Door Pieter Molenaar

Samsung B7020: een lcd-tv van 3cm dik

Inleiding

Samsung had in 2008 met de 786-serie al een lcd-tv met led-backlight in zijn productgamma, maar het wachten was op een uitgebreide lijn van tv's met led-backlight van de Koreaanse fabrikant. In maart werd het geduld beloond, toen Samsung zijn 6000-, 7000- en 8000-series aankondigde.

Alledrie de series bestaan uit full-hd-tv's die door het gebruik van edge-ledverlichting, waarbij de leds aan de randen van het scherm zijn geplaatst, zeer dun zijn. Bovendien verbruiken de nieuwe modellen door de led-technologie relatief weinig energie. Een nadeel van edge-lit lcd-panelen is dat er geen local dimming toegepast kan worden. Met deze laatste technologie is het mogelijk om lokaal een rgb-led achter een lcd-paneel te dimmen om daar de zwartwaarden te verdiepen, zonder de helderheid van het beeld als geheel aan te tasten. Samsung reserveert de techniek van het plaatselijk dimmen van leds voor zijn nog uit te brengen 9000-serie.

De drie lcd-tv-series verschillen op een aantal punten van elkaar. Zo is de 8000-serie uitgerust met 200Hz-technologie voor het vloeiend weergeven van snel bewegende beelden, terwijl de andere twee series gebruikmaken van 100Hz-technologie. Zowel de 8000- als de 7000-toestellen zijn voorzien van Medi@2.0-functionaliteit; verderop in deze review lichten we dit begrip toe. De 6000-serie heeft geen Medi@2.0-ondersteuning. Ook de Picture-In-Picture-functionaliteit is voorbehouden aan de twee duurdere series. De tv's uit de 8000-serie hebben als enige een afstandsbediening die met radiogolven werkt, zodat de remote ook werkt wanneer deze niet direct op de tv wordt gericht.

Tweakers.net nam de Samsung UE40B7020WW onder handen. Dit is een scherm met de populaire beelddiagonaal van 40", dat is voorzien van een bezel met de zogeheten Touch of Color-styling, een handelsmerk van Samsung. Samsung noemt de gebruikte kleur Platinum Black. De fabrikant biedt ook een B7000-variant; die verschilt van de B7020 door zijn rode gloed van de schermrand.