Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Call of Duty: Advanced Warfare

De eerste details van de multiplayer-modus

Voorlopige conclusie

Er valt opnieuw veel te vertellen over de nieuwe Call of Duty, maar het gevaar is groot dat er weinig verandert aan de kritiek waarmee de shooter al enige jaren te kampen heeft. Begrijp ons niet verkeerd; we vonden Advanced Warfare leuker en onderhoudender om te spelen dan we vooraf gedacht hadden. Het concept werkt. De gameplay is dynamischer, sneller, chaotischer en daardoor minder voorspelbaar. Dat moet je aanspreken, maar voor wie vorige Call of Duty-games al op de grens waren wat chaos en snelheid betreft, is dit misschien een brug te ver. Anderen zullen diezelfde elementen juist omarmen.

Daarbij komt dat er nog veel meer valt te vertellen over de multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare. Over veel specifieke zaken, zoals de verschillende wapens en attachments, waar ook nieuwe elementen in te vinden zijn, hebben we het nog niet gehad. Ook is een groot deel van de maps nog niet bekendgemaakt en daarin zijn we natuurlijk benieuwd naar de variatie ten opzichte van de vier maps die we nu al gezien hebben. De ervaring leert dat we de multiplayer van Call of Duty tot aan de review niet uitgebreider dan dit te zien krijgen. Een meer definitief oordeel over de multiplayer en de rest van Call of Duty: Advanced Warfare zal waarschijnlijk tot die tijd op zich laten wachten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (102)

Wijzig sortering
Ik ben niet zo bekend met de hele CoD serie, maar als ik 'advanced warfare' hoor, verwacht ik eigenlijk niet dat mijn tegenstanders als clowns door het speelveld springen. Dit is inderdaad veel meer als Unreal Tournament. Waar is de warfare? En waarom is dit advanced?
Exolskeletons waarmee de bestuurder krachtiger sprongen kan maken en drones die met je meevliegen en automatisch badguys neerknallen in een oorlog lijkt mij toch behoorlijk advanced warfare vergeleken met de daadwerkelijk oorlogvoering op dit moment.
Omdat CoD inspeelt op wat 16 (12?) tot 20 jarigen cool vinden. Maar "warfare" is inderdaad zelden te vinden in CoD games, het is meer eh.. ja wat is het eigenlijk. Vooral battle royale arena combat in militaire installaties die nog te flashy en onlogisch zijn voor James Bond films.

Maar goed, ze gaan hier in het advanced gedeelte van de naam in op exosuits ala Crysis en bijsturende granaten en HUDs. Doorzichtige AR tablets enzo.

CoD is gewoon geen tactical combat en al helemaal geen realisme. Ach ja.
Maar dat wás het wel natuurlijk. CoD ging ooit over de Wereldoorlogen, Vietnam en meer van dat moois. Toen werd het 'heden' en nu is het een fictieve toekomst.

Toch wel een verschil met de vorige keuzes qua setting, want men heeft altijd direct leentjebuur gespeeld bij bestaande wapens en locaties, toch wel met het doel een soort arcade-realisme neer te zetten. Advanced Warfare breekt hier mee.
Ze braken daar met MW2, 3, Ghosts, en BO 1 & 2 ook al mee...
Funky updates van bestaande wapens en fictief wapentuig en enkel nog convert oorlogsvoering of een bizarre "Werelddeel versus de VS" oorlog.

De eerste 2 (of was het 3?) CoDs waren misschien nog wel arcade realisme, maar daarna hebben ze steeds meer vrije hand genomen in waar het over ging en hoe de oorlog uitgevochten werd.

De setting in Adv War lijkt mij niet zo'n verschil met de laatste Black Ops? Alleen daar was het toch wel een knipoog gedaan. Ik vrees dat ze in deze uitvoering zichzelf weer dodelijk serieus gaan nemen.
Die video doet mij alleen maar denken aan Unreal Tournament uit 1999. Of dat positief is, laat ik liever aan anderen over.

;)
De arena style shooter is ook weer een beetje terug, dus dat klopt wel ja.

CoD springt nu gewoon ook op de 'bandwagon', is daarmee totaal niet origineel en doet eigenlijk exact datgene wat het al tig versies doet: nog meer frutsels en franje aan het spelletje hangen, en daarbij vrolijk jatten van alle recente releases en bekende shooters, en de rest van de formule vrolijk recyclen inclusief de matige graphics. We kunnen jumps maken zoals in Crysis/Titanfall, maar niets origineels zoals een rocket jump natuurlijk, want daar heb je ook echt een beetje skill voor nodig.

