Dead Space 2

Dichtbij huis

Het Amerikaanse Visceral Games heeft de laatste jaren aardig naam gemaakt. De studio begon voorzichtig met een trio James Bond-games en kwam in 2006 op stoom met The Godfather. De eerste echte klapper maakte Visceral echter met Dead Space, een horror-shooter uit 2008. De game verkocht goed en kreeg veel lof van critici. Vandaar dat uitgever EA, eigenaar van Visceral, een vervolg wilde.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PlayStation 3

De makers blijven in Dead Space 2 dicht bij huis. Althans: figuurlijk voor wat het de Dead Space-serie betreft, want in de praktijk speelt het verhaal zich opnieuw in de verre toekomst en op een locatie ver van Aarde af. De hoofdrolspeler is hetzelfde gebleven, je stapt dus opnieuw in de intergalactische schoenen van Isaac Clarke, de klusjesman die ongewild tot held werd gebombardeerd in de eerste Dead Space. Het is drie jaar later en Clarke is overgebracht naar de Sprawl, een ruimtebasis in de buurt van Saturnus.

Niet dat Clarke zich iets kan herinneren van de drie jaar die er sinds de eerste Dead Space zijn verstreken. Als DS2 begint, komt hij bij in de ziekenboeg van de Sprawl, vastgebonden in een dwangbuis. Het is een bekende truc: neem dezelfde hoofdrolspeler, maar ontneem hem al zijn mogelijkheden. Dat is hier nog verder doorgevoerd doordat in het begin zelfs je handen zijn vastgebonden. Het is tekenend, want ook in de volgende hoofdstukken van het spel komt het allemaal wat traag op gang. Om alvast op de conclusie vooruit te lopen: de tweede helft van het spel is beter dan de eerste en het loont dus de moeite om door te spelen. Gelukkig is dat ook precies wat Dead Space 2 oproept: zin om door te spelen.

* Rapture in space

Dat is best knap, voor een game waarin zoveel hetzelfde is gebleven als in deel een. Zeker in de eerste hoofdstukken van het spel zijn er veel overeenkomsten. Zo is de Sprawl opnieuw een wat krap ruimtestation, net als dat in de eerste game. De ruimten zijn hier vaak zelfs nog wat krapper. In de latere hoofdstukken wordt het allemaal wat ruimer, als Isaac in de luxere delen van de Sprawl terechtkomt. Die zijn ook mooier vormgegeven, in een stijl die hier en daar zelfs doet denken aan Rapture, de onderwaterstad uit Bioshock. In het geval van Dead Space 2 zijn ze alleen gevuld met nog lelijkere monsters, want dat is het bindende kenmerk van de Necromorphs: ze zijn allemaal even afzichtelijk. Ook daarin dus weinig nieuws onder de zon.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3