Saints Row 2

Een echte opvolger

Saints Row werd in 2006 met lovende kritieken ontvangen, maar gold desondanks als een veredelde GTA-kloon. De opzet van het spel leek erg op die van Grand Theft Auto en ontwikkelaar Volition kreeg dat dan ook van alle kanten te horen. De opzet van deel twee wijkt niet veel af van die van zijn voorganger, maar toch weet het spel zich van zijn illustere concurrent te onderscheiden. Saints Row 2 gebruikt succesvolle elementen uit het eerste deel en gooit daar nog een schepje bovenop.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: Playstation 3, pc

Saints Row 2 begint als het hoofdpersonage na vijftien jaar uit een coma ontwaakt, in de gevangenis van het fictieve stadje Stilwater. Hier blijkt direct dat Saints Row 2 verder gaat waar Saints Row eindigde. Je speelt in principe met hetzelfde karakter, al kun je de persoon in kwestie aan het begin van het spel wel vormgeven zoals je dat zelf wilt. Het is geen vereiste dat je Saints Row hebt gespeeld, al zul je meer van het verhaal begrijpen als je dat wel hebt gedaan. Veel oude bekenden uit het eerste deel keren namelijk terug en hebben dan al een bepaalde relatie met het hoofdpersonage, dat gaat een beetje langs je heen als je Saints Row nooit hebt gezien.

Saints Row 2

*Veranderde stad

Dat gemis is jammer, maar niet meer dan dat. Saints Row 2 is prima speelbaar zonder voorkennis. Stilwater is enorm veranderd in de tijd dat de hoofdpersoon in coma lag. Ultor, een machtig bedrijf, heeft vrijwel alles in de stad in handen, terwijl op straat drie verschillende groeperingen de dienst uitmaken, waarbij The Saints niet meer zijn dan een herinnering aan vroeger. De speler ontmoet gaandeweg de oude crewleden van The Saints en begint dan aan de opdracht om The Saints weer de machtigste bende van Stilwater te maken. Hierdoor ontstaan er uiteraard veel confrontaties met de Ronin, Sons of Samedi en The Brotherhood of Stilwater, zoals de andere drie gangs heten.

Saints Row 2

Elke bende brengt een eigen verhaal met zich mee. Zo moet de speler afrekenen met wapenhandelaren, een drugskartel en Japanse vechtersbazen die rechtstreeks uit Kill Bill lijken te zijn weggelopen. Tenslotte worden er nog vragen beantwoord die na het eerste deel open bleven staan. Het verhaal van Saints Row 2 bevat humor, maar ook een aantal dramatische wendingen, waardoor het constant blijft boeien. De banden met het verhaal van het eerste deel maken het spel helemaal af. Hoewel veel vragen worden beantwoord, blijft een aantal open eindes over waarop THQ een derde deel in de serie - dat tussen neus en lippen door al is aangekondigd - kan baseren.