Door Jurian Ubachs

Redacteur

Welke kant gaat Call of Duty op?

Wat de trailer vertelt over Advanced Warfare

02-05-2014 • 14:35

186

Singlepage-opmaak

Nog veel te bewijzen

Hoewel er in diverse reacties zeker ook gewezen wordt op al het spektakel en op de mogelijkheden die alle high tech-snufjes de gameplay zullen gaan bieden, lijkt de meerderheid toch vooral teleurgesteld door de keuze voor opnieuw een setting rond moderne oorlogsvoering en de elementen die al zo vaak de revue passeerden in eerdere Call of Duty-games, terwijl velen wat meer afwisseling in de vorm van bijvoorbeeld een Tweede Wereldoorlog-game zeer welkom hadden gevonden.

Daarnaast bestaat voorlopig ook de vraag of het spel in de gameplay niet teveel gaat lijken op een game als Crysis. Er is echter meer niet dan wel bekend over Call of Duty: Advanced Warfare. Goed werkende gameplay kan uiteraard een wereld van verschil maken, en zelf zijn we vooralsnog goed te spreken over de gekozen setting rond de private militaire bedrijven. Rond Jonathan Irons en Atlas kan een meeslepend en intrigerend verhaal ontstaan, temeer omdat de verhouding tussen de PMC en traditionele legers een vrij accurate weerspiegeling van de werkelijkheid lijkt te zijn.

Call of Duty: Advanced Warfare verschijnt op 4 november en is vooralsnog alleen bevestigd voor de Xbox One. Het ligt echter voor de hand dat het spel ook beschikbaar zal zijn voor tenminste de PlayStation 4 en de pc. Waarschijnlijk maakt Activision op 4 mei, als de officiële 'World Reveal' gepland staat, meer details bekend over de game en de platformen waar het spel voor uitkomt.

Reacties (186)

186
177
69
6
0
77
Wijzig sortering
7 jaar geleden was deze zin ondenkbaar geweest:
Hoewel er in diverse reacties zeker ook gewezen wordt op al het spektakel en op de mogelijkheden die alle high tech-snufjes de gameplay zullen gaan bieden, lijkt de meerderheid toch vooral teleurgesteld door de keuze voor opnieuw een setting rond moderne oorlogsvoering en de elementen die al zo vaak de revue passeerden in eerdere Call of Duty-games, terwijl velen wat meer afwisseling in de vorm van bijvoorbeeld een Tweede Wereldoorlog-game zeer welkom hadden gevonden.
Wat kunnen trends toch veranderen. Van 2000 tot ongeveer 2008 waren de helft of meer van de shooters tijdens WOII, nu moet je hard zoeken en wordt er zelfs naar terugverlangd.
Mede doordat de grafische kracht en diepgang in games enorm gegroeid is. Waar het moderne thema nu vastloopt op herhaling en "been there, done that" zijn er voor het WO2 tijdperk weer nieuwe mogelijkheden om weer echt een cinematografische knaller voor dat genre te maken.

Probleem is echter dat ook een WO2 gaat floppen omdat de trend van de laatste 5 jaar van die halfgebakken games zijn. Het is zelden een solide game zoals HL2, altijd mist er wel iets dat ze bijv. de game gerushed hebben of weer juist teveel nadruk op graphics of voiceacting waardoor de gameplay of story ruk zijn ( en omgekeerd ). Ze moeten gewoon eens rustig de tijd nemen om een spel fatsoenlijk af te werken.. maar we weten allemaal dat een studio dan verkeerd zit bij Activision.

Daarnaast denk ik ook wel dat iedereen Modern combat moe is, net zoals het ook niemand geen reet meer interesseert wat er in Syrië/Irak/Afghanistan/Egype gebeurt. We worden er al 15 jaar mee bestookt.
Dat denk ik ook inderdaad.. Het gaat niet om de setting, het gaat om de game. Voor mij is het vooral perks en killstreaks wat call of duty heeft verpest. Niet de setting. Ook het iron sights shooting vind ik minder leuk dan het crosshair shooting. Maar dat was ook al bij call of duty 2 veranderd.
Ik snap dat COD:AW helemaal hot en trending is sinds de openbaring van het filmpje, maar om daar nou een heel geruchten artikel aan te wijden op Tweakers is een beetje zonde of niet?

