Door Jurian Ubachs

Redacteur

Plezier boven geloofwaardigheid

Avowed Review

05-03-2025 • 06:00

169

Multipage-opmaak

Nieuwe game van gerenommeerde studio

Avowed

Avowed is een fijne actie-rpg, met de nadruk op actie. De game neemt zichzelf niet al te serieus en maakt het gamers makkelijk om lekker los te gaan, zonder dat daarbij allerlei lastige systemen komen kijken. Wel gaat dat af en toe ten koste van de diepgang, die op andere plekken juist wel weer sterk is, zoals in het verhaal. Daarnaast voelt de spelwereld de ene keer levendiger aan dan de andere keer en de graphics maken niet al te veel indruk, met daarbij ook nog de nodige afleidende bugs en glitches. Gelukkig zijn die vooral raar, niet spelbrekend. Daardoor is het alsnog niet moeilijk om van Avowed te genieten. De game scoort met lekker aanvoelende gevechten waarin je naar hartenlust met stijlen kunt experimenteren, en met fijne, soms lekker cynische humor, wat vooral terugkomt in de grappig geschreven dialogen. Avowed is zeker geen klassieker, maar fijn genoeg om doorheen te spelen, zeker als je dat binnen je Game Pass-abonnement kunt doen.

Getest

Avowed, Xbox series S|X

Prijs bij publicatie: € 74,99

Vanaf € 75,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Ik wilde deze review beginnen met de zin ‘mocht je deze tijden even tijd over hebben, dan heb ik een leuke tip voor je’, maar laten we eerlijk zijn: tijd is schaars. We hebben allemaal stapels games liggen die we nooit gaan spelen en kopen er bij elke Steam Sale en Humble Bundle steeds meer games bij, die we grotendeels ook nooit gaan spelen. Daarnaast verschijnen er op de streamingdiensten waarop we abonnementen hebben allerlei fantastische series en films waarvan we er maar een beperkt aantal kijken, en dan moeten we nog beginnen over muziek, boeken, podcasts en och ja, sociaal doen met vrienden en familie.

Dus nee, ‘tijd over’ heb je niet, maar mocht je tijd vrij kunnen maken, check dan de vijfdelige documentaire op YouTube over Obsidian Entertainment. Die serie is gemaakt naar aanleiding van het twintigjarig bestaan van de studio: hij biedt een inkijkje in het ontstaan van de studio en een mooie duik in de historie langs een aantal prachtige games. Wat je ook kunt doen: even wachten met die pakweg twee uur en je tanden eerst zetten in de volgende tijdvretende rpg van Obsidian Entertainment: Avowed.

Deze actie-rpg is het fruit dat afkomstig is van de bomen die Microsoft eind vorig decennium geplant heeft. Het bedrijf kocht toen een flinke reeks studio’s aan en Obsidian maakte daarvan deel uit. Dat betekent niet dat er geen games van Obsidian meer verschijnen voor andere platformen, want Pentiment verscheen bijvoorbeeld ook voor de Switch en de PlayStation 4 en 5, en het voor later dit jaar geplande The Outer Worlds 2 moet verschijnen voor Windows, Xbox en PlayStation. Voor Avowed geldt dat echter niet. De game is verkrijgbaar voor Windows en Xbox en ook speelbaar via GeForce Now, maar dus niet beschikbaar op de PlayStation 5. Dat is jammer voor gamers met een PS5, want Avowed is een heerlijke game - en dat is dan weer goed nieuws voor pc- en Xbox-gamers, zeker voor de gamers met Gamepass. Net als alle andere games van Micosoft zelf is Avowed sinds zijn release gratis beschikbaar voor Gamepass Ultimate-leden.

Pillars of Eternity

Avowed is een spin-off van Pillars of Eternity, een andere game van Obsidian. Dat betekent dat je veel van de elementen, zoals in de wereld en van de goden, kunt herkennen. Avowed draait om de Living Lands, een gebied in de wereld Eora en onderdeel van het Aedyran Empire. Er is in die Living Lands iets vreemds aan de hand: een gekke ziekte verandert mensen, dieren en andere wezens in nonsens uitkramende monsters die elkaar en anderen zomaar aanvallen. Deze ziekte wordt de ‘Dream Scourge’ genoemd. De keizer heeft een afgezant richting de Living Lands gestuurd om uit te zoeken wat er precies aan de hand is en een manier te vinden om de Dream Scourge te stoppen.

Die afgezant ben jij natuurlijk, maar je bent niet zomaar iemand: je bent een zogeheten Godlike. Godlikes waren ooit gangbaarder in Eora, maar ze zouden inmiddels grotendeels zijn uitgestorven. Tenminste, dat denken veel mensen, maar jouw personage is het levende bewijs dat ze er nog wel zijn. Godlikes hebben een connectie met de Goden en hebben daaraan diverse speciale krachten te danken.

Het verhaal van Avowed vond ik heel gaaf. Natuurlijk doen we op Tweakers niet - of anders zo min mogelijk - aan spoilers, maar ik wil wel een aantal dingen uit het verhaal en de setting uitlichten. Wil je daarover niets weten, klik dan lekker door naar pagina 3 en sla pagina 2 over. Nogmaals: op de volgende pagina vind je geen harde spoilers, maar wel iets meer achtergrond over wat je tegenkomt in het verhaal.

Het verhaal en de setting (kleine spoilers!)

Let op

Hoewel we details over het verhaal natuurlijk uit de weg gaan, kan het zo zijn dat je informatie over het verhaal en de setting van Avowed toch opvat als spoilers. Op deze pagina lees je meer over de insteek van het verhaal en de setting. Wil je daar niets over weten, klik dan door naar de volgende pagina.

Een Godlike in de Living Lands

De Living Lands zijn niet zomaar een gebied dat onderdeel is van het keizerrijk. Het is een gebied dat Aedyr maar moeilijk onder controle weet te houden. De pogingen daartoe gingen vaak gepaard met onderdrukking. De Aedyrans zijn er dan ook verre van populair. Dat bemoeilijkt je missie als Envoy, want behalve een Godlike ben je ook ‘gewoon’ een Aedyran. Daarnaast helpt het niet dat de Steel Garrote ook richting de Living Lands is getrokken, aangevoerd door de harde, meedogenloze Inquisitor Lödwyn. De Steel Garrote is een soort elite-eenheid binnen het leger van Aedyr: een groep paladins die trouw is aan Woedica, een godin die ook wel bekend staat als The Burned Queen. Hun aanwezigheid betekent zeker geen goed nieuws voor de inwoners van de Living Lands.

Het verhaal draait al snel om veel meer dan alleen een quest om uit te vinden wat de Dream Scourge is en hoe die af te stoppen is. Zodra je in Paradis aankomt, begint het politieke steekspel al, waarbij je als speler doorlopend keuzes moet maken over waar je loyaliteit ligt. De spanning tussen de belangen van het rijk dat je dient en dat van de mensen in de gebieden waar je te gast bent, wordt al snel voelbaar. Het is soms lastig om daarin je eigen koers te varen met ook oog voor je eigen doelen en het overkoepelende einddoel. Het gaat hoe dan ook gepaard met indrukwekkende passages in het verhaal, dat je soms echt goed weet vast te grijpen.

Ongemakkelijke keuzes

Avowed wordt zo steeds meer een meester in jou een ongemakkelijke positie verschaffen tussen het juiste en het pragmatische. Soms komen die meer overeen, soms minder, maar keuzes maken doe je voortdurend. Dat heeft ook gevolgen. Avowed kent allerlei verschillende eindes. Het verloop van het verhaal is in zekere zin lineair, want de volgorde ligt vast. Hoe je bepaalde quests besluit te doen en keuzes die je maakt, beïnvloeden echter sterk wat er gebeurt en hoe het verhaal eindigt en dat zien we graag in een game van Obsidian Entertainment.

Avowed

Natuurlijk spelen Companions daarbij ook een grote rol. Dat merk je in de gameplay, waarover verderop in deze review meer, maar ook in het verhaal. De Companions die je verzamelt hebben allemaal hun eigen verhaaltje, maar ook een eigen achtergrond en meningen over wat jij allemaal doet en beslist. Zeker de meer beladen beslissingen kunnen rekenen op commentaar van je metgezellen. Wanneer je uitrust in je kamp, een beetje zoals dat ook werkt in Baldur’s Gate III, kun je bovendien de recente ontwikkelingen met ze bespreken en meer over hen te weten komen. Wat me echter meer deed dan al die dingen is hoe ze bijdragen aan een stukje worldbuilding. Toen ik een Companion uit een later stuk van de game meenam naar Paradis, waar je eerder in de game al komt, kwam diegene daar pardoes een bekende tegen, die vertelde haar ouders dan weer te hebben gekend. Op zichzelf een onbelangrijk babbeltje, maar het illustreert hoe Obsidian de Living Lands en zijn bewoners promoveert van een decor naar een levende wereld, waarin jij simpelweg je rol lijkt te spelen.

Wereld niet altijd zo levend

Dat is uitermate sterk, maar Avowed wisselt dat helaas wel af met momenten die juist afbreuk doen aan de immersie. Zo wordt dat gevoel van een levende wereld niet constant vastgehouden. Dat twee soldaten zich buigen over een aangetroffen lijk, is prima. Het is minder sterk dat ze daar vijf of zes uur later nog steeds dezelfde vragen aan het stellen zijn. Ook valt op dat de Living Lands worden neergezet als een onderdrukt, deels in armoede levend deel van het keizerrijk, waar honger ook een probleem is. Dat maakt het nogal vreemd dat je als speler overal eten, drinken en rondslingerend geld op de grond kunt vinden. Natuurlijk moet het een game blijven, maar dit voelt gezien de setting toch een beetje gek.

Een laatste punt over het verhaal en de setting is dat ik na afloop eigenlijk totaal geen connectie voelde met de Companions. Elke Companion heeft een verhaaltje en een achtergrond, maar het gaat lang niet zo diep als in bijvoorbeeld Dragon Age of Mass Effect. Daarmee is dit onderdeel een goed voorbeeld van een gebrek aan diepgang dat ik vaker voelde tijdens het spelen. De Companions delen wel hun verhalen, maar die landen amper. Waar ik in andere rpg's geneigd ben mijn favoriete personages mee te nemen op quests, koos ik in Avowed gewoon voor de personages met de beste combatfeatures. Dat is niet per se erg, maar getuigt wel van een gebrek aan binding. Ze zijn handige bondgenoten in gevechten, maar niet veel meer dan dat.

Knokken, upgraden en fijne features

Het verhaal drijft de game zeker voort, maar Avowed heeft veel meer om op te leunen. We hebben het hier over een actie-rpg in een fantasiesetting, waarbij gevechten een belangrijke rol spelen. In die gevechten heb je de beschikking over magie en allerlei soorten wapens. Net als in veel vergelijkbare games ben je vrij om je eigen personage op te bouwen en te kiezen voor eigenschappen die je zelf fijn vindt. De basis daarvoor zijn de overkoepelende attributen zoals Might, Dexterity, Intelligence en dergelijke. Deze zijn voor rpg-spelers gesneden koek, maar blijven belangrijk omdat ze bepalen waarin jouw personage goed is. Wil je veel magie gebruiken, dan is een hoge score voor Intelligence bijvoorbeeld handig: dan heb je meer Essence en dat heb je nodig om spreuken te kunnen gebruiken. Might zorgt dan weer dan je meer schade veroorzaakt met wapens en meer spullen kunt dragen.

Het maakt eigenlijk niet zo gek veel uit hoe je Avowed speelt, want ik vond elke keuze leuk. Ik heb een tijdje met pijl en boog gespeeld, voelde me prima met een schild en een zwaard en kon ook zeker uit de voeten met magie. Magie kun je altijd gebruiken, want ook als je kiest voor een handwapen, kun je spreuken die je kent gewoon inzetten. Gebruik je echter een zogeheten grimoire, dan kun je de spreuken die daarin staan ook gebruiken, zelfs al heb je ze niet vrijgespeeld via het Abilities-menu. Je kunt daarnaast ook een toverstaf gebruiken als wapen; dan worden je standaardaanvallen ook magische aanvallen.

Upgraden is een must

Dit stuk maakt duidelijk dat er behoorlijk veel mogelijk is in Avowed. Toch is het slim om je toe te leggen op je twee favoriete wapenuitrustingen. Avowed laat je met een druk op de knop wisselen tussen twee loadouts, dus het kan goed werken om een fijne combi te zoeken en daarbij te blijven. Dat zit hem vooral in het upgradesysteem. Je vindt continu allerlei materialen, die je kunt gebruiken om je wapenuitrusting te verbeteren. Dat is in Avowed belangrijker dan in menige andere game.

Al in het eerste stuk van de wereld merk je hoe belangrijk het upgraden is. Beschikbare quests krijgen in je dagboek een indicatie met één tot drie doodshoofden om aan te geven dat de vijanden die je daar zult tegenkomen flink sterker zijn dan jij op dat moment. Door je armor en wapens te verbeteren zul je zien dat de doodshoofden in aantal afnemen of zelfs verdwijnen. Ik vond dit systeem aanvankelijk wat rigide, maar na een tijdje begon ik het wel te waarderen. Het maakt de game en wat je kunt verwachten behoorlijk transparant. Het is niet zo dat je altijd maar moet upgraden om verder te komen. Als je de gameplay in de vingers hebt en een uitrusting hebt die past bij je speelstijl, kun je vijanden met twee of zelfs drie doodshoofden boven hun hoofd ook best verslaan.

Avowed

Het is slim om te kiezen voor een vaste set wapens, omdat je middelen niet onuitputtelijk zijn. Avoweds upgradesysteem laat je wapens niet alleen binnen een tier upgraden, maar ook daarboven. Zo kun je een Common-zwaard upgraden naar Uncommon, Rare, Epic en zelfs Legendary, zolang je steeds maar de juiste materialen hebt. Cruciaal bij dat proces is Arda, een magisch goedje dat aan de basis staat van magie in de spelwereld. Hiervan heb je steeds zeldzamere en steeds duurdere varianten nodig, dus het is niet zo dat je heel veel wapens maximaal kunt upgraden. Het is vooral een kwestie van uitvinden wat lekker speelt en uitproberen welke buffs het fijnst werken. Voor elke stijl zijn andere bonussen belangrijk, dus wat voor jou het best werkt moet je zelf ontdekken.

Het vechten in Avowed geeft spelers een fijn gevoel van macht. Dat is aan het begin van de game misschien nog niet zo duidelijk te merken, maar als je wat verder bent en krachtige klappen met speels gemak afwisselt met allerlei spectaculaire spreuken, laat je vijanden soms letterlijk door de lucht vliegen door de explosies die je veroorzaakt. Daarin spreken je Companions ook een woordje mee. Je kunt de actie in de game op elk moment stilzetten om dan via een menuutje je volgende actie te kiezen of je metgezellen opdrachten te geven. Een van de reisgenoten heeft bijvoorbeeld de eigenschap dat hij vijanden tijdelijk kan vastzetten. Dat soort crowdcontrol is heel fijn en maakt de moeilijkere gevechten in het spel een stuk behapbaarder: het geeft jou waar nodig de tijd om even een healthpotion of iets dergelijks te nemen.

Steeds hetzelfde is steeds weer leuk

Als ik kijk wat ik al die uren nou exact aan het doen was, kan ik niet anders dan concluderen dat dat veelal steeds hetzelfde was. Ik opereerde vooral met een schild en een erg effectieve speer, waarmee ik vijanden van een aardig afstandje kon raken. Ik wisselde die aanvallen af met een stuk of drie verschillende spreuken: magische raketten, een heerlijk grote vuurbal en een elektrische aanval die van vijand naar vijand springt en zo meerdere vijanden snel veel schade kan toebrengen. Terwijl die spreuken in cooldown zaten, richtte ik me op melee, gaf ik mijn metgezellen bevelen of vulde ik mijn Essence of levensbalk even aan met een drankje. Intussen probeerde ik aanvallen van vijanden te ontwijken, te blokkeren of zelfs te parryen, en dat dus allemaal steeds op dezelfde manier. Toch ging Avowed op dit vlak voor mij op geen enkel moment vervelen. Ook in het laatste stuk van de spelwereld ging ik met plezier op zoek naar vijanden met een Bounty op hun hoofd en werkte ik vrolijk alle sidequests af. Het vechten voelt lekker, is leuk en oogt spectaculair en dat is een fijne kracht om op terug te kunnen vallen voor een game als Avowed.

Avowed

In de actie-rpg die Avowed is, voeren gevechten de boventoon in de gameplay. Zodra je de veiligheid van de nederzettingen of steden achter je laat, bevind je je in de wildernis, waar allerlei soorten vijanden op de loer liggen. Je merkt dan ook dat de nadruk van deze actie-rpg op actie ligt en wat minder op het rolspelende gedeelte. Natuurlijk vul je de rol van jouw Envoy naar eigen inzicht in, maar in vergelijking met andere, soortgelijke games loopt Avowed niet over van de alternatieve activiteiten. Ja, er is een upgradesysteem en daarvoor ga je soms op jacht naar specifieke grondstoffen, maar naast de optionele sidequests en missies rond het verslaan van specifieke vijanden biedt Avowed geen klusjes, baantjes of uitgebreide takenlijsten rond verschillende vaardigheden.

Fijne features

Mijn gedachten dwaalden daarbij even af naar Kingdom Come: Deliverance II, een game die op dit vlak juist heel uitgebreid is en waar alles handmatig moet. Avowed is daarin haast het tegenovergestelde: alles gaat snel, alles is geautomatiseerd en dat voelt lekker. Kingdom Come zet in op het neerzetten van een geloofwaardige spelwereld. Alles handmatig doen versterkt dat. Avowed gaat juist totaal de andere kant op en overlaadt de speler met quality-of-lifefeatures die alles makkelijker maken. Is het geloofwaardig dat je voorwerpen op elk moment naar de stash in je kamp kan sturen, zodat je nooit te zwaar bepakt bent? Nee, niet echt. Maar fijn is het wel.

Grafisch niet indrukwekkend

Dan door naar de toch wat mindere kant van dit verhaal: ik was niet zo onder de indruk van de visuele kant van de game. Pluspunt: de game is kleurrijk en kent een origineel design. Sommige stukken van de Living Lands zijn een lust voor het oog in hoe ze zijn ontworpen. De game is opgedeeld in verschillende zones. Je start in het groene, vrolijk ogende Paradis en daarna wordt de spelwereld stap voor stap donkerder, grimmiger en levenlozer, met de vulkanische omgeving van Galawain's Tusks als toppunt. De variatie werkt in elk geval prima.

Verouderd?

Variatie en origineel ontwerp kunnen echter niet voorkomen dat de game er als geheel toch een tikje verouderd uitziet. Of wellicht is verouderd een verkeerde term: de game poogt niet een fotorealistische weergave neer te zetten. Dat heeft als gevolg dat ik sommige delen van de spelwereld wat te simpel vind ogen. Het voelt alsof ik omringd ben door onderdelen die ik een jaar of vijf geleden ook al in deze vorm in een game had kunnen tegenkomen. Nu hoeven de graphics van Avowed je echt niet weg te blazen, maar het voelde voor mij alsof het best een onsje meer had mogen zijn. Niet elke game hoeft een realistische benadering te hebben met indrukwekkende pathtraced lichteffecten, maar Avowed stelde op dit vlak toch een beetje teleur.

Daar komt nog bij dat Avowed ook wat rariteiten laat zien. Zo heeft de game af en toe veel moeite met schaduwsimulatie. Ik kwam soms een vreemd effect tegen, waarbij er in plaats van een geloofwaardige schaduw een vlak met zwarte puntjes te zien was. Daar gaat duidelijk iets mis. Dit shimmeringeffect kom je gelukkig niet doorlopend tegen maar toch wel af en toe, zeker wanneer je in grotten of soortgelijke omgevingen ronddwaalt.

Avowed gek effectjeAvowed gek effectje

Avowed vertoont op de Xbox Series X een glitch waarbij het misgaat met het vertonen van schaduwen.

Over de personages in het spel ben ik over het algemeen wat beter te spreken. Ook hier zien we veel originaliteit en gelukkig ook kwaliteit. Dat geldt helaas niet voor elk personage en voor elk gezicht, maar de menselijke gezichten komen er prima vanaf, met veel oog voor detail. Ik vond de vrolijke tierelantijntjes op die gezichten of in de kledingkeuze overigens belangrijker en bepalender voor de game, dus dat is ook mooi meegenomen. Andersoortige modellen vond ik dan weer minder geïnspireerd voor de dag komen. Met name de dwergen die je tegenkomt in de spelwereld hadden echt wat meer aandacht verdiend.

Immersiebrekend, niet spelbrekend

Ik speelde de game op een Xbox Series X en had daar weinig last van technische problemen. Helemaal vrij van glitches en bugs is Avowed niet, maar het blijft binnen de perken. De glitches die ik heb gezien waren met name grafisch van aard en daardoor vooral immersiebrekend, maar niet spelbrekend. Daarmee kan ik leven, al zou het fijn zijn als dat soort oneffenheden nog worden gladgestreken met wat patches.

Op de Series X heb je de keuze uit twee grafische instellingen: Performance of Quality. Om te wisselen tussen die twee moet je de game eerst herstarten. Dat is soms wel jammer, want dat maakt afwisselen om te kijken wat je het fijnst vindt niet echt handig. Ik heb beide uitgeprobeerd en prefereer in Avowed de Performance Mode vrij duidelijk. De gevechten zijn snel, dus een soepel lopende game is dan wel echt fijner dan een minder soepel lopende game met iets mooiere beelden.

Beelden: Xbox Series X

Wat opvalt in de framerateclips is dat de Quality Mode over het algemeen strak de beoogde 30 frames per seconde haalt. De Performance Mode haalt zijn doel minder strak. Op drukkere momenten, zoals in gevechten, zit je op de Xbox Series X vaak net wat lager dan 60 frames per seconde. Op rustigere momenten zien we daar wél een stabiele framerate. Heb je de beschikking over een 120Hz-televisie, dan is er een tussenmodus die mikt op 40 frames per seconde. Deze modus heb ik helaas niet kunnen testen.

Het geluid komt goed voor de dag met sfeervolle achtergrondmuziek, allerlei vet klinkende effecten en over het algemeen prima stemacteerwerk, al laat ik me daarin ook leiden door de grappig geschreven dialogen. Wie het af en toe lekker vindt om even de troll uit te hangen, kan in Avowed diens lol op. In gesprekken kun je heel vaak kiezen voor lollige, brutale, onverwachte en/of heel humorvolle reacties. Ik speel van nature altijd een typische ‘lawful good’ persoon, die mensen helpt en nooit een beloning claimt waar dat niet hoeft, maar wie zich aan de andere kant van dat spectrum bevindt, heeft aan Avowed een goeie. Een ellenlang betoog van een npc beantwoorden met iets als “Ben je al een keer klaar? Want ik heb hier echt nul interesse in” voelt soms ontzettend lekker.

