Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

2009: notebooks gaan op afslankdieet

02-01-2010 • 09:00

95

Multipage-opmaak

Inleiding

Wie in 2009 besloot een laptop te kopen, had weer genoeg te kiezen. Sterker nog: de fabrikanten besloten het de consument weer wat moeilijker te maken door een vrijwel nieuw segment in het leven te roepen: die van thin & light-, oftewel dunne en lichte notebooks, voor consumenten.

Er gebeurde echter veel meer op laptop-gebied. De opmars van de mobiele systemen ten opzichte van desktops ging gestaag verder, de krachtige Nehalem-architectuur van Intel deed zijn intrede bij gamenotebooks, mobiele workstations en multimedia-laptops, en laten we de netbooks en Nvidia's Ion niet vergeten, die een stevige stempel op de notebook-markt van 2009 drukten. Verder deed ook AMD een duit in het zakje door met zijn Yukon- en Congo-platfom te komen en zijn Vision-initiatief uit de doeken te doen, waarmee het bedrijf een heldere aanduiding van het gebruik en de prestaties van AMD-notebooks hoopt te geven.

Ten slotte zagen we opnieuw dat enkele kleine fabrikanten snel weten in te springen op trends, dat Acer zijn marktaandeel ten koste van Dell wist te vergroten en dat Apple zonder spectaculaire introducties toch zijn voortrekkersrol wist te handhaven.

X-Slim

Dun en licht: gat in de markt?

Als 2008 het jaar van de netbooks was, zou 2009 het jaar van de thin & light-notebooks worden, bedacht Intel. In 2008 bestond er volgens de laptopindustrie een gat tussen enerzijds de mainstream-notebooks en anderzijds de netbooks, met hun kleine schermen en niet bijster krachtige onderdelen.

Intel bedacht dat een groot deel van de consumenten de voordelen van netbooks - mobiel en lange accuduur - wel inzag, maar toch ook wat grotere schermen en toetsenborden en vooral betere prestaties wilden. Misschien lieten ze zich ook wel afschrikken door de aanwezigheid van het 'bejaarde' OS Windows XP of Linux-modellen, al waren deze laatste in Nederland nauwelijks te vinden. De fabrikant had al wel energiezuinige processors die fabrikanten in staat stelden dunne notebooks te maken, maar deze waren voor de zakelijke markt en zeer prijzig.

In het begin van het tweede kwartaal introduceerde Intel daarom zonder veel tamtam het consumer ultra low voltage-platform door de prijzen van zijn zuinige mobiele cpu's te verlagen en enkele nieuwe modellen te introduceren. Pas bij de Computex in juni liet de gigant werkelijk horen hoeveel vertrouwen het in het platform had: 'The future is ultra-thin', verklaarde Intel.

MSI X340-015NLEen paar maanden daarvoor liet MSI op de Cebit in Hannover zien snel op trends in te kunnen spelen door zijn eerste op culv gebaseerde dunne modellen in de X-Slim-serie te demonstreren. Bij gesprekken aldaar lieten de ontwerpers weten zich bij het ontwikkelen van de X-Slim-modellen te hebben laten inspireren door de MacBook Air. Begin 2008, ver voor de komst van het culv-platform, had Apple immers al zijn flinterdunne MacBook uitgebracht.

Dat Apple een voortrekkersrol heeft, blijkt ook uit het feit dat steeds meer fabrikanten in 2009 met luxe dunne modellen kwamen, zonder veel interfaces en niet altijd met hoge specificaties, maar wel met enkele innovatieve eigenschappen, terwijl in gevallen zelfs het uiterlijk aan de MacBook Pro-modellen van Apple deed denken.

Dell Adamo XPSZo introduceerde HP zijn luxe Envy- serie en kwam Dell met dunne Adamo-modellen. Apple zelf gaf zijn MacBook Pro's bescheiden updates, maar verlaagde wel de prijzen. Belangrijke innovaties die Apple breed over zijn MacBook-line up heeft uitgerold en die we meer gaan zien in 2010 zijn mini-displayport en touchpads met geïntegreerde knoppen. Op Tweakers.net bleken de laptops van Apple overigens erg populair.

HP, Acer, Toshiba, Samsung, Asus, Dell; allemaal kwamen ze met betaalbare thin & lights, maar de verkoop viel uiteindelijk flink tegen. In 2008 konden Intel en de laptopindustrie niet vaak genoeg benadrukken hoeveel netbooks er werden verkocht, maar over de populariteit van de dunne consumentennotebooks bleef het oorverdovend stil. Alleen Acer durfde toe te geven dat het segment lang niet zo succesvol was als gehoopt. De opbrengst uit ultraportables daalde ten opzichte van 2008 zelfs met maar liefst 23 procent.

Notebooksales 2009 DisplaySearch

Mogelijk drukte de recessie de verkoop, maar een andere verklaring is dat veel consumenten de voorkeur gaven aan mainstreamnotebooks. Wie een beetje zoekt kan namelijk voor dezelfde prijs als die van thin & lights, ongeveer vijf- a zeshonderd euro, een laptop vinden die misschien niet zo licht en dun is, maar wel aanzienlijk krachtiger onderdelen heeft. Een andere verklaring is dat netbooks toch veel meer marktaandeel van de overige notebooks afpakken dan verwacht: ten opzichte van 2008 steeg de opbrengst uit netbook-verkoop met 72 procent. Intel beweerde begin dit jaar dat de 'kannibalisatie' van netbooks ten opzichte van notebooks ongeveer twintig procent zou bedragen. Netbooks bleven dit jaar enorm populair, mede omdat Nvidia de mini-notebooks betere grafische prestaties gaf met zijn Ion-platform en Intel fabrikanten toestond modellen te maken met een schermresolutie van 1366x768.

AMD's visie

AMD heeft de netbook-markt vorig jaar en ook dit jaar grotendeels links laten liggen. Aanvankelijk maakte het bedrijf bekend dat het aan een Atom-concurrent zou werken, maar waarschijnlijk zag AMD in dat het de achterstand op Intel wat ontwikkeling en productieprocede op dit vlak niet kon goedmaken, want gaandeweg begon het bedrijf het fenomeen netbook te downplayen. Ongetwijfeld speelt mee dat er niet veel marge te halen valt voor het financieel toch al geplaagde AMD. Het bedrijf heeft meermalen uitgesproken dat de schermen van netbooks te klein zijn, de prestaties te laag en de netbook-bezitters vaak ontevreden.

HP dv2 productfotoHet bedrijf richtte dan ook zich meer op krachtiger ultraportables voor consumenten. Volgens AMD was er een grote markt voor betaalbare 'ultradunne' notebooks met een schermgrootte tussen de 12" en 14". Begin 2009 introduceerde AMD zijn Yukon-platform, dat bestond uit een op 65nm geproduceerde Athlon Neo MV-40-cpu met een kloksnelheid van 1,6GHz, naast een M690T-chipset met Radeon X1250-igp en een optionele Mobility Radeon HD 3410-gpu. De eerste laptop op basis van Yukon was de dv2 van HP.

