Door Dimitri Reijerman

Windows 8: ook voor zakelijke gebruikers

Inleiding

Windows 8 is volgens Microsoft een van de belangrijkste releases in zijn bestaansgeschiedenis. Het besturingssysteem is voorzien van een geheel nieuwe interface - beter bekend als 'Metro' - die specifiek is ontworpen voor de touchscreens van tablets en hybride laptops. Daarnaast heeft Microsoft het nieuwe applicatie- en gameplatform Windows Store in het leven geroepen.

In deze review kijken we echter vooral naar de belangrijkste zakelijke features van Windows 8. Deze zijn te vinden in de Pro- en Enterprise-versies van Microsofts nieuwe besturingssysteem. Zo belooft Microsoft dat Windows 8 het eenvoudiger maakt om mobiel te werken en met met secure boot zou de veiligheid van het OS naar een hoger plan worden getild. Verder is het voor de eerste maal mogelijk om een compleet functionerende Windows-omgeving vanaf een usb-stick te starten, met Windows To Go.

Er zijn dus heel wat mooie beloftes, en wij bekeken of Microsoft die allemaal waarmaakt. Verder worstelen heel wat bedrijven weer met de vraag of ze naar Windows 8 moeten overstappen en of het voor bijvoorbeeld de vele XP-gebruikers niet beter is om voor Windows 7 te kiezen. Daarover spraken we met Bob Kelly, beheerder van de systeembeheerderscommunity IT Ninja en schrijver van diverse boeken over systeembeheer. Hij vertelde ons wat hij de plus- en minpunten van Windows 8 voor de zakelijke gebruiker vindt.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3