De geruchtenmolen zal de komende tijd nog wel meer gevoed worden met allerlei zaken. Laten we eerst gewoon de officiële speelmomenten (om echte previews te maken) afwachten.
Ik blijf ze kopen, telkens met een zeer teleurstellend gevoel erna. Altijd een groot fan van Call of Duty geweest tot ze de dedicated servers eruit gehaald hebben, je kan niet eens meer kiezen wel team je komt, en word gewoon ergens gedropt.

Competitive play is hierdoor ook niet echt meer mogelijk, natuurlijk kun je altijd regels aanstellen, maar in Call of Duty 4, 2 en zelfs 5 en voorgangers was het allemaal nog mogelijk mods op een eigen server te instaleren. Nu maken mensen hacks/trainers om een custom game mode te injecteren in de game.

Hopelijk heeft Sledgehammer een beetje gevoel voor competitive play en brengen ze dit terug, zou veel doen voor de community.
Het is zo dat de developpers van Sledgehammer de voorbije twee jaar telkens aanwezig waren op de CoD World Championships en daar zeer aandachtig notes aan het nemen waren en gesprekken voerden met de spelers over hoe en wat ze anders wouden zien. Misschien is er op dat vlak hoop?

Ik vind dit artikel, en vooral de reacties, in alle geval zeer voorbarig. Want uit deze trailer kan je heel weinig afleiden van hoe het spel er uiteindelijk zal gaan uitzien, laat staan de gameplay. Het zal nog even afwachten worden tot we effectief iets nuttig daarover kunnen zeggen. Ik ben alvast hoopvol.
Zeker voorbarig de reacties, lijkt meer op een bash artikel op deze manier.

Persoonlijk vind ik cod games erg gaaf om te spelen en vermaak me dan ook zeer met bijna elke titel. Ik denk dat het alleen maar goed is om eens wat drastisch te veranderen aan de game, is het niks, dan hebben we BO3 weer volgend jaar.

COD fans blijven toch wel spelen, en ik denk dat ze hiermee extra gamers willen aantrekken.
Anoniem: 590106 @PatyYe2 mei 2014 16:38
Waarom blijf je dan de spellen kopen?

Dit is een vraag die ik mezelf en heel veel mensen de laatste tijd gevraagd heb.
CoD, Battlefield beide zijn grote cash cow's geworden zonder zicht of contact met de gamers te houden.

Dit is uiteraard mijn mening maar ik merk wel dat gamers meer pikken dan vroeger.
Vroeger : had het een slechte revieuw? weg ermee, niet kopen.

Tegenwoordig is dat niet meer... vindt ik jammer :'(
Waarom ik ze blijf kopen, ik wil het gewoon spelen en het gevoel krijgen van "vroeger", het gevoel van ja dit is leuk en nieuw. Momenteel heb ik het gevoel of het bij MW3 kwa gameplay is blijven plakken.
ik wil het gewoon spelen en het gevoel krijgen van "vroeger"
Dan vraag ik me af waarom je in vredesnaam deze spellen koopt.
Vroeger waren de spellen zoveel beter. 'Tuurlijk, op grafisch vlak zijn de moderne games superieur, maar kijkend naar de gameplay kan ik niet anders dan terugverlangen naar die goeie ouwe tijd van vroegah.

Tijden die als het aan veel uitgevers ligt, zo lijkt het, nooit meer terug komen.
ik speel nog steeds Modern Warfare 2... is gewoon het beste en leukste van allemaal!
Anoniem: 47000 @Dennis963 mei 2014 17:28
Het leuke van deze COD serie was nu precies het realisme, de geloofwaardigheid. Dat gaat steeds verder kapot en ik ben weg.
Nou daarvoor speelde ik
America Army 1.2.1 tot 3.x. // Online
Operation flasf point // offline
ARMA. Opvolger ofp // ofline

OFp2 heeft alleen naam mee van OFP // coop.

Cod en BF is allemaal fun maar wel nep.
Aansteller en dan toch uiteindelijk kopen.
Dat is niet de beste Call of Duty, dat vind jíj de beste! Mijn voorkeur gaat dan weer uit naar Call of Duty 2, lekker oldschool met simpele rifles rondrennen :D

Overigens erg gaaf dat ze Kevin Spacey een hoofdrol gegeven hebben, geweldige acteur (Bijvoorbeeld in House of Cards: http://www.imdb.com/title/tt1856010/?ref_=nv_sr_2)

Ik ben overigens nog niet helemaal weggeblazen door deze versie.. Het lijkt erg veel op Crysis met een ander sausje wat betreft UI, wapens en gadgets. Het is wat vroeg om te zeggen, maar ik laat deze denk ik aan me voorbij gaan. Het wordt een beetje 13 in een dozijn met elke keer weer die futuristische (onwerkelijke) setting, waardoor de afwisseling ondermaats is.
Op de PC? Had hem laatst opgestart maar kon alleen servers vinden waar mensen vlogen en andere rare mods hadden.

Betreft deze CoD ben ik nog verdeeld. Lijkt erop dat dezelfde engine weer verkocht wordt met een andere (single player) verhaal. Multi player zal wel op hetzelfde neerkomen. Maar aan de andere kant: Kevin Spacey :9~

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 24 juli 2024 20:38]

Je kon voor de Orginele reeks dus CoD en CoD2 private servers opzetten. In de Private Server kon je server mods installeren om bv ClanBase ladder automatisch te laten vullen. Of van iedere speler een record maken of realistic hits te gebruiken waarbij de hitbox kleiner werd en waarbij een rille meer schade aandeed dus 2 schoten in de torso ipv 4..

Maar ook fun mods waren beschikbaar zoals 0gravity mod. of mods waarbij iedereen in een clownspak rondliep :)
En als ze nu eens zorgen voor een moderne shooter met deze opties dan ren ik gelijk naar de winkel om het spel te halen.

Private servers, gerund door clans, gewoon geweldig.

Ladders, wars, custom maps gemaakt door de community, servers met mods, dát is wat ik mis in een shooter.

Vroeger (...) had ik een favorieten lijstje van servers die voor mij leuke mods of juist geen mods draaiden. Of juist servers met alleen maar custom maps heb ik me heel wat in vermaakt. Sommige maps waren ook echt geniaal in hun opzet.
Sniper maps heb ik altijd graag gedaan.

In een gezellige private server was het altijd leuk spelen.
Vaak komen ook spelers terug en leer je elkaar een beetje kennen.

Het anti cheat beleid is dan ook gelijk geen issue meer, want de eigenaren van servers hebben de controle over wat spelers wel of niet mogen.
Iemand die zichtbaar cheat werd er gewoon uitgekickt, al dan niet met een ban.

De goede clans hebben vlug een goede naam, want cheat vrij spelen en geen kinderachtig gedrag wordt door het grootste deel van de spelers zeer gewaardeerd.

Helaas zie ik dit niet meer zo snel terug komen.
Het is sneller geld maken met een half spel waar je dan 2 keer dmv dlc een map pack bij kan kopen. :(
Private servers, gerund door clans, gewoon geweldig.

Ladders, wars, custom maps gemaakt door de community, servers met mods, dát is wat ik mis in een shooter.
Zucht, waar is de tijd van SoFII

Ik ben echt al een oude knakker ...

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 24 juli 2024 20:38]

idd!!
Ik mis die shit
dat staat aardig los van elkaar.
ik denk dat iedereen het hier mee eens is; eigen servers is altijd geniaal geweest, niet voor niets dat dit soort games blijven draaien, en niet alleen bij CoD, denk bijvoorbeeld aan CS 1.6 (counterstrike) release: Sept 2003.
cs1.6 is van 1999 dacht ik
dat is 1.0 tot 1.5 geweest, september 2003 was de officiele start van 1.6 ^^
Probleem met private servers was altijd dat een deel van de private servers aldan niet thuis gehost of op het werk al snel een slechte naam kreeg. Deze "thuis" hosters speelde niet eerlijk. Wat het spel ook een slechte naam gaf bij somige spelers.

Terwijl Clan Servers vaak wat serieuzer aan het spelen waren niet alleen voor de fun maar ook voor de competitie..

Door servers te reguleren kwam ook de stats centraal te staan. dat leverde een voordeel op, cheaters werden eerder genotificeerd. wat tegoeden kwam van de eerlijke spelers. En geen slechte mods meer die het spel slechter deed lijken. Ik heb nog een folder op mn PC staan bij mn ouders. Waarop honderden CoD 1 en 2 mappen staan en mods voor clanbase competitie en voor MoH:AA zelfde..
Ja dat snap ik. Ik was echter op zoek naar een normale server of eentje met PAM.
Het feit dat Kevin Spacey meespeelt geeft mij al zin om het te spelen. :D
Ja dat Kevin Spacey 2x zn kop laat zien in een cutscene is echt een reden om een spel te spelen.... kijk dan gewoon een goede film.
Als een spel de diepte van een film kan bereiken, waarom niet. Ik verwacht er niet veel van, maar heb toch stiekem wel de hoop dat dit een hele andere insteek is.
Met die vreselijke lip sync en emotieloze uitstraling van Kevin Spacey's character, zal dit nooit dicht bij een film kunnen komen.
Er zijn zat games die de personages realistisch laten overkomen, maar dit ziet er gewoon niet uit en voelt zo nep.
Ben het wel eens dat de kwaliteit in de trailer beter kan. Maar zo erg vond ik het ook weer niet, en het kan eventueel nog verbeteren.
Helemaal waar ja. Bij bijv. gamekings doen ze alsof het helemaal perfect ''gecaptured'' is, maar daar snap ik niets van. Ook aan de handen zie je trouwens dat het nog steeds dezelfde gedateerde manier van animeren wordt gebruikt.
Maar die gasten van Gamekings zijn dan ook, een enkele uitzondering daargelaten, allemaal sneue figuren :')
Anoniem: 325629 @Nimmegeers5 mei 2014 21:41
zou je hem doen?
Dat is niet de beste Call of Duty, dat vind jíj de beste! Mijn voorkeur gaat dan weer uit naar Call of Duty 2, lekker oldschool met simpele rifles rondrennen :D

Overigens erg gaaf dat ze Kevin Spacey een hoofdrol gegeven hebben, geweldige acteur (Bijvoorbeeld in House of Cards: http://www.imdb.com/title/tt1856010/?ref_=nv_sr_2)

Ik ben overigens nog niet helemaal weggeblazen door deze versie.. Het lijkt erg veel op Crysis met een ander sausje wat betreft UI, wapens en gadgets. Het is wat vroeg om te zeggen, maar ik laat deze denk ik aan me voorbij gaan. Het wordt een beetje 13 in een dozijn met elke keer weer die futuristische (onwerkelijke) setting, waardoor de afwisseling ondermaats is.
Ik had inderdaad ook al het idee dat het meer de crysis kant op ging.
ik vind het erg jammer. maar ik ga deze dan ook niet kopen, volgens mij is dit gewoon een tussen liggende titel omdat trey arch misschien nog niet klaar is met zijn nieuwe technieken voor zijn call of duty game en stelt dat nog een jaartje uit. althans zo denk ik over deze titel.
Call of Duty 4 is de beste Call of Duty(aldus metacritic scores). MW2 is ook wel goed ontvangen, maar toch lang niet zo goed als Call of Duty 4 als je kijkt naar de user scores.
In ieder geval niet de kant op van elk jaar verplicht een "nieuwe" versie releasen.... Ik wacht liever een aantal jaar en wordt helemaal weggeblazen dan elk jaar maar een nieuwe HUD en wat wapens en levels.
Eens, enige probleem is dat veel originele CoD speler hier waarschijnlijk niet heel warm voor lopen. Ik vond het 'realistische' altijd het mooie aan CoD, futuristisch is prima, maar niet in CoD..
Aangezien CoD nu door 3 studios wordt ontwikkeld (die dus om de 3 jaar een eigen versie uitbrengen) zie ik dit niet snel gebeuren of 1 van de 3 studios moet het flink verpesten.
Nou mijn voorkeur is moderne oorlogs voering. En ja daar hoort bij dat de equipment dus game assets erg voorspelbaar worden.
Dat hoort nu eenmal zo een famas zal in elke game nogal op mekar lijken. De balans isue geeft dar twist aan. Soldaten in bepald leger en tijdperk ook zeer voorspel basr.

