Door Sjef Weller

Redacteur

Panasonic introduceert tv-line-up voor 2025 met zes nieuwe modellen

12-05-2025 • 09:00

66

tekst

Panasonic heeft maandag zijn tv-aanbod voor 2025 geïntroduceerd. De line-up bestaat deels uit tv-modellen uit 2024, maar de Japanse elektronicafabrikant brengt in de loop van het jaar ook zes nieuwe modelseries uit, waaronder oledflagship Z95B en miniledtopmodel W95B. Deze nieuwe tv’s zullen in een grotere beeldmaat verkrijgbaar zijn dan hun voorgangers. Voorafgaand aan de officiële aankondiging toonde Panasonic zijn nieuwe televisies vorige week aan de pers. Tweakers was afgereisd naar Panasonics Europese hoofdkantoor in het Duitse Wiesbaden om een eerste glimp op te vangen.

De zes nieuwe modelseries van Panasonic voorzien in drie nieuwe led- en drie nieuwe oledmodellen. Oledtopmodel Z95B was eerder dit jaar al te zien op de CES in Las Vegas en beschikt over een 4-stackoledpaneel van LG Display. Dat paneel levert in de LG evo G5 alvast de hoogste piek- én fullscreenhelderheden die we tot dusver hebben gemeten. Hoewel Panasonic geen expliciete claims doet over de maximale helderheid van de Z95B, spreekt het wel van een 40 procent efficiëntere lichtverwerking. Bovendien heeft de Japanse fabrikant een nieuw passief koelingssysteem ontwikkeld met de naam ‘ThermalFlow’, dat ervoor moet zorgen dat de tv zijn hogere helderheden constant kan vasthouden zonder te oververhitten. Om hier ruimte voor te maken, is de subwoofer achter op de tv een stuk hoger geplaatst dan bij voorganger Z95A.

Panasonic Z95BPanasonic Z95B

Vernieuwde speakers

Die subwoofer zelf is ook vernieuwd en levert volgens Panasonic 30W vermogen, waar zijn voorganger bleef steken op 20W. Ook heeft audioleverancier Technics de speakers aan de zijkant, de omhooggerichte Atmos-speakers achterop en de luidsprekers in de speakerbar onder het scherm vernieuwd, wat een ruimtelijker geluid moet opleveren. In een presentatie, waarbij de nieuwe Z95B naast de Z95A stond opgesteld, hadden we inderdaad de indruk dat het geluid een stuk breder en dieper klinkt dan bij het vorige topmodel. Daarnaast kunnen individuele kijkers het geluid afstemmen op hun locatie ten opzichte van de tv, zodat het geluid voor anderen in dezelfde ruimte minder luid klinkt. Dat is handig wanneer kinderen tv kijken, terwijl de ouders een boek zitten te lezen, aldus Panasonic. De Z95B zal verkrijgbaar zijn in drie schermformaten; naast de 55”- en 65”-versies die we vorig jaar bij de Z95A zagen, komt er ook een grotere variant van 77”.

De Panasonic Z90B staat een trede lager op de oledladder en volgt de Z90A uit 2024 op. Deze tv gebruikt een oledpaneel dat door de fabrikant wordt aangeduid als Master OLED Pro, maar vermoedelijk is dit hetzelfde paneel als in de LG evo C5. Daarmee is dit model wat minder helder dan de Z95B. Het toestel beschikt eveneens over een soundbar onder het scherm en een subwoofer achterop, maar omhooggerichte Atmos-luidsprekers ontbreken. Voor de beeld- en geluidverwerking beschikken de Z95B en Z90B over Panasonics HCX Pro AI Processor MK II. Bij beide televisies zijn twee van de vier HDMI-poorten compatibel met HDMI 2.1, met ondersteuning voor variabele refreshrates (vrr) tot 144Hz. De Z90B komt in vijf formaten: 42”, 48”, 55”, 65” en, nieuw ten opzichte van voorganger Z90A, 77”. De versies van 55” en 65” worden geleverd met een draaivoet, net als bij de Z95B.

Panasonic Z90B productPanasonic Z90B product

Panasonic brengt dit jaar ook de Z80B uit, een oledinstapmodel zonder soundbar onder het scherm en met de eenvoudigere HCX Processor voor beeld- en geluidverwerking. De Z80B heeft een oledpaneel dat iets minder helder is dan de Z90B. Ook is de vrr-snelheid beperkt tot maximaal 120Hz, wat alsnog hoog genoeg is om consolebeelden met de maximale refreshrate te kunnen tonen. De Z80B staat op twee pootjes en zal verkrijgbaar zijn in 48”, 55” en 65”.

