Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

2011: mobiel is de nieuwe desktop

25-12-2011 • 08:00

122

Multipage-opmaak

Inleiding: alles wordt mobiel

Misschien wel de eerste smartphone ooit: IBM Simon uit 1993De markt voor smartphones, tablets en mobiel internet wordt al jaren groter en groter. Langzamerhand dringt echter ook het besef door dat mobiele apparaten meer potentie hebben dan veel mensen aanvankelijk dachten. Ze zullen desktops en laptops niet geheel vervangen, maar ze zullen veel functies wel kunnen overnemen.

Waar het een paar decennia geleden ging om een desktop op elk bureau, dromen bedrijven als Apple, Google en Microsoft nu van een tablet op elke bank en een smartphone in elke broekzak. Die droom heeft in de afgelopen jaren geleid tot een stroom innovaties in hardware en software die zijn gelijke in de techindustrie nauwelijks kent. Het tempo waarin smartphones verouderen en besturingssystemen van updates worden voorzien, is duizelingwekkend.

De nadruk komt steeds meer te liggen op kleinere apparaten met touchscreens, in plaats van op desktops en grote laptops. Dat blijkt ook als we naar de grote bedrijven kijken. Van alle producten draagt de iPhone het meeste bij aan de omzet van Apple, en op de welbekende zoekmachine na is Android Googles meestgebruikte product. Microsoft haalde zijn beste mensen van projecten als Exchange, Office en Windows af om te werken aan de ontwikkeling van Windows Phone. Vernieuwingen in Windows 8 zijn grotendeels geïnspireerd door de vernieuwingen die Microsoft voor Windows Phone heeft bedacht.

Het is dan ook niet vreemd dat de voorheen kleine markt van mobiele besturingssystemen - met namen als Symbian, Palm OS en Windows Mobile - binnen enkele jaren volledig op zijn kop is gezet. De oude besturingssystemen bestaan niet meer of leiden een bestaan in de marge.

In 2011 werd duidelijk dat de strijd tussen de mobiele besturingssystemen een strijd om de toekomst is. Helaas strijden de bedrijven niet alleen met spannende innovaties en coole vernieuwingen, maar ook met patentrechtszaken. Tweakers.net blikt terug op deze keiharde strijd, die voor een belangrijk deel de toekomst van de techindustrie zal bepalen.

Grote groei

Bedrijven als Apple, Microsoft en Google zijn niet alleen in smartphones en tablets geïnteresseerd omdat daar nu al veel geld mee te verdienen is: ze weten ook dat de toekomst van hun bedrijven wel eens van deze sector kan afhangen.

Groei en groeiers

Als we naar de groeicijfers van de afgelopen jaren kijken, zien we dat veel optimistische voorspellingen zijn uitgekomen - al zaten de analisten er ook vaak naast. Zo voorspelde IDC in 2006 nog dat Symbian en Windows Mobile in 2010 samen een marktaandeel van 95 procent zouden hebben; dat bleek 40 procent te zijn.

De onderstaande grafiek is gebaseerd op concrete verkoopcijfers, met uitzondering van het laatste kwartaal van 2011. Daar hebben we uiteraard nog geen cijfers van; het totaal aantal verkochte smartphones in 2011 is daarom gebaseerd op de verkopen in de eerste negen maanden en onze schattingen over het vierde kwartaal.

Verkoop smartphones 2004-2011 (diverse bronnen)

Verkoop smartphones per jaar x miljoen (data: diverse bronnen)

Waar in 2004 en 2005 hooguit enkele tientallen miljoenen smartphones per jaar werden verkocht, komt het aantal verkochte toestellen in 2011 uit op tussen 450 en 500 miljoen exemplaren. De markt groeit bovendien steeds harder, al zal het groeitempo volgens analisten binnen afzienbare tijd weer wat afvlakken. In 2011 was al een afname te zien: ten opzichte van het tweede kwartaal werden er in het derde kwartaal 'slechts' 8 procent meer smartphones verkocht.

Marktaandelen smartphones 2008-2011

Aandelen mobiele OS'en 2008-2011 (data: diverse bronnen)

Symbian, in 2008 nog fier marktleider met een aandeel van meer dan 50 procent, is sindsdien volledig ingezakt en Android heeft de koppositie overgenomen. Ook Windows Mobile en Windows Phone zijn sinds 2008 gemarginaliseerd, maar verwacht wordt dat de samenwerking van Microsoft en Nokia weer voor groei gaat zorgen. BlackBerry leverde eveneens marktaandeel in, terwijl het aandeel van iOS in de afgelopen jaren zo goed als constant bleef.

Mobile matters

Dat mobiel steeds belangrijker wordt voor internetgebruik, blijkt ook uit onze eigen statistieken. Terwijl het totale aantal bezoeken de afgelopen twee jaar licht steeg, nam het bezoek vanaf mobiele apparaten met een factor 16 toe. Inmiddels komt meer dan een zesde van de bezoeken aan Tweakers.net vanaf een mobiel apparaat.

Sites waar bezoekers minder tijd doorbrengen en die dus geschikter zijn voor mobiel gebruik, zoals Nu.nl en de Telegraaf, is dat aandeel nog hoger. Bij Nu.nl is de helft van alle bezoeken afkomstig vanaf een mobiel apparaat en bij Telegraaf.nl is dat ook al 46 procent, aldus Webwereld.

Het is gezien de historische groei en de huidige situatie dus niet verwonderlijk dat grote bedrijven als Apple, Microsoft en Google er alles aan doen om mee te tellen in de mobiele markt.

'Nucleaire' patentoorlog

Het was een mooie Nederlandse lenteavond toen de bom barstte: Apple klaagde Samsung aan vanwege de gelijkenissen tussen de iPhone 3GS en de Samsung Galaxy S.

Het was al volstrekt niet uitzonderlijk dat technologiebedrijven elkaar aanklagen - waarbij Apple afgelopen jaren de grootste vechtersbaas bleek - maar deze juridische oorlog was van een bijzonder kaliber. Niet alleen zijn Apple en Samsung twee van de grootste technologiebedrijven ter wereld, ook draait de aanklacht van Apple om iets waar iedereen over mee kan praten: uiterlijke gelijkenissen van hardware en software.

Afbeelding uit aanklacht Apple tegen Samsung Afbeelding uit aanklacht Apple tegen Samsung

De aanklacht van Apple vormde het startschot voor een wereldwijde patentstrijd die tot op de dag van vandaag voortduurt. Er kwamen aanklachten van beide bedrijven in een kleine twintig landen over de hele wereld, over een ingewikkeld geheel van technologische patenten en designclaims.

Ook in Nederland gingen Apple en Samsung elkaar te lijf. Apple won daarbij twee keer, maar het waren zeges zonder glans. Samsungs populaire Galaxy S II - de telefoon die van Tweakers.net-lezers de Gouden Steeksleutel voor de beste smartphone kreeg - werd weliswaar verboden door de rechter, maar Samsung hoefde alleen de Gallery-app aan te passen. Na een software-update kon de verkoop dus gewoon doorgaan.

Apple patent EP 2.058.868

In de tweede zaak, die het Zuid-Koreaanse elektronicabedrijf was aangespannen, kwam het niet tot een Nederlands verbod op de verkoop van de iPad en de iPhone. De rechter oordeelde dat Samsung niet voldoende zijn best had gedaan om voor belangrijke patenten een deal met Apple te sluiten. Al met al is geen van beide fabrikanten dus veel opgeschoten met de rechtszaken in Nederland.

Later in het jaar bleek pas dat de rechtszaken tegen fabrikanten van Android-toestellen, zoals Samsung, niet alleen gestoeld waren op zakelijke redenen. De dit jaar overleden Apple-topman Steve Jobs zei in zijn biografie dat hij 'tot zijn laatste adem en tot Apples laatste cent' wilde doorgaan om het 'gestolen product' Android te vernietigen. "Ik ben bereid tot een nucleaire oorlog", aldus Jobs.

Die 'nucleaire' patentoorlog in telecom is er gekomen. Apple heeft aanklachten ingediend tegen alle grote Android-fabrikanten, zoals Samsung en HTC. Microsoft klaagt minder bedrijven aan, maar weet daar wel lucratieve licentie-overeenkomsten mee af te dwingen. Per verkocht Android-toestel krijgt Microsoft naar verluidt rond de tien dollar. Bij elkaar leveren deze licenties Microsoft meer dan een miljard dollar per jaar op - en dat is een conservatieve schatting.

Google voelde zich in het nauw gedreven door alle patentzaken en zocht een uitweg in de overname van Motorola. Het bedrijf zou daar het opvallend hoge bedrag van 12,5 miljard dollar voor willen betalen. Motorola is al 35 jaar bezig met mobiele telefonie en bezit dus veel patenten; de huidige productportfolio is niet zoveel meer waard vanwege het beperkte marktaandeel.

De wanhopige overname was nodig, omdat Android als mobiel besturingssysteem door de dreiging van rechtszaken minder aantrekkelijk werd. Met de steun van Motorola's patenten kan Google fabrikanten beter beschermen. Zonder die steun hadden fabrikanten zich vermoedelijk meer gericht op andere smartphoneplatformen en zou Google op termijn behoorlijk veel marktaandeel kunnen verliezen.

Er is echter licht aan het eind van de tunnel. De strijd tussen telecomgiganten Apple en Nokia kwam ten einde. De morele winnaar was Nokia, dat voor het gebruik van zijn patenten een vergoeding van Apple kreeg. Met de duizenden Motorola-patenten in de achterzak kan Google wellicht ook een dergelijke overeenkomst met Apple sluiten, zodat fabrikanten van Android-hardware zich in 2012 geen zorgen meer hoeven te maken over de juridische dreiging van de grootmacht uit Cupertino.

Het grote geld

iPhoneDe smartphonemarkt wordt in toenemende mate door slechts enkele bedrijven beheerst. Android lijkt het Windows van de smartphones te worden: het marktaandeel - dat nu tussen 50 en 55 procent zou liggen - kan nog makkelijk naar 65 tot 70 procent groeien. Als er niets raars gebeurt, zal dit OS in de komende jaren veruit het grootste platform blijven.

Dat betekent automatisch dat de rest van de systemen tot een gevecht in de marge is veroordeeld. Apples iOS is op de lange termijn, net als Mac OS X, een lucratief niche-product. Het wordt door maximaal 10 procent van de markt gebruikt, al verdient Apple er wel veel geld mee.

Microsoft heeft door de samenwerking met Nokia sterke kaarten voor Windows Phone, maar succes is nog ver weg. BlackBerry heeft grote problemen: door de populariteit van WhatsApp is Ping geen overtuigend verkoopargument meer. Daardoor zullen de huidige bezitters hun toestellen, bij het aflopen van het abonnement, vermoedelijk niet massaal door nieuwe BlackBerry's vervangen.

De kans is klein dat nieuwe platforms de komende jaren voet aan de grond krijgen. Er is een enorme lading apps nodig om van een goed OS een populair OS te maken. Google, Microsoft en Apple zullen willen voorkomen dat crossplatform webapps de functie van native apps overnemen, simpelweg omdat dat hun marktdominantie bedreigt.

Het belang van apps is zo groot, dat nieuwe spelers een grote zak geld moeten meenemen om kans te maken op een plekje op de smartphonemarkt. Dan zwijgen we nog over de vele patenten van Microsoft, Apple en Google, die als een zwaard van Damocles boven elke potentiële concurrent hangen. Alleen een gigant als Samsung heeft een kans met Bada, als het bedrijf besluit zich daar volledig op te concentreren.

Daarmee lijkt de strijd om de mobiele markt gestreden: de grote bedrijven en - vooral - het grote geld stevenen af op de overwinning. De software van bedrijven die ooit pionierden op het gebied van mobiele besturingssystemen, zoals Nokia, Palm en BlackBerry, is achterhaald.

Er blijft gelukkig altijd wat te dromen. Zo valt er nog veel terreinwinst te boeken in het huishouden: wat dacht je van een tv met iOS of huishoudelijke apparatuur met Android? Het zal interessant zijn om te zien waar de grenzen van de mobiele besturingssystemen liggen.

Tot slot

Bedrijven doen veel moeite om aan te haken bij de 'nieuwe' smartphonemarkt die in de afgelopen jaren is ontstaan. Nokia gooide zijn eigen OS Symbian overboord voor Windows Phone, Palm probeerde het tevergeefs met WebOS, en BlackBerry kocht QNX en de ontwerpers van Android 1.0 om zijn besturingssysteem te vernieuwen.

Desondanks slagen maar weinigen. Apple, dat mede verantwoordelijk is voor de populariteit van smartphones, heeft een trouwe schare fans opgebouwd en lijkt zijn plaats verzekerd te hebben. Android, het enige overgebleven 'open' OS, is binnen korte tijd marktleider geworden en kan nog verder groeien. Windows Phone is nog geen succes, maar Microsoft heeft veel geduld en diepe zakken, en in Nokia heeft het een sterke partner.

Als het verleden ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat de toekomst lastig te voorspellen is. Waar veel kenners het echter over eens zijn, is dat telecom nog veel meer zal groeien en nog flink in belang zal toenemen.

Concepttelefoon uit Minority Report

Reacties (122)

Sorteer op:

Weergave:

Ik moet zeggen dat ik de laatste paragraaf op de 4e pagina erg sterk vond, het maakte de opmerking over GoogleTV en AppleTV. Ik denk dat dit een erg boeiende strijd kan worden: de "grote drie" gaan goed te keer op die markt. Ik heb gelezen dat van de AppleTV 2 (face it, de enige die nog onderhouden wordt) er 2.300.000 in omloop zijn.

Er zijn momenteel niet heel veel Google TV oplossingen in de markt, maar het is een platform wat na een moeizame start toch wát volume begint te creëren. Ik denk echter dat één grote partij hier vergeten is... ik hoorde laatst een kennis (iemand die alles van Apple heeft, iedereen heeft zo'n iemand in de omgeving) zeggen dat Apple dit heel snel deed, en dat de kastjes met Sigma of Realtek chips (Popcorn Hours e.d.) net zo prutserig zijn vergeleken met de AppleTV als dat de eerdere smartphones waren tegenover de iPhone. Ik gaf hem (niet dat ik het er mee eens ben, een AppleTV is geen standalone device en kan geen low-power NAS-en aansturen en ondersteund geen industriestandaarden zoals DLNA) gelijk, puur met het verhaal gebruikersgemak in de achterhoofd.

Ik vergat echter de derde partij... Microsoft.

Tot 30 september 2011 zijn er 57.600.000 XBox-360 units verkocht. Als je gaat kijken naar de functionele eisen zie je erg veel overlap met AppleTV (of GoogleTV, hoewel GoogleTV wat meer doet met PiP), en toch een installed base van meer dan tien keer zo veel. Niet gek. Ik weet dat ons content aanbod in Europa nogal game-based is, maar MS houd de software keurig bij van de XBox 360, het "metro-stijl" dashboard is er, en de integratie met zowel MS- als niet-MS standaarden is erg sterk te noemen, het ding slikt erg veel zelf via SMB shares, en als die er niet zijn doet het altijd DLNA en UPnP. Media Center Extender is natuurlijk ook erg sterk, hoewel dat het weer erg afhankelijk maakt van een PC. Met de Media Server in m'n Linksys 4200 met een HDD er aan spreekt hij echter ook vloeiend.

Geïntegreerd in de VS zit verder Netflix, en een reeks andere échte contentproviders dmv. de Zune Pass. En daar zit dan weer de troef Windows Phone achter, wat zich steeds meer naar Windows en XBox zelf manoeuvreert. Die reclame van... "het begint met een Windows 7 PC"... aan de ene kant klopt hij, maar ik denk dat dat niet de realiteit gaat blijven. Ik denk dat dat meer iets wordt van: "het begint... met een Windows Home Server". Alle consumptie apparaten spreken er op aan en de creatie apparaten kunnen er hun content opzetten, zodat de WP7, XBox en de Win8-tab het rechtstreeks kunnen openen. Wat mij nou een interresante zet lijkt... is als ze de XBox en de Windows Home Server integreren. Dat ding staat onder een TV en is sowieso centraal, en omdat je je media wilt aanschaffen zit hij ook in je netwerk. Heck... koppel er gelijk een router/AP aan en het is helemaal feest!
Je zou de vergecast van vorige week (episode 6 als ik het goed heb) moeten beluisteren. Dan gaan ze precies op jou pint van MS in. De kritiek die ze hebben is dat MS de marketing gewoon totaal verprutst, waar Apple daar heer en meester in is. MS biedt namelijk veel goede (en soms betere) alternatieven.
Het merk 'Microsoft' is voor de gewone consument een stuk minder hip dan Apple.
En dàt is hun grootste probleem.
het maakte de opmerking over GoogleTV en AppleTV. Ik denk dat dit een erg boeiende strijd kan worden: de "grote drie" gaan goed te keer op die markt. Ik heb gelezen dat van de AppleTV 2 (face it, de enige die nog onderhouden wordt) er 2.300.000 in omloop zijn.
Hoe kan 't dan nog een boeiende strijd worden, als AppleTV2 de enige is die onderhouden wordt? Het schijnt dat dat ding inmiddels een stuk beter verkoopt, en GoogleTV? Logitech heeft 't ding al afgevoerd en geschrapt. google heeft een enorme fout gemaakt door te denken dat ze ook bij GoogleTV wel eerst een tijdje 'beta konden doen'. Niets bleek minder waar.

We hebben de Xbox, en de AppleTV2. Okay, en de PS3 misschien nog een beetje omdat ie ook DNLA kan. de Xbox en ATV2 doen beiden Netflix, en Hulu (geloof ik, iig de ATV2), en nog wat andere premium content channels.
Xbox verbruikt veel meer stroom en is luidruchtig, ook de slim editie (die ik heb). Voor mediaplayer daardoor al ongeschikt.
Klopt die grafiek "Aandelen mobiele OS'en 2008-2011" wel ik kan me namelijk niet voorstellen dat Blackberry en IOS lager scoren als Symbian in 2011, volgens mij is het marktaandeel van IOS op dit moment ook ongeveer gelijk met Android?
Je hebt vele verschillende marktaandelen.

Zo is iOS inderdaad op praktisch gelijke hoogte met Android als je kijkt naar het marktaandeel verkochte apparaten. Dat zal allebei zo rond de 250 miljoen zitten give or take een miljoen of 10.
http://www.asymco.com/201...ones-have-been-activated/
http://www.asymco.com/201...ces-will-be-sold-in-2012/

Dan heb je ook marktaandeel nieuw aangekochte apparaten in dit kwartaal, daarvan is inmiddels meer dan 50-60% een Android en komt iOS met iets van 20-30% op de 2e plaats. Het is moeilijker berekenen wie precies wat heeft op het moment, omdat er voor verschillende delen van de markt cijfers uitkomen op verschillende momenten.
nieuws: 'Android draait op bijna helft wereldwijd verkochte smartphones'
nieuws: Apple verliest marktaandeel op Europese smartphonemarkt

Daarnaast heb je het marktaandeel mobiele search. Daar wint iOS het momenteel nog van Android, maar dat is ook aan het slinken logischerwijs. iOS zorgde in het verleden voor ongeveer 66% van alle mobiele search. Het kan niet anders dan dat dit afneemt gezien het hoge percentage verkochte Android devices.
http://9to5mac.com/2011/0...ch-comes-from-apples-ios/

En uiteindelijk wordt het misschien slimmer om te kijken naar een andere markt dan de complete smartphonemarkt, omdat er nu al smartphones te koop zijn vanaf een paar tientjes, om de markt goed in kaart te brengen.
Zo mist het artikel mijns inziens de nuancering dat Nokia met Windows Phone zich als een dolle kan gaan richten op het lage segment, waar ze altijd goed in zijn geweest, en zo daar ook een ware oorlog zich kan ontketenen zoals die nu al gaande is in het hoge en middensegment.

