×

Door Dimitri Reijerman

Een eerste blik op Chrome OS

Door , 203 reacties

Inleiding

Na een aanhoudende stroom geruchten dat de zoekgigant met een eigen besturingssysteem zou komen, kondigde Google in juli van dit jaar aan dat het met een opensource-OS zou komen. Ook liet de zoekgigant weten dat het besturingssysteem nauw zou zijn verweven met het web en dat het de bedoeling was dat de eindgebruiker zo min mogelijk met het onderliggende OS zou moeten interacteren. De basis zou Linux vormen en het OS zou zich gaan richten op de booming markt van netbooks.

Veel gebruikers gingen ervan uit dat de ontwikkelaars bij Google een bestaande Linux-desktopdistributie zouden gaan tweaken of in ieder geval een groot aantal onderdelen zouden aanpassen, totdat het uiteindelijke OS geheel naar de smaak van Google is. Op 19 november belegde Google een persconferentie waar het een toelichting gaf op de eerste stappen die zijn gezet bij de ontwikkeling van Chrome OS. Tot verbazing van velen bleek Google voor een veel radicaler ontwerp te hebben gekozen dan het bijvoorbeeld eerder deed bij Android, zijn mobiele OS.

Chrome OS moet volgens de ontwikkelaars een besturingssysteem worden waarin de browser de enige speler op het toneel is. Traditionele applicaties zijn definitief vaarwel gezegd: alle toepassingen dienen in de vorm van een webapplicatie binnen de Chrome-browser te draaien. Gebruikersdata wordt niet langer op een harde schijf bewaard, maar opgeslagen in datacenters. Om een snel OS te kunnen bouwen, wordt het besturingssysteem vanaf ssd opgestart en benaderd. Google stelt samenvattend dat het met Chrome OS mikt op snelheid, veiligheid en eenvoud. Zal dat ook gaan lukken?

*