Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Onderzoek door Vertical Slice heeft uitgewezen dat Dead Space 2 de engste tot nu toe verschenen game voor de Xbox 360 is. Bij het spelen van die game vertoonden de aan het onderzoek deelnemende gamers de hoogste mate van shock.

Volgens de videogame-researchers van Vertical Slice, die het onderzoek deden in opdracht van vakwebsite Gamasutra, waren gamers niet onder de indruk van de opening van het spel, maar begon de mate van stress toe te nemen toen te zien was hoe de overleden vrouw van hoofdpersonage Isaac veranderde in een necromorph. De grafisch in beeld gebrachte slachting van dat monster versterkte die effecten.

Het onderzoeksteam hield hartritme, ademhaling en lichaamstemperatuur van de spelers in de gaten, terwijl zij diverse Xbox 360-games speelden. Het onderzoek wees uit dat de groep 'hardcore gamers' minder onder de indruk was van de content dan de groep 'casual gamers', maar desondanks waren ook bij hen een versnelde hartslag en zwaardere ademhaling merkbaar.

Behalve Dead Space 2, dat behalve voor de Xbox 360 ook op de PlayStation 3 en de pc te spelen is, werden ook Alan Wake, Resident Evil 5 en Condemned aan de test van Vertical Slice onderworpen. Onder meer Left 4 Dead 2, Gears of War 2, Condemned 2, Fear, Fear 2, de originele Dead Space, Silent Hill: Homecoming, Alone in the Dark en Mass Effect 2 werden overwogen voor het onderzoek, maar uiteindelijk niet gebruikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Onder meer Left 4 Dead 2, Gears of War 2, Condemned 2, Fear, Fear 2, de originele Dead Space, Silent Hill: Homecoming, Alone in the Dark en Mass Effect 2 werden overwogen voor het onderzoek, maar uiteindelijk niet gebruikt.
Oftewel: Dead Space 2 is engste geteste game.
Zoals ik het lees hebben ze slechts 4 games getest...

Ik ga Cake Mania en My Little Pony testen op de Wii.
Conclusie: Cake Mania is engste Wii game !
Dat ja. Hoe ongelofelijk niet-representatief is dit onderzoek zeg :{.
idd slecht.

Dead Space 1 wint het wel van DS2. En bij de originele FEAR scheet ik af en toe ook alle kleuren van de regenboog.
Ik vraag me meteen af... hoe betrouwbaar is dit onderzoek.

De zaken die ze gemeten hebben zijn :
hardritme, ademhaling en lichaamstemperatuur
Is dit alleen bij enge games? Ik kan me voorstellen dat je in een goede shooter op drukke momenten en hoge concentratie ook verhoogt hartritme, ademhaling en verhoogde lichaamstemperatuur hebt. Ik bedoel, dit zijn zaken die niet alleen aangesproken worden bij een enge game. Andrealine speelt hier naar mijn mening ook een rol.

Na een war in cod 4 had ik ook altijd klamme handjes :9

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 12 september 2011 10:23]

Volgens mij meten ze die gegevens en uit de analyse hiervan kunnen ze opmaken welke soort reactie het is.
Stom voorbeeld, polsslag meten eerst 70bpm en schiet dan vlug naar 120 om dan vrij snel weer te dalen nee 80 : conclusie dit was even een schrik moment.
maar als de polsslag van 70 langzaam stijgt naar 100 om af en toe eens te pieken, dan heb je eerder te maken met stress.

voeg daarbij nog de data van de 2 andere parameters en onderzoekers kunnen de verschillende stadia wel kunnen herkennen.

Adrenaline is een hormoon en neurotransmitter, en iets moeilijker om dit constant op te volgen zonder de testpersonen aan een soort van dialyse machine te hangen.

trouwens met hartslag, bloeddruk en zuurstof graad (allemaal simpel uitwendig te meten) Kan je de aanwezigheid van Adrenaline afleiden, dus de exacte hoeveelheid is overbodig.
Adrenaline zorgt namelijk voor bloedvat vernauwing, waardoor zelfs bij gelijke polsslag de bloeddruk stijgt.
Een beetje apart dat ze deel 1 niet hebben mee genomen in de test deze vond ik zelf een stuk duisterder en enger dan het tweede deel
De andere titels zijn nou ook niet echt de titels waarvan ik zeg ik bevend op mijn stoel resident evil 5 vond ik alles behalve eng. (de controls waren enger dan het spel)
FEAR 2 heb ik ook flink wat schrik momenten gehad.
Terwijl Dead Space 1 toch echt voor de xbox360 beschikbaar is en in het genre als 1 van de beste wordt beschouwd, zeker vergeleken met nummer 2.
Ik ben hem momenteel aan het spelen, inderdaad een sterk spel wat sfeer en schrikeffecten betreft, vooral met goed surround geluid heb je continu het idee dat er vanalles gebeurt om je heen. Goede surround is eigenlijk onmisbaar bij dit soort spellen

