FIFA 16 Review

Niet langer de allerbeste

Debuut van vrouwenvoetbal

FIFA 16 slaagt erin realistisch voetbal te tonen in een game, maar daarbij hoort de vraag of ultiem realisme wel een garantie is voor ultiem spelplezier. Bij vlagen lijdt het laatste onder het eerste. Dat maakt de gameplay niet minder goed, maar heel af en toe wel iets minder leuk. Verder is het jammer dat de eredivisiespelers zo matig nagemaakt worden, dat het niveau van het commentaar al enige jaren stilstaat en dat de carrièremodus nog steeds met hetzelfde omslachtige scoutingssysteem werkt. Los daarvan kan FIFA nog steeds leunen op een uitstekende basis en een zeer breed spelaanbod, met daarin onder meer vrouwenvoetbal en een nog wat verder verfijnde Ultimate Team-spelmodus. Dat heeft tot gevolg dat FIFA 16 een goede game is, maar om aan de absolute top te blijven is meer nodig.

FIFA 16

Prijs bij publicatie: € 55,-

Vanaf € 10,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (5)

Nadat de FIFA-serie rond 2010 het stokje van Pro Evolution Soccer als beste voetbalgame op de markt overnam, begon het voetbalspel van EA Sports aan zijn meest succesvolle periode ooit. In de vijf jaar die volgden, zagen we FIFA uitgroeien van een wereldwijd populaire game tot een merknaam die veel breder wordt ingezet. Ultimate Team, waarbij je een team samenstelt van spelers die je aantreft in digitale pakjes kaarten, werd een doorslaand succes en via social media hield EA de interesse van de fans van de spelserie continu vast. Dat alles heeft ertoe geleid dat miljoenen gamers wereldwijd jaarlijks uitkijken naar de nieuwste release. Hun wachten werd deze week weer beloond, want vanaf donderdag ligt FIFA 16 in de winkels.

Dit is geen traditionele videoreview, maar een video waarin we FIFA 16 en PES 2016 tegenover elkaar hebben gezet om de sterke en zwakke punten van beide games duidelijk naar voren te laten komen. De tekst in de geschreven review gaat wel alleen over FIFA 16.

De game borduurt in alle opzichten voort op FIFA 15. Dat komt terug in het aanbod aan spelmodi, in de graphics en in de gameplay. FIFA 16 beschikt echter ook over een geheel nieuw onderdeel, dat niet eerder in een voetbalspel zat en tot nog toe exclusief is voor de FIFA-serie. In FIFA 16 kunnen gamers namelijk voor het eerst aan de slag met vrouwelijke spelers. EA Sports heeft twaalf nationale vrouwenteams toegevoegd aan FIFA 16. De gedachtegang daarachter is dat als vrouwenvoetbal een plaats heeft in het mondiale voetbal, het ook een plaats moet krijgen in FIFA. Dat is nu dus gebeurd.

Wat daarbij direct opvalt, is dat het Nederlands vrouwenelftal ontbreekt. Dat is voor ons jammer, maar wat de internationale verhouding betreft: onze dames vlogen er op het WK voor vrouwen dit jaar in de achtste finales uit tegen Japan, dat later de finale speelde en verloor van de Verenigde Staten. Wat dat betreft is het opvallender dat de verliezende finalist evenmin in het aanbod zit. Spanje zit er dan weer wel in, maar dat land overleefde de groepsfase niet. Op de selectie van landen valt dus best iets aan te merken. Maar goed, met FIFA 16 wordt een begin gemaakt. Waarschijnlijk zal het aantal vertegenwoordigde landen in de komende jaren toenemen.

Wie eenmaal aan de slag gaat met de vrouwenteams zal merken dat de gameplay niet opvallend veel anders is. De vrouwen hanteren in het spel min of meer hetzelfde tempo als de mannen en de beste spelers hebben dezelfde hoge beoordelingen. Of dat betekent dat de beste spelers van Duitsland en de Verenigde Staten inderdaad net zo goed zijn als Messi, Ronaldo en Robben weten we niet. Dat testen kan helaas niet, want vrouwenteams mogen alleen tegen andere vrouwenteams spelen. Begrijpelijk, maar ook wel jammer; met het Duitse vrouwenteam van het Duitse mannenteam winnen zou best leuk zijn geweest. Die beperking heeft mede tot gevolg dat gamers snel uitgekeken zullen zijn op de vrouwenteams; steeds hetzelfde toernooi met dezelfde twaalf teams spelen gaat natuurlijk snel vervelen.