Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

FIFA 15 is vanaf 25 september te koop in Nederland, zo heeft EA tijdens zijn E3-presentatie bekendgemaakt. De makers beloven met verbeteringen in de Ignite Engine meer 'emotionele intelligentie' in het voetbalspel te brengen.

David Rutter van EA Sports presenteerde de game maandag op de E3-persconferentie van uitgever Electronic Arts. Hij stelt dat de gameplay van FIFA-games grotendeels in orde is en dat er daarom veel werk is verzet voor de presentatie en beleving tijdens het spelen van een potje voetbal. In de trailer van FIFA 15 valt te zien hoe de ontwikkelaars hoger hebben ingezet op zowel het emotionele vertoon van het publiek in de stadions als de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen van de spelers.

Naast het weergeven van meer emoties met behulp van de Ignite Engine, zal FIFA 15 meer controle bieden over het spel. Zo is bijvoorbeeld het physics-systeem aangepast om er zo voor te zorgen dat de bal-effecten realistischer zijn. FIFA 15 komt op 25 september uit voor de Xbox One, PlayStation 4, PS3, Xbox 360 en Windows.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Emotionele intelligentie is mooi om te zien, maar ik wacht nog steeds op wat meer chte intelligentie en identiteit bij spelers/clubs.

Het komt nog steeds te vaak voor dat spelers in de baan van jouw schot lopen, de bal zonder reden over de zijlijn lopen, keepers met vreemde capriolen, medespelers die niet goed meedoen met de aanval. Het zijn geen game breakers, althans niet voor mij, maar kleine ergernissen die anno 2014 toch wel aangepakt mogen worden.

Een ander punt is identiteit. Tot op heden maakt het niet uit of je tegen De Graafschap of Barcelona speelt. De computer hanteert altijd dezelfde manier van aanvallen en spelen in het algemeen. Natuurlijk zul je makkelijker van eerstgenoemde winnen, maar dat is niet het punt. Als ik tegen Barcelona speel, zou ik graag ook wat van dat tikkietakkie willen zien. En tegen een (mindere) Engelse club wat meer ouderwets kick-and-rush voetbal. Ook gewoon een aanpassing van de speelstijl bij de tegenstander zou al te gek zijn: Dat de CPU 'weet' dat het tegen een veel sterkere tegenstander speelt, dat het dan ook een andere, meer verdedigende, tactiek kiest. En dat het beseft dat het bij een 5+ tegen 0 achterstand geen moeite meer hoeft te doen om tegen het einde van de wedstrijd nog even flink aan te zetten.

Of is dat nog niet mogelijk met de technologie die tot de beschikking staat?

[Reactie gewijzigd door Brainsnack op 9 juni 2014 23:27]

de bal zonder reden over de zijlijn lopen, keepers met vreemde capriolen, medespelers die niet goed meedoen met de aanval
Het is jammer dat dit soort dingen al jaren in FIFA voorkomen. Dat hoort gewoon niet.

Maar ze voegen altijd meer nieuwe features toe waarmee ze meer dan eens de kern van het spel weten te verpesten. Realisme is bij een voetbalspel niet altijd gewenst voor fijne gameplay. Het trage omdraaien of laat reageren van (zelfs de top)spelers.

Persoonlijk: Wanneer ik een casual potje speel, wil ik gewoon spelen, niet moeilijk doen met opstellingen, tactieken en wissels.

Andere tactieken toepassen per team is heel goed mogelijk. Dat zijn gewoon een tiental variabelen waarmee gespeeld kan worden. Volgens mij kun je dit voor je eigen team ook wel instellen. Technisch erg simpel, alleen data verzamelen per team is wat lastiger.

[Reactie gewijzigd door Tk55 op 9 juni 2014 23:50]

Op fifabenelux.com kun je de hands-on al lezen, ziet er heeel goed uit!!!

http://www.fifabenelux.com/fifa15/fifa-15-hands-parijs/

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 9 juni 2014 23:16]

Ja zag hem ook wel staan, de nieuwe features zien er echt heerlijk uit, kan niet wachten op de demo! En je shirtjes kunnen eindelijk vies worden!!! _/-\o_
Iedereen lijkt te vergeten dat er bij Fifa 14 qua gameplay nog heel veel mis is. Het speelt wel leuk (ik ga Fifa 15 ook zeker weer kopen), maar de AI van de keeper is slecht. Kopballen zijn OP en snelle spelers kunnen langzamere spelers vrij moeilijk voorbij sprinten.
Bij Fifa 15 heb je waarschijnlijk dat die dingen gefixt zijn, maar dan zijn afstandsschoten opeens OP. Zo gaat dat altijd met Fifa.
Super fancy al die grafische en sfeer updates, maar Fifa 14 is nog lang niet realistisch en gebalanceerd.

Die hands-on op FifaBenelux is dan ook positief over dingen die niks met gameplay te maken heeft. Het enige gameplay gerelateerde is:
"De spelers lijken net iets beter te bewegen, waar het in FIFA 14 soms nog wat lang duurt voor een speler omdraaide, in FIFA 15 lijkt dit alles wat meer responsive".

Wat ook vergeten wordt. Is dat als je online speelt je soms al die filmpjes moet afkijken, als je tegenstander niet op doorgaan drukt. Krijgen we nu nog meer van die filmpjes die je na 5 potjes al gezien hebt en daarna niet meer interessant zijn?
Ook heeft een tegenstander soms gewoon bagger internet en dan loopt jouw potje (jij met 150Mb internet) ook gewoon traag.
Sommige potjes duren hierdoor een half uur in plaats van een kleine 15 minuten. Leuk hoor...

Ik zeg het nog maar eens: ik vind het jammer dat Fifa geen goede concurrentie heeft zoals NBA Live dat van NBA2K heeft.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 9 juni 2014 23:39]

Volledig met je eens Fleximex. Vol verwachting zat ik te wachten op de aankondiging van Fifa 15. Even wat simpele dingetjes op een rijtje die volgens mij de volledige Fifa 15 community graag zou willen zien, en absoluut niet onrealistisch zijn:

- Aanpassingen scheidsrechters en regels. Bijvoorbeeld voordeel toepassen bij buitenspel momenten. Aan doorgebroken spelers mag ook wel wat gedaan worden. Met shirtje vasthouden kun je een doorgebroken speler stoppen en met geel wegkomen.

- Champions League en Europe League. Tuurlijk is dit gebonden aan licentie's, maar als de geruchten kloppen was de licentie met Konami ten einde.

- Online Co-op Carriere. Kan toch niet al te moeilijk zijn?

Dit zin zo maar even 3 puntjes. Nogmaals: 3 puntjes. Waar hebben we het over? Je hebt een ontwikkelteam dat een jaar de tijd heeft om een spel (wat eigenlijk al volledig staat) te verbeteren. En waar kom je dan mee aan:
- Een nog realistischer bewegende Messi
- Een nog duidelijker gezicht van Pique
- Emotie's van spelers en publiek

Applausje voor EA. Alleen het 3e puntje vind ik een pluspunt. Ik hoef niet te zien hoe ze Messi perfect nagemaakt hebben. Ik wil dat alle andere duizenden spelers realistischer bewegen.

Ik hoef niet te zien hoeveel haren er op de baard zitten van Pique. Geef liever de 10.000 spelers die nog niet eens een in-game afbeelding hebben een plaatje.

Emotie's van spelers en publiek klinkt dan wel weer als een toffe feature. Scoor je een goal in de Champions League finale: het publiek juicht 3 seconde en vervolgens is het doodstil. Goed dat ze daar wat aan doen.

Maar echt EA: FIX DIE SCHEIDSRECHTERS. Buitenspel, doorgebroken spelers, en dat ongelooflijke irritante in de weglopen van die klote scheids.

Natuurlijk ben ik zo stom om het spel gewoon weer voor 60,- te kopen, want Fifa is n van de weinige spellen die ik een heel jaar kan spelen, maar als alle grote features van 15 nu al aangekondigd zijn, is het wederom pure geldklopperij.
over NBA2k gesproken NBA2k14 voelt zoveel echter aan qua publiek en emoties van de spelers. In pes is dat ook veel beter, n van de weinig dingen die ik beter in Pes maar toch. Ik mis dat gevoel dat spelers ook echt boos blij verdrietig kijken in plaats van die makke animaties.

Daarnaast lopen spelers zooo belachelijk vaak elkaar nog voor de voeten. En zijn er nog te veel gekke momenten die verkeerd gescript zijn. (voorbeeld) van de week had ik een wedstrijd waarin ik de bal vanaf het middenveld diep gaf op de rechts buiten. Wat gebeurd er ik wordt geforceerd om met de spits ineens in die richting te rennen automatisch die buitenspel staat. Deze spits stond niet bepaald in de buurt van de bal maar het spel beslist ineens nee nee nee die pass moet niet naar de buitenkant, die pass moet naar die speler die minder in de buurt staat en BUITENSPEL staat omfg... kans weg.

Zoveel vrijheid is er echt nog niet in het spel en die intilligentie is nog ver te zoeken. Ze zeggen elk jaar over de zelfde punten oh wow dit wordt nu beter maar toch blijven veel irritante bugs erin.

Nog zoiets die scheidsrechter, voor de gekste dingen fluit de scheids. Maar er zijn nog te veel momenten waarin je gewoon lomp wordt weggebeukt vastgehouden neergehaald zonder dat er een vrije trap komt. Daarnaast geeft de scheids bij bepaalde harde overtredingen nooit een kaart maar doet ie met zijn handjes zo van niet meer doen, terwijl ik anders door kon breken.

De scheids fluit op de raarste momenten af. Ik was bezig met een corner fluit de scheids af, lol waarom? Of is dat realistisch omdat ie is omgekocht ofzo was dat de inteligente toevoeging van Fifa?

Nja ik kan nog wel even doorgaan lol
Dit was vroeger ook al, geen idee waarom ze vuile shirtjes hebben verwijderd... maar goed, zo zijn er wel meer features verdwenen of veranderd die wel mochten blijven. Zoals de intro waarbij je tussen de supporters door ging...

Ik vind het jammer dat ze Messi nog steeds op de cover hebben staan :( Zoveel andere opties...

[Reactie gewijzigd door matthewk op 9 juni 2014 23:41]

Ik vond het in de presentatie vooral overkomen als een Fifa 14 met kleine patch. Erg weinig vernieuwingen en ook grafisch weinig verschil. Had toch wat meer verwacht. Enige reden voor mij om hem te halen is dat de toernooimodus er weer in zit. Wat op zich ook niet heel raar is, gezien er volgend jaar natuurlijk geen WK of EK is :X
Inderdaad, en als ik onderstaande tekst lees denk ik ook niet aan de meest vernieuwende FIFA game. Het zijn vooral wat kleine gameplay wijzigingen + wat optische veranderingen.
Een van de grootste merkbare wijzigingen is het veld. Waarin we voorheen altijd op grasmatten speelden die niet leken te lijden onder al de 22 spelers is het veld in FIFA 15 tot leven gekomen. Tijdens de wedstrijd blijven de voetstappen van de spelers staan, het veld zal gedurende de wedstrijd slechter worden. Er blijven sporen van de slidings zichtbaar

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 9 juni 2014 23:23]

Als eindredacteur van het benoemde artikel wil ik graag iets rectificeren. Op het moment dat het artikel is geschreven waren de overige gameplay elementen nog niet bij naam aangekondigd door EA. Daarnaast heeft de auteur van het artikel niet heel erg veel tijd gehad voor FIFA 14, waardoor hij het moeilijker vond om goed de gameplay veranderingen op te merken. Wij, als FIFA Benelux zijnde, zullen in de komende dagen een tweede impressie plaatsen welke meer op de gameplay gericht is.

Lang verhaal kort maken; Hecht nu nog niet te veel waarde aan de gameplay aspecten die in de hands-on benoemd zijn. Daarnaast heeft EA nog 3 maanden om van alles te tweaken etc.
Oh dat kan zeker, maar alsnog van wat er getoond is met trailers en presentatie vind ik het weinig wereldschokkend. Het is fijn dat ze dingen finetunen maar daar haal ik geen game voor. Ik haal hem voor nieuwe dingen en dat lijkt nu wat mager te zijn.
In mijn ogen is het altijd moeilijk te oordelen over gameplay features, als je de game zelf nog niet gespeeld hebt. Want met veel tweaks en deze vernieuwingen denk ik zeker dat de gameplay van FIFA ng beter kan worden. Daarnaast zullen de nodige gamemodes/gamemode verbeteringen de game ook erg verbeteren.

Dit was slechts de eerste aankondiging van de game, waarop je deze nog niet mag afrekenen imo :P
Klopt wederom, maar als ze er meer in hadden gestopt, had de trailer ook langer geweest ;)
Daarnaast heeft de auteur van het artikel niet heel erg veel tijd gehad voor FIFA 14, waardoor hij het moeilijker vond om goed de gameplay veranderingen op te merken.
Bedankt voor je reactie, maar is het niet een vreemde keuze om een redacteur die weinig ervaring met FIFA 14 heeft een stukje over de hands-on van FIFA 15 te laten schrijven?
Dat klopt. Maar soms is het gewoon erg moeilijk. Zowel om van iedere auteur te verwachten dat die een Next Gen console heeft voor FIFA 14. Daarnaast is iedereen in de community vrijwillig aan de site verbonden, waardoor er soms andere verplichtingen zoals werk / studie zijn welke het onmogelijk maken om naar een event te gaan.

Echter, zoals eerder gezegd, zullen wij binnen enkele dagen een tweede impressie plaatsen waarbij een verhaal wordt opgesteld door iemand die wl die FIFA 14 ervaring heeft.
Horen we niet nu al zo'n tien jaar hetzelfde wanneer er een nieuwe fifa uitkomt? Meer balcontrole, betere graphics, betere physics? Hoeveel verschilt fifa 15 nu echt van fifa 8 of 9?
Ja elk jaar dezelfde marketing zever en de games verschillen weinig jaar op jaar, maar als je fifa 9 en bv 12 naast elkaar legt. Merk je het wel verschil wel. Ben zelf geen fan, maar zoveel kwaad zal het wel niet kunnen om een keer of meer over te slaan.
Dat dacht ik dus ook en toevallig vorige week Fifa 9 met 14 vergeleken en dat is toch wel een wereld van verschil. Tuurlijk, het blijft een voetbalspel dus de basis zal altijd hetzelfde blijven maar de manier waarop is toch wel totaal anders.
Tja... wat wil je nog meer? ze kunnen niks toevoegen, het is een sport! Ik koop het alleen voor de nieuwe spelers en betere statics.
idd en nog steeds lopen ze elkaar voor de voeten. zelfs de beste spelers uit de wereld krijgen het voor elkaar om in n verdedigings of aanvals moment elkaar twee of drie keer achter elkaar te blokken.

In aanvallend opzicht heb ik zo vaak dat de spits gewoon voor me gaat rennen in buitenspel positie terwijl ik op de goal schiet. Ze doen niet eens moeite om weg te rennen.

In verdedigend opzicht struikelen ze zooo vaak over elkaar heen, 0 communicatie ook al als er niemand in de buurt is. Nadat ze over elkaar gestruikeld zijn gaat de tegenstander ervandoor en scoort lol.
Hopelijk zijn de OP corners gefixt :).

Verder ziet het er erg mooi uit. Vooral dat specifieke sfeertje in ieder stadion (YNWA voor Liverpool bijvoorbeeld) lijkt me erg gaaf.

Weet iemand of er ook nog nieuwe legende bij zijn gekomen?
Ben benieuwd of ze iets aan het transfer systeem gaan doen, de reden dat ik 14 niet heb aangeschaft. Anders spelen we nog maar een jaartje 13... Scheelt weer een paar euri. Ga EA geen geld geven voor een game met dergelijke ergernissen, moet wel leuk blijven. Maar we zullen zien, hopelijk beter dan 14.
Het is toch niet te geloven, ze willen meer emoties? Moet ik nu nog meer gaan schelden als casillas alle ballen pakt als spiderman?
Heheheh... je kent ze....

Real Madrid... het elftal van vier: Casillas, bale, Ronaldo en Benzema. De rest hebben we niet nodig...

[Reactie gewijzigd door conces op 10 juni 2014 08:33]

Ik hoop persoonlijk niet dat de gratis online Beta versie voor de PC, EA Sports FIFA World, die via Origin te downloaden is, de basis voor FIFA 15 is. (https://www.easportsfifaworld.com/) Deze voelt aan als een op sommige vlakken verbeterde FIFA 14. Het is wat mij betreft eigenlijk niet voldoende om dan FIFA 15 aan te schaffen voor het online gedeelte. Na een aantal dagen deze best vermakelijk te hebben gevonden ben ik weer terug gekeerd naar (de soms tenenkromende en irriterende seizoenen van) FIFA 14. En dat zegt wat, wat mij betreft dan. Ik hoop ook dat ze bij EA ook dit keer inzien dat de PC community ook een up tot date engine willen en niet achtergesteld moeten worden op de zogenaamde next gen apparaten. Het schijnt dat PC gaming trouwens weer in de lift zit: http://www.techspot.com/n...-pc-is-surging-ahead.html

[Reactie gewijzigd door conces op 10 juni 2014 06:57]

Ik denk dat ze die fifa world net gemaakt hebben om de zwakke pc's nog altijd een nieuwe fifa te kunnen geven, en dus fifa 15 wel met de next gen engine gemaakt is.
Benieuwd of de commentatoren dit keer wl alle spelersnamen kunnen opnoemen van bijvoorbeeld Ajax. Daar steken ze ook te weinig moeite in vind ik zelf.

[Reactie gewijzigd door SPOXYWOXY op 10 juni 2014 08:32]

Iemand een idee waarom ze niet voor WII U uitbrengen?