Favoriete laptopbouwer

Wat is jouw favoriete laptopfabrikant?

Apple
17,7%
Heb ik niet
16,8%
HP
13,6%
Asus
11,2%
Dell
11,1%
Acer
8,8%
Anders...
7,5%
Toshiba
5,7%
Sony
5,1%
Samsung
2,5%

Aantal stemmen: 26.577. Deelname gesloten op 03-11-2009 08:50. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (272)

272
267
202
4
0
18
Wijzig sortering
Ik heb Apple gekozen. Ik heb nu al een aantal weken met verschillende Apple laptops kunnen werken en ik ben gewoon zeer te spreken over de kwaliteit die geleverd wordt.

Ik heb voorheen laptops gehad van:

- Acer: Binnen een half jaar stuk, geen verstand van laptops in die tijd maar de fabrikant wou hem niet reparen vanwege waterschade. Laptop heeft een half jaar lang in een tas gelegen in een kast omdat ik een jaar in amerika woonde dus dit is gewoon absurd.

- Toshiba: Na een jaar ging de laptop gewoon af en toe uit. Reparatie aangevraagd en "!3!" maanden later de laptop gerepareerd terug gekregen. Nu een jaar later is de laptop zijn videokaart kapot (fysiek los gescheurd van het chassis) en ik ben zeer voorzichtig met deze laptop omgegegaan.

Natuurlijk is het in feite een loterij of je een goede laptop krijgt aangezien elk merk een bepaalde uitval heeft maar dit zijn wel redenen waarom ik geen Acer of Toshiba meer zou kopen en nu voor een Macbook zou gaan.
- Acer: Binnen een half jaar stuk, geen verstand van laptops in die tijd maar de fabrikant wou hem niet reparen vanwege waterschade. Laptop heeft een half jaar lang in een tas gelegen in een kast omdat ik een jaar in amerika woonde dus dit is gewoon absurd.
Akkoord, absurd. Het gebeurd wel meer met elektronica dat er "waterschade" is zonder dat er water aan te pas kwam :S
Maar ik heb thuis ook een Acer staan en die doet ondertussen toch al een jaar of 6 netjes zijn werk.
Kwestie van geluk, of juist geen geluk in jouw geval, hebben zeker?
De 1 jaar / 2 jaar garantie discrepantie geldt voor een heleboel fabrikanten. Waarom niet gewoon 3 jaar op alle zakelijke laptops zoals bv. Lenovo dat doet? IBM/Lenovo heeft dan wel weer een behoorlijk bureaucratisch supportsysteem maar het werkt wel en ze bellen ook echt terug al kan "'s middags" ook worden geinterpeteerd als "over twee weken" - maar terugbellen doen ze.

Wat betreft favoriete merken: Apple is wel mijn favoriet. Prettig OS met daaronder BSD Unix. Mijn geschiedenis: begonnen met (zelfbouw) Apple ][, daarna DOS, toen Windows, gevolgd door Linux - ook op mijn HP laptops en uiteindelijk OS-X. Bij klanten vooral ervaring opgedaan met Acer, Sony, HP, Lenovo en Apple. Acer is lekker goedkoop en ziet er aardig uit. Lenovo is oerdegelijk en keurig. HP is een prima laptop voor bv. de salesforce on-the-road (geen pavilion laptops). Sony ziet er supergaaf uit maar ik ben niet kapot van de degelijkheid - net wat beter dan Acer naar mijn idee maar geen vergelijk met Lenovo en Apple.

Anyway, mijn Apple was mijn 5e laptop en na 2 maanden was mijn oordeel "deze had ik veel eerder moeten kopen". Iedere tweaker zal vast beamen dat zo'n MacBook een prachtige doos met vele mogelijkheden is, met de kracht van Unix en het gemak van Windows (m.i. flink overtreffend zelfs, of is dit voor sommigen een flame-bait?). Als zzp-er had ik mijn Apple in no-time terugverdiend: gebruiksgemak, altijd beschikbare snelle tooltjes bij klanten en zero downtime de afgelopen drie jaar. Het is wat duurder dan veel Windows laptops (hoewel, heb net voor een klant een prachtige Sony laptop aangeschaft - deze bleek toch echt wat kostbaarder dan een Macbook Pro).
Hoewel ik vrijwel alleen maar negatieve reacties over Acer hoor, ben ik met mijn derde Acer nog steeds tevreden met dit merk. Doet wat het moet doen en een goede prijs/kwaliteit-verhouding :)
Voordat ik computer business werkte had ik het ook alleen van horen zeggen. Nu in de reparatie business kom ik zelf heel veel Acers tegen met problemen die je weinig ziet bij andere merken (vooral de bouw vs warmte is erg knullig bij Acer - hoewel HP dat bijvoorbeeld ook heeft met bepaalde populaire pavillion series). Dit hoor ik ook erg veel van collega's die groot zijn in de computer wereld. Omdat er vooral heel wat kleinere computerzaken zijn die geen Acer verkopen heb ik geen ervaring met de rma maar heb van wat contactpersonen gehoord bij grote groothandels dat deze eveneens bagger is.

Verder leidt Acer natuurlijk in de trail-software troep op je laptop. Acer on top en onderaan MSI (ik ken alleen windows os fabrikanten goed)

Ikzelf heb Toshiba gestemd en dat niet om het design maar om hun stevigheid. Op natuurlijke kapotte hdd's en scheuren in het scherm krijgen we zelden laptops terug met hardware matige problemen. Zo hebben we weinig ervaring met de rma, maar als je er gebruik van maakt meestal binnen 7 dagen je laptop terug. edit: lees ook in 2 pagina's reacties dat iedereen, zonder uitzondering, hier het over eens is. En terecht!

Qua design vindt ik de nieuwe serie van Asus het mooist. Eindelijk is een laptop waar werkelijk alles strak is afgewerkt.

HP doet het ook goed qua service alleen jammer dat er de laatste jaren weinig prijsklassen zijn (waar veel in verkocht wordt) waar de hp als de beste uit de bus komt.

Onderaan het lijstje rma hangt natuurlijk xodd. Maar goed die geven dat ook zelf toe: financiële problemen. Geen geld voor meer personeel, daardoor is de wacht tijd alleen al 4 a 5 weken. Verder krijg je vaker de onjuiste dan de juiste laptop terug. Ben benieuwd of ze er nog bovenop krabbelen. Ken een aantal leveranciers die mede hierom de laatste weken gestopt zijn met het leveren van xodd.

Enjah dat veel mensen een Acer hebben ligt naar mijn idee voornamelijk aan de webshops en zaken als de mediamarkt die het enkel om dozen schuiven te doen is. Ik zeg niet dat alle Acers slecht zijn, alleen veel meer dan gemiddeld. En zo een oordeel kan je alleen vellen als je in grote aantallen kan rekenen niet als je er zelf 1 hebt en je buurman ook 1. Enjah de meeste verkopers van de winkels die het te doen is om de klant te behagen zijn het met mij eens.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 9 augustus 2024 14:58]

quote""HP doet het ook goed qua service"
ik ben benieuw of je dat nog steeds zou zeggen als je als klant meerdere uren met de tech.dienst aan de lijn hangt, daar de conclusie uit krijgt dat je hdd stuk is, je dan tot 3 keer toe de verkeerde hdd toegestuurd krijgt, de 4de keer een goede krijgt maar waar het verkeerde OS op zit, hem dan terugstuurd via je dealer en dan een rekening krijgt met reden:"garantie afgewezen wegens het openen van de cover over de hdd, schroefjes zijn door niet hp erkend bedrijf losgedraaid, wij zetten er altijd nieuwe in"

rekening:
35 euro verzend en onderzoekskosten
60 euro hdd(die klant er goed in had gezet en gekregen had van hp was niet goed?)
40 euro recovery (software valt niet in garantie)
50 euro administratiekosten en arbeidsloon

totaal 185 euro buiten de schuld om voor een latop die minder dan 6 maanden oud is?

quote "Verder leidt Acer natuurlijk in de trail-software troep op je laptop. Acer on top en onderaan MSI (ik ken alleen windows os fabrikanten goed)"

acer zet er alleen software op om je pc zelf te kunnen recoveren (40euro als je het laat doen). verder een AV trial die je makkelijk kunt verwijderen (geen norton zoals bij toshiba). en een office trial (mag niet meer geactiveerd geleverd worden van europa).
verder werkt een acer altijd degelijk en redelijk snel "out of the box". en toshiba's worden vaak geretourneerd omdat ze zo langzaam zijn(komt o.a door norton)


quote "Enjah dat veel mensen een Acer hebben ligt naar mijn idee voornamelijk aan de webshops en zaken als de mediamarkt die het enkel om dozen schuiven te doen is."

ik denk dat dat komt dat acer een redelijke prijs/kwaliteit verhouding heeft en modellen voor elk budget. high end verliezen ze van sony maar dan hebben we het over ander geld.

quote "Ik zeg niet dat alle Acers slecht zijn, alleen veel meer dan gemiddeld. En zo een oordeel kan je alleen vellen als je in grote aantallen kan rekenen niet als je er zelf 1 hebt en je buurman ook 1. Enjah de meeste verkopers van de winkels die het te doen is om de klant te behagen zijn het met mij eens."

ik ben geen verkoper, ik ben een service medewerker en ben het dus niet met je eens, ik heb dus ook de mogelijkheid om grote aantallen in te zien, voornamelijk van de toestellen die veel stukgaan, en als je kijkt hoeveel wij er verkopen en dan weer terugkrijgen dan doet acer het best goed, en defecte packard hell's hebben bij ons een eigen rma stelling.
Ik heb ook enkele Acer laptops gehad en nooit problemen mee gehad. Ik heb echter ook vrienden en bekenden die ook een Acer laptop hebben gehad en daar wel problemen mee hebben gehad...en het blijkt onmogelijk om Acer zover te krijgen om je te helpen met je probleem.
Ondanks dat ik nog nooit problemen met Acer producten heb gehad, raad ik tegenwoordig iedereen af om iets van Acer te kopen.
Ik heb van mijn werk een HP en een Lenovo, de Lenovo is voor zakelijke doeleinden echt ideaal, degelijk, betrouwbaar en voldoende features (inc. nachtlampje :)).
Mijn volgende privé laptop wordt echter een Apple en ik heb daarom op Apple gestemd.

[Reactie gewijzigd door Abom op 9 augustus 2024 14:58]

Waarom blijkt iedereen hier zelf de garantie te willen afhandelen? Hier bij ons in de winkel doen wij dat toch wel voor de klant zelf. En als bvb een herstelling langer dan 30 dagen duurt, of als een toestel 3x terug moet opgestuurt worden, krijgt de klant zelfs een gloednieuw toestel.

Er is hier zelfs iemand die na 1 jaar en 11 maand gratis een omruiling op zijn batterij kreeg, terwijl Acer slechts 6 maand garantie op de batterij doet...

HP daarentegen... (thuisgebruik, business is wel echt goed...)
als we toch bezig zijn over service deel ik hier ook maar mijn mening.
ter aanvulling op Jappelke706 (collega? ik ben toch niet gek of het blauwe broertje?) deze facturatiemogelijkheden heeft de klant alleen als ze hun laptop bij de (grote)dealer inleveren, de fabrikant zal altijd het tst willen blijven repareren!
acer heeft het grote voordeel dat deze erg coulant is met service; het voorbeeld met de accu zal je nooit meemaken met hp of packard hell, en al helemaal niet met apple. nog een voorbeeld; vanuit Europa is het nu geregeld dat een elektronisch product zonder problemen 2 jaar mee moet gaan (lees minimaal 2 jr garantie). alleen de Nederlandse wetgeving is niet aangepast waar veel merken achter schuilen (klant heeft maar 1 jr fabrieksgarantie, moederbord stuk na 1+jaar? hoppa 350-600 euro!). welke merken hebben hun garantie aangepast naar 2 jaar? acer en lenovo.

verder biedt acer ook een afhaal en bezorging bij de klant zelf thuis alleen dan heb je dus geen kans om een nieuwe laptop te krijgen.

ok acer laptops waren vroeger echt veel slechter maar ze zijn wat mij betreft op een veel betere tour om veel betere producten en service te verlenen. en zeker de wat duurdere modellen zijn kwalitatief erg goed.
alleen de Nederlandse wetgeving is niet aangepast waar veel merken achter schuilen (klant heeft maar 1 jr fabrieksgarantie, moederbord stuk na 1+jaar? hoppa 350-600 euro!). welke merken hebben hun garantie aangepast naar 2 jaar? acer en lenovo.
offtopic:
De Nederlandse wetgeving is prima op dit gebied.
'We' hebben niet zozeer de twee jaar van de EU richtlijn overgenomen maar hebben een garantie voor de gehele verwachtte levensduur van het product. Van een laptop mag je toch zeker wel 2 jaar verwachten, maar een wasmachine toch zeker 5. Wat dat betreft is deze wet zelfs beter, of niet?
Dat is wat de meeste winkels vertellen...dat is 'makkelijker'. Wat doen jullie in de winkel wanneer een fabrikant weigerd om een laptop terug te nemen? Meestal moet je kunnen lullen als brugman om nieuwe laptop te kunnen krijgen...
Daar bestaan contracten voor, en we draaien genoeg omzet om dit te kunnen afdwingen. Voordeel van in een iets grotere groepering te zitten... (en onze technieker schuwt een heel boos telefoontje naar de contactpersonen van de merken niet) Maar ik kan erin komen dat dat bij de kleinere zelfstandige winkels moeilijker ligt...
Mee eens! Ik heb een Aspire, en hij doet het super. Oké ik had wat probleempjes met mn DVD drive in Windows 7, maar door de Intel drivers te updaten is dat probleem ook opgelost :)
Dat was dus geen probleem met de laptop zelf en dus niet aan Acer te verwijten ;) Je kan de bouwer van een laptop moeilijk de schuld van slechte drivers geven :) Dat is bij vele mensen ook vaak de reden om op de fabrikant van het apparaat te schelden, terwijl het de drivers van derden zijn die brak werken. Zelfde verhaal met klachten over windows, het OS krijgt al snel de schuld als er problemen zijn maar 9 van de 10 keer ligt het toch echt aan de hardware en/of de gebruikte drivers.

Acer is ook absoluut niet slecht, zeker de duurdere modellen zijn prima. Ik heb alleen veel moeite met het soms wel erg hoge 'playmobiel-gehalte' mbt styling en gebruik van materialen wat je veel bij de goedkopere modellen ziet. De behuizingen van dergelijke laptops zijn daardoor ook meestal niet zo stevig waardoor je dus ook sneller met kapotte drives, audio-aansluitingen en display zit.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 augustus 2024 14:58]

Beetje stomme reactie. De fabrikant moet JUIST er voor zorgen dat de consument de laptop goed binnen krijgt. Als de leveranciers van de chips hun drivercode niet op orde hebben dan moeten ze of naar een betere leverancier gaan of betere drivers eisen.
Ook dit is een beetje kortzichtige reactie. Het gaat om Windows 7 drivers. Die laptop is niet geleverd met Windows 7, dus als er dan drivers falen van een OS wat je er zelf hebt opgezet dan heb je geen recht te gaan zeuren bij de fabrikant hoor.. Acer heeft het systeem opgetrokken rond XP of Vista dat jij er zo graag Win7 op wilt is wel jouw probleem en niet die van Acer.
Beetje stomme reactie.
Nounou... denk jij zelf eens even na voordat je op die manier een antwoord geeft... Sowieso heb jij het over iets anders, een laptop werkt normaal gesproken natuurlijk bij aflevering, maar wat doet de gebruiker daarna? Dat is wat ik bedoel... Men probeert het een en ander te updaten en ineens is 'de videokaart kapot' of 'windows zuigt want mijn games lopen niet goed'. |:(

Ik bedoel niet alleen chipset e.d., maar ook drivers voor geluid, video etc etc... dat zijn 9 van de 10 keer gewoon de standaard drivers van de bijbehorende leverancier van die chips/kaarten, daar kan je de bouwer van de laptop of pc moeilijk de schuld van geven. Als Nvidia of ATI een brakke driver released, of de driver wordt verkeerd behandeld door de gebruiker zelf, wat dan? Of er wat een of ander dubieus tweak programma gebruikt wat door een bekende is aangeraden, "want daar wordt je pc veel sneller van". Is dat dan de schuld van de bouwer of van het OS? :?

Je moet eens weten hoeveel 'kapotte' pc's ik binnen 5 minuten weer normaal aan het werk had vanwege prutserij met drivers en/of software. Maar waar ligt het volgens de gebruiker aan? "Klote computer, klote windows, klote videokaart!.. Ga zo maar door. Nee, het is klote gebruiker! 99% van alle computer problemen zit tussen de stoel en het beeldscherm ;) Zo had ik er laatst een mooi voorbeeld, daar had ik een Logitech G15 voor gekocht. 2 weken later wordt ik gebeld: "Nou, lekker toetsenbord is dat, het is nu al kapot. Als ik een T in toets dan krijg ik een Z etc, de tekens werken niet meer goed..." 8)7 Hoef ik niet uit te leggen wat deze gebruiker (per ongeluk) zelf veroorzaakt had... maar het toetsenbord was 'kapot' hè.. :P

Plus wat martijnvanegdom hierboven zegt uiteraard!

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 augustus 2024 14:58]

Dat mag allemaal best zo zijn, maar als 99% van de mensen een systeem blijkbaar zo simpel kan verprutsen... is het dan niet het systeem wat hier wat beter tegen bestand zou moeten zijn?
Of moet die 99% van de mensen zich dan eerst maar eens kwalificeren om überhaupt een computer te mogen gebruiken...?
Ja, ik denk inderdaad dat het een goed idee is om een laptop voor zakelijk gebruik meer te ontwerpen als bijvoorbeeld de wii. Dat je er dan niks meer kan is niet zo belangrijk verder. :P

Als je geen problemen wilt met je laptop kan je drie dingen doen:
1) Goed weten waar je mee bezig bent
2) Van instellingen/drivers afblijven als je niet snapt hoe het werkt, out-of-the-box werkt een laptop toch altijd prima (voor basisfunctionaliteit)
3) Geen laptop kopen maar een typmachine/DVD-speler/console.

Kom nou zeg, mijn moeder had laatst een laptop gekocht en daar heeft de fabrikant zelfs een laptop-tutorial opgezet, "hoe open ik een programma", "hoe ga ik het internet op"... meer kan de fabrikant toch niet doen denk ik.
Ik kan mijn TV ook wel om zeep helpen, is dat nu een gebrek aan die TV? Nee, ik moet niet zo stom zijn om het te slopen.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 9 augustus 2024 14:58]

Mijn Acer werkt naar 2 jaar ook nog goed, draai nu Ubuntu en het draait uitstekend, alleen wat problemen gehad met de WLAN drivers maar nu werkt alles naar behoren :)
Ben ik mee eens! Ik heb zelf een Acer Extensa,en ben er uiterst tevreden over.

Zakelijk heb ik al verschillende Dell laptops gehad, die tevens ook allemaal perfect werkten. Maar voor prive houd ik het bij Acer.
Mee eens.
Heb nu een paar maandjes mijn Timeline 5810T en werkt echt geweldig :)
Geweldige laptop!
Heb zelf ooit een Acer Aspire gehad, in de tijd dat 2j garantie nog niet verplicht was. Toestel was 13 maanden oud en heb het kunnen weggooien. De eerste cosmetische beschadigingen kwamen al vrij snel en op het einde wilde het systeem gewoon niet meer booten. Kreeg enkel nog uitroeptekens op men scherm te zien. Herstelling ging mij evenveel kosten als een nieuw toestel.

Ben toen naar een zakelijke HP gegaan. Het verschil in bouwkwaliteit valt gewoon direct op van het moment je hem uit de verpakking haalt. Heb over dat toestel nooit te klagen gehad.

Nu heb ik een Thinkpad (betaald door de werkgever) en zou op dit moment toch echt niet iets anders willen. Ook geen Apple.

Als iemand naar mij komt en advies vraagt over Acer zeg ik altijd 1 ding. Acer heeft een redelijke prijs/kwaliteit verhouding. Je hebt een lage prijs dus ...
quote "Ben toen naar een zakelijke HP gegaan. Het verschil in bouwkwaliteit valt gewoon direct op van het moment je hem uit de verpakking haalt. Heb over dat toestel nooit te klagen gehad."

vergelijk zakelijke hps met consumenten hps en je ziet hetzelfde verschil; dit kan je niet zomaar vergelijken
De Acer van m;n vrindin had vrijwel meteen te maken mat een beeldscherm dat een defect vertoonde.
't is dat ze nog niet gebruik heeft gemaakt van de garantieregeling dus ik weet niet hoe het daarmee zit maar het is toch flink klote als je net een laptop hebt gekocht en dat die meteen gebreken vertoond (beeldscherm heeft vage ronde plekken en dat wordt steeds erger)
de meeste winkels bieden een omruilgarantie, dat wil zeggen dat als ie gelijk stuk is (doa) dan kun je een nieuwe meekrijgen. dit is meestal 14 dagen (mediamarkt/saturn).
is ie daarbuiten kun je hem laten opsturen (3-4weken) of zelf contact opnemen met acer(komen thuis halen en brengen 10 werkdagen)
Ik heb zelf een Acer Aspire 2023 laptop en die gaat nu ook al een jaartje of 5 mee. Naast enkele problemen met de HD (ik gooi het op een slecht ontwerp wat betreft warmte afvoer om de HD heen) en een kapot TFT backlight nooit problemen mee gehad. De behuizing ziet er, op wat krassen na (eigen schuld, had ik maar geen toetsenbord met een wat uitstekende schroef er op moeten zetten :X ), nog uit als nieuw. :)
Ik weet niet hoe oud de echte negatieve verhalen van Acer zijn (misschien zijn ze inmiddels wel een heel stuk beter), het simpele feit is dat voorheen Acer's vaker terugkwamen dan bijvoorbeeld HP's. Als consument merk je daar meestal weinig van tenzij je ongeluk heb, immers is de kans dat je laptop binnen aanzienlijke tijd vrij klein (anders gaan ze failliet), maar als bedrijf kan je zien welk merk er echt vaker binnen komt, en dan krijg je Acer te horen. Voeg daar ook nog is het gevoel aan toe, als een Acer kapot gaat dan zit iedereen "altijd hetzelfde met die <scheldwoord> Acer's", terwijl als er een HP kapot gaat dan zullen mensen denken "kan gebeuren helaas, ook bij HP"

Dus ja of Acer nu nog slechter is weet ik niet, het was wel zo en als ze nu wel hoge kwaliteit leveren dan zal dat gevoel over tijd veranderen. 5 jaar geleden was Asus het merk voor mainboarden en MSI helemaal niets, en nu zie je meer en meer mensen voor iets anders dan Asus kiezen waaronder ook mensen die dan voor MSI gaan. Hoe goed ieder is dat weet ik tevens niet, maar als een merk een reeks slechte producten uitbrengt dan kunnen ze het verlopig schudden.

Hoe dan ook, persoonlijk heb ik een HP Compaq 6715s, destijds de 1 na goedkoopste laptop die ik kon vinden (400 euro, de goedkopere, ook een HP was een enkel core) en tevens qua specificaties enorm goed en dan doet de naam HP het ook nog is goed.
Daarnaast heb ik ook nog een Acer Aspire One.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 9 augustus 2024 14:58]

Heb hier een twee jaar oude Acer Aspire Laptop en ben niet tevreden over het merk. Heb twee keer het toetsenbord moeten vervangen (eerste keer na defect bij levering dus binnen twee weken na aankoop vervangen en andere na een jaar). Daarnaast breken de plastic stukken rond de expresscard sloten gemakkelijk af en is het plastic gebroken bij mijn slot-in dvd drive. De behuizing is waardeloos, hardware en drivers zelf gaat wel. Wat wel beroerd is dat Acer geen BIOS levert met ondersteuning voor Intel VT, maar hier maken bijna alle grote laptop fabrikanten zich schuldig aan.
Ik mis Lenovo (Voorheen IBM) in het rijtje, met name op de zakelijke markt een flinke speler.

Edit: en ik mis de mogelijkheid om te stemmen. 8)7

Edit2: 't is nog vroeg, kan natuurlijk niet stemmen vanuit de reacties. |:(

[Reactie gewijzigd door Aganim op 9 augustus 2024 14:58]

Inderdaad, en ik moet zeggen dat ze erg degelijk spul maken, m.i. zo'n beetje het belangrijkste criterium in de wereld van laptops.

Ik heb ook FS (toen nog Fujitsu), Toshiba, verschillende HP/Compaq's en een Macbook Pro versleten, de Fujitsu zoog, de HP/Compaq's hadden erg wisselende kwaliteit, Toshi's waren erg degelijk maar crappy specs. Apples zijn enkel irritant omdat het geen PC's zijn :-P.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 9 augustus 2024 14:58]

Ik mis ze inderdaad ook. Ik vind de Thinkpads (nu dus van Lenovo) echt de fijnste laptops om mee te werken.
Idem dito. Gebruik hier Lenovo zakelijk - goede degelijke laptops. Misschien niet een populair merk voor thuisgebruik, maar volgens mij heeft een groot genoeg marktaandeel om in het lijstje thuis te horen.
Hier zou ik ook zeker IBM/Lenovo gestemd hebben als die in het rijtje gestaan had. Gewoon een topmerk!
+1 IBM. Heb nu een Dell en had hiervoor bij vorige werkgever een Thinkpad en die was toch veruit prettiger...
En nog een lenovo hier. Zowel prive (okee, gebruik 'm niet meer echt, want een P3-1GHz, maar doet 't nog steeds) en zakelijk (T61). Niet kapot te krijgen, stevige scharnieren, en de degelijkste behuizing die ik ken.
Maat van me zweert ook bij thinkpad. Heeft een X60 en een X200 in de bestelling staan. Geheel begrijpelijk uiteraard :)
Is de kwalitiet met Lenovo hetzelfde gebleven? Ik zie bij ons veel Lenovo's, maar veel hebben problemen met de backlight van het scherm. Verder draaien ze prima, ook goeie batterijen.
Ik sluit me aan. Voormalig IBM laptops nu idd Lenovo zijn de beste waar ik mee gewerkt heb in de laatste 10 jaar. Goed gebouwd, goede service geen geouwehoer en dingen testen lijstjes afgaan diagnose troep van Dell software proberen. Dit werkt niet meer. Ok meneer stuur maar op en 2 weken later heb je hem terug.
Mis die optie ook.
Heb zelf een T61p, wat een fantastische laptop is met een heerlijke resolutie.
De volgende wordt weer een Lenovo. _/-\o_
Hier nog iemand die erg tevreden is over z'n Lenovo (T60).
Ik mis ook inderdaad IBM/Lenovo in het rijtje! Begin dit jaar een ThinkPad X200S mogen aanschaffen voor mijn werk, en het is echt een geweldig ding. Klein, licht, maar wel met alle features die je nodig hebt en een nog best krachtige, maar zuinige (ULV), processor. En dan natuurlijk de betrouwbare stevige bouw van de ThinkPad, het uiterlijk straalt het eigenlijk ook al uit; "Niet kapot te krijgen" :)
Hop, nog een thinkpadgebruiker. Snel, robuust, lange akkuduur, toffe bediening, strak design... Heb een T42-bakkie uit 2004, doet het nog steeds prima en met een nieuwe batterij erin loopt-ie lekker 4 à 7 uur, afhankelijk van backlight en intensiviteit van het gebruik.

Ik zou eigenlijk graag een nieuwe willen (met een ietwat snellere processor), maar ik weet niet of Lenovo nog aan de kwaliteit van de IBM Thinkpads kan tippen. Ik lees iig vaker hommeles. Weet iemand een actuele laptop die aan de kwaliteit en gebruiksgemak van de T42 kan tippen? Met SXGA scherm, dat spreekt vanzelf.
Om er nog maar eentje aan de enorme rij toe te voegen :) Ik heb ook een Lenovo-laptop, ze zien er stevig uit en zijn dat ook :) Geen gekke fratsen, gewoon wat een laptop moet zijn. Ook heb ik hier nog een oude IBM-Thinkpad (Celeron 366Mhz e.d.) die niet kapot te krijgen is. De accu doet het zelfs nog een half uur na al die jaren!

Wel vreemd inderdaad dat ze er niet bij staan, je ziet IBM/Lenovo nog best vaak.
Erg jammer dat Lenovo er niet tussen staat. De apparaten verdienen geen schoonheidsprijzen, maar ze zijn oer en oer degelijk. Je kunt het vergelijken met de ouderwetse Nokia's (3210, 3310, 6100 etc), niet kapot te krijgen.

Maar Apple zal wel weer bovenaan komen. Doe mij maar een betaalbare kwaliteit en dan kom je gauw uit bij Lenovo (trotse zakelijke T61 gebruiker). Tevens denk ik niet dat Apple laptops bestand zijn tegen vuil en grof handelen. Zie alleen al de vele klachten over de stekkers, te fragiel.

-1 voor de maker van de poll.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 9 augustus 2024 14:58]

Hier ook een -1 voor de maker van deze poll!
Ongelovelijk dat je IBM-Lenovo niet in deze lijst hebt staan..

Anyways, gekozen voor anders:
Trotse bezitter van inmiddels vier ThinkPads (allemaal nog IBM overigens).
Ik heb ook het idee dat de kawaliteit achteruit is gegaan sinds IBM --> Lenovo. Maar heb het nog niet aan de levende lijve kunnen ondervinden dus volgende laptop zal ook zeker een Lenovo ThinkPad worden..

Het robuuste en zakelijke 'design' verkies ik toch echt boven de naar mijn mening vreemde Sony Vaio's.. De macbook pro's zijn ook zeker interessant, maar vanwege Mac OS X toch net wat minder mij. En ja: ze draaien ook windows, maar gezien dan gaat je batterijduur ineens van 8 --> 4 uur (bij wijze van?)), is dit GEEN geweldige optie voor je die macbook.
Ongelovelijk dat je IBM-Lenovo niet in deze lijst hebt staan..
Die zou toch niet gekozen worden als beste....misschien op #1 als slechte, samen met Dell
Goh, je commentaar barst van de argumenten!

IBM is een top merk en de Thinkpads zijn onverslaanbare op de zakelijke markt, in duurzaamheid, kosten en efficiëntie (accessoires) . Apple is leuk voor de woonkamer, op kantoor is het waardeloos. In de mode branche telt uitstraling, in de overige branches telt betaalbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid en dat is waar Thinkpads om de hoek komen kijken!

Is er überhaupt een dockingstation verkrijgbaar voor een MB? Vervangt Apple een laptop binnen 4 uur? Kan Apple custom (echt custom) orders leveren? Kan Apple in bulk van 12000 laptops in één keer leveren? Zijn er dealers in de omgeving die je snel tegemoet kunnen komen bij problemen? Kan ik zelf een serie accu's (custom order) uitkiezen en bestellen bij Apple? Kan ik de accu überhaupt zelf verwisselen? Nee! Ik kan nog wel doorgaan, maar je hebt het nu vast wel door.

Laatst zat ik in Duitsland en de hardeschijf crashte ( 3 jaar oude Thinkpad). Ik belde naar de zaak en gaf mijn adres door. Nog geen 3 uur later kwam DHL met een gloednieuwe T61 aanzetten met kant en klare installatie (dat bedoel ik met custom order). Aanzetten, aanmelden, VPN starten en ik kon weer verder werken. Dat zie ik Apple niet doen en andere merken ook niet.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 9 augustus 2024 14:58]

De apparaten verdienen geen schoonheidsprijzen,
Voor mij +1 reden om juist voor Lenovo te gaan. Een beetje laptop van Lenovo gaat al aardig in de papieren lopen, door het uiterlijk (wat ik zelf eigenlijk alleen maar als 'zakelijk' en 'robuust' kan beschrijven) zie je dat er in ieder geval niet aan af. Ik vind dat zelf toch wel een veilig idee.
Lenovo er niet tussen zetten is inderdaad een enorme misser voor een site als Tweakers, zeker vanwege de reputatie. Daarnaast denk ik dat er ook nog een groot verschil zit tussen 'Beste laptopbouwer' en 'favoriete laptopfabrikant'.

De Thinkpads zijn simpelweg veruit de beste laptops. Solide, stil, koel en betrouwbaar. Zelfs bij Apple zie je vaker problemen. Een voordeel ten opzichte van andere (PC-)laptopbouwers is ook dat de apparaatjes niet volgepropt worden met 3rd party trial crapware.

Het design vind ik trouwens een groot pluspunt. Simpelweg een tijdloze, herkenbare look dat een jaar later niet 'uit de mode' is. Gewoon strak zwart met wat rode accenten, geen honderd mediaknoppen, kleuren, ledjes, Ferrari logo's (*kuch* Acer) etc. Daarnaast blijft het uiterlijk ook mooi na verloop van tijd. Je hebt simpelweg veel minder last van verkleuringen, krassen op een glossy finish, barstjes, verf/lak die eraf gaat, en vingerafdrukken.

Pure kwaliteit en top service. Helaas wel een premium prijs als je het vergelijkt met veel laptops met dezelfde of betere specificaties.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 9 augustus 2024 14:58]

En de meest actieve stemmers zijn.. de Apple bezitters.

Beetje vage poll dit, weinig mensen zullen ervaring hebben met veel verschillende laptops, dus kunnen het niet goed vergelijken. En zoals al eerder genoemd ontbreekt IBM (Lenovo) op deze lijst. Dat is de enige laptop waar ik mee gewerkt heb die boven verwachting (op basis van de configuratie) presteerde (in snelheid) en zeer degelijk aanvoelt.
ook volgens PC tijdschriften (pc magazine) is het de beste Vista/Windows 7 laptop out there ;)
errm nee, het was heel eventjes de snelst presterende laptop tijdens de launch van vista, maar dat is het allang niet meer.

ik heb overigens zelf een macbook pro, en de driver kant in windows is crap.
Neh, lijkt me gewoon omdat het OSX kamp allemaal vast zit aan een merk, wat dus bovenaan staat. Het Windows gedeelte is nog steeds groter, alleen is het verspreid over zeventienachtenzestighonderdduzend merken, waardoor die merken lager uitkomen.

Ik heb persoonlijk geen laptop, maar van de laptops waarmee ik heb gewerkt, vind ik Lenovo's inderdaad ook het beste.
Maar dan nog worden de goedkopere laptops vele malen meer verkocht dan Macbooks, dus waarom stemmen die dan ook niet allemaal? Het gaat hier niet om Windows, maar puur de laptop.
omdat die niet hier komen stemmen?
Why not? Ik neem aan dat de meeste Tweakers toch niet plots de duurste laptops hebben?
ik heb een acer aspire 5920, ik heb na de eerste 4 maanden wel het toetsenbord moeten vervangen (cola@cola) maar afgezien van dat draait hij al bijna 2 jaar non-stop.

*typo* 5950 maar het is een 5920.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 augustus 2024 14:58]

Wat is favoriet. Volgens mij is het gewoon het belangrijkste om te kijken naar de markt op t moment dat je een laptop koopt. Als op dat moment bekend is dat Asus een belabberde service verleent, en voor jou is service belangrijk, dan neem je dus geen Asus. Voor iedereen is tegenwoordig wel iets te vinden, van Apple (duurder, maar met stijl) tot Acer (goedkoper, maar plastic) tot Lenovo (duurder, maar degelijk). En dat veranderd ook allemaal wel. Als Toshiba nu een goeie service heeft wil dat nog niet zeggen dat dat volgend jaar nog steeds zo is...
Belangrijk is voor mij support.
Dell wint het dan, een telefoontje en waar je ook bent in Europa, een dag later staan ze voor je bureau. Ze doen nooit moeilijk, je mag kiezen (als dat mogelijk is) of je iets zelf wilt vervangen of dat een monteur dat moet doen.

Daar betaal je wel voor, maar het is iets wat andere leveranciers voor zover ik weet niet bieden. Al kun je volgens mij tegenwoordig ook rechtstreeks HP bellen en hoeft dat niet meer via één van de vele HP partners.

De kwaliteit van alles laptops zal ongeveer gelijk zijn (alles komt uit grote taiwanese fabrieken). Blijft. prijs, support en uiterlijk.
Dit zijn geen zaken die jaarlijks veranderen, het kijken naar de markt is daarom weinig zinvol. Tenminste als je zakelijk bezig bent.

Prive zal het me worst zijn welke leverancier het is, dan wil ik de meeste prestaties voor de laagste prijs.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @[Roland]13 oktober 2009 19:50
Op support gebied legt Dell het vaak juist af tegen HP omdat je altijd van Dell afhankelijk bent. Even snel iets omruilen bij de leverancier op de hoek zit er dan niet meer in.
Binnen je garantieplan is het bij HP net zo goed niet mogelijk om zelf hardware bij een boer te kopen...

Ik blijf bij HP omdat ze gewoon allround het beste zijn.

Goed geteste hardware icm drivers
Degelijke behuizingen
Design is aanwezig (niet op alle modellen, maar ze hebben een aantal modellen die mij erg aanspreken)
Support is prima, mits je natuurlijk een CarePack hebt, wat ik ook vrij normaal vind.

Voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten, moet je gewoon niet willen...
Dan heb ik blijkbaar pech gehad tot twee keer toe. Twee HP laptops versleten, veel blauwe schermen gehad, vaak al met booten. Binnen de garantie mobo verwisseld. Toen bleef die een tijdje goed, maar uiteindelijk door oververhitting overleden, omdat de koeling niet goed functioneerde (was een bekend probleem). Tweede laptop van hun, had vanaf nieuw af aan ook hardware problemen. Maar daar kon ik maanden geen last van hebben, en dan ineens niet meer willen booten, blauwe schermen. Vaak terug gestuurd, maar ze hebben de oorzaak nooit gevonden.
Nu een Dell en daar nog geen problemen mee gehad, maar die is ook wel een stuk steviger.
zelfde verhaal hier.
HP laptop al 2 keer terug gestuurd om de koeling te laten vervangen.
eerste keer gewoon terug gekregen met meneer er is niks mis mee
tweede keer een HDD vervangen terwijl dat niet nodig was.
en nu is hij door overhitting aan het dood gaan.
Waarom staat Toshiba eigenlijk zo laag? Of mag ik dit met een korrel zout nemen en staat het voornamelijk tegenover het aantal verkochte laptops? Mijn Toshiba is nu zo'n 3 jaar oud en doet het nog prima.
Helemaal mee eens. Ik heb er ook een, eigenlijk nooit problemen, en hij doet precies wat een laptop zou moeten. Ik heb echter geen favoriet aangegeven, dat lijkt me een beetje moeilijk te beoordelen als je er maar een hebt gehad.
Toshiba laptops zijn helemaal doorontwikkeld. (al tig jaar) Ze zijn geschikt voor intensief gebruik en vervoer. Stevig chasis, goede drivers, lange accuduur etc.
Als je een laptop wilt, die

Uit onafhankelijke tests komt Toshiba regelmatig als beste uit de test.
Wil je design, dan moet je niet bij Toshiba zijn.
Toshiba's zijn niet goedkoop, maar ook weer niet zo belachelijk duur als een sony of apple, die het vooral op design gooien.

Verder is apple niet echt te vergelijken. Als mensen voor het OS van apple kiezen, dan kunnen ze alleen voor een applelaptop kiezen. En denk aub niet dat Apple geen virussen kent of nooit vastloopt!!

Verder zou er ook een poll moeten komen met de slechtste laptop!

Neem je bijvoorbeeld een laptop van XXODD dan heb je binnen 2 jaar scheurtjes in je chassis, usb-poorten die loslaten, of stukje staal in je ventilator!! Ook de goedkope modellen van Dell zijn echt inferieur. Scheuren in de behuizing, falende poorten etc.
(de duurdere modellen van Dell zijn overigens wel goed!)

Maar ik denk dat de meeste mensen al snel denken dat een laptop die het altijd doet de beste is.
3 jaar geleden heeft de "informatica-beheer" (5de secondair) van men school laptops moeten kopen, die de school gekozen had. Deze waren van Toshiba, Satelite geloof ik. De prijs wast toen 1200 euro. Meer dan de helft van deze laptops is letterlijk binnen de 6 maanden uitgebrand. de andere helft heeft het niet langer dan een jaar volgehouden. Voor mij dus absoluut geen toshiba meer. Met men huidige Asus, M50 (best buy september 2008 hier op tweakers) ben ik heel tevreden, ik heb dus ook Asus gestemd.
Neem je bijvoorbeeld een laptop van XXODD dan heb je binnen 2 jaar scheurtjes in je chassis, usb-poorten die loslaten, of stukje staal in je ventilator!!
Dan heb ik zeker geluk. Nergens last van.
HP ofcourse, mijn DV7 bevalt me nog prima. Snap niet waarom apple nou zoveel wordt gekozen. Vindt die dingen toch echt overpriced als je kijkt naar de hardware...
Ik heb ervoor gestemd, het zijn dure laptops dat zeker, maar heb je al eens gewerkt met een unibody variant? Het was mijn eerste laptop (naast alleen maar Windows machines) en ik vind het een schitterend ding. Mooi design, superdun scherm, werkelijk een geweldig werkend touchpad (hoor ik nooit iemand over, maar ik heb er gewoon geen muis meer bij nodig), etc. Allemaal redenen waarom ik nu zeker weet graag weer wat meer uit te geven voor die paar punten.
Ik heb zeker al is met een mac gewerk, en ook de unibodt variant. Mijn zus heeft deze namelijk. De punten die jij noemt zijn idd erg mooi, maar deze vindt ik persoonlijk niet opwegen tegen de kosten. Laatst nog opgezocht. Een Vista laptop met de specs (of zelfs beter) van een 1800 euro kostende unibody macbook heb je voor minder dan 1000 euro.

Maar de een vindt het het waard (net als mijn zus) en de ander niet (zoals ik) O-)
Klopt helemaal, hoewel ik ook een E6500 heb die ook zo'n 1800 Euro kostte. Maar, daar heb ik dus veel meer problemen mee ervaren en vind ik de bouwkwaliteit onder de maat, als ik deze met de unibody vergelijk. Natuurlijk valt dat wel mee, maar de unibody is mijn nieuwe standaard geworden, inclusief die paar punten die ik positief vind... iedere keer als ik een laptop gebruik van <1000 Euro, of van plastic, dan loop ik tegen kleine irritaties aan en dat vind ik toch ook gewoon zonde van het geld.
Ik stel me bij dit soort polls altijd wel de vraag of je geen statistieken krijgt over marktaandeel ipv kwaliteit.

Laat me dit even toelichten, je hebt ruw geschat bij elke laptop verkopen een zelfde verhouding tevreden/ontevreden klanten (hw issues, mensen die met de "service" in contact moeten komen).

De mensen die tevreden zijn over hun merk laptop stemmen hier natuurlijk voor hun laptopmerk. Deze percentages weerspiegelen zich dan volgens mij gewoon gewoon in deze resultaten.

De ontevreden klanten worden de statistische ruis en gaan allemaal voor een ander merk stemmen, maar aangezien ik vermoed dat dat uniform zal gebeuren of slechts in bepaalde gevallen een aantal percenten aan de echt als algemeen "goed" aanvaarde laptopbouwer bevestiging geven zal dit weinig veranderen.
Maar marktwerking en kwaliteit gaan hand in hand, immers laptopbouwers die brakke laptops maken verkopen er niet veel. Bovendien gaat de poll niet over kwaliteit, maar over.. ja wat eigenlijk? De poll is niet duidelijk. De titel is "beste laptopbouwer", waar ik fabrikanten met de beste kwaliteit/service/prijs verhouding zou verwachten. Als toelichting staat er "favoriete" wat weer meer op imago zal gaan dan.

Ik heb Acer gekozen, ja dat is ook omdat ik er een heb waar ik tevreden over ben. Maar waarom heb ik een gekocht? Juist omdat die me genoeg kwaliteit biedt, met sterke performance en een lage prijs. Voor mij is die combinatie dus het beste. Het enige minpunt voor mij is de accu die na 8 maanden toch wel dood was. Acer bloatware heb ik er zelf gelijk afgehaald.
je hebt ruw geschat bij elke laptop verkopen een zelfde verhouding tevreden/ontevreden klanten
Daar maak je al direct een fout imho.
Laten we aannemen dat 5% van de laptops defect raakt en een laptopbouwer die 50% van de markt heeft, heeft per toeval 10%. Naar mijn mening is elke laptopkoper positief als hij de winkel verlaat (waarom zou hij anders dat kreng kopen) en negatieve punten zijn te verklaren door uitval of vervelende meegeleverde software (wat tegenwoordig elke laptopbrouwer meeleverd dus niet relevant). Dus de grote computerbrouwer heeft 45% van de markt die hem als positief bestempelen. Een kleinere fabrikant heeft 10% van de markt en heeft dus ~10% van de markt die hem als positief bestempeld. 50/10 of 45/10, de grotere fabrikant wint.

Apache heeft gelijk als hij beweerd dat dit redelijk subjectief is aangezien vrijwel niemand met elk merk intensief te maken heeft gehad en geen objectief oordeel kan vellen. Maar wat ik me afvraag is waarom er elke keer mensen moeten beweren dat de poll subjectief is terwijl ik me dan het tegenovergestelde afvraag, zijn er eigenlijk wel objectieve polls? Een poll is meer om te kijken hoe het publiek ertegenaan kijkt of zie ik hier iets verkeerd?

OT: Ik vind apple laptops heerlijk werken :) Niet alleen het design maar ook het OS met bijbehorende multi touch input werkt heerlijk, en natuurlijk de accu. De prijs is alleen het negatieve aspect, maar dit is dan ook geen poll welke fabrikant het goedkoopst is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.