Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 3 reacties

Dead Space was een eng spel. Electronic Arts organiseerde rond de release van het spel een spookavond in Six Flags. Als Isaac Clarke zijnde nam je het op tegen de Necromorph; gemuteerde menselijke lijken, die 'bestuurd' worden door de Hive Mind, een soort levende centrale commandopost die alle monsters aanstuurt. Clarke weet in het eerste deel te ontsnappen aan de Necromorph, maar daarmee is het verhaal van de Dead Space-franchise nog lang niet afgelopen.

Dead Space 2

In het tweede deel, dat een direct vervolg is op deel één, speelt de speler opnieuw met Clarke. Dit keer bevindt hij zich op ´The Sprawl´, een groot ruimtestation dat in Dead Space 2 wordt aangevallen door de Necromorph. Hoewel Clarke last heeft van de traumatische gebeurtenissen uit het vorige deel, is de dynamiek in het spel dit keer anders. Niet langer is het hoofddoel te ontsnappen aan de Necromorph; Clarke heeft inmiddels ervaring met de monsters en weet hoe hij zich tegen hen moet wapenen. De rollen worden zodoende omgedraaid; Clarke werpt zich op als de strijder bij uitstek tegen de Necromorph: de prooi wordt de jager.

*Telekinese

De basis van het spel blijft desondanks hetzelfde. Isaac beschikt niet over een ongelimiteerde hoeveelheid munitie en wordt regelmatig uitgedaagd gebruik te maken van andere mogelijkheden. Isaac beschikt weer over telekinetische krachten en deze lijken een stuk makkelijker te gebruiken dan in het eerste deel. Hiermee kan hij kleinere wezens afschieten, of voorwerpen als projectiel gebruiken. Aardig is dat stukken glas gebruikt kunnen worden als scherpe projectielen, waarmee vijanden letterlijk aan de muur genageld kunnen worden.

Dead Space 2

Daarnaast heeft Isaac nog een belangrijk wapen tot zijn beschikking: de ruimte. Door een verbetering in de physics engine is het voor de makers mogelijk geworden om de zuigkracht na te bootsen die ontstaat als een gat in de romp van een ruimtestation geslagen wordt. Zo zagen we een gameplay-fragment waarbij Isaac een ruit inschoot, om zo een grote groep Necromorph naar buiten te zuigen. Bij deze actie valt Isaac zelf op zijn rug en heeft hij kort de tijd om een veiligheidsmechanisme in werking te zetten. Hij moet hiervoor op een schakelaar schieten, waarna er een veiligheidsdeur naar beneden komt en het gat gesloten wordt. Lukt het Isaac niet op tijd het veiligheidsmechanisme te activeren, dan gaat hij achter de Necromorph aan, de leegte in...


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True