CoD heeft al een paar versies lang alle technieken van een shooter willen verwerken in 'perks'. Perks zijn nu een doel op zichzelf, het unlocken is een doel op zichzelf, en van de echte gameplay blijft een groot shooterfest over dat zich uitermate goed leent voor abuse en waar nul tactiek bij komt kijken. Het is een shooting gallery, hersenloos wachten tot je target in beeld komt.

De enige échte gameplay toevoeging is verticaal leveldesign maar dat is niets nieuws en helemaal niet 'CoD'. Denken ze nou werkelijk dat we over 10 jaar allemaal soldaatjes met jetpacks hebben ofzo? DIt is gewoon schaamteloos de waan en de hype van het moment vertalen naar je eigen franchise. Arena style shooters komen terug, Titanfall verkoopt goed... wat doen we met CoD? We kopieren ze gewoon.

Trouwens het zal aan de gepolijste screenies liggen, maar de grafische stijl van CoD wordt steeds kinderachtiger, zo lijkt wel. Meer kleurtjes, nog meer kleurtjes... niet te vergelijken met bijvoorbeeld MW1... En de texture res is écht last-gen. Bizar.

PS. voor alle mensen die weer hoopvol naar deze titel kijken. Mag ik je nu alvast behoeden voor een miskoop? Dat probeer ik elke CoD opnieuw namelijk :) Dit wordt gewoon nooit meer wat het was.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2014 14:03]

UT was wel geniaal
En het is nog steeds geniaal, zelfs in alpha https://ut.rushbase.net/raxxy/Builds _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Genetai op 13 augustus 2014 11:51]

En in UT vind je alleen maar mensen die de hele map doorspringen en granaten en rockets onder hun voeten neergooien. Ik heb in de livestream al gezien dat de explosives erg overpowered zijn.
Dit wordt weer een Call Of Duty waar je perks nodig hebt om het spel 'normaal' te kunnen spelen. Een perk tegen explosives, tegen cloakers en waarschijnlijk nog wel meer.
Dan hebben we de pre-order bonussen en de prestige edition bonussen nog. Koop eerder of betaal meer en krijg andere wapens waarmee je een grote advantage krijgt tegenover reguliere spelers. Ik hou niet zo van pay2win spellen. Jammer dat Sledgehammer games op deze manier hun eerste cod gaan uitbrengen.
Dan hebben we de pre-order bonussen en de prestige edition bonussen nog. Koop eerder of betaal meer en krijg andere wapens waarmee je een grote advantage krijgt tegenover reguliere spelers. Ik hou niet zo van pay2win spellen. Jammer dat Sledgehammer games op deze manier hun eerste cod gaan uitbrengen.
Hier had ik nog nooit van gehoord, is dat echt zo? Een behoorlijke tekortkoming is zo'n grote franchise als ik eerlijk mag zijn.. |:(
Klopt inderdaad gedeeltelijk...

Perks, unlocks oid, die zorgen er inderdaad voor, dat juist de gevorderde spelers meer voordelen hebben.

Enige spelers die ze in zo'n spel een voordeeltje zouden mogen geven zijn de nieuwkomers, zodat die niet meteen alleen als fragvoer dienen. Maar wie krijgen de voordelen, de spelers die al goed zijn... net zoals Battlefield trouwens, die verschilt echt voor geen meter met CoD op dit vlak betreft. Wel geen perks, maar wel erg sterke unlocks die je pas krijgt als je weet ik hoe lang gespeeld hebt.
En wat een genot was Promod ( toen dat nog mogelijk was ), daarmee kon je al die flauwekul uitschakelen en ouderwets skillbased knallen. Of je ging wel in een normale unmodded game spelen, maar dan met de absolute basic perks, om het nogmaals in te wrijven dat perks inferieur zijn.

Helaas is zelfs dat sinds MW2 niet leuk meer omdat de perks gewoonweg vervelend en gamebreaking zijn. Net zoals de "I-Win-Btn" scorestreak bonusses. Zo jammer..
De perks klopt deels, maar voor de rest alle overpowerde wapens in COD waren altijd de wapens die iedereen kon gebruiken
MW2 = UMP45
MW3 = ACR / MP7
BO2 = MSMC / LMG's (hier waren eigenlijk alle wapens redelijk balanced)
Ghosts = Ripper. Had zelf helaas ook de season pass gekocht, en de Ripper is toch echt wel het beste wapen in het spel. SMG voor close range en assault voor long range.
Ghosts = Ripper. Had zelf helaas ook de season pass gekocht, en de Ripper is toch echt wel het beste wapen in het spel. SMG voor close range en assault voor long range.
Slaat inderdaad helemaal nergens op, als je een wapen maakt wat de "overkill" perk vervangt, vraag je om OP-wapens.
?!

