Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Saints Row IV: op stap als superheld

Goedlopende serie

Toen uitgever THQ begin dit jaar failliet ging, was Saints Row één van de eerste games uit de failliete boedel die werd verkocht. Het Duitse Koch Media nam voor ruim 22 miljoen dollar de rechten op de serie over, samen met de makers; het Amerikaanse Volition Inc. Het lijkt misschien veel geld voor een serie die lang werd beschouwd als een zwak aftreksel van Grand Theft Auto, maar Saints Row is altijd een van de meest winstgevende series van THQ geweest. De uitgever had met Saints Row IV goede sier kunnen maken, want het is een geslaagde game.

Gespeeld op: Windows
Ook beschikbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dat komt vooral doordat Volition erg veel vernieuwing heeft doorgevoerd. Gewaagd, zoveel vernieuwing, maar het pakt in dit geval erg goed uit. Die vernieuwing bestaat er vooral uit dat Volition je nog meer te doen geeft, terwijl spelers al erg veel opties hadden in de voorgaande versies van de game. Origineel zijn die nieuwe opties niet, maar ze vormen wel een verrijking voor de game. Volition heeft erg goed naar games als Prototype en inFamous gekeken en de superhelden-powers van de hoofdrolspelers daar gekopieerd naar Saints Row.

Je bent in dit vierde deel nog steeds leider van de Saints, een bende die niets liever wil dan alles doen wat God verboden heeft, vooral als daar geweld bij komt kijken. In de vorige game verhuisde de Saints naar Steelport en daar keren we nu weer terug, zij het in een iets andere vorm dan je zou verwachten. Aan het begin van de game maak je een sprong in de tijd, zodat het opeens vijf jaar later is dan in de vorige game. Dat niet alleen, in die tijd ben je opgeklommen van leider van de Saints tot president van de VS. Je zetelt in het Witte Huis, voor de gelegenheid omgedoopt tot White Crib.

Je hebt Zin

Lang kun je niet van je nieuw verworven status genieten, want de game is nog maar net begonnen als de VS wordt aangevallen door een buitenaards ras dat zich de Zin noemt. Voor je het weet zit je met de rest van de Saints aan boord van het Zin-moederschip en is de aarde vernietigd. Uiteraard probeer je de strijd aan te gaan met Zinyak, de leider van de Zin, maar die is twee koppen groter en bezit allerhande superpowers. Door je even hulpeloze als felle verzet wil Zinyak proberen je wil te breken. Hij plaatst je in een simulatie, een bij elkaar geprogrammeerde versie van Steelport, waar je vrij in rond kunt lopen. Het is de bedoeling dat je daar, als in een soort The Matrix, manieren leert. Die simulatie is het decor voor de rest van de game. Hij is tegelijk de verklaring voor de nieuwe gameplay-elementen. Onder de ontvoerde Saints aan boord van het Zin-schip is Kinzie Kensington, voormalig FBI-agente en erg handig met computers. Ze is ook de enige vrouwelijke Saint die niet oogverblindend mooi is of erbij loopt met een nauwe kokerrok en diep decolleté.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Met de Inauguration Station kun je vooraf al een personage aanmaken.

Op zoek naar data

De samenwerking met Kinzie verloopt dan ook stroef, terwijl je erg van haar afhankelijk bent. Kinzie kan namelijk inbreken in het computersysteem van de Zin en zo de simulatie beïnvloeden. Als je voor haar binnen de simulatie op zoek gaat naar bepaalde data, kan zij je daarmee de middelen geven die je nodig hebt om Zinyak te verslaan. Dat is dan ook de hoofdmoot van de game: je bent op zoek naar blokjes data en daarmee krijg je langzamerhand een stevig arsenaal aan superpowers. Het verhaal is opvallend samenhangend voor een Saints Row-game en gelukkig ook wat minder plat dan in de voorgangers. Het is prettig dat je vanuit een underdog-positie van start gaat en ook vanuit de eigen gelederen wat meer tegengas krijgt, waarbij vooral diezelfde prettig volwassen Kinzie goed tegenwicht biedt. Tijd voor de gebruikelijke grappen en grollen is er desondanks nog genoeg, al is de humor dit keer iets subtieler dan voorheen. Er is wat meer ruimte voor zelfspot en dat is erg prettig. De humor is nog steeds lomp, maar lomp met een knipoog, waardoor er bijvoorbeeld ook ruimte is voor een uitgebreid citaat van Shakespeare.

