Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Horizon: Zero Dawn Preview

Guerrilla's nieuwe project onthuld

Intrigerende setting

Een echte verrassing was het niet. De dames en heren van Guerrilla Games waren al in Los Angeles gespot en zo'n afvaardiging stuur je niet naar de andere kant van de oceaan als je niets wilt laten zien. Bovendien ging al langer het gerucht dat de Amsterdamse studio zijn nieuwe project deze E3 zou gaan aankondigen, en dat het om een role-playing game zou gaan. En toch zullen weinig mensen Horizon: Zero Dawn echt hebben zien aankomen. Met de maandag aangekondigde rpg wijkt Guerrilla flink af van de beproefde Killzone-formule. De studio gaat een heel andere kant op.

Verschijnt voor: PlayStation 4

Horizon: Zero Dawn is een role-playing game met een post-apocalyptische setting. Dan weet je nog niets, want nu zie je een game als Fallout voor je. Zo'n game is dit zeker niet, maar de studio is zich ervan bewust dat er tegenwoordig best veel games zijn met een dergelijke setting. Daarom omschrijft Guerrilla de setting zelf als 'post-postapocalyptisch'. Waar de meeste games namelijk zo'n honderd jaar in de toekomst spelen, speelt Horizon zich duizend jaar later af. In de spelwereld van Horizon is de menselijke beschaving zoals we die nu kennen verloren gegaan en gedurende duizend jaar is de planeet amper door mensen bewoond.

Dat heeft allerlei gevolgen voor de spelwereld. De natuur heeft volledige steden teruggewonnen. De sporen van onze beschaving zijn nog zichtbaar, maar vergroeid met de natuur. Te zien is hoe allerlei herkenbare objecten, zoals auto's, letterlijk zijn vergroeid met bomen. Het zorgt voor een surrealistische, haast mystieke sfeer, die veel vragen oproept: wat leeft er in de overblijfselen van de steden? Wat is de rol van technologie nog, als de mensen die de technologie bedacht en begrepen hebben al duizend jaar dood zijn? En waarom lopen er overal op dinosauriërs lijkende beesten rond, voorzien van allerlei technische hulpmiddelen en zelfs bepantsering?

Dat zijn enkele van de vragen die de speler zichzelf kan stellen, en ze vormen ook een deel van de problematiek waar Aloy dagelijks mee te maken heeft. Aloy is het vrouwelijke hoofdpersonage van dit verhaal, en tegelijkertijd een mooi voorbeeld van de setting. Ze draagt namelijk iets dat op indianenkleding lijkt en vecht met pijl-en-boog. Dat verraadt dat de mensheid die op dat moment leeft terug is gegaan naar een primitievere leefstijl. Tegelijkertijd is de boog zelf echter wel high-tech, en datzelfde geldt voor diverse elementen in de omgeving, waaronder de mechanische beesten. Hoe deze vreemde combinatie tot stand is gekomen, wordt niet echt duidelijk. Uitzoeken hoe de wereld in de staat is gekomen waarin zij verkeert, is onderdeel van het verhaal van Horizon.

Vechten met mechanische dino's

Veel vragen dus, zowel over de spelwereld als over Aloy zelf. Als we de live-demonstratie starten, is Aloy aan het jagen. Ze heeft een kudde kleinere wezens gevonden die een groen goedje op hun rug dragen. Dat goedje is een waardevolle stof die Aloy moet verzamelen in opdracht van een van de stammen die spelers in Horizon vinden. Waarom de stam dat spul nodig heeft en waarom Aloy het nodig vindt om ze van dienst te zijn? Je raadt het al: dat werd niet verklapt. Wel gebruikte Guerrilla deze korte intro als haakje om aan te geven dat het verzamelen van bepaalde stoffen en het verkopen van deze stoffen een belangrijk onderdeel is van het economische systeem. Datzelfde geldt voor de 'oude' technologiën die Aloy kan vinden in de resten van de menselijke beschaving. Voorbeelden werden niet gegeven, maar zijn niet moeilijk te bedenken. Hoe zou een semi-primitief levend volk immers reageren op iets als een mobiele telefoon of een tosti-ijzer?

Open wereld

Los van het overkoepelende verhaal, dat er wel is maar waar we dus nog niets over weten, is het vinden van waardevolle objecten een goede reden voor Aloy om de spelwereld van Horizon te verkennen. Dat is nogal een opdracht, want die spelwereld is behoorlijk groot. Hoe groot de complete map is wilden de ontwikkelaars niet verklappen. Duidelijk is wel dat de speler alle locaties van de spelwereld kan bereiken; als je het kunt zien, kun je er ook naartoe. Uit de gameplaybeelden en wat artwork-voorbeelden blijkt dat de spelwereld in elk geval behoorlijk wat afwisseling zal kennen in de omgevingen. Die verschillende vormen van wildernis worden daarbij af en toe onderbroken door nederzettingen waar Aloy kan handelen en quests kan vinden.

Op avontuur gaan is natuurlijk leuk, maar de spelwereld in Horizon is niet een plaats waar je zomaar even doorheen wandelt. Dat heeft alles te maken met die mechanische beesten. Sommige van die beesten zijn schuw en niet agressief, en zullen Aloy dus niet meteen bedreigen. Andere zijn juist op zoek naar Aloy - en andere mensen - en slaan alarm zodra ze haar spotten. Op dat moment volgt er een aanval van een of meerdere van die wezens en kan Aloy, zeker als ze nog een laag level heeft, soms maar beter maken dat ze wegkomt. Deze 'Watchers' zouden trouwens best eens verband kunnen hebben met de reden waarom de oude menselijke beschaving het in Horizon niet gered heeft. Robot-dino's die doelbewust jacht maken op mensen, dat klinkt als foute boel.

Wegvluchten is vaak een optie, maar net zo vaak zal Aloy er niet aan ontkomen om de beesten te lijf te gaan, en daar kregen we tijdens de demonstratie twee voorbeelden van. Even terug naar waar we waren gebleven: Aloy zit verstopt in hoog gras, waar het Watcher-beest haar niet kan zien. Ze sluipt langzaam naar hem toe en schakelt hem vervolgens geruisloos uit, om de kudde die in de buurt is niet te alarmeren. Even aandacht voor de details: terwijl Aloy de Watcher uitschakelt zien we hitpoints in beeld verschijnen om aan te geven hoeveel schade Aloy aanbrengt, en de Watcher dropt loot waar Aloy later iets aan kan hebben door die loot te verkopen of te gebruiken bij het craften. Alstublieft: drie klassieke rpg-elementen voor de prijs van één, om maar even te onderstrepen dat het hier echt gaat om een role-playing game van de puurste soort.

Touwtjes spannen

Aloy sluipt vervolgens om de kudde heen en haalt haar Ropecaster tevoorschijn. Een handig secundair wapen, zo blijkt even later. Het valt namelijk te verwachten dat zodra Aloy een pijl afschiet op een van de beesten in de kudde, diezelfde kudde op de vlucht slaat. Ze spant daarom diverse touwen voorzien van explosieven om zo 'explosive tripwires' te maken. Ogenschijnlijk is de speler vrij om die lijntjes overal te bevestigen. Aloy doet dan ook flink haar best en even later hangt een flink aantal lijntjes klaar om de wegvluchtende kudde in de val te laten lopen. Aloy schiet vervolgens met haar boog een explosieve pijl richting de andere kant van de kudde, waarna het scherm even later gevuld is met explosies en door de lucht vliegende dino-robots: genoeg slachtoffers om de nodige stoffen te looten.

Zo ver is het echter nog niet: Aloy moet eerst nog afrekenen met de Alpha-Grazers. Typisch kuddegedrag: als er gevaar dreigt of als de kudde wordt aangevallen, gaan de mannetjes het gevecht aan om de rest van de kudde de kans te bieden weg te vluchten. Met haar boog vuurt Aloy een paar electrische pijlen af die deze Grazers tijdelijk verlamt. Met een paar welgemikte pijlen is het gevecht vervolgens snel afgelopen. Aloy verzamelt de loot die ze nodig heeft voor haar quest en maakt zich klaar om verder te gaan met haar leven, maar dan dreigt er ineens gevaar, en niet zo'n beetje ook. Enkele tellen later staat Aloy namelijk oog in oog met een gigantische dino-robot die luistert naar de naam Thunderjaw. En dus mag de boog weer tevoorschijn worden gehaald.

Gevecht met de Thunderjaw

Een Thunderjaw is, zo begrepen we, een van de serieuzere vijanden in het spel, en geen opponent die je moet proberen te verslaan als je nog een laag level hebt. In de demonstratie was de speler level 12, wat om en nabij de drempel is: ongeveer vanaf dit level loont het de moeite om een poging te wagen. Het gigantische gevaarte heeft 93 metalen platen die zijn kwetsbare onderdelen beschermen. Het detailniveau maakt hier dan ook indruk, temeer omdat elk van die platen individueel kapotgeschoten kan worden. Ook kunnen de onderdelen van de Thunderjaw individueel worden uitgeschakeld. Zo heeft het beest een disc launcher die explosieven afschiet. Die kun je dus ook uitschakelen. Het interessante daaraan is dat de Thunderjaw dan ook zijn tactiek aanpast. Als zijn afstandswapens zijn uitgeschakeld, zal hij sneller proberen om naar je toe te komen om te bijten of met zijn staart te slaan.

Het gevecht tussen Aloy en de Thunderjaw begint zo langzaam op een stierengevecht te lijken. Aloy is vooral bezig de aanvallen van het beest te ontwijken, terwijl ze zijn meest kwetsbare onderdelen, namelijk het hart en de hersens, probeert te raken met haar pijlen. Ondertussen geeft de Thunderjaw een mooie demonstratie van de vernietigbaarheid van de omgeving. De kolos beukt dwars door rotsen heen en breekt bomen af alsof het luciferhoutjes zijn. Naarmate het gevecht vordert neemt zijn mobiliteit echter langzaam af, en gaat Aloy voor de genadeklap. Ze schiet met haar Ropecaster touwen vast aan de poten van de Thunderjaw en pint hem zo langzaam vast. Een explosieve pijl recht in zijn hart maakt vervolgens een einde aan het leven van de Thunderjaw, en daarmee aan een plaag voor de stammen die in de buurt leven.

Graphics en engine

Met het neerhalen van de Thunderjaw eindigde ook de gameplay-demonstratie. Die demonstratie gaf echter niet alleen maar informatie vrij over hoe de gameplay in elkaar zit, maar natuurlijk ook over het audiovisuele aspect van Horizon: Zero Dawn. De game is, in de eerste plaats, kleurrijk. Op het eerste gezicht doet de game grafisch niet veel anders dan andere openwereldgames. Horizon laat een game als The Witcher 3 bijvoorbeeld niet in één klap verbleken. Dat doen de nu voor handen zijnde screenshots trouwens wel vermoeden, maar de werkelijke beelden moeten het doen zonder het poetswerk dat bij dergelijke plaatjes komt kijken. Ze zijn daardoor natuurlijk net wat minder mooi.

Pas als je iets verder gaat kijken, wordt het indrukwekkender. De manier waarop het gras beweegt in de wind en door de bewegingen van Aloy, bijvoorbeeld, maar ook de hoge mate waarin objecten in de spelwereld vernietigd kunnen worden, zoals de Thunderjaw al even demonstreerde. Combineer die elementen met het gegeven dat Horizon: Zero Dawn een volledige open wereld biedt die zonder laadtijden tussendoor aan de speler wordt voorgeschoteld, en de toch al goede graphics worden ineens een stuk indrukwekkender. Overigens is niet letterlijk heel Horizon open: de speler begint eerst in een afgesloten stuk. Die fase werkt als tutorial, en pas daarna wordt de spelwereld vrij begaanbaar.

Zelfde engine als Killzone: Shadow Fall

Al met al kan Horizon: Zero Dawn bijna niet verder van Killzone: Shadow Fall verwijderd zijn als het gaat om het type spel. Toch maken beide games gebruik van dezelfde engine, al is de versie die voor Horizon wordt gebruikt wel flink doorontwikkeld en voorzien van een hoop extra toeters en bellen. De engine moest bijvoorbeeld voorzien worden van een streaming-systeem, om die grote spelwereld inderdaad zonder laadtijden in de game te kunnen krijgen. Daarnaast is er een dynamisch weersysteem toegevoegd, en zo zijn er volgens Guerrilla nog vele andere - niet nader genoemde - wijzigingen en toevoegingen.

Dat alles leidt vooralsnog tot een game die draait in 1080p en op 30fps. Tenminste, meestal. De framerate was bij de demo redelijk stabiel, maar Guerrilla gaf zelf meteen al aan dat daar nog wel wat probleempjes mee zijn. Horizon: Zero Dawn is volgens Guerrilla Games een ambitieus project en de boel laten draaien zoals de studio het voor ogen heeft is niet makkelijk. Gelukkig is er nog genoeg tijd om een en ander bij te schaven en te verbeteren, want de game verschijnt pas in 2016.

Voorlopige conclusie

Het blijft leuk om een stukje 'Neerlands trots' te zien aan de andere kant van de oceaan. 'We' doen het de laatste jaren toch al goed, met dank aan het immer groeiende aanbod indie-games, maar het is goed om te zien dat Guerrilla Games voorlopig nog wel even in de Champions League van de game-industrie blijft. Zoveel is na de onthulling van Horizon: Zero Dawn wel zeker. Wel zouden we nu al graag een iets helderder beeld willen hebben van waar de game nou om draait, ook wat betreft het verhaal. Wat Aloy precies drijft om te doen wat ze doet is immers nog volledig onduidelijk, terwijl dat toch redelijk belangrijk is voor een goede rpg waar je, als het goed is, tientallen uren aan kwijt bent. Heel veel meer dan een korte kennismaking met Aloy en haar wereld voor robot-dino's was het voor nu echter nog niet, maar een prettige kennismaking was het zeker.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (112)

Wijzig sortering
Wat een supergame, heerlijke nieuwe IP. Instabuy, nu al.
Je maakt een grapje toch? Laten eerst maar eens wat meer gameplay demo's af wachten. Ik had meer hype voor bijvoorbeeld Watch Dogs dan voor deze game en we weten allemaal hoe dat is afgelopen...
Deze game wordt niet door een studio van Ubisoft in elkaar gedraaid maar door een bedrijf die weet hoe ze games moeten maken, en dat keer op keer bewezen hebben. Wat heeft Watch Dogs überhaupt te maken met deze game? Dit is een SCE WWS game, hier zit echt wel kwaliteitscontrole op.
Eerst zien dan geloven. Je doet er als gamer goed aan eerst de reviews van een game af te wachten. Zelfs een Witcher 3, wat een erg goed spel is, is niet het product wat ze de gamers beloofden.
En dan wordt er gezegd dat dat niet uit maakte omdat de gameplay en de graphics nog steeds erg goed waren. Maar dat is gewoon onzin. Natuurlijk maakt het uit. Had dan gewoon de versie van de game laten zien die het in 2015 geworden was. Of had de PC gamers de opties gegeven om het er als de 2013 demo's uit te laten zien.

ik denk dat heel veel gamers juist overdreven voorzichtig zijn geworden. En daar ben ik er één van. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst en ik wacht gewoon rustig op de review. Die 1 á 2 weken later dat ik het spel dan speel is mij het wel waard over het risico dat de game niet werd zoals iedereen verwachtte.

Cygnitr0n zegt nu al dat de gamer 'super' is en een insta-buy. Dat valt bij mij zelfs in het verkeerde keelgat. Dat je hype voor de game hebt, ok. Maar ik wens niemand een Watch Dogs scenario toe.
Helemaal met je eens dat we spellen niet zouden moeten pre-orderen, en ook niet zouden moeten kopen voordat de reviews er zijn. Dat heeft namelijk nooit voordeel. Je krijgt exact dezelfde game, alleen enkele dagen eerder maar zonder enig waarborg van kwaliteit. Nou ja, er zijn de pre-order-bonussen, maar die zijn zelden tot nooit de gok waard.

Het pre-orderen of vroeg kopen is eigenlijk een boodschap richting de ontwikkelaar / uitgever dat je het spel koopt op basis van marketingmateriaal en hype. Oftewel: We zeggen hiermee tegen de industrie dat ze geld kunnen verdienen aan het mooi presenteren van een game, in plaats van aan het daadwerkelijk leveren wat ze beloven. Mensen die pre-orderen dragen bij aan het probleem van vertekening door marketing, te veel beloven en te weinig leveren. Dat moeten we niet in stand willen houden.

Dat gezegd hebbende, kan iemand natuurlijk de gok nemen op basis van de goede reputatie van een ontwikkelaar of franchise. In sommige gevallen weet je exact wat je kunt verwachten of heeft de reeks / ontwikkelaar nog nooit teleurgesteld. Dan kan ik het me voorstellen, maar dan blijft het handiger om te kopen nadat je een beeld hebt van de uiteindelijke kwaliteit.

