Shadow of Mordor Review

Onderhoudend avontuur in Middle-Earth

Nemesis-systeem

Hoog tijd voor wat differentiatie, want anders kunnen we Shadow of Mordor inderdaad beter Assassin's Creed: Mordor gaan noemen. Die differentiatie vindt het spel natuurlijk al in de rijke LOTR-achtergrond. Die spreekt bijvoorbeeld uit de manier waarop je je eigen wapens langzaam opwerkt tot legendarische wapens, zoals de wereld van Tolkien zoveel wapens van naam kent. Zo zijn er ook meer zijmissies waar de diepgang van Middle-Earth duidelijk uit blijkt. Het heeft zo zijn voordelen om je game in zo'n rijke spelwereld neer te zetten.

Speciale band met je vijanden

Meer differentiatie is te vinden in het systeem dat alle vijanden in het spel aanstuurt. We hebben er op de E3 al eens aandacht besteed, maar het Nemesis-systeem is zeer terecht een van de belangrijkste pijlers onder Middle-Earth: Shadow of Mordor. Dankzij het Nemesis-systeem krijg je als speler een band met de diverse orks die je onderweg tegenkomt en die je nooit eerder in een spel hebt gezien.

Het Nemesis-systeem is eigenlijk een grote database van alle orks. Elke ork heeft een identiteit en een persoonlijkheid, en allemaal vallen ze in een bepaalde hiërarchie. Die is al aan het begin van het spel bepaald, maar kan gedurende het verloop ervan flink veranderen. Vast gegeven is dat er altijd vijf Warchiefs zijn, en een vijftiental kapiteins. De kapiteins hebben zo hun functies, maar de Warchiefs zijn het belangrijkst. Zij zijn de vijf voornaamste adjudanten van de Black Hand, die op zijn beurt een belangrijke luitenant van Sauron himself is, en trouwens ook de persoon waar Talion wraak op wil nemen.

Warchiefs uitschakelen is dus op voorhand een taak van Talion, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Ze worden vaak goed beschermd, door een of enkele kapiteins. Door orks te 'domineren' en informatie uit ze te trekken, leert Talion steeds meer over wie wie is in Sauron's Army. Ook leert hij over de sterke en zwakke punten van die kapiteins en Warchiefs. Deze informatie is cruciaal. We vochten op een gegeven moment tegen een redelijk krachtige ork, die het tot twee keer toe van ons won. Deze ork bleek echter doodsbang te zijn voor Caragors, een wild dier dat Talion met de hulp van Celebrimbor kan domineren en berijden. Zittend op zo'n beest bleek hetzelfde gevecht ineens een koud kunstje, al was het maar omdat de ork in kwestie direct op de vlucht sloeg en niet eens meer terug vocht.

Verschuiving in Sauron's Army

Op het moment dat er een kapitein of Warchief wegvalt, vindt er een verschuiving plaats in Sauron's Army. Een sterke kapitein neemt bijvoorbeeld de plek in van de gevallen Warchief, en een normale ork die sterker is dan zijn vriendjes wordt kapitein. Vaak zal dat een ork zijn die jou op een ongezien moment een keer een genadeklap heeft gegeven, wat zijn aanzien en macht in het leger van Sauron heeft laten groeien. Misschien is dat nog wel de grootste charme van het Nemesis-systeen: letterlijk elke ork kan zich opwerken van een naamloos vechtersbaasje naar een kapitein of zelfs Warchief binnen het leger.

Zoals gezegd levert het de speler een band op met de diverse vijanden in Shadow of Mordor. Dat effect wordt nog eens versterkt door de makers. De orks die jou ooit hebben verslagen, zijn door hen voorzien van een rode markering. Die markering wijst een 'wraak-doelwit' aan. Je kunt het als orksverslindende ranger toch niet op je laten zitten dat een miezerige ork aanzien geniet omdat hij jou de les heeft gelezen? Koppen zullen rollen!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite