Door Jurian Ubachs

Redacteur

FIFA 15 Review

Kampioen terug aan de top

27-09-2014 • 12:00

113

Singlepage-opmaak

Conclusie

Als we één element uit zouden moeten kiezen dat het meest moet blijven hangen na al deze informatie over FIFA 15, dan is het dat de game heerlijk speelt. De gameplay voelt lekker vloeiend aan, en daarmee heeft EA Sports het belangrijkste onderdeel van een voetbalgame goed op orde. Perfect is het overigens niet. Er zijn nog best wat rariteiten in die gameplay, maar voor ons overheerst het positieve gevoel. Daar komt bij dat Ultimate Team uitgebreider is dan ooit, en ook Seasons blijft een sterk onderdeel, mede doordat je nu weer gewoon met een vriend samen op de bank tegen anderen kunt spelen. Helaas is de carrièremodus kwalitatief een stuk minder goed, en het blijft jammer dat de gezichten van eredivisiespelers zo slecht worden nagemaakt. Daar staat tegenover dat de gezichten van bekendere spelers beter zijn dan ooit, en daarmee passen ze feilloos in de toch al sterke audiovisuele presentatie van het spel. Een uitstekende comeback na een wat minder jaar, met als lekkere uitsmijter dat de 'goede versie' er nu ook voor de pc is.

FIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15 ReviewFIFA 15FIFA 15FIFA 15FIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 GamescomFIFA 15 Gamescom

Reacties (113)

113
106
44
3
1
47
Wijzig sortering
Ik ken er niks van maar vraag me af: kan je het spel niet gewoon in de UK kopen als je geen Nederlands wenst ?
Op PC is het simpel, je download gewoon de Engelse commentaar files en zet ze bij de Nederlandse in de installatiefolder of zet Origin in Engels voordat je het download :P
(http://gathering.tweakers...message/42941974#42941974 <- kheb de engelse files upgeload)
Fifa gereviewed door een Fifa-fan, netjes!
Mogen we dan dit jaar een PES speler voor de PES-review?

Overigens is het engelse commentaar als je niet in de premier league of met de wereldsterren speelt vrij bagger. Er wordt nauwelijks commentaar gegeven en het herhaalt zich na een wedstrijdje of drie. Dit merk je al vrij rap in FUT mode of als je niet met alleen maar Barca/Chelsea/Real/Bayern etc speelt.

Oh en de single carriere modus is weer aardig buggy! FC dordrecht iemand? :9

[Reactie gewijzigd door Postius op 22 juli 2024 19:50]

Ik heb ook wel wat aanmerkingen op de review.

'Eindelijk volwaardige versie op pc' vind ik maar een raar positief punt om mee te nemen in een beoordeling. Je beoordeelt toch de game zelf, niet of die gelijk is aan de console versies.
En 'eindelijk' is ook maar relatief, want Fifa 12 en 13 waren wel gelijk aan de consoles (toen nog PS3 en Xbox 360). En omdat de nieuwe consoles pas in november uit kwamen, maar Fifa normaal in september uit komt, heeft EA besloten op de PC versie dat jaar maar nog op de last-gen consoles te baseren.

'Prachtige presentatie' ben ik het maar half mee eens. Want als je met Liverpool scoort blijven de supporters gewoon You'll Never Walk Alone zingen terwijl ze dan zouden moeten juichen. Dat is toch wel jammer. Grafisch is het op het publiek na niet veel beter. En zelfs het publiek is nog steeds matig, want er is een magische grens waar het publiek van 2d sprites in 3d models verandert. Die kun je soms letterlijk zien. Dat kan echt niet meer in 2014.

'Nederlands commentaar' vind ik niet echt een minpunt, want je kan gewoon 2 verschillende Engelse commentatoren teams kiezen. Je zou juist als positief punt moeten geven dat je keuze hebt in het commentaar.

Ik weet niet welke versie Tweakers gereviewed heeft (ik denk pc?), maar op de PS4 heb je nog steeds die baggere aliasing. Bij de lijnen van het trainers vak is het zelfs zo erg dat een schuine lijn die je met de potlood tool in MS Paint trekt er beter uit ziet. Ook dit kan echt niet meer in deze tijd.

Verder vind ik Fifa 15, vooral gameplay technisch, wel echt een verbetering ten opzichte van Fifa 14. Zelfs groter dan Fifa 13 naar de PS4 versie van Fifa 14 (die een nieuwe engine gebruikte). De gameplay lijkt een stuk beter. Maar voor mij nog iets te vroeg om er over te oordelen. Dat kan ik pas na een aantal maandjes spelen zeggen. Maar wat mij tot nu toe is opgevallen:
  • Eindelijk. Eindelijk! Die stomme tussen filmpjes zijn niet meer zo lang _/-\o_. Bij vorige Fifa's zat je in online potjes soms langer naar cut scenes te kijken dan te spelen, omdat je weer zo'n gast had die niet alle tussen filmpjes wilde overslaan.
  • Druk zetten is iets makkelijker en tijdrekken daardoor moeilijker. In Fifa 14 kon je te makkelijker met de verdedigers rond passen.
  • Hoge diepe ballen rollen, als ze stuiteren, niet meer zo ver door als in Fifa 14.
  • Spelers blijven nu niet altijd meer in een animatie hangen. In Fifa 14 was het zo dat de animatie eerst afgelopen moest zijn alvorens de speler weer bestuurbaar was.
  • Steek passes achter de verdediging lijken in deze Fifa wel wat te goed.
  • Het schieten is nog meer random. En Fifa lijkt weer wat minder scripted.
  • Echter heb ik al wel iets raars gezien. Keepers staan net iets te ver voor hun goal. Dus als je van afstand iets onder de lat schiet gaan die ballen er wel erg makkelijk in :/.
  • En de gameplay lijkt iets rommeliger, wat niet meteen slecht hoeft te zijn.
Eigenlijk ironisch om te zeggen. Maar ik vind deze Fifa iets meer op PES (2008 tot 2010 (die heb ik gespeeld)) lijken. En dat is zeker positief.

Met de populairste game modus FUT heb ik trouwens totaal niks, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik heb zoiets van "ga dan Heartstone spelen" ;)

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 22 juli 2024 19:50]

Mijn eerste indrukken van de gameplay zijn juist iets minder positief t.o.v. FIFA14:

- Je hebt nu weer veels te vaak dat je idiote penalties en vrije trappen (tegen) krijgt doordat spelers onhandig op elkaar botsen. Dit was in eerdere delen ook al, maar in FIFA14 as dat er eigenlijk grotendeels uit. Dat lijkt nu helaas dus weer terug.

- Het schieten is idd meer random, maar wat mij betreft iets TE random, waardoor je wel erg makkelijk en vaak compleet kansloos de bal de tribune in jaagt.

- AI van de tegenstander jaagt regelmatig zonder goede reden gewoon de bal de tribune in.

- Het lijkt wel of er een magneet in de lat zit, zo vaak weet ik die te raken.

- Keepers zijn qua animaties natuurlijk geweldig verbeterd, maar ik moet zeggen dat het wel heel erg willekeurig is of ze een bal tegenhouden of niet: De ene keer maken ze compleet onmogelijke reddingen, om even later weer kansloos te zijn op een simpel schot door het midden.

- In FIFA14 was het lekker makkelijk om gewoon L-Trigger in te houden om dan dus een volley/omhaal etc te proberen, maar het lijkt erop dat ze dat half eruit gesloopt hebben. Kan ook zijn dat timing gewoon belangrijker is, maar vooralsnog vind ik het jammer.

Maar goed, ik speel pas 2 dagen, dus het is allemaal nog wennen.

Daarnaast de oude kritiekpunten, zoals iedere keer bij het opstarten weer opnieuw moeten aangeven dat je wederom gewoon 'English' wilt (ONTHOU DAT NOU EENS GEWOON!!!), geen fatsoenlijke editor om bestaande spelers lijkend te maken, wat vroeger wel gewoon in PES zat, etc etc.

Tenslotte vind ik de replays minder geworden (doe je een afstandsschot op de laat, laat de replay alleen zien hoe je mannetje schiet, in close-up, dus dan zie je dat hele schot niet...(!), en moet je soms wel erg lang wachten en vaak doorklikken voor je alle cut-scenes in een wedstrijd even door bent...

Natuurlijk ook op veel fronten flinke verbeteringen, zoals de regen (vooral s'nachts erg mooi), maar qua gameplay ben ik nog niet zo lovend als sommige anderen.

Maar zoals gezegd, ik speel pas een paar dagen dus het is ook nog gewoon een kwestie van wennen, denk ik.
Deze reactie verteld mij meer over of deze FIFA het kopen waard is dan de review van T.net eigenlijk...

De PS4 met bagger AA kan je FIFA niet helemaal aanrekenen, dat is ook gewoon een kwestie van de hardware die erin zit, die gewoon eigenlijk anno 2014 echt al niet meer kan.
Ja ik weet het, ik grijp iedere kans aan om daar weer commentaar op te leveren, maar ik vind het echt te gek voor woorden hoe matig de "nieuwe generatie" is. Wat niet wegneemt dat Fifa gewoon op je TV gespeeld moet worden, omdanks dat dat mijn voorkeur normaal niet heeft.

Al met al hoop ik gezien deze punten, dat er naar de spelers geluisterd wordt en dat sommige van deze gameplay bugs eruit gehaald gaan worden. De willekeur en dynamiek van de keepers moet gewoon verbeterd worden als ik dit zo lees hier (en elders in reviews / reacties), want als er zo makkelijk door heen te prikken is of het vanuit gebruikelijke posities willekeur is, dan ga je dat terug zien in een gameplay meta die niet meer op voetbal lijkt.

Hoop dus dat dit spel nog een goede patch of 2 ontvangt en wie weet koop ik dan sinds jaren weer eens een voetbalsim.
Maar als je dan games als Drive Club en The Order ziet.
Dat zijn dan wel exclusives, dus er is maar één console. Maar Fifa 15 next-gen is ook maar voor 2 consoles. Dat moet gewoon te optimaliseren zijn en AA moet makkelijk kunnen. Zo spectaculair is Fifa 15 grafisch niet. Verre van zelfs...
Misschien (maar dat is ook echt gokken) komt het doordat de zwakkere xbox one gebruikt is als leading platform en deze geport is naar de PS4. Het moet gezien de GPU die in beide zit zeker moeten kunnen, misschien komt het nog in een DLC :P
Alleen is dit spel weer niet leverbaar voor de WII U , alleen voor de WII !!
Ik ben zelf ook meer van PES maar ik moet zeggen dat de game erg goed is en juist bepaalde dingen uit PES goed heeft overgenomen. Vondt Fifa vaak te veel maak maar actie en probeer er langs te gaan in plaats van ook goede en snelle combinatie met simpel weg draaien.

Over het feit van de keeper, daar wil ik nog wel een puntje aan toevoegen. Er zit echt een enorme bug in het spel. Vanaf de zeikant kun je met een geplaatst schot van een meter van achterlijn heel simpel een keeper passeren met een klein beetje oefening. Dit is echt onrealistisch makkelijk. Vooral de IA zelf maakt hier veel te vaak gebruik van. Heb in 1 week demo en 2 dagen spelen al meer dan 50 goals gezien op deze manier.
Ik ben zelf ook een fervent PES speler maar ook in PES zitten al van die exploits sinds weet ik hoe lang.

PES 2014 ook met vrije trappen, niks geen ingewikkelde draai of curve aan de bal geven, nee gewoon op de winkelhaak van de goal mikken net er onder, + - half balkje vanaf 25 meter en de bal vliegt er keer op keer schitterend in, kruising of binnenkant paal/lat, is echt geen kunst aan meer. Het was voor mij op een bepaald moment zo erg dat ik meer uit vrije trappen scoorde dan uit Penalty's kwa percentage. Of als de keeper van de tegenstander een vrije trap neemt vanwege buitenspel, gewoon gelijk vol vierkantje indrukken en je aanvaller schiet de bal in één roei zo in het lege goal waar de keeper net had besloten om heen te lopen. Dat is nog wel wat aan te doen door zo'n bal niet met de keeper te laten nemen maar de vrije trappen op de goal zijn bijna niet te keren, soms helpt het om een mannetje op de korte hoek neer te zetten naast de keeper maar zelfs dan gaat ie er vaak in.

Elk spel heeft zo wel zijn bugs denk ik.
Ja maar ik vind dat dus echt jammer, dit komt realisme en de ervaring van een spel toch echt niet ten goede.
Over realisme gesproken: ik las elders dat in de career-mode je Suarez pas bij Barcelona mag opstellen als z'n schorsing IRL is afgelopen. Dat is toch wel weer een mooie vondst/easter-egg* (* doorhalen wat je niet van toepassing vind).

Voor FIFA16 voorspel ik de toevoeging van een kapper, die in de rust het haar van Christiano Ronaldo komt bijwerken ;)
ik vind er maar weinig vernieuwing aan in feite nog het zelfde concept als op de c64 ...
Tot hoeverre valt een voetbal spel te vernieuwen? je kan er allemaal extra's in gaan maken maar het draait uiteindelijk om de gameplay. Voetbal = voetbal
wat mij opvalt is dat als je met Sigthorsson speelt, de (Engelse) commentator 'm bij de voornaam noemt :D
Dat was in FIFA 14 al zo :)
Elk jaar krijgt Fifa goede reviews en koop ik het spel om er achter te komen dat de irritatiepuntjes pas na een uur of 10 spelen goed naar voren komen. De demo wel weer geprobeerd, maar 2 x in een aanval af flluiten ( echt dicht bij de goal) voor de rust en rare animaties. Ik sla iig nu eens een jaartje over en stort me voor de verandering eens op NHL dit jaar. (Incomplete versie ik know maar voor mij maakt dat niet uit)

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 22 juli 2024 19:50]

Licht dan ook even toe welke irritatiepuntjes dat zijn, daar ben ik wel naar benieuwd namelijk.
Want ik irriteer me ook vaak genoeg hoor, maar dat komt gewoon omdat het voetbal is! Een echte voetbalwedstrijd heeft ook zo zijn irritaties (spelers die domme dingen doen, pech, scheidsrechterlijke dwalingen etc.) maar dat vind ik realistisch, dus ik zet me er gewoon over heen.
Heb je ff ? :P :+

Nee maar ik speel eigenlijk alleen maar tegen de ai of local multiplayer dus de irritaties zitten hem vooral in de eerste optie.

Als je een sliding uitvoert dat degene die je getackeld heeft toch nog eerde de bal heeft of dat één van de je andere teamspelers over je heen valt.

Mindere teams die ineens een aanval opzetten alsof het voetbalgoden zijn. Dus bijvoorbeeld een lange bal naar voren direct uit de lucht in de hoek geschoten. Aanvallers die dom voor blijven hangen ipv even voor de verdediger te stappen als ze aangespeeld worden. Hoe dan ook (en dat kan persoonlijk zijn) is dat mijn niveau precies tussen semi-pro en pro inzit. Bij de eerste optie win ik met 6 - 0 en bij de 2e is het 80 % van de tijd gelijkspel. Je kan natuurlijk met de sliders tweaken maar de juiste afstelling heb ik nooit gevonden.

Mijn niveau is redelijk constant met Fifa en toch heb ik het gevoel dat je af en toe niet mag scoren van het spel en vaak kan ik aan de manier dat de ai met de bal omgaat al zien dat ze gaan scoren (en dan zijn ze nog op de eigen helft). Het lijkt wel een scriptje om een soort realisme in te brengen die me totaal niet aanstaat.

Het niet door kunnnen drukken bij een wissel en soms zelfs uitgooi en het commentaar wat maar niet lijkt te verbeteren (engels). Spaans is even leuk als afwisseling, maar aangezien ik het niet versta gaat dat ook snel vervelen :+ Fifa 14 heb ik korter gespeeld dan elke voorgaande editie, want als ik het pas nog had gespeeld dan had ik nog veel meer punten kunnen opnoemen.

Fifa 10 en 11 met veel plezier gespeeld, maar er veranderd zo weinig in de jaren dat de gebreken me steeds meer gaan opvallen. Ik hoop dan ook dat PES weer eens in volle glorie op staat en er weer meer verschillende doelpunten mogelijk zijn. Bij Fifa heb ik toch altijd een circulatie van 5 verschillende doelpunten (meestal over de vleugels en hoog voor of het 1-2tje voor de man) en heb ik totaal niet het gevoel dat de bal een eigen willetje heeft.

In 14 was het scoutingsssysteem ook nog eens behoorlijk kl*te en aangezien manager mode mijn favo mode is was dat ook een behoorlijke irritatie. Nouja genoeg voorbeelden voor nu denk ik en zo is er nog een hele waslijst waarschijnlijk, want er komen er steeds meer omhoog borrelen hier :)
Weet niet maar vind de presentatie en player movement ongekend slecht, zijn net marionet poppen die bewegen.. Dit kan toch niet
Ondanks alle mocap en scripting ziet de animatie er nog steeds houterig uit idd, maar dit heeft ook te maken met de ronduit slechte belichting en de spelers wiens huid er als plastic uitziet.
Is dat de ps3 versie? Vond de demo namelijk ook heel houterig overkomen.
Anoniem: 146100 @BigF2529 september 2014 09:34
Volledig mee eens. Ik snap deze review van geen kant, ik vind dit de slechtste FIFA in jaren. Mannetjes rollen als gekken bij de minste beweging, keepers zijn werkelijk waardeloos en de game is nog nooit zo 'unresponsive' geweest. Vaak wordt er nog steeds niet uitgevoerd wat men indrukt op de controller.
Anoniem: 288999 27 september 2014 13:47
In FUT seizoenen kom ik in divsie 9 (PS4) al gigantisch veel met echt geld gekochte teams tegen. Zo is de leukigheid en eerlijke competitie op FUT er ook wel snel af. Op FIFA 14 was het nog wel te doen om met een veel minder team te winnen tegen een sterrenteam waar iemand minimaal 50 euro voor had betaald, maar dat is nu vrijwel onmogelijk. De snelheid op FIFA 15 is een stuk hoger en verdedigen een stuk lastiger, een Hazard is nu echt vrijwel niet meer te stoppen met een gemiddelde verdediging.

Hopelijk gaat EA hun ''nieuwe ban beleid voor cheaters'' ook echt toepassen, maar ik zie het somber in. Het zal wel weer bluf zijn.
hoeft niet eens met cheaters te maken te hebben er zijn mensen die meteen 200 euro PSN kaarten bij hun fifa kopen om meteen een sloot aan pakketjes te kopen. (vraag me niet waarom volgensmij haalt het een beetje het FUT spaar idee weg)
Ik heb het spel nu een tijd gespeeld, en waar ik gek van wordt is de hoeveelheid tijd dat FUT volledig de knoei in gaat. Inmiddels meer dan 20 wedstrijden gespeelt, en zeker 5 wedstrijden dankzij EA servers gewoon opnieuw moeten spelen.

Daarbij sluit ik me ook aan op n8n... Het voelt vaak stroperig... Als je een bal naar iemand wil overspelen dan komt min de helft van de gevallen bij een andere speler... Als je een speler vrij hebt staan is dat deze niet adaptief is om de juiste speler aan te spelen.

Al met al is het een geinig spel, maar ik mis gewoon de souplesse nog steeds...
Waarom neemt de reviewer dat stroperige dan niet mee in zijn review? het lijkt nu net of iedereen het anders ervaart...

[Reactie gewijzigd door Dessie op 22 juli 2024 19:50]

Ik vermoed omdat de reviewer al ettelijke honderden uren gameplay in FIFA heeft zitten en nuance ten opzichte van de vorige editie duidelijker worden ervaren. Met de honderden uren leer je ook de gameplay door en door kennen waardoor '15 relatief snel aan zal voelen. Ik speel een paar potjes FIFA per jaar en bespeur dat ik het een traag spel vind*, '15 is iets minder traag maar nog steeds vind ik het buitensporig irritant.