Weet niet wat het is, maar ben hem gewoon aan't downloaden @ work.
Die i7 4770s moet dat vast wel kunnen draaien, doen die pc's ook nog is wat anders als een beetje words enzo! :)

Thanks voor de link!!!
Waarschijnlijk bedoel je eerder UT2k3/2k4 aangezien toen de double jump in beeld kwam ;). 'Dodging' kon inderdaad ook al in UT99.

Al met al vind ik het wel iets hebben. Wat ik van de gameplay heb mogen zien stemt mij qua actie in ieder geval positief. Okay het is niet ''CoD zoals wij het kennen'', maar dat is het al jaren niet meer. De huidige generatie gamers op de PS4/XBONE kent die CoD immers niet eens ;).

Ze slaan in ieder geval een hele andere weg in dan de Battlefield Hardline en ik denk dat ze dit goed zal doen.
De Bunny Hoppers krijgen nu de overhand in COD.
Het is voor mij over en uit wat COD betreft.

COD is een een Quake of Unreal clone geworden, leuk voor arcade vermaak.
Ik zoek het toch meer de tactische shooters.

Jammer.
Dat is het frappante, CoD IS helemaal geen Quake of Unreal. De rest van de game leent zich er namelijk weer niet voor, de setting past er niet bij, en ook dit drog-excuus van 'het is de toekomst' slaat natuurlijk helemaal nergens op. Van realisme is geen sprake meer, ik vind het een hele vreemde beweging die ze maken.

Nee voor mij voelt dit écht als een marketingkeuze na het succes van Titanfall, die bijzonder goed inspeelt op de kritiek 'het is meer van hetzelfde'. Reactie publisher: okay, dan krijg je nu hetzelfde 'on steroids!" (en we doen net of het nieuw is).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2014 14:09]

Strafe-jumpen was vroeger nog enigzins een ambacht, nu krijg je het met één druk op de knop. ;)

Het was ook het eerste waar ik aan moest denken, vroeger werd er waarschijnlijk veel geld uitgegeven om dergelijke bugs uit de engine te krijgen, nu moet het er weer in. :)
Als het qua gameplay weer zo wordt, dan hebben ze mij weer terug! Ik bedoel Quake 3 en/of UT waren de games uit die tijd en waren super om te spelen.

Maar als het speelt als Ghosts... dan mogen ze dit spel in een plek schuiven waar de zon nooit schijnt 8-)
Ik moet zeggen, ik ben onder de indruk. En dat is de eerste keer in een lange tijd dat ik dat van een COD kan zeggen. Ja, bepaalde elementen zijn nogal een rip off van titanfall en de dingen zoals die tsunami meer battlefield-achtig maar toch. De graphics zien er beter uit dan vorige games, en Er is wat meer kans op open gameplay. (Met laten we hopen, minder campers) Wel minpuntje dat er niet zoveel schuillocaties zijn voor het teveel aan killstreaks maar dat moeten de spelers maar slikken denk ik.

Ben benieuwd naar de eerste pc beelden, misschien dat deze COD mijn steam library in mag.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Alleen COD hoeft nooit bang te zijn of het in mijn Steam library mag. Die zit er standaard als pre-order namelijk in, ik sponsor COD graag jaarlijks ;)
Bedankt voor het blijven ondersteunen van middelmatigheid.

Dat zal ze echt motiveren om eens van de luie reet af te komen en die miljarden die ze verdienen te investeren in de serie.
Aan de andere kant, ik ben er vorige keer met Ghosts ook ingetrapt...

En wat ik ook meteen zie, is dat er grafisch dus geen donder veranderd is. De game ziet er nog steeds wat achterhaald uit en ik verwacht wederom een engine die gewoon waardeloos is geoptimaliseerd voor de PC, zoals ook vorig jaar dat het geval was. Je moet vooral niet afgaan op dit soort video's om de graphics in MP te beoordelen, veel van de meer uitgewerkte animaties zitten alleen in de SP en hebben mooie maskerende effectjes over de verder wat achterhaalde IDTech engine...

De gameplay veranderingen zijn welkom, maar ik vrees nu al weer dat door de extra keuzes, zeker nu mensen ook de scorestreaks kunnen aanpassen, er weer erg veel cheese mogelijk gaat zijn.

