Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned

Alleen voor Xbox 360

De eerste uitbreiding voor Grand Theft Auto IV, The Lost and Damned, is een feit, en de grote vraag is of we waar krijgen voor ons geld. Die 'we' - dat zijn wij, de spelers, de kopers van The Lost and Damned en dat is Microsoft, die uitgever Rockstar een flinke som geld betaalde om exclusief voor de Xbox 360 een uitbreiding voor GTA IV te maken. The Lost and Damned verschijnt dus niet voor de pc en de PlayStation 3. Maar Microsoft wil de dollars die het op tafel legde natuurlijk wel terugverdienen, en dat kan alleen als de uitbreiding goed genoeg is.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Rockstar heeft zich er gelukkig niet gemakkelijk vanaf gemaakt. Wie wil, kan uren zoet zijn met The Lost and Damned. Er zit genoeg verhaal in de uitbreiding. Dat verhaal draait om een geheel nieuwe hoofdpersoon, Johnny Klebitz, lid van de motorbende The Lost. Hij is niet zomaar lid, want Johnny Klebitz, die ook wel Johnny The Jew wordt genoemd, is vice-president van de gang en hij heeft de laatste tijd de touwtjes volledig in handen gehad, omdat Billy, de president van de bende, in de bak zit. Het spel begint als Billy wordt vrijgelaten. Voorwaardelijk, dat wel, en Billy moet een zijige maatschappelijk werker beloven op het rechte pad te blijven. Eenmaal terug in het clubhuis van The Lost, blijkt echter direct dat Billy niet van plan is zich iets van die belofte aan te trekken.

* Billy

Hij wil meteen duidelijk maken wie de baas is en wat de koers van The Lost moet zijn; volle kracht vooruit op een pad vol geweld. Dat geweld dient vooral tegen The Angels of Death te worden gericht, een concurrerende motorbende. Billy geeft direct het goede voorbeeld, door nog geen uur na zijn vrijlating een lid van de Angels neer te knallen. De toon is daarmee gezet. Terwijl Johnny nog zo zijn best had gedaan om The Lost naar rustiger vaarwater te sturen. Johnny wilde zich met The Lost juist toeleggen op de zakelijke kant van de onderwereld en geweld daarbij zoveel mogelijk vermijden. Billy maakt duidelijk dat hij helemaal geen zin heeft in die voorzichtige aanpak en laat niet na Johnny op zijn plek te wijzen. Billy sleept Johnny en de ander leden van The Lost vervolgens mee in een aantal bloedige confrontaties met de Angels of Death, waarna Johnny besluit om meer zijn eigen gang te gaan dan achter Billy aan te rennen. Daarmee begint een tocht langs foute politici, corrupte politie-agenten, verlopen vriendinnen en oude bekenden.

Video (GTA4LostAndDamned_Trailer.flv)

Alderney

The Lost and Damned speelt zich af op bekend terrein. Net als in GTA IV zelf, zul je rondscheuren in Liberty City, dezelfde stad als waar Niko Bellic in rond liep. The Lost heeft echter een clubhuis in Alderney, het westelijke deel van de stad, waar Niko pas laat in GTA IV toegang toe weet te krijgen. Johnny kan meteen vanaf het begin heel Liberty City doorkruisen, op zijn speciaal voor hem gebouwde motor. Over kruisen gesproken: het avontuur van Johnny loopt parallel aan dat van Niko en de twee lopen elkaar vaker tegen het lijf dan ze door hebben. Zo loopt Niko nietsvermoedend over een trottoir tijdens één van de eerste avonturen van The Lost. De twee lopen elkaar ook al snel letterlijk tegen het lijf, als ze samen een drugsdeal moeten sluiten voor Liz Torres, die ook in GTA IV opdook. Het is een erg leuke oplossing van Rockstar om The Lost and Damned tegelijk met GTA IV plaats te laten vinden, in dezelfde stad.