Inclusief deze gpu verbruikt het platform ongeveer 35W. Belangrijk wapenfeit was de mogelijkheid om 1080p-content en eenvoudige games af te spelen. Begin dit jaar waren er nog geen Atom-netbooks die dat konden en Intels eigen poging om fabrikanten warm te maken voor zijn 'Enhanced Media Netbooks'met N280-Atom en GN40-chipset, faalde jammerlijk. Deze onderdelen zorgden wel voor hd-weergave, maar waren eigenlijk maar marginaal sneller en ook duurder, terwijl Nvidia's Ion-chipset met zijn GeForce 9400-videochip veel meer voordelen bood.

Het zou nog tot eind maart duren voor de eerste Yukon-notebook verscheen. De singlecore Athlon Neo bleek ook geen snelheidsmonster, het verbruik van het platform viel tegen en het hiervoor genoemde Ion-platform voor Atoms van Nvidia stond op het punt van uitkomen, waardoor netbooks eenvoudige 3d-games konden draaien en 1080p-content konden weergeven. De komst van een dualcore Atlon Neo was daarna niet voldoende om werkelijk een bedreiging te vormen voor Intels culv-platform en het netbook-geweld.

ATI Mobility Radeon HD 4000 serie gpuIn september gaf AMD Yukon echter een belangrijke update in de vorm van het Congo-platform. Een Congo-notebook beschikt over een 12"- of 13"-scherm, de M780G-chipset met een ATI Radeon HD 3200-igp, terwijl andere gpu's uit de Radeon HD 3000- en HD 4000-serie toegevoegd kunnen worden voor meer grafische rekenkracht. Een voordeel is de gpu uitgeschakeld wordt als de igp het werk alleen aankan, wat voor een langere accuduur moet zorgen. Bij het bouwen van een Congo-model hebben fabrikanten de keuze uit vier cpu's, waarvan twee singlecores en twee dualcores. Deze chips worden echter nog steeds op 65nm geproduceerd en verbruiken dan ook meer dan Intels culv-modellen.

Voor wie het begint te duizelen bij het zien van al deze specificaties heeft AMD een oplossing bedacht. Alle notebooks die met AMD-onderdelen zijn uitgerust, worden van een Vision-aanduiding voorzien. Een sticker met daarop de naam Vision Premium, Ultimate of Black moet de consument in de winkel duidelijk maken wat de prestaties en de mogelijkheden van modellen zijn.

AMD Vision

Zo beschikt een gewone Vision-notebook over basisfunctionaliteit, terwijl een Vision Premium wat weer multimediamogelijkheden biedt en een Vision Ultimate-notebook uitgebreide functionaliteit biedt voor bijvoorbeeld foto- en videobewerking en gaming. De echte high-end-gebruikers moeten op Black Vision-labels voor monstermachines letten. Het eenvoudige schema geeft volgens AMD-medewerkers beter weer wat consumenten kunnen verwachten dan de sterretjes-aanduidingen die Intel gebruikt, omdat ook de gpu-prestaties meegewogen zijn.

Nehalem arriveert op laptops

Het jaar 2009 werd dan wel gedomineerd door introducties van thin & light-modellen, maar eind september kregen juist de workstation-, gaming- en multimedia-segmenten een enorme boost. Toen kwamen namelijk de eerste mobiele processors op basis van Intels Nehalem-architectuur uit. Het ging om drie zogenaamde Clarksfield-modellen: de Core i7 920XM, 820QM en 720QM. De fabrikant bracht eerst deze high-end quadcores uit. De gebruikers van mainstreamnotebooks moeten tot januari wachten op de komst van Nehalem-dualcores.

PM55 en Clarksfield

De prestaties van de Clarksfield zijn aanzienlijk hoger dan die van eerdere processors, onder meer omdat Hyperthreading ervoor zorgt dat de vier cores aan acht draadjes tegelijk kunnen werken, terwijl Turbo Boost het mogelijk maakt één, enkele of alle cores van de processor op een hogere frequentie te laten lopen. Een belangrijke vernieuwing die Clarksfield voor notebooks bracht, is verder de geïntegreerde dualchannel ddr3-geheugencontroller. Verder is ook de pci-e-x16-controller geïntegreerd. Ten opzichte van het Penryn/PM45-platform is Clarksfield/PM55 dus van een ontwerp met drie chips naar een twee-chip-ontwerp gegaan. Het integreren van de geheugencontroller zorgt voor minder energieverbruik, maar belangrijker is dat het een prestatiewinst oplevert, omdat het geheugen sneller aangesproken kan worden.

De PM55-chipset die tegelijkertijd met Clarksfield werd geïntroduceerd, biedt verder ondersteuning voor acht pci-e-x1-lanes, waarbij zowel AMD CrossfireX- als Nvidia sli-configuraties worden ondersteund. Intel richt zich met name op mobiele gamers omdat het verwacht dat de markt voor gamingnotebooks flink gaat groeien en dat er eind 2010 zelfs meer game-laptops dan game-desktops verkocht gaan worden.

Intel gaminggrafiek

Daarmee krijgt de chipfabrikant bijval van onderzoeksbureau DisplaySearch. Ten opzichte van 2008 daalde de omzet uit desktop-replacementlaptops met 12 procent, wat in lijn ligt met de daling van de gehele notebookmarkt, maar voor 2010 wordt een groei voorzien van maar liefst 21 procent, terwijl de overige segmenten in omvang gelijk zouden blijven of gaan dalen. De reden zou zijn dat de prestaties flink gaan toenemen terwijl de prijzen van krachtige laptops gaan dalen.

Wil de voorspelling uitkomen voor notebooks met Clarksfield-cpu's dan zal Intel de prijzen van de drie modellen waarschijnlijk moeten verlagen: bij afname van duizend stuks kost de Core i7 920XM namelijk 1054 dollar, de Core i7 820QM 546 dollar en de 720QM 364 dollar. Geen wonder dat de meeste fabrikanten voor de 720QM gekozen hebben. Zo stopte Dell deze cpu in de Alienware Area-51 M15X en in Studio-modellen en voorzag Toshiba zijn populaire Qosmio X500 van de 720QM.

2010: ook een ultraportable-jaar?

De toekomst is ultradun volgens Intel, maar het is de vraag of de fabrikant dit blijft verkondigen als de verkoop ook in 2010 blijft tegenvallen. De kans is groot dat thin & light in ieder geval in het begin van 2010 niet heel veel populairder gaat worden. Intel heeft dan wel drie energiezuinige Core i7's en een Core i5 op stapel staan voor januari, maar deze zijn voor krachtige ultraportables, die duurder zullen worden dan de huidige modellen. Daar komt bij dat de kans bestaat dat fabrikanten mainstreamnotebooks nog wel even goedkoop blijven aanbieden. Intel brengt immers meer mobiele Core i7's, i5's en i3's op basis van de Nehalem-architectuur uit en wellicht gaan notebook-fabrikanten zich van hun voorraden ontdoen door de prijzen van hun huidige laptops te verlagen.

