Microsoft Windows 8 NL OEM 32 bit Review

Door DaemonAngel 27 oktober 2012, laatste update op 28 november 2012, 11.314 views

Microsoft Windows 8 NL OEM 32 bit

Pluspunten

• Snel
  • Mooi vormgegeven / een verademing
  • Werkt vlot

Minpunten

• Je moet de moeite doen om iets nieuw te installeren
  • Als je elke dag je startknop gebruikte ga je mogelijks moeten wennen (maar dit is gewoon anders, niet slechter, persoonlijk vind ik het beter zelfs)
  • Niet noodzakelijk om te wisselen van windows 7, maar dit was met XP naar vista ook niet in my opinion

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4

Reden tot aanschaf: Mijn computer draaide op windows 7 heel goed en stabiel en ik was van dit systeem zeer tevreden. Recent met een driver update die slecht was en vermits het nog eens nodig was om mijn laptop op te kuisen wou ik een clean install doen van windows 7. Net toen kwam windows 8 uit en voor de lage prijs heb ik maar besloten windows 8 te installeren ipv windows 7.

Momenteel draai ik dus een goeie 2 dagen windows 8 pro.
Mijn review gaat zich voornamelijk focussen op de gebruikservaring en ik zal benchmarks overlaten aan de tweakers review.
Ook ga ik gedurende mijn ervaringen deze review updaten.
Als eerste wil ik al wel zeggen dat ik op een aantal punten het niet eens ben met de review van tweakers.

Installatie: Ik heb gekozen om de versie te downloaden en dit was dus windows 8 pro voor 30 euro. Persoonlijk vind ik dit een zeer schappelijke prijs als je kijkt wat in het verleden voor zo een grote update de vraagprijs was.
Na de download heb ik gekozen voor het branden naar media en heb ik een DVD aangemaakt dewelke ik dan via booten van DVD gebruikt heb om een clean install uit te voeren.
Ik heb gekozen voor een clean install omdat dit toch nodig was en ik dit een voordeel vind qua stabiliteit en snelheid.

Eerste ervaringen: Mijn eerste indruk was toch wel 'wauw' en dan valt de eenvoud op. Ik vind het eigenlijk wel er mooi uitzien. Ik was altijd al raar aangetrokken tot de simplistische vormgeving van de windows 7 smartphones. Iets trok me hier in aan.
Een totaal andere richting opgegaan van de mooie 3D iconen en doorzichtigheid nu naar eenvoudige vlakken.

Het eerste wat me opviel was de opstart en afsluit tijd dewelke wel een heel deel sneller zijn dan windows 7.

Paar kritiekpunten besproken
Nu ivm de grote kritiek van mensen over het missen van het standaard bureaublad en de startknop.
Ik vind dat tweakers hier enorm overdrijft. Je kan met 1 klik naar je bureaublad omgeving gaan en met 1 klik terug naar de tiles. Dit gaat enorm snel en vlot en kost geen 2 seconden meer. Zelf zie ik ook niet altijd het nut in om te wisselen naar je bureaublad vermits je al je programma's kan starten van de tiles.
Ook vraag ik mij af hoeveel mensen de startknop in het verleden nog gebruikten. Ik gebruikte deze eigenlijk nooit in mijn dagelijks gebruik en mis hem nu ook totaal niet.

Mijn laptop gebruik bestaat in het surfen, wat games spelen, filmpje/serieke zien en het gebruik van de verschillende office toepassingen. Deze snelknoppen pasten dus allemaal mooi op mijn bureaublad en nu staan ze daar nog steeds en ook tussen de tiles.

Gebruik
Nu start de pc dus op naar de tiles. Waar ik net onmiddelijk op een groot icoon van chrome geklikt heb en deze review ben beginnen schrijven.
Ook heb ik op het grote vlak met de envelop geklikt en ben ik mijn mails beginnen lezen.
Na deze review sluit ik dit venster en klik ik op het icoon van een game en begin ik wat te spelen.
Dus geen nood gehad aan een bureaublad.

Gisterenavond had ik naar het bureaublad gewisseld waar nu mooi zoals vroeger al de icoontjes opstaan van de programma's die ik gebruik.
Weer mis ik de startknop niet. Ik was lekker aan het surfen en videotje aan het zien zoals ik deed op windows 7.