*Jason

Het is erg grappig om te merken hoe de verhalen verweven zijn. Zo gaat ene Jason er al aan het begin van het verhaal vandoor, omdat hij een date heeft met een Russische chick. Niet veel later hoort Johnny dat Jason om zeep is geholpen door een of andere Serviër. Deze handelde in opdracht van de vader van het meisje, die tot de Russische onderwereld behoorde en het niet trok dat zijn dochter het bed indook met een slonzige biker. Als je GTA IV ver genoeg door hebt gespeeld, heb je als Niko Bellic de moord op Jason uitgevoerd. Het legt tegelijk een bom onder de prille samenwerking tussen Johnny en Niko als drugsrunners voor Liz. Het maakt het verhaal in The Lost and Damned lekker gelaagd. Het verhaal, en ook de dialogen waarmee het wordt verteld, zijn prima uitgewerkt. De woordenstrijd tussen de opportunistische Billy en de voorzichtige en gewetensvolle Johnny is prima en de discussies die Johnny met andere figuranten heeft ook.

*Teamwerk

Maar er is meer dan een nieuw verhaal en wat nieuwe dialogen. De stad waarin het spel zich afspeelt is dan wel hetzelfde, er is gelukkig genoeg nieuws onder de virtuele zon. Zo draait het in The Lost and Damned veel meer om teamwerk dan in de voorgaande afleveringen van GTA. Johnny maakt tenslotte niet voor niets deel uit van een motorbende. De harde kern van de bende bestaat uit een man of zes, en die trekken er regelmatig gezamenlijk op uit, vooral om de strijd met de Angels of Death uit te vechten.

Clubhuis

Daarbij zie je van alle gangleden een healthbar in beeld. Als je ze in leven weet te houden, zullen ze beter worden en als er een teamlid doodgaat, zal hij worden vervangen door een nieuw lid van The Lost, die uiteraard minder ervaring heeft en dus minder goed is in het hanteren van schiettuig. Alleen al het gezamenlijk naar de plaats delict rijden is een opgave. The Lost rijden in formatie, waarbij elk lid op een vooraf afgesproken plaatst rijdt, die zijn status in de gang weergeeft. Billy rijdt uiteraard voorop en Johnny hoort in zijn wiel te rijden. Waar je hoort te rijden, wordt op het wegdek aangegeven. Treuzelen wordt niet op prijs gesteld en het komt je op afkeurende opmerkingen van je collega's te staan. Te hard rijden wordt helemaal niet gewaardeerd. Als je Billy inhaalt, krijg je een flinke uitbrander. Het lidmaatschap van de gang heeft echter ook voordelen. De bende is strak georganiseerd, met iemand die verantwoordelijk is voor de wapenvoorraad en iemand die verantwoordelijk is voor de motoren van de bende. Mocht je  worden gearresteerd en zonder wapens komen te zitten, dan bel je gewoon het juiste lid van de bende. Hij zorgt er dan voor dat er een nieuw wapen voor je klaar ligt in het clubhuis. Zo ook met motoren. Je begint op je eigen, custom made motor. In tegenstelling tot de normale auto's en motoren in het spel, de voertuigen die je normaal dus zou stelen, is je eigen bike nauwelijks kapot te krijgen.

*Ranzig

Mocht je hem toch kwijt weten te raken, door bijvoorbeeld het water in te rijden, dan bel je even met het juiste lid van de bende en binnen no-time heb je een nieuwe bike. En ook die is weer vrijwel onverwoestbaar, wat erg prettig is tijdens de vele achtervolgingsmissies. De Lost hebben allemaal een eigen, speciaal gemaakte bike, en al die motoren staan doorgaans voor het ranzige clubhuis in Alderney geparkeerd. Ze hebben met elkaar gemeen dat de wegligging een stuk beter is dan die van de vele motoren die in GTA IV waren te vinden. Dat mag ook wel. Johnny en zijn maten zijn tenslotte ervaren bikers, dan mag je ook wel verwachten dat ze prima motoren onder hun kont hebben. Naast nieuwe motoren is ook een aantal nieuwe wapens in de uitbreiding opgenomen. Er zijn twee nieuwe shotguns, eentje met de onvermijdelijke afgezaagde loop en een betere, die je niet om de haverklap hoeft te herladen. Je maakt ook al snel kennis met de nieuwe Grenade Launcher, als Billy je opdraagt om het clubhuis van de Angels of Death op te blazen met een granaat. De granaatwerper is heerlijk effectief. Beter nog dan de nieuwe Pipe Bombs, hoewel ook daarmee heerlijk veel chaos kan worden veroorzaakt. Van een heel andere orde, maar wel handig, is dat Johnny direct vanaf het begin  de beschikking heeft over verschillende safehouses. Het belangrijkste is het clubhuis van The Lost, waar het spel begint.

Multiplayer

In dat clubhuis zijn ook alle overige extra's te vinden. Zo zijn er diverse nieuwe minigames waarin je het tegen de andere Lost kunt opnemen, zoals armworstelen, biljarten en kaarten. In het clubhuis kun je ook het internet op, en daar zijn uiteraard de nodige nieuwe websites te bezoeken. Ook op tv is er genoeg nieuws te beleven en dat geldt al helemaal voor de radio. Er zijn drie compleet nieuwe radiozenders aan het arsenaal toegevoegd, met veel hardrock uit de vorige eeuw, van bands als AC/DC, Iron Maiden en Thin Lizzy. En er is nog meer. Zo zijn er ook weer een aantal challenges in de uitbreiding opgenomen, die keurig aansluiten bij de thematiek van The Lost and Damned. Er is altijd wel ergens een race gaande waar je aan mee kunt doen. Je neemt het dan op tegen de andere leden van de Lost en volgt een parcours van checkpoints, net als in de multiplayer. Daarnaast zijn er de gangwars waar er altijd wel ergens één van gaande is. Daarin neem je het op tegen de Angels of Death. Je dient ze, vergezeld door andere gangleden, eerst te achtervolgen en vervolgens uit te schakelen. Ook dit speelt bijna als computergestuurd multiplayen. Dergelijke challenges staan met een icoon op de plattegrond van de stad aangegeven.

*Multiplayer

Wie GTA IV in multiplayer heeft gespeeld, weet dat potjes doorgaans goed zijn voor een flinke en vaak lachwekkende chaos. Voor wie van schieten houdt, zijn er betere alternatieven en wie op het scherpst van de snede wil racen, kan zijn heil ook beter elders zoeken. Maar daar is GTA ook niet voor bedoeld. Het moet wel leuk blijven en vooral niet al te serieus worden, en dat is in The Lost and Damned niet anders. Wie de uitbreiding koopt, krijgt er zes nieuwe spelvormen bij en - om vast op de zaken vooruit te lopen - die zijn verrassend goed uitgewerkt. In die nieuwe spelvormen beschik  je uiteraard over de nieuwe wapens die in het singleplayerdeel zijn opgenomen. De nieuwe shotguns zijn lekker en het type dat je niet hoeft te herladen is helemaal prettig. De nieuwe Pipe Bombs zijn ook leuk speelgoed en in een spelvorm als Witness Protection zelfs heel erg nuttig. Rockstar heeft geprobeerd de nieuwe spelvormen aan te laten sluiten op de thematiek van The Lost and Damned. Verwacht dus veel motoren en gezamenlijk optreden met de andere leden van je gang.