Een nieuwe gamebis meer een opfrissing van game engineben gameply wat hel subtiel kan en mag zijn.
Maar het verschil zit hem in de omgevingen en dus online mappen. En de wapen keuzes en welke land de legers konen.

Ik wordt iig goed voorzien met elk jaar een cod en dlc pack how ik mij wel zoet mee voor jaar.

En WW2 te beperkt met die oude wapens.
Future nou te fanta voor mij.
Dus... Call of Duty gaat nu, na de eindeloze copy-pasta van de game engine, maar gewoon concepten en verhaallijnen kopieren van andere games?

We hebben dit verhaal namelijk al zien langskomen in Metal Gear Solid 4... en ik durf al wel te zeggen dat dit in MGS4 tien keer beter zal zijn uitgewerkt.

*gaap* Nothing to see here.

Edit: MGS4 natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 20:38]

Ik moest ook even aan titanfall denken na het kijken van die trailer !

Maarja ook ik ben niet overtuigd. Ik vond de zombie mode van black ops 1 wel heel erg goed , met die easter eggs die er in zaten ook !

Zeer veel uren speelplezier van gehad met vrienden =)
*Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots zul je waarschijnlijk bedoelen. Deeltje 3 speelde zich af in de koude oorlog waar je met Big Boss moest spelen (toen nog Naked Snake).
Je hebt gelijk!
Crysis is denk ik niet de inspiratie geweest als ik zo naar de exo-suits kijk...
Bij sledgehammer hebben ze waarschijnlijk een dvd'tje van Elysium liggen want zelfs de decals lijken 1op1 overgenomen te zijn (ATLAS, REALLY? COME ON) .

Mocht het inderdaad zoveel weghebben van Elysium als ik op het eerste gezicht kan zien dan zou dit best eens vermakelijk kunnen worden maar ook wel weer typisch COD's: na een middagje heb je het wel gezien en is het repititie tot COD14/15?(waar zijn we nu ondertussen?).

Los van het "lenen" (stelen) moet ik zeggen dat dit de eerste COD is waar ik enigzins warm van wordt sinds MW1/COD4 en ook de graphics lijken voor het eerst sinds jaren weer een beetje het niveau van 2004 te ontstijgen (MW1 ziet er nog steeds beter uit dan MW3 bijvoorbeeld) en dat kan 10 jaar later echt niet meer.

Maar ach, het zal toch wel weer de best verkochte game van 2014 worden door alle 12 jarigen die massaal naar de winkel rennen als er iets met COD te doen is :/
heb toevallig gisteren nog crysis 3 zitten spelen, maar als je alleen naar die scene kijkt met die handschoenen en dit vergelijkt met crysis. i rest my case :). Vergelijking met crysis komt met name van de powerjumps & cloaking wat in deze trialer te zien is.
Predator?
En ook die was niet de eerste met cloaking tech en konijnensprongen :P

Begrijp me niet verkeerd Crysis heeft (als je dat wilt) een heel hoog spring en cloak gehalte en heb zelf alles aan Crysis spul (mijn Nanosuit rugzak staat hier naast mijn bureau te pronken) maar als ik een 1e link zou moeten leggen zou dat echt eerder Elysium dan Crysis zijn.

Grootste verschil zit hem toch in de realistischere techniek die COD/Elysium gebruiken.
Waar Crysis een volledig dekkend pak (2e huid) heeft waarbij nanoparticles de organische drager bovennatuurlijke krachten geeft is dat bij de EXO-suits van COD/Elysium niet het geval.
Deze werken zoals de EXO-suits die wij vandaag de dag kennen en gebruiken met hydraulische/pneumatische systemen (zij het een stuk beter).

Voorbeeld van een REAL-LIFE EXO-suit:
http://www.howtogeek.com/...theon-exo-skeleton-01.png

Elysium:
http://thepropstop.files....etaspecialitycostume9.jpg

COD (weinig screens nog van):
http://assets.vg247.com/c...duty_advanced_warfare.jpg

Crysis:
http://th07.deviantart.ne...amygdala_mars-d60nc7d.png

En voor lols ook nog Edge of Tomorrow (die nieuwe met Tom Cruise):
http://www.tomcruise.com/...dge-of-tomorrow-suits.jpg

FIJN WEEKEND MENSEN :D
Zou in ieder geval fijn zijn als de game niet als stront door een trechter loopt...