Asus Eee PC 1005PBelangrijker is dat het Atom-platform voor netbooks begin 2010 een belangrijke upgrade krijgt in de vorm van Pine Trail. De nieuwe Atoms zijn soc's die op 45nm zijn geproduceerd, en een geïntegreerde singlechannel ddr2-geheugencontroller en de GMA 3150-videochip bevatten. De eerste chip, de N450, zal geen snelheidsverbeteringen brengen en nog steeds op 1,6GHz lopen, maar de cpu zal wel voor een langere accuduur zorgen. In maart komt vervolgens de snellere N470, die een kloksnelheid van 1,86GHz heeft. Deze chip zou tevens gecombineerd mogen worden met 2GB geheugen. Halverwege 2010 zouden netbooks met een nieuwe variant van de N450 en de N470 met ddr3 667MHz-geheugen uitgerust gaan worden. Dit zal er ongetwijfeld voor zorgen dat netbooks nog wel even populair blijven.

Pine Trail

Dat alles laat onverlet dat er heel wat mooie dunne notebooks uit zullen komen. Intels Arrandale Core i7-, i5- en i3-dualcores beschikken namelijk over chip die bestaat uit een 32nm-core en een 45nm-videochip, wat de omvang van de chipset en het energieverbruik zal doen afnemen en de productie van dunne en zuinige notebooks eenvoudiger zal maken. Zowel de cpu als de gpu zal een boost-functie krijgen, die hogere kloksnelheden mogelijk maakt als daar wat betreft verbruik en warmte-ontwikkeling ruimte voor is. De nieuwe Arrandales maken het bovendien mogelijk automatisch te switchen tussen de geïntegreerde gpu en een dedicated mobiele videokaart, zodat Intel met zijn komende chips een mooie combinatie van hoge prestaties en laag verbruik in handen heeft.

AMD zal in 2010 al zijn mobiele processors op 45nm produceren. Daarmee loopt de underdog achter op zijn grote rivaal, maar dat betekent niet dat we AMD moeten afschrijven. De grote troef die het bedrijf heeft zijn de ATI Mobility-videochips. Mogelijk dat dit voordeel zich in 2010 beter zal laten verzilveren, als de krachtige Manhattan-gpu's, die relatief weinig verbruiken omdat ze op 40nm gebakken worden, ten tonele verschijnen.

Phenom II X4AMD's ultraportable-platform voor 2010 heet Nile en de Geneva-dualcores van deze modellen zullen op 45nm gebakken worden, wat de nodige voordelen ten opzichte van het huidige Congo-platform moet brengen. Het Danube-platform markeert de komst van Phenom II-quadcores en triplecores naar laptops, zodat ook AMD-laptops in 2010 flink hogere prestaties zullen bieden dan de 2009-modellen. Echt interessant wordt het pas in 2011 als het Sabine-platform de komst van de op 32nm geproduceerde Llano markeert: een chip die uit een cpu en een gpu op een enkele die bestaat. Ook moeten tegen die tijd geïntegreerde grafische chips met DirectX 11-ondersteuning en de 32nm-gpu's met codenaam Northern Islands verschijnen. De overname van ATI begint heel langzaam, maar toch zeker op mobiel gebied, zijn vruchten af te werpen.

Reacties (95)

95
93
62
1
1
7
Wijzig sortering
Goedkope dunne, lichte en compactere notebooks is zeker wel iets waar vraag naar is, vermoed ik. De zogenaamde Thin and Lights hebben vaak ook een langere accuduur en een lage warmte en 'lawaai'productie. Enige wat echt minder is zijn de prestaties en wellicht ook de prijs. De prijs zal mogelijk lager worden als het aanbod groter wordt. De prestaties heb ik vertrouwen in de nieuwe CPU's van Intel de i7 640UM, i7 620UM en de i5 520UM en vast nog meer komende "UM" modellen. Ze bezitten de functionaliteit om cores geheel uit te kunnen schakelen als er minder vraag naar prestaties is. Daarbij kunnen ze ook tijdelijk als de situatie dat toestaat een of meerdere cores 'overklokken'. Hierbij heb je dus zowel prestatie als zuinig verbruik. Dit profijt werkt uiteraard alleen als je wisselend je systeem belast. Daarmee bedoel ik als je alleen zware applicaties draait dat je geen lange accuduur zal krijgen. Andersom is als je alleen maar lichte applicaties draait je de nooit de overklok functie gebruikt en deze eigenlijk overbodig is. Gelukkig is het in praktijk eigenlijk altijd wel zo dat je je systeem vaak op verschillende manieren belast, waarbij wellicht de lichte applicaties de overhand heeft. Echter als je, ook is het maar af en toe, even wat meer power nodig hebt, heb je deze wel tot je beschikking, en nu zonder dat het nadelen zoals een korte accuduur en hogere warmteproductie tot gevolg heeft.

En als je ziet dat de komende Arrendale CPU voor vanaf ~ 560 euro (als preorder) te koop staan tot tegen de 1000 euro (bron: Notebookspot). Oftewel niet duurder dan de in de zelfde range huidige modellen. Met dezelfde range bedoel ik dan als bijvoorbeld je de prijs van een high-end notebook met een nieuwe cpu met de high end huidige cpu notebook vergelijkt, mid-end nieuwe met mid-end huidige enz. En dit ook geldt voor de UM Intel cpu's dan kan het nog erg interessant worden. Ook als je kijk naar de modellen die beschikbaar zijn bijvoorbeeld in Nederland, is dat voor 13" en 14" wat mij persoonlijk mooie comprimis zijn tussen comfort en draagbaarheid en mogelijkheden van de systemen, heeft zeker ruimte voor meer modellen. Eigenlijk met name de 14" heeft erg beperkt aantal modellen. Momenteel is dat alleen de Acer Aspire Timeline 4810xxx serie, de Samsung X420 en de MSI X-Slim 4xx. De Asus UL80xx serie is al maanden geleden aangekondigd, maar nog niet in Nederland verschenen. Ook in andere landen is dit model beperkt beschikbaar.

Ook als je verder kijk zijn er eigenlijk wel veel modellen aangekondigd meer niet verschenen of in zeer beperkte oplage. Sterker nog sommige modellen zijn in Nederland en/of Belgie nooit verschenen. Denkt bijvoorbeeld aan de dual core Neo (Congo platform) met de 3200 ipg, laat staan met een dedicated HD 3xxx gpu. Of de MSI X-slim modellen met een dual core variant. Ook missen vele thin and light net een bepaalde feature. Zo mist de ene HDMI de andere bluetooth, wordt de andere standaard geleverd met een kleindere batterij (terwijl een grotere wel beschikbaar is), is de andere uitgerust met "slechtst" 100Mbit LAN of Wifi 802.11g. Voor sommigen is het gemis van een optische station ook iets dat gemist wordt. Op het laatste na, zijn het voor de rest grotendeels toch kleine dingen waar je eigenlijk bij afvraagt waarom ze niet voor een betere hebben genomen om de notebook net wat meer completer te maken. Dit zou dus bij de komende Thin and Lights van2010, naar mijn mening, ook nog een verbeterpunt kunnen zijn.

Kortom naar mijn mening is er wel degegelijk vraag naar dunne lichte en wat meer compactere notebooks, maar zijn voor de huidige modellen zeker verbeterpunten op aan te merken. Zo is het aanbod nog niet zo groot, aangezien fabriekanten kennelijk niet alle modellen die ze aankondigen ook uitbrengen of maar beperkt uitbrengen. Als het aanbod groter wordt zal door de concurentie mogelijk de prijzen lager kunnen worden. Zeker de 13" en 14" categorie heeft zeker nog ruimte voor meer modellen. Tot slot zou men ook nog iets aan de uitrusting van de zogenaamde Thin and Lights kunnen doen. Naar mijn mening missen vele huidige modellen net iets, wat eigenlijk redelijk standaard is.

- - - - -

Als ik nog los van dit het Thin and light concept kijkt, zie ik nog steeds een aantal punten waarvan ik denk dit zou toch wel beter kunnen, wat de fabriekanten nu zelf toch wel gemerkt moeten hebben. Dit zijn punten die ik persoonlijk ook verbeterd zou willen zien dit jaar.

Zo is ten eerste glossy / glimmend oppervlakten. Zo is de behuizing vaak grotendeels tot geheeld gekleed in een glimmende behuizing. Mooi als je het voor het eerst uitpakt en van plan bent hem in de virtine te zetten, maar erg onhandig voor een mobiel apparaat wat een notebook toch is. Er komen snel vingervlekken op en de weerspiegeling van een lichtbron kan erg vervelend zijn.

Deze weerspiegeling is van groter belang bij het scherm. Deze is vaak ook bedekt met een glimmende laag. Dit werkt vaak buiten maar ook binnen achter een lamp erg vervelend. Dit zou je (gedeeltelijk) kunnen verhelpen door de helderheid van het scherm op zijn max te zetten maar bij laptops is dit juist een punt wat vaak juist lager wordt gezet om meer accuduur te kunnen halen.

Naast de glimmende oppervalkte van het scherm is de kwaliteit van het scherm vaak ook minder dan je bij schermen voor de PC tegenkomt. De contrast is vaak laag net als de helderheid en kijkhoek (dit laatste zou voor een enkeling ook een voordeel kunnen zijn als je niet wil dat andere mensen meekijken). Ook zijn de kleuren vaak minder. Dit zou dus beter kunnen.

Daarnaast het touchpad, welke soms erg klein is. Zeker nu er meer met 'finger gestures' wordt toegepast is meer oppervlakte op het touchpad wel gewenst dacht ik zo. Of nu iedereen Apple 'na moet gaan doen' wil ik niet zeggen, maar als je sommige touchpad ziet die iets van 2 bij 3 cm zijn dan lijkt met (iets) grotere toch wel pretiger werken zeker als je die finger gestures gebruikt. Dan maar liever Apple 'nadoen'.

Hoewel je nu met de netbooks en de Thin and Lights al meer accuduur kan halen uit een volgeladen accu is er de afgelopen jaren eigenlijk niet echt een grotere doorbraak geweest in betere accu's. Dit is dan wel niet iets wat de hoogste prioriteit heeft maar een lange dag gaat bij lange waarschijnlijk ook bij de nieuwe netbooks en Thin and Lights ook niet lukken.

En nu gaat het wel erg ver als ik de nieuws: Asus toont concept-notebook met duoscherm op Cebit er even bijhaal. Dit is iets wat ik zelf nog eigenlijk wel als toekomst 'notebook' zie, maar wellicht erg verre toekomst, 2010 zal wel niet haalbaar zijn. :P

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 27 juli 2024 14:12]

Ach ja, de ultraportables. Misschien doen ze het dit jaar beter. Netbooks waren ook niet meteen een hit, dat moet ontwikkeld worden.
Ik hoop in ieder geval dat ze het beter gaan doen, ik denk dat mijn aankoop ook weer in deze categorie ligt. Ze zijn goed genoeg voor het afspelen van multimedia, inclusief hd-formaat, mits ondersteund door de igp. Het is fijn dat amd ook werk maakt van deze categorie.

Het spijt mij als u(vooral freaq) mij verkeerd begrepen heeft. Ik heb geen netbook, maar zo'n dun en licht ding(msi x340), daar doelde ik ook op.

[Reactie gewijzigd door Thomas M op 27 juli 2024 14:12]

het nadeel van een netbook is dat hij ook niet erg krachtig is (en bijna even duur als een gewone laptop)

een dunne laptop daarintegen.
bijvoorbeeld een macbook pro, is snel, dun en heeft lange accuduur.

een heel andere markt dus, (ook duidelijk als je de prijs ziet)
echter ook een (naar mijn mening) interessantere.

ik wacht alleen nog op een macbook pro (of andere dunne stevige laptop)
met dx11 en i7 quadcore en liefst ook bluray.
"het nadeel van een netbook is dat hij ook niet erg krachtig is (en bijna even duur als een gewone laptop)"

Een gewone laptop voor €300? Lijkt me niet.
Er zijn ook dure netbooks maar daar kunnen de goedkope netbooks niets aan doen.
De laatste tijd is de gemiddelde prijs van notebooks gigantisch gedaald. Een instapmodel notebook met 15" scherm begint bij de 300 euro en is dan al vele malen krachtiger dan een netbook.
Van deze laptops blijf je beter weg, kijk het basisaanbod van laptops is echt niet om over te spreken feitelijk.

Koop een deftige laptop en dan zit je toch echt wel aan meer dan €300, ikzelf heb €248 betaald voor mijn netbook en ben er super tevreden van ik heb dan ook wel een gewone laptop van €2000 (business laptop) en het verschil merk je idd wel enorm, zelf met mijn andere laptop van een €800. Fenomenaal een deftige laptop !
Nouja... Ik heb 1 samsung van ruim een jaar oud die in de 650 euro prijsrange zat waar ik al goed tevreden over was. Een "gewone" laptop van 2000 euro vind ik niet gewoon meer, vaak kan je voor dit budget al ongeveer een macbook pro of een zeer nette game laptop kopen. ( goed geen high end modellen maar daar hebben we het ook niet over )

In de 300 range voor een gewone laptop zit je aan het low end segment van DELL en daar zou ik me toch echt inderdaad niet aan willen wagen.
jawel hoor.
je hebt al een dikke alienware voor die prijs.

er komt een asus aan met i7 en hd 5850 voor ongeveer 1300 euro.
dat is echt wel snel. en gamelaptop.
daarboen ben je heel veel geld weg aan het gooien voor 10% prestatiewinst
ik wacht alleen nog op een macbook pro (of andere dunne stevige laptop)
met dx11 en i7 quadcore en liefst ook bluray.



Dx11 en een macbook gaan tot nu toe altijd niet samen. :D
Verder is een netbook ook net zo duur als je zelf wilt.

Je moet toch ook zelf weten als je een ipod neemt met 8 GB ipv 64 GB
Het laatste is duurder maar daar kies je ook voor.

[Reactie gewijzigd door Torched op 27 juli 2024 14:12]

"een dunne laptop daarintegen.
bijvoorbeeld een macbook pro, is snel, dun en heeft lange accuduur"


Dus zo'n macbook is iets van €300,- ?
Netbooks waren ook niet meteen een hit, dat moet ontwikkeld worden.
Daar kan je je nogal flink in vergissen. De eerste keer dat de Asus EeePC 2G/4G/8G op de markt kwamen waren ze voor de volgende 6 maanden compleet uitverkocht.
Dit wordt dan ook het jaar van de ultra portable. Alleen denk ik dat Apple de lat weer gaat verleggen met zijn iSlate.
iSlate Is late ;)

De iSlate is een ander marktsegment, geen laptops maar tablet-pc's.
Waarom allemaal kleiner en dunner?

Waarom niet wat groter en wat dikker en wat meer performance, kan er ook meteen een 2e of 3e accu erin.

Of een laptop nou 5 of 10 kilo of iets meer weegt maakt ook niet veel uit, maar kunnen de prestaties wel weer n partij omhoog.
Wat een comment... een laptop van 10 kilo? :s Wat is er dan nog mobiel aan?

OT: Overigens is het uiterlijk voor de gemiddelde pc-koper van groot belang: laptops staan tegenwoordig in de woonkamer te blinken, ze nemen minder plaats in, laten hele mooie prestaties zien en, niet onbelangrijk, zijn ze redelijk stil in gebruik.
Je kan altijd iets in deze richting gaan zoeken... T.o.v. een laptop van +10kg denk ik niet dat je veel aan mobiliteit moet inleveren :)

http://www.mobilewhack.com/images/customlaptop.jpg
Die zijn er ook genoeg, enkel niet van 5 tot 10 kilo omdat het geen laptop meer is, dan is het gewoon een all in one desktop en zelfs dan past er niet zo enorm veel kracht in zo'n kleine behuizing. Dan kan je net zo goed je tft scherm aan je kast vastmaken en dat op schoot nemen.
De laptops worden in mijn ogen veel te dun. De poorten aan de zijkant beginnen gewoonweg erg lelijk te worden. Een notebook mag van mij best zo dik zijn dat er twee USB-poorten boven elkaar kunnen, zoals bij mijn E6500:

Linkerkant van de E6500
Rechterkant van de E6500

Maar ja, ik ben dan ook weer iemand die er geen enkel probleem mee heeft als een notebook knalzwart is, een hoekig uiterlijk heeft, en zakelijk is afgewerkt. Dell E6500 notebooks en Lenovo ThinkPads passen dus precies in mijn straatje, ondanks dat de meesten tegenwoordig vinden dat die notebooks ouderwets zijn qua ontwerp.

Daarnaast wil ik mijn CD/DVD-drive niet missen (het liefst heb ik een slot-drive in plaats van een tray, maar die worden al bijna niet meer gebruikt), en vind ik het gewicht van mijn E6500 (2.85 kg) geen enkel probleem. Zolang het onder de 3 kg blijft inclusief accu's vind ik het prima.

Misschien ben ik met mijn 30 jaar iemand van de oude stempel ofzo... ik heb in elk geval waardering voor stevig materiaal; en stevig spul is vaak (maar niet altijd, natuurlijk) zwaar. Wat mij betreft mag er voor de casing van een notebook best staal en magnesiium worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 27 juli 2024 14:12]

Ik heb wel eens met zo'n ding gewerkt, en hij voelt aan alsof je iemand zijn hersens ermee in kan slaan. Naar mijn idee gaat dat ding meer dan 5 jaar mee.

Wat ik echter niet begrijp, waarom steekt alleen Apple zoveel energie in het design?
Het design is namelijk ook voor de functionaliteit van belang.

Waar kan je nog meer een uit één stuk geperst aluminium laptop kopen?
Dan moet je naar dat Apple speelgoed onder toezicht van meester Steve.

[Reactie gewijzigd door Oeroeg op 27 juli 2024 14:12]

Ik heb pas een MBP onder handen gehad. Het ding is subliem gebouwd. De MBP en E6500 liggen niet ver uit elkaar wat dat betreft, maar omdat de MBP uit één stuk bestaat, maakt hij niet de klikkende geluiden die de E6500 wel maakt (vooral met de klep aan de onderkant).

Ik heb echter Windows nodig (dat is niet eens een keuze, want het wordt bepaald door de software die ik gebruiken wil / moet), en ik wil voor een notebook on-site garantie. Het eerste kost bij Apple extra geld (aparte Windows nodig), en het tweede is niet eens mogelijk.

Het grootste minpunt vind ik echter nog het vreselijke glanzende scherm van de MPB. Ik vertik het om daarmee te werken, bij welk merk dan ook.
1. Je kan Windows wel installeren op een Macbook Pro (bootcamp) niets anders dan een partitie maken ....
2. Je kan extra betalen voor een matte scherm

Over het robuustheid van een stuk aluminium ben ik helemaal mee eens. De meeste plastic laptops kraken zo erg op sommige plekken. Omdat het gewoon niet stevig genoeg is (er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals de thinkpads maar die zijn voor mij beetje te ouderwets)
"Het eerste kost bij Apple extra geld (aparte Windows nodig)," Hij zegt dus niet dat het niet kan, maar dat het extra geld kost.
Ik citeer "en het tweede is niet eens mogelijk."

Als hij bedoelt dat hij Windows niet bij Apple kan kopen dan klopt het
"Ik heb echter Windows nodig (dat is niet eens een keuze, want het wordt bepaald door de software die ik gebruiken wil / moet), en ik wil voor een notebook on-site garantie. Het eerste kost bij Apple extra geld (aparte Windows nodig), en het tweede is niet eens mogelijk."

Het eerste (Windows) kost extra geld.
Het tweede (onsite garantie) is bij Apple niet mogelijk. Dit heb ik overigens pasgeleden nog specifiek nagevraagd voor iemand die een MBP 13 inch overwoog (vanwege het uiterlijk, want er zou primair Windows op draaien), maar dat alleen wilde doen als hij ook onsite garantie kon krijgen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 27 juli 2024 14:12]

Ik heb beiden (MBP en E6500) en dat ligt weldegelijk ver uit elkaar, heb je zo ook echt naast elkaar gehad en gevoeld?
Ja. Hoewel de MBP nog beter is gebouwd (toegegeven), moet gewoon eens een fatsoenlijk in elkaar geschroefde E6500 tegenkomen denk ik. Het is een verschil van goed gebouwd (mijn E6500) en zeer goed gebouwd (MBP).

En daarnaast, zoals ik je al vaker in -tig reacties heb geprobeerd duidelijk te maken...... maar ok, dan nog maar eens een keer.

1. Ik wil mijn notebook VOLLEDIG ZWART.
2. Ik wil Windows ERBIJ hebben, niet extra ervoor betalen.
3. Ik wil standaard een MAT scherm, niet glanzend.
4. Ik wil 3 jaar ONSITE garantie, en niet pickup and return.
5. Ik wil voor al deze dingen in totaal niet meer betalen dan max 1500 euro.

Dat zijn 5 dingen die Apple mij NIET leveren kan, of als ze het wel kunnen, een te hoge prijs ervoor vragen. Een MPB met dezelfde specs als mijn DELL (15.4 inch) kost 1600 euro. Daar moet ik echter nog het volgende bij optellen:

- 130 euro voor Windows Vista / 7 business x64
- 200 euro voor een AppleCare pakket (3 jaar garantie, maar niet onsite)
- Een mij onbekend bedrag voor een mat scherm

Dan zit ik al op 1930 euro + nog de meerprijs van het matte scherm. Dan zit ik ten eerste boven mijn gewenste budget, en ten tweede heb ik niet de garantie/service die ik wens te hebben. En de E6500 met deze specs én onsite garantie is overigens van 1500 euro teruggezakt naar 1200 in het laatste jaar. Dat is een prijsverschil van 700 euro.

KUNNEN mensen zoals jij niet snappen dat, zelfs als de MacBook Pro X% beter is dan welke andere notebook dan ook, mogelijk technisch gezien het beste notebook dat bestaat op het moment, het toch niet de juiste keuze zou kunnen zijn voor sommige mensen?

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 27 juli 2024 14:12]

Poe, je bent licht geraakt zeg, ben ik het ergens zo ontzettend met je oneens? :?
Ik zeg nergens dat het jouw laptop moet zijn, ik zeg simpelweg dat het mijn keus niet zou zijn op precies de redenen die ik aangaf, die van jou zijn anders.
Ik ben altijd lichtgeraakt richting mensen die op elk moment dat ze de kans ertoe krijgenn, Apple de hemel in prijzen. De redenen waarom iemand wel of niet een Apple zou moeten kiezen doen er dan vaak niet eens toe.

Desktopcomputer nodig? Neem een MacPro.
Notebook nodig? Neem maar een MacBook Pro.
Thin&Light nodig? Uiteraard... neem een Mac Air.

Dat er mensen zijn die helemaal geen Apple of OSX -willen-, zij het vanwege kosten, gebruik wensen te maken van Windows of vanwege het ontbreken van servicemogelijkheden, schijnt er dan gewoon niet in te kunnen.
Die beschuldiging "Apple de hemel inprijzen" krijg ik zo af en toe naar het hoofd geslingerd ja, maar begrijpen doe ik dit niet helemaal, ik noem het tunnelvisie. Je mag mij de posts aandragen waar ik zonder argumentatie en luisteren naar de ander, dit doe. Ik ben tevreden over mijn Macbook, mijn iPhone en OSX, klopt... maar met duidelijke argumenten. Ik gebruik ook Linux, Windows XP en Windows 7, mocht je dat nooit opgevallen zijn.

Desktop? Ik gebruik een PC, ik heb er zelfs 2 in huis. Waarom? Omdat ik van tweaken en zelfbouw houdt. Een iMac heb ik op het werk, mooi ding en die zou zeker niet verkeerd staan hier nee.

Notebook? Mijn voorkeur heeft tegenwoordig de Macbook en met hele duidelijke redenen.

Macbook Air? Nooit over gesproken en ik vind het geval te beperkt en te duur.

Zoals je ziet gebruik ik computers en geen merk.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 juli 2024 14:12]

Hiermee ga ik akkoord.

Onlangs in de mediamarkt op zoek geweest naar een nieuwe laptop voor de ouders. Niets anders dan blinkende schermen en blinkende plastic (vol vuile vingers natuurlijk). Ik was op zoek naar een vervanger voor een Toshiba Satellite uit 2003 (mooi mat scherm + zwarte matte behuizing). Als ik nu een mat scherm wil, ben ik bijna verplicht voor een netbook te gaan.

Uiteindelijk gekozen voor een Vaio NW, maar buiten Sony/Apple is het erg droevig gesteld qua design vind ik.

Hopelijk komt hier in 2010 verandering in!
Bij het design is het vooral de kunst van het weglaten.
Dat heeft de ontwerper bij Apple (ik ben even zijn naam kwijt) goed in de gaten.

Andere fabrikanten proberen juist op te vallen tussen de lange rij aan laptops die je bij Media Markt ziet staan. Hierdoor wordt het ontwerp verziekt.

Apple krijgt netjes een eigen hoek in de winkel, anders vielen ze niet op.

Edit: Jonathan Ive is het brein van het design van Apple.

[Reactie gewijzigd door Oeroeg op 27 juli 2024 14:12]

Ik heb zakelijk een Dell E5500, en als ik de plaatjes zo bekijk, is dat ongeveer dezelfde als die jij hebt. Als je het over degelijkheid hebt is dat, op de Acer budget modellen na, zo ongeveer de meest fragiele notebook die ik ken. Wat hangt dat van het goedkope harde speelgoedplastic aan mekaar zeg. Geef mij maar een nette HP. Nog los van de zwaar brakke performance van het ding, zelfs met een 7200RPM hd en 4GB ram (de BIOS upgrade die hier laatst in het nieuws was nog niet gedaan..).
Helemaal mee eens, ik begrijp ook niet helemaal dat je de E6500 degelijk kan noemen. Ik heb hem ook op het werk, maar als ik die naast m'n Macbook unibody zet, dag en nacht verschil en volgens mij ook als je hem naast de andere top-laptops zet (de E6500 kostte mijn baas ook zo'n 1700 Euro overigens). De E6500 is outdated qua constructie, totaal niet dat geld waard vind ik. Het kraakt aan alle kanten, het scherm is echt gewoon vrij slecht op alle punten... nee, ik vond het nogal tegenvallen voor een "topper".

Overigens kan je op de Macbook dus ook je eigen Windows versie zetten en uiteraard OSX, wat 1 versie is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 juli 2024 14:12]

Jij blijft maar altijd drammen over die E6500 op je werk. Kun je het nou echt niet in je hoofd krijgen dat er ook andere 6500's in omloop zijn? Het enige waar ik daarover niet tevreden ben zijn twee dingen:

1. De afdekplaat aan de onderkant maakt een klikkend geluid omdat hij van metaal is, en er een holle ruimte onder zit voor een WWAN-kaart. Niks aan te doen; het voordeel is wel dat ik alles behalve het toetsenbord kan vervangen in dat ding zou het nodig zijn.
2. De CD/DVD-speler is een tray-model dat niet al te stevig aanvoelt.Een slot-drive zou een stuk beter zijn.

Voor de rest denk ik dat ik met mijn E6500 zonder problemen ruw kan omgaan mocht ik dat graag willen, en dan hoef ik er niet eens bang voor te zijn dat hij niet meer werkt.
Ik ben niet de enige daar met een E6500... en allemaal geven mij dezelfde indruk, niet dat de laptops bij bosjes uitvallen oid of dat ze vreselijk zijn, ik vind ze echter voor tegenwoordige maatstaven tegenvallen. En als ik enigzins druk zet op het scherm denk ik toch echt dat er wel wat breekt (of het LCD scherm is naar z'n grootje, gezien de zuiver plastic bescherming) dit in schril contrast met m'n Macbook bijv.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 juli 2024 14:12]

De E5500 is dezelfde notebook, maar dan van plastic in plaats van magnesium / aluminium. Het is mogelijk dat de E5500 een stuk minder goed gebouwd is, maar dat weet ik niet met zekerheid.

Mijn E6500 is goed gebouwd, maar nog niet zo goed als de reviews mij hadden doen geloven. De reviews spraken over een "onvernietigbaar notebook zonder enige buiging", maar de E6500 valt op sommige plekken zeker te buigen, en omdat zijn behuizing en klepjes enzo van metaal zijn, maakt hij soms klikkende geluiden.

Het grootste voordeel van DELL vind ik nog dat je je eigen specs en eigen Windows-versie kunt kiezen, en ze leveren tenminste nog matte schermen in de zakelijke lijn. Tevens hebben ze een goede onsite garantie, die bij veel andere fabrikanten lastig te verkrijgen is als particulier.
want aluminium is niet stevig genoeg?
Heb zelf al tijden een ultraportable Sony TZ31. Klein en compact en licht, lange batterijduur en gewoon een complete DVD-drive. Ik zou persoonlijk echt nooit meer anders willen, elke "normale" notebook voelt inmiddels als een zwaar bakbeest.
Ik ben echter wel iemand die vooral reist met de fiets en het OV en daar is draagbaarheid natuurlijk erg belangrijk. Veel gebruikers slepen hun notebook heen en weer in de auto en dan is draagbaarheid al een stuk minder interessant.
Ik reis ook met fiets & ov. Heb een 'klassieke' 15.4" laptop (HP Compaq 8510w), en snap niks van dat gezeur over netbooks. Voor mij zijn de belangrijkste criteria performance en batterijduur (dit zou je natuurlijk draagbaarheid kunnen noemen).
Andere mensen hebben andere eisen. Waarschijnlijk neem jij alleen je laptop mee, maar als je ook nog andere dingen moet meenemen heb je niet veel ruimte meer in je rugzak met een 15 inch. Verder is een netbook veel lichter en dus fijner om mee te nemen en de batterijduur is natuurlijk veel beter. En als je hem alleen voor internet en teksverwerken gebruikt is de performance van een netbook ook voldoende.
Geef mij maar wat er tussenzit, namelijk 13 inch, ongeveer de grootte van A4. Ik heb nu een macbook en deze voldoet aan mijn criteria: draagbaar, batterijduur, stevig, degelijke performance (mss niet in windows (niet getest), wel in OS X)

Kleiner vind ik moeilijker gaan, bijvoorbeeld om te programmeren ofzo, of als je matlab wil draaien wil je ook wat ram geheugen en een degelijke processor (2,4 ghz hier met 4 gig ram)

maar ja, criteria verschillen he
Neem aan dat je met gezeur het gezever over de prijs bedoeld.

Prijs is een punt van velen. Een belangrijk punt voor velen maar daar baseerje niet alleen je aankoop op.

Dus daar heb je een grote laptop voor of slimline slaat kant nog wal.

Netbook slaat op vooral deze punt een prioriteit is betaalbare ultra portable.

Dat er 'n desktop vervanger in de zelfde prijs klasse zit als een wat duurdere Netbook. Doet er niet toe. Als je zoekt naar iets Ultra portabel.

Mijn eisen pakket.
Van hoge preoriteit tot laag:

Touchscreen. + W7
Budged €500 met wat ruime tolerantie naar boven.
Zeer portable
10 tot 13" met leuke reso.
Lange accuduur
etc

Dan geld uiteraard wat doet een €550 15" notebook dan toe?
Echt dunner zie ik ze niet meer worden tenzij ze de poorten allemaal mini maken (cfr: mini USB). Maar voor externe apparaten zal het nog wel even duren eer alle standaarden zo ver zijn...
Er is al mini hdmi, ze kunnen prob ook wel mini firewire poorten er op zetten ipv usb... zou een oplossing al zijn... maakt het al mogelijk om op een simpel systeempje al via externe 720p via monitor en dan zou het zelfs nog kunnen krimpen voor mijn gevoel..
Waarom mini-firewire? Doe dan gewoon mini-USB. De reden om de USB-poorten gewoon te laten en geen mini-USB te gebruiken is dat je apparaten in kunt pluggen zonder een verloopkabel nodig te hebben, maar op Firewire werkt alles natuurlijk in de eerste plaats al niet.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 27 juli 2024 14:12]

Er zit nog speling in als je het case concept van de Adamo gebruikt. Je kan dan voor mini-ethernet gaan (waarvan je de verloop kabel toch maar zelden nodig hebt vanwege wifi) en de USB met rust laten.
Je case inclusief monitor kan dan net zo plat als de hoogte van een USB port.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 27 juli 2024 14:12]

Op zich hele mooie dingen die afslankdieet-notebooks, maar ik vind het gemis van een dvd-rom/cd-rom speler in zoiets toch wel groot. Valt zoiets als een dvd-rom/cd-speler nog niet kleiner te maken?
Niet kleiner dan een dvd'tje he :+

Slimline DVD drive is zo groot als een dvd schijfje en 5 mm hoog ofzo, ik denk inderdaad niet dat je dat nog veel kleiner gaat krijgen. Als je hele laptop maar 5 mm hoog is en je wel alle andere onderdeeltjes kwijt moet (denk aan de batterij en de HD) dan blijft er al snel weinig ruimte meer over, want de dvd drive boven het moederbord monteren gaat dus niet als je een ultradunne laptop wilt maken.
"dvd drive boven het moederbord monteren gaat dus niet als je een ultradunne laptop wilt maken."

Maar een netbook moederbord hoeft niet zo groot te zijn.
Een ARM SoC laat voldoende ruimte om er een slimline DVD drive naast te monteren.
Die zijn vast wel kleiner te maken. Maar hoe vaak gebruik je nou die speler?
Zo denken die fabrikanten dus ook. Om de productie kosten laag te houden, halen ze dingen eruit die minder belangrijk zijn in hun ogen.

- dvd-speler (blu-ray vind men al helemaal te duur en steeds meer mensen gebruiken hardeschijven)
- Ethernetpoort i.p.v. daarvan wireless zoals je bij een aantal ziet (de macbook air als voorbeeld maar ook omdat die connector te groot is voor het thin design)
- vga word allemaal langzaam aan hdmi/displayport (laatstgenoemde is licentie vrij)
- bluetooth
Met de Atoms heb ik zeer positieve ervaringen, daarentegen de Nehalem, des te minder, misschien iemand online wel, kan is zijn ervaringen hier beschrijven..?
Ik heb geen ervaring met Nehalem, maar die 2 cpu's liggen zo ver uit elkaar dat het bijna niet te vergelijken valt. Atom: sloom, goedkoop, zuinig, Nehalem: snel, duur, niet zuinig. Met de eerste kan je bijna niks meer dan browsen enzo en met de tweede kan je zo'n beetje alles.

Denk dat dat het wel zo'n beetje samenvat...
Geen ervaring met Atom, maar in m'n laptop (asus G60) zit een i7 720QM. Loopt op 1,6 Ghz of 2,8 Ghz met turboboost. Het voelt allemaal lekker vlot aan. Nadeel is wel dat íe best warm wordt (tot soms 85 C onder load) en dat de accu met een beetje geluk het maar 1,5 uur volhoudt.
Vroegah hadden we ook wel turbo knopjes op onze lelijke kasten.
Een 286 of 386 die je van 10 naar 16Mhz of 16 naar 25 Mhz kon schoppen.

Ahh, de tijden.. Maar ik drijf af,

Aan dat soort hack en terminologie kon je altijd mooi zien dat je technologie gebruikte dat eigenlijk nog niet klaar voor productie was. Dat is nu nog steeds zo !

Ik geef je laptop een jaar, anderhalf tops.
Toen ook al totaal nutteloze knoppen. Iedereen zet natuurlijk zijn pc op max. Enige reden die ik destijds had om mijn 386 van turbo af te halen was omdat de spellen voor de 286 er dan beter op draaide ;)
Totaal OT, maar leuk om te zeggen: inderdaad, omdat spellen zo slecht geprogrammeerd werden dat ze voor wachttijden een loopje gingen doen, die dus te snel liep op een 386 :-D
Wat ik bijzonder vind is dat Apple genoemd wordt als voortrekker in het geheel. In mijn optiek maar deels waar. Apple had namelijk in 2003 al in de titanium powerbook g4 series de lichtste full-featured notebook uitgebracht (12"). Schijnbaar was de consument er niet klaar voor.

Bij introductie van de intel processors in de nieuwe macbook pro series is volgens mij de 12'' volledig uit het beeld gebleven, wat mijns inziens een onhandige stap was geweest, juist omdat ze een groeiend marktsegment volledig negeerde, toentertijd. Om vervolgens weer in het segment te stappen met de macbook air.

Apple heeft dus al eens geprobeerd om een dergelijk ultra-portable platform aan de man te krijgen, maar is daar later mee gestopt, om redenen waarvan ik de logica niet snap.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/PowerBook

[Reactie gewijzigd door Puu op 27 juli 2024 14:12]

De powerbook had inderdaad een 12" scherm, maar qua dikte was hij niet echt een ultraportable. Als je de MBA bekijkt is deze een stuk dunner.
(excuus voor het deels off-topic hieronder)

Mee eens, maar als je vergelijkt wanneer beide modellen zijn geïntroduceerd dan zie je dat de powerbook met zijn 2,1 kilo, verkrijgbaar in 2003, (zie 1) ten opzichte van de macbook air met zijn 1,36 kilo, verkrijgbaar in 2008, zijn tijd ver vooruit is. Zeker gezien de geringe gewichtsafname. (daargelaten dat dat dik 30% is).

Zet je dit in het licht tegenover de eerste intel macbook met core duo processor, welke geïntroduceerd is in 2006, met 2,36 kilo(zie 3), dan is de gewichtstoename voor een full-featured notebook met optische drive een stap achteruit in mijn opinie.

Concluderend dat er al eerder geprobeerd is om een portable markt te verkennen, wat in die tijd niet van de grond is gekomen, om later "herontdekt" te worden.

1.: http://www.everymac.com/s.../powerbook_g4_867_12.html
2.: http://www.everymac.com/s...e-2-duo-1.6-13-specs.html
3.: http://www.everymac.com/s...k/stats/macbook_1.83.html
Ach ik heb op me werk nog een netbookultraportable liggen met een P1 166Mhz en 16Mb geheugen, die kleiner was dan de MBA en of dat andere ding waar jullie het over hadden en hij komt uit 1996 of 1997 :D Die waren hun tijd pas ver vooruit want die weegt net over een kilo :) draait windows 95 perfect op... Naam ben ik ff kwijt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 14:12]

Ik hou me aanbevolen voor de naam, ben ik wel nieuwsgierig naar.
Ik heb hier sinds 2001 een Compaq N200 tje liggen die ik zelfs nu nog wel eens gebruik...

P3-700 ULV, 20GB HDD, 192 mb intern....1024x786 en 10". Magnesium behuizing, 1 kilo, accuduur 1.5 uur.

Fantastisch dingetje...macbooks waren toen enorm lompe apparaten ;)
...macbooks waren toen enorm lompe apparaten ;)

Ja, niet bestaande hardware is erg erg lomp.
De MacBook Air is echt extreem dun he, heb je er wel eens een in je handen gehad? De titanium powerbook die je noemt lijkt daar echt helemaal niet op, niet in dikte en niet in verhoudingen. Een reductie van zo'n 40% in gewicht noem ik geen 'geringe gewichtsafname'.

Het idee van de MacBook Air was volgens mij ook vooral dat ie zo dun was en je hem makkelijk tussen je stapels papieren overal mee naartoe kon nemen, en tegelijkertijd wel een groot scherm en snelle CPU heeft. Niet speciaal dat ie een paar honderd gram minder weegt (hoewel dat natuurlijk ook erg gunstig is).

De powerbooks zijn trouwens al van 2001, en volgens mij zijn ze juist vanaf het begin heel erg popuplair geweest, juist vanwege de kleine omvang. Ik heb de mijne net vorig jaar pas vervangen door een MacBook, wat in weze een gewoon evolutie is van de powerbooks. Dus je zou kunnen zeggen dat Apple zowel in de 12" laptop markt als in de ultra-thin, ultra-light markt redelijk vooraan heeft gestaan.
ben benieuwd of de nieuwe 'iSlate' een rol gaat spelen in dit segment. De prijs zal vast niet rond de $300 liggen, maar het formaat is hetzelfde. Zouden portable tablets de netbook markt gaan overnemen?

(met het oog op bv aantekeningen maken op je tablet ipv netbook)
Ik denk het niet. Voor de prijs van een tablet kan je altijd een goedkoper systeem maken zonder touchscreen. Dus een tablet van 300 euro betekend dat de non-touch variant bijvoorbeeld maar 250 euro kost. Dat is voor veel mensen toch wel een aardige reden om geen touch screen te nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.