Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Eigenlijk werd het Electronic Arts afgelopen jaar wel erg makkelijk gemaakt. De uitgever had het rijk alleen op de nieuwe consoles, omdat concurrent Konami zijn PES-game nog even alleen op de oudere generatie consoles hield. Reden daarvoor was dat de Japanners vonden dat een jaar ontwikkeltijd niet voldoende was om goed gebruik te kunnen maken van de extra mogelijkheden. Dat vonden we toen vrij ridicuul, maar nu we een jaar verder zijn en terug kunnen kijken, moeten we vaststellen dat Konami misschien wel gelijk heeft gehad.

Als er na de E3 namelijk een gedachte overheerst bij FIFA 15, dan is het dat dit eigenlijk pas echt de eerste 'next-gen' FIFA is; iets dat FIFA 14 ook al claimde te zijn. Zowel in gameplay, als in beleving, als in de graphics maakt FIFA dit jaar een flinke stap. Dat is voor fans van de serie uiteraard een positieve ontwikkeling, maar het zet de release van FIFA 14 wel in een ander daglicht en maakt dat wij een kleine 'sorry' naar Konami moeten sturen voor onze veroordeling van vorig jaar. Overigens: ook PES 2015 kwamen we tegen op de E3 en ook daarvan zul je binnenkort een preview kunnen lezen.

FIFA 15 bevat een serie interessante verbeteringen, maar voor ons stak er eentje bovenuit. We hebben ons de laatste jaren regelmatig afgevraagd wanneer EA er nou eens in zou slagen een realistisch veld te maken. De digitale groene zoden van FIFA leken meestal meer op een biljartlaken dan op een echt veld, en dat is in deze FIFA anders. Het veld loopt namelijk 'schade' op. Dan doelen we niet op fakkels die op een veld worden gegooid in een bekerfinale, maar op de normale slijtage die een veld doormaakt tijdens een voetbalwedstrijd. Op plaatsen waar veel gelopen wordt, zie je die slijtage ontstaan, en als spelers een flinke sliding maken komen de plaggen soms los van de grond. Het zorgt ervoor dat het veld realistischer oogt dan ooit en hoewel het voor de gameplay niet belangrijk is, zijn wij blij met deze verbetering.

The Kop en de Gelbe Wand

FIFA 15 ziet er overigens sowieso een klapje beter uit dan zijn voorganger, als we de getoonde beelden op de E3 mogen geloven. Zo is ook de belichting een stuk beter uitgewerkt dan voorheen, ogen de spelers nog realistischer en zien de stadions en supporters er weer verzorgder uit. Aan dat laatste heeft EA trouwens extra aandacht besteed. De makers willen de sfeer in het stadion beter nabootsen in FIFA, en dat moet mede bereikt worden door enkele iconische elementen uit stadions na te maken. Zo zul je in Liverpool The Kop zien, krijg je in Dortmund de indrukwekkende 'Gelbe Wand' voor je kiezen en zijn bij Boca de duizenden ultras op de tribunes te baas.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True