Maar het allerbelangrijkste; als ze weer net als in Ghosts van die bizarre p2p netcode gaan gebuiken en "dedicated servers" die ook nog p2p hanteren en die geografisch amper verdeeld zijn, dan is de extra bewegingsvrijheid en snelheid enkel nadelig (lees; dan kan de host je voortaan nog sneller vinden en omleggen).
Het enige wat ik mij afvraag is wat ze denken te gaan doen tegen alle Aimbotters/Wallhackers op de PC, het aantal cheaters was diep triest in Ghosts.
Het aantal gebruikers dat mij als cheater aanziet was in Ghosts ook niet normaal. Het is niet zo dat elke gebruiker die beter is gelijk een hacker is. Ik persoonlijk speel heel erg op geluid en kan daardoor mensen ook achter de muur volgen en ze op de gok neerschieten of opwachten, dit maakt me nog niet tot een hacker.
Je hebt spelers die dat kunnen, dat zijn er maar weinig, ik zelf schoot ook met enige regelmaat iemand dood omdat ik ze hoorden.

Maar als je de killcams afkijkt zie je zeer snel wie er een wallhack gebruikt, ze mikken namelijk al op je nog voordat ze het hoekje om zijn, of ze gaan je opwachten terwijl je aan komt rennen. Dergelijke kills hebben niets met geluid te maken (en ja ik speel altijd met een full stealth set up), vervolgens kijk je na een battle waarin ze een k/d van 20-0 hebben gehaald naar hun overall avarage en die stond dan veelal onder de 1.
weg

[Reactie gewijzigd door moreasy op 14 augustus 2014 01:10]

Game lijkt me leuk, vind dit wel geen COD voor de serie zoals we hem kennen.
Het is ook al jaren geen COD meer zoals wij hem kennen. Maar de naam blijft eraan vastplakken, omdat die naam verkoopt ;).
Ok in zekere zin wel en ook niet. Het bleef wel in de richting van. Dit kan ik niet meer plaatsen in het "dit kan principe" Begint erg science fiction te worden. Cod 1 en 2 was nog zonder rennen en call streaks. Bashen was enorm vet. Daarna kwam het rennen en natuurlijk knifen (ninja style, niet die neppe vlieg style) wat ik zelf erg leuk vond. Toen werd dit weer afgeschaft aangezien er mensen zeurde omdat ze niet goed om zich heen keken. Nu in de nieuwe is dit weer terug, maar een klein beetje aangepast, zodat het fair is. De game loopt nog altijd volgens de bekende mappen structuur. Chaos is groter geworden.
Nu bij AW is het totaal anders door die dubbel jumps en dodge manieren.
We gaan het zien, maar hoop stiekem nog altijd op een terugkeer naar het WW2 genre.
Call of Duty is eigenlijk een soort broodje döner kebab voor mij. Je had (naar mijn persoonlijke mening) met Call of Duty 4: Modern Warfare een lekker, degelijk broodje döner kebab.
Door de jaren heen zijn ze als maar verder blijven bouwen op het zelfde broodje, en hoe meer ingredienten op het broodje, hoe verder het op-ten-duur uit elkaar begint te vallen.

Maar even serieus, dit wordt de eerste Call of Duty (sinds Call of Duty 4) die ik niet bij launch ga halen. Ik ben simpelweg niet overtuigd en verlang weer terug naar de tijd van het minimalistische van COD4. Ondertussen houd ik mij nog even zoet met Titanfall en wacht ik op Battlefield: Hardline.
Wel een passende vergelijking. Maar geldt hetzelfde ook niet voor die andere serie die je aanhaald? Battlefield?
Wellicht wel, ik heb Battlefield 4 bewust overgeslagen omdat ik de indruk had dat deze niet vernieuwend was, en behoorlijk vol met bugs zat. Hierdoor kan ik niet oordelen hoe vernieuwend dit deel was.

Ik durf ook niet te zeggen hoeveel Hardline gaat afwijken van deel 4. Ik hoop op een paar leuke, nieuwe elementen en een gepolijstje game :)
De kritiek over het aspect dat de game chaotisch is en betere spelers misschien afgeschrokken worden door de moeilijkheid om killstreaks te maken, lijkt me iets te voorbarig. Goede spelers vinden wel een manier om zich te onderscheiden. Ik zou de kritiek op de chaotische spelsituatie eerder betrekken tot minder ervaren spelers. Deze zullen juist nog meer van alle kanten bestookt worden en uit ervaring weet ik dat de lol er heel snel af kan zijn.
Ik verlang terug naar de tijd waarin we nog discussieerden welke WW2 game meer realistisch was tov de andere. Ik zou graag een next-gen WOII COD zien. Lijkt me fantastisch! :)
Vind het niet heel erg Next-Gen, en begint (voor mij) een beetje als herhaling te voelen bij elke release van hun. Tijd voor wat nieuws.
ik vind juist het costumize leuk. dan kan ik in plaats van kill streaks gewoon alles op me popetje zetten om zo maar te zeggen.

wel vind ik het weer te duur met dlcs ect gaan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True