Dus nee, dit zal voor mij ook geen pre-order of day-one aankoop worden. Maar evengoed ben ik wel enthousiast en enorm benieuwd naar het spel. En ik heb er hogere verwachtingen van dan van een Ubisoft-game, omdat deze studio een veel betere reputatie heeft.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 20 juni 2015 17:58]

Imo is het hele pre-order gebeuren ook achterhaald. 'Vroeger' plaatste je een pre-order omdat het mogelijk was dat de game was uitverkocht als je er niet op tijd bij was, tegenwoordig met Digital Downloads is dit onmogelijk en is een pre-order dus ook nutteloos.
Nu doe je een pre-order zodat je het kan spelen vanaf het moment dat het spel uitkomt, dus om 0:00 in het midden van de nacht. EN dat niet 1 miljoen mensen tegelijk het spel proberen te downloaden
Persoonlijk doe ik dit zelden. Aangezien een lauch maar zelden goed gaat. Ik wacht lever een week of 2 zodat de servers niet overbelast zijn en de overgebleven bugs zijn gepatched.
Vind dat echt belachelijk. Met cloud scaling zou dat soort @#$% zoals overbelaste servers niet meer voor mogen komen
Je brengt het als een feit, maar dat is alleen omdat het voor jou logisch is. Er zijn ook mensen die in bepaalde ontwikkelaars geloven en die NOG niet het tegendeel bewezen hebben. Van Ubisoft zal ik zeker nooit meer blind een spel kopen, maar van Rockstar bijvoorbeeld wel.

Je kan er natuurlijk voor kiezen om alles negatief te benaderen of gewoon niet bang zijn om af en toe plat op je plaat te gaan. Tussen al mijn gekochte games zitten genoeg missers en wat is daaraan precies het risico ? Ik heb ook wel eens een slechte stofzuiger en wasmachine gekocht en daar baal ik toch meer van dan van een game van €50,-. En tussen die persoonlijke missers van mij zitten ook games met hoge reviewscores (Destiny) en tussen mijn favorieten zitten juist weer games die juist lage cijfers kregen.

Nee laat me dan maar af en toe een misser kopen en genieten van het gamen opzich in plaats van heel het internet af te struinen naar meningen en reviews van anderen met een andere background en smaak ;)
Destiny was voor mij en nu nog een schoolvoorbeeld van teveel Hype en te goede scores. Terwijl ik nu de game gewoon nog steeds ruk vind.
Dit spel (Horizon) raakt mij op een persoonlijke voorkeur en heb vertrouwen in hun.

Een pre-order wordt het niet, dat doe ik bijna tot nooit. Meestal wordt het wel een day-one koop. Meestal omdat het bij ons in de MM goedkoper is dan te wachten met de aankoop en de prijs duurder is. Dit is gewoon tactiek en niet een blinde koop.

Natuurlijk van het zien van de vorige E3 ben ik sowieso huiverig voor een nieuwe WD of iets van gelijke strekking. Maar dat betekend niet dat we alles maar klakkeloos moeten afschrijven.

En dan nog, er is altijd nog een Twitch waarop je meestal al wel kan bepalen of je een game wilt halen tijdens een release. Dus kan je als nog overtuigd raken of je een game laat liggen of niet.

Maar vind het gewoon onredelijk om nu gelijk een game neer te schieten en te vergelijken met Ubisoft.
Uhm je snapt dat ik het met je eens bent hé of was dit meer een algemeen antwoord op de hele discussie ? :+
Was inderdaad antwoord op de discussie. Moest eigenlijk 1 omhoog. :Y)
Welk bedrijf wat weet hoe ze games moeten maken maakt deze titel dan? Dit is toch een Guerilla studio titel? Keer op keer bewezen lijkt me tamelijk overdreven, de killzone games zijn helemaal zo goed niet, ze zien er vaak erg goed uit maar bieden niet veel meer dan enorm herhalende ouderwetse gameplay als je het mij vraagt.
Er is een verschil tussen Ubi en SCE. PS exclusives zijn meestal redelijk polished en zitten in de regel prima in elkaar.
Ach. Je kan dat over Ubisoft ook prima zeggen, dat ze meestal polished en goed in elkaar zitten. De Assasins Creed serie zat ook ijzersterk in elkaar. Met Unity is die serie i.m.o. pas van het pad geraakt.
In 2014 met Watch Dogs en Unity ging het 2x mis, daarvoor maakten ze veel games die ik met plezier gespeeld heb en heel erg goed waren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Montreal

Je kon toch niet echt zeggen dat je het aan zag komen dat Watch Dogs en Unity niet aan de verwachtingen zouden voldoen. Dus jouw argument is in mijn ogen niet gegrond.
Nee?

