FIFA 15 Review

Kampioen terug aan de top

Volledige behandeling voor pc-versie

FIFA 15 scoort vooral waar het moet scoren: op het gebied van de gameplay. Het spel voelt lekker vloeiend aan, en is daardoor leuk om te spelen. Samen met de prachtige presentatie en de nog sterker voor de dag komende spelmodi FIFA Ultimate Team en Seasons, maakt dat FIFA 15 de beste FIFA-game van de laatste jaren. Het spel kent best wat minpuntjes, zoals kleine rariteiten in de gameplay en een tegenvallende carrièremodus, maar die wegen lang niet op tegen de veel belangrijkere pluspunten. Als een voetbalspel lekker speelt, is de belangrijkste strijd immers al gestreden.

FIFA 15, PS4

Prijs bij publicatie: € 55,-

Vanaf € 26,90

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (6)

Het zal liefhebbers van de serie niet zijn ontgaan: afgelopen week verscheen EA's jaarlijks terugkerende voetbalgame FIFA weer in de winkels. Met FIFA 15 hoopt EA Sports de met FIFA 14 gelegde basis verder uit te bouwen. Dat spel was op papier immers de eerste 'next-gen'-FIFA. Zoals we op de E3 al aangaven: FIFA 15 lijkt vooral te laten zien waarom FIFA 14 achteraf misschien niet aangemerkt had moeten worden als een next-gen-game. EA leerde er desondanks de dit jaar toegepaste lessen mee, en bracht de nieuwere engine en passant ook voor het eerst naar de pc. Alleen dat al is natuurlijk een prima opmaat voor de release van een nieuwe FIFA.

Dat de pc-versie dit jaar ook de volledige behandeling krijgt, is iets dat Electronic Arts maar al te graag van de daken schreeuwt. Het bedrijf werd vorig jaar immers bekritiseerd omdat de pc, hoewel in potentie voorzien van veel krachtigere hardware, niet dezelfde behandeling kreeg als de Xbox One en de PlayStation 4. Dit jaar mag het platform dus wel meedoen met de grote jongens, en dat is maar goed ook. Het verschil tussen FIFA 15 op de Xbox One, PlayStation 4 en pc enerzijds en de versie voor de oudere consoles anderzijds is namelijk een stuk groter dan vorig jaar. Van de verbeteringen die we in de rest van deze review bespreken is namelijk weinig tot niets te merken in de oude versie, waardoor je feitelijk betaalt voor een luxe data-update in een nieuw doosje. Dat laten we verder voor wat het is, want deze review gaat dus over de versie die ontwikkeld is voor de nieuwere consoles en de pc.

De belangrijkste speerpunten voor die versie hebben we de afgelopen maanden al een aantal malen besproken op basis van eerdere speelsessies. Zo hebben we al gezien dat EA Sports dit jaar de nadruk legt op sfeer en beleving, en dat is op allerlei verschillende manieren te zien. Die elementen samen moeten ervoor zorgen dat het voetbal in FIFA 15 meer overkomt met datgene wat je op televisie ziet. Daarnaast blijven FIFA Ultimate Team en de Seasons-spelmodi een centrale rol spelen. Die spelmodi zijn overigens ook de reden waarom deze review een aantal dagen later verschijnt dan eigenlijk had gekund. Gezien de online prestaties van de EA-games die de laatste twee jaar zijn verschenen, vonden we het noodzakelijk om eerst te zien hoe de game zich houdt als het grote publiek zich online meldt, en dat kon uiteraard pas vanaf afgelopen donderdag goed worden getest.