Dit is een subliem artikel over de statistiek van de mobiele telefoniemarkt
http://www.asymco.com/201...rtphone-market-landscape/
Die hele site staat trouwens vol met zeer uitgebreide analyses en artikelen van alle fabrikanten en systemen.
http://www.asymco.com/201...ew-into-the-phone-market/
http://www.asymco.com/2011/12/19/the-parable-of-rim/
http://www.asymco.com/201...one-penetration-below-10/

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 26 juli 2024 04:14]

edit: Ik vergis me nu al voor de tweede keer in duizenden en miljoenen. Niet meer om 1 uur posten.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 26 juli 2024 04:14]

Ondanks dat Apple de smartphone markt heeft opengebroken zijn ze ook de "grote boosdoener" met hun, in mijn ogen, kinderlijke houding tov produkt design en software.

Ben het helemaal niet eens met patenten op software. Dit schaad in mijn ogen, het innovatieve karakter wat software hoort te hebben; Het de gebruiker makkelijk maken. Dat hiervoor betaald mag worden is een heel andere discussie. Het kan blijkbaar namelijk ook "gratis". Ookal gebeurt het dan door reclame.
Ja idd, laten we vooral bergen geld in R&D stoppen voor een product, daarna kan elke concurrent het gratis namaken, zeg er vooral niets van want dat is kinderachtig.
Namaken van een compleet product / pakket is wat anders dan rechtzaken starten om het gebruik van kleine onderdelen (swipe manier op foto's, bij Samsung vs Apple).
Hoe kunnen en durven ze daar rechten aan te ontlenen. Elke vorm van navigatie / interactie borduurt voort op de vorige manier..

Je zou het ook slim aan kunnen pakken, en bijvoorbeeld Samsung in de software laten vermelden dat men Swipe tech gebruikt van Apple. Maar nee, ze gaan gelijk voor een totaalverbod.
Dit is net wat Apple juist niet wil en met goede reden. Samsung zou niet liever hebben dan dat het overal Apple op verpakkingen en dergelijke zou kunnen zetten. Samsung deed al zo'n hard zijn best om zoveel mogelijk op Apple te lijken. Van verpakking, reclame, stekkers en de look van de software tot de design van het apparaat.

Bedrijven moeten innoveren en niet kopiëren. Tot voor kort hoorde je constant uit het Android kamp dat de Apple way de only way was om touchscreen apparaten te laten functioneren en dat dat daarom Apple innovatie in de weg stond als het andere verbood om dezelfde manier van werken toe te passen op hun apparaten maar nu zien we met Windows phone dat dat helemaal niet waar is. Wie investeert in R&D kan betere producten neerzetten. Als Apple gebruiker moet ik echt wel toegeven onder de indruk te zijn van de Windows phone.

Moest Google niet zo snel zijn geweest om een kopie van iOS op de markt te zetten en in plaats daarvan geïnvesteerd hebben in R&D had het misschien de beste smartphone op de markt kunnen zetten maar in plaats daarvan blijft het gewoon onderaan bengelen als goed OS. Zelfs Microsoft heeft nu een beter OS voor telefoons dan Google.

Het verbaast me zelfs heel hard hoe Android gebruikers Samsung blijven verdedigen terwijl het toch wel duidelijk is hoe hard het klanten probeert te rollen. Een gratis OS gebruiken en dan nog ineens niet willen investeren in ondersteuning voor modellen die amper een jaar oud zijn.
Dit bericht wat jij plaatst is een vrij nutteloos en nergens op gebaseerd bericht. Je claimt dat Google niet innovatief is en maar een kopie van Android op de markt heeft gezet.

Apple is inderdaad een innovatief bedrijf, maar Google net zo goed. Sterker nog, samen zijn het de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Zie deze link: http://www.emerce.nl/nieu...est-innovatieve-bedrijven

Verder heeft Google met Android een heel nieuw besturingsysteem op de markt gezet, maar natuurlijk is het niet 100% anders dan iOS. Welk besturingsysteem je ook maakt, er zijn altijd onderdelen die altijd wel een beetje overeenkomen; een hoofdmenu bijvoorbeeld, icoontjes die gebruikt worden etc.

Als ik goed kijk naar Apple zijn er ook dingen die zij op hun beurt van Google kopieren; neem nou iOS 5, opeens leek het Apple een goed idee om een balk bovenaan het scherm te doen die je omlaag kan slepen waar je de basisinstellingen en meldingen hebt. Dit is één van de dingen die typerend waren voor Android en die in Android al een hele tijd gebruikt werd. Dat heeft Apple op haar beurt weer overgenomen van Google. Google kan daar ook een hele rechtzaak tegen aanspannen, maar voor zover ik weet hebben ze dat niet gedaan.

Kortom, het is enorm kort door de bocht om te zeggen dat Google niet innovatief is, daarnaast is Google geen 'copycat' van bedrijven zoals Apple.

[Reactie gewijzigd door CT Marty op 26 juli 2024 04:14]

Ook Microsoft maakt flink inbreuk op de patenten die apple meent te hebben. Zij hebben echter het juridische spelletje al wel gehad met de desktops, en gedragen zich een stuk minder agressief.
Samsung zet producten van prima kwaliteit op de markt, verkoopt die voor een concurrerende prijs en blokkeert geen apps die hen niet aanstaan.
Apple heeft ook producten van prima kwaliteit, voert een prijsbeleid alsof ze een monopolie hebben op de markt, bijvoorbeeld in deals met providers, en blokkeert apps die hen belangen schaden.

Een ander goed voorbeeld is de browser. Als we safari, chrome en ie vergelijken, dan zien we legio functies en lay-out-elementen die duidelijk van de ander zijn overgenomen. De open-source browser Chromium gaat niet zo agressief om met zijn ideeën, terwijl het geld er zeker wel is. Innoveren is niet de slimme truckjes van je concurrent overnemen toch? Dan heb jij vast een aversie tegen safari, en ben je fervent gebruiker van een op Chromium gebaseerde browser (zoals Chrome!).
Microsoft had voorheen dezelfde houding als Apple nu heeft en zijn hier(door de massale consumenten reacties) ook op terug gekomen. Microsoft doet het nu op een andere manier. nl Bedrijven aanschrijven(dreigen?) met welke patenten worden overschreden en hiervoor een vergoeding vragen. Voorheen deden ze wat Apple nu doet, nl aanklagen. Dit heeft Ms veel goodwill gekost. Ik denk dat Apple dit uiteindelijk ook gaat gebeuren. De consument pikt het dan niet langer en koopt geen/minder Apple producten.

Over je punt van R&D; De smartphone markt is bijzonder groot. Indien jij 3-4 maanden eerder met een goed product op de markt bent dan verkoop je er in die korte tijd (voordat er gekopieerd kan worden!) 100 miljoen van jou produkt(=telefoon). Maw, je R&D kosten heb je er dan al lang uit.
Lees..de Tweakers pikken dat misschien minder.
De grootste groep (de normale consument) trekt zich echt zo goed als niks aan van al die patentoorlogen en het zal ze allemaal worst zijn.
Die blijven gewoon Apple producten kopen als ze dat willen..of niet als ze dat niet willen.
Hebben die patentoorlogen voor de grootste groep niks mee te maken hoor.
Lees tweakers zijn tegen IOS. Niet meer niet minder. 90% hier haat apple en alles wat er meekomt kijken.
Klopt, maar dat komt niet door de producten die ze maken, maar de manier waarop het bedrijf omgaat ermee en hun kinderachtige gedrag tegen de concurrentie.
Dat is pure onzin. Tweakers haten gewoon Apple, dat is altijd al zo geweest, nog voor de iPod of iPhone er kwam en nog voor al die rechtszaken begonnen. Toen de iPhone uitkwam werd deze ook weggelachen op Tweakers. Android bestond toen nog niet en het gros hier beweerde dat een telefoon zonder fysiek toetsenbord niet zou werken.

De mentaliteit op tweakers is altijd geweest dat Apple gebruikers hun producten kopen vanwege het logo. De aversie tegenover de rechtszaken van Apple is nog maar recentelijk ontstaan sinds Tweakers nu ook beseffen dat telefoons geen fysiek toetsenbord nodig hebben en men er hier nu ook plots van uitgaat dat touchscreen bediening toch je normaalste zaak is. Men noemt het nu allemaal voor de hand liggend maar dat was het niet in 2007 hoor. Maar nu Apple terugslaat en zegt innoveer zelf eens, valt dat niet in goede aarde bij Tweakers. Ze willen hetzelfde als de Apple gebruiker maar dan met een robotje in plaats van een Apple logo

"Marketing is het enige waar Apple goed in is" is de leuze van de gemiddelde tweaker en daarbij vergeten ze dat ze zelf producten kopen die gemaakt worden door één van de grootste advertentiebedrijven ter wereld. Of wat dacht je van al die mensen die roepen dat Android "open" is zonder te beseffen wat dat eigenlijk echt betekend. Android is open omdat er geen R&D aan vooraf ging en ze gratis zoveel mogelijk input willen krijgen om hun product te verbeteren. Maar als Google echt "open" propageert waarom is Pagerank dan gesloten? Omdat Google daar de grootste winsten binnenhaalt natuurlijk.

Marketing dat is waar Google goed in is en hun gebruikers staren zich gewoon blind op het Google logo en dat robotje. Status is waar het hen omdraait. "kijk ik heb geen Apple vind je me nu niet cool?"

