Fantasy-rpg Avowed draait op 30fps op Xbox Series X en S

Avowed, de fantasy-rpg van Obsidian, draait rond de 30fps op de Xbox Series X- en S-consoles, laat art director Matt Hanson weten. Hij stelt dat 60 beelden per seconde niet per se noodzakelijk zijn voor een firstpersonsingleplayergame.

Hanson laat in de Iron Lords Podcast weten dat Obsidian voor de consoleversie van Avowed een target van 'minimaal' 30 frames per seconde heeft. Volgens de art director was het daardoor onder meer mogelijk om mooiere effecten en belichting te creëren. Ook stelt hij dat 60fps voor een firstpersonsingleplayergame 'niet per se noodzakelijk zijn'. Er zijn dus geen verschillende modi aanwezig waarmee gamers zelf kunnen kiezen tussen een hogere resolutie of een hogere framerate.

Hanson stelt dat de keuze om te focussen op 30fps 'relatief vroeg' in de ontwikkeling is gemaakt en dat het spel 'behoorlijk soepel draait voor hoe visueel rijk het is'. Eerder gaf Bethesda een soortgelijke reden voor de 30fps-target van Starfield. Later werd er voor die game toch een 60fps-modus toegevoegd voor de Xbox Series X.

Avowed is een fantasy-rpg die ontwikkeld wordt door ontwikkelaar Obsidian. De game speelt zich af in Eora, net als de games uit de Pillars of Eternity-serie van dezelfde maker. Avowed bevat een open wereld die naar verluidt veel groter is dan Skyrim en een aantal grote steden bevat. De game verschijnt op 18 februari 2025 voor de Xbox-consoles en pc.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

24-08-2024 • 13:04

102

Reacties (102)

102
100
36
0
0
37
Wijzig sortering
Naar mijn mening kunnen ze beter downgraden en 60 fps de nieuwe standaard maken. Die combinatie laat het er mooier uitzien dan >graphics en <fps
Dat kan - maar wel met games die zich vanaf het begin op 60FPS richten. Downgrades zien er over het algemeen echt niet uit, en levert alsnog geen stabiele 60FPS op.

Ze begonnen met deze game in 2018, toen was 30FPS op consoles nog de standaard. Eén van de bijwerkingen van de lange ontwikkeltijden tegenwoordig.
Het is gewoon een zwaar gebrek aan optimalisaties de laatste tijd. Als ik zie hoe een Spider-Man 2, Forbidden West, Alan Wake 2, Forza Horizon 5, etc. zonder moeite een rock solid 60 fps weten neer te zetten met prachtige graphics is het gewoon onvoldoende optimaliseren.

Kijk naar Starfield. Zelfs die hebben ze stabiel op 40/120 gekregen zonder visueel noemenswaardig in te boeten. Zelfs 60 fps doet het behoorlijk, afgezien van grote steden. Jedi Survivor is nog zo'n voorbeeld. In het begin dramatisch en na een paar maanden EINDELIJK gewoon stabiel 60fps.

Als men eens meer de tijd neemt om bij de release te optimaliseren ipv de maanden erna. Maar de huidige trend is nauwelijks optimalisatie en ook nog eens zwaar leunen op technieken zoals FSR, DLSS, etc. om het toch nog enigzins speelbaar te maken.
Als ik zie hoe een Spider-Man 2, Forbidden West, Alan Wake 2, Forza Horizon 5, etc. zonder moeite een rock solid 60 fps weten neer te zetten met prachtige graphics is het gewoon onvoldoende optimaliseren.
Alan Wake 2 hoort niet in dit rijtje thuis. Verschrikkelijk slecht geoptimaliseerde game. De 60fps mode was onspeelbaar op PS5. Draait intern op 872p met FSR2 upscaling en het resultaat ziet er niet uit. Super blurry en continue shimmering als gevolg van de FSR2 upscaling. Ook de 30 FSP mode zag er niet geweldig uit, 1272p met FSR2 upscaling. Een stuk minder shimmering maar nog steeds erg onscherp en natuurlijk 30fps.

Schandalig dat ze een game zo voor volle prijs durven te verkopen.
Oh ik dacht dat Alan Wake 2 behoorlijke goede optimalisatie had. Maar afgaande op jouw verhaal is het dus zeer matig en is het weer (het ondermaatse) FSR " to save the day" met alle bijkomende tekortkomingen.
Ben ik het niet mee eens. Alan wake 2 is grafisch 1 van de mooiste games van de afgelopen jaar.

Raytracing heeft hier echt een meerwaarde. En zonder raytracing is de game prima te spelen op een 3060 1080p.

Starfield is een voorbeeld van een slecht geoptimaliseerd spel met zijn skyrim engine uit 1900
Alan wake 2 is grafisch 1 van de mooiste games van de afgelopen jaar.
Niet op een PS5. Grafisch is dit spel echt een teleurstelling vnl. door de lage resolutie en de lelijke upscaling artefacts.
En zonder raytracing is de game prima te spelen op een 3060 1080p.
1080p, welk jaar is dit?
Het jaar waar 1080p nog steeds de meest gebruikte resultie is op steam, namelijk 57.28% van de gebruikers.
Tja, Steam. PC gaming loopt met dat soort dingen altijd achter. Dingen als 4k schermen met HDR zijn op console al lang de standaard.
Consoles lopen achter qua hardware. Ze moeten overal upscaling voor gebruiken, met als resultaat dat het grafisch allemaal niet te best is door alle artefacts en het softe beeld en dan NOG draaien de games maar op 30FPS - wanneer ze dat halen - of een zogenaamde 60FPS prestatiemodus die vaak dipt onder de 60FPS.

Don’t get me wrong, ik heb een zolder vol met consoles en op de laatste na, heb ik ze ook allemaal van Sony. Maar… Ik speel nog altijd graag op 1080p native op mijn gaming PC, omdat dat er beter uitziet dan naar upscaling naar 4k met FSR1, 2 of 3 zoals op console. Daarnaast kan ik op mijn PC op een hoge, stabiele 60FPS of hoger gamen.

Ik had liever gezien dat ze de game geoptimaliseerd hadden voor een stabiele 60FPS.
Dat ligt vooral aan de developers en de keuzes die ze maken gecombineerd met slechte optimalisatie. Kijk naar Horizon Forbidden West voor een voorbeeld hoe het hoort. Ziet er echt schitterend uit in performance mode op mijn 77” OLED en draait op 60-90 fps (VRR). Echt een verschil van dag en nacht met AW2.
PC gaming loopt achter... Tuurlijk 8)7
Beeldscherm technologie voor PC gaming loopt achter t.o.v. console. Probeer nog maar eens een TV te kopen zonder 4k en HDR, terwijl dat nog heel gebruikelijke is op PC.
Wat niets met PC gaming of console gaming te maken heeft. Dat TV's vrijwel alleen nog maar in 4K te krijgen zijn, heeft te maken met het feit dat je gewoon 4K media kunt afspelen zonder problemen. 4K gaming is echter iets heel anders, precies waarom consoles upscaling technieken gebruiken. Er zijn zeer weinig games die native 4K op een console draaien.

TV's hebben ook pas sinds een korte tijd verversingsnelheden van boven de 60Hz en zaken als Gsync / Freesync, beide zaken die ze alleen maar hebben dankzij het feit dat PC monitoren qua gaming techieken nog steeds ver voorlopen.

Je hebt volgens mij echt geen idee waar je het over hebt, want tot nu toe komt er alleen maar onzin uit.
Je weet dat je een pc gewoon kan verbinden met een 4k tv he? En dat goedkope 4k monitoren net zo goedkoop zijn als goedkope 4k tvs?

En wees eens eerlijk, niemand koopt een 4k tv voor onder de 500 euro en is er echt blij mee. Maar ga maar eens naar 4k monitor enkijken onder de 500 en je zit als meteen bij luxe producten te kijken.
Met schermen? Zeker wel.
We hebben pas sinds kort oled schermen, waar die al 10 jaar te krijgen waren in tv vorm en daar komt nog bij dat een oled tv er toch nog vaak beter uitziet dan de monitor versie. Pak daarbij ook nog dat je voor rond de 1k een 55" 4k oled kan krijgen tegenover 900 euro voor een 27" 1440p en dan is het nogsteeds een beetje krom(ja afname markt is kleiner, I know)
Response time, hdr, overal beeldkwaliteit liepen tv's sinds de oled flink voor.
Je kijkt dus puur en alleen naar oled, die ene beeld techniek. Alle andere functies waar monitoren op voor lopen negeer je dus om je punt te maken. Tvs hebben overigens qua response time big nooit voorgelopen
Pc gaming loopt achter....heb al een hoop onzin gelezen op internet maar deze kan zo in de top 3. Ik ga stuk. :D
Wat onderdelen technologie uiteraard niet. Daar zal pc gaming logischerwijs altijd voorlopen op consoles. Er zijn echter wel zaken waarin consoles soms eerder waren. Denk aan het mainstream maken van dvd en blu ray, zaken als achievements etc. Ik weet niet of pc ook een quick resume functie heeft in Windows tegenwoordig, anders is dat ook iets dat Xbox dan als eerste doet. Correct me if I'm wrong.

Puur naar hardware kijkend is het onmogelijk voor consoles om voor te lopen op pc's daar de hardware geen losse upgrades ondersteund (op opslag na). Maar, daar tegenover staat wel dat het grootste deel van pc gamers blijft steken op videokaarten op of onder de RTX 3060 serie. Dat is vergeleken met de huidige consoles geen of amper een verbetering. Ook speelt optimalisatie dan een rol waarbij console games in het algemeen beter geoptimaliseerd worden. Dat is iets dat de afgelopen jaren echter niet altijd het geval was helaas.. vooral bij Xbox games. Hardware optimalisatie is normaliter ook beter op consoles waardoor ze minder stroom verbruiken.

Beiden platformen hebben hun voor en nadelen. Ik denk dat het grootste voordeel voor pc gamers nog altijd de enorme hoeveelheid games blijft. Daar komen consoles niet eens bij in de buurt.
Dat komt omdat de PC's op Steam te vergelijken zijn met meerdere console generaties. Denk PS5, PS4 en PS3. En waarschijnlijk PS6.
Deze game draait op 4K op ongeveer 4 jaar oude hardware. De engine is Unreal Engine 5. Ik denk dat de optimalisatie het probleem niet is, die engine heeft men daar vast in de vingers. Ik weet niet hoe jij het ziet, maar ik denk dat 30fps vrij reeel is op vrij oude consoles. Wil je naar 4K@60 fps gaan, moet je denken aan een laatste generatie videokaart van ca €600, die bestond in de tijd dat de X Box X/S ontwikkelt werden niet. 60fps kunnen die machines niet aan.

TVs bij veel mensen thuis zijn al heel lang 4K TV's, maar de vraag is of die resolutie niet teveel van het goede is gezien het bronmateriaal en de kracht van console; nog steeds.

[Reactie gewijzigd door ABD op 24 augustus 2024 20:11]

Maar de consoles gebruiken precies daarom ook al jaren upscaling, dus de resolutie van de TV doet er niet zo heel veel toe.
Ah dat wist ik niet, een beslissing die ze dus vanaf het begin moeten maken.
Nou zo geweldig ziet het er nu ook al niet uit...

Het lijkt op een typisch gevalletje Obsidian B-class game tot nu toe. Daar is Obsidian nogal goed in... Het is vaak niet slecht te noemen, maar zelden memorabel.
Ja ik dacht bij the outer worlds ook een beetje aan een doktersroman. Leest lekker, veel intriges en af en toe redelijk verrassend. Maar niks memorabels.. als dat er nou bij zou komen zou het een wereld studio kunnen worden. Maar misschien vinden ze het zelf wel goed zo.

Hun humor is wel echt geniaal moet ik toegeven. En grounded ook maar die heeft al een lekkere silly stijl.
Niks downgraden. Ik zie het verschil toch niet tussen 30 fps en 60 fps dus het is prima voor mij. Geef dan gewoon de optie zoals in meer games om te kiezen.
Mooi dat je dat hebt. Ik zie "helaas" het verschil wel.

Van 60 naar 120 zie IK dan weer niet.
Ben nu alweer een poos overgestapt van de Xbox series X naar een nieuwe (vorig jaar gekocht, bedankt Tweakers!) PC, en dat is toch wel erg prettig.
Moet ik wel met een controller spelen want heb de PC beneden staan :')
Van 60 naar vsynced 144 is net zo'n verschil als 30 > 60. Het is zoveel vloeiender en tevens erg rustig voor de ogen. Ben benieuwd wanneer we het punt van steady 144 fps op 4K gaan halen 8-)
En heel erg soap opera. Sommige games spelen heel prima op een framerate rond de 50. Zeker als je motion blur uitzet en een monitor hebt met strobe / BFI. Dan heb je een vrij authentieke CRT/TV ervaring en dat kijkt erg lekker weg.

'Noodgedwongen' speel ik nu Black Myth Wukong op ongeveer 50 FPS en dat gaat erg goed. Third person en cinematisch ingestelde games werken in de regel erg goed met lagere FPS. Ik denk dat Avowed ook prima speelt op lagere FPS. 30 is aan de andere kant wel erg weinig, en als je hoger gewend bent of af en toe ervaart, voelt dat voor mij best wel vervelend en 'moeilijk speelbaar'. Alles reageert echt merkbaar trager en je moet ervoor compenseren.

Isometrische games (alles met een map waar je overheen scrollt) en first person? Doe mij idd ook maar 144, dat komt in dat geval de presentatie ook alleen maar ten goede en er is geen echt soap opera effect omdat de viewport zo anders is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 augustus 2024 19:13]

Dat punt waren we jaren geleden al. En toen ging men weer games maken met een 30fps target.

Het ligt niet aan de hardware, het is een designkeuze.

Voor deze game is het vooral jammer dat er geen 40fps mode is. 30 is wel erg archaïsch.
Ik zie dat je veel gedownvote wordt. Omdat je liever niet gedowngrade spellen hebt en aangeeft een keuze zelf te kiezen tussen beide modie te preffereren? Je zou denken dat iedereen blij is met een vrije keuze :+ .

Eerlijk? Ik speel ook helemaal prima op 30fps. Ik heb dus ook liever mooiere graphics op 30fps dan minder mooi op 60fps. Dat verschil in graphics zie ik namelijk wel duidelijk.

En nee, ik hóéf niet per se super graphics. Ik speel ook veel oude spellen die er echt niet uit zien bij moderne standaarden. Maar zo mooi mogelijk is wel leuk en ik haal graag het maximale uit een game en de hardware waar het op draait. Als ik mag kiezen gaan graphics over fps. Met een minimuum dat het geen slideshow moet worden.

Zulke mensen bestaan, net zoals dat er mensen zijn die wel graag een hoge fps willen. Beide is valide. Dat moet toch gezegd kunnen worden zonder downvotes?
Dat zie je wel, je hebt er geen last van. Als je het verschil echt niet ziet is een enkeltje Specsavers je enige optie vrees ik. Want dan zie je echt heel slecht.
Naar mijn mening kunnen ze beter downgraden
Avowed downgraden.. weet niet hoe dat eruit gaat zien, want echt mooi is die game al niet..
Blijkbaar zijn de art director en het marketing team het niet eens met elkaar. De game op 30fps uitbrengen maar de trailer (met gameplay) uitbrengen met 60fps.
De game komt zoals het artikel stelt ook naar de PC, daar is die hogere FPS dus (blijkbaar) wel aanwezig. Dat verklaart mogelijk de 60 fps van de trailer?
Lijkt me wel. Alle games die capped 30 zijn op consoles, zijn op PC meestal uncapped.
Helaas niet, zojuist de tergende 30fps cutscenes van FFXVI gezien, om tijdens de gameplay weer over te schakelen naar 120/60 fps. Wat the hell, Square?
Hmm ja ik hield geen rekening met cutscenes die vaker capped zijn. Reguliere gameplay staat meestal niet vast.
En weer een Xbox exclusive die blijft steken op 30fps....

Doe dan op z'n minst een 40/120 mode zodat mensen met nieuwere TV's "best of both worlds" hebben.
'minimaal' 30 frames per seconde
Impliceert dat er inderdaad een VRR mode is
Hoeft niet, uncapped is bij de Xbox per definitie VRR. Xbox heeft namelijk LFC op system level :). Dus kan ook zo’n “altijd uncapped” mode zijn, al lijkt me dat niet echt verstandig.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 24 augustus 2024 13:37]

Dan zouden ze het wel expliciet melden om mensen gerust te stellen. Het ergste wat ze kunnen doen, zoals bij Dragon's Dogma 2, een uncapped 30 fps. Dat is helemaal een drama.
Minimaal 30 FPS impliceert ook dat je best nog wel eens daaronder terecht kan komen. We hebben dit vaker gezien. 25 FPS in de drukke scenes, reken er maar op. Als er staat 'minimaal' en niet 'locked 30 FPS' dan weet je hoe laat het is. De framerate is variabel dus het zal alle kanten op gaan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 augustus 2024 19:15]

Daar heb je geen VRR voor nodig. Je kan standaard 40-in-120 draaien, en als je meer dan een paar frames onder de 40 gaat drop je naar 30-in-120.
First person is één van de zaken waar hoge frame rate net wel belangrijk is. Oké, het is geen snelle shooter, maar toch... Al maar een geluk dat ik het op PC ga spelen.
Nou inderdaad. In third person vind ik 30fps nog wel te behappen, maar ook daar liever meer.
30fps in first person is voor mij letterlijk misselijkmakend. Misschien word ik oud :S. Vroeger kon ik het beter hebben.
Moet wel zeggen dat ik 30fps minder storend vind op een klein schermpje zoals op mijn steam deck. Maar op mijn monitor of tv kan ik het niet hebben.
Heeft ook met gewenning te maken denk ik. Vroeger was 60fps uitzonderlijk. Op de X360 en PS3 werden nog geregeld games uitgebracht die de 30fps vaker niet dan wel haalden. Op de PS4 en XBONE trouwens ook. De huidige generatie draait meestal wel op 60fps en op PC is een veel hogere refreshrate al jaren gangbaar.

Verder vind ik 30fps ook nog wel acceptabel in 3rd person games. Neem Tears of the Kingdom, die zakt er zelfs nog weleens onder. Voor een fps is het naar mijn mening ook niet acceptabel. Ik heb het jaren terug geprobeerd op de Series S met Cyberpunk, maar toen besloten te wachten en het uiteindelijk op een high end PC gespeeld. Ik vond het op 30fps niet goed speelbaar.
Vroeger was 60fps uitzonderlijk.
Voor PS360 was geen 60fps de uitzondering, niet de regel.
Cyberpunk speel ik op de steamdeck met gelockte 30fps omdat ik langer dan een uurtje batterij eruit wil halen. Maar op een groot scherm is dit inderdaad niet (meer) te doen.
Juist bij een first-person game lijkt 30fps mij toch geen fantastiche ervaring. Nu geef ik toe dat ik geen console gamer ben, dus misschien ben ik er gewoon niet aan gewend.
Ik ben altijd een console gamer geweest(nes snes, alle playstations), toen ik uiteindelijk geld had heb ik mijn eerste pc gebouwd en toen ik 60+fps ervaarde kon ik gewoon geen 30fps games meer aan.

Sindsdien weiger ik 30fps games te spelen op mijn ps5, wilde dragons dogma 2 als een couch game hebben maar de 30fps houd me helaas tegen.
Sindsdien weiger ik 30fps games te spelen op mijn ps5, wilde dragons dogma 2 als een couch game hebben maar de 30fps houd me helaas tegen.
Als je een TV hebt met VRR is Dragon's Dogma 2 goed te doen. Het is alleen 30FPS in de stad eigenlijk. Meestal zit je er ver boven.
Anoniem: 306567 @Wolfos24 augustus 2024 13:32
Goed te doen is voor mij nog niet acceptabel eerlijk gezegd. Dat je dan alsnog 30fps krijgt in de stad is een reden voor mij om de game op pc te spelen.
Als je een goed deel van de tijd in stad zit dan begrijp ik het wel anders niet echt een ander reden te bedenken..
Hmmm.. ik kan zowel mooie graphics, een hoge FPS als originele gameplay waarderen. En heel eerlijk? Op mijn licht verouderde PC draaien sommige spellen (Cyberpunk, met name) amper op 30+ FPS. Gaat het soepel? Meh. Merk ik slowdowns? Yep. Maar tegelijkertijd vind ik de gameplay ook weer leuk, dus dat effent zich voor mij weer uit. Vooral bij dit soort spellen is het voor mij van belang dat de setting goed is, een goed plot, een grootse wereld, logische gameplay, goede character design én geloofwaardige voice acting. Als dat allemaal goed voor elkaar is, dan is het mij om het even of het 1080P op 30FPS is. Het is een RPG, geen zware online multiplayer.
Wat is goed ? 30fps dat kan echt niet meer dat hoort 60fps te zijn, maar daar heb je weer een upscale voor nodig wat het gewoonweg wazig maakt. Laat staan als je een nieuwe tv hebt met een 120hz scherm dan heb je ontiegelijk last van latency, dus geld verspilling. (Of je moet een main game hebben die 120fps uitspuugt, zoals Warzone.)

Dusja, waar zijn ze mee bezig....

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 augustus 2024 13:56]

Nou voor mij was Cyberpunk met FSR op een GTX 1080 een gevalletje 'speelbaar, maar behelpen' en ondanks de 40 min. FPS (geen 30 dus) en veel variatie in FPS daarboven speelde dat echt minder lekker dan met een betere GPU. Je bent aan het compenseren, en dat lukt uiteraard wel, maar je speelt gewoon echt minder goed, dus je zult de zaken ook echt wat anders aanpakken in de game zelf. Met hoge FPS is het veel aanlokkelijker om parkour-style door die game heen te rennen, op 30-40 FPS is dat echt een stuk lastiger. Timing, maar ook snel reageren en 'even snel omdraaien' duurt gewoon merkbaar langer. Je (of: ik) voel echt het verschil in latency.
Oef, dat is matig. Gelukkig ga ik deze game op PC proberen.
Wat een rare keuzes de laatste tijd zeg, het lijkt wel of de gamewereld vol loopt met idioten..
30fps voldoende voor een firstperson..
Een 120fps fix voor wuthering waves maar alleen voor ryzen 7 en 9, dus een 1700x wel maar een 5600x3d niet..
Een 45fps cap in balanced mode Wukong ps5.. Doe dan 40..

Allemaal dit soort rare keuzes..
Anoniem: 302359 24 augustus 2024 16:40
De story trailer onder aan dit artikel kon mij niet bekoren echter de gameplay trailer maakt mij wel nieuwsgierig.
Vreemd dat als het niet per se nodig is, de trailer op YouTube onderaan het artikel, wel in 60fps is. Ik snap dat dit een pre-rendered video kan zijn, maar dan nog vind ik het wel afgeven op wat je zelf blijkbaar wilt uitstralen. Had dan de trailer ook in 30fps uitgebracht, dan was het in elk geval consistent geweest.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 augustus 2024 00:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.