×

Watch Dogs Review

Hacken, met een korreltje zout

Door , 283 reacties

Grafisch gezeur

Watch Dogs leek lange tijd een absoluut topspel te gaan worden, maar voldoet net niet aan dat hoge verwachtingspatroon. Dat betekent echter niet dat Ubisofts actiespel meteen slecht is. Het blijft vermakelijk om met 'vigilante' Aiden Pearce Chicago naar je hand te zetten en de vele vuurgevechten in je voordeel te beslissen. Ubisoft heeft er nooit een geheim van gemaakt dat Watch Dogs een franchise kan gaan worden. Wat dat betreft is dit eerste spel een prima basis voor een verder doorontwikkeld deel twee.

Pluspunten

• Veel content
  • Grote, interessante spelwereld
  • Omgeving gebruiken
  • Gevoel van macht
  • Soundtrack

Minpunten

• Basiselementen gameplay herhalen zich vaak
  • Interface kan beter
  • Schoonheidsfoutjes

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

"Wat ziet 'ie er goed uit hè?" Het is de standaardopmerking die we krijgen van een uitgever als we zijn nieuwste game mogen spelen. Zo waren we onlangs op bezoek bij Ubisoft, voor de review van Watch Dogs. We kregen een opwarmertje: met het oog op het multiplayer-gedeelte werden reviewers uit de Benelux uitgenodigd om de game een paar uur op het Nederlandse kantoor van deze uitgever te komen spelen, voordat ze thuis verder konden met de campagne. En dan kom je dus weleens een marketing- of pr-medewerker tegen in de buurt van de koffie-automaat - met die voorspelbare vraag tot gevolg.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360

Trailer: Ubisoft geeft een spoedcursus 'hoe Watch Dogs te spelen'.

Wat het bijna grappig maakt; mocht je als pr-medewerker aan het vissen zijn naar een positieve reactie, dan is 'Wat ziet 'ie er goed uit, he?' zelden de beste vraag om te stellen. Hoeveel games zien er immers zó verbluffend mooi uit dat alleen al de graphics de reviewer omver blazen? Dat zijn er niet veel, en om maar met de deur in huis te vallen: Watch Dogs hoort daar niet bij. De game oogt aardig en doet daarnaast veel andere dingen goed, maar verbluffend mooi? Nou, nee.

Overigens: ooit werden we nog wel door deze game weggeblazen. Dat gebeurde op de E3 van 2012, toen Watch Dogs voor het eerst werd getoond. Het spel maakte direct indruk, zowel met zijn originele setting als met zijn uiterlijk. We dachten destijds voor het eerst te hebben meegemaakt hoe 'next-gen' er uit zou gaan zien. Maar een jaar later, toen de next-gen consoles van de band rolden, werd duidelijk dat diverse andere games de grafische lat veel hoger zouden leggen en dat Watch Dogs er helemaal niet zo indrukwekkend uitzag. Ubisofts eigen The Division deed er bijvoorbeeld al een schepje bovenop. Ziet Watch Dogs er nu minder mooi uit dan destijds of is de game in onze herinnering gewoon mooier dan hij in werkelijkheid is? We durven het niet te zeggen. Feit is wel dat we de graphics tijdens de eerste uren van de game nogal vonden tegenvallen. We hoopten dat Watch Dogs zou laten zien wat de PlayStation 4 en Xbox One echt in huis hebben, maar dat viel aanvankelijk behoorlijk tegen.

We schrijven met opzet 'aanvankelijk'. Na verloop van tijd raakten we gewend aan het spel en begonnen steeds meer details op te vallen. Neem bijvoorbeeld de prachtige effecten met zonlicht. Waren we er eerst nog van overtuigd dat Watch Dogs grafisch teleurstelt; tijdens het spelen van de campagne moesten we steeds meer op die mening terugkomen. Net zolang tot we moesten concluderen dat de game er eigenlijk best goed uitziet op de nieuwste generatie consoles.

*