* Laatste footy die ik volhard speelde was PES 5
Ik ervaar dit precies hetzelfde. Ook ik had na 4 potjes al ontzettend kramp omdat er 2 seconden niets gebeurt als je een speler een kant op stuurt. Het maakt het wel meer realistisch maar god god, zo onspeelbaar.

Fifa 13 is de laatste fifa die ik gespeeld heb op de 360. Dat was veeeeeel responsiever, dit is echt hele dikke ingedikte stroop, geeft mij ook een gevoel alsof de ps4 het niet aankan en dat is nou net niet het gevoel wat ik had verwacht bij mijn upgrade naar de current generation. :|

Mijn oordeel over de game, matig...en daar baal ik stevig van.

[Reactie gewijzigd door power_user op 22 juli 2024 19:50]

Anoniem: 24417 @n8n27 september 2014 13:41
Ik ken het, zelf ben ik nog steeds actief PES6 speler; als je dan aan moderne FIFA's of PES'en gaat is de traagheid echt extreem. Merk gelijk dat ik kramp krijg in mn vingers omdat ik uit half onbewuste frustratie de knoppen te hard indruk zovan 'schiet nou op' haha
Heb me met name gefocussed op de gameplay, zowel qua ervaring als de review maar die vind ik bij FIFA al jaren ondermaats. Alles voelt stroperig en ik heb totaal niet het idee dat ik controle heb. Heeft ongetwijfeld te maken met mijn skillset maar het is voor mij 1 en al frustratie, alsof elke input 5 seconden bedenktijd met zich meebrengt. Moet wel zeggen dat het ten opzichte van '14 een enorme verbetering is qua souplesse dus voor de ervaren liefhebber is het ongetwijfeld een vooruitgang. Voor mij past de gameplay als het ware niet als een handschoen en dan heb je gewoon pech.
Ze hebben het nog niet eens over de emotie van spelers en dan vooral ook het publiek gehad, op uitzondering van het stukje van de sfeer in het stadion.

Verder is deze review heel compleet.

Ik had de demo al gespeeld en ik was voor het eerst weer zeer onder de indruk van fifa 15. En dat voor op de Playstation 3. Op de pc werkte de Demo niet goed, icm controller.

Overal een mooie game. :)
bij mij werkte de demo niet eens zonder het instaleren van Windows Media player <~ iets wat je er juist afgooit vanwege de gigantische rommel dat het is.
Prima spel, voor consoles zoals de ps3 en xbox360 valt de game mij zwaar tegen, heb al veel mensen meegemaakt die hierdoor hun console verkochten en overstapten naar een PC, PS4 of xboxOne.

Op de PC geen enkel probleem alleen idd soms wat lag spikes, waar dit door komt is mij nog altijd een raadsel, dit kwam namelijk ook altijd bij FIFA 14 voor...
De tussenfilmpjes, verschrikkelijk. Ik wil gelijk verder kunnen en niet eerst een halve minuut rotzooi bekijken.

Maargoed, dat halen ze er nóóit uit
Dat draagt inderdaad erg bij het gevoel van stroperigheid en is een van de meest ergerlijke eigenschappen van een game ooit. Quicktime events zijn heilig naast niet te skippen overbodige filmpjes. Wat ook weer een naar bijeffect is dat je tijdens spelhervattingen niet je tactiek om kan schakelen met de pijltjes, daar kan ik met m'n kop niet bij zo belachelijk vind ik het. Tijdens een inworp/whatever: nee, pijltjestoetsen doen niks. 2 seconden later ben je aan het maneuvreren en dan moet je met die pijltjes lopen kutten terwijl je een loopactie maakt. Onbegrijpelijk.
In Fifa 14 kon je aan het einde van een wedstrijd snel het filmpje skippen en weer een nieuwe match zoeken. In Fifa 13 moest je wachten tot je tegenstander ook deed skippen, maar vele lutsers deden als ze winnen dat niet.

Waarom EA nu een onskipbaar eindfilmpje weer heeft ingevoerd is mij een raadsel. Ik wil voetbal spelen, niet een minuut naar onzinnige filmpjes kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.