Door , , 87 reacties

"De laatste acht jaar waren echt shit, man. We zijn alles kwijtgeraakt. Zijn er PES-fans in de zaal? Jullie herinneren je de gloriedagen nog wel toch? Ja ... vanaf de intrede van de PlayStation 3 en de Xbox 360 is het allemaal bergafwaarts gegaan."

Aan duidelijkheid laat de net iets te hip voorkomende Adam Bhatti van Konami tijdens zijn presentatie op de E3 weinig te wensen over. Hij werkt net twee jaar voor het ontwikkelteam achter Pro Evolution Soccer, en moest de zes jaar daarvoor met lede ogen aanzien hoe zijn favoriete 'footie'-serie steeds verder achter kwam te lopen op concurrent FIFA. Op een groep hardcore PES-fans na, die simpelweg weigerden de overstap te maken naar EA Sports' voetbalspel, was de voetbalgame van grotendeels Japanse makelij vrijwel al zijn support kwijtgeraakt. De game was, enkele positieve uitschieters daargelaten, op elk vlak voorbijgestreefd door FIFA.

Gespeeld op: PlayStation 4
Verschijnt voor: Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, pc

De laatste jaren brachten verbetering, maar nog steeds was PES niet waar het zijn moest, ziet ook Bhatti. "Het probleem van de laatste PES-games is dat er steeds één bepaalde focus was. Het ging ofwel om de gameplay, ofwel om de sfeer, ofwel om de AI. Als we echt een stap willen maken, moeten we een game maken waarbij al die zaken tegelijk worden aangepakt en verbeterd. Onze fans moeten de game spelen en zien dat elk onderdeel ervan beter is dan in voorgaande jaren." Hoewel woorden maar woorden zijn - zeker op de E3 - weet hij te boeien. Het voelt alsof er daadwerkelijk een nieuwe wind waait bij de ontwikkelaar. Alsof er iets veranderd is waardoor de omstandigheden het nu mogelijk maken die gedroomde PES-game te maken. Al was het maar omdat de franchise dit jaar twintig jaar bestaat.

Die verjaardag gaat trouwens gepaard met een aantal speciale '20th Anniversary'-edities, al is nog niet echt duidelijk hoe die versies gaan verschillen van de normale versies. Wel duidelijk is dat de Braziliaan Neymar de cover van al die versies zal sieren. Ook duidelijk is dat je Pro Evolution Soccer ook de komende jaren kunt terugzien op de reclameborden bij Champions League- en Europa League-wedstrijden. Waarom? Konami heeft kort voor de E3 zijn exclusieve UEFA-licentie met drie jaar verlengd. Dat moet een lekker gevoel zijn. Het is immers een publiek geheim dat 'licentieveelvraat' EA de Champions League maar wat graag aan FIFA zou toevoegen, wat echter al jaren onmogelijk wordt gemaakt door het feit dat Konami de exclusieve rechten bezit op het gebruik van de officiële naam.

Von Mistelroum en Froibaad

Bovendien houdt het hier nog niet mee op. Op de E3 werden geen verdere aankondigingen over licenties gedaan, maar Bhatti verklapte dat dat begin augustus, tijdens de Gamescom in Keulen, wél zal gebeuren. Nu beperkten dat soort aankondigingen zich in het verleden regelmatig tot één of enkele teams, dus laten we vooral niet te vroeg juichen. Toch is elke extra licentie welkom voor de PES-spelers die al jaren gewend zijn aan namen als North London Red en Merseyside Blue. Wij missen zelfs de namen Von Mistelroum, Froibaad en Farzel Haar nog weleens.