Witness Protection

In Witness Protection strijden twee teams tegen elkaar om de veiligheid van drie gevangenen. Die worden vervoerd in een bus, die wordt bestuurd door één van de spelers van de deelnemende teams. De speler moet de bus langs drie checkpoints rijden, waar de bus even stil moet staan om één van de computergestuurde gevangen uit te laten stappen. Eén van de teams, de N.O.O.S.E., dient de bus te beschermen, liefst door netjes geformeerd op motoren rond de bus te rijden en de aanvallen van het andere team, de Lost, af te slaan. Beide teams kunnen onderweg de nodige wapens oppikken. Voor de Lost is het zaak de bus te belagen. Ze kunnen de bus proberen te beschadigen, maar ook de gevangenen doden of de buschauffeur uitschakelen. De gevangenen en chauffeur zijn moeilijk te raken zolang ze in de bus zitten, hoewel de gevangenen korte tijd kwetsbaar zijn als ze de bus uitstappen, op weg naar de gevangenis waar ze worden afgezet. De bus is groot en traag en kan dus steeds door de Lost onder vuur worden genomen. De bus is echter behoorlijk sterk en kan heel wat kogels hebben. Daar komen de Pipe Bombs opeens heel goed van pas, want die veroorzaken flink wat schade. Je zult er nog steeds een forse hoeveelheid van nodig hebben om de bus uit te schakelen, maar het gaat al een stuk sneller dan met kogels. De N.O.O.S.E. moeten de aanvallen van de Lost afslaan, door ze van hun motor te schieten.

*N.O.O.S.E.

Wie dood is, kan respawnen op een motor, door enige tijd de Y-knop ingedrukt te houden. Je komt dan vlak bij de bus tot leven en bent dus zo weer terug aan het front. Dit houdt de vaart er lekker in. Het staat alle motorrijders natuurlijk vrij om een ander vervoermiddel te nemen dan een motor. Er rijden genoeg auto's rond om te jatten, en hoewel minder wendbaar, kan een auto ideaal zijn om op de gemotoriseerde N.O.O.S.E. in te rijden. Op zich hebben de N.O.O.S.E. het vrij gemakkelijk. Dat verandert echter bij de checkpoints. De Lost kunnen dan eenvoudig de trage gevangenen onder vuur nemen. Bovendien dient de bus stil te staan bij een checkpoint, wat ook de bus kwetsbaar maakt. De bus moet straatje keren op weg naar het volgende checkpoint, en ook daarbij vormt hij een prima schietschijf. Voor de Lost is het dus zaak om op volle sterkte bij een checkpoint te verschijnen. Lastig is wel dat alleen de buschauffeur kan zien waar het volgende checkpoint is, en niemand anders. De Lost scoren alleen door gevangenen te doden, niet door spelers van de tegenpartij te killen of door de bus op te blazen, al kan dat laatste natuurlijk betekenen dat er gevangenen mee de lucht in gaan. Als de Lost twee van de drie gevangenen weten om te brengen, hebben ze gewonnen. Als de N.O.O.S.E. er twee of meer in leven weten te houden, dan winnen zij. Daarna draaien de rollen om, in een volgende ronde. Witness Protection is de spelvorm waarin de gezamenlijk opererende motorbende het best tot zijn recht komt en daarmee ook een spelvorm waarin het er wat minder rommelig aan toegaat dan in de meeste andere.

Lone Wolf Biker

Ook in Own the City komt het aan op teamwerk, alleen zul je hierbij minder gegroepeerd optreden dan in Witness Protection. In deze spelvorm is een deel van de stad opgedeeld in wijken en heeft elk van de twee strijdende teams een wijk onder controle. Er zijn echter ook neutrale wijken en het is aan de strijdende teams om die onder controle te krijgen. Dat kan door de wijk binnen te rijden en de aanwezige tegenstanders en computergestuurde verdedigers om te leggen. Als je alle tegenstand hebt uitgeschakeld, verschijnen er nieuwe computergestuurde verdedigers die aan jouw kant strijden. Je kunt dan zelf de wijk verlaten en op pad  gaan naar een volgende. Op je minimap is te zien waar de wijken liggen waar om wordt gestreden, en de kleur geeft aan wie er controle over heeft. Spelers en computergestuurde tegenstanders verschijnen als gekleurde stipjes op de kaart. Er is een extra tactisch element. In de wijk waarin je start is een zogenaamde Gun Van te vinden. Als het je lukt met de langzame bus door een veroverde wijk te rijden, zullen de computergestuurde verdedigers een stuk sterker worden, wat maakt dat je je toe kunt leggen op het veroveren van nieuwe wijken. In Own the City komt het vooral aan op overleg. Welke wijk te veroveren of juist te verdedigen, en vooral ook 'wanneer'? Het is de meest tactische spelvorm in de uitbreiding.