Je kan in de linksonderhoek met je muis gaan staan en klikken en je zit op de tiles, je kan linksboven gaan staan en klikken en je zit bij je vorige programma en naar onder vegen geeft de openstaande weer.
Je kan dus alles doen met een muis zonder alt+tab nodig te hebben om snel tussen vensters te wisselen. Eerst was ik wat onwennig aan het gebruik maken van alt+tab en me aan het afvragen hoe dit ooit vlot kon werken. Na een goed uur was dit gevoel helemaal weg en speelde ik vlot met het systeem.
Ook heeft mijn muis een scrollwiel dat links en rechts kan klikken en hiermee kan ik door de tiles scrollen alsof ik aan het vegen ben. Zeer handig! Hier moet ik wel toegeven dat als je dit niet hebt het bladeren in de store lastig is omdat je dan vanonder op de balk moet klikken en slepen. Of met de cursos links/rechts klikken.

Wil je toch alle apps zien dus het oude gebruik van de startknop doe je rechtermuisklik op de tile pagina en je klikt alle apps en ze staan mooi naast elkaar.

De integratie met mijn gmail account/google account verliep vlekkeloos.
Je voegt gewoon accounts toe en windows implementeert dit even vlot als de hotmail account.
Heel leuk dat windows hier rekening mee gehouden heeft!
De kalender optie ziet er knap uit en werkt zeer goed. Combinatie met mijn iPad en android smartphone wordt voortgezet :)

De mensen die klagen over het missen van de startknop zullen mogelijks voor hun gebruik hier last van hebben, maar mensen die een gelijkaardig pc/laptop gebruik hebben als ik net beschreven heb gaan niets missen en gaan mogelijks ook genieten van eens een andere vormgeving zoals ik nu doe.

Als je dus wel eens iets nieuw wilt. Totaal anders uitzicht dan windows vroeger of OS van apple nu kan je dit eens proberen. Ik heb er tot nu toe geen spijt van.
Persoonlijk vind ik het leuk dat microsoft eens iets totaal anders gedaan heeft en ook dat er binnekort een heel mooi windows ecosysteem zal bestaan.
Mij spreken de tiles wel aan en ik vind het nog steeds handiger werken dan het Apple OS.

Edit:
Na een paar keer last gehad te hebben van een plotse reboot die ik eerst wijtte aan hardeschijf problemen waar ik op windows 7 ook last van had heb ik mogelijk een andere oorzaak gevonden.
Indien u er last van hebt op te lossen op de volgende manier:
- power typen wanneer in het startscherm
- instellingen aanklikken
- 'change what power buttons do' kiezen
- 'turn on fast setup' afvinken

Mogelijks ligt het toch aan men kapotte harde schijf, maar indien niet, bij deze de oplossing.

Edit 2:
Link toegevoegd waarin duidelijk aangegeven wordt wat ik al lang zeg over windows 8 en hoe het wel degelijk heel snel werkt.

Reactiefilter:-114014+17+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik ben eens benieuwd, volgende week ga ik ook van start met Windows 8.
Eerst moet ik nog even een extra externe harde schijf halen om backups te maken.
Mijn huidige schijf is te klein geworden.

Als ik de revieuw zo lees krijg ik toch de indruk dat ik met een gerust hart kan overstappen.
Ik had de controle app van Windows ook al geļnstalleerd en even laten nakijken in hoe ver mij PC voldoet aan de gestelde eisen.
Ik moet dacht ik 3 nieuwe drivers installeren maar dat is geen ramp.

Enfin, voor die prijs kan ik zo wie zo niet veel mislopen hé.
Ja er was ook wat incompabiliteit bij mij maar heb niet de moeite genomen die specifieke acer dingen trug te installeren.
Lekkere snelheidswinst door de clean install ook :)

En dat dacht ik ook. Als het me niet aanstaat ben ik ¤30 kwijt, naja xd

En het voelt wel leuk, het lijkt alsof ik een nieuwe laptop heb omdat het zo anders is. Dus men nieuwe electronica koop behoefte is ook gevoed tijdelijk :)

Ik hoop dat het je bevalt!
Ik wil zelf ook graag w8 aanschaffen, maar niet direct 100 euro betalen. Ik heb nu een illegale versie van w7. Ik ben bang dat als ik zo'n upgrade versie koop, hij er bij het upgraden alsnog achter komt dat hij illegaal is en dat ik er alsnog niets aan heb...

Heeft iemand hier ervaring mee?
ik heb er geen problemen mee gehad, gewoon het upgrade programma downloaden en installeren :)
Goh, ik heb op het forum ivm windows 8 wel gelezen dat het lukt om over een illegale versie de officiele windows 8 te installeren. Maar er is wat onenigheid ivm hoe legaal microsoft dit zou vinden. Maar als je nu toch al een illegale versie hebt gaat zo een grijze zone geen problee zijn vermoed ik.
Je moet maar eens kijken hier op tweakers op dat forum. Vanaf pagina 96 heb ik over dat onderwerp wel wat gelezen.
Het grote voordeel van Windows 8 is dat het een stabiel(er) besturingssysteem is. Ook de nieuwe Windows verkenner en taakbeheer zijn stukken beter dan die van Windows 7.

Ik snap alleen niet dat je de metro interface 'een verademing' noemt. Ik draai Windows 8 al sinds de RTM versie en heb ook de definitieve versie aangeschaft. Ik merk dat ik de programma's die draaien binnen de metro interface niet/nauwelijks gebruik en dat ik alleen gebruik maak van de (traditionele) desktop interface. Voor mij heeft de nieuwe interface dus geen meerwaarde. Microsoft weet dit en de enige reden dat de metro interface bestaat is een betere integratie tussen mobiele telefoons van Windows en tablets van Windows. Ik denk persoonlijk dat het uitblijven van succes van de verkoop van mobiele telefoons en tablets welke op Windows 8 draaien het einde zal betekenen van de metro interface. Deze heeft op dat moment geen meerwaarde meer. Waarom men de dure Windows tablets en telefoons zou verkiezen boven de goedkopere van Android is mij niet duidelijk. Windows 8 is gewoon een gok.

De metro interface is niet geschikt voor muis en toetsenbord en ik snap niet waarom enkele tweakers dit niet gewoon toegeven. Waarschijnlijk komt dit omdat men zich niet "ouderwets" wil voelen en "bij de tijd" wil blijven...

Oplossing: aparte Windows voor de desktops en een aparte Windows voor tablets/mobiele telefoons. De traditionele desktop interface dus weg bij de tablets en de metro interface weg bij de desktop PC's en laptops. Ik hoop dat dit de oplossing wordt voor Windows 8 SP1 of Windows 9. Het zou voor mij persoonlijk het einde van Windows betekenen wanneer Windows 9 een volledige metro interface krijgt.

Nette recensie trouwens! ;)

[Reactie gewijzigd door ehoewee op 31 oktober 2012 05:03]

Bedankt voor de reactie.
Leuk dat je het toch nog een nette recensie vind ondanks dat je het niet met me eens bent. Dit vind ik wel vriendelijk! :)

Ik vind het wel jammer dat je wilt opdringen dat de tiles interface niet geschikt is voor een muis. Ik heb hier echt geen probleem mee en zoals ik beschreven heb hierboven gebruik ik dit ook wel.
Als ik lang en veel doe op de pc switch ik wel zoals jij aangeeft naar de desktop.
Maar voor men chrome te openen en dat berichten app ding te gebruiken blijf ik in de metro interface hoor. En ik heb daar geen last of derderangsgevoel met men muis. Ik zou geen touchscerm op men laptop willen.

Ik kan begrijpen dat jij voor veel en langer te werken dit niet leuk vind. Ik ook niet. Maar paar dingen doen gebeurt soms ook en dan gebruik ik het wel met plezier. Daarom dat ik zo uitgebreid besproken heb wat en hoe ik doe om een beetje een beeld te schetsen waarom ik tevreden ben ermee.

Ik vind niet dat je dan moet gaan zeggen dat we dit verzinnen want hier zie ik het nut niet van in. Ik heb gewoon gezegd wat ik ervan vind. En er zijn wel meer dan een paar tweakers die dit vinden. Kijk maar gewoon ook naar reviews zoals techradar, the verge, nu.nl etc.

Het hele pro en anti metro begint sterk op een apple flame war te lijken.

Ik noem het een verademing omdat ik het er zeer strak en mooi vind uitzien. Ik vind het leuk dat het eens totaal anders is, geeft me het gevoel van een nieuw systeem en tegelijk mis ik niets van het oude.

Als laatste wil ik nog iets zeggen over het metro systeem.
Naar mijn mening is het idd lastig om als desktop gebruiker nu naar metro te moeten en gaat er veel weerstand zijn. Maar een totaal nieuwe gebruiker of noob met een pc gaat sneller met metro de basic zaken kunnen doen.
Ik zou mijn moeder bv veel sneller kunnen uitleggen dat ze voor haar emails op dat grote vak moet klikken, voor internet daar en dat is al dat ze nodig heeft.
Ik hoor weinig mensen zeggen dat ze de metro interface geweldig vinden. Er zijn mensen die het verafschuwen en er zijn mensen die het "wel oke" vinden. Jij behoord ook tot die laatste groep denk ik. Er was gewoon geen weerstand op Windows 7 en de enige reden dat Microsoft de metro interface introduceerde was een betere integratie tussen de tablets en mobiele telefoons van het merk microsoft. ;(

Ik kan op dit moment nog wel leven met Windows 8 maar dit laat wel een ontwikkeling zien waar ik me zorgen over maak. Zie jij het bijvoorbeeld zitten om op je PC een volledige metro interface te hebben?

Heel veel ontwikkelaars hebben zich uitgelaten over Windows 8 en vele daarvan zijn negatief. Met de introductie van Windows 7 hoorde je niemand klagen. Ben je het met me eens dat er veel verschillende meningen zijn en dat microsoft ons op zijn minst de keuze moest geven om te kiezen tussen de metro en oude desktop interface? Zo kon Microsoft zelf zien haar gebruikers het beste vinden.

Ik las laatst een column (review) over Windows 8 (ben vergeten welke het was) en daarin stond dat Microsoft de metro interface vooral voor zichzelf geļntroduceerd had en niet voor haar gebruikers. Wij worden opgezadeld met iets wat we niet willen omdat microsoft graag succelvol wilt zijn op de tablet en telefoonmarkt. Ik voorspel en hoop dat ze dat niet zal lukken.
Is het dus mogelijk om de ¤30 versie te downloaden en op een kaal systeem te installeren? Ik krijg deze week een samsung 840 ssd binnen, dus wil toch een compleet schone installatie doen.
naar ik vernomen heb via de fora's is dit niet mogelijk en heb je een versie nodig van windows. Welke dit is maakt niet uit, maar je hebt wel iets nodig naar het schijnt.
Ik spreek wel niet uit eigen ervaringen maar enkel van wat ik gelezen heb.
Dus je zou ook een "andere" versie kunnen downloaden, deze branden en installeren.. en daarna de ¤30 versie er overheen gooien?

Hoe zag de installatie eruit? Want las wel dat je jouw versie eerst op dvd hebt gebrand.. heb je een activatie code gekregen bij de download?
of je dat kan doen weet ik niet en durf ik je dus ook geen raad in te geven.

Ik heb een code gekregen wanneer ik het aankocht. Je krijgt dan tijdens de aankoop een code en ook een aankoopbevestiging. Deze heb ik dan afgeprint en later bij mijn CD gestoken.
Het is de typische code die je hebt bij producten dewelke je dan krijgt en tijdens de installatie wordt deze gevraagd.
Thanks! dat begrijp ik..

Ik heb ooit de pc gekocht met windows vista, in tussen zijn er niet veel originele onderdelen meer over in me kast.. en heb ik dus ook een "aangepaste" windows 7 draaien..

Ik ga gewoon proberen om de ¤30 versie te downloaden en te branden.. Als deze installeerd op een kaal systeem laat ik het hier nog wel weten! anders zou ik altijd nog even terug naar vista kunnen met de code die ik toen heb gekregen.

Eerst wachten tot me ssd binnen komt!
Thanks! dat begrijp ik..

Ik heb ooit de pc gekocht met windows vista,
Dan doe je daar je upgrade mee, ben je weer afgedekt :)

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True