E3: Presidentiële waanzin in Saints Row IV

In andere handen

Toen THQ eerder dit jaar failliet ging, werden de rechten op de games van de uitgever geveild. Daarbij was vreemd genoeg weinig belangstelling voor grote namen als Homeworld en Darksiders. Maar Saints Row - toch vaak afgeschilderd als een minderwaardig soort Grand Theft Auto - ging moeiteloos van de hand. Dat is niet vreemd als je weet dat Saints Row - ondanks de kritiek - een van de best verkopende series van THQ was. Het Duitse Koch Media kreeg de rechten in handen en stalde de titel bij Deep Silver, het label dat door de uitgever wordt gebruikt voor hardcore games.

Ten tijde van de verkoop werd door ontwikkelaar Volition - in zijn geheel overgenomen door Koch Media - al aan Saints Row IV gewerkt. De game is inmiddels bijna klaar en verschijnt eind augustus op de markt. Door de perikelen rond THQ is er tot nu toe weinig over de nieuwe Saints Row naar buiten gekomen. De game werd echter achter gesloten deuren getoond op de E3, waar wij alvast een deel van het spel mochten uitproberen.

President

In Saints Row IV ben je de leider van de Saints, de bende die centraal staat in de serie. Toch is er wel het nodige veranderd, want je bent nu niet alleen leider van de Saints, je bent ook president van de VS en zetelt in het Witte Huis. Als de game begint, loop je daar lekker ongeïnteresseerd rond, om met lomp gedrag overijverige medewerkers op hun nummer te zetten en af en toe een seksistische opmerking tegen een strak geklede medewerkster te maken. Kennelijk run je het land precies zoals je de bende runt.

Dat wordt snel anders. Tijdens de wekelijkse persconferentie wordt het Witte Huis aangevallen door aliens. Een enorm ruimteschip blaast een gat in het dak en kaapt als eerste de sexy medewerkster van de president weg. Daarna daalt de leider van het buitenaardse Zin Empire af op het podium waar normaal gesproken de president zijn praatje houdt, om duidelijk te maken dat hij nu de baas is.

Aankondigingstrailer Saints Row IV.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018