Door , , 77 reacties

Dat in het voorjaar van elk willekeurig jaar een nieuwe FIFA-game wordt aangekondigd, is inmiddels geen nieuws meer. Zelden zal die aankondiging echter op zoveel hoongelach hebben kunnen rekenen als dit jaar. Niet alleen deed EA de aankondiging op de dag dat de inmiddels afgetreden FIFA-voorzitter Sepp Blatter herkozen werd; ook de inhoud van de aankondiging was tamelijk verrassend. Voor het eerst in de geschiedenis komt EA met een voetbalspel waarin ook met vrouwenteams kan worden gespeeld. Heel logisch, gezien de immer groeiende populariteit van vrouwenvoetbal, maar toch: de grappen waren niet van de lucht.

De kern van dat verhaal is dat EA Sports in FIFA 16 twaalf vrouwelijke nationale elftallen stopt, te weten Duitsland, de Verenigde Staten, Frankrijk, Zweden, Engeland, Brazilië, Canada, Australië, Spanje, China, Italië en Mexico. Van die landen heeft de ontwikkelaar alle speelsters nagemaakt en in het spel gestopt. Een voor ons lullig detail is dat de Oranje Leeuwinnen er niet in zitten. Dat betekent dat Anouk Hoogendijk, Vivianne Miedema, Lieke Martens en alle andere bekende en minder bekende namen van het Nederlands vrouwenelftal dus niet van de partij zijn.

Eerder vrijgegeven trailer van FIFA 16 waarin vrouwenvoetbal centraal staat

Hoe jammer dat ook is: we waren alsnog wel benieuwd naar deze nieuwe spelvariant binnen de langlopende voetbalserie. Toen we onlangs de kans kregen om de game alvast te spelen, werden daarom met veel nieuwsgierigheid de eerste potjes met vrouwenteams opgestart. Daarbij waren op dat moment alleen de nationale teams van Duitsland en de Verenigde Staten speelbaar, waarbij voor ons - bepaald geen kenners van het vrouwenvoetbal - de naam van de Amerikaanse keeper, Hope Solo, als enige nog een beetje bekend klonk.

Toen de bal eenmaal begon te rollen, bleek het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke varianten van voetbal in FIFA 16 al snel zichtbaar. In de eerste plaats ligt het tempo lager. Daarnaast zijn de animaties van de speelster behoorlijk anders. EA heeft een aantal speelsters naar de motion capturing-studio gehaald om de bewegingen van de vrouwen op een realistische manier in FIFA te kunnen stoppen. Nu we het toch hebben over het werk dat daarbij kwam kijken: ook het geluid is anders, en dan doelen we vooral op het commentaar. Zestig procent van de bestaande database van het commentaar moest opnieuw worden opgenomen. Logisch, want elke zin waarin naar het mannelijk geslacht werd verwezen, moest worden aangepast. 'Zijn schot' wordt dus 'haar schot', en ga zo maar door.

Ondanks alle aanpassingen voelt het vrouwenvoetbal in FIFA 16 uiteindelijk toch ook weer niet overdreven anders dan wat we gewend zijn, met her en der wellicht een kleine uitzondering. Zo lijken sommige snelle handelingen of moeilijkere lichaamsbewegingen niet helemaal mogelijk. Ook lijken de keepers van een nog bedenkelijker niveau dan bij de mannen al het geval is. Verder is het toch vooral hetzelfde spelletje. En dan is de vraag vooral: is de spelmodus serieus te nemen of toch vooral een gimmick? Met twaalf teams - die niet tegen mannenteams kunnen spelen - kunnen we ons voorstellen dat vrouwenvoetbal in FIFA 16 vooral leuk is om eens uit te proberen, maar niet veel meer dan dat.

Populaire gebruikersreviews