De problemen met Uplay die jaren hebben voortgeduurd, de vele aparte uitlatingen in de media over hoe zij over hun klanten denken misschien? Dat het bij Unity zo finaal mis ging en dat Watch Dogs de belofte niet wist in te lossen is nog maar het topje van de ijsberg. Het zijn die games die bij veel mensen het besef deden indalen dat Ubisoft al jaren exact hetzelfde doet, en dat de armoede steeds beter zichtbaar wordt omdat ook een andere IP precies hetzelfde trucje doet als alle andere grote Ubisoft franchises.

Ubisoft en polished, nee sorry het spijt me. De aller eerste AC was NIET polished: de PC versie crashte door Uplay achievements of andere technische problemen, de PS3 versie had altijd last van screen tear en liep zwaar klote. Heroes of MIght and Magic VI crashte door Uplay of door simpelweg naar je Town te gaan om iets te bouwen. Might and Magic X? Ik zal er maar niet over beginnen wat daarvan terecht is gekomen.

Het is Watch Dogs dat de emmer deed overlopen, en Unity die geheel op zichzelf een nieuwe emmer wist te vullen. Kijk je terug en naar het heden dan zie je dat Ubisoft fantasieloos, lui en onzorgvuldig is geworden en steeds hetzelfde concept toepast. Zelfs de nieuwere releases hebben weer bijzonder herkenbare trekjes, een dertien-in-een-dozijn stijl en UI en prachtige E3 trailers.

Bioware heeft daar tegenwoordig overigens ook last van. Let maar op de gelijkenissen die er gaan zijn tussen DA:I en de nieuwe Mass Effect. Ik voorspel het alvast. Lekker melken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 juni 2015 13:45]

Nee, niet echt.
Ik ben erg fan van de vroegere 'Dinoriders' en Post-Apocalyptische SciFi. Dus dit genre spreekt mij enorm aan. :D

// WD was om te huilen na de release en was inderdaad op de E3 erg overtuigend.
Het genre spreekt mij om de zelfde redenen ook erg aan.
Zodra er meer informative naar buiten komt in de vorm van gameplay en achtergrond informative (niet perse verhaal lijn, die wil ik zelf ontdekken tijdens het spelen) weet ik of ik de game wil kopen, maar kan is wel erg aanwezig.

Ik heb er zin in om te ontdekken wat het verhaal is in dit soort games.
We herinneren ons ook The Order nog.
Dat vond ik eigenlijk een goede game :Y)
Maar inderdaad te kort, terwijl je van te voren toch een game die 2x zo lang was verwachtte.
Als ik dit zo bekijk kan het weleens een hele dikke system seller gaan worden.

Het spreekt mij iig heel erg aan en we weten dat Guerilla niet gauw teleurstelt (om even in te haken op de Watch Dogs vergelijking). Het doet allemaal ook origineel en geinspireerd aan, geen macho spierballen game maar subtiel en verfijnd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juni 2015 16:52]

Ik hoop dat je ook een beetje vrijheid hebt in de manier om vijanden neer te halen.
Specifiek hotspots moeten raken vind ik niks.

Misschien wil ik wel eerst een paar poten eraf schieten. Daarna een pijltje in een oog.
Tot slot de kop eraf met wat explosieven.
Ik denk dat je het wel een beetje mag vergelijken met Shadow of the Colossus, maar dan wat creatiever, met meer tools tot je beschikking.
Los dat ik de overeenkomst niet zie, eat was er niet creatief aan sotc? Dw eenvoud, maar toch de variatie in colossi maakte dat voor mij uiterst creatieve spelervaring. Nog steeds weinig games die daar aan kunnen tippen, imo.
Er is veel dat overeen komt. Visuele feedback (je ziet aan het monster wat zijn verwondingen zijn) en een aanpak op basis van de 'cues' die het monster je geeft.

Het klauteren ontbreekt, dat is alles.

SotC was als game wel creatief, maar iedere colossus ging neer door het witte vlekje te prikken. In Horizon kun je kiezen welke vlekken je blootlegt, en met welk wapen je dat gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 juni 2015 13:34]

Dat lijkt mij toch niet. In SotC beklom je wolkenkrabbers van stenen bosses, dit zijn kleine tot middelgrote dino's. In mijn mening niet echt vergelijkbaar. :/
Alternatief is vijanden met een healthbar die je een x aantal keer moet raken totdat ze plots dood neervallen. Wat dat betreft zorgen mechanische wezens wel voor een interessant damage systeem ten opzichte van levende vijanden/dieren.
Toen ik de videopreview keek werd ik best wel enthousiast van deze game, totdat ik las voor welke systemen het uitkwam, ja hoor, alleen de PS4. :( Dit is de voornaamste reden waarom ik helemaal niet zo enthousiast ben over deze E3 (in tegenstelling tot veel anderen). Waarom moet de helft van de games een Console exclusive zijn? Zelfs games van onafhankelijke studio's worden nu alleen nog maar op de consoles uitgebracht (Destiny en het grapje van Rockstar in de vorm van GTA V). Terwijl alle console exclusives ook op de pc uitgebracht zouden kunnen worden (in tegenstelling tot pc exclusives zoals bijv. strategy games a la Total War). Hierdoor zijn Sony en Microsoft de gaming markt voor mij echt kapot aan het maken.
Heel simpel, de. E3 draait op dit moment eigenlijk uit sony en Microsoft en ontwikkelaars die daar games opbrengen z'n beetje. Het is het moment voor beide partijen om te laten zien waarom je voor die console moet gaan en exclusives zijn het sterkste wapen. Sowieso alle multiplatform games verkopen op het best op de ps4.
Hierdoor zijn Sony en Microsoft de gaming markt voor mij echt kapot aan het maken..

Ligt niet alleen aan Sony en MS. Steeds meer ontwikkelaars richten zich op de console omdat je daar (vrijwel) geen last van piraterij hebt.
Ik heb een vermoeden dat die piraterij tegenwoordig met platforms als steam wel mee valt. Redelijk snel en vaak zijn games voor een mooie prijs te kopen, distributiekosten liggen voor ontwikkelaars ook lager, etc. Kan het niet staven met cijfers, maar zo'n gevoel heb ik wel. Maar ja, piraterij heeft men nog nooit concreet kunnen onderbouwen. En op consoles schijnt het gem aantal games dat per console verkocht wordt ook niet bijzonder hoog te liggen, als ik me niet vergis?
Als een game echt goed is dan verkoopt het overal en meer dan genoeg in aantal.
En dan is het nog steeds goed na kritiek.
Fus Ro Dah! :Y)
Omdat de ontwikkelaar gewoon bezit is van Sony/MS? Als je games als TLoU, Uncharted, Horizon en Heavy Rain op de PC verwacht, dan kom je van een koude kermis thuis. Daarbij is er vrijwel geen piraterij op de consoles en leveren games sowieso meer op. En waarom zijn ze de markt kapot aan het maken? Er verschijnen steeds meer games en ze zien er steeds mooier uit. De markt bloeit als nooit tevoren.
Het gaat mij erom dat Sony en Microsoft die studio's of opkopen of met een grote zak geld aan komen zetten zoals bij Rise of the Tomb Raider (o wee als die game niet later op de pc uitkomt...). Ik zeg ook niet dat ze de markt in het geheel verzieken, maar dat zij de markt voor mij verzieken. Er worden overigens ook genoeg games op de consoles 2e hands verkocht, wat je niet op de pc kan, dus dat compenseer het piraterij verhaal wel.
Geen zorgen voor Rise of the Tomb Raider. Microsoft heeft het nog niet expliciet gezegd, maar die gaat sowieso naar PC komen. Het is een exclusive deze komende kerstperiode, maar na 6 maanden gaat hij ook op PC uitkomen. Ik denk wel niet dat hij naar PS4 komt, anders is het wel een slechte deal van hun
De IP is niet van MS, dus ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom TR niet naar PS4 komt. MS geeft de game uit en bekostigt de marketing campagne in ruil voor een X periode exclusiviteit. Als er 1 platform is waar Square Enix vervolgens veel geld kan verdienen, is het wel PS4.
Microsoft doet de distributie...