*Chaos

Van een heel andere orde is Lone Wolf Biker. Deze modus biedt juist complete chaos. Het is misschien wel de meest chaotische spelvorm van GTA IV. Alle deelnemers starten op een motor en één is de Lone Wolf. Eigenlijk is het gewoon tikkertje. Wie de Lone Wolf weet dood te schieten, wordt zelf Lone Wolf, tot hij zelf het loodje legt. Uiteraard kan de Lone Wolf ook via de minimap worden gevolgd. Je kunt onderweg andere wapens oppikken en het staat je uiteraard vrij om een ander vervoermiddel te kiezen dan een motor. Het komt er doorgaans op neer dat een hele kluwen spelers op de hielen van de Lone Wolf zitten en zeker als die probeert te ontkomen door een steegje in te duiken, wordt het rommelig. De nieuwe Lone Wolf start dan ook doorgaans midden tussen de medespelers. Om de chaos nog een klein beetje binnen de perken te houden, is de nieuwe Lone Wolf de eerste tien seconden onkwetsbaar, wat hem de tijd geeft om weg te komen. Wat echter lang niet altijd lukt.

Choppers

De nieuwe races die aan het spel zijn toegevoegd vormen de simpelste spelvorm. In GTA IV waren al de nodige races te vinden, in The Lost and Damned worden er dertig aan toegevoegd. Het principe blijft daarbij gelijk: race van checkpoint naar checkpoint en wie het eerste over de finish komt, wint. Je kunt andere spelers van hun motor schieten, hoewel ook hier geldt dat je uiteraard kunt overstappen in een ander vervoermiddel. Je kunt elkaar overigens ook met een knuppel van de motor rammen, wat erg bevredigend is.

*Choppers

Er is nog een nieuwe spelvorm, die geheel aansluit bij de thematiek van The Lost and Damned. In Chopper vs. Chopper nemen slechts twee spelers het tegen elkaar op. De ene speler bestuurt de onvermijdelijke motor, de andere een helikopter. De heli achtervolgt de motor, die van checkpoint naar checkpoint moet rijden. Zodra de motor het derde checkpoint heeft bereikt, is hij veilig en draaien de rollen om. De route naar de checkpoints is zo gekozen dat je op zijn minst gedeeltelijk over de hoger gelegen snelwegen moet rijden, om het de heli niet al te moeilijk te maken. De heli schiet traag, maar de projectielen veroorzaken flinke schade. De piloot kan de motorrijder ook uitschakelen door een auto in de buurt te raken, die, als hij uit elkaar knalt, de motorrijder mee de lucht in neemt. Chopper vs. Chopper is absoluut spannend, omdat de heli de strijd met één schot kan beslissen, maar het moeilijk heeft het bewuste schot te lossen. De heli is nu eenmaal lastig te besturen. Het gaat hier al heel wat beter dan bij de helikopters in de voorgaande delen van GTA, maar eenvoudig is het nog steeds niet.

*Zoeken

Rockstar heeft zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt met The Lost and Damned. De nieuwe multiplayer-spelvormen zijn leuk, vaak zelfs leuker dan die in GTA IV zelf. Vooral Witness Protection en Lone Wolf Biