Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Killzone 2

Conclusie

Killzone 2 is een topper. Guerrilla beloofde veel voor de eerste Killzone en maakt dat met het verschijnen van Killzone 2 eindelijk waar. Dit is de meest spectaculaire game die we tot nog toe op de PlayStation 3 hebben gezien. Het spel geeft een geloofwaardig beeld van de invasie van een planeet die fel wordt verdedigd door de bewoners. De Helghast zijn voorzien van puike kunstmatige intelligentie, wat zelfs op het laagste niveau voor uitdaging zorgt. De singleplayer is gevarieerd en biedt van begin tot eind veel actie. De multiplayer is goed uitgewerkt en zal op flink wat populariteit kunnen rekenen. Een coöperatieve spelmodus ontbreekt en dat is jammer, temeer omdat de gameplay nu al lijkt op een spel dat je in co-op zou willen spelen, omdat er constant een AI-soldaat met je mee loopt. Ook moet je niet al teveel van het verhaal verwachten; Killzone 2 draait om actie, actie en nog eens actie en op dat punt doet het spel het fantastisch.

Pluspunten

+ Doorlopend veel actie
+ Goede AI
+ Grafisch zeer sterk
+ Meeslepend
+ Multiplayer goed uitgewerkt

Minpunten

- Verhaal speelt bescheiden rol
- Waarom geen coöperatieve spelmodus?

Cijfer: 9,0

Titel Killzone 2
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Guerrilla Games
Uitgever Sony Computer Entertainment
Releasedatum 27 februari 2009
Video (Killzone2_Helghan.flv)
Killzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 reviewKillzone 2 review

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (83)

Wijzig sortering
Mag ik nog wel wat opmerken?

Een minpunt is dat er geen Coop is in singleplayer, ze hebben dit gedaan vanwege dat het te zwaar zou worden, maar op dit moment onderzoekt Guerilla of het toch mogelijk is, en dat het later misschien als DLC kan worden aangeboden
kijk maar naar de adverts van Sony.... We'd like to congratulate de people at Geurilla with their supergame... zoiets...

Staat ook een huge felicitatie in de PowerUnlimited van deze maand meen ik


...

lelystad?? ROFL!!!! ik kan me dr helemaal in vinden. Echter zijn ze wel druk bezig met het stadscentrum te verbouwen he.... misschien het ouwe gedeelte bij het Lelycentre.... dat wel ja...haha

Vette game overigens!

---

Collector Edition:

http://www.shopto.net/pag...oduct=6PS3KI00FNP81714269

[Reactie gewijzigd door ASVD8 op 24 februari 2009 09:16]

Sony is eigenaar van Guerilla.
heb de demo getest op me ps3 maar blijf erbij, dit is geen spel voor de ps3 met die houterige controller besturing, dit is een game die je met muis en toetsenbord moet spelen!
Helaas nergens meer verkrijgbaar; binnen nu en een maand komt V2 van de frag-fx controler
Dat is het zeker, had snel ff demo bij vriend gedownload en het rondkijken is echt heel kut, het begint sloom en gaat sneller, wat je van geeneen shooter gewend bent.
Wat handig dat je de mogelijk hebt om die snelheid aan te passen, zeg..
Kijk eens wat verder dan je neus lang is.
Is het niet mogelijk om je BT keyboard en muis te gebruiken?
Als je de snelheden van de X en Y-as aanpast krijg je nog steeds dit effect.
Maar je draait wel sneller rond. Het effect dat je wat sneller gaat draaien als je langer doordraait, zie ik niet als iets irritants.
Wat mij betreft werken de controls prima? In ieder geval niet wezenlijk anders dan sommige andere PS3 shooters. Heb je de "alternative schemes" geprobeerd?
Is een kwestie van wennen. Zelf speel ik ook PC shooters en ben er zeer behendig in en ik had in het begin ook mijn twijfels bij de controllers van consoles, maar eenmaal aan gewend werkt het allemaal best lekker, maar sommige mensen hebben er de skills of nemen er geen moeite voor om ze onder de knie te krijgen en roepen al bij voorbaat dat het brak is omdat ze muis en toetsenbord zo gewend zijn. Geef het wat tijd en speel lkkr op easy om te wennen ofzo.
Heb de Demo ook gespeeld en vond controls ook houterig.

Heb nu de release en dit is stukken beter ;)
De game krijgt overal hoge cijfers (behalve Edge Magazine, die hem afscheept met een 7), dus het zal zeker wel een goede game zijn (al vind ik Metal Gear Solid nog wel even een treedje hoger staan, een 8 / 8,5 voor killzone 2 was misschien beter geweest). Wel vind ik de prijs van de game aan de hoge kant: maar liefst 65,- euro! Zei Valve niet al eens dat de prijs van games te hoog zijn?
Ik heb em geimporteerd voor € 46,98 + 2 euro verzendkosten. Moet je wel een weekje langer wachten.

[Reactie gewijzigd door Pereboom op 24 februari 2009 02:35]

Waarom zou een 8/8.5 beter zijn geweest? Leg het eens uit?
Je kan met ze tweeën samen tegen Bots spelen, goed genoeg. COD4 had toch ook geen Co-op? en toch was het z'n fantastische game? Alhoewel het geen kwaad kon vind ik het geen minpunt.

Ik heb mezelf toch maar ingehouden en online besteld ( steelbox editie voor maar €45,- :D )... tot die tijd moet ik mezelf maar zoet houden met Street Fighter IV.
Nee dat is niet goed genoeg!, Ook faalt COD4 daar behoorlijk in...

Ik ben het eens met Dannyvl, vroeger zaten de games qua samenspelen vele malen beter in elkaar.

Je kwam bij elkaar thuis, je zag je vrienden zelfs!
Paar zakken chips op tafel, drankjes erbij en vervolgens met 4 mensen op splitscreenmode de gehele nacht tegen elkaar gamen. Dat mis ik tegenwoordig met de nieuwe games behoorlijk. Alles is gefocused op afstand en het idee om lekker thuis te zitten met je vrienden is volledig in de ban gedaan.

Ik betrap me er nu op dat we vaker gaan pokeren of een bordspel spelen, omdat het simpel weg niet meer mogelijk is met de meeste videogames lekker met z`n vieren op elkaar in te spelen. Dus nee het is niet goed genoeg!

Ik wil lekker als vanouds samen met vrienden splitscreen spelen, het leven wil ook wel wat anders dan alleen opgesloten zitten in een kippenhok met een headset en mic en als een dolle dwaas de hele nacht tegen je virtuele vrienden aan zitten schreeuwen.
Een linkje naar die steelbox editie word door de tweakers hier vast gewaardeerd. Door mij in ieder geval.
Goede duidelijke review, dit is een topper voor de ps3 en er word veel meer gebruik gemaakt( eindelijk) van de kracht die de ps3 in huis heeft, er zijn nog te weinig games die dat hebben laten zien maar dit is er zeker 1 die het laat zien, en ik heb veel respect voor onze Amsterdamse vrienden die het gepresteerd hebben dit in elkaar te zetten wetende dat ze moeten opboksen tegen de echte grote namen in de scene.
Ik denk zeker op het gebied van geld(R&D) om een game te maken zullen ze niet gelijkwaardig zijn bij lange na niet aan de grote spelers die er rondlopen en des te knapper vind ik deze prestatie.

Ik zie de toekomstige games van Guerrilla al tegemoet want men begint er nu achter te komen hoe men de kracht van de ps3 moet benutten en ons land is hierdoor weer een stap verder gekomen kwa bekendheid in de game scene, hopelijk zal dit ook de grotere investeerders gaan aantrekken, maar goed dat is altijd nog te bezien ze zullen iig met dit spel de kosten er uit kunnen halen en misschien nog meer dan dat om hun R&D uit te gaan breiden en met nog betere games te gaan komen.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 24 februari 2009 03:46]

Vergeet niet dat Guerilla veel steun heeft gehad van Sony op het gebied van R&D ;)
Dat weet je? of dat denk je?
Dat is zo, ze zijn immers van Sony. qua R&D streven ze de grote ontwikkelaars voorbij. Killzone 2 heeft meer dan 20 miljoen gekost. En als je de credits van het spel ziet. Zie je ook dat andere grote ontwikkelaars die onder Sony vallen hebben geholpen aan Killzone 2. Waaronder NaughtyDog, Insomaniac en het ICE Team. Dat is het mooie aan Sony World Wide Studio's. Ze werken allemaal samen en delen hun technologie samen!
meer dan €20 miljoen? Dream on, het is het grootste media project in Nederland met een een prijskaartje van rond de €60 miljoen euro!!!
60 miljoen is toch "meer dan 20 miljoen"?? (flauw, ik weet het)

Maar misschien dat het Guerilla € 20 Mln heeft gekost en dat die andere 40 van Sony, Naughtydog, Insomaniac en ICE zijn gekomen?
Heb je hier ook bronnen van? zou ik graag willen lezen en zien namelijk dat ze zo veel meer geld kwa R&D hebben dan de andere grote spelers :)

Edit:

Ralf moet beter leren lezen, bedankt voor de link hier onder ik wist dit niet, ging er van uit dat GUERRILLA met minder personeel en minder geld deze game moest maken

[Reactie gewijzigd door pino85 op 24 februari 2009 12:36]

Lol dan waren het tovenaars. Waarom denk je dat Killzone exclusief PS3 is? Anders hadden ze nooit zo'n prachtige game kunnen neerzetten. Sony heeft er dan ook alles aan gedaan omdat Guerrilla het beste qua graphics uit de PS3 kon halen en het is er echt wel aan te zien.
Aangezien Sony tegenwoordig de eigenaar is van Guerrilla, mag je daar wel op rekenen. Sony zal miljoenen in deze game hebben gepompt.
maar waarom zou die coop te zwaar worden dan? ik bedoel, je kan het toch ook gewoon via internet doen zodat alsnog iedere speler zijn eigen ps3 en beeldscherm heeft? dan wordt het niks zwaarder volgens mij als normaal multiplayer of singleplayer.
In coop heb je splitscreen, dus twee beeldschermen met elk een eigen camerapunt waarvoor alle grafische pracht moet worden berekend. Via internet heb je een persoon per ps3, dus daar gaat dat niet op.
ja, maar wat ik bedoel is dat je de singleplayer campain doorloopt, met zijn 2en, via het internet.

dat is eigenlijk hetzelfde, alleen zit je niet naast elkaar op de bank, maar ieder op je eigen bank en praat je via microfoontjes oid met elkaar, heb je ieder een eigen ps3 en een eigen beeldscherm.

een paar vrienden van mij hebben dat met de singleplayer van Gears of war gedaan. werkt prima. en ik heb het nog nooit gedaan maar ook Call of duty 5: waw op de pc heeft ook coop en lijkt me sterk dat je op de pc op 1 beeldscherm gaat spelen(vroeger mischien, maar met die games van tegenwoordig echt niet meer)
Ik speel het liever op 1TV inplaats van over internet. Praten via headset is leuk, maar zit liever naast die persoon waar ik tegen speel. Vroeger was dat allemaal veel beter geregeld dan nu in games. Ik bedoel zelfs racegames hebben tegenwoordig al bijna geen splitscreen meer (Grid, Dirt en motorstorm 1). Alleen Resistance 1 is wel leuk om Co-up te spelen op 1 TV. Kunnen ontwikkelaars daar niet wat meer tijd ook aan besteden om het oude gevoel van de N64 dagen met Goldeneye weer een beetje te krijgen. Misschien zeur ik teveel wat dat betreft, maar ik vindt praten via een headset nou niet echt persoonlijk.
is er eigenlijk uberhaupt een offline multiplayer in dit spel? Overigens voor mensen die terugverlangen naar de N64 dagen met goldeneye, resistance 1 kan je met zijn 4-en spelen en er zitten ook een hoop kleine levels in en er is veel aan te passen. Overigens is het zoiezo jammer dat er weinig aandacht wordt besteed aan offline multiplayer tegenwoordig:(. Wat dat betreft logisch dat de wii zo'n succes is als dat de enige console wordt waar je nog wel met zijn vieren op kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 26 februari 2009 01:24]

Killzone is altijd al vet geweest! Ik wacht nog even met het kopen totdat de blikkendoos versie uit komt :9

Heb de demo gespeeld en was erg onder de indruk. Kan me trouwens goed vinden in deze review!
Blikkendoos is juist alleen bij de eerste lichting, dus waarom wachten? Dan moet je hem juist bij de release halen.
Nog 2 dagen en dan is ie er eindelijk! Heb de demo nu al een paar keer gespeeld en ben heel zwaar onder de indruk.
Dat was inderdaad de eerste release datum voor Killzone 2, echter is er besloten om een wereldwijde release te houden, dus is het 27 feb geworden (ipv de 25 die jij zegt)

Trouwens houden niet alle retailer zich hier aan, in India zijn er al verschillende zaken geweest die het hebben verkocht en ook in nederland zijn sommige de mist ingegaan
Het zou me verbazen als ik hem niet de 25ste zou vinden. Er zijn altijd winkels die zich niet aan het embargo houden en dat is meestal de kleine retail in de buurt van een media markt ;)
Slaat toch nergens op, Japan krijgt hem toch pas later.
is waarschijnlijk ook de 25e, ik kreeg vanochtend een mailtje dat mijn bestelling bij de FRS was verzonden. Hopelijk is hij er dan ook vandaag nog :9
En heb hem vandaag al gevonden bij mediamarkt ! Yihaaa!
Prijs is niet echt een issue gezien de huidige pond conversie.
Ik heb hem gepreorderd bij play.com voor iets meer dan vier tientjes!
En dat is de game vast en zeker waard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True