vault 111. Kind en beide ouders zijn daar welkom, maar huisdieren en huisrobots niet. Codsworth moet dus achterblijven.

Na die introductie begint de game echt. Om mysterieuze redenen opent Vault 111 zich na tweehonderd jaar en loop je, onaangedaan door de atoombommen en door het lange ondergrondse verblijf, naar buiten. Je bent gekleed in het strakke blauwe Vault-pak en vrij om te gaan en staan waar je wilt. Je kunt dus het enorme Wasteland verkennen; de grote, vrij toegankelijke en vrijwel onbegrensde spelwereld die je nog kent uit de voorgaande delen van de serie.

Boston

Waar de game zich afspeelt maakte Todd Howard al tijdens de E3 bekend; na het uitstapje naar New Vegas zijn we weer terug aan de oostkust van de VS. Niet in de Capital Wasteland van Fallout 3, maar in en rond het noordelijker gelegen Boston. Wie de havenstad associeert met druilerig weer zal verbaasd zijn; net als in de voorgaande delen van de serie is het in Fallout 4 vooral zonnig. Sterker nog; de omgeving heeft meer van het droge klimaat van het zuiden van de VS dan van de groene heuvels van het noordoosten. Fallout 4 speelt zich opnieuw af in een vrij kale wereld, waarin je lekker ver kunt kijken.

Al vroeg in de game kom je in de Wasteland twee oude bekenden tegen. Vlakbij Vault 111 blijkt Codsworth nog rond te struinen. De trouwe robot herkent je direct en doet of er niets is veranderd. Hij maakt je duidelijk dat je niet zomaar even geslapen hebt, maar tweehonderd jaar ondergronds bent gebleven. De Mister Handy zal de rest van de game vooral doen waar hij goed in is; een oneindige hoeveelheid beleefde en erg grappige teksten op je afvuren, vaak bedoeld als advies in zware tijden. Nieuw is overigens dat je voortaan terug kunt praten, want je hebt zelf ook een stem. Al naar gelang je voorkeur is dat een mannelijke of vrouwelijke variant.

Fallout 4 E3

Dogmeat

Verder kom je al snel Dogmeat tegen, de trouwe Duitse herder die je ook nog kent uit de voorgaande games. De hond zal, als je dat wilt, altijd aan je zijde blijven. Je kunt hem opdrachten geven door simpelweg met de cursor iets aan te wijzen in de omgeving. Zo kan hij voorwerpen voor je oppakken, maar ook helpen tijdens gevechten. Aardig detail is dat Dogmeat daadwerkelijk bestaat. In het echte leven heet hij River en is het de hond van de lead level designer van de studio. Het beest is vaak op de burelen van Bethesda Game Studios te vinden. River heeft heel wat uren in de motion capture studio van Bethesda doorgebracht, en ook de geluiden die Dogmeat maakt zijn van hem afkomstig.

Wat je ook al snel zult vinden, is een tweedehands Pip-Boy, de uit de kluiten gewassen polscomputer die je allerhande informatie geeft. Je kunt er je SPECIAL-waardes in opzoeken, maar belangrijker is dat je er een kaart van de omgeving vindt en je inventaris kunt inzien. Vooral dat laatste is handig. In Pip-Boy kies je het wapen dat je wilt hanteren en geef je aan welke uitrusting je wilt dragen. Daarnaast zorgt het apparaat voor het nodige vermaak; je kunt er muziek mee afspelen en er zelfs spelletjes op spelen.

Power Armor

Die uitrusting valt dit keer uiteen in twee verschillende onderdelen. Er zijn onderdelen die je kunt gebruiken voor armen, torso en hoofd. Daar kun je er flink wat van in je inventaris meedragen en je kunt ze bovendien naar believen aanpassen. Als je een werkbank weet te vinden, kun je er aan sleutelen. Daarnaast heb je dit keer een Power Armor, en die staat geheel los van de rest van je uitrusting. Het is niet echt een kledingstuk, het is eerder een mech suit waar je in kunt kruipen; in feite gaat het om een metalen behuizing in de vorm van je lichaam. Ook aan je Power Armor kun je eindeloos sleutelen.

Uiteraard kan dat ook aan de vele wapens die je bij je kunt dragen. Die kun je naar believen geheel naar eigen smaak opwaarderen, mits je een werkbank in de buurt hebt. Er zijn zo'n vijftig verschillende wapens in de game, maar dat is slechts het begin. Bij al die verschillende wapens tref je in eerste instantie slechts de basisvorm aan, dat is dus de meest simpele uitvoering. Daar kun je vervolgens haast eindeloos aan sleutelen. Je kunt de greep, de loop, het magazijn en allerlei andere onderdelen opwaarderen of op het wapen monteren, tot het haast in niets meer lijkt op waar je mee begon. Zo kun je een simpel pistool uitbouwen tot iets dat veel meer op een zwaar geweer lijkt, met een flinke greep, een lange loop en een vizier.

Glas en schroeven

Er is een uitgebreid systeem waarin je onderdelen kunt verzamelen om je uitrusting te perfectioneren. Je kunt onderweg van alles verzamelen. De meest waardeloze lege fles kun je oppakken omdat hij later nog van pas kan komen. Als je vervolgens iets wilt bouwen, een zoeker voor een geweer bijvoorbeeld, krijg je een overzicht met de typen materiaal die je nodig hebt; bijvoorbeeld wat glas, wat metaal en wat schroeven. Vervolgens zie je een lijst met voorwerpen die je in de spelwereld tegen kunt komen en waar je de benodigde onderdelen uit kunt halen. De voorwerpen die je in bezit hebt lichten daarbij op, zodat je snel kunt zien dat de fles die je net hebt opgepakt het glas kan leveren voor de zoeker van je geweer.

Fallout 4 E3

Bouw een huis

Bethesda gaat in Fallout 4 echter nog veel verder. Je kunt niet alleen wapens en uitrusting maken; je kunt dit keer ook huizen en zelfs complete nederzettingen bouwen. Maar voor je kunt bouwen, dien je eerst te slopen. Als je in een huis loopt, kun je aanwijzen welk deel je wilt slopen zodat je bouwstenen verzamelt waarmee je vervolgens een eigen huis bouwt. De basisbouwstenen zijn vrij grof; je sloopt al snel een hele kamer tegelijk uit een huis en bouwt op die manier ook al snel een aardige woning bij elkaar. Vervolgens kun je het huis aankleden met onnoemelijk veel details. Er zijn talloze stoelen, tafels en banken beschikbaar, en nog veel meer kleiner grut zoals kastjes, vloerkleedjes, schilderijen en beeldjes - een Vault Boy bobblehead uiteraard - als je de moeite hebt genomen om ze in andere huizen te verzamelen.

En ook daar houdt het niet bij op. Zo'n eerste huis is immers vast niet genoeg. Als je de smaak te pakken hebt, kun je er verschillende neerzetten en zo je eigen nederzetting vormgeven. Dat kan niet overal. Als je wilt gaan bouwen, zie je al snel welke ondergrond wel en welke niet geschikt is voor je huis of nederzetting. Als je eenmaal een nederzetting hebt opgebouwd, is het tijd om na te denken over de rol die die nederzetting in de spelwereld moet gaan spelen. Je weet dat de Wasteland kaal en leeg lijkt, maar dat er voldoende medebewoners zijn. Sommige vriendelijk, maar lang niet allemaal.

Fallout 4 E3

Open of gesloten

Je kunt zelf bepalen of je nederzetting een open of gesloten karakter krijgt. Wil je bescherming tegen de rondtrekkende bendes met raiders? Dan kun je een keur aan verdedigingswerken oprichten. Niet alleen fysieke barrières, maar ook ook turrets, vlammenwerpers, trip mines en meer van dergelijk wapentuig. Om die reden kun je ook een complete stroomhuishouding op poten zetten. Vanaf een generator kun je stroomdraden aanleggen naar apparaten die stroom nodig hebben. Leuk voor een flitsende lichtreclame die een eigen smoel geeft aan je nederzetting, maar ook handig om de turret aan te sturen die de ingang van je compound bewaakt. Er is een simpel bedieningsmechanisme waarmee je zelf kunt bepalen hoe de stroom over de verschillende onderdelen moet worden verdeeld.

Is het belangrijk om een nederzetting op te bouwen? Nee, totaal niet. Het is volledig optioneel. Als je liever als eenzame zwerver door de Wasteland trekt, zonder zorgen om een nederzetting, dan is dat geen probleem. Je nederzetting speelt ook geen rol in het verhaal. Je mist dus weinig als je geen nederzetting bouwt. Toch kan het wel voordelig zijn om er tijd in te steken. Je kunt in je nederzetting voedsel verbouwen en een waterpomp neerzetten en dat kan handig zijn. Met een beetje mazzel strijkt er zelfs een handelaar of - nog beter - een dokter neer. Dan kun je in je nederzetting spullen uit je inventaris verkopen of nieuw materiaal aanschaffen en je wonden laten behandelen. Bovendien kun je er een werkbank neerzetten en in alle rust aan je uitrusting sleutelen.

VATS

Fallout is het spel van de afkortingen. Naast SPECIAL staat er nog een andere afkorting centraal in de game; VATS, het Vault-Tec Assisted Targeting System. Waar aan SPECIAL niet zo heel veel veranderd is, heeft Bethesda aan VATS wel wat vernieuwing doorgevoerd. Belangrijkste verschil: als je VATS inschakelt tijdens het vechten, staat de tijd niet langer stil. Hij vertraagt alleen flink. Je hebt dus niet meer eindeloos de tijd om een slachtoffer uit te kiezen en aan te leggen. Zeker als tegenstanders dichtbij zijn, zul je nog steeds redelijk snel een doelwit uit moeten kiezen en de actie in gang zetten. Het belangrijkste voordeel van het gebruik van VATS is nog steeds dat je kunt zien waar je tegenstander het meest kwetsbaar is. Als je VATS inschakelt, zie je in percentages uitgedrukt hoeveel schade je aanricht als je een bepaald lichaamsdeel raakt. Je kunt als VATS is ingeschakeld ook nog steeds van wapen wisselen.

Dat de tijd nu slechts wordt vertraagd brengt met zich mee dat de percentages die je ziet slechts een indicatie zijn. Als je slachtoffer in slow motion achter een pilaar duikt voor je de actie in gang zet, neemt de kans dat je raakt opeens drastisch af. Zeker tijdens heftige shootouts met verschillende tegenstanders maakt het nieuwe systeem de strijd een stuk spannender. Het maakt de game ook minder statisch.

Fallout 4 E3

Van die gevechten kregen we er in Dallas genoeg voorgeschoteld. Daarin zagen we dus een enorme variëteit aan wapens voorbijkomen, maar ook heel veel verschillende tegenstanders. Daaronder veel bekende verschijningen. Naast diverse soorten Raiders zijn er uiteraard weer Ghouls in de game, de slachtoffers van de nucleaire fallout die is achtergebleven na de atoomoorlog van tweehonderd jaar geleden. We zagen gewonde Ghouls, Feral Ghouls, de uit de kluiten gewassen Scavver en de enorme Behemoth.

Fat Man

Die laatste is met eenvoudig wapentuig haast niet neer te halen. Gelukkig is ook de Fat Man weer terug en met wat mazzel heb je voldoende mini nukes op zak om daarmee het enorme monster neer te halen. Zo heftig als een gevecht met een Behemoth is het niet altijd. Er komen net zo goed onschuldige Molerats voorbij, en ander klein grut.

De gevechten kunnen overal plaatsvinden. In het uitgestrekte Wasteland kun je van alles tegenkomen, maar de meeste strijd zal toch plaatsvinden in nederzettingen en stedelijke delen. Vooral in de stad kan het spannend worden. Er valt echter ook het meeste te halen. Daar wil je nog wel eens een kluis of kassa vinden die je met Bobby Pins open kunt krijgen. Het is ook waar de game het meest herkenbaar is. Tenminste; als je Boston een beetje kent. Er zijn de nodige landmarks te vinden in de game. Zo zagen we een behoorlijk uitgewoonde versie van Fenway Park voorbijkomen, het enorme stadion van de Boston Red Sox.

Het maakt van Fallout 4 een indrukwekkende game, waarin je niet alleen erg veel vrijheid krijgt, maar vooral ook erg veel mogelijkheden om te spelen zoals je dat zelf het liefste doet. Toch is er ook iets waar we minder van onder de indruk zijn. De game ziet er namelijk niet zo goed uit als we vooraf hadden gehoopt. Bethesda maakt gebruik van een verbeterde versie van de eigen Creation Engine, die vooral van nieuwe belichtingstechnieken is voorzien. Helaas ziet de game er op die nieuwe engine niet zo gedetailleerd uit als we hoopten. De engine is goed in vergezichten, in het grote plaatje. Van dichtbij ziet het geheel er minder goed uit. Vooral bij de menselijke personages valt dat op. De kleding is minder gedetailleerd dan we van andere games gewend zijn, en dat geldt ook voor de gezichten en de uitdrukkingen daarop. En dat terwijl de studio, als we Todd Howard moeten geloven, juist daar veel aandacht aan heeft besteed. Er is zelfs motion capture gebruikt voor de vormgeving van de gezichtsuitdrukkingen van de belangrijkste personages.

Conclusie

De game mag er dan misschien niet zo gedetailleerd uitzien als we hadden gehoopt, maar dat neemt niet weg dat we onder de indruk zijn van wat Bethesda in elkaar heeft gezet. Over het verhaal laat de studio - terecht - nog weinig los, maar van de gameplay zijn we zeer onder de indruk. Wellicht zijn oudgedienden van slag doordat de skills op een andere manier in de game zijn opgenomen - en wellicht nog meer doordat VATS nu niet langer de tijd stillegt. Wij zijn echter van mening dat beide veranderingen welkome aanpassingen zijn. Het nieuwe VATS maakt de game alleen maar spannender en de nieuwe manier om skills op te waarderen maakt het geheel overzichtelijker, zonder dat er al te veel diepgang verloren gaat.

Daarnaast zijn we erg gecharmeerd van de uitgebreide mogelijkheden bij het bouwen van wapens, uitrusting en vooral huizen en nederzettingen. Het is een uitgebreid systeem waar je uren aan kunt spenderen. Het is optioneel, maar op zo'n manier in de game verwerkt dat het erg prettig is om er tijd aan te besteden. Daar kun je bovendien al snel mee beginnen. De game komt op 10 november uit voor Windows, Xbox One en PlayStation 4.

Fallout 4 E3Fallout 4 E3Fallout 4 E3Fallout 4 E3Fallout 4 E3Fallout 4 E3Fallout 4 E3Fallout 4 E3

Reacties (125)

125
124
98
1
0
0
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het steeds jammer dat er geen MP or COOP (LAN) versie is van F4. Toch ziet het leuk uit.
Ik vind het persoonlijk helemaal geweldig dat er geen MP in zit, tegenwoordig zijn er bijna geen goede SP spellen meer. Ben blij dat ze (vooralsnog), bij de Fallout en TES games zich aan de single-player RPG elementen vasthouden.
TESO gemist?

Helaas heb je wel gelijk voor (triple A) huidige studios, als er multiplayer in zit lijkt het alsof single player minder aandacht krijgt.

Gelukkig zijn er nog steeds uitzonderingen: Divinity Original Sins is een erg prettige coop en solo experience. De Baldurs Gate / Icewind Dale games hadden ook 0,0 last van het multiplayer effect.
TES:Online moet je echt als een aparte productlijn zien. Net als Battlespire en Redguard nooit in dezelfde adem genoemd worden als de hoofdserie. Leuke zij-projectjes, maar het is geen TES.
TES online is niet zo succesvol, al proberen ze het nu met alleen een aankoopprijs en geen abonnement, wat nog zou kunnen gaan werken. TES online ontleent haar inspiratie aan het TES domein, niet meer dan dat.. TESO is ontwikkeld door ZeniMax, terwijl de TES games door Bethesda zelf worden ontwikkeld. Qua ontwikkelcapaciteit bijt TESO TES dus niet.

Mijn indruk is dat Bethesda niet zo goed wist wat ze met online gaming zou willen en vormt TESO een soort evaluatieplatform om te kijken wat met online is te bereiken. Uit de advertentiecampagne en de verandering van voorwaarden is af te leiden dat TESO niet gaat zoals verwacht.

Positief hieraan (het leven is hard, een beetje Darwin) kan zijn dat haar single player adventure formules as TES en Fallout weer wat meer de onverdeelde aandacht gaan krijgen. Fallout 4 kan ons niet meer ontgaan, maar TES 6 is nog een beetje vapour ware, hoe graag we het ook anders willen zien (al heb ik alle vertrouwen in Bethesda O-) ).

Toch kan de exercitie met TESO nog een ander positief effect hebben voor single player RPG. Met behulp van TESO is Bethesda beter in staat te benoemen wat single player RPG precies definieert. Soms moet iets anders geprobeerd worden om helder te krijgen wat de verschillen tussen MMORPG en Single Player RPG precies zijn. Het hoge profiel van wat er met TESO gebeurt zorgt er bovendien voor dat dit inzicht ook bij het hogere management van Bethesda kan neerdalen. Ik verwacht dat dit een positief gevolg heeft voor Single Player RPG.
Ik vind het persoonlijk helemaal geweldig dat er geen MP in zit, tegenwoordig zijn er bijna geen goede SP spellen meer. Ben blij dat ze (vooralsnog), bij de Fallout en TES games zich aan de single-player RPG elementen vasthouden.
Het een sluit het ander toch niet uit?
Je doet het klinken alsof het nu de beurt is aan SP.
Mee eens, maar een goede COOP is ook in dit spel een toevoeging aan de ervaring. Het hoeven geen COOP levels te worden, maar eerder zoals we dat in de laatste Far Cry (4) hebben gezien. Je kunt met zn tweeën op verkenning en wat dingen neerhalen. Laat desnoods de monsters opschalen voor dubbele damage ofzo.

Het is niet al te lastig lijkt me om een COOP te bouwen die de sp modus aanvult in plaats van vervangt.
Zou wel interessant zijn als een soort van Dark Souls aanpak wordt gehanteerd. Waarbij je bijvoorbeeld foto's kan maken in met de Pip-boy en deze naar andere spelers kunt verzenden.

Een soort van multiplayer light ;)
Multiplayer (online) moet er echt niet in komen, maar Coop (LAN) zou echt geweldig zijn en dan zou ook volgens mij totaal geen invloed hebben op de singeplayer, aangezien je dan de Singeplayer met ze 2e speelt
Behalve dan natuurlijk dat wanneer ik VATS inschakel de tijd langzaam gaat terwijl jij net een stukkie aan het rennen bent. Of andersom.
Idd, daardoor vind ik een basis bouwen onzin in dit spel.
Het is totaal over te slaan en zal geen enkel deel uitmaken van het verhaal.het kan ook het uitgestorven gevoel iets indammen. Ik gok dat ik 2 keer ga spelen (waarschijnlijk meer als ie goed is) waarbij ik bijv. Een melee build met 0 bases en low int doe en een keer mn typische small guns agi/int met zo veel / groot mogelijke bases. Cool toch?
hier had ik stiekem wel op gehoopt... dat is wel een tegenvaller. Ik zal het spel evengoed gaan aanschaffen hoor :P

De singleplayer ervaringen van fallout 3 en vegas zijn zo goed, dat moet hier ook wel snor zitten!
Denken jullie dat dit spel ook leuk is voor mensen die onbekend zijn met de eerdere Fallout games?
Koop dan Fallout3, is nu incl. alle DLC op Steam voor een tientje. NewVegas idem.
Fallout 3 draait nit op nieuwe systemen via steam. Win7+ ook heeft ie moeite met multi core processors. Maar F:NV is nog goed te doen(al zou ik wel even die verschrikkelijke gele overtoon wegmodden).
Hoezo draait Fallout 3 niet op nieuwe systemen? Mijn computer is niet heel oud (ook niet nieuw) maar ik draai nu zonder problemen Fallout 3 op Windows 10 (daarvoor op Windows 8.1).

En nee ik gebruik geen mods :)
Ik heb zowel F3 als FNV gespeeld op mijn Win7 core i7 PC met 16gb RAM en een GTX 980.

Nergens problemen mee gehad! Dus gewoon spelen die hap :-) Vriend van me draait win8.1 en die heeft óók geen problemen met beide spellen.
Installeer games for windows live, en het werkt zelfs op windows 10:)

Of gebruik FOSE, wat niet alleen nodig is voor de meeste mods, maar ook GFWL volledig uitschakelt.
Ik heb hem gespeeld op Windows 7. Af en toe een crash en probleem met save points als je buiten saved, maar verder goed te doen.
Het draait prima op nieuwe systemen. In Windows aangeven dat het in compatibiliteits mode moet draaien en vervolgens een .ini bestand van de game aanpassen waarin je aangeeft dat je een multicore processor hebt. Klaar.

Speel het momenteel op Windows 10

[Reactie gewijzigd door harrald op 22 juli 2024 14:10]

Ik begon zelf bij fallout 3. Dat spel nu al 3 keer uitgespeeld en de 4e zit er al bijna op. Deze is vaak voor een tientje met alle dlc op te pikken, al moet gezegd dat ik mothership Zeta altijd links laat liggen.
Let ook even op pcgamingwiki en Nexus mods. Kleine aanpassingen voorkomen veel crashes en ander gedoe.
Mocht je Fallout: New Vegas nog niet gespeeld hebben dan zou ik ook die zeker niet overslaan. Persoonlijk vond ik NV wat meer verhaallijnen hebben dan de originele Fallout. Er was simpelweg veel meer te doen en het spel voelde speelser en meer volwassen aan. Nv hoeft nu niet veel meer te kosten.
Deze heb ik ook 1 keer uitgespeeld en een keer voor een deel. Wil hem zeker voor 4 nog een keer afmaken. Toch trekt 3 mij meer, de setting en enkele side questst trekken mij erg. Dan heb je nog dingen als liberty prime, lekker overdreven en oh-zo fallout. Dit miste ik een beetje in NV.
Verder uiteraard de combat die wel beter is in nv
Ligt natuurlijk ook sterk aan wat voor spellen je houdt maar je hoeft er zeker de eerdere spellen niet voor gespeeld te hebben.
Desondanks kan ik evengoed fallout 3 en new vegas alsnog wel aanraden, vind dat ze goed meegegaan zijn met de tijd. Eventueel kan je de games ook nog modden om ze wat grafisch aantrekkelijker te maken.
Als je houdt van RPG dan zijn de spellen van Bethesda geweldig. Ken je de Elder Scrolls (Morrowind, Oblivion, Skyrim etc?). Mensen die er niet van houden noemen dit soort games running-simulators. Je loopt namelijk erg veel rond. Daarnaast kun je heel veel dialoog voeren met allerlei NPC's waarmee je veel sidequests krijgt die soms de moeite waard zijn en je een named weapon/armor oplevert (named guns zijn de betere/unieke versies van guns die legio in de game voorkomen). Dit maakt het allemaal de moeite waard om de complete en immense spelwereld te verkennen, maar die is zo groot dat je hier 100'en uren in kunt steken (waarvan veel tijd uit rondlopen en dat overleven bestaat). Je kunt snelreizen in de game, maar pas nadat je een locatie hebt unlocked (dus er zelf naar toe gelopen bent). Hardcore roleplayers doen niet aan snelreizen, want je slaat leuke ontmoetingen met NPC's (waaronder random sidequests en gevechten) daarmee over, en daarnaast is het qua rollenspel raar dat je zonder gevaar grote afstanden kan reizen in deze van raiders vergeven wereld.

Als je ervan houdt dan zijn Fallout 3 en New Vegas ook nog steeds zeer goed te spelen, deze games zijn voor een prikkie te koop op marktplaats e.d.. De graphics zijn daar natuurlijk wat verouderd, maar staan immersion niet in de weg. Ik denk dat op console de gameplay van New Vegas meer weg zal hebben van Fallout 4, maar ik hoop dat de kwaliteit van de quests/verhaallijnen weer op het niveau van Fallout 3 zitten.
Ja, sterker nog als je een echte fan van Fallout 1&2 bent is 3 en verder een potentiële klap in het gezicht. vanwege de switch van turn based strategy (zie Wasteland 2) naar FPS.
ja koop eerst deel 3 , kost idd niet veel en met alle DLC is het een gigantisch spel.
In eerste instantie vond ik de graphics ook wat tegenvallen, maar als je het filmpje nog eens bekijkt (en ook het tweede filmpje), dan zie je dat ze toch wel een mooie stap vooruit hebben gemaakt. Het is nog niet zo goed als de Witcher 3, maar het is al stukken beter dan de voorgaande delen.

Ik houd van mooie graphics, maar gameplay is toch ook belangrijk en dat is waar het om draait bij Fallout.
Je maakt een grap hoop ik? De graphics van de Witcher 3 zijn niet bepaald mooi te noemen, eerder een ophoping van textures (waarvan een verrassend groot deel vrij low res). Vegetatie doet mij denken aan het sprites tijdperk en het lijkt wel of het constant aan het stormen is (al is dat eerder een physics fout dan een grafische fout, maar het blijft afdoen aan het geheel).
Hadden ze het nu eens goed gedaan dan zag 't er wel vrij goed uit (maar nog altijd maar middelmatig voor een AAA openworld game in 2015), maar momenteel slaat het nergens op tbh.
Fallout 4 zag er in vergelijking al een stuk beter uit dan de Witcher 3 omdat het al die problemen niet heeft, al ligt de hoeveelheid details een stuk lager.

Snap niet goed hoe mensen zo blind zijn bij The Witcher maar dan zo keihard zijn op Fallout.

(En nee, een 5000euro pc maakt het niet zo dat het spel plots graphics heeft dat de engine niet eens kan bedenken, het probleem stelt zich net zo hard voor op de top end pc's, zo niet harder...)
Had je je bril wel op?

Geweldige vergezichten, mooie velden met gras, juist zeer goede rendering van bomen. Mooie reflecties en ook dingen zoals lightshafts zien er goed uit.

Geralt laat zelfs voetstappen achter in de regen op zachte ondergrond.

En de bomen bewegen inderdaad nogal enthousiast in de wind. Maar om daarop het hele spel af te rekenen?
Ik reken niet heel het spel af, gewoon de graphics. En had JIJ wel je bril op? Het is een warboel op de beste pc's.
Zowat alles in het spel reflecteert, zelfs huid. Ik weet niet wanneer je laatst een persoon in het gezicht gekeken hebt onder volle zon, maar een mens reflecteert niet zo. Kledij ook niet tenzij het uit bepaalde stoffen gemaakt is. Onrealistische reflecties dus, en overgebruikt.
Vegetatie ziet er oud uit, het doet mij werkelijk denken aan het sprites tijdperk. Bomen hebben ook een leuke renderbug in bepaalde situaties.
Textures zijn gewoon wat samen gegooid en gehoopt dat het wel wat wordt, maar het resultaat ziet er ronduit klungelachtig uit.
Characters zien er meestal wel goed uit, buiten de onrealistische reflecties dan.
Gebouwen zien er binnen wel ok uit, maar buiten kom je met de strooien dakjes weer dezelfde problemen tegen.

Middelmatig voor een AAA in 2015 (beter dan sommigen, slechter dan anderen), en een teleurstelling vergeleken met de trailers (vals adverteren).
Voor velen zijn deze graphics geen probleem, maar ga dan toch aub niet van de daken roepen dat het er geweldig uitziet wanneer dit niet het geval is. Het spel blijft toch leuk ongeacht je de geweldige graphics wel of niet krijgt die je beloofd waren (en in dit geval kreeg je ze dus niet).

Persoonlijk vind ik die wind physics een totale immersion breker. Het valt mij gewoon te hard op dat het wat hard loopt, en constant. Ziet er gewoon niet realistisch uit, net zoals het overgebruik van reflecties, en laat onrealistische dingen nu net iets zijn wat je uit je immersion kan halen. En daar heb ik in dit spel nogal wat last van.

Ik smijt de game niet weg vanwege de graphics, want ze zijn goed speelbaar (al zij het immersion brekend), performance dat is weer een ander verhaal. Al is dat ook niet zo slecht als sommige andere games, maar lang niet zo goed als bepaalde (beter uitziende) games (die ook open world zijn). Ik heb vooral een probleem met mensen die blijven verkondigen dat het spel er geweldig uitziet, terwijl het er op z'n best middelmatig uitziet. We hebben al een hoop beter ogende games gehad in de laatste 3 jaar. Ik heb een hekel aan mensen die lopen roepen dat alles geweldig is. En diezelfde mensen kunnen maar niet begrijpen dat "middelmatig" geen scheldwoord heeft en wel degelijk een definitie heeft waar hun "geweldige" zaken thuis horen.
Niet alles is super, geweldig, fenomenaal. Leer deze woorden toch eens gebruiken wanneer het past, en niet wanneer de hype je dit heeft ingefluisterd.

(Het spel zou er inderdaad geweldig uit zien als het de graphics uit de trailers kon waarmaken, maar CDPR heeft -zelf toegegeven- de graphics een flinke downgrade moeten geven omdat het hun niet lukte deze te doen draaien op moderne pc's)

Treurig dat meeste mensen zo graag de overtreffende trap gebruiken en het verschil tussen slecht, middelmatig, en goed niet meer begrijpen.

Maar goed ik heb al genoeg Witcher fans zien totale onzin uitgaan dus verwacht niet veel anders hier. (niet dat dit momenteel gebeurde)
Treurig dat meeste mensen zo graag de overtreffende trap gebruiken en het verschil tussen slecht, middelmatig, en goed niet meer begrijpen.
de ironie

Kan jij überhaupt nog genieten van games als je zo'n mierenneuker bent?
Tuurlijk. Genoeg games die leuk zijn zonder dat ze goede graphics hebben. Maar ik ga dan ook niet lopen lullen dat die games wel goede graphics hebben als het simpelweg niet zo is.
Als dat ironisch is volgens jouw definitie dan kan je wellicht een woordenboek goed gebruiken. Zoek dan meteen ook maar eens op wat middelmatig betekent. Het is blijkbaar hard nodig in deze tijd.
dus als jij wat middelmatig vind, is dat een feit?

en ik vind het ironisch dat jij tegen mensen zegt dat ze het niet meer begrijpen, maar ik totaal het tegenovergestelde vind, namelijk dat jij het niet begrijpt
Ik begrijp inderdaad niet hoe mensen 2D sprites in een 3D game, textures die clashen, en reflecties op werkelijk alles tot het onrealistische toe "geweldig" kunnen noemen. Ik kan je een hele hoop games opnoemen die er veel beter uit zien, meer detail hebben, en wel degelijk afgewerkt zijn, ipv overhaast samen gesmeten. Ik kan je ook een hele hoop games opnoemen die er slechter uit zien. Dus het valt zowat in het midden ervan. Hadden we daar nu toch maar een term voor...
Tja, als ik het vergelijk met games als Battlefield of Far Cry 4, volgens mij toch wel spellen geroemd om de graphics, vind ik The Witcher mooier.

Water stelt echter teleur, voor de rest kan ik me absoluut niet vinden in jouw woorden.
(en technisch gezien reflecteert een mens wel licht, anders kon je hem niet zien ;) voor Nha )
Ja en ze krijgen hun kleur doordat ze niet alles reflecteren. In de game wellicht wel ?
De details in the Witcher 3 zien er super uit. Zoom eens in op Gerald en bekijk je aangepaste zwaard en armor. de details zijn echt wel aanwezig. Ik spreek in dit geval alleen van de PC versie gezien ik geen ervaring heb met de console versies maar met alles op z'n hoogst ziet een game als deze er super uit. Kijk je naar de vegetatie als individuele items, ja, dan ben ik het met je eens. Maar als achtergrond, meebewegend met de wind als je langs rend. Of in een storm dat alles heen en weer word gegooid. Dit zijn de details die enorm veel sfeer met zich meebrengt.

Terug ontopic... Dit zijn nu ook juist details waar Fallout minder mee te maken zal hebben. Fallout moet het van een totaal andere sfeer hebben. Voor een fallout game vind ik de graphics er nu al zeer goed uit zien. Op de pc met de modding community... I can't wait!
Maar ik denk niet dat je een game als fallout moet afschrijven (graphic wise) omdat het er niet zo "mooi" uitzien als sommige zouden verwachten of hopen. Het is niet makkelijk om een dessert-like environment neer te zetten met een duistere sfeer als in fallout benodigd is.

Ik weet in elk geval dat ik zeer blij ben met mijn huidige setup ( triple AOC 144hz, 980GTX, I7K en SSD) zodat ik met vol vermogen van fallout 4 kan genieten, zoals ik dat ook nog steeds van the Witcher 3 doe.
Heel eerlijk, graphics vind ik totaal onbelangrijk. Als deze features en gameplay (en vast een hele goede storyline) samen zouden gaan met de graphics van een Fallout 3 zou ik de game alsnog kopen.
Graphics en audio zijn absoluut niet onbelangrijk in een RPG als dit. Jezelf in kunnen leven in de wereld om je heen is erg belangrijk en dat gaat heel moeilijk als het je audio-visueel totaal niets doet. Neem Fallout: New Vegas als voorbeeld; dat spel was waardeloos geweest als New Vegas er niet tenminste een klein beetje uit zag als een kapot geschoten Las Vegas. Dat is voornamelijk graphics en audio, niet gameplay (alhoewel echt kunnen gokken natuurlijk ook meetelt).
dat heeft meer te maken met dat de graphics passen bij de setting. hier gaat het meer om de lage kwaliteit van de graphics.
Mee eens., Je kunt de beleving niet terugvoeren op slechts textures. Het gaat om de beleving. Die beleving komt voort uit beweging van objecten en personages (physics), framerate, belichting, audio, goede textures en inderdaad, gameplay.

Ik denk dat de sweet spot per persoon verschillend is. Persoonlijk kan ik pas opgaan in een game als deze minimaal 60fps draait. De ander is alleen happy met textures met veel detail en spot-on belichting. Ieder zijn ding.

Ik heb hem al gepre-orderd en ben al op marktplaats aan het snuffelen voor een 2e R9 290 ;-)
"Enkel in dat korte intro zal Codsworth een keer de naam van je baby noemen. Je zult hem die naam waarschijnlijk maar één keer horen uitspreken. Toch heeft Bethesda de moeite genomen om de acteur die de teksten van Codsworth voor zijn rekening neemt, 10.000 verschillende namen in te laten spreken. Het gaat daarbij om de meest voorkomende kindernamen, maar dus ook om een hele serie namen die spelers vaak aan hun characters geven."

Zon heel grote moeite is dat niet lijkt me. Je betaalt die gast gewoon een dag extra, dus dat valt wel mee. De sounds in de line proppen is lastiger. Maar waarom? Waarom zou je dit niet vaker laten terugkomen dan? Dit is echt weer een waste of space, dit soort keuzes begrijp ik dan weer niet. Als het spel buggy uitkomt maar je kan wel naar een naam luisteren in een sentence aan het begin wordt ik gek.
Wie zegt dat je je kind na de intro nooit meer terugziet? Ze doen moeite om het kind op een mengeling van vader en moeder te laten lijken, je geeft het zelfs een naam; zal me niks verbazen als blijkt dat je kind wat eerder is wakkergeworden uit de vault en dat je die later tegenkomt.

[Reactie gewijzigd door Blitzdoctor op 22 juli 2024 14:10]

Als ik de andere fallout games als leidraad neem dan denk ik dat JIJ alws speler dat kind bent en is die scene een vermomde character creation.
Hoe dan ook. Er zal vast meer achter zitten dan alleen een eenmalig gebruik voor de intro.
dat geloof ik inderdaad gelijk.
Ga jij eens even proberen 10.000 namen op één dag in te spreken, ik gok dat de dag wat te kort zal blijken te zijn. :+
En dan nog verwerken zodat je het per naam kunt gebruiken, maar toch... als je een miljoenen budget hebt kun je je wat geks veroorloven.

Acht uur lang, twintig namen per minuut... Dagje werk ;)
Mooi artikel over Fallout 4, al moet ik wel zeggen het meeste in het artikel was al bekend was te zien tijdensde E3 conference van Bethesda. Niet te min fijn om het een keer terug te lezen. Wat wel nieuw is is het filmpje met wat herkenbare stukken betreffende de gameplay. Wat betreft grafische ziet het er vind ik zeer goed uit. De character hebben een minimale cartoonachtig uiterlijk maar is zeker niet storend of verkeerd imho. Ik kan zeker niet wachten tot 10 november om het spel te gaan spelen. Wordt weer zeer veel speel plezier net als met Faout 3 en New Vegas.

Heb net een Radeon R9 380 4GB gekocht om Fallout 4 en vele andere spelen in een hogere setting te kunnen spelen op 1080p ;)
"Bethesda maakt gebruik van een verbeterde versie van de eigen Creation Engine"
Weet iemand van welke DirectX versie de Creation Engine gebruik gaat maken? ik hoop niet dat ze op DirectX 9 zijn blijven hangen.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 22 juli 2024 14:10]

Ja dat had ik ook eigenlijk... Het is leuk dat het artikel geschreven wordt, maar wie met de E3 een beetje opgelet heeft leest hier niets nieuws. Wel las ik een aantal dingen waarvan ik mijn wenkbrauwen op trok en me eerder af vroeg of Paul zich niet vergist. VATS bijvoorbeeld wat aan zou geven hoeveel schade je doet, en dat Perception zou helpen bij richten. Het zou natuurlijk kunnen dat hij iets weet wat wij nog niet weten, maar gezien de rest van het artikel heb ik daar mijn twijfels bij.
Voor zover ik me kan herinneren laat VATS buiten een kans om te raken percentage ook de levensbalk zien van de vijand en hoeveel er af zou gaan bij het raken van dat ledemaat ( knipperde dan). Perception had ik hetzelfde bij als jij, dacht dat je daarmee eerder/beter vijanden op de minimap zag toch?
Hmm zou kunnen dat ik me daar in vergis, het is een tijdje geleden dat ik VATS gebruikt heb. Mijn laatste paar playthroughs waren zwaar gemod waarbij AP gebruikt werd voor bullet time en sprints :P
Weet iemand van welke DirectX versie de Creation Engine gebruik gaat maken? ik hoop niet dat ze op DirectX 9 zijn blijven hangen.
Het zal haast wel DirectX 11 zijn, Bethesda zei op de E3 dat er Volumetric Lighting in Fallout 4 zit, dus het is sowieso niet Direct X 9, want die ondersteunt dat niet.
Op de derde foto staat een echte arm met zo te zien een plastic Pip-Boy er op. Is dat iets dat bij de collector's edition gaat zitten ofzo? Ziet er wel mooi uit!

Edit: Aha, ja dus! pricewatch: Fallout 4 Pip-Boy Collectors Edition, PC (Windows)

Leuk, is een stuk groter speeltje dan de bobblehead van Fallout 3. Maar het zal wel duur worden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:10]

Ook al koop je niet de Pip-boy edition, de app komt voor iedereen beschikbaar op smartphone/tablet, dus tijdens het spelen kun je de pipboy gebruiken op je 2e scherm :)
Oh ja ik zie het, die pip boy is dus alleen maar een plastic houder voor een smartphone, ik dacht dat er echt een schermpje in zat en de knoppen zouden werken enzo. Dat is dan wel weer jammer. En hij is overal allang al uitverkocht (in preorder).

Maar wel leuk idee van die app inderdaad.
De Pip-Boy edition is op dit moment niet (meer) beschikbaar, maar kost 127 euro:

http://www.12game.com/cat...out-4-collectors-edition/

[Reactie gewijzigd door Overv op 22 juli 2024 14:10]

Afgelopen week weer aan fallout 3 begonnen, en ik moet toch zelfs 7 jaar later constateren dat het echt 1 van de beste games ooit gemaakt is.
zeker wel van van de laatste generatie consoles, vooral met de DLC erbij een van de meest complete game ervaringen en ik heb er alle vertrouwen in dat fallout 4 ditzelfde gevoel gaat oproepen.
Al was de stap van fallout 2 naar 3 wel een hele grote en heb het idee dat van 3 naar 4 een minder groot verschil met zich mee gaat brengen. Helaas is dat met veel games die van X360 & PS3 naar Xone & Ps4 gaan het geval, tot nog toe niet heel veel baanbrekende innovatie op de nieuwe generaties maar ik heb er vertrouwen in dat bethesda het tij kan keren :)
Het had alsnog een lijst aan minpunten. Vooral het einde van het verhaal was voor mij een minpunt, en voor velen anderen ook. Gelukkig had ik een save vlak voor het einde zodat ik gewoon lekker verder de wastelands kon leegplunderen na het einde gezien te hebben.
Maar goed zowat alle games hebben minpunten en ik heb er toch een dik aantal uren in gestoken. Ik meen alle locaties bezocht te hebben met behulp van een externe map. Ik vond het wel een leuke game al had ik het voornamelijk gespeeld omdat ik niks anders te spelen had die ik leuker vond (een tijdje geen internet gehad na verhuis).
NV al een paar keren beginnen spelen maar het ligt mij niet zo. Fallout 4 ga ik zeker eens bekijken en wat ik er tot nu toe van gehoord en gezien heb (heb dit artikel niet gelezen en ik vermijd meeste hype, heb voornamelijk wat van E3 gezien) lijkt mij al iets beter te liggen.

(Coop? Nee? Jammer :<)
Misschien moet je de game nog eens spelen met alle DLC erbij, na Broken Steel kon je gewoon verderspelen na het einde.
Als ik mij niet vergis had ik het al helemaal uitgespeeld voor de DLC uitkwam. Dus dan is het nogal zinloos om te herbeginnen met de DLC he.

Dat DLC een game verbeterd is niet slecht, integendeel. Maar het had even goed gereleased kunnen worden met een simpele optie om verder te spelen na het einde. Als je zo'n uitgebreide map aanbiedt en dan het spel gewoon stopt wanneer het einde van de verhaallijn bereikt is, wat overigens niet zo heel lang hoeft te duren als je gewoon op het verhaal focust en niet meteen sidequests doet omdat je die later wil doen, en zonder de speedrunners methodes, lijkt het mij nogal vanzelfsprekend dat je de speler de optie biedt om verder te verkennen. Ofwel gewoon met een simpele prompt "continue playing? yes/no" of gewoon door het einde niet zo... eindig (?) te maken.

Goede suggestie voor mensen die het nog niet gespeeld hebben of misschien nog eens willen spelen maar nooit de DLC geprobeerd hebben.
Als ik mij niet vergis had ik het al helemaal uitgespeeld voor de DLC uitkwam. Dus dan is het nogal zinloos om te herbeginnen met de DLC he.[...]
De Fallout en TES series zijn juist bij uitstek geschikt om meerdere keren opnieuw te spelen. De kans dat je alles hebt gezien is bijzonder klein. Daarnaast kan je de ene keer als full-on muscle spelen en de andere keer lekker als intelligente bobo.
Heb de games ook allemaal 2-3 keer doorgespeeld, elke keer een andere aanpak en een andere volgorde van quests en dlc's. Ook leuk is dat je perks kunt kiezen die je storyline helemaal kunnen veranderen.
Ah melee heeft mij nog nooit geïnteresseerd in Bethesda games, altijd dezelfde lompe toestand, vind er geen plezier in. Het verhaal blijft hetzelfde en ik heb het al gespeeld op de manier dat ik het wou spelen. Probeer liever NV wat te spelen omdat ik daar nog niet ver geraakt ben, momenteel wat afgeleid door andere games wel.
Ik ben het met je eens dat coop echt het spel nog zooveel beter zou maken. als Bethesda het voor elkaar krijgt om een goedwerkende bijzondere coop ( small scale MMO ? ) te implementeren in fallout 4 dan zouden ze van mij een heel gelukkig mens maken.

@Blue_Entharion

Klopt helemaal, de uitbreidingen en met name Broken steel en mothership Zeta maken de game echt beter en dit is precies hoe DLC zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door IGC058 op 22 juli 2024 14:10]

Goed idee :) Nog een weekje en het is vakantie. Daarna Fallout 3 maar weer eens opstarten :)
Het ziet er allemaal toch weer heel erg sfeervol en uitgebreid uit.
Persoonlijk vind ik het alleen jammer dat VATS nu geen échte strategie meer is door het besluit te tijd te vertragen in plaats van te stoppen. Dat haalt voor mij persoonlijk toch een beetje de oorspronkelijke Turn Based Tactical elementen er uit en verandert het meer in een soort FPS.

Maar met een beetje geluk komt er vast wel een mod uit die daar verandering in brengt :)
In 3 en NV was VATS ook niet echt turnbased. Het was daarvoor veel te overpowered. Je kon over veel te grote afstanden een aantal headshots uitdelen, voordat de vijand ook maar dichtbij genoeg was om je 1 x te raken. Met de juiste skills en guns kon je zo al vrij snel in de game ongeschonden door zeer moeilijke locaties komen. Ik heb VATS juist daarom altijd zoveel mogelijk vermeden, de game werd een stuk leuker en uitdagender als je zonder VATS speelde. Vooral met de ironsight in New Vegas was dit echt heel veel meer fun.

Ik ben erg benieuwd naar de voice acting. Bethesda kennende ben ik daar in no time op uitgekeken, omdat het over het algemeen zeer repetetief is en zeer slecht geacteerd. Tijdens het spelen van die games vraag ik me altijd af of ze gewoon familieleden en werknemers de boel laten inspreken, het klinkt altijd vlak en emotieloos, opgelezen in plaats van geacteerd. De 1e keer het horen is overigens altijd wel leuk, want vooral in Fallout zit erg veel humor in de teksten (als de humor ontbreekt zoals bij de Elder Scrolls serie dan is het soms een verschrikking). Bethesda doet wel altijd zijn best om zoveel mogelijk NPC's een stem te geven, maar het grote nadeel is dat er meerdere NPC's zijn met dezelfde stem. Alle ghouls hadden 1 stem, alle Super Mutants. Dat haalt voor mij altijd wat immersion uit de game.

Maar anyhow, dit is zo een game waarvoor je de Xbone of PS4 zou aan moeten schaffen als je die nog niet hebt. Maar beter nog, zorgen dat je een pc in huis hebt die het aankan. De mods die de community gaat leveren op deze game vergroten de herspeelbaarheid met een factor 10.
Ik zou nooit een Bethesda game op een console aanschaffen. Elke game tot nu toe heeft game breaking bugs die zich na na veel uur spelen openbaren. Fallout 4 gebruikt de creation engine, dat is dezelfde engine als Skyrim, en is op zijn beurt weer een hernoemde versie van het Gamebryo gedrocht wat in Morrowind, Fallout 3/NV en Oblivion werd gebruikt.
- Oblivion: a-bomb bug op consoles, na 100+ uur wordt je spel onspeelbaar. Het is alleen op de PC op te lossen.
- Fallout New Vegas PS3: enorm veel lag na 50+ uur, het spel wordt onspeelbaar, vooral de ultimate editie.
- Skyrim PS3: zelfde lagproblemen als New Vegas, gedeeltelijk opgelost.

Daarnaast zijn er nog de onfficiele patches voor alle Bethesda games, als je bijv. kijkt op AFK mods en de changelog ziet van alles wat gefixed is door de community en niet door Bethesda schrik je je rot: http://afkmods.iguanadons...%20Version%20History.html

Ook de graphics, Fallout New Vegas uit 2010 met HD texture packs en een ENB ziet er beter uit dan de screenshots die voor Fallout 4 getoond worden.

Mocht je het geld hebben voor een redelijke game PC dan zou ik dat zeker gebruiken ipv een console. En sinds Fallout 3 in 2008 ondersteunen alle Bethesda games een controller en kun je prima met je Xbox controller genieten van de (bijna) bugvrije HD versie op de PC.
Ik heb Oblivion en Skyrim beiden honderden uren gespeeld op een 360, Skyrim lag er om de tien uren of zo wel eens een keertje uit maar voor de rest toch niks gemerkt van onspeelbaarheid.
Had het bij de PS3 niet met de architectuur van de console te maken dat die problemen er waren?

Huidige architectuur van de consoles zorgt ervoor dat als er een patch voor de PC is (indien nodig) dan is die ook redelijk simpel naar de consoles kan komen. Om nu een PC van 500 a 600 euro voor deze game te kopen lijkt me wat overbodig als je al een PS4 of XBO hebt staan.
Die bugs klinken als memory leaks...
Grote verschil nu is: de huidige generatie consoles hebben voldoende geheugen voor dit soort spellen. Dat was geloof ik het grootste probleem op de 360 en PS3; 512 MB RAM was gewoon veel te weinig om dat soort spellen stabiel en soepel te kunnen draaien. Met de huidige 8GB op de PS4 en XBO verwacht ik eerlijk gezegd een stuk minder problemen.
Idd! de huidige consoles zijn kwa geheugen echt een enorme sprong vooruit gegaan. Veel mensen blijven frames tellen en de resolutie bekijken en denken dat de PS4 en Xbox One een kleine stap vooruit zijn, maar trust me kwa rekenkracht etc kunnen ze echt veeeeel grotere werelden etc aansturen als de last gens...

zal dus allemaal wel meevallen met onoplosbare bugs. Overigens vind ik dat je tegenwoordig bij nieuwe games wel erg vaak bugs hebt. beetje te afgeraffeld uitgebracht.
Het tweede gedeelte over de special en perks, is ernstig rommelig geschreven.
Het waren ook perks in de vorige delen, niet skills wat meerdere keren aangehaald word. Special staat voor je stats en is geen verzamelnaam voor eveneens je perks. Strength, perception, endurance, intelligence, agility, luck pak de eerste letters bij elkaar en je krijgt special.
Je kon enkel nieuwe stat punten krijgen door een bepaalde perk te kiezen, door bobbleheads te verzamelen of door implants te kopen (new vegas).
Maar er staat nu aangegeven dat je elke keer als je in level up gaat, je een punt in een special stat kan stoppen? Dat lijkt me niet toch.. Je kunt elke keer een perk kiezen niet een special stat.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 22 juli 2024 14:10]

Je hebt 7 SPECIAL stats en daaronder hangen de perks. Deze kun je per level een kiezen en dit werkt vergelijkbaar met Fallout 3 en New Vegas. Ook kun je sommige perks enkel kiezen wanneer je een voldoende level hebt (bijvoorbeeld enkel met Charisma op level 8 kun je een perk kiezen waar je spelers zo beïnvloeden dat ze dingen voor je gaan doen, ik noem maar wat ;)). De skills zitten er effectief niet meer in, maar zijn toegevoegd IN de perks waardoor je meerdere levels hebt. Voorbeeldje: met Gun Nut kun je nu 3 of 4 levels doen, hierdoor staat level 1 Gun Nut gelijk aan de skill Small Guns op 25% of 33% (afhankelijk van hoeveel levels Gun Nut nu heeft, dat is nog niet bekend).

Dit alles betekent volgens mij wel dat de level cap een stuk hoger moet zijn dan 20 (30 na Broken Steel) in Fallout 3 of 30 (50 na alle DLC) in New Vegas. Je hebt nu ongeveer 270 perks volgens de Quakecon presentatie, 70 basis perks met ieder meerdere levels.
Die skills waar je naar verwijst maakte het o.a verwarrend. Ik ken ze toch echt als perks in FO3 FONV? Dus de perks zijn in de perks toegevoegd? Aargh.. heb van het weekend behoorlijk ziek op bed gelegen en ben mogelijk nog wat te sloom.

edit: AAAAAAAAAAAAAAAAH het kwartje is gevallen. Geen skill points meer, die zitten nu bij je perks in begrepen.
Hm, weet nog niet of ik dat zo tof vind, we gaan het zien. Vond het best wel prima werken zo.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 22 juli 2024 14:10]

Exact, je skillpoint zijn voortaan verweven in je perks. Je kunt nu ook voortaan direct de high level perks kiezen (iets wat in 3 en New Vegas niet mogelijk was, je moest een bepaald level zijn).
Ziet er goed uit! Heb alleen ervaring met Fallout New Vegas, maar daar ben ik na een goede 5 uren mee gekapt, ik vond er niks aan... Snapte er ook helemaal niets meer van:P

Nu hoop ik nog op TESVI... Zit nog steeds zielig Skyrim te modden...
Dan zal dit ook niks voor je zijn neem ik aan, in essentie zijn FO3, FNV en voor zover we kunnen zien FO4 hetzelfde in gameplay en opzet.
Ik ga het proberen! Ik heb verder op mijn computer toch niet veel spellen staan om te doen, dus dan kan ik Fallout 4 even in alle rust proberen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.