Panasonic-oleds 2025

Drie nieuwe ledmodellen

Panasonics lcd-topmodel voor 2025 wordt de W95B. Deze miniledtelevisie heeft, afhankelijk van de beeldmaat, tot 2,5 keer meer dimbare zones dan voorganger W95A. Dat moet leiden tot een hoger contrast en minder blooming. In Wiesbaden had Panasonic de W95A en de W95B naast elkaar opgesteld (zie rechterfoto hieronder, de nieuwe W95B staat hier rechts). Bij die vergelijking was duidelijk te zien dat er minder blauw zichtbaar is waar het beeld zwart hoort te zijn. Hoe de W95B zich hiermee verhoudt tot concurrerende miniled-tv's, kunnen we pas goed beoordelen als we de tv in ons testlab hebben staan.

Panasonic W95BPanasonic W95B

De W95B ondersteunt vrr tot 144Hz via twee van zijn vier HDMI-poorten. De tv beschikt, net als de oledtopmodellen, over Panasonics HCX Pro AI Processor MK II en komt later dit jaar op de markt in vier maten: 55”, 65”, 75” en 85”. Bij de W95A uit 2024 was 75” nog het grootste formaat. Alle vier uitvoeringen beschikken over een speakersysteem met subwoofer achterop, maar hebben geen soundbar onder het scherm.

De Panasonic W93B volgt de W93A op en gebruikt een ledbacklight met full array local dimming (fald). Deze tv heeft dezelfde beeld- en geluidprocessor als de W95B en ook in dit geval worden variabele refreshrates tot 144Hz ondersteund. Panasonic brengt de W93B uit met beelddiagonalen van 43”, 50”, 55” en 65”. De W93B moet het zonder subwoofer stellen. Wel beschikt het toestel, net als de W95B, over een dynamische tonemappingfunctie voor een nauwkeurigere hdr-weergave.

Ten slotte brengt de Japanse tv-producent ook een nieuw qled-model zonder fald uit, de Panasonic W85B. Deze televisie beschikt, net als de Z80B, over Panasonics ‘normale’ HCX Processor en is beperkt tot een maximale vrr van 120Hz. De tonemappingfunctie van de W95B en W93B is op de W85B niet beschikbaar. Deze qled-televisie zal later dit jaar te koop zijn in 43”, 50”, 55” en 65”.

Panasonic W93BPanasonic W85B

Vernieuwingen in Fire TV

Alle nieuwe Panasonic-tv’s maken ook dit jaar weer gebruik van Amazons Fire TV als smart-tv-platform. De Z95B, Z90B, W95B en W93B beschikken als eerste Fire TV-modellen over een Prime Video Calibrated Mode, waarbij videostreams van Prime Video precies moeten worden weergegeven zoals de regisseur het heeft bedoeld. Zo’n voorgekalibreerde weergavemodus is er ook voor de Netflix-app op Fire TV. Panasonic benadrukt overigens dat je ook binnen die beeldmodi nog de helderheids- en kleurinstellingen kunt aanpassen.

Verder beschikken de vier bovengenoemde modellen over een functie die de weergave automatisch aanpast aan het omgevingslicht, ook in de Filmmakermodus. Ook wordt dit kwartet voorzien van een Calman Ready-modus voor eenvoudige kalibratie, al zijn hiervoor wel specialistische meetapparatuur en een pc met Calman-software nodig. De Calman Ready-functionaliteit wordt later dit jaar via een update ook toegevoegd aan de Fire TV-topmodellen uit 2024.

Andere nieuwe functies voor Fire TV zijn een extra grote gidsweergave voor slechtzienden, timeshiftfunctionaliteit bij tv-uitzendingen en een DLNA-serverfunctie; de tv’s kunnen dus niet meer alleen als DLNA-client worden gebruikt. Een andere toevoeging is de mogelijkheid om het geluid van de tv tegelijk af te spelen over de tv-speakers en een gekoppeld bluetoothapparaat. Daarnaast is er een nieuwe HDMI Signal Power Link-optie, waarmee de tv kan worden aangezet door een via HDMI aangesloten apparaat zoals een laptop in te schakelen. Ook deze functies komen in de loop van dit jaar via een update naar eerdere Fire TV-modellen van Panasonic.

Fire TV-updates 2025

Tot slot

Een aantal modellen uit 2024 blijft in 2025 deel uitmaken van Panasonics line-up. Zo wordt de 768p-instaptelevisie N30A, verkrijgbaar in 24” en 32”, dit jaar niet vervangen. Hetzelfde geldt voor de S45A en S55A, twee eenvoudige ledmodellen met 1080p-resolutie en schermformaten van 32” en 40”. Deze tv’s zijn technisch gelijk, maar de S45A heeft TiVo als smart-tv-platform, terwijl de S55A draait op Fire TV. Ook de W61A (led, 4k, TiVo als smart-tv-systeem), W80A en W83A uit 2024 behoren tot de line-up voor dit jaar. Die laatste twee zijn beide 4k-qled-tv’s met Fire TV, met als enige verschil dat de W80A een zwarte onderlijst en voet heeft, terwijl die bij de W83A zilverkleurig zijn.