Saints bevrijden

Samen met Kinzie weet je ook andere Saints te bevrijden, zodat je langzaam de oude bende weer bij elkaar krijgt, verzameld aan boord van een klein Zin-ruimteschip dat dient als basis. Vanuit dat schip kun je in en uit de simulatie van Steelport stappen. De Saints aan boord van het schip hebben allemaal quests voor je, die vanzelf in je questlog opduiken. Rond de ene af en de volgende staat in de lijst. Je hoeft dus niet op zoek naar opdrachten en dat is prettig. Het leidt allemaal naar verbeterde opties, die je klaar maken voor de strijd met de Zin.

Er is daarin onderscheid tussen het klassieke upgrade-pad, met wat meer health hier en wat meer ammo in je wapens daar. Die upgrades betaal je met het geld dat je buitmaakt in de game. Tegenstanders droppen geld, maar je verdient ook geld als je delen van de virtuele stad in handen weet te krijgen. Er is echter een tweede en veel interessanter upgrade-pad, dat gekoppeld is aan de superpowers die je op kunt doen. Door het virtuele Steelport verspreid liggen Data Clusters, stukjes data die Kinzie nodig heeft om je superpowers te geven. Het zijn blauwe voorwerpen die je door de hele stad tegen kunt komen, als je goed oplet. Ze liggen niet verborgen, maar wel op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals op daken. Gelukkig leer je steeds beter om je als superheld door de stad te bewegen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Oude bekende Johnny Gatt keert terug.

Fikken en bevriezen

Die superpowers zijn er in alle soorten en maten en je leert er niet alleen steeds meer kennen. Als je genoeg Data Clusters verzamelt, worden ze ook steeds krachtiger. Je leert tegenstanders bevriezen of juist in de fik steken, je leert voorwerpen, inclusief tegenstanders, via telekinese op te pakken en weg te werpen en je leert op de grond te stampen om zo tegenstanders in de lucht te werpen, om maar wat voorbeelden te noemen. Het zijn de powers die je gebruikt in de gevechten in Steelport. Dat lijkt een vredige stad, maar er is een hypermoderne politiemacht, met snelle bolides in zowel rijdende als vliegende vorm.

Politie achter je aan

Het is het deel van de game dat nog het meest lijkt op Grand Theft Auto. Als je een overtreding begaat die gezien wordt door een agent, krijg je een wanted level en krijg je de politie achter je aan. Als je besluit om het gevecht aan te gaan, duikt er steeds meer politie op. Dat zijn allemaal gesimuleerde agenten. Als je lang genoeg weerstand weet te bieden, stuurt het simulatieprogramma uiteindelijk Zin-troepen achter je aan. Die zijn nog steeds niet zo heel sterk, maar ze gaan vergezeld van een rode, gloeiende en zwevende bol waaruit steeds nieuwe Zin tevoorschijn komen. Het is dus zaak de bol kapot te schieten voordat de overmacht te groot is. Als je nog langer weerstand weet te bieden, stuurt Zinyak een soort boss op je af die over een superpower beschikt, en dan heb je opeens een waardige tegenstander. Groot voordeel is dat als het je lukt om de boss te verslaan, je zijn superpower erft. Die kun je vervolgens opwaarderen door Data Clusters te verzamelen.