https://twitter.com/aarongreenberg/status/542057412988248064

Dus dan mag Square Enix het nog willen, Microsoft kiest waar ze het releasen
Voor de X1 release ja. Als de deal voorbij is, mogen ze ermee doen wat ze (SE/CD) willen. Waarom denk je dat Spencer er zo geheimzinnig over deed? Als MS de platformen zou mogen bepalen, hadden ze het wel van de daken geschreeuwd.
Nog even een klein quote'je van de Crystal Dynamics baas himself:
Also in the interview, Gallagher reiterated that Rise of the Tomb Raider could come to PlayStation consoles sometime in the future. This is not too surprising because, after all, we know that Microsoft's exclusivity deal for the game has a duration, and it's not forever.

"We're focusing on Xbox One and Xbox 360 here at Crystal, and that's what we're focused on right now," he said. "And anything beyond? We'll come back to at a later date."
Maar goed, wat jij wil joh. :)
Misschien 360. Je bent wel aardig ingelezen zeker.

https://m.bol.com/nl/p/ri...e%20tomb%20raider/sf/true

[Reactie gewijzigd door bram1984 op 21 juni 2015 22:40]

Daar rekenen ze PC niet toe...
Kun je nagaan. Dan blijft dus PS alleen nog over,
die nota bene bij naam wordt genoemd. Blij dat we eruit zijn nu. :)
Mag ik in dit geval jouw bron even? Je lijkt behoorlijk overtuigd. Ik quote zelfs de Crystal Dynamics baas waaruit naar voren komt dat de deal van tijdelijke aard is en een release op PS niet wordt uitgesloten (bij een blijvende deal kan hij dit prima toegeven, lijkt me), en nog steeds blijf je stug volhouden. Bewonderenswaardig is het zeker. En dan ben ik een fanboy.
Dat kan wel op de PC lijkt me, als je ze fysiek koopt. Niet zo heel veel anders dan op de console dus. PC is echter een stuk goedkoper digitaal.
Bijna alle games worden via Steam (of den andere online store zoals uplay) verkocht. Als je een fysieke game koopt, moet je deze 9 van de 10 keer toch nog aan een account koppelen, wat je dus maar een keer kan doen.
Ben ik nou gek of is dat letterlijk Ygritte van Game of Thrones...? 8)7
Daar heeft Aloy wel veel weg van, Ygritte going native American zeg maar :) Leuke nieuwe game, hopelijk een timed exclusive voor de PS4, want ik zou deze ook graag via Steam willen binnen hengelen op mijn pc!
Horizon op Steam? Die kans schat ik in op een kleine nul procent. Compleet gefinancierd door Sony en een first-party van hun.
Was het even vergeten, Killzone is idd ook een Sony exclusive, dus deze dan ook. In 2016 dan maar een PS4 op de kop tikken voor Uncharted 4, Horizon & FF7 remake :)
Guerrilla is eigendom van Sony, dus dat kun je wel,op je buik schrijven.
Shot is ontslagen :+

On-topic: Ziet er wel gaaf uit, alleen jammer dat net als de Killzone serie hij niet naar PC komt :(
Is er al informatie over wanneer het spel (ongeveer) uitkomt? Ik heb nu al zin om te spelen :)
Die heb ik een beetje, gister in de stream van guerrilla games zeiden ze dat ze voor 2016 gaan.
grappig dat ze steevast de pijl 180 graden verkeert in de lengte as heeft.
Inderdaad, denk dat de devvs zelf niet aan boogschieten hebben gedaan. 😉
Lijkt me een interessant spel. Jammer dat het voor de ps4 is. Hopelijk komt die ook nog is uit voor de PC.
Zal helaas nooit gebeuren aangezien dit een exclusieve Sony titel is.
Nou nee hoor die 30fps achterhaalde console meuk mogen ze houden.
Ik vond deze titel de beste tijdens de E3. Jammer dat het alleen voor PS4 komt, ik speel voornamelijk op PC en soms op de Xbone.
Actie zag er zeker gaaf uit. De stijl van de game spreekt me alleen echt niet aan, beetje Bionic Commando-achtige feeling met de mix van tech en nature.
Dit is voor mij wel de game van de show, erg veel zin in. Setting spreekt me erg aan en een nieuwe ip is altijd goed voor de evolutie, mits goed gedaan. hoge verwachtingen van! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True