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 04:14]

hoe weet jij dat nou? je hebt pas een paar maanden een acc?

en helemaal niet alle tweakers haten apple, er zijn zat tweakers die een iphone haten. alleen er zitten een hoop mensen hier die alleen maar lopen te zeuren dat alles op de iphone lijkt, en als er dan een keer een argument terugkomt beroepen ze zich op "de haat tegen apple producten" wat ze zelf hebben gecreëerd

Dus als je wilt dat mensen hier wat vriendelijker zijn tegenover apple moet je in eerstestantie je eigen manier van reageren veranderen. En natuurlijk niet meer zeuren dat alles van apple gejat is, dat alles er op lijkt en dat iedereen een hekel heeft aan apple. want ik denk dat het best mee valt met de haat tegen apple. alleen tweakers weten wel dat de iphone helemaal niet het beste is wat er te krijgen is, iets wat veel apple gebruikers nog wel eens willen beweren, en erger nog opdringen. Ook is het nu eenmaal waar dat er veel mensen iets van apple kopen voor het logo (wat opzich niet erg is je betaald ook flink voor dat half opgegeten stuk fruit)
Klopt, maar dat komt niet door de producten die ze maken, maar de manier waarop het bedrijf omgaat ermee en hun kinderachtige gedrag tegen de concurrentie.
onzin, toen apple nog een kleine club was zonder 'dat kinderachtige' gedrag (ze hebben zich nooit anders gedragen dan ze nu doen, trouwens) liep iedereen hier ze ook al te vervloeken. Ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt wat zonder goede reden zo gehaat wordt. (microsoft waren wel goeie redenen voor, die zijn wereldwijd veroordeeld voor illegale handelspraktijken, Apple is nog nooit ergens voor veroordeeld op wat patentinbreuk na)
" onzin, toen apple nog een kleine club was zonder 'dat kinderachtige' gedrag (ze hebben zich nooit anders gedragen dan ze nu doen, trouwens) liep iedereen hier ze ook al te vervloeken. "

Dat is toch geen onzin , als iedereen apple liep te vervloeken op hun gedrag,dat onveranderd is, toen en nu.
Dus je zegt niet anders dat tweakers consequent zijn.
Dat zegt slechts wat over het niveau van de 90% hier :) Een merk haten, hoe dom ben je dan?

Als je een Tweaker bent, dan wil je tweaken. Als je iets met IT hebt, dan wil je IT. Alleen als je een Android/Microsoft® Fanboy© bent ga je hier lopen zeiken over een ander merk zoals Apple. En dat terwijl Apple niks verkeerd doet hoor. Ze slachten geen mensen af, ze zijn gewoon een goed lopend commercieel bedrijf. Sure, misschien vind je de producten niet zinvol in je eigen context, maar dan koop je ze toch gewoon niet? Misschien dat je het als een wedstrijd met teams ziet. Jou team v.s. team Apple. Dat kan, maar waarom voel je je dan bedreigd? Je hoort hier nou niet echt massa's mensen Microsoft of Google haten. Of HP of Intel of wat dan ook... Dus kan je stellen dat de Apple-haters dus bang of jaloers of bedreigd zijn. Maar waarom dan? Daar is toch geen reden voor.

Wikipedia:

Haat is een sterke emotie, die wordt ervaren als een gevoel van afstoting tot iets of iemand (het object dat men haat) met een neiging tot het kwetsen of vernietigen van dat object. Haat is het tegengestelde van (emotionele) liefde. Dit soort liefde kan plotseling omslaan in haat. Hoewel haat ervaren wordt als afstoting is het wel degelijk een (negatieve) aantrekking. Diegene die haten, ontwikkelen een obsessieve aantrekking tot het object. Haat kan worden tegengegaan door afstand te nemen tot het object en over te gaan tot zelfanalyse, zelfkennis.

Volgens de psychologie komt haat voort uit een psychologische projectie van de eigen schaduwzijde op het object. Een schaduwzijde die bij zichzelf ontkend wordt en daardoor in het object ontdekt. Haat vertekent de werkelijkheid. Meestal is dat object dus iemand die juist die eigenschap mist en zuiver is. Daarom bestaat er dan een onvermogen om de werkelijkheid te zien en een onbewust weten dat men zelf schuld heeft aan dat verwijt aan die ander. Dat is dan het begin van haat.

Nu vraag ik me dus af je niet gewoon te weinig liefde in je leven hebt als merken-hater. Gezien het merk geen persoon is en je ook nooit persoonlijk wat aangedaan heeft...

De enige reden dat er zo veel haat in zit zou jaloezie kunnen zijn, maar ook dat is niet logisch. Want stel dat je geen Apple producten gebruikt, dan doe je dat vast met een goede reden dus dan is jaloezie ook niet echt iets om op te bouwen.

Dus waar komt dat vandaan? Is het niet gewoon zo dat het jaloezie t.o.v. de Apple-gebruikers is? Want als dat zou is, beste 90%, ga je dan snel in een hoekje zitten schamen! En als dat het ook niet is, leg het dan uit wat het dan wel is? Want haten om het haten.. tsja, dat is hooligan gedag. En als er een groep mensen uit de morderne maatschappij mag verbannen worden is het die specifieke groep wel :)

Fijne kerst.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 26 juli 2024 04:14]

Ik denk niet dat 90% van de tweakers apple haat, maar een heleboel tweakers zullen niet blij zijn met apples manier van werken.

Dit kan je terug kan vinden in de naam tweakers. In het begin was deze site imo een site waar je heen ging om zo veel mogelijk uit je pc te halen door over te klokken, alternatieve software te installeren en instellingen te wijzigen.

Apple druist hier heel sterk tegenin. Je mag eigenlijk niets met je apparaat behalve het gebruiken volgens de regels van apple. Geen andere codecs of standaarden, geen apps die tegen amerikaanse normen en waarden indruisen zoals porno, niet de mogelijkheid tot alternatieve homescreens of launchers, weinig eigen keuze voor de bron van je software en entertainment zoals boeken en mp3 etc.

Bovendien doet apple er alles aan om te zorgen dat concurrentie het moeilijk krijgt met het geld van de consument. Wanneer ik nu een samsung of lg toestel koop heb ik juist een deel van de software en ontwikkeling al meebetaald met mijn HTC. En als google nare dingen gaat doen kan er eenvoudig een android variant gebruikt worden zonder google apps door de open source.
Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar de cijfers: 90% van de Tweakers haat Apple? :S

Ik haat Apple als normaal IT bedrijf helemaal niet, ik zou willen dat ik een Iphone,iPod, iMac en iPad had. Maar die heb ik niet, omdat ikzelf vind dat die spullen te duur zijn tov de concurrentie.
Het begon al met de iPod, mooi ding is dat, maar voor 20 euro had ik ook een mp3 speler, welliswaar met 10x zo minder ruimte oid, maar meer heb ik ook echt niet nodig. (heb nu nog steeds 4 gb in gebruik)

Ik vond de Iphone ook altijd vooroplopen met veel technieken e.d. en het is gewoon een goeie telefoon. Maar wat was ik blij toen Android op kwam. Een OS dat eigenlijk vergelijkbaar is met iOS, maar de telefoons zijn gewoon een stuk goedkoper.

iMac: heel leuk om altijd te bekijken in een bepaalde Apple stand of Apple winkel, maar ik kan daar gewoon niks mee. Windows zal altijd de standaard blijven(deze komende jaren) en ik denk niet dat Mac OS X het van zijn plaats zal stoten.

iPad: Mooi ding! Ik heb zelf een HP TouchPad gekocht, omdat hij zo goedkoop was.

Al deze apparaten kunnen geweldig met elkaar overweg, maar met enig "Tweaken" kunnen mijn niet-Apple-apparaten dat ook. Maar die centen, die hou ik toch lekker in mijn eigen zak en ik denk zelf dat dat wel een leuk uurloon is, als ik dat vergelijk ;)

Máár de afdeling lawsuit van Apple, die haat ik. Het totale bedrijf dus helemaal niet, dat moedig ik het liefste alleen maar aan. Dus bij welke groep hoor ik nu? Die 90 of die 10%?

En natuurlijk: Ook een fijne kerst! :)
En weer dat "haat" gebabbel

En de 'verontschuldigingen' erachteraan.
Je wilt iets, maar niet betalen, dus koop je "the next best thing"
< of eigenlijk zelfs dat niet >

Ik heb geen 'haat' / hekel aan eender welk product dan ook, eerder heb ik een "minder" gevoel ergens bij.
Ik heb een Samsung galaxyS1 en S2, toestellen bewust gekozen omdat ik de accu wil kunnen vervangen indien nodig.
Ga niet roepen dat de iPhone een langere accuduur heeft, want dat ligt geheel aan het eigen gebruik, en hoelang je het scherm aanhebt.
Tijdens festivals en dagjes uit regelmatig iPhonegebruikers zonder stroom gezien.
Even bijladen, zonder de eigen dockkabel is er dan ook niet bij.

Wel heb ik een iPad, en ben er zeer tevreden mee, ervaringen met de galaxy TAB gaven me een 'langzaam' gevoel in de besturing.

iPod/mp3 spelers gebruik ik niet, de radio zend genoeg uit naar mijn gading, en ik heb een hekel aan om mezelf van de buitenwereld af te sluiten doormiddel van oordopjes

Een bedrijf, of zelfs een afdeling 'haten' is zo raar, dit terwijl je er gewoon helemaal géén raakvlak mee hebt, behalve de berichten in de media
Lees dit van OMT maar eens, ze hebben wel gelijk. Ik vind Apple geweldige producten maken, maar ben geen fanboy. Dat ja dat even weet.

Het einde van het jaar is een tijd van lijstjes. Jan Mulder heeft in De Wereld Draait Door z’n lijstjes met ergernissen en zoiets wil ik ook een keer. Vandaar het hieronder gepresenteerde ‘overzicht van de domheid’. Ik hoor zóóóóó vaak dat Apple het allemaal verkeerd doet, maar achteraf blijkt het vaak toch anders te zitten. Iets wat ik en velen met mij al wisten natuurlijk. Het is niet dat ik me er aan erger, wel wil er met mijn OMT vrienden eens hard om lachen.