Dat is dus de opzet van de game. Steelport is een flinke stad die bestaat uit drie grote delen, ieder weer verdeeld in een aantal wijken. In elke wijk rijdt niet alleen politie rond, maar is ook een basis van de Zin te vinden. Die kun je uiteraard aanvallen en uitschakelen. Op die manier kun je delen van de stad in handen krijgen. Dat levert geld op, want elke wijk betaalt belasting. Dat is wat je kent van Saints Row. Daar komt nu bij dat in Steelport ook de Data Clusters verborgen liggen, die je nodig hebt om je superpowers op te waarderen. Om die te verzamelen, heb je nog twee superpowers, die vooral handig zijn bij het reizen door de stad; je leert gedurende het spel met 'super sprint' en 'super jump' om te gaan. Dat begint zeer bescheiden, met een iets hogere sprong en iets harder rennen. Het eindigt echter met de optie om niet alleen zeer hard te rennen, maar onderweg ook alle voertuigen van de weg te rammen en loodrecht tegen de hoogste gebouwen op te sprinten. Handig, want er staan nogal wat wolkenkrabbers in Steelport en juist bovenop zulke gebouwen zijn Data Clusters te vinden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De Independence Day-trailer.

Glijden maar

Hetzelfde geldt voor de Super Jump. Ook die is helemaal niet zo super als je hem aanleert, maar hij wordt steeds krachtiger, vooral als je leert om vanuit een sprong over te gaan in een glijvlucht. De combi van de twee is helemaal mooi; sprint een wolkenkrabber op, spring er vanaf en zweef over grote delen van de stad. Of maak een duikvlucht naar beneden omdat je op een lager gebouw een Data Cluster hebt gespot. Het rennen en vliegen is zelfs zo leuk - en nuttig vanwege die Data Clusters - dat de neiging ontbreekt om een auto te jatten en door de stad te scheuren. Dat kan uiteraard nog steeds. Er zijn allerlei soorten voertuigen, van tweewielers tot zware vrachtwagens, tanks en vergelijkbaar spul. Ze rijden ook prima; iets radicaler dan in Grand Theft Auto, maar dat past wel bij de game. Er is ook een keurig en prima werkend gps en er zijn radiostations, inclusief een station met klassieke muziek. Wij merkten echter al snel dat we onze voorkeur gaven aan Sprint en Jump, omdat die opties een heerlijk gevoel van macht en vrijheid geven. Toch zijn de voertuigen ook erg nuttig als je er niet in rijdt. Je kunt ze met Telekinesis oppakken en naar je tegenstanders gooien.

Genoeg uitdaging

Gelukkig zijn er allerlei challenges in de game, die je op Bronze, Silver en Gold kunt volbrengen, en voor de raceliefhebbers zijn daar ook autoraces bij. Er is dus genoeg reden om toch af en toe gemotoriseerd vervoer te gebruiken. Er zijn veel meer challenges: golven tegenstanders overleven, in korte tijd zoveel mogelijk schade aanrichten aan de omgeving, in korte tijd jezelf zoveel mogelijk pijn doen en een soort parcours-race. Tot aan de terugkeer van het knalfestijn rond Professor Genki. En dat is nog lang niet alles, want er zijn ook hack-games en tijdens sommige missies krijg je eenmalige mini-games voorgeschoteld. Zo zagen we ergens een twinstick-shooter voorbijkomen en een motorracegame die erg aan Tron deed denken. Variatie genoeg dus, al staat die dit keer meer dan ooit in het teken van een alomvattend doel; superpowers opdoen, de Saints bevrijden en Zinyak verslaan.

Ook het bevrijden van de diverse Saints geldt daarbij als een soort boss battle. Elke Saint zit opgesloten in een eigen simulatie, doorgaans een soort persoonlijke hel voor de betreffende Saint, waar je hem of haar uit moet zien te bevrijden. Niet elke simulatie is daarbij even geslaagd, maar het is goed dat de game dergelijke moeilijkere stukken bevat, want de neiging is groot om het in Steelport te laten bij rennen, springen en Data Clusters verzamelen. Daarbij is het aan te raden om op een pc te spelen, omdat voorwerpen er dan veel scherper uitzien en je vooral veel verder kunt kijken dan in de consoleversie. Dat is een zegen als je op een wolkenkrabber staat en naar beneden springt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

E3-trailer met de hoofdrolspelers uit het verhaal.

Vreemde wapens

Naast de nieuwe superpowers heb je uiteraard ook de nodige wapens om uit te kiezen. Om te beginnen zijn er pistolen, shotguns en ander standaardwapentuig. Er zijn echter ook de nodige Zin-wapens voorhanden, die vrijwel hetzelfde doen, maar dan met bliepjes. Leuker zijn de van Saints Row bekende buitenissige wapens, zoals de Dubstep Gun, Abduct-o-matic, Singularity Gun, Bounce Rifle en Inflato-Ray. De naam zegt doorgaans genoeg, al verdienen de Dubstep Gun en Singularity Gun wat uitleg. De laatste creëert een zwart gat wat alles in de omgeving opzuigt. De Dubstep Gun is een hilarisch geval. Hij speelt dubstep-muziek die iedereen in de baan van het schot laat dansen.

Domme Zin

Hoe grappig, handig en hilarisch de wapens ook zijn, toch is juist het vechten de minst bevredigende kant van het spel. Je hebt opties genoeg. Je kunt tegenstanders bevriezen, in de fik steken, in de lucht gooien en omver rennen. Je kunt ze ook kapot schieten of met de exotischer wapens bestoken. En uiteraard kun je alles nog combineren ook. De opties zijn goed, maar het is jammer dat er zo weinig tegenover staat. Het is vooral jammer dat de Zin niet wat slimmer zijn. Zelfs dekking zoeken is voor de meeste aliens al teveel gevraagd en dat maakt de gevechten saai. Niet dat ze altijd gemakkelijk zijn. Zeker niet, maar de Zin kennen maar een tactiek: meer aliens op je afsturen.

Hetzelfde euvel geldt een beetje voor de de stad zelf. Die is groot genoeg en er is genoeg te doen, maar hij is ook een beetje saai en gezichtsloos. Op het eerste oog lijkt er variatie genoeg, met huizen, winkels, kantoren en fabrieken. Maar alles staat een beetje lukraak door elkaar en er zijn eigenlijk geen delen van de stad met een duidelijk eigen gezicht. Tegen de tijd dat je gemakkelijk vanaf hoge gebouwen hele stukken kunt zweven, zul je merken dat de stad er overal een beetje hetzelfde uitziet. Zo is er bijvoorbeeld geen heuvel te bekennen, maar ook geen duidelijke herkenningspunten als een vliegveld. Daar is in het verhaal ook geen behoefte aan, maar toch.

Conclusie

Ondanks dat is dit vierde deel een zeer geslaagde Saints Row. Dat de gevechten wat saai zijn, wordt ruimschoots gecompenseerd door de nieuwe superpowers en de subtielere humor. De engine die Volition gebruikt is nog steeds niet super en modellen van personen en voertuigen missen wel wat detail, maar ook daarbij maakt de humor een hoop goed. De voertuigen rijden wel prima, hoewel je ze minder zult gebruiken dan ooit. Dat komt doordat het zo verleidelijk en nuttig is om gebouwen te beklimmen en eraf te springen. Zo verleidelijk zelfs dat het een beetje afleidt van de missie die je hebt in de game; het bevrijden van de Saints en het verslaan van Zinyak. Je hebt in Saints Row IV niet alleen meer opties, je hebt ook een helderder doel en dat is erg prettig. De vrijheid uit de voorgaande delen is er nog steeds, maar mocht je willen, dan heb je ook echt iets om voor te strijden. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: Saints Row IV is de game die je - met al z'n nieuwe opties - de meeste vrijheid geeft, maar met een helderder doel ook de meeste structuur biedt.

Pluspunten:

+ Rennen, springen, zweven en andere superpowers
+ De humor is er nog, en nu niet meer alleen maar plat
+ Game heeft duidelijker doel dan voorheen

Minpunten:

- Kunstmatige intelligentie bedroevend
- Modellen van voorwerpen en figuren missen detail
- Stad is monotoon

Eindcijfer: 8

Titel Saints Row IV
Platform Windows, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Volition Inc.
Uitgever Deep Silver
Releasedatum Reeds verschenen

Laagste prijzen voor: Saints Row IV, PC
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (27)

€ 11,-

€ 11,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 11,-
Pakketpost (onder €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 11,-

Bekijk


Laagste prijzen voor: Saints Row IV, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (27)

€ 28,-

€ 28,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 28,-
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 28,-

Bekijk


Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (29)

Wijzig sortering
Toevallig van het weekend deel 3 nog zitten spelen, deze is dus wel t overwegen waard maar de AI is dus net als in deel 3 ook nog niet geweldig.

Alleen jammer van de aliensetting maar denk dat ik hem toch wel ga halen maar niet voor de volle prijs.
Als je Saints Row 3 leuk vind, raad ik je echt aan om te wachten om deel 4 te kopen. Ik zou er zeker niet de volle prijs voor betalen.

Heb de nodige video's bekeken en het ziet er inderdaad erg donker en monotoon uit. Vooral die simulatie waar je in lijkt te zitten. Het is meer van hetzelfde, gemengd met games als Prototype 2. Persoonlijk wordt ik niet warm van al die superkrachten; het ontneemt het nut om reguliere voertuigen te nemen waardoor de stad ook plots een stuk kleiner wordt aangezien je in enkele minuten aan de andere kant van de kaart bent.

Misschien dat ik het zal overwegen om deze titel te kopen zodra deze over een poos voor € 10 - € 15 in de ton met aanbiedingen ligt.

Saints Row is er (naar mijn mening) sinds deel twee alleen maar op achteruit gegaan.
En dat baseer je op filmpjes die je gezien hebt? Kom op speel eerst het spel voor je een oordeel en advies gaat geven aan andere van wel of niet te kopen!

De verhaallijn die je in dit spel veel meer stuurt dan voorgaande delen maken het eigenlijk alleen al het overwegen waard. De superpowers voegen er daarbovenop een leuke variatie toe met wat coole mogelijkheden om het boeiend te houden.

Net als je deel 3 goed vond is dit een stapje dat je bijna blindelings kan maken en je geen seconde gaat vervelen de eerste uren
Ik speel het spel wel al sinds zondag en Titan_Fox heeft helemaal gelijk. Je krijgt al vrij snel superkrachten en vanaf dat punt heb ik niet meer in een auto gereden (op missies na waar het verplicht is).

Het kleurenpalet van de game lijkt alleen uit zwart, rood, blauw en paars te bestaan en de AI is net zo slecht als in SR3.

Het is wel even leuk om te spelen maar ik ben bang dat ik op een punt komt waarbij zelfs de humor niet meer leuk genoeg is om de game te blijven spelen en dat ik dus vroegtijdig stop met deze game (terwijl ik SR3 een super game vond).

Mijn advies is, wacht tot deze game in de budgetbakken ligt of koop hem na een tijdje 2e hands want hij is zeker geen 60 euro waard.
Ik heb Saints Row 4 van een kennis geleend en moet zeggen dat het precies aan mijn verwachtingen voldoet. Het is een leuk spel om even een half uurtje tot een uur te spelen, daarna moet je weer even wat anders gaan doen.

Het gaat vrij snel vervelen. Die superkrachten zijn wel een leuke toevoeging, maar ze nemen ook alle uitdaging weg omdat de vijanden zo dom zijn als de achterkant van een varken. Ook ren (en spring) je binnen enkele minuten naar de andere kant van de stad, waardoor de "sandbox" erg klein aanvoelt.

Er is gewoon weinig uitdaging en het is minder leuk om je door de stad voort te bewegen omdat voertuigen compleet overbodig zijn. Voor mij neemt dat een bepaald gevoel van voldoening weg, waardoor ik deze titel minder goed vind als deel 2 en 3.
Het spel is nooit €60,- geweest. Je kan het al weken oppakken voor €35. Ik heb hem voor deze prijs gekocht en kan niet wachten om het morgen in co-op te gaan spelen.

Het enige wat ik jammer vind is dat er geen volledige multiplayer in zit (bij Saints Row 3 ook al niet overigens), maar goed, je kan niet alles hebben.
Ik heb nu een uurtje of 10-15 in saints row IV zitten en kan er wel een redelijke opsomming van maken :

Eerste indruk :

Het spel begon zoals bij saints row III een stukje over de top , je wordt al snel in de actie gegooit en het geeft een apart gevoel , op het moment dat de aliens komen en je voor het eerst in de virtuele wereld komt krijg je als speler toch beetje het gevoel van dat het een flauw samenhangeltje is. Vanaf het moment dat je op het "schip" komt lijkt het net alsof je de "matrix" speelt maar dan een stukje minder in qualiteit.

Verhaal :

Het verhaal is erg zwak , waar het verhaal in saints row 1 en 2 nog redelijk leuk was is de verhaallijn in 3 en zeker nu in 4 een stuk zwakker. Het hele verhaal is zo cheesy dat het eigenlijk heel erg snel "boring" aanvoelt. Het verhaal zorgt ervoor dat je totaal niet meer bezig bent met iets zoals "gang wars" en door de slechte qualiteit van het verhaal vallen de andere minpunten dubbel zo erg op .
Ik zal niet verder over het verhaal praten aangezien er al genoeg spoilers in de review zitten.

Graphics :

Ondanks dat de graphics in saints row games nooit op het niveau zaten van grand theft auto waren deel twee en drie qua graphics helemaal niet slecht . genoeg afwisseling tussen landschappen en ondanks dat sommige dingen niet heel denderend geanimeerd waren viel het stuk minder op door de briljante gameplay (vooral deel II) . Helaas is het bij deel IV een stuk veranderd.

De stad is hetzelfde als in deel drie met daarbij een paar kleine wijzigingen waardoor het veel op prototype lijkt (aka heel erg repeative , saai overkomend). De gebouwen zijn ondanks dat de stad erg groot is vaak identiek , op het moment dat je een uur of meer in de game hebt gestoken is de hele stad eigenlijk "same old same old" , het ontbreken van herkenningspunten (unique gebouwen) maakt het ook een stuk minder indrukwekkend. De animaties zijn wel wat beter geworden tov 3 maar voor mij persoonlijk doet het te weinig om de "saaiheid" van de game weg te poetsen.
Het niet bestaan van water is ook een heel erg gemis , de hele stad is nagemaakt maar "water" was kennelijk te moeilijk. erg jammer

Audio :

Hier kan ik niet heel veel over zeggen ivm het feit dat ik zelf niet een hele audio expert ben , ik heb er weinig op aan te merken , maar kan ook niet echt iets supercools ervan noemen , dus gewoon standaard.

Gameplay :

Qua gameplay zal ik helaas wat negatief moeten zijn , sinds saints row 3 is de gameplay zo "verpaupert" dat saints row zijn echte feeling kwijt aan het raken is. De game speelt en voelt aan als een goedkope cloon van prototype. Ipv shops kopen zoals in deel 1 en twee heb je nu "store hacks" wat eigenlijk inhoud dat je een klein puzzeltje oplost wat al heel snel heel boring word.Waar in de voorgaande delen je hele leuke minigames had zijn de huidige mini events een stuk minder intressant. Geen monster truck races , geen shoot tv game show , geen aanpasbare "bases".
De meeste "mini events" nu zijn simpele dingen zoals spring van platform naar platform , beklim een toren. De leuke feeling die je in de voorgaande delen had is helaas verdwenen (voor mij persoonlijk in ieder geval wel)

(wat misschien wel de beste uitblinker in saints row was ooit is ook verdwenen - de "cruise control" functie als je rijd . wat was dat heerlijk !

Mijn conclusie is dat deze game eigenlijk geen saints row genoemd mag worden , de qualiteit is te laag en de prijs die je ervoor moet betalen is het gewoon niet waard.

Jammer ,want het was tijd voor een leuke game , zeker met GTA V op komst zou het mooi zijn als er nog een ander fatsoenlijk alternatief beschikbaar zou zijn. Maybe watchdogs?
Ik heb t spel al. T is zeker wel de volle prijs waard (vind ik). Ik kan uit je mening afleiden dat je van wat serieuzers houd, dan is GTA gewoon wat meer voor jou, maar Saints Row 4 is echt super gaaf, ik heb nog nooit zo veel pret gehad met een game!
Ik heb altijd veel plezier aan Saints Row gehad, juist omdat het lekker overdreven was. Wel had je het gevoel nog steeds in een redelijk realistische omgeving te spelen; iets dat ik bij Saints Row 4 mis.

Ze zijn wat mij betreft té ver gegaan ditmaal. Dat je nu (vrijwel) het hele spel in een simulatie speelt neemt een bepaalde voldoening weg. Je bent constant een spel aan het spelen binnen het spel SR4. Als ik nu voertuigen opblaas worden ze digitaal verwijderd, terwijl in de vorige delen overal brokstukken rond slingerden. Je wordt er constant aan herinnerd dat je in een simulatie zit, wat bij mij de drang wegneemt om lekker mijn gang te gaan.

Het is te zeer in een superheldenfantasie veranderd, en daar houd ik nu eenmaal niet van. Het geeft me het gevoel dat ik het spel met cheats zit te spelen, en dat vind ik gewoon jammer.

Ik snap zeker wel dat mensen er plezier aan kunnen hebben, maar die hoge score (een 8 op Tweakers.net) vind ik wel erg royaal. Op Gamespot krijgt de game een 7,5 en op IGN een 7,3. Dat zijn ook scores waar ik me redelijk in kan vinden. Zelf zat ik aan een 7 te denken.

Maar goed, het is een kwestie van smaak. Sommige reviewers (zoals bij Tweakers) zijn makkelijker te beïndrukken dan mensen zoals ik die vele honderden spellen hebben gespeeld in hun "carriére" :-)
Daarnaast, deel 2 en deel 3 verschillen nogal veel van elkaar. Ik heb zelf deel 3 eerst gespeeld en toen deel 2. Ik vond deel 3 een heel stuk beter dan deel 2. Een vriend van mij heeft het andersom gedaan en die zweert bij deel 2.

Des ondanks vrees ik wel een beetje voor Saints Row 4. GTA komt ook al bijna uit en hoewel Saints Row duidelijk een ander soort stijl heeft, zijn het allebei wel sandbox spellen die vlak achter elkaar uitkomen. Toch ga ik ze beide kopen en hoop ik dat Saints Row nog een lange toekomst heeft.
Zoals ze in saints row 4 zeggen: 'don't be such a sour puss'.
Het leek mij eerst ook vrij saai met al die aliens, maar na het spel uit te hebben gespeeld hebben ze toch wat leuks neergezet, met genoeg afwisseling, waardoor het spel uitdagend blijft, ook al zijn de side-missions wat eentonig, maar die hoef je niet allemaal te spelen..

Je kan altijd nog een auto uitzoeken en door het level heen rijden, als dat is wat je graag deed, je hoeft je superpowers niet altijd te gebruiken, ik vindt het wel tof, scheelt hoop zoeken of rijden naar je missie, staat niet voor niets bij de pluspunten van de tweakers review..

Ook komen er elementen/bazen uit vorige saints row in voor, voor de nostalgie,
misschien juist wel leuk als je saints 1 en 2 leuk vond..
Vind ik ook, in de begin toen ik sr3 begon te spelen, wilde ik afhaken omdat er superkrachten in de spel zit, echter vond ik het later best vet, het heeft iets unieks bij 3 krijg je geen superkrachten echter je moet wel tegen hun vechten, er was wel een missie waarbij je 'saints' krijgt toegediend, en dan krijg je tijdelijk superkrachten, Damn nice :P

Ik snap wel dat mensen het niet leuk vinden omdat ze zien dat aliens erin voorkomt, echter in de eind kunnen/mogen ze niks zeggen omdat ze de spel zelf nog niet gespeeld hebben.

Dat aliens, superkrachten enzovoort heeft iets unieks, en de unieke naam daarvoor is "saints row"

Persoonlijk, is dit een van de paar spellen die ik heb uitgespeeld.
dit zou oorspronkelijk als dlc voor saints row III uitkomen maar ze hebber er een nieuwe "game" van gemaakt. wat gewoon betekend dat ze srIII hebben gepakt en hier een daar aanpassingen gedaan.
Tsja, zo is er wat mij betreft weinig lol aan, dlc in dezelfde game is meestal niet mijn ding. Voor mij zit de lol toch vooral in het rondcrossen en aanrommelen in nieuwe gebieden. Dat look, feel graphics en weetikwatniet hetzelfde blijven is prima, maar maak dan wel een nieuwe map.
Ik heb t spel gespeeld. Je speelt in dezelfde wereld als Saints Row 3 dat klopt, maar je gaat vaak uit deze wereld en andere werelden in. Ik heb vaak niet eens door dat ik in de zelfde map speel door al die super krachten. Maar het zijn zeker niet een aantal `aanpassingen`, het is echt een nieuwe game.
Zelf vind ik de gameplay niet verrassend positief uitpakken.
Ik heb vooral het idee dat er een aantal zaken niet netjes zijn afgewerkt, randjes op gebouwen waar je niet overheen kan lopen maar over heen moet springen etc. etc.
van de platforms kan je wel gewoon af rennen, zou t niet gewoon zo bedoeld zijn?
Ik weet het niet, als ik kijk in de game dan lijken sommige randjes zo hoog dat je er lopend over heen moet kunnen gaan, echter lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt de saint wil niet veder lopen, ik moet dan over dit randje heen springen. De hoogt van dit randje kan je vergelijken met de hoogte van de stoep.

Vooral op daken van industrie gebouwen merk ik dit, best jammer.
Verder ben ik het nog niet veel tegen gekomen.
Daarnaast zijn er ook daken waar ik vanaf glij ondanks dat deze net zo schuin zijn als daken van mening huis.

*edit volgorde aangepast*

[Reactie gewijzigd door GeKo op 21 augustus 2013 14:24]

Ik heb me met deel 2 en 3 wel even vermaakt, maar zie ik uit die screenshots nou goed dat de map helemaal identiek is aan deel 3? Da's wel een beetje jammer.
[quote]
Ik heb me met deel 2 en 3 wel even vermaakt, maar zie ik uit die screenshots nou goed dat de map helemaal identiek is aan deel 3? Da's wel een beetje jammer.

Omg, ja, precies hetzelfde, wat een afknapper.
Dat hele superhelden gevoel en het zoeken naar upgrades doet mij juist aan de Crackdown serie denken. Niets mis mee omdat ik me toch zeer vermaakt heb met Crackdown 2. Het verhaal in SR4 lijkt me dan wel weer beter.
Tja, de hele appeal van deze game is toch vooral dat je gewoon lekker kan aanrommelen en dingen kan slopen?

Één van de grote valkuilen van open werelden is dat deze werelden dan wel interessant moeten zijn! En dat lijkt dit deel een beetje te missen. Net als Sleeping Dogs bijvoorbeeld. Leuk hoor zo'n groot gebied, maar als het te saai is om erin rond te lopen dan hebben de 200 collectibles ook geen zin.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik het grafisch onwijs vind tegenvallen. Sterker nog, op wat shaders en effectjes na is het sprekend Saints Row 2. Het verschil tussen 2 en 3 was al vrij klein, maar deel 4 ziet er al helemaal amper beter uit. En dan hebben we het dus over 2008 graphics in 2013...
Ik wil dit spel best hebben, maar niet voor die prijs.
Heb er wel 9 euro voor betaald voor 6 games (Humblebundle)
Dus dat was het wel waard, maar 30+ euro niet echt.

@Djunicron als je het verschil tussen 2 en the third klein vindt is er iets mis met jou computer. Dit verschil is aanzienlijk, natuurlijk is het grafisch niet echt van deze tijd maar moet dat altijd dan?
Saints row 3 met plezier gespeeld, en zeker veel gelachen.
Over the top blijft meestal leuk.

Als deze een keer in de aanbieding bak ligt voor 5-15 euro dan zou ik em misschien halen.
Ben benieuwd..
Zoals SR1 en 2 is 4 zeker niet, 3 vond ik ook wat tegenvallen, en heb SR4 toch maar gepre-orded.

Ik had begrepen dat dit de saga afsluit, dus misschien over een paar jaar weer 'hetzelfde', maar dan met een andere gang en natuurlijk stad?
Dit is denk ik gewoon weer een leuke Co-op game om samen met een vriend (en een paar biertjes) mee te gamen, er niet te veel bij nadenken gewoon lol hebben. Dus ik denk dat dit spel mij dan ook alleen kan vermaken met de coop ipv singeplayer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True