Wat dan weer een stuk minder is aan Dead Space is dat het een beetje eentonig wordt, na 3 chapters heb je wel door hoe het spel in elkaar zit, en dan is het ineens een heel stuk minder eng.
Bioshock deed het ook wel goed.. dolby geluid werkte daar goed mee met de schrikeffecten :P
Idd in Deel 1 was de nog niet eerder opgedane kennis aanwezig , elke hoek die om ging/moest of beweging zelfs geluid (direct gamerelated of achtergrondgeluid/muziek)
kon weer zo'n mutant met vreemde he hallo gebaren tevoorschijn springen
In deel 2 was dit gewoon een gewoonte geworden , een simpele kiekeboe (snel voor en nog sneller terug) was gewoon de remedie
En in deel 1 , waren de muuts gewoon bloeddorstiger (denk dat artifact groot en alom aanwezig was haha)

Maar goed ook deel 2 gaf aantal leden in de familie een naar gevoel , daar waar ik lekker achter de muutjes rende om ze in te ontdoen van benen en dan wachte om de kruipende resten ff plat te stampen (beter dan afschieten)

Mhh was als reactie op hades2001 , moet ff skils opdoen in klikken op reageer |:( 8)7

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 12 september 2011 15:36]

Ook een beetje vreemd dat FEAR niet is meegenomen. Bij uitstek een representatieve game in dit genre.
Het onderzoek wees uit dat de groep 'hardcore gamers' minder onder de indruk was van de content dan de groep 'casual gamers'.
Spijtig dat ze dit constateerde, ik zie dit nog terug komen in het hele "video games sporen geweld aan" verhaal ;(

Verder vind ik dat er in het onderzoek niet erg veel onderscheiding wordt gemaakt tussen shock, angst en schrikken. Zo kan ik me wel voorstellen dat je gechoqueerd bent bij één van de Dead Space cutscenes, maar of je dan echt bang bent, dat is een andere vraag.

Zo had ik bijvoorbeeld bij de oude 3d games (denk maar wolfenstein of blake stone) veel verschiet momenten, maar bang was ik echt niet.

Tijd dat Amnesia eens naar de Xbox 360 komt want als Dead Space 2 al het engste is :+

Edit: @pieterdebie
Dat maakt uit, als je het in een statische foto met heel hoog contrast en brightness ziet misschien wel, maar in schemer, fakel of geen licht :X

[Reactie gewijzigd door Pixel Punk op 12 september 2011 13:19]

Het feit dat er gewenning is aan de sfeer van games, betekent niet noodzakelijk dat diezelfde gewenning er ook komt in het echte leven.

Ikzelf kijk graag naar horror films, genre hostel. Dat genre wordt gekenmerkt door gruwelijke beelden: veel bloed, verminkingen, noem maar op... Maar als we in het zappen een reality-show te zien krijgen waarin een operatie getoond wordt, kan ik echt niet blijven kijken. Mijn maag keert bij het zien van echt bloed.

Blijkbaar reageert men dus toch net iets anders als met weet dat de beelden fake zijn.
Inderdaad, ik had ook graag die test gezien met Amnesia :) toch een van de games die mij het zwaarst deed ademhalen.

zolang je niet ziet hoe slecht/niet-creepy die enemies er eigenlijk uitzien
@Pixel punk: nja ik bedoel, eens zo'n beest mij te stekken had was ik wat teleurgesteld wat het eigenlijk was. Voor een spel waarin horror zo abstract is vind ik de "vervleeselijking" wat tegenvallen.

Verder: schitterende game

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 12 september 2011 20:08]

Spijtig dat Amnesia niet op 360 bestaat, dat spel heeft al een paar jaar van men leven gekost :)
Ik moest ook gelijk aan Amnesia denken. Zelden mezelf zo lang in een kast opgesloten als daar :P Naast dat de sfeer gewoon heel goed is, helpt het denk ik ook dat je je niet kunt verdedigen. Bij een shooter kun je tenminste nog teruggrijpen naar je triggerfinger, in Amnesia moet je rennen voor je leven.
ik mis F.E.A.R in het rijtje met geteste games... die is bijvoorbeeld echt wel enger dan gow2
Die wordt ook genoemd, als zijnde een overwogen game, net als Gears of War 2. Beiden niet getest, wel overwogen.
Dan ben ik waarschijnlijk wel een heel hardcore gamer, want het doet me niets. Wel ben ik bang voor spellen als Doom 3 en dead island... Vooral in het begin, als er niks gebeurd! >< Die spanning wordt je gek van, en dan probeer je niet te schrikken!

Wat ook bij draagt: dat je bijv niet geraakt mag worden door een monster, en dan het schrik effect erbij. Dat maakt je des te meer gespannen omdat je: en goed wil spelen, en niet wil schrikken. :)

Fear was hier ook een goede in, al wel in mindere mate omdat je bullet-time had. ^^
Ja, het begin van Doom 3 was echt geweldig. Er gebeurde echt heel lang niks. Geweldige game.

Het is echter niet zo dat een enge game per definitie ook beter is, net zoals een film met veel schrikmomenten zeker niet per definitie een spannende/enge film is. Vergelijk de extreem slechte film Event Horizon maar eens met Alien; in EH schrik je je telkens kapot terwijl het eigenlijk helemaal niet zo eng is (meer vervelend), en in Alien zit je continu in suspense en schrik je maar één keer, onterecht, van een kat die rondloopt op het schip :P
Leuk onderzoek, maar ik hoop heel erg dat de branche hier niet teveel waarde aan hecht.

Het type spanning en horror zoals gebruikt in Deadspace spreekt me totaal niet aan en is ook eigenlijk niets meer dan emotie oproepen door "grof geschut" in te zetten.

Het haalt het naar mijn mening dan ook niet bij de spanning en griezel factor van Amnesia. Maar goed, dat is geen Xbox titel en ook niet per definitie een perfect spel. Het deed gewoon één ding heel goed en dat is met spanning werken om de speler op te jagen, in een sfeervolle omgeving gevuld met gruwelijkheden, maar niet té.

Toch verwacht ik dat nu een aantal ontwikkelaars zullen denken "oh, dus deadspace is het engste? Laten we dat nadoen en nog net iets verder gaan". Zou toch jammer zijn...
Onder meer Left 4 Dead 2
Waarom staat deze precies in de lijst? dit is toch eerder een komische variant dan een enge? Of zit ik er naast?

Verder begrijp ik het doel van het onderzoek niet helemaal

Een quote uit het onderzoek, waarom de meeste zo bang waren voor het Dead Space 2 stuk.
At least four of the participants found this moment distressing, and were frightened further still when throttled by the orderly, only to have him gruesomely slaughtered by a grotesque creature.

It was suggested that these scenes were not only scary due to the abruptness and potency of the shocks, but were also heightened because of the liberal presentation of horror and gore. This was not universally agreed upon, but three of the players strongly agreed with this hypothesis, with another player agreeing to some extent.
Ik ken Dead Space 2 inhoudelijk zelf niet, maar als ik dit zo lees zijn ze vooral geschokeerd, omdat de vrouw verandert in een necromorph. Gebeurt dit dan niet vaker in dit verhaal? Het gaat "slechts" om een transformatie naar een eng wezen. Wat is hier precies eng aan?

Ik kan ook nergens terugvinden of de spelers, het spel al eerder hebben gespeeld. Dat maakt een game natuurlijk minder eng, omdat je weet wat er komen gaat.

[Reactie gewijzigd door YaaD op 12 september 2011 10:30]

Ik krijg wel stress van Left 4 Dead 2, niet dat ik het eng vind, maar gewoon spannend. Dus opzich kan ik het me wel voorstellen
Kan ik me voorstellen, maar doel van het onderzoek is om te onderzoeken, wat angst veroorzaakt.

Vandaar dat ik wat verbaasd was. Stress krijg ik van wel meer dingen ja, denk aan een benarde situatie in Black Ops, als je een puzzel niet kunt oplossen of als je in een raid bij WoW niet kunt winnen van de laatste baas :P

Tja, ik vraag me af of er dan inderdaad nog een verschil gemeten kan worden tussen, stress of angst.

Ik kan me indenken, dat je hartslag en dergelijke hoger ligt bij angstige momenten, dan bij stressvolle situaties. Dat zou nog wel toegevoegde waarde hebben, als ze wat andere games dan enge spellen hadden toegevoegd, puur om het verschil waar te nemen.
Eng waarschijnlijk niet zo. Het zal wel zo zijn dat ze eerst medeleven met die vrouw en haar echtgenoot kweken, dan is het overlijden van die persoon al een klap. En om haar dan ook nog in een gruwelijk gedrocht te veranderen, én haar vervolgens een hoop anderen te laten afmaken, da's niet zozeer eng, maar wel effectief om een respons op te roepen die in dit onderzoek dus duidelijk vrolijk op de grote hoop wordt gegooid.

Hartritme, ademhaling en lichaamstemperatuur zijn inderdaad indicatoren van stress, maar dat hoeft niet per sé angst te zijn. Als je een beetje een stressvolle baan hebt, dan kom je deze dingen ook tegen, maar om nou te zeggen dat je dan bang van je werk bent gaat mij net even een stap te ver.
Ha, zo herkenbaar voor mij als 'casual gamer'.

Ik weet nog dat ik meer gespannen raakte van 1 zombie dan tientallen soldaten bij het spelen van Return to Castle Wolfenstein.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True