Ik ben een Apple fan in hart en nieren en dat begon allemaal in 1980. Apple verkocht in die tijd de Apple ][, een van de eerste computers die gewoon op je bureau stond. De ‘experts’ in die tijd vonden dat maar niets, een computer die op je bureau past zou nooit krachtig genoeg kunnen zijn om er ‘echt werk’ mee te doen. IBM was dankzij haar mainframes het grootste computerbedrijf en dat zou ook wel zo blijven. Een paar jaar later ging IBM ook PC’s verkopen en brak Microsoft door. Aardig is je nu te bedenken dat een iPhone van een paar jaar geleden ongeveer net zo krachtig is als die ‘superieure’ IBM mainframes van toen.

In 1984 kwam de Macintosh uit. Destijds waren er allerlei redenen waarom veel journalisten en andere experts vonden dat het echt niets zou worden. Allereerst konden er in de Mac geen floppy disks van vijf-en-een-kwart inch. In plaats daar van moest er een nieuw soort schijf gebruikt worden: Een steviger en daardoor minder kwetsbare schijf van Sony die maar drie-en-een-half bij drie-en-een-half inch groot was. Dat er veel meer gegevens op pasten (wel 400 kilobytes!) en dat de schijfjes niet zo makkelijk beschadigd raakten maakte niet uit, dat Apple de standaard niet volgde vond men fout. Uiteindelijk stapte alle computerfabrikanten over op deze Sony 3.5” schijf. (Nu weet je ook waarom een ‘moderne’ floppy helemaal niet ‘floppy’ is; de 5 1/4″ en eerdere 8″ versies waren dat namelijk wel.)

Ook dat de Mac geen sloten voor insteekkaarten had werd gezien als dommigheid. Een computer zonder insteekkaarten was volgens velen nutteloos. Apple is jaren later wel Macs met insteekkaarten gaan maken maar tegenwoordig hebben de meeste computers ze niet.

Een ook in 1984 veel gehoord sentiment was dat Apple door het gebruik van een muis bewees dat Apple computers eigenlijk alleen geschikt waren voor spelletjes. Dat noemen ze in de wasmiddelenindustrie vlek-op-vlek: Niet alleen heeft nu iedere computer een muis (of een trackpad) maar iedereen weet ook dat een muis juist niet zo geschikt is voor spelletjes.

In 1998 kwam de eerste iMac uit, de Bondi Blue iMac. Het ging in die tijd helemaal niet goed met Apple. Er werd gezegd dat dit de laatste stuiptrekking van Apple was. Want, niet alleen ondersteunde Apple de nieuwe USB standaard voor randapparaten, iets wat werkelijk niemand deed, Apple had in al haar domheid ook nog eens besloten dat de nieuwe Mac geen disk drive meer moest hebben. USB werd een groot succes en alleen opa en oma (en ik) weten nu nog was floppy’s zijn. De azijnpissers uit die tijd moeten zich doodschamen want juist die iMac bleek later het eerste van een lange rij successen te zijn die Apple uiteindelijk groter dan ‘grote concurrent’ Microsoft zou maken. Iets wat in die tijd niemand voor mogelijk hield.

In 2001 was Steve Jobs alweer een paar jaar ‘iCEO’ en kwam Apple met iets nieuws, de iPod. De negatieve reacties op de iPod verbraken alle records. Een reactie op Slashdot is nu de meest bekekende: “No wireless. Less space than a nomad. Lame.” (“Niet draadloos. Minder capaciteit dan een Nomad. Stompzinnig.) Afgelopen 23 oktober bestond de iPod precies tien jaar en stond de teller op ruim 304 miljoen exemplaren.

Met de introductie van de iPhone was het wederom lachen geblazen. Het meest vermakelijk vond ik destijds de reactie van de CEO van Palm, in die tijd marktleider op het gebied van smartphones. Deze meneer stelde dat Apple geen succes zou hebben omdat Palm al jaren ervaring had en Apple maar een nieuwkomer was. De niet-officiële reactie daarop vanuit het Apple kamp was overigens dat Apple ook al jaren met telefoons bezig was maar in tegenstelling tot Palm niet besloot inferieure ontwerpen dan ook maar op de markt te brengen. Inmiddels is wat er over is van Palm, nu onderdeel van HP, op sterven na dood.

En wat heeft die discussie over Adobe Flash lang geduurd. Het zou geweldig geweest zijn als Flash gewoon gewerkt op de iPhone had maar dat was nu eenmaal niet zo. Steve Jobs schreef er een toch vrij duidelijke open brief over maar bij Adobe en bij al die andere smartphone makers bleven maar roepen dat Steve Jobs onzin verkondigde. Inmiddels heeft zelfs Adobe ingezien dat het niet werkt. Apart is dat Samsung wel nog steeds met Flash ondersteuning blijft adverteren.

En dan was daar de iPhone 4 met Antennagate. Natuurlijk, je zult hier niet lezen dat dat nou een slimme zet was van Apple. Maar recente geschiedenis heeft toch zeker geleerd dat Steve “non issue” Jobs meer gelijk had dan Consumer “do not buy” Reports. (Consumer Reports is in de VS net zoiets als de Consumentenbond in Nederland.) Apple maakt geen verkoopcijfers van iPhone modellen bekend maar ik schat dat Apple ongeveer 75 miljoen iPhone 4’s heeft verkocht en ze gaan nog steeds als warme broodjes, de 100 miljoen halen ze ook nog wel.

En dan was daar de iPhone 4S op een moment dat velen de iPhone 5 verwachten. De iPhone 4S was eigenlijk niets nieuws. Er waren zelfs flapdrollen die beweerden dat deze fout het bewijs was dat Steve Jobs al een hele tijd uit de running was. Feit is dat de iPhone 4S bijna twee keer zo hard verkoopt dan de iPhone 4.

De lijst is langer. Het scherm van de iPad was te groot en ook daar weer dat gedoe over Flash. Er waren discussies of downloads in iTunes nou wel of niet beveiligd moesten zijn. Dat Apple een eigen programmeertaal (Objective-C) had was maar raar. Apple spullen zouden te duur zijn. Dat Apple computers steeds vaker geen cd-lezer meer hebben is verkeerd, Apple gebruikers leiden aan het Stockholm syndroom, enzovoort, enzovoort.

Voor de goede orde: Het is niet zo dat iedereen er altijd maar naast zit met Apple. De meeste mensen weten gewoon waarover ze praten of hebben niet zo’n behoefte zich te profileren. Het is ook absoluut niet zo dat Apple nooit iets fout doet, integendeel, er zijn zaken waar ik me enorm aan stoor. Het blijft echter opmerkelijk dat er altijd een groep mensen is, ook journalisten die beter zouden moeten weten, die zich mijn inziens keer op keer blijk geven van een zekere vooringenomenheid als ze het over Apple hebben. Dat is hun goed recht overigens en dat gaat vast niet veranderen. Slim vind ik dat dan weer niet, van de geschiedenis kan je immers leren.

http://www.onemorething.nl/2011/12/apple-doet-het-verkeerd/
Behalve als door de patentoorlogen opeens een product niet meer verkocht mag worden. Dan raakt dat toch "de normale consument"
Beetje ambitieus, met een nieuw product meteen 60% tot 80% marktaandeel vind je niet (3-4 maanden)? Stel je hebt een nieuw OS (bijvoorbeeld Bada) dat heeft echt niet veel meer dan een enkel aantal procentjes. En dan is de vraag: Heb je je investering in Bada terug, of had je die verkopen zonder Bada ook gehaald? maw droeg je RND nou wel genoeg bij aan je product op deze korte termijn? RND is volgens mij meestal niet zon korte-termijn ding. Nou is Bada ook niet je van het, maar sla bijvoorbeeld het grafiekje er nog eens op na om te kijken hoe het zat met Android's marktaandeelstijging.

Niet om denigrerend over consumenten te doen, maar ik denk dat deze toch echt vooral kijken hoeveel waarde een product ze oplevert, waarde die waarschijnlijk niet echt voor een groot deel op idealisme gebaseerd is.
Als R&D betaalbaar had geweest dan had je een punt gehad, word erg makkelijk over heengelopen ook qua "bouw"-kosten van bijv. een iphone
Expenditures for R&D increased 42% or $327 million to $1.1 billion in 2008 compared to 2007.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 04:14]

Namaken is wat anders dan mee gaan met wat de markt wil. Of zijn alle auto's en televisies ook schaamteloze kopieën? Bovendien, bepaalde producten zijn het meest logisch in een zekere vorm: http://www.baekdal.com/op...-ipad-they-undesigned-it/
Klopt helemaal.

Apple was zeer sterk om met de eerste iPhone de nieuwste tech op dat moment te combineren tot een wel opvallend product. Dit zegt niet dat ze de eerste zijn maar hoe ze het hebben gedaan is wel een pluim waard.

Als je kijkt naar de LG prada... die had ook een fulltouch scherm met capacitief reactie op je vingers net zoals de iPhone. Die was er dus al eerder.

Het is dus niet dat Apple die technologie heeft uitgevonden. De markt ging all naar Full touch. Met of Zonder apple... Maar doordat Apple alles in een razendtempo en met veel geld veel nieuwe tech in een nieuwe product stopte, viel dat natuurlijk erg op.

Apple zorgde voor een gigantische push die deze richting mogelijk maakte. Soms is Apple er gewoon snel bij bij bepaalde tech. En soms andere bedrijven. Dit heeft te maken met een sterke visie hebben op welke net nieuwe technologie een belangrijke rol zal spelen in de toekomst.

Ik ben zelf ook niet eens met de iOS visie. Volledig gesloten (heb het niet over de source!!!) en daardoor niet de vrijheid in allerlei andere standaarden. Voordeel hiervan is natuurlijk wel een klein stukje veiligheid. Het is altijd een trade-off.

Apple maakt uiteindelijk super producten die bijna naadloos werken met alles wat ze kunnen. En denk dat Apple meer succes heeft in de tablet sector dan de mobiele omdat in de mobiele sector gewoon veel ervaren concurrenten zijn. De tablet is een fresh gebied.

Daarnaast gebruik ik bijvoorbeeld opvallend veel mijn SGS2 van Samsung om veel taken te doen die ik normaal op een desktop deed. o.a.
- Mail kijken en versturen
- Internetten
- Agenda
- Chatten
- Bankzaken
- Youtube filmpjes
- Simpele spelletjes
- Nieuws lezen

Dit deed ik minder met mijn HTC Hero. Maar dit komt door de royale scherm wat je toelaat makkelijker grotere taken uit te voeren. Zo denk ik dat ik met een tablet nog meer zou doen als me iMac niet in 3 seconden aan zou zijn.
Mag het verhaal van de LG Prada eens van tafel ?
LG Prada was first announced on December 12, 2006.
The first iPhone was unveiled on January 9, 2007
Of zou Apple in een kort maandje de iPhone hebben gebouwd ?
Ik denk niet dat hij probeerde te zeggen dat de iPhone de Prada kopieerde. Volgens mij bedoelde hij te zeggen dat andere fabrikanten ook zonder de iPhone wel hadden bedacht om een full touch smartphone te maken.
Ik wil wel toegeven dat Apple dit in een stroomversnelling heeft gebracht maar zonder de iPhone waren we er ook gekomen en dat geld voor een hoop meer inovaties die Apple claimt te hebben bedacht.
Dit bedoelde ik dus.

Waarschijnlijk was de LG prada en de iPhone in dezelfde tijd in ontwikkeling. Je ontwikkeld niet een product ff in een paar maandjes.

Zonder Apple was er wel Multi-touch based Capacitive schermen in mobieltjes gekomen met Touch gestures. Omdat deze gestures al eerder zijn getoond. O.a. door Microsoft en andere bedrijven.
@bakman, http://en.wikipedia.org/wiki/LG_Prada#iPhone_controversy
LG Electronics has claimed the iPhone's design was copied from the LG Prada. Woo-Young Kwak, head of LG Mobile Handset R&D Center, said at a press conference, “We consider that Apple copied the Prada phone after the design was unveiled when it was presented in the iF Design Award and won the prize in September 2006.”[8]

LG later claimed that Apple stole both the ideas and concept of the Prada phone. A lawsuit by LG had been rumored prior to this announcement; [8] however, LG has remained silent on whether or not they will file a lawsuit.

The KE850 actually got an 2007 iF product design award[9], where entries had to be shipped by September 2006.

[Reactie gewijzigd door quartex op 26 juli 2024 04:14]

Gelukkig was dat in september 2006, als LG eens slim was geweest hadden ze het toestel toen uitgebracht.
Dat tandwieltje van het instellingen menu staat al zooo lang in windows, als zij zich zo kinderachtig hadden opgesteld hadden ze Apple flink kunnen afzetten, om het even cru te verwoorden.

Jouw redenatie is dan ook 100% juist, het zijn logische uitwerkingen van wat mensen verwachten, en wat ze dan ook eisen van een apparaten. Die Link zal voor veel mensen een eye-opener zijn, al zullen i-fielen het natuurlijk keihard ontkennen.
Alleen jammer dat Risc OS er niet bij staat. Dit was zijn tijd ver vooruit, makkelijk 20 jaar!

http://productsdb.riscos.com/admin/riscos.htm
Namaken is wat anders dan mee gaan met wat de markt wil. Of zijn alle auto's en televisies ook schaamteloze kopieën? Bovendien, bepaalde producten zijn het meest logisch in een zekere vorm: http://www.baekdal.com/op...-ipad-they-undesigned-it/
En als Samsung nu zo slim is om te stellen dat Apple -vrij vertaald- geen rechten kan ontlenen aan de algemene designregels van 'Form follows Function' en 'Minimal Design', waarom kwamen zij dan niet als eerste op het idee om dit eens toe te passen op een tabletcomputer?
Onzin, Apple heeft een businessmodel met marges die enorm zijn. Dat hebben ze al lang terugverdiend. Als ze daar niet zo verslaafd aan zouden zijn en een jaar of 1-2 geleden ervoor gekozen zouden hebben iOS te liscenseren en onder een ander businessmodel voort te zetten dan zou iOS het OS van de toekomst worden. Maar die keuze is niet gemaakt, prima, dan wordt je een - succesvol - nicheproduct. Dan neemt een meer mainstream product je plek in.

Microsoft maakt trouwens volgens mij dezelfde fout met WP, onder het mom van uitrolsnelheid tot eenheidsworst gemaakt maar dusdanig slecht te modificeren dat het ook niet breed genoeg is... welkom tot die andere niche van dumbo-OS.
Als ze daar niet zo verslaafd aan zouden zijn en een jaar of 1-2 geleden ervoor gekozen zouden hebben iOS te liscenseren en onder een ander businessmodel voort te zetten dan zou iOS het OS van de toekomst worden.
Nee, dat is een keuze die Apple heel succesvol heeft gemaakt. De laatste keer dat Apple haar OS in licentie gaf, gingen ze bijna kapot. Ze hebben wel bewezen dat dat een slechte keuze is.

Google kan dat wel, omdat die hun geld op een andere manier verdienen. Een manier die Apple niet voor hun ziet, en bovendien onmogelijk is omdat Google daar teveel macht in heeft.
Dit valt wel mee, de huidige generatie Smartphone's van alle merken hebben goede software ondersteuning.

Als voorbeeld hier op kan ik Sony-Ericsson bijvoorbeeld nemen, bijna alle toestellen die het merk het afgelopen jaar heeft uitgebracht krijgt een update naar ICS.

HTC en Samsung brengen regelmatig nieuwe software updates uit, XDA is alleen noodzaakelijk geworden indien je een custrom-rom wil of je toestel op een of andere manier wil modden.

De software ondersteunig van Android door de fabrikanten is gewoon goed geworden en doet op geen enkel punt op een andere OS iets te kort.

Mochten mensen toch een andere mening zijn toe gedaan hebben ze in mijn optiek meer last van een vooroordeel dan dat ze met argumenten iets kunnen aantonen.
Kuch, bullshit, kuch.

Normale consumenten kunnen een Android telefoon kopen, en hoeven echt niks op XDA te doen. Het leuke voor tweakers is, dat het wel KAN.

Je hoeft niks te doen, maar je mag alles.
Inderdaad. Android is zo moeilijk of makkelijk als je het zelf wilt, Apple is alleen maar makkelijk. Daarnaast is het haten van een merk ook vaak te wijten aan de fanboys, die 'jouw' OS ook proberen de grond in te trappen.
inderdaad
ik krijg alleen soms van mensen de vraag als ik weet hoe ze hun android kunnen rooten of hoe hun iphone te jailbreaken.
als ik vraag waarom zeggen ze dat ze hoorden dat je er dan meer mee kunt, alleen weten ze niet wat ze dan meer kunnen.

als ik vraag als het toestel nu niet lekker werkt etc geven ze aan dat ze erg tevreden zijn.

dit was wel anders indertijd met windows mobile....
dat is volgens mij toch een groot voordeel van wp.
officieel is wp dan wel behoorlijk gesloten maar ms heeft zelf het chevron unlock gebueren goedgekeurd zodat de echte tweaker uiteindelijk toch apps buiten marktplaats om kan instaleren en door sites als xda kun je als tweaker toch verchillende dingen naar je eigen beeld aanpassen in wp. het i net nieuw maar de tijd komt dat wp behoorlijk groot gaat worden ..
op apple heb je natuurlijk ook een jailbreak waarmee je dus veel apps illigaal kan downloaden en instaleren maar ik denk dat in de long run wp apple toch behoorlijk voorbij rent. zeker nu er best wat wp toestellen aan zitten te komen en toch wel veel met een appart design (zoals de lumina 800 en dan de 900 die begin volgend jaar uitkomt ).
nokia is wta dat betreft nog wel de echte master alleen de ouderwetste software heeft ze veel gekost afgelopen jaren maar met wp zal dit zeker weer trug komen .
maar we zullen zien wat het wor .. ik zelf denk at wp toestellen heel snel zullen toenemen vooral als je veel revieuws ziet over hoe fijn en goed het wel niet werkt ..
ik denk dat zelfs android daar een behoorlijke kluif aan krijgt . ze mogen op dit moment nog wel marktleider zijn maar ik denk dat microsoft nog wel wat verrassingen in petto heeft..
en vergeet natuurlijk niet dat desktops nog steeds geruled worden door windows en met de komst van windows 8 en wp die daarmee dus naadloos werkt hebben ze toch nog de beste kaarten in handen lijkt me

[Reactie gewijzigd door style2k op 26 juli 2024 04:14]

LOL welke kinderlijke houding bedoel je? Apple heeft nou juist een hele serieuze houding wat betreft design en software. Heb je wel eens gekeken naar telefoons en mobiele OSen voor de iPhone?

En psst.... Apple heeft patenten niet uitgevonden hè. Ze zijn ook niet de enige met patenten en ze zijn ook niet de patentenoorlog begonnen. Het enige wat Apple doet, net als Google, Microsoft en alle anderen, is hun bloed, zweet en harde werk beschermen. En je kunt je afvragen, wat artikel goed doet, of dat gratis os met advertenties er wel zo groot was geweest zonder de iPhone. En daarbij, het grootste deel van alle software van Google waar ze geld mee verdienen door advertenties is niet open. Dat kan ook niet en dat heeft niets met gebruiksvriendelijkheid te maken. De iPhone is juist heel gebruiksvriendelijk maar niet open. Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Ondanks dat Apple de smartphone markt heeft opengebroken zijn ze ook de "grote boosdoener" met hun, in mijn ogen, kinderlijke houding tov produkt design en software.
Na mijn mening heeft Nokia de markt die potdicht zat opnieuw aangezwengeld, met de E en de N serie, zag vanaf dat moment ineens veel meer mensen met smartphones lopen, mensen die daarvoor nooit PDA gebruikt of iets dergelijks.

Vergeet niet dat smartphone gewoon nieuwe naam is voor iets wat we al jaren in de telefoon winkels hadden liggen, namelijk de PDA's(of pocket pc, palm, etc). Net als netbooks is dat een nieuwe naam voor iets wat al bestond maar niet echt massaal bekend was onder de consumenten. Met goede marketing en nieuwe hippe naam is dat weer aangezwengeld, Apple doe waar ze goed in is, het meeliften met nieuwe hype/producten en daar een super marketing tegenaan gooien, net als Asus met netbook heeft gedaan maar dan nog stapje beter en consument denk ineens dat Apple met iets revolutionair is gekomen, maar bestond natuurlijk al langer en de markt zat al in zeer grote lift met gigantisch markt groei. :)

N70 die zeer populair was en door mensen gekocht werden die nooit een PDA zouden kopen heeft de markt opengebroken. Nokia heeft niet voor niks tot vorig jaar de grote deel in smartphones in handen gehad in veel landen waaronder Nederland. Dacht dat ze pas in 2011 van de troon zijn verstoten. Alleen US heeft Nokia weinig voet aan de grond, helaas komt daar veel nieuws vandaan. In 2010 had Nokia nog 45% van smartphone in handen wereldwijd.

Edit/
Nokia heeft volgens dit artikel nog steeds grootste aandeel in de smartphone markt, komt van 100% af dus dat verklaard wel dat we steeds die berichten zien dat nokia markt aandeel verliest. Maar het aantal dat ze verkopen is volgens mijn nog steeds aan groeien, dat markt aandeel verliezen komt gewoon dat er nieuw spelers zijn en markt gigantisch groeide, dan lijkt net dat nokia achteruit gaat maar eigenlijk gaat ze toch vooruit. :)
http://www.gsmacties.nl/n...nu-wereldwijd-27-procent/

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 26 juli 2024 04:14]

Over het hele patent gebeuren:

Ik snap dat Apple voor het design de Samsung Galaxy S aanklaagde, het ontwerp van zowel de software als hardware komt overeen, zelfs de verpakking. Vooral die knop onder het scherm (die naar mijn mening niet zoveel toevoegt in Android) maakte dat het heel erg op een iPhone leek. daar zie ik wel een punt in.

Waar ik me dan aan erger is dat ze over de bewegingen zoals met de fotogallerij. Zulke swipes zullen gemeengoed worden, om daar nog een patent op te houden tja... Twijfelachtig. Het zou fijn zijn wanneer ook Apple sommige patenten "deelt" met andere fabrikanten, zoals Microsoft. Ze verdienen er goed aan, terwijl het concurrenten zijn. Apple zou zoiets ook kunnen doen, maar nee, dan kom je in hun vaarwater. Niemand mag er overeenkomsten mee hebben en dat is in mijn ogen onjuist. Als Samsung de patenten op basis van design en verpakking overneemt heb je al heel veel patent-rechtzaken minder. En zeg nou zelf, dat kost bakken met geld die rechtzaken. Is deze oplossing dan niet beter, i.p.v. de ietwat kromme houding van Apple?

Dat je je producten beschermt is goed. Het zo ver doorvoeren...
Voor mij persoonlijk lijkt het er vaak op dat Apple d.m.v. die patenten zijn marktaandeel wil behouden, maar in mijn ogen faalt dat jammerlijk. Ze hebben hun eigen doelgroep die toch merktrouw zal blijven, zeg die 10%. Met dat marktaandeel verdienen ze meer dan alle anderen bij elkaar. Het is onrealistisch te bedenken dat ze 30% marktaandeel kunnen behouden met zulke hoge prijzen (bv. de iPhone 4s), al beginnen ze met de 3GS onder de vierhonderd euro dit door te krijgen. Niettemin blijft Apple vrij prijzig en zal niet iedereen gecharmeerd zijn van hun iOS. Daarom is het realitischer om aan de concurrentie te verdienen door middel van die patenten, in plaats van talloze rechtzaken.
Daarom is het realitischer om aan de concurrentie te verdienen door middel van die patenten, in plaats van talloze rechtzaken.
Microsoft heeft een businessmodel waarbij ze dat doen. Alles wat Microsoft heeft en gepatenteerd heeft kun je in licentie nemen. Apple heeft een ander businessmodel. Zo simpel is het. Dat heeft niets met kinderachtig, krom of whatever te maken. Het is gewoon een andere style van zakendoen. Daar is niets mis mee, ieder z'n ding.

De rechtzaken van Apple op dat vlak zijn maar het tipje van de ijsberg vergeleken met giganten als Adobe, Microsoft en Oracle. Maar daar hoor je niets over. Als iemand bij Apple een scheet laat, echter, dan is het voorpagina nieuws en moet iedereen d'r over gaan blèren.
Dat is een mooie nuancering :)
Echter, een businessmodel is om winst te maken, nietwaar?
Een bepaald businessmodel brengt natuurlijk zijn winst en kosten mee, bij Apple is dat dus in rechtzaken.

Als je het zo stelt dat het een ander businessmodel is, dan pleit ik voor een combinatie van die twee businessmodellen. Bijvoorbeeld de manier van verpakken (zo klein en minimalistisch mogelijk) zouden ze wel een licentie voor kunnen verstrekken. Daar zijn hun mee gebaat, maar ook anderen en scheelt kosten. Iedereen wint op die manier.
Op niet essentiele delen een licentie verstrekken en de core (die kunnen ze heus zelf bepalen) rechtzaken blijven voeren bij inbreuk.
@South_Styler:
Het is niet de swipe. Of het OS. Of het uiterlijk van de telefoon. Of het bladeren door je Apps. Of de App Store. Of de verpakking. Of ...

Het is de swipe en het OS en het uiterlijk van de telefoon en het bladeren door je Apps en de App Store en de verpakking en ...

Logisch dat Apple daartegen gaat procederen. En als het niet op het totaalpakket kan, dan maar op onderdelen. En zo kan het dat er een "swipe" komt bovendrijven. Doet het altijd goed bij De Telegraaf en andere sensatie-media, een detail opblazen.
Duur speelgoed, en om de haverklap verouderd, een rage die wel luwt, en dan krijgen we de volgende hype, de bedrijven moeten immers hun jaar telkens weer goed kunnen afsluiten.

Al eens teruggeblikt hoeveel van die spullen al in de vergeethoek beland zijn, ho maar....

Je hebt blijvertjes, en afdankertjes, rarara.......
Ik denk dat jij het in deze thread het scherpste ziet !
Ik vind de titel een belediging aan het adres van mijn peperdure High-end desktop systeem.
Puur en alleen omdat je een veredelde gameboy ervaring in een mobiel OS stopt en er mee rond kunt lopen omdat een mobiele telefoon precies dat behelst ..
Ik vind het pure klets ..
De brute kracht, de graphics, de eindeloze mogelijkheden die ik zelf kan creëren in plaats van dat mijn apparatus het eindgebruik station is waar zelfontplooiing beperkt blijft tot primitief aangepast aan het gebruiksmedium internet en "apps" wat niet meer is dan simpele code 1,2,3 tjes incl. doorgeef luikjes .
Jullie moeten jullie schamen om de edele desktop te vergelijken met de vastfood der micro electronica ..
Poeh poeh, 99% van de mensen zal liever een smartphone hebben dan jouw "peperdure high-end desktop systeem".

-Portable
- Makkelijke UI
- De meeste dingen werken echt prima

Leuk dat je "brute kracht" en "eindeloze mogelijkheden" hebt, maar neem jij dat even mee de trein in? Dacht het niet.

En veel van de dingen die normale mensen doen (browsen/youtube/social media) zijn prima te doen op een smartphone.
Als ik in de trein zit ben ik onderweg naar huis ... Dat heet reizen en in die gemoedstoestand wil ik niet bezig zijn met zaken die ik gaarne thuis in alle rust uitvoer in plaats van dat ik mezelf krampachtig probeer af te leiden van het gegeven dat ik in een rijdende "veewagon" gepropt zit onderweg naar huis.
Dus "fijn voor jou" dat jij met je mobieltje meent een nuttige bezigheid gevonden te hebben maar ik en menig treinreiziger met mij vind de trein noodzakelijk kwaad waar geen ruimte is voor mensen die doen alsof ze thuis zijn ..

Browsen, youtube bestuderen en social media op een mobieltje noem jij prima te doen ?!
Laat mij niet lachen..
Dumbed down interface, graphics, weergave, staren naar een klein klote scherm in plaats van het leesgemak dat voortkomt vanuit het gebruik van een 27inch scherm.
Nee ga jij vooral lekker verder staren op je mobieltje naar een minimalistische Facebook pagina of avatar formaat youtube film ..
Onderweg kan ik mij anders prima vermaken met een serie of film op m'n mobiel. De tijd vliegt en zeker op de langere ritten is dat een uitkomst. Jammer voor jou dat je je inderdaad niet kunt ontspannen waar anderen zoals ik dat wel kunnen. ;)

De titel moet je natuurlijk ook wel juist interpreteren. Wat de meeste mensen met de pc doen, wordt steeds meer met een mobiel apparaat uitgevoerd, of dat nu een telefoon of een tablet is. Voor de meesten ís dat meer dan genoeg. Ik had in 2006 mijn eerste smartphone met Windows Mobile en uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. Ik verzond uiteindelijk meer email met m'n telefoon dan met de pc. Zelfs langere stukken tekst werden op de telefoon getypt, heerlijk comfortabel op de bank, onderweg in het OV en tijdens pauzes op de universiteit. Het is niets anders dan ieder platform op zijn waarde schatten. Het is geen wedstrijd, beide hebben hun plek m.i. allang bewezen.
Jij snapt het.
Wat Scherpmes volgens mij weigert te beseffen is dat wat de meeste mensen doen op hun desktops (of laptops) kan, wat performance betreft, prima kan op de moderne mobiele devices. Er zal misschien nog wat moeten gebeuren aan de interfaces (bluetooth toetsenbordjes wellicht (ja, ik weet dat ze er zijn, maar ze worden nog maar weinig gebruikt)), maar wat mogelijkheden en performance betreft voldoen de mobiele telefoons en tablets van tegenwoordig meer dan prima.
En dat 'peperdure High-end desktop systeem' van Scherpmes zal waarschijnlijk supersnel zijn, maar mobiel is die natuurlijk niet. En dat is nou juist een verschuiving wat tegenwoordig plaatsvindt, de desktops en laptops worden massaal verlaten en de mobiele devices worden in grote getale omarmt.
Redelijk goed artikel, een soort round-up vande huidige stand van zaken op mobiel gebied. Geen nieuwe inzichten echter voor iemand die het it-nieuws een beetje volgt.

Voor mij geen smartphone, kan het simpelweg niet lezen.
En voel daarnaast op geen enkele manier de noodzaak ertoe.
Mijn laptop is voldoende.
Het is persoonlijk. Het fijne van een smartphone is dat je voor simpele zaken geen laptop meer nodig hebt. Voor een kort mailtje of een telefoontje via skype pak ik al jaren de laptop er niet meer bij. Ben vaak een paar dagen van huis en dan blijft de laptop ook achter. Dat scheelt weer een boel gewicht. En in het buitenland bel ik praktisch gratis via wifi, al in de tijd dat mensen nog met telefooncellen aan het klooien waren. Een smartphone heeft echt zijn nut wel bewezen. Als bellen en sms'en genoeg zijn dan hoef je inderdaad geen smartphone te halen. Maar óf je belt en sms't bijzonder weinig, óf je bent bereid om veel meer te betalen voor een beetje communicatie, in Nederland maar vooral in het buitenland. En als je weinig communiceert via de telefoon dan zegt dat denk ik ook iets over je gebruik van de laptop. Het is maar net hoeveel je op moderne communicatiemiddelen kunt en wilt leunen.
Of integendeel, weer helemaal NIET! Ik moet er helemaal niets van hebben en ook niet van facebook hyves of andere onzin. Als ik iemand wil spreken bel ik wel en ga ik er mee in de kroeg zitten oid dan dat geneuzel. Mijn pa heeft een eigen bedirjf en heeft er ook helemaal geen eene moer mee, heeft zo´n apparaat met zwart wit scherm :P en moet er ook niets van hebben. Hij wilt niet gestoord worden als hij op de wc zit oid

Het is niet te voorspellen of iedereen er behoefte aan heeft en of overal wilt worden lastig gevallen. Zelf geloof ik er niet zo in.
My 2 cents.

[Reactie gewijzigd door A87 op 26 juli 2024 04:14]

"Ik wil niet, ik wil niet, ik wil niet!" Dan zeg ik: niets moet, alles mag. ;) Het gaat er puur om wat eenieder voor meerwaarde ziet in technologie. Het kan zijn dat technologie geen meerwaarde voor je heeft (en dan heb ik het natuurlijk niet over 'geneuzel'). Het kan ook dat die er wel is maar dat je het nog voor jezelf moet ontdekken. Hoe dan ook zou ik toch mijn blik open houden want de enige die je eventueel benadeelt, is jezelf.
Dan zet je een timer op je notificaties.
Toch vraag ik me af hoe mobiel dat tabletgebeuren uiteindelijk is. Ik heb ondertussen al 4 tablets in huis, maar het is pas sinds ik de galaxy tab 7 heb dat ik m ook meeneem als ik ergens naartoe ga. ik heb tot nu toe 2 keer iemand een ipad in een kroeg zien gebruiken en maar 1 keertje iemand een ebook zien lezen. Ik denk dat er nog het een en ander moet gebeuren aan de formfactor en de finetuning. Ik heb de galaxy note nog niet vastgepakt. een 6 inch, die je kan dubbelklappen lijkt me ideaal, maar dan wel zo dat je geen naadje in het midden krijgt.
En ja een TV met ios of android zie ik als vanzelfsprekend, ik heb ondertussen mn tablets ook op de tv uitgeprobeert, maar ook daar moet er wat aan de interfase gebeuren willen mensen dat ook dagelijks gaan gebruiken. Het zal meer een cloud en streaming gebeuren worden denk ik. Denk aan remote desktops en dergelijke.
Helemaal mee eens.
Ik gebruik zelf een Ipod Touch. Een Smartphone voor mij hoeft niet omdat, wanneer ik die internet verbinding dus nodig heb ( geen wifi beschikbaar heb) meestal in het buitenland zit. In Nederland hoef ik niet iedere 5 minuten me status te updaten, mail te checken en in buitenland ook niet trouwens.
Een groot probleem bij dit soort apparatuur blijft bij mij toch wel accuduur en levens bestendigheid. Ik probeer zo voorzichtig mogelijk om te gaan met me spullen. Maar het moet wel overal gaan waar ik ga. En dat is vaak niet compatible. Ik heb dus ook zo een barst in me scherm. Die dingen kunnen slecht tegen vocht of een stootje, Daarnaast houden ze het niet lang uit zonder aan het infuus te moeten.
Mobiele telefoons zijn naar mijn mening ook niet populair geworden totdat:
Je ze overal kon gebruiken.( Roaming is nog steeds te duur)
ze in je zak paste, Tablets neem je doorgaands niet overal mee naar toe.
ze tegen een stootje konden.
Me oude nokia 5110 ging probleem loos van wasmachine naar droger en deed het daarna nog. Heb dat stom genoeg vrij vaak gedaan. (wel geteld 13 keer volledig onderwater gehad.) En als je hem niet vallen, spatte die uit elkaar. Dan raap je alles op zet je het in elkaar. En je kan weer bellen.
Ik denk niet dat ik dat moet vragen van de huidige hardware.
De gsm ( geschonken door mijn moeder op 14 jarige leeftijd als een " elektronische halsband") gaf me de vrijheid om met mijn vrienden af te spreken. Me moeder te bellen dat ik niet thuis ging komen. Leuke dingen te doen, en daarna gebeld te worden dat ik nu echt thuis moest komen.
Waardoor je nog wel echt een sociaal leven had.
Tegenwoordig zitten er teveel mensen met sociaal media bezig. En dat is het dan.
Terwijl het juist leuker is om dingen daad werkelijk te gaan doen. En er dan eventueel een filmpje of foto op internet plaatsten.
Voor mij moet een smartphone tablet of what ever. Iets toe voegen aan je sociaal leven. Niet je sociaal leven op zich worden.
Ik ben nog steeds opzoek naar iets dat:
In je zak past.
Makkelijk te bedienen is.
Langer zonder stroom kan zijn dan ik zonder slaap.
Niet breekbaar is.
Muziek afspeelt draadloos of via headset.
Kan bellen en internetten.
Compatible is met andere Hardware. (TV Sateliet ontvanger, Camera. en mijn huis)
Mischien ook wel als sleutel bos en pinpas. Al ben ik daar nog wat huiverig voor. Aangezien ik dingen wel is verlies of vergeet. Zal best naar zijn om je huis/pinpas/auto of motor niet te kunnen gebruiken omdat je accu leeg is of omdat je ehm weer kwijt bent.

Misschien moet er maar een kleine kern centrale in de nieuwe Mobiele apparatuur komen. Lost waarschijnlijk in samen werking met terug lopende fysiek contact tussen mensen, het probleem van de over bevolking op :P

Ik denk dat phones en Tablets wel een bestaans recht hebben. Maar niet los van andere Hardware of sociaal leven.
AV apparatuur licht en verwarming of beveiliging regelen via een phone is gewoon beter dan 4 remotes. 1 apparaat voor Camera ( ff kliken geen high end ding), Navigatie, audio internet telegoon. Is wel beter.
Maar TV kijken Gamen dowloaden, Daar kan je beter een dedicated device voor hebben. Die je dan wel moet kunnen bedienen met je phone of tablet.
Wat ik nooit helemaal heb begrepen is hoe google geld verdient met android? Waarom is android zo belangrijk voor ze? Het is open source, dus het lijkt me dat ze er niet echt veel winst op kunnen maken. of wel?
Fabrikanten die voor Android kiezen moeten Google geld betalen!

Voor niets gaat de zon op, Android is gewoon een commercieel product voor Google! Daarnaast verwacht Google dat je, met je Android apparaat, alle Google diensten gebruikt, waardoor je gericht van reclame kunt worden voorzien.
Google, Microsoft en Apple zullen willen voorkomen dat crossplatform webapps de functie van native apps overnemen, simpelweg omdat dat hun marktdominantie bedreigt.
Hierbij vergeet de schrijver echter dat Steve Jobs bij de introductie van de iPhone juist pleitte voor webapps én in eerste instantie een groot tegenstander was vd AppStore. Die houding is nu misschien veranderd, maar daarnaast werken native Apps in alle gevallen beter dan de overeenkomstige web-Apps. En ik denk dat het nog lang gaat duren voordat dit omgedraaid is puur omdat native Apps direct gebruik kunnen maken vd resources van je smartphone en web-Apps altijd via een browser moeten draaien. De browser is (en blijft) hier dus de beperkende factor. En naarmate de ontwikkelingen op het web steeds sneller gaan zullen browsers dus ook steeds vaker aangepast moeten worden. Tel daarbij op dat updates (met name op Android) lang op zich laten wachten of soms zelfs helemaal niet komen, en je begrijpt dat native Apps altijd in het voordeel blijven.
Wat ik dan vreemd vind: Google zou toch geen schrik moeten hebben voor crossplatform web apps? Android phones zijn de goedkoopste van de smartphones, dus als het zuiver op een goede browser en telefoon met 3G aankomt, winnen zij toch want ze hebben de laagste prijs voor dezelfde functionaliteit?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.