Ghosts was echt de druppel. Zag er niet significant beter uit dan MW3, maar draaide voor geen meter.
Weet je wat ik heb.
Ik heb dat alleen met IW en hun laatste uitgaves dat het zo k*t is.
Maar als ik dan kijk naar Treyarch met black ops enz, dan ben ik weer zeer tevreden over de spellen.

Grafisch hoeft het van mij niet echt vernieuwd te worden puur de gameplay kijk ik op.
Lekker snel een paar potjes spelen en thats it, ga niet urenlang achter elkaar potjes van wel 20 a 30 min spelen. Maar dat ben ik ..

Er moet wel onderscheid zitten nu tussen de 3 ontwikkelaars. Wat de pluspunten van meer ontwikkelaars is bij een uitgever: Elke ontwikkelaar heeft nu dus 3 jaar de tijd om een game uit te brengen, al heb je ieder jaar een CoD het zijn dan 3 verschillende versies met eventueel 3 verschillende grafische kanten...
Ik vind dat shooters veel te snel gereleased worden. Waarom moet er elk jaar een nieuwe call of duty verschijnen. Vroeger toen alles nog beter was speelde je rustiger met shooters en daarmee bedoel ik dat als ik terug refereer naar Call of Duty 2 dat het niet zo druk en hysterisch was. Toujane bijvoorbeeld liepen mensen rustig rond ik de maps. Ik vind het sindsdien echt chaos geworden.

Ik heb ook BF4 nu en die game is voor iemand die jaren lang Call of Duty gewend is complete chaos.
Ben het plezier verloren verlang terug naar die top game Call of Duty 2. Normale geweren zonder scope met nachtvisie en dergelijke wat nergens op slaat natuurlijk. Heb daar echt een hekel aan hele dag door die scoop kijken tot je iets wits ziet in je scherm en dan schieten.
Ik ben het helemaal met je eens dat shooters veel te snel gereleased worden. Dit wordt uiteraard gedaan om zo snel (en eenvoudig) mogelijk bakken met geld te verdienen. Het vervelende is dat Call of Duty elk jaar weer binnen een paar dagen na de release masaal verkocht wordt door de menigte, waardoor ze er als het ware mee weg kunnen komen.

Ik hoop daarom eigenlijk dat de verkopen en reviews een keer zullen tegenvallen, waardoor ze wel genoodzaakt zullen zijn om betere games te releasen. Kijk alleen al naar Ghosts, dat spel draaide echt voor geen meter terwijl het grafisch niet eens een hoogvlieger was.. De nadruk ligt te erg op het overhaast releasen, waardoor het ook overhaast geprogrammeerd wordt.
Vroeger toen alles nog beter was speelde je rustiger met shooters en daarmee bedoel ik dat als ik terug refereer naar Call of Duty 2 dat het niet zo druk en hysterisch was. Toujane bijvoorbeeld liepen mensen rustig rond ik de maps. Ik vind het sindsdien echt chaos geworden.
Compleet offtopic, ik weet het, maar *ahem* Unreal Tournament of Quake? :+ Als je het over rustige shooters van vroeger hebt passen die er niet echt tussen. Maar ik ga er maar even van uit dat je realistische shooters bedoelt.

Desondanks, BF2 was vroeger niet anders dan 3 nu. Hectiek technisch, in ieder geval. Ik heb 4 niet gespeeld, maar neem aan dat het niet veel anders zal zijn. Misschien is CoD een serie die zich daar anders in heeft ontwikkeld?
Dit is geen Call of Duty.

DIT is Call of Duty: http://www.youtube.com/watch?v=kYWb7GfGn_A
Inderdaad, toen je nog niet 10.000 attachments voor één van je 3.000 verschillende wapens had. Je kreeg een gun, je tegenstander ook, en je hebt het er maar mee te doen!
Hhaha.. Helemaal mee eens.. Call of duty 1/ united offensive / 2 zijn call of duty. Wat daarna komt is modern warfare.. Sinds de perks en killstreaks van modern warfare is de hele reeks niets meer aan IMO. Al moet ik zeggen dat cod2 me ook niet heel erg lag, maar dat lag aan mijn voorkeuren, niet zozeer aan het spel.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 24 juli 2024 20:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.