Avowed

Conclusie

Avowed is natuurlijk al een tijdje uit, dus ik heb links en rechts al wat reacties van andere gamers voorbij zien komen en de game lijkt nogal een hit or miss te zijn. De een loopt ermee weg en trekt vergelijkingen met de manier waarop The Elder Scrolls V: Skyrim spelers de wereld in zoog, de ander vindt het troep; een tussenweg lijkt er niet te zijn. Ik zit vooral bij de eerste groep en moet zeggen dat ik Avowed erg leuk vond. Het vechten voelt lekker en blijft ook leuk doordat je steeds nieuwe mogelijkheden vrijspeelt en vechtstijlen kunt afwisselen. De game had minder bugs kunnen hebben, maakt grafisch niet echt veel indruk en had her en der meer verdieping kunnen gebruiken, maar is bovenal heel vermakelijk. De spelwereld voelt soms lekker levendig en op andere momenten dan weer totaal niet. Dat zit verder niet echt in de weg: het verhaal is onderhoudend genoeg om zijn werk te doen, ook zonder al te levendige wereld om je heen. De mate waarin je daarop zelf invloed hebt door keuzes die je maakt blijft leuk en natuurlijk ook iets waar Obsidian Entertainment om bekendstaat.

Reacties (169)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb zo'n 15 uur in Avowed gestoken en speelde vrij religieus vanaf de pre-release (13-02). De eerste indruk was érg sterk: de omgevingen waren betoverend, de gevechten gevarieerd en niet te complex, en de verhaallijn was oké. Met name mijn tijd in Dawnshore, de eerste regio, was fantastisch! Mijn mond viel regelmatig open van de grafische pracht die Obsidian op het scherm toverde – en gelukkig was de performance op PC prima te noemen (Intel i9-14900HX, 32GB RAM en RTX 4090 Mobile).

Een groot deel van die 15 uur bracht ik door in deze eerste regio. Ik was gemotiveerd om elk hoekje van de kaart uit te pluizen en voelde me echt uitgenodigd om te verkennen; de main quest had niet mijn prioriteit.

Echter, al snel was het tijd om afscheid te nemen van Dawnshore en door te reizen naar Emerald Stair, de tweede regio. Eenmaal daar gebeurde er iets vreemds: elke motivatie of ambitie om verder te spelen verdween als sneeuw voor de zon. Ik merkte dat ik dialogen begon te skippen, me enorm begon te ergeren aan de voice-overs, en minder onder de indruk was van de visuele presentatie van deze nieuwe omgeving. En nu heb ik het spel al ruim een week niet meer aangeraakt. Opeens was het klaar.

Als ik Avowed zou moeten samenvatten in plus- en minpunten, dan ziet dat er zo uit:

Pluspunten:
• Grafisch indrukwekkend. Obsidian benut Unreal Engine 5 optimaal, met name technieken als Lumen en Nanite dragen sterk bij aan de visuele pracht.
• Dynamische combat. Dankzij de verschillende speelstijlen en combinaties voelt het gevechtssysteem afwisselend en flexibel.
• De eerste regio is fan-tas-tisch. Je wordt écht uitgenodigd om te verkennen.

Minpunten:
• De wereld voelt uiteindelijk statisch. Wat in eerste instantie levendig lijkt, blijkt bij nader inzien minder dynamisch dan gehoopt.
• Combat is soms overweldigend moeilijk. Dit dwingt je om al vroeg in het spel 'higher level gear' te kopen of resources te grinden voor upgrades.
• Het verhaal is ‘so-so’. Vooral de entiteit die je toespreekt in dromen irriteerde me al vroeg, wat leidde tot mijn eerste ervaring met het skippen van dialogen.
• Het spel begint misschien té sterk. Hierdoor voelt de tweede regio als een teleurstelling en lijkt de kwaliteit niet overal consistent te zijn.

Het spel staat nog steeds geïnstalleerd, dus misschien pak ik het later weer op. Maar in de tussentijd vermaak ik me prima met Uncharted: The Nathan Drake Collection op de PlayStation 5—games die, zelfs vele jaren later, nog steeds overtuigen. :)

[Reactie gewijzigd door Yonix op 5 maart 2025 09:32]

Je review leest als mijn Starfield ervaring, erg blij dat ik die 'gratis' op gamepass kon uitproberen.

Ook dit spel zal ik niet meer dan een tientje voor betalen, of ik 1, 2 of 3 jaar op zon aanbieding niet wachten... We zullen zien.
Ik denk dat wel meer games dat doen. Starfield had in eerste instantie best goede reviews. Dat komt omdat ze al hun moeite in het begin steken, de eerste paar uur zijn zeker indrukwekkend en geeft je een idee hoe groot deze wereld is om te ontdekken, en hoeveel je wel niet kan doen!
Totdat je daar daadwerkelijk aan begint en erachter komt dat het een-en-al hetzelfde is (om nog niets eens te spreken over de technische problemen die je steeds meer tegen zal komen).

Dus (p)reviewers die er maar een paar uur aan te besteden krijgen voordat ze hun verhaal moeten schrijven, zal het vest een goede indruk op maken.
Het is gewoon een marketing truucje, en het lijkt dat Avowed precies hetzelfde flikt.
Vaak haslt maar 30% van de spelers het einde van een game dus ik begrijp het wel vanuit de ontwikkelaar gedacht.
De boel voor de gek houden noem ik het. Ze kunnen wel een goede game maken, maar we doen maar de eerst paar uur, daarna mag het rommel zijn. Reviews zijn goed en spel al gekocht.
Ik noem het een vorm van oplichting.
Ja idd goed dat Avowed in de gamepass zit, anders was het een miskoop geweest.

Ik loop er snel doorheen op easy want het kan mij echt niet boeien.
De dialogen ben ik al snel gaan skippen, upgrades zijn simpel, armor stelt niks voor.
het is idd geen goed spel. een goed spel doet het goed op elk platform, die smoes dat het op gamepass is, dat het daarom niet goed doet op steam is gewoon onzin. Spel is niet goed genoeg om mensen te boeien. Spellen van meer dan 14 jaar oud doen beter werk. Daarom doen indies en spellen als KCD2 het zo goed. Dat is wat mensen willen. Niet deze halfgare zooi.
Zelf zit ik nog in het eerste gebied, dus mogelijk vind ik het gezeik op Avowed in deze thread (muh vissen!) daarom wat overdreven en irritant. Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting!

[Reactie gewijzigd door ErikT738 op 5 maart 2025 10:37]

Ik zit in gebied 4, ik vond het spel nog leuker worden vanaf gebied 2 eigenlijk. De kritieken zijn soms absurd. Het is geen topspel zoals BG 3 maar wel erg vermakelijk, leuke action game met een rpg sausje.
Ben met je eens, het begin van gebied 2 was raar/duister maar het veranderd snel. Ik heb het spel uitgespeeld en ben er echt tevreden over. Ik overweeg zelfs voor een nieuwe playthrough als melee omdat ik mage speelde.
Ik weet niet wat ik lees. Je prijst het spel omdat het zo lekker loopt? Dat mag ik hopen op zo'n systeem! Daarnaast vind ik dat je erg mild bent over je kritieken voor een spel van gewoon 70 euro, zeker als je het spel echt even hebt weggelegd na maar 15 uur.
Velen zullen dit spelen via Gamepass, dan is die hoge prijs van 70euro niet relevant.
Ik denk dat die vlieger niet helemaal op gaat. Er zijn genoeg goede games die op game pass staan, maar ook hoge speler aantallen hebben op steam.
Hoog is relatief, Avowed had een maximum aantal gelijktijdig spelers van nog geen 20k op Steam, Gamepass had in februari 2024 meer dan 34 miljoen abonnees, dat zullen er een jaar later mogelijk rond de 40 miljoen zijn.
Ik kan mij helemaal vinden in jouw review. De eerste zone was perfect, daar ook zeker 8 uur doorgebracht en elk hoekje bekeken op zoek naar goodies. Toen ik in de Emerald Stair aan kwam begon het "saai" en langdradig te worden. Bij dialogen had ik echt iets van "ja... we weten het wel... praat is door", zeker bij die stem die begon te praten wanneer je jouw kamp wilt verlaten...

Nog even doorgespeeld tot en met het killen van de Delemgan Queen en daarna was ik het helemaal klaar mee. Begon me langzaam ook te irriteren aan de combat mechanics die op sommige momenten nergens op sloegen en regelmatig resulteerde in frustratie (looking at you AoE's and companions..). Merkte ook dat ik steeds minder zin had om op verkenning te gaan voor het vinden van nieuwe loot.

Al om al een leuk spel voor een uur of 10, daarna teveel van hetzelfde. De 70 euro die ze op Steam vragen zeker niet waard. Gelukkig zat hij gratis in Game Pass :)

[Reactie gewijzigd door isene op 5 maart 2025 12:51]

Het probleem wat ik met Avowed heb is dat de prijskaart niet overeen komt met het product. Ik mag als consument verwachten dat voor deze prijs op het gebied van kwaliteit, dat het een spel als Skyrim (wat ondertussen ruim 13 jaar oud is) op ten minst kan evenaren. Dit voelt niet zo in mijn optiek.
Graphics zijn in orde
Bij mij persoonlijk zit het ergens toch niet lekker dat in deze AAA uit 2025 die 75 euro moet kosten minder physics zit dan een game uit 2006. Dat je midden in de stad met een pistol op een NPC kan schieten en er gebeurt daadwerkelijk helemaal niets omdat de kogel door het luchtledige gaat en NPC zelf niet raakt en de NPC's eromheen reageren er totaal niet op.

Iedereen mag ervan vinden wat die wil maar voor mij persoonlijk gaat dit toch (groot deel) ten koste van de immersie en houd ik gewoon een "meh" gevoel over aan het hele spel.
Avowed is zeker niet slecht maar tegelijkertijd ook zeker niet goed... Misschien verwacht ik wel te veel van een AAA game die 75 euro moet kosten anno 2025.
Klinkt alsof iemand niet voldoende heeft geinvesteerd in zijn "perception" stat.
Het probleem dat jij hier aankaart komt meer door het soort spel dat het is dan de "physics" van het spel. Hoe ver je kan schieten met een boog, pistool, arquebus of wand is afhankelijk van je Perception stat. Dit is een van de manieren waarop het rpg gedeelte tot uiting komt in de game zelf.
Volgens mij ontstaat hier wat verwarring.
Ik vermoed dat Telin bedoeld dat de NPC's in een stad vaak uberhaubt geen interactie hebben.
Dit zijn vaak setpieces die niet aan te vallen zijn en zelfs vaak niet eens dialogue hebben.

Kortom, je ziet een NPC op je scherm maar hier zit geen fleshed out character achter, waardoor het letterlijk gebakken lucht is wat voor je staat.
Ik heb het een 21 uur gespeeld volgens Xbox gamepass en in eerste instantie vond ik het best tof. Had helemaal niks van de game verwacht en was toch mooier en leuker om te spelen dan ik dacht.

Maar ineens in het 2e grote gebied merkte ik dat de dialogen me eigenlijk steeds minder deden en begon ineens vaker te skippen enzo en raakte ik steeds meer de zin kwijt om het nog te volgen. Inmiddels gestopt halvewege de game dus ofzo en op imho leukere games gaan focussen.

De combat is wel vrij leuk om te spelen maar ik zou voor deze game geen 70 neerleggen. Het is dat die in de gamepass zat. 45€ maximaal.

Verwacht dat ik hem uiteindelijk nog wel af zal maken als de andere games wat rustiger zijn. Het is wel een leuk type game om 100% te halen mits je fun hebt met spelen.
Meerdere reviews op Youtube gezien en deze game is echt een flop op gebied van detail.
Een paar missers die in het spel zitten:
- Geen vissen.
- Npc gespreken zijn er niet, ze staan bij elkaar en ze bewegen hun arm.
- Pijlen blijven in steen zitten.
- Pijlen die NOOIT terug komen als je in de lucht schiet.
- Lockpicking is gewoon een balkje, even wachten tot die vol is.
- etc etc etc.

Hierbij een filmpje van Avowed (2025) vs Skyrim (2011) Details and Physics Comparison
YouTube: Avowed vs The Elder Scrolls V: Skyrim - Details and Physics Comparison

Meer in detail comparisment:
YouTube: Avowed vs Skyrim - Attention to detail.

Qua story kan ik niet oordelen maar als ik de eerste video`s zie waar in de plank word misgeslagen op gebied van details in environment dan pas ik voor de game.
Avowed is geen Skyrim.
Jij laat je plezier verpesten door het gebrek aan vissen, pijpen die in steen blijven zitten of pijlen die nooit terugkomen als je ze omhoog schiet.
Ja typisch dingen waarop je een game beoordeelt. :+ 8)7
Altijd grappig dat mensen ineens superkritisch zijn op een game die exclusief is voor een bepaald platform en op zoek gaan naar details die ineens heel belangrijk zijn om plezier te hebben met een game.
Misschien een idee om eens echt zelf een mening te vormen door de game te spelen in plaats van op zoek te gaan naar kulargumenten op YouTube om een game te kunnen afkraken.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 5 maart 2025 07:01]

Avowed is geen Skyrim.
Klopt. Echter is het wel gebouwd door een Studio die eerder een game heeft gemaakt wat wel hier op leek en op de oudere creation engine, namelijk GameBryo gebouwd is. Namelijk Fallout New Vegas. Ja ok, het gross van die developers werken er niet meer.

Maar hierdoor gaan mensen wel vergelijkingen maken met Oblivion/Skyrim en zien dat de oudere games (zoals new vegas) veel meer interactiviteit (en bugs :P) had dan het nieuwe Avowed.

Ik denk dat voor veel liefhebbers van New Vegas en Obsidian , Avowed dan ook als een achteruitgang aanvoelt. Ook voor mij.
Na 5 uur spelen ben ik er mee gestopt omdat dit spel niet hetgeen is wat ik er van verwachte.
Het was gemiddeld... niet slecht, niet goed. Gemiddeld. En omdat ik tegenwoordig niet veel tijd heb om veel games te spelen, moet het voor mij goed zijn om er tijd in te willen steken. Ik haal hier niet het plezier uit als ik bij New Vegas of het recentere Elden Ring had.

En dankzij Gamepass heb ik dit spel kunnen proberen om erachter te komen dat het niet iets is wat ik wil spelen. Zonder gedoe over eventueel geld terug krijgen.
Echter is het wel gebouwd door een Studio die eerder een game heeft gemaakt wat wel hier op leek en op de oudere creation engine.
Maar hierdoor gaan mensen wel vergelijkingen maken met Oblivion/Skyrim en zien dat de oudere games (zoals new vegas) veel meer interactiviteit (en bugs :P) had dan het nieuwe Avowed.
Serieus? Dat was 15 jaar geleden, sindsdien hebben ze veel andere games uitgebracht en is deze game met Unreal Engine 5 gebouwd.
Wie die vergelijking maakt is simpelweg naarstig op zoek naar argumenten om iets af te kraken. Niks meer, niks minder.
Ik denk dat voor veel liefhebbers van New Vegas en Obsidian , Avowed dan ook als een achteruitgang aanvoelt. Ook voor mij.
Dus vanaf nu gaan we games van ontwikkelaars vergelijken met een game die ze 15 jaar geleden. in een andere franchise en met een andere engine gebouwd hebben met elkaar vegelijken? Ok duidelijk.
Ik haal hier niet het plezier uit als ik bij New Vegas of het recentere Elden Ring had.
Dat kan natuurlijk he, maar kom dan met logische argumenten. Dit komt heel erg over als op zoek zijn naar argumenten om iets negatiefs te kunnen zeggen.
Elden Ring is een heel ander soort game en New Vegas 15 jaar oud.
8)7
Sommige mensen kraken het wellicht af om af te kraken, maar ik doe dat nergens in mijn post.
Ik zei alleen dat dit spel niet is van wat ik er van verwachtte.

Wat een vergelijkbare RPG leuk maakt voor mij, zijn de vele details die dergelijke spellen levendig laten aanvoelen.
Ik stam nog uit de tijd dat wanneer je schiet op een muur en je blijvend gaten ziet, state of the art was, en waar ik enorm van kan genieten in een spel. Juist daarom heb ik b.v. alles van Bethesda sinds Oblivion tm Fallout4 gespeeld .

Toen ik Avowed begon te spelen merkte ik meteen dat de wereld doods aanvoelde...
Is het een andere genre, ja tot op zekere hoogte, is het een andere franchise, ja. Maar ik ga wel de kwaliteit van het spel meten aan hetgeen wat de studio in het verleden heeft geproduceerd.
Ik had meer verwacht van ze. Zeker als je kijkt naar hun verleden, het aantal mensen wat aan dit project heeft gewerkt (ca280), de doorlooptijd (5 jaar) en het budget (100+ miljoen).

En als je die cijfers naast die van New Vegas legt maakt het nog duidelijker waarom ik meer had verwacht.
Aantal 58 developers, 1,5 jaar development tijd. 300 miljoen winst,. 11.6 miljoen verkopen(2022)
Op dit moment spelen vrijwel net zo veel mensen op Steam, New Vegas als Avowed. Tja....
Dus vanaf nu gaan we games van ontwikkelaars vergelijken met een game die ze 15 jaar geleden. in een andere franchise en met een andere engine gebouwd hebben met elkaar vegelijken? Ok duidelijk.
Ja, want dat zegt namelijk veel over de kwaltiteit van de producten die ze maken. Zo koop ik al jaren niets meer van Activision en EA.
Dat kan natuurlijk he, maar kom dan met logische argumenten. Dit komt heel erg over als op zoek zijn naar argumenten om iets negatiefs te kunnen zeggen.
Elden Ring is een heel ander soort game en New Vegas 15 jaar oud.
Staat duidelijk in m'n post:
"Na 5 uur spelen ben ik er mee gestopt omdat dit spel niet hetgeen is wat ik er van verwachte."

Waarom is het niet is wat ik verwachtte...
"Ik denk dat voor veel liefhebbers van New Vegas en Obsidian , Avowed dan ook als een achteruitgang aanvoelt. Ook voor mij." Verdere argumenten kun je hierboven zien.

Ik zeg nergens dat Elden Ring vergelijkbaar is met Avowed. Ik zeg dat ik daar veel meer plezier uit heb gehaald met de 200+ uur die ik daarin heb gestopt, dan de 5 uur in Avowed.
Hier had net zo goed Super Mario Odyssey of Mario Kart kunnen staan waar ik ook vele uren met heel veel plezier in heb gestopt.
Vreemd dat er dan geen vergelijking met Outer Worlds wordt gemaakt? Zal wel niet zoveel views/clicks opleveren. ;)

De vergelijking met Skyrim is totale onzin, Obsidian is erg duidelijk geweest in wat voor game Avowed zou worden. Dus als je andere verwachtingen had, dan ligt het aan het feit dat je verkeerde informatie hebt gekregen/gezien.
Altijd grappig dat mensen ineens superkritisch zijn op een game die exclusief is voor een bepaald platform
Dat is niet exclusief aan exclusives. Mensen zijn vandaag de dag gewoon superkritisch op games.

Het is geen Skyrim, inderdaad. Maar bied wel een wereld die leuk is om te verkennen. Ja, dat doet Skyrim beter, maar na 14 jaar ben ik überhaupt al blij om weer iets in die richting te zien.
Mensen zijn dat niet, youtubers en groepen op reddit/facebook/... zijn dat wel.
Die moeten die gevoelens opwekken om hun content te slijten en elke groep verlaagt zich altijd naar de laagste in de groep.
Het is wellicht muggenziften, maar het zijn wel slordigheidjes. Want hoeveel moeite zou het nou kosten dat soort dingen op te lossen? Zeker dat een pijl terug naar beneden komt als je omhoog schiet, dat is toch wel iets dat ik zou verwachten (sinds games van 20jaar geleden dat al deden). Wellicht niet heel erg boeiend, maar zegt wel dat de physics niet echt uitgewerkt zijn en dat je dus ongetwijfeld meer op gaan vallen (ik in ieder geval wel).

Dus wellicht niet iets om een game om op af te branden, maar het getuigd wel van een bepaalde slordigheid.
Wat is de meerwaarde van een pijl die terug naar beneden komt? Is subjectief natuurlijk, maar in een simpele action game als dit is dat voor mij gewoon 0. Die development kunnen ze beter spenderen aan interessante world crafting, wat hier nmm wel degelijk een schot in de roos is.
Nou, de vraag is, waarom komt hij niet terug? Er zit toch gewoon zwaartekracht op (de pijl zal ook vallen als je recht vooruit schiet), dus waarom niet? Despawned het projectiel gewoon als deze het "plafond" raakt? Of is de physics gewoon zo slecht? Dat die pijl niet terugkomt zal weinig boeien, maar zoals ik eerder zei, het getuigd van een bepaalde slordigheid waarvan ik dus zal uitgaan dat je dit in meer plekken zult terugzien. Blijkbaar kunnen pijlen zomaar verdwijnen, dus kan je je gaan afvragen of je je tegenstander wel echt geraakt hebt, of dat het spel loopt te buggen.
In een fantasy spel waar overal in het landschap kisten staan die je gewoon kan openen en vol schatten zitten, vijanden onder de muur van een drukke stad rondlopen, enz enz lijkt me dat allemaal volledig irrelevant. Het is een spel, geen simulatie, dus het hoeft helemaal niet realistisch te zijn. Maar zoals ik al zei, dat is subjectief.
En daar ben ik het ook mee eens, ik zal ook niet zeuren over het ontbreken van vissen, dat is meer een design keuze. Maar die pijl physics is toch zeker wel een rare, en dat heeft niets met simulatie of niet te maken, maar eerder dat de physics van de game onvoorspelbaar reageert (want, if it goes up, it comes down).

En again, nog geen reden om een spel op af te kraken, maar dit zijn zeker ook dingen die mij vrijwel direct opvallen en ik ga erdoor op meer dingen letten, want dan ben ik benieuwd waar de limieten van de physics liggen. Dat een pijl niet terug naar beneden komt is gewoon raar. Als dat een bug is, dan ga ik zeker meer bugs verwachten en er dus vanuit gaan dat pijlen soms mysterieus kunnen verdwijnen zonder iets te raken.

Dat is dan geen kritiek op realisme of immersion, maar simpelweg op gameplay.
Ok, ik snap wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens. Het reageert wel volledig voorspelbaar, je schiet en hij berekent of er iets in de baan van je projectiel zit, waarbij je projectiel een maximum afstand aflegt (bepaald door je perception stat). Dat is gewoon een design keuze van de ontwikkelaars en dat heeft niets met onvoorspelbaarheid, kans op bugs of whatever te maken.
Onvoorspelbaar zou zijn dat je de ene keer de pijl wel terug naar beneden laat komen en de andere keer niet onder dezelfde omstandigheden.

Jij vindt dat dat iets toevoegt aan de gameplay, en dat is prima, maar het verschil is in dit spel zo marginaal dat het voor mij irrelevant is.
Je moet ergens een grens trekken. Er zijn geen vissen. Okay, er zijn ook geen vliegen of aaseters. Je hoeft ook niet naar de WC toe, of te eten of te slapen. Het is geen simulator.

Het is niet mijn spel want ik vind het niks aan maar deze kritieken slaan dan ook weer een beetje door.
Heeft niks met slordigheid te maken, het zijn bewuste keuzes.
Al die dingen voegen werkelijk niets toe aan de gameplay.

Ik kan me niet eens herinneren in welke vergelijkbare game ik een vis gezien heb, of pijlen heb zien terugkomen toen ik ze omhoogschoot en of ik random NPC's kon doodmaken. En er zijn toch behoorlijk wat games waar ik veel lol mee gehad heb de laatste jaren.

Je noemt Elden Ring als voorbeeld: zitten daar vissen in? Geen idee.
In Ghost of Tsushima kun je geen random NPC's doodmaken, is dat daardoor ook ineens een mindere game?
Ik heb elden ring nooit genoemd (of gespeeld), denk dat je de verkeerde ter pakken hebt
Ik heb er pas een paar uur in zitten, maar hoe bedoel je "NPC gesprekken zijn er niet"? Zodra ik in Paradis aankwam heb ik meerdere gesprekken geobserveerd.

Je overige punten komen op mij enkel over als muggenziften, maar misschien ben ik gewoon snel tevreden?
Ik ben op "tutorial island" al gestopt met spelen. De game is zo statisch, de omgeving zo doods... Kistjes met loot en zonder loot zien er vrijwel hetzelfde uit, maar alleen kistjes met loot-shimmer zijn breekbaar. Toen ik die mevrouw uit de cel kon halen dacht ik, ik wil haar niet meenemen maar wel looten en even achterin de cel kijken. Wat blijkt, als je de deur opent is ze verplicht lid van je party en kun je d'r nieteens doodvermoorden. Dat was voor mij ook wel weer genoeg > exit en refund.
Toen ik die mevrouw uit de cel kon halen dacht ik, ik wil haar niet meenemen maar wel looten en even achterin de cel kijken. Wat blijkt, als je de deur opent is ze verplicht lid van je party en kun je d'r nieteens doodvermoorden.
Dit soort acties kunnen in vrijwel geen enkel spel, enkele uitzonderingen daargelaten. Als dit je maatstaaf is om een game te refunden kan ik me niet voorstellen dat je veel games hebt.

Daarnaast, het is een cel en ze is een gevangene. Wat voor coole loot verwacht je in hemelsnaam te vinden?
Mijn logica was heel simpel, ik kan haar in de cel laten zitten en doorspelen. Dat betekent dat ze geen belangrijke NPC is, anders was ik immers verplicht haar mee te nemen. Zelfs in Oblivion en Skyrim mocht je onbelangrijke NPC's doden, net als in Cyberpunk 2077, Days Gone en zo kan ik er nog wel een paar noemen.
Dat het in die games kan is een luxe, het is niet bepaald de standaard.

Overigens leidt het doden van quest-NPC's in games als Skyrim, Oblivion en de diverse Fallout games vaak tot een "Quest Failed" met weinig fanfare of reactie van andere NPC's. Zit je daar nou echt op te wachten? Er zijn games die met ontelbare scenario's rekening houden en daarvoor ook reacties inbouwen en dialoog op laten nemen, maar dat zijn er niet veel. Je kan niet van elk spel verwachten dat het Baldur's Gate 3 is.
Je weet dat dit de studio is die verantwoordelijk is voor de Baldur’s Gate serie?

Maar goed, dat het muggenziften is ben ik met je eens. Je beoordeelt een game op wat het wel is, niet op wat het niet is. Bethesda heeft carte blanche wat betreft hun content. Obsidian heeft eigenlijk altijd ergens compromissen moeten maken qua scope en content.
Nee? BG3 is gemaakt door Larian bij onze zuiderburen. Obsidian is verantwoordelijk voor bijvoorbeeld The Outer Worlds en Fallout New Vegas. Wellicht ben je in de war met de oudere Baldur's Gate games (Bioware) of Neverwinter Nights 2?

Verder mee eens hoor, maar als ik Avowed naast vergelijkbare games van de zelfde studio leg (New Vegas, Outer Worlds) lijkt het prima in orde (voor zover ik het gespeeld heb, ik heb er pas twee avonden in zitten).
Larian heeft de gelegenheid (en eer) gekregen deel 3 te mogen maken van een serie die is begonnen door Black Isle, de studio die later is verworden tot Obsidian, nadat BioWare door EA werd ingelijfd.

Juist hetgeen al het werk van hen kenmerkte zie je natuurlijk ook terug in BG3. Dat een Avowed dan juist niet dat biedt wat je met BG associeert, is wel jammer.

Wat mij vooral verbaast is dat Microsoft Obsidian niet eens aan de gang lijkt te laten gaan om ook eens zoiets diepgaands op te zetten.

Of misschien past Obsidian daar zelf wel voor. Niet iedere studio kan simpelweg een BG3 ontwikkelen, geld en tijd lossen niet alle problemen op immers.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 5 maart 2025 08:57]

Die games komen wel uit de jaren negentig. Kan je een studio dertig jaar later nog als dezelfde studio zien?
Of misschien past Obsidian daar zelf wel voor. Niet iedere studio kan simpelweg een BG3 ontwikkelen, geld en tijd lossen niet alle problemen op immers.
Ik vermoed dat ze gewoon meer games willen maken in plaats van één hele diepe. The Outer Worlds 2 is ook aangekondigd inmiddels.
Studio namen zeggen eigenlijk vrij weinig. Je moet eerder naar de personen kijken die aan het spel verbonden zijn. Ik weet niet of Avowed op dat vlak veel gemeen heeft met BG2.
Je weet dat dit de studio is die verantwoordelijk is voor de Baldur’s Gate serie?
Als je mee wil doen met de discussie zou het wel handig zijn als je enigszins op de hoogte zou zijn van de feiten.
@Vexxon Een note to self hoef je hier niet per sé als reactie te posten. Maar ik kan je bij deze het klassieke werk van deze studio natuurlijk wel van harte aanbevelen ;)

Ik zou best weer eens iets van hen willen zien met dezelfde diepgang en details als weleer. Maar denk dat men zich daar gewoon op stuk zou bijten.

@ErikT738 Ik denk het ook. Ze hadden hier wel de scope enorm kunnen vergroten, des te hoger is het risico dat het de verwachtingen niet haalt. Vooral ook financieel niet. Als dit toch in het PoE universum is, bestaat de mogelijkheid bij succes hierop voort te borduren. Dat lijkt me zakelijk gezien de enige logische keuze.

Misschien ook wel een beetje het nadeel zo onder de vleugels van Microsoft te zitten. Die hebben content nodig voor hun dienst. Af is af en door. Een liefdesproject als wat Larian met BG3 wist te leveren, kan ken dan gewoon niet verwachten.
Als je haar laat zitten, kom je d'r later alsnog tegen op een aantal andere momenten. Dus is ze wel een belangrijke NPC in die context, maar als je de conclusies al direct trekt zonder verder te spelen.. tja dan krijg je dit.
Of hij is iemand die het heel vervelend vindt dat een exclusieve game op een ander platform een goed cijfer haalt
Vrijwel iedere game die tegenwoordig uitkomt is minder goed dan games sinds de PS3 generatie. Waarom denk je dat er ook zoveel remakes zijn. Nieuwe games gewoon niet aan beginnen joh. Enkel die indie games, die kunnen erg leuk en verfrissend zijn. Maar ik ben enkel oude games aan het spelen, er is meer dat ik niet dan wel gespeeld heb. En het kost je bijna niets, dus als het het net niet is, boeiend. Zo speelde ik laatst Prototype uit 2009. Was een ruime voldoende, maar niet zeer goed ofzo. Maarja 10 euro, en heb mij er mee vermaakt. Waarschijnlijk net zo, of meer, dan een random 2024/2025 game.

Oja en:
Geen politiek en geen microtransacties. Ook wat waard.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 maart 2025 08:31]

Elke generatie klaagt dat vroeger alles beter was terwijl dat echt zelden het geval is.

Nostalgie is geen goede raadmeester. Ben het ook helemaal niet met je eens. Een paar van de beste spellen zijn voor mij redelijk recent, BG3, KCD2 maar ook The Witcher 3 is van na het PS3 tijdperk.
Ik bedoel ps3 en ps4 generaties ongeveer, had duidelijker kunnen zijn. The witcher 3 is ook erg goed ja, maar hey, 10 jaar oud eh. Dus geen moderne game. Maar beter dan alles wat nu uitkomt.

Als er nu een game uitkomt die daadwerkelijk erg goed is, BG3 bijvoorbeeld, of elden ring, dan is dat een uitzondering. Games zijn gemiddeld gezien gewoon matig vergeleken met het ps3/ps4 tijdperk, laten we het 2005 - 2018 ofzo noemen. Niks vroeger was alles beter, het is nu gewoon slecht. Zeker wat grote studio's uitkakken. Ubisoft kan geen games meer maken die beter zijn dan ACII. Een game die ze in 2009 op de markt brachten.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 maart 2025 07:25]

Als er nu een game uitkomt die daadwerkelijk erg goed is, BG3 bijvoorbeeld, of elden ring, dan is dat een uitzondering.
Erg goede spellen zijn altijd een uitzondering geweest. Doordat er nu meer spellen uitkomen zijn er ook meer erg goede spellen. Je moet wel verder kijken dan alleen AAA(A).
Games zijn gemiddeld gezien gewoon matig vergeleken met het ps3/ps4 tijdperk, laten we het 2005 - 2018 ofzo noemen.
Er is zoveel rotzooi in die tijd uitgekomen dat ik niet eens ga beginnen met een opsomming. :+

Ik denk dat je je iets te veel laat meeslepen door nostalgie. Als je die bril afdoet, dan zie je dat er naast een paar goudkorrels zoveel middelmatige en slechte spellen zijn uitgekomen die vergeten zijn door de massa.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 maart 2025 07:40]

Tuurlijk is er toen ook veel troep uitgekomen. Ik stel nergens dat dat niet zo is. Maar star wars outlaws, die achterlijke piratengame, games die totaal niet af zijn (cyberpunk bijvoorbeeld), fifa 2024 (heet nu anders) schijnt slecht te zijn, concord. Allemaal games van grote studio's eh. Oh dan had je nog de nieuwe dragon age, die bijzonder slecht verkoopt, want goh, er is geen grote audience die graag een game speelt die letterlijk propaganda is voor politieke statements. Wew.

Maar. Natuurlijk waren er vroeger ook matige games. Alleen niet van zulke grote studio's met zulke grote bedragen eraan. Nu is het eerder regel dan uitzondering dat een game van een grote studio ruk is. Of nog 2 jaar aan patches nodig heeft. Weet je hoeveel main serie GTA games er uit kwamen tussen 2001 en 2008? 4. 4 stuks. Meer hoef ik niet te zeggen. Het was vroeger beter. Zowel in kwaliteit als in kwantiteit.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 maart 2025 07:55]

Tuurlijk is er toen ook veel troep uitgekomen. Ik stel nergens dat dat niet zo is. Maar star wars outlaws, die achterlijke piratengame, games die totaal niet af zijn (cyberpunk bijvoorbeeld), fifa 2024 (heet nu anders) schijnt slecht te zijn, concord. Allemaal games van grote studio's eh. Oh dan had je nog de nieuwe dragon age, die bijzonder slecht verkoopt, want goh, er is geen grote audience die graag een game speelt die letterlijk propaganda is voor politieke statements. Wew.
Je noemt enkel AAA(A)-spellen. In 2005-2018 kwamen er voldoende spellen uit onder dat label die slecht waren. Waarom kijk je niet verder dan dat segment?
Maar. Natuurlijk waren er vroeger ook matige games. Alleen niet van zulke grote studio's met zulke grote bedragen eraan.
Dat AAA(A)-ontwikkeling duurder is geworden is een gegeven. Maar vroeger waren in het topsegment ook voldoende spellen die falen. Er staan er zat op deze lijst die het niet gehaald hebben.
Nu is het eerder regel dan uitzondering dat een game van een grote studio ruk is.
Dus kijk verder dan grote studio's.
Het was vroeger beter. Zowel in kwaliteit als in kwantiteit.
Het is nu beter wanneer je niet enkel naar nieuwe AAA(A)-releases kijkt, want veel van die spellen van vroeger kan je nu nog steeds zonder probleem spelen. Bijna alle spellen die ooit zijn uitgekomen kan je sowieso spelen als je een tweaker bent. En dan heb ik het nog niet eens over de spellen die kleine studio's uitpompen. Ja, ook daar zit rotzooi tussen. Maar vandaag heb je zoveel mogelijkheden om de goudkorrels uit dat segment te vissen dat het grote aanbod geen probleem is.

Gaming is nog nooit zo goed geweest.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 maart 2025 08:04]

Poah nu je het zegt, het begon al rond 2015. No mans sky enzo. Battlefront 2, fallout 76. Dat is het begin van de troep waar we nu nog steeds in zitten. Games met achterlijk veel micro transactions en 2 jaar aan patches voordat het redelijk leuk speelbaar is.

Hey zodra Ubisoft een game uit kan brengen die op het niveau zit van wat ze in 2010 konden maken gaan we pas weer in de lift. Wanneer er weer iedere paar jaar een nieuwe GTA is. Elders scroll skyrim, al bijna 15 jaar oud of niet? Gran turismo 4 is ook nog steeds niet getopt binnen de serie. Ratchet and clank was iedere paar jaar een topgame. Is ook al niet meer. Borderlands 2 is nooit overtroffen. Moet ik doorgaan?

Leuk dat je BG3 en KCDG2 kan noemen, maar die paar games maken het niet beter dan dat het was.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 maart 2025 08:29]

En toevoegend op dit verhaal, Witcher3 was bijvoorbeeld niet echt een AAA game, of in ieder geval, niet van een grote studio als EA of Ubi ofzo, ze zijn later pas zo groot geworden. Bovendien was die game ook echt ontzettend slecht op het begin. De dramatische launch van cyberpunk kon je voorspellen, want Witcher3 was echt niet anders, duurde best even voordat dit fatsoenlijk speelbaar werd en de populariteit van de game kwam dan ook best laat na de initiële launch.

Eens over de microtransaction meuk, maar om nou te zeggen dat game "vroegah" zoveel beter waren, moet je toch echt die roze bril voor af zetten, want dat was echt niet zo. Ook toen was er veel bagger en titels zoals Skyrim en Witcher waren ook gewoon bagger op het begin. Als je no-mans-sky noemt (een game die inmiddels best prima is), dan moet je de belabberde launches van dat soort games ook meenemen.
De middelen die je nodig hebt om een game in het AAA segment uit te brengen zijn gewoon duurder geworden, en daarom kunnen veel studio's niet meer meedoen op dat niveau qua graphics en scope. Kijk eens naar de games die kleinere studio's voortbrengen. Ik heb inmiddels vele uren in Deep Rock Galactic, Inscryption en Goat Simulator 3 zitten. Al deze games zijn ook nog eens voor een habbekrats te koop, in vergelijking met AAA titels.

Uiteindelijk gaat het om de gameplay, en die is bij indie titels vaak ruimschoots in orde.
In tegenstelling tot velen vond ik Cyberpunk vanaf dag één topspel. Maar ik had dan ook een idiote verwachtingen en mijn ervaring was redelijk bugvrij. Star Wars Outlaws vond ik serieus een van de leukste spellen van de afgelopen jaren, waarschijnlijk omdat ik een groot fan ben van het universum. Dus wat jij bagger vindt, staat bij mij huist hoog aangeschreven.

En qua complexiteit en inhoud, zijn ze niet te vergelijken met wat we vroeger speelden. Iets waar mensen ook wel eens compleet aan voorbij gaan. Dit is plaggenhutten vergelijken met penthouses. En ja, hoe complexer iets is, hoe groter de klans op fouten.

Maar vroeger was echt niet alles beter.
Outlaws had playstation 1 AI. Dat is gewoon slecht.
Nee, dat vindt jij slecht. Ik vond voornamelijk heel erg in-universe. Of wil je beweren dat de Stormtroopers in de films wel een goede AI hebben? :P
Correctie, dat vond vrijwel iedereen die de game een slecht cijfer gaf, jij bent echt een minderheid met je mening. Maar het is absoluut een objectief feit dat de AI in die game bagger is.

En je kan je zelf toch geen serieuze starwars fan noemen als je mee gaat met de stomme grap dat stormtroopers niks kunnen raken (want dat is gewoon niet zo, daar zijn de films heel erg duidelijk in (zeker de originele trilogie)).

Ik heb het idee dat mensen die dit soort kritieken zo makkelijk naast zich neer kunnen leggen, echt het meeste niet eens zien. Een (redelijk) bugvrije ervaring met Cyberpunk vanaf launch is gewoon praktisch onmogelijk, dan zie jet het meeste gewoon niet.

Wat natuurlijk prima is, belangrijkste is om lol te hebben en niet elk puntje van een game gaan zitten afzeiken. Jij vond het leuk, prima. Maar je moet wel onder een steen geleefd hebben als je njet begrijpt dat je een uitzondering bent.

Back on point, vroeger was zeker niet alles beter. Verhoudingsgewijs werd er waarschijnlijk evenveel troep gemaakt als hedentendaags, alleen de absolute aantallen zijn groter omdat de markt simpelweg groter is geworden.
Ik denk dat jij de originele trilogie opnieuw moet kijken...serieus. Er bestaan niet voor niets duizenden memes voor alleen dat feitje. Daar zijn de films erg duidelijk in en het is zelfs canon gemaakt in SW Rebels dat dit komt door hun helm.

And mijn opmerking was een beetje tongue in cheek. Ik heb me gewoon niet gestoord aan de AI en genoten van de werelden die ze hebben neergezet en de quests.
Nou... dan zou ik juist zelfs die films maar eens opnieuw gaan kijken. Ik weet niet waar je die memes ziet en of dat een comments section heeft, maar je hebt er steevast altijd een paar diehard starwars nerds tussen die zitten klagen dat de meme nergensop slaat. Want dat is ook zo. Vanaf film1 wordt de elite marksmanship van stormtroopers juist opgemerkt door obiwan. Han is de enige die lacheriger doet over hoe makkelijk ze weg kwamen (en dat stukje wordt dan ook vaak gebruikt voor de meme), en Leia corrigeert hem direct dat ze met opzet zijn vrijgelaten, dat is ook zo, want er zit een tracking device op de falcon die ze naar de rebel base volgt en direct bevestigd door de scene erna door het gesprek tussen vader en tarkin. Het is juist noemenswaardig dat de stormtroopers orders gekregen hebben om op de helden te schieten en ze expres NIET te raken, terwijl ze zelf bij bosjes neergeknald worden (en obiwan is dan ook niet in de buurt om dit op te merken).

Dankzij internet cultuur is het een meme geworden, maar in-universe worden stormtroopers echt wel gevreesd, en denkt niemand dat ze niet kunnen schieten, er zijn talloze verhalen van allerlei massacres, helden hebben plot armor, dat is wat anders.
Zelfs de 2 lompe stormtroopers die alles misschieten in mandalorian is door iedereen verkeerd begrepen. Dit was een opmerking over de staat van hun uitrusting, de 2e stormtrooper zit nota bene met zn wapen te schudden en hoort van alles rammelen. Het waren dan ook echt left over troopers, hun armors waren zelfs goor.

Dus nee, ga jij de films maar eens opnieuw kijken, de meme klopt niet.
Ik heb rebels 1x gezien, dat van die helmen was niet blijven hangen bij me. Als dat inderdaad zo is (ik denk eerder dat het een referentie was naar Luke die zn helm niet goed ophad en geen fuk zag, an anders een snarky opmerking dat niet per se als feit opgevat moet worden), dan is dat dus een retcon om mee te spelen op de meme cultuur. Maar het was absoluut nooit zo de opzet in de originele trilogie.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 6 maart 2025 00:48]

Nee hoor, er komen erg veel goede games uit, ook bagger maar dat was altijd het geval.
Je valt gewoon in de val dat mensen dikwijls enkel het goede onthouden van iets.
Elke generatie klaagt dat vroeger alles beter was terwijl dat echt zelden het geval is.
Bij PC-gaming is dat deels waar. Er zijn meer "onomstotelijke klassiekers" die je op een PC kan spelen dan middelmatige AAA(A)-spellen die in een jaar uitkomen. Moderne spellen zullen steeds meer moeten concurreren met wat er al is, want wat er al is is veel groter (kwantiteit) en een significant deel ervan is beter (kwaliteit).

Na de laatste patch blijft een brak spel een brak spel en een goed spel een goed spel. Er zijn maar weinig redenen te bedenken om nieuwe single player-spellen voor de volle prijs te kopen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 maart 2025 07:11]

Elke generatie klaagt dat vroeger alles beter was terwijl dat echt zelden het geval is.
Als je beoordelingen op Metacritic bekijkt, waren er vroeger meer uitstekende games. Dit was ongeveer gelijk op iedere generatie vanaf de PS1 tot en met de PS3, en met de PS4 zakte dit aantal keihard in. En dit werd erger in de tweede helft van de jaren '10.

Ik heb het idee dat er sindsdien veel meer op de centen gelet word. Degenen met het geld willen vooral veilige, herhaalbare formules. Liever een 7/10 dan een mislukte productie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 maart 2025 11:22]

Vroeger waren de nieuwe hardware releases iig wel beter en spectaculairder :+
Oja en:
Geen politiek en geen microtransacties. Ook wat waard.
Aja, die a-politieke Gen-7 games zoals Metal Gear Solid 4, BioShock, Mass Effect, GTA4 en 5 (jezus ik was even vergeten dat dat nog gen-7 is), Call Of Duty 4, Red Dead Redemption, Mirror's Edge, Dead Space, The Last Of Us en Gears Of War. Geen socio-politieke thema's te zien in die generatie hoor, nope :+

Dat is toevallig ook de generatie waar we juist micro-transacties begonnen op te komen. Oblivion horse armor vergeten?

Nee, nostalgie is geen goede graadmeter voor het verleden.
Geen politiek en geen microtransacties. Ook wat waard.
Politiek en kunst gaan al samen zolang mensen kunnen schrijven. De Fallout en Metal Gear waren bijvoorbeeld ook gewoon al zwaar politiek. Ik weet echt niet waar dit talking point ineens vandaan komt.
Sorry ik ga even in op 1 van je punten:

Geen politiek? Ik weet niet of je hebt opgelet maar er zitten weldegelijk politieke vraagstukken in. Er zit een side mission in die een ethisch vraagstuk stelt over zelfbeschikking en er zit een side quest in over abortusrechten.

En zelfs wat veel mensen als "politiek" beschouwen (het bestaan van homoseksuele mensen etc) zit in de game.

Voor de duidelijkheid, ik ben er niet op tegen, op geen van de punten! Maar het statement "Geen politiek" vind ik een beetje een apart statement als het gaat om deze game. Maar ik hoor graag wat je er van vind dat het dit label verdient.
Zijn de punten uit je lijstje echt zo’n big deal? Ik weet ook niet wat ik me verder voor moet stellen bij “etc etc etc.”. Klinkt als redelijk non-issues voor mensen die gewoon een action oriented RPG willen spelen.
Als een spel €75,- kost dan mag je toch wel een beetje verwachten dat er wat physics inzitten?
De etc etc etc is omdat er nog meer van dat soort dingen zijn, dus check de video`s en dan snap je waarom ik niet een lijstje van ongeveer 20 dingen hebt genoemd.
Nou ga maar weer lekker terug naar Skyrim dan om naar visjes te kijken. :>
Ik zou dan zeker een keer de nieuwe Kingdom Come: Deliverance II uitproberen, qua realisme en detail gaat deze zelfs Skyrim te boven
Die YouTubers zijn heel goed in het opblazen van de iets mindere details. Daar verdienen ze hun brood mee. Dat doen ze met alle games. Objectiviteit is juist niet wat ze nastreven.

[Reactie gewijzigd door Catrinus op 5 maart 2025 08:15]

Er zitten wel vissen in. Er zijn wel gesprekken tussen NPC's. Misschien moet je wat minder youtube reviews kijken en gewoon eens wat onbevooroordeelde gameplay video's zonder commentaar bekijken. Dan kun je je eigen conclusies trekken in plaats van onwaarheden te verkopen.
Als ik dit zo bekijk dan is Skyrim ook totaal onspeelbaar:
  • gras staat in de hens, maar ziet er daarna nog net zo uit als eerst
  • pijlen bouncen erg onrealistisch op de stenen, alsof de zwaartekracht pas later intreedt
  • ik zie nergens cavia’s
  • etc etc etc
Dank dat je dit onder de aandacht hebt gebracht. Kan ik Skyrim nog refunden?
Dank dat je dit onder de aandacht hebt gebracht. Kan ik Skyrim nog refunden?
Dat ligt er aan welke van de 15 (give or take) edities je hebt :+
Sorry je eerste probleem is dat er geen vissen zijn?

En dat een pijl in een steen blijft steken?

Sorry hoor maar als dat de details zijndie het onspeelbasr maken dan volg ik er niks meer van.
Dat soort details maken de wereld juist levendig.

Een van de dingen bijvoorbeeld is dat in oblivion/skyrim NPC's jou aanvallen als jij ze aanvalt, je ze kan beroven etc. Daarnaast hebben ze routines en dag/nacht cyclus waardoor het allemaal levendig aanvoelt. Of dat wanneer je met je zwaard op tafel slaat de spullen er vanaf vallen en de gehele game op die plek blijft liggen.

In Avowed kun je NPC's, op enkele gescripte situaties na, niet aanvallen.
Daarnaast blijven NPC's de gehele tijd op dezelfde plek. Ze hebben geen dag/nachtroutine.
Alles voelt statisch aan.

Dit zorgt ervoor dat spellen tegenwoordig voor miin gevoel gedateerd aanvoelen tov spellen die 15 jaar geleden zijn gemaakt .Ja de graphics zijn beter, maar de rest loopt gewoon achter.

Een groot gedeelte komt ook voort uit de engine die gebruikt wordt.
Ja en dat Avowed geen AAA game is, dit is gewoon als AA game gepushed, en dan zijn dat soort details die weg worden gelaten voor mij opzich prima.

Ik zeg opzich, want de prijs is niet AA, maar gewoon AAA. Op steam staat de game gewoon voor 70 euro te koop, en dat stoort mij wel een beetje. Ik ben groot voorstander van meer AA games die een wat kortere ervaring bieden en door een kleiner team gemaakt kunnen worden, maar dan moet je niet hetzelfde gaan vragen als AAA games. Dan moet je daar als prijs net onder gaan zitten.
Verschillende resources zeggen dat het een AAA game is.
Als je kijkt naar het budget en devteam grootte.
Er hebben bijna 300 man aan gewerkt en budget is geschat op 100 tot 150 miljoen.

Als ze dit spel voor AA prijs oftewel, €30-40 zouden willen verkopen, dan zouden ze heel wat kopietjes moeten slijten om winst te maken.

Maar zelfs met €70 voor dit spel moeten ze aardig wat kopieen verkopen.
En als je ziet dat in Steam er afgelopen dagen enkele duizenden mensen dit spel gespeeld hebben.
Gisteren piek van 5000 en op dit moment ca 2200 spelers.
Dan vermoed ik dat dit spel een financieel flop gaat worden.

Maar los daarvan. Ik ben ook van mening dat spellen wat kleiner moeten worden.
Het opblazen van teams en budgetten heeft de afgelopen jaren er voor gezorgd dat veel goede studios gesloten zijn. Niet alles hoeft een open world game te zijn met 150+ uur gameplay.
Bepaald het budget en devteam grootte of het een AAA game is, of bepaalt het resultaat dat?

Het resultaat is bepaald geen AAA game. En dan heb je een probleem als je wel de prijs van een AAA vraagt. (of zelfs hoger dan de prijs van een AAA game)
Het budget en developer bepaalt of iets AAA is. Niemand heeft Tetris ooit een AAA spel genoemd ;)

The term "AAA Games" is a classification used within the video gaming industry to signify high-budget, high-profile games that are typically produced and distributed by large, well-known publishers.
Dat is een definitie die stamt uit de tijd dat high-budget high-profile games ook tot high-quality leidde.

Het boeit niemand iets hoe groot het budget of het devteam is. Het enige wat belangrijk is, is hoe goed het resultaat is. Maar dat liep ooit hand in hand.

Ik ben niet bereid meer te betalen omdat een spel een groot devteam had. Ik ben wel bereid om meer te betalen als de kwaliteit van het spel daardoor beter is of omdat er veel meer inhoud in een spel zit.
Eh, nee. Dat is nu de huidige definitie. Het heeft alles met geld (marketing en productie) te maken, en niets met het eind resultaat.

Wikipedia: AAA (video game industry)

Jij maakt er zelf wat van maar zo werken definities niet.
Zoals je in dat wikipedia artikel zelf kunt lezen is er helemaal geen officiele definitie.
Het is een buzzword dat continu van betekenis veranderd.
En zoals je ook daar kunt lezen hebben was er wel degelijk een relatie tussen AAA games en betere kwaliteit maar zijn ze dat kwijt geraakt omdat developers te voorzichtig werden:
Triple-A games also began to lose uniqueness and novelty; a common trend were a range of "grey brown" first-person shooters that drew on the popularity of the Medal of Honor and Call of Duty series but did little to advance gameplay improvements.
Ubisoft game director Alex Hutchinson described the AAA franchise model as potentially harmful, stating he thought it led to either focus group-tested products aimed at maximizing profit, and/or a push towards ever higher graphics fidelity and impact at a cost of depth or gameplay.
Geen idee waarop jij baseert dat het mijn eerste probleem is omdat dat ik het als eerste noem van een aantal missers?
Aan je reactie merk ik op dat je niet hebt verdiept in het spel qua vergelijking met een 2011 spel opgebied van details.
Als ik een spel speel dan wil ik dat details ook aanwezig zijn en niet als je met een zwaard begint te slaan aan de rand van een tafel en alles blijft gewoon staan.
De twee linkjes naar YouTube kan je zien wat er allemaal mis is met de game, met een prijs van €75,- mag je wel verwachten dat er wat betere physics inzitten.
Jij hebt letterlijk een YouTube filmpje gezien en je beweert je genoeg verdiept te hebben in een game om er een beter oordeel over te vellen dan hij EN de reviewer hierboven? En dan aankomen met ontbrekende vissen en details over pijlen als je argumenten?
Welke artikelen heb je dan gelezen buiten de YouTube filmpjes van random internet gasten die graag games afkraken voor de views en clicks?
En het leuke is dat er ook filmpjes zijn waarin gta 4 meer details had als gta 5 en die zullen ongetwijfeld ook bij gta 6 komen.. het is ook een andere game voor een ander publiek. Zo veel dingen in die skyrim filmpjes bv interesseren mij echt totaal niet. Maar dat komt ook omdat ik meer van de actie bent en minder van de kleine detail die extreem veel moeite en geld en resouceses kosten.
Naja goed ik zie in geen een van je punten ook maar iets wat mijn plezier aan zou passen

Lijkt meer op een checklist van arbitraire dingen die je belangrijk vindt, maar waarom is een raadsel.

Wat maakt het uit dat een pijl niet omlaag komt of blijft steken in een rots.

Als de rest van get spel leuk is maar dat erin zit dan is het bagger? Snap er niks van.
Avowed mist gewoon totaal de interactie met de spelwereld.

Iets wat een game als Hogwarts legacy wel voor elkaar had.
Lol je laat teveel opjutten door social medis

“Geen vissen” oh nee , onspeelbaar dus
Echt, deze drocht antwoorden...., focussen op 1 ding ipv van alles als geheel te zien, het is een opsomming van wat de wereld mist om als immersive ervaren te worden. Niet het missen van vissen, maar het missen van vissen plus alles wat er nog meer mist is voor sommigen het probleem....
Nope , je word gewoon opgejut door youtubers die dergelijke gevoelens moeten opwekken om hun content te slijten.

"Het is een OK game" (wat het gewoon is) komt niet over.
Precies. Zelfs Mass Effect van 30 jaar geleden had vissen.
Avowed is bijna een nog grotere fail dan Dragon Age The Wokeguard.
Het is jammer dat het technische niveau van games achteruit gaat tegenwoordig.
Mooie CPUs en videokaarten die we hebben maar gebruiken ho maar.
Nee ik hoef geen 4K@ 240 fps. Ik wil realistische engaging werelden.
Wat ben ik blij dat ik me om dat soort dingen absoluut niet druk kan maken 😉
Je bent nooit gaan zwemmen gok ik? In het water zitten juist vissen, toegegeven je kan er niks mee, maar ze zijn er weldegelijk.

Ook de npc gesprekken zijn er gewoon

Het probleem is meer dat je Skyrim verwacht puur op hoe het eruit ziet, maar dit is geen Skyrim en Obsidian heeft de afgelopen jaren duidelijk aangegeven dat dat ook niet het vergelijkingspunt is.
Ik doe de game waarschijnlijk niet echt recht door hierover te beginnen, maar ik ben toch nieuwsgierig: is € 75 tegenwoordig normaal voor een game? Lijkt me veel, zeker voor een game die je uiteindelijk wel een keer uitgespeeld hebt.
Mwoa. Zolang ik leef was het 120 gulden ofzo, en daarna 60 euro voor games die nieuw waren. Wat heeft de inflatie gedaan de afgelopen 20 jaar? Eigenlijk zijn games alleen maar goedkoper geworden.
Dit argument hoor ik zo'n beetje om de dag, en het slaat raakt kant noch wal. De afzetmarkt in de gamesindustrie is in die tijd véél meer gestegen dan de inflatie. De omzet is groter dan de wereldwijde film- en muziekindustrie samen.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 5 maart 2025 09:35]

Vergeet niet dat de kosten om een AAA game te ontwikkelen ook véél duurder is dan pakweg 20 jaar geleden. Waar het toen over tientallen miljoenen ging, praten we nu over honderden miljoenen.
Omzet is geen winst.

[Reactie gewijzigd door Quantomato op 5 maart 2025 09:17]

'Het raakt kant noch wal' of 'het slaat nergens op' ;)

Volgens mij hebben games nooit 120 gulden gekost. Ik heb de originele StarCraft op CD-ROM, die heb ik gekocht toen 'ie net uit was, nog met een prijssticker: fl. 45,- ! En dat was destijds, we spreken over 1998, behoorlijk aan de prijs. De uitbreiding kostte geloof ik fl. 25,- :)
Zeker wel. Weet nog dat ik ps1 games voor mijn verjaardag kreeg. Waren ze vergeten stickertjes te verwijderen. Gingen over de 100 gulden.
PC (en Gameboy?) games hadden wellicht andere prijzen dan console games.
Dat kan. Ik ben nooit een consolegamer geweest, vandaar dat ik de prijzen daarvan ook niet in de gaten hield. PC-games waren in ieder geval nooit zó duur. Inmiddels zijn de prijzen voor PC en console wel redelijk gelijkgetrokken, zeker bij grote titels die voor alle systemen uitkomen.

(cc @Ruw ER)
Ik heb even oude folders opgezocht en NES spellen waren gewoon 129 gulden, en N64 games nog duurder. PC games en specifiek Starcraft kan ik helaas niet vinden.

https://www.gamegeschiede...tertoys-folder-1991-1992/
https://folder.intertoys....eelboek-1997-1998/page/12
Dit kwam ook doordat de publishers niet zelf hun eigen cartridges mochten maken, deze moesten ze van Nintendo kopen waardoor men een premium prijs ervoor moest betalen waardoor de games weer duurder waren. En sommige games waren nog duurder (bv. Starfox) doordat in sommige cartridges extra chips zaten zodat de game gespeeld kon worden om de console.
Zeker wel. Vroeger kosten games voor de consoles zoals de SNES wel 130+ gulden. De PC had misschien niet altijd die prijzen, maar console games zeker wel.
Nintendo console games (ik neem aan dat Sega games vergelijkbaar waren), waren nieuw van 129 tot 169 gulden gemiddeld nieuw, afhankelijk van 3rd party / first party, AAA, etc.

PC games nieuw waren standaard 100 gulden. Expansion packs weet ik niet meer, ik gok zo'n 40?

Ik gok toch echt dat je die Starcraft later dan gedacht heb gekocht. 45 gulden was echt de prijs voor de budget bak.
Welke argument? Dat games eigenlijk steeds goedkoper zijn geworden? Dat is het enige wat hij zegt en daar is letterlijk geen speld tussen te krijgen. Ga zelf maar uitrekenen wat een spel van vroeger nu zou kosten met alle inflatie er bij. Je zal je rot schrikken.

Dat staat verder helemaal los van de afzet markt. Spellen zijn goedkoper geworden en hebben denennica geen prijswijziging gehad wat ongehoord is bij kapitalisme.
Dat hangt er vanaf over welke games je het hebt. De jaarlijks terugkerende franchises zijn alleen maar duurder geworden met alle DLC, microtransacties en abonnementen.

Games zoals Baldurs Gate zijn dan weer relatief goedkoop voor wat je krijgt.
Het gemiddelde spel is niet zo duur. AAA(A)-spellen zijn soms zo duur wanneer ze net uitkomen. Zeker voor single player spellen kan je rustig wachten voordat je overgaat tot aanschaf en spelen. Specifiek voor Avowed verwacht ik een zware korting in de zomer en tijdens de feestdagen vanwege de relatief lage scores die het haalt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 maart 2025 07:09]

Voor 75 euro ligt het in de lijn der verwachting om een spel te verwachten waar niets op af te dingen valt.

Ik denk dan ook dat veel menschen voor dit geld het links zullen laten liggen.

Maar ja, de truuk is de nieuwe generaties te laten geloven dat dit normaal is. Jij en ik zullen er misschien niet intrappen, maar als je niet anders gewend bent en je hebt het redelijk breed, tja.

Over 5 jaar bij de Action in de aanbiedingsbak te vinden. Hetzelfde spel, maar dan voor waar naar je geld.

Als het spel nu goed is, is het dat over 5 jaar nog. Dan speel ik het eventueel dan wel.
Over 5 jaar bij de Action in de aanbiedingsbak te vinden. Hetzelfde spel, maar dan voor waar naar je geld.
Vaak ook nog inclusief alle DLC en uitbreidingspakketten. Ik heb met alle games en consoles geduld.
Succes bij Nintendo met je geduld :z
Koop je toch geen Nintendo?
Kijk, nog iemand met deze instelling waar ze een hekel aan hebben.

Als iedereen zo dacht, daalt de prijs vanzelf.
Het zal wel aan mij liggen aangezien ik vooral indies en oude meuk speel, maar ik vind de game grafisch prima te pruimen. Het ontwerp van de gebouwen en omgevingen helpt daar wel aan mee natuurlijk.
Ligt zeker niet aan jou. O.a. Digital Foundry is juist zeer lovend over het ontwerp, de graphics en performance. Ik vind het er zelf juist ook indrukwekkend uitzien, zowel qua vormgeving als op technisch niveau. Had even het idee dat @Tweakjur en ik een andere game hebben gespeeld.

Verder is Avowed, hoewel niet perfect, voor mij echt een verademing vergeleken bij iets als the Veilguard. Eindelijk weer een RPG met een wereld die niet als een grote copy-paste aanvoelt maar (side)quests met inhoud, veel dialoog en een zeer gedetailleerde wereld waarin heel veel unieke locaties en lore schuilgaan.
Graphics niet indrukwekkend volgens Tweakers.
Op de Pc is dit een van de mooiste game die ik de laatste jaren gespeeld heb.
Ook goed geoptimaliseerd met een constante framerate.
Het ziet er misschien mooi uit maar alles is zo 'doods' als wat en voelt veel ouder dan bv skyrim.
Geen physics aanwezig in veel objecten.
npc's die gewoon stil staan.

Het voelt gewoon als een achteruitgang ipv dat we vooruit gaan.
Het probeert geen Skyrim te zijn, maar een behapbare toegankelijke RPG.
Ook compleet andere budgetten.
Dat het Technisch niet op alle fronten grootste stappen gemaakt heeft is voor mij van minder belang.
Voor mij was het ultra 4K Max settings een prachtige ervaring.

[Reactie gewijzigd door xeros1 op 5 maart 2025 10:21]

Skyrim is zowat hét posterchild van toegankelijke, behapbare RPGs. Het is niet voor niets dat het de grootste actie-RPG is sinds dat het uitkwam. Dus als Avowed dat ook wil zijn dan is de vergelijking niet zo héél verkeerd.

'Tuurlijk, qua world design heeft het wel een andere ambitie, het richt zich op een beperkt aantal kleinere zones in plaats van een grote open world, maar gezien het budget durf ik wil wel te zeggen dat er misschien wel meer mee gedaan kon worden.

Kingdom Come Deliverance 2 is dan vooral de grootste olifant in de kamer. En dan niet qua gameplay type, Avowed hoeft geen pseudo-simulator te zijn noch een grote open world te hebben, maar gewoon puur qua world design. Het heeft een budget dat 3 keer zo laag is, maar een wereld die wel 3 keer zoveel leeft. Je ziet duidelijk wel limieten. Na 120 uur ken je de tiental conversatie prompts tussen random NPCs wel, krijgt het volk in het schavot wel héél regelmatig een vis in hun broek gepropt en iedereen lijkt om dezelfde 5 redenen met elkaar op de vuist te gaan. Maar toch verkies ik het boven een statische wereld waar NPCs weinig meer zijn dan 3D .gif-jes. Shadows of Doubt is er nog zo eentje, een indie detective immersive sim met een relatief kleine wereld, maar het leeft zóveel meer dan wat je in Avowed ziet. De grootte maakt me echt niet uit, ik wil me vooral kunnen onderdompelen

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 6 maart 2025 09:37]

Ook goed geoptimaliseerd met een constante framerate.
Dat gaat me nét iets te ver. Zoals in de PC-review van Digital Foundry wordt aangegeven vertoont het spel nog steeds typische UE5-problemen. Denk hierbij aan shader compilation stuttering en traversal stutter - ondanks een shader precompilation step. Zelfs met een high-end rig wordt het niet aanbevolen om boven 60fps te spelen vanwege alle frametime stutters.
Maar voor een UE5 game was het juist wel een vrij goed spelende game. Met een shader precompilation die tenminste volledig was.

Een frame rate cap is sowieso aan te bevelen. Liever een stabiele frame rate dan eentje die op en neer gaat. Scheelt ook flink verbruik wanneer je systeem niet altijd op z’n tenen hoeft te lopen.

Daarbij, 60 is een keuze, maar 80 of 100 kan natuurlijk ook. Het is niet alsof de hele game qua timing en physics kapot gaat :)
Volgens mij begrijp je mijn reactie niet helemaal. Zoals ik net aangaf vertoont het spel juist shader compilation stuttering. De shader precompilation step is niet volledig.
Daarbij, 60 is een keuze, maar 80 of 100 kan natuurlijk ook. Het is niet alsof de hele game qua timing en physics kapot gaat :)
Zoals ik vertelde heeft het spel last van frametime stutters (zowel shader compilation als traversal stutter). Met een 9800X3D kun je dat nog behelpen en zijn de stutters vrijwel altijd onder de 16.6ms (60fps). Maar is je target 80/100/120 fps, dan is je frametime budget een stuk lager, en zul je dit soort haperingen merken - zelfs met een 9800X3D. Hopelijk is deze uitleg iets duidelijker. Dit is een CPU-limit, dus ook op 720p spelen met de laagste settings zal niet echt helpen.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 5 maart 2025 10:53]

Denk dat 't vooral komt doordat Tweakjur heeft gespeeld op een Series X in performance mode. Zoals de Digital Foundry review aangeeft zijn daar genoeg compromissen te vinden - waaronder zéér brakkige shadows op sommige momenten met nagenoeg geen denoising, zoals in dit artikel wordt aangekaart. Op PC met max settings en DLSS/DLAA is dit geen enkel probleem.

En op PC heb je natuurlijk hardware lumen en alle andere toeters en bellen. UE5 is al zwaar op de huidige consoles, laat staan @ 60fps. Ik vind het niet helemaal eerlijk hoe de graphics in dit artikel over één kam worden geschoren.
Ik kan mij goed vinden in de review behalve dat het een hit or miss is dan. Ben in de laatste regio aangekomen en vind het spel gewoon middelmatig, een 6 / 7. Het vechten is echt leuk maar valt in herhaling. Het verhaal is leuk maar wordt op een gegeven moment wat langdradig waardoor ik ga skippen in de conversaties. De wereld is soms echt heel mooi en soms inderdaad heel levenloos en plat.

Gewoon een prima game maar geen hoogvlieger of flop.
Als dit de samenvatting van een game is, zou je hem eigenlijk over moeten slaan. Ik heb bovenstaand gevoel bij DA Veilguard. Eigenlijk zonde. Er is gewoon teveel aanbod vind ik om mijn tijd te 'verdoen' met middelmatigheid haha. Als ik dan de recente review hier over Monster Hunter Wilds lees, is dat een betere kandidaat om als volgende spel op te pakken.
Als je weinig tijd hebt om te gamen zou ik dit niet aanraden als een 'must play' nee, tenzij je enorm fan bent van het genre. Het is 'gewoon leuk' naar mijn mening :)
De game ansich is best oké, niks bijzonders. Maar grafisch vind ik het echt bedroevend slecht op de consoles. Het lijkt wel of de games op de consoles grafisch steeds minder worden ipv steeds mooier. Doodzonde dat steeds naar UE5 wordt gegrepen. Volgens mij is al keer op keer bewezen dat die engine niet geschikt is voor de current-gen consoles.
Misschien omdat de game in eerste instantie is ontwikkeld voor de PC? Niet alles wordt altijd voor consoles ontwikkeld?
Heb je daar een bron van? Voor multiplats is de pc eigenlijk nooit het leading ontwikkelingsplatform, maar de consoles. De game is daarnaast uitgegeven door Xbox gaming studio's, waardoor het logischer zou zijn dat de Xbox series het lead ontwikkelingsplatform is geweest.
Één van de andere spellen van Obsidian van de laatste jaren met een origineel verhaal was the Outer Worlds.
Toevallig ben ik die momenteel opnieuw aan het spelen, en daar zie ik dezelfde negatieve dingen terugkomen: Companions die niet vreselijk boeiend zijn, NPCs die er zijn om het scherm op te vullen maar niks toevoegen, en een verhaal die niet slecht maar ook niet geweldig is.

Ik denk dat Obsidian op een bepaalde manier in een patroon vastzit. Mogelijk dat ze een keer juist een nieuwe impuls of samenwerking nodig hebben, om deze punten aan te pakken.
Het gerucht gaat dat deze game eerst als een multiplayer game is ontwikkeld.
DIt verklaart goed waarom de wereld zo statisch is en alles werkt zoals het werkt.

Als ze vanaf het begin dit als een singleplayer RPG hadden ontwikkeld dan was de wereld waarschijnlijk een stuk interactiever geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.