Panasonic noemt nog geen prijzen of verkrijgbaarheidsdata voor de nieuwe televisies. Op basis van hun voorgangers verwachten we echter dat de nieuwe oledmodellen vanaf eind september verkrijgbaar zijn en de nieuwe lcd-toestellen vanaf begin oktober. Uiteraard hopen we de tv's tegen die tijd snel te kunnen ontvangen voor een uitgebreide review.

Redactie: Sjef Weller Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (66)

66
66
15
2
0
51
Wijzig sortering
Niet lang geleden twijfelde Panasonic of ze nog doorgaan met TV's.

https://www.hdtvtest.co.u...it-mulls-tv-business-exit

Ze nemen een beslissing voor Maart 2026. (einde boekjaar)
Je moet wel bedenken dat Panasonic al gestopt is met zelf televisies maken: Het is nu TCL die de televisies voor Panasonic produceert. Waarschijnlijk bevatten de televisies geen Japanse onderdelen. Panasonic ontwerpt ze alleen nog.

Het heeft wel betekend dat Panasonic kon terugkeren naar de Verenigde Staten en opeens veel meer modellen per jaar uitbracht.

De huidige situatie is voor Panasonic waarschijnlijk een test of ze op deze manier levensvatbaar kunnen bestaan. Op dit moment ziet de lijn van Panasonic er veel gezonder uit dan die van die andere Japanse fabrikant, Sony, waarvan eigenlijk ieder moment een aankondiging verwacht dat ze stoppen, maar het is een feit dat beide fabrikanten moeten leven van het topsegment, een segment van veel lagere volumes dan de mainstreammarkt.
Je moet wel bedenken dat Panasonic al gestopt is met zelf televisies maken: Het is nu TCL die de televisies voor Panasonic produceert. Waarschijnlijk bevatten de televisies geen Japanse onderdelen. Panasonic ontwerpt ze alleen nog.

Het heeft wel betekend dat Panasonic kon terugkeren naar de Verenigde Staten en opeens veel meer modellen per jaar uitbracht.

De huidige situatie is voor Panasonic waarschijnlijk een test of ze op deze manier levensvatbaar kunnen bestaan. Op dit moment ziet de lijn van Panasonic er veel gezonder uit dan die van die andere Japanse fabrikant, Sony, waarvan eigenlijk ieder moment een aankondiging verwacht dat ze stoppen, maar het is een feit dat beide fabrikanten moeten leven van het topsegment, een segment van veel lagere volumes dan de mainstreammarkt.
Dat zijn de High-end modellen, de Low-end modellen worden al jaren gemaakt door de Turkse Vestel gemaakt.
Je hebt helemaal gelijk en die worden zelfs niet door Panasonic ontworpen, maar volledig uitbesteed.
Is het niet zo dat Panasonic de tv's ontwerpt in Japan en ze door TCL laat in elkaar schroeven?
Een tijdje terug zo'n FireOS toestel binnenin gezien. De printplaten doen me toch nog heel erg aan Panasonic denken. Zelfs de componenten ook nog.

Ondanks de Fire jongens in de Benelux op smart-tv vlak weinig te betekenen hebben bouwen ze hopelijk nog verder op hun legendarische betrouwbaarheid.
De iets goedkopere modellen die Google tv draaien zijn op dat vlak maar zielig. Erg onstabiele software. We hebben er bij ons op de zaak in twee jaar tijd al zeker 4 moeten terug ophalen wegens defect in de waarborgperiode.
In die twintig jaar dat ik in die zaak werk waren dat met echte Panasonics misschien twee stuks ofzo.
Ja, Panasonic ontwerpt de TV's en laat ze door TCL in elkaar schroeven. Ik zou het niet logisch vinden als Panasonic nog eigen printplaten gebruikt. Bijvoorbeeld in voedingen zijn uistekend in China te krijgen, die uit Japan laten importeren verhoogt de prijs van de televisie alleen maar. Het moederbord van de televisie eigenlijk hetzelfde: Waarom zou je Mediatek-chips eerst naar Japan slepen, om ze daar op een printplaat te laten solderen.

Het zou wel logisch zijn als de printplaat nog steeds ontworpen is door Panasonic en er daarom als een Panasonic-printplaat uitziet, maar verder gewoon in China gemaakt wordt. En ook de componenten... je kan dure Panasonic elco's uit Japan naar China verschepen, maar gaat de consument daar meer voor betalen? Lijkt me niet logisch.

Verder is de vraag uit welk jaar je toestel was, het is pas een paar jaar zo dat toptelevisies bij TCL gemaakt worden, niet iedere FirefoxOS-televisie komt dan ook bij TCL vandaan.
Als men bij bedrijven zoals Aswo zijn componenten bestelt, zitten daar toch nog redelijk wat stukjes bij van Panasonic. Zeker elco's zijn de moeite waard wegens hun degelijkheid.

Het toestel waarvan ik sprak was eentje die in de winkel was blijven staan en waar een kleinigheid aan bleek te zijn na verkoop. Dat was de allereerste generatie FireOS toestellen.

Om eerlijk te zijn, zeker als ze net op de markt komen zijn dergelijke high-end tv's niet echt goedkoop te noemen. Ik zou het dan wel te verantwoorden vinden dat ze er navenant componenten in stoppen.
Met zoveel problemen te hebben met die Vestel-Panasonics en dito teleurgestelde klanten, merk ik wel dat Panasonic door veel mensen gekozen wordt voor hun legendarische betrouwbaarheid.

Loewe gebruikt al sinds 2014-2015 printplaten van HiSense. Tot voor hun laatste faillissement in 2019 werden die ook enkel in Loewe tv's gebruikt.
Vandaag doen ze dat op 1 modelreeks na nog steeds.
Een LCD modelletje (Bild C.43) heeft evengoed een moederbord wat ik al in HiSense tv's gezien heb. Wat valt op: koeling CPU is een pak robuuster en er zijn andere elco's gebruikt dan in HiSense modellen met +/- gelijkaardig moederbord.
Het lijkt ook hier wel een gevalletje prijs te zijn: voor die 43" LCD vroegen die Duitsers nog 1700€. Crazy natuurlijk, maar op vlak van techniek was die wel in orde.
Laten we weerstanden 1000 ohm vergelijken bij LCSC (Chinese groothandel):

Panasonic:
https://lcsc.com/product-...ERJP06F1001V_C441981.html

Uni-Royal:
https://lcsc.com/product-...805W8F1001T5E_C17513.html

De Panasonic-weerstanden zijn 9 keer zo duur, maar dat is niet het ergste: Kijk naar de voorraad: Chinese componenten zijn in China aanwezig in overvloed. Als het op is, kan lokaal even wat geproduceerd worden en via goedkope lokale koeriers bij de fabriek bezorgd worden.

Als je Panasonic-weerstanden zou willen gebruiken... de prijs van een pakje van Japan naar China versturen plus douaneoverhead zorgt dat je snel een veelvoud aan kosten kwijt bent dan de kosten van het product op zich.. Je moet met grote voorraden werken om te zorgen dat de fabriek altijd voldoende spullen heeft.

Wat ik zie is dat elke elektronica-industrie lokale componenten gebruikt: De componenten worden gehaald daar waar de printplaten worden gemaakt.
Ja goed, maar wat is de kwaliteit van de chinese component. In het verleden wel heel vaak chinese zooi (vooral elco's) voortijdig weten begeven.
Uitstekend, de Chinese elcopest is iets van 25 jaar geleden. Die werd deels veroorzaakt door toen nog Chinese onervarendheid, maar ook doordat de voornamelijk Taiwanese moederbordfabrikanten niet op de kwaliteit van de componenten aan het letten waren.

Chinese televisies vallen niet massaal om door elcoproblemen en datzelfde geldt voor de 90% van de elektronica die tegenwoordig in China gemaakt wordt. Ja, Japanse elco's zijn nog beter dan Chinese, maar anders dan voor high-end apparatuur zoals servermoederborden, waar een hoge prijs voor gevraagd kan worden, is het niet meer de moeite om een veelvoud te betalen.

Belangrijk is ook dat geen consument bij het kopen van een televisie let op welk merk elco's erin zit. De tucht van de marktwerking zorgt er daarom voor dat de dure elco's uit televisies verdwijnen.
Je moet wel bedenken dat Panasonic al gestopt is met zelf televisies maken: Het is nu TCL die de televisies voor Panasonic produceert. Waarschijnlijk bevatten de televisies geen Japanse onderdelen. Panasonic ontwerpt ze alleen nog.
Waar haal je die info vandaan? Ik tref enkel artikels uit 2021 aan die zeggen dat hun goedkopere en kleine tot middelgrote televisies voor de Aziatisch markt door TCL gemaakt zouden worden. Uitdrukkelijk dus niet de topmodellen.
Zie bijvoorbeeld dit artikel:

https://www.slashgear.com...vs-who-makes-where-built/

Het gaat wel degelijk om de hoger gepositioneerde modellen, Panasonic maakt geen televisies zelf meer. Budgetmodellen worden door Vestel gemaakt (en ook ontworpen).
Bedankt voor de info! Ik vond ondertussen ook dit artikel terug: https://www.hdtvtest.co.u...ction-of-its-high-end-TVs

Blijkbaar moet het dus snel gegaan zijn met de high-end productie over te hevelen na die eerste sluitingen, of er is onzorgvuldig bericht gebracht.

Dan lijkt het erop dat mijn 55GZ950 mijn laatste TV zal zijn die door Panasonic zelf in elkaar gestoken werd. Jammer!
Loewe doet zelfde (met de laatste 2 of 3 modellen) ontwerpen het maar gebruiken hisense voor sl7xx en sl8xx chassis en idem hardware en software vidaa, met sl9 idem ze hebben alles als soort standaard bij Samsung ingekocht van software(tizen 8 ) tot hardware mainboard en powerboard.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 13 mei 2025 17:07]

“Sell the business” wordt daar gezegd. ze willen de tv tak eventueel afstoten. Als dat niet lukt, willen ze eventueel de licenties af laten nemen door tv fabrikanten.

Deze nuance is wel belangrijk om mee te geven voor de mensen die de bron niet lezen en conclusies gaan trekken.
In beide gevallen lijkt me dat niet het beste voor de consument. In het eerste geval kan er nog een rebranding komen, in het tweede geval denk je panasonic te kopen, is het eigenlijk namaaksonic ofzo.
Jammer ben uitermate tevreden met Panasonic Tv's.
Wel de High-end modellen en niet de low-end Turkse Vestel modellen.
Ik ben blij te lezen dat de Z95B nu in 77 inch formaat te koop komt. Ik vond het wel een gemis van de Z95A serie dat deze maar tot 65" ging.
Zelf heb ik de 77" topmodel van 3 jaar geleden en ik sta nog steeds verbaast hoe krachtig en ruimtelijk het geluid klinkt. Ik ben dan erg nieuwsgierig naar de Z95B variant en of de bas nog dieper kan gaan.

De Z90a heb ik eveneens en voor een slaapkamer tv vind ik het een okay tv. Het FireOS van Amazon ben ik geen fan van. Om deze reden heb ik het netwerk uitgeschakeld. Alles gaat via Chromecast Ultra. Rustigere omgeving en minder een reclame zuil.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 mei 2025 11:05]

Ik durf het bijna niet te vragen, maar als je in de markt ben voor een 77" topmodel en waarschijnlijk dus graag 'het beste' wil en kennelijk niet helemal tevreden bent met het geluid, waarom dan niet een fatsoenlijke AV set er bij?
Zelfs een relatieve instap-klasse AV receiver met speakers kan je zoveel meer opleveren dan een TV upgrade...
Minimalisme en gebruiksgemak staan bij mij hoog in het vaandel. Liever 1 tv met het beste van 2 werelden dan weer een extra afstandbediening en eventuele extra handelingen. Het scheelt tevens ook 1 stopcontact en extra kabels.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 mei 2025 20:49]

Begrijp ik, maar je krijgt hoe dan ook niet 'het beste' uit ingebouwde TV speakers.
Het afstandsbedieningen probleem is al jaren opgelost met HDMI CEC en stopcontacten en kabels kan je prima wegwerken...
Je zal je verbazen hoeveel soundbarfabrikanten dat gewoon niet goed ondersteunen. En er zijn ook nog steeds televisies die niet via Bluetooth werkende afstandsbedieningen waardoor doorgifte van het signaal een probleem is als een soundbar (als daarvoor gekozen is) het signaal blokkeert.

Maar veel mensen hebben geen zin in extra apparatuur of hebben de tv op een plek staan waar het weinig zin heeft of zelfs onmogelijk is om extra speakers toe te passen.

En in veel gevallen hebben ze de optie niet eens om op een luider volume iets af te spelen. Zeker nu het mogelijk is om bst indrukwekkend geluid uit televisies te krijgen worden extra geluidsopties allen interessant voor mensen die wat groter wonen of echt kritisch zijn.
Ik heb zelf een Android kast op zitten. Zou graag een 85" willen, maar helaas maken ze het niet meer.
Ik hoop ook dat Panasonic met de trend mee gaat qua grotere schermen. Maar tot op heden vind ik Panasonic een tv met identiteitscrisis. Eerst was er FirefoxOS, toen GoogleTV, nu FireTV. Ook qua beeldscherm formaten lopen ze achter in vergelijking met de concurrentie.

Ik ben een groot Panasonic fan qua televisies en ik hoop dat ze het nog lang uithouden maar toen de Z90a 42 inch uitkwam vroeg Panasonic €2099 in januari 2025. Nu is de 42" televisie €800 in prijs gedaald. Moet ook wel want ze deden zichzelf de markt uitprijzen. Concurrentie boodt soortgelijke televisies aan voor veel minder.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 mei 2025 22:42]

Welk merk heeft gemiddeld genomen het beste ingebouwde geluid? Wil ook geen extra’s , maar gewoon alles in 1.
Als je het beste geluid wenst dan neig ik naar de Z95A op dit moment. Echter maar in 55 en 65 inch beschikbaar. De 95B zal later uitkomen met een iets krachtigere ingebouwde subwoofer. Al jaren scoort Panasonic op geluid bij Tweakers reviews heel goed. Ben je bereidt de hoge aanschafprijs ervoor te betalen?

Meer informatie over televisies met goed geluid

[Reactie gewijzigd door aliberto op 14 mei 2025 08:37]

Grote kans dat ze doen wat Philips heeft gedaan: die maken praktisch geen consumentenproducten meer. Hooguit de scheerapparaten zijn nog echt Philips. Verder is alles weg. Het merknaampje is in licentie aan andere organisaties gegeven. Philips tv's zijn gewoon Chinese TPVision tv's met Philips logo. Niks mis mee overigens. Misschien zelfs beter zo, ipv dat Philips zelf weer een potje ervan maakt.
Dat is wel een wat anders verhaal. TPV zit gewoon in Amsterdam. Ze hebben de Philips AV-sectie overgenomen, inclusief een flink deel van de infrastructuur.
Die soundbar-trend in moderne TV's is echt een doorn in het oog. Wie heeft er geld voor zo'n TV, en niet een deftig audiosysteem er omheen? Die ingebouwde soundbars zijn beter dan dat blikkerige ingebouwde geluid, maar zijn nog steeds niet eens vergelijkbaar met 'echte' audiosystemen. Ook die van een paar honderd euro.

Zit je dan, met zo'n lelijke functieloze zwarte balk onder je premium TV....
Voor die mensen die geen ingebouwde soundbar willen is er m.i. ruim voldoende keuze. Ik behoor tot die kleine groep die juist geen gebruik wil maken van losse speakers en bijbehorende kabels. Het is dan ook goed om te lezen in de (pre)review dat het geluid is verbeterd t.o.v. het voorgaande model.
Wat is dat toch met mensen die allergisch zijn voor losse speakers en kabels? Je kan dat op een normale manier wegwerken en het heeft toch juist wat als het zo hangt? Het geluid wat je daarvoor terugkrijgt is alles waard. Beeld en geluid zijn het belangrijkste natuurlijk met tv kijken maar het is bewezen dat geluid nog ietsje belangrijker is om erin te komen.

Nu ligt het er natuurlijk wel aan wat je kijkgedrag is. Kijk je wel eens films?
Ik vraag het me zelf ook af. Het gaat niet hand in hand om geen goed audio systeem te hebben maar wel een top end paneel.

Naast dat heb je gebruikersvriendelijke sound sets (bijv de nu al oude lg dsn10yg + spk8 die ik heb). 1 HDMI kabel, 1 power kabel per device (de SPK8 hebben een gedeelde basisstation). Werkt prima en ik hoef geen kabel rond de woonkamer te leggen om de speakers achter te bereiken.

Ik heb de 2e afstandsbediening ook niet nodig.
Wat boeit het jou welke keuzes hij maakt? Ik zou zelf ook nooit investeren in een aparte geluidsinstallatie. Ik kijk meeste films op mijn laptop met AirPods in. Ga je me nu vertellen dat mijn zwartwaarden niet goed zijn of mijn beeld te klein is? De één gaat op de duurste vakantie en praat nauwelijks met elkaar of komen niet tot diepgang. De ander zet een tentje op en heeft de mooiste tijd van zijn leven. What gives?
Ik kijk ook vaak zonder het audiosysteem te gebruiken, dan ben ik blij dat ik geen blikkerig geluid heb op mijn Panasonic TX-65GZW2004.
Ik heb de Panasonic 55HZ1500. Ik vind het juist een voordeel dat er een beetje fatsoenlijk geluid in zit by default.
Mijn vrouw heeft nooit zin in een dolby feestje als ze GTST kijkt. Die vind het geluid een dikke prima zo.
Als je TV kijkt, zie je dat balkje er onder toch niet. Het geeft namelijk geen licht. Het valt echt niet op.

Ik draai hem om. Door het wat betere default geluid word je niet GEDWONGEN om je versterker aan te slingeren :)
Stel je bent Panasonic en je moet je panelen inkopen bij de Chinezen en Koreanen. Je bent veel kleiner dan de Chinezen en Koreanen. Je televisie is dan ook noodzakelijk duurder dan die van hen. Wat ga je doen om je duurdere televisie de moeite waard maken om te kopen? Een beter geluidssysteem is één van de dingen die je kunt doen.
Kwestie van smaak: veel mensen willen geen grote luidsprekers in de kamer, dan is een TV met soundbar in principe alvast mijlen beter dan een TV die geluid probeert te produceren met kleine k*tspeakertjes... Ik heb er zelf ook een paar grote luidsprekers bij, maar dan nog zou ik de soundbar kunnen gebruiken als center speaker.
Zet aub een zelfde speaker neer voor de center!
Een center klinkt per definitie slechter dan een front (L/R) speaker.
Liever kleine fronts met zuiltjes of lage towers zodat die zelfde speaker ook te gebruiken is als center onder de tv. Dan krijg je pas echt een idee wat ze met immersive bedoelen.
Euh... mijn speakers zijn 140 cm hoog, dus nog eentje centraal voor de TV neerzetten mag dan leuk zijn voor het geluid, maar komt het beeld niet ten goede...
Snap ik. Er kleven 'enorme' nadelen aan towers.
en daarbij een goede subwoofer ze ook nog onnodig maakt. Maar dat is bij tweakers niet zo'n ding geloof ik.
Mijn speakers staan op stands van 50 cm en blijven incl speker lager dan een meter (90cm).
Dat vinden zommige beeld aanbidders al te hoog. Ik game niet op mijn TV en vindt het scherm op 115cm heerlijk kijken.
Je hoort niet dat de center er staat. Wat bij multichannel surround echt wel een pre is!
Precies, goede zaak op zich, maar ik heb die bar in dit geval niet nodig maar wil wel de betere beeld-processing. Gelukkig nog steeds tevreden met de LG CX, die ook prima geluid geeft voor casual kijken zonder die lelijke bar.
Ik heb de LG C4 met de LG DS95TR Soundbar. Ik ben juist heel tevreden met het geluid en heb geen last van de 'lelijke' bar. Leuke extra optie vind ik LG Wowcast waardoor zowel de tv speakers als ook de soundbar een deel van het geluid produceert.
Niet mee eens, ik ben thuis degene die de surroundset wil aanzetten, maar de rest heeft liever het geluid uit die zwarte balk van de Philips tv, en eigenlijk vind ik dit ook best goed klinken.
Dat meen je? Hoe kan je liever het geluid horen uit een tv? Is dat tijdens reality programma's of ook tijdens films en series?
Denk dat er dan iets mis is met je surroundset of de afstelling...
Ik heb ook maar een soundbar gekocht omdat het geluid slecht is, maar ben niet blij met de extra kabels. En nee, draadloos vertrouw ik niet (plus nog steeds een 230 V kabel).
denk dat het niks met geld te maken heeft maar eerder gewoon geen behoefte te hebben aan zo'n systeem. Heb een pioneer gehad maar heb uiteindelijk het systeem weggehaald. Ja geluid is beter maar voor 95% van mijn TV gebruikt voegde het niets toe, maar gaf wel gedoe. Extra appaaraat dat je weer aan moet zetten met extra afstandbediening. Speakers die in je kamer staan wat gedoe geeft met schoonmaken etc...
Begrijp me niet verkeerd, het kan zeker iets toevoegen aan een film ervaring. Maar voor die ene film die ik misschien per maand kijk hoef ik zelf het geld er niet voor uit te geven. Maar zo is iedereen anders en geef ik dat geld aan andere dingen uit :D
Ik heb geen enkele behoefte aan een deftig audio systeem. Niets mis met een soundbar. Dat heb ik nu ook. Weliswaar los, maar toch.

[Reactie gewijzigd door Het.Draakje op 12 mei 2025 10:57]

Ik heb zelf een inmiddels ouder model Pana OLED (Panasonic TX-65JZW2004) in de slaapkamer en daar wil ik geen deftige audio setup, maar wel een goed geluid.

Ik pas duidelijk in de doelgroep van dit soort Panasonic tv’s

Ik kijk dan ook series en films en zie dan de “tv” niet meer 😁
Zo jammer dat er fire tv op zit.

Kennen jullie een domme tv met een goede beeld? Ik wil zelf een kastje daaraan hangen namelijk. En een tweede vraag, weet iemand of er een linux variant is van android/apple tv?
Dat thema is al vaak ter sprake geweest: een extra serie TV modellen uitbrengen zonder smart features zou die TVs duurder maken dan de smart variant, vanwege de kleinere omzet! Dus gewoon het smart deel er zuchtend wel bijkopen (je moet haast wel...) dan simpelweg niet gebruiken, niet aan internet hangen en met eigen kastje smart maken.
Er is helaas bijna geen markt voor een domme TV. Een slimme TV kan je ook als dom gebruiken en er je eigen kastje aan hangen. Voor de kosten zal het waarschijnlijk niet uitmaken.
Als ze een domme variant uitbrengen kan deze wel eens duurder worden, omdat er dan weer een interface gemaakt moet worden.
Wat is het probleem met fire tv? Ik heb Panasonics eigen OS ooit op de tv gehad en dat vond erg beperkt met te weinig apps. Ik hoopte dat fire tv een step up zou zijn.
Als je 'veel apps' wil kan je beter naar een Android TV kijken.
Een premium TV hoort in de ogen van veel mensen niet ondergeplamuurd te worden met reclames. Het oude OS van Panasonic kon je in ieder geval nog op '0 reclame' instellen en ging uit de weg als je daar om vroeg.
Nu krijg je dit soort grappen: https://www.theverge.com/...v-autoplay-ads-on-startup
MiniPC's zijn bij omeAli heel goedkoop te kringen (onder de 100 euro) met een N100/N150. Zuinig, maar toch redeoijk snel en hardwarematige ondersteuning voor alle videocoderingen. Zet daar Linux op en ga los.
Kan je eentje aanraden?

En als ik linux erop zet dan is er (volgens mij) geen vervanging voor apple/android tv toch? Als in apps installeren en gaan met die banaan. Ik denk dat het eerder proxmox wordt en jellyfin/stremio.

LineageOS is android en privacy vriendelijk, is daar een TV os van?
Eindelijk gaan ze groter dan 65" maar dan loop je tegen Fire TV aan. Maar goed, ik verwacht eerlijk gezegd ook een Panasonic hoge prijs dus dat had anders wel roet in het eten gegooid. Verder was Panasonic altijd een leuke tv bouwer.
77” is toch wel een lel van een tv. Dat lijkt me too much voor de meeste huiskamers 😅
Ik heb Panasonic hoog zitten. Mijn 65VT30 plasma doet het nog steeds prima. :P Al 13,5 jaar oud en still going strong.

Goed dat ze kijken naar de hitte van het paneel, de 55C7 van mijn ouders is al na een jaar of 4 gesneuveld doordat het midden van de tv veel warmer werd dan de randen en dus langzaam de pixels steeds verder dood gingen in dat gebied. Ze zijn mij iets te duur om elke 4-5 jaar te moeten wisselen.
Zelfde hier, in combinatie met Mede8er 3D en Pioneer receiver. 1080P is voorlopig goed genoeg voor mij voor films.
Gaan ze niet over op QD-Oled? Heb er laatst 1 van Sony zien staan, en dat ziet er écht goed uit!
Net een beetje verdiept in dat Fire-TV homescreen en het lijkt mij nog irritanter dan Android TV waar ik momenteel aan vast zit (Sony Bravia Oled TV).

Wat is het tegenwoordig met al die vervelende OS UI's, volgeklapt met apps waarvan je er vaak een hoop niet kunt verwijderen en slechts kunt uitschakelen? En dan al die reclame...

Heb momenteel nog een Panasonic Plasma staan, oud beestje uit 2009 maar met een fatsoenlijke interface. Vergelijk dit met mijn huidige Sony waarbij ik de standaard zenderlijst van de kabelprovider bijvoorbeeld niet kan verwijderen maar enkel een zelf aangemaakte favoriete lijst aan kan toevoegen (kunt default ook niet kiezen) en nog veel meer van dat soort onzin.

Ik snap dit niet..Je betaalt toch al voor de TV én abbonementskosten voor een (streaming)dienst? Waarom dan nog een keer reclame op die homescreens..

[Reactie gewijzigd door yinnemans op 12 mei 2025 15:10]

Wou dit jaar mijn 7 jaar oude 55" panasonic oled vervangen, maar dat wordt geen panasonic meer.
Die lelijke soundbar hoef ik niet, en als ze die z80b nu even als 77", dan had ik die genomen.

Nu maar aan de LG denk ik ?
Wat ik in de review mis @Sjef Weller , is om WELK paneel het bij de lcd televisies gaat, zoals de W95B. Gaat het hier om VA based panelen of IPS panelen? Ik begrijp dat men spreekt van miniled echter, dit zegt enkel iets over de backlight. Ik lees niets over het soort lcd paneel, en of er gebruik gemaakt wordt van quantum dots (zoals lg doet bij hun qned schermen).

Ik ben van oudsher groot liefhebber van panasonic lcd tv's met ips paneel. Echter kan ik hier heden ten dage weinig over vinden. LG is hier wel duidelijk over bij hun qned miniled toestellen = ips lcd paneel + quantum dots + miniled backlight. Datzelfde zou ik zoeken in een panasonic tv.
@terradrone Terechte vraag. Panasonic voorziet de W95B in elk geval van een va-paneel en gebruikt een backlight op basis van fosfor om een breed kleurengamma te bereiken, maar geen quantum dots.
Dankjewel. En meteen ook verdrietig nieuws. Ik oriënteer me al langer naar een mogelijk nieuw tv toestel, en als panasonic liefhebber zou ik graag bij dit merk blijven. Echter zou ik wel graag een ips based toestel aanschaffen. Panasonic voerde heel lang toestellen met deze panelen, maar lijkt hier de laatste jaren vanaf te stappen, wat ik enorm jammer vind. Dan lijkt het enige wat overblijft lg miniled qned. Althans, voor wie per se een ips scherm wil. (ik meen dat sony in het verleden ook ips schermen voerde, wat ze tegenwoordig leveren is me niet duidelijk).

Overigens moet ik hierbij opmerken dat ondanks dat ik groot panasonic liefhebber ben, het me al langer van ze tegenvalt dat ze niet gewoon netjes de specificaties van hun toestellen publiceren. Maar meestal heel vaag doen met nietszeggende benamingen vh display en daarbij niet gewoon vermelden welk paneeltype ze gebruiken. Bij andere merken, zoals lg, is deze informatie wel redelijk makkelijk te vinden. Zelfs wanneer je panasonic zelf benaderd doen ze hier moeilijk over. Dus dat kan in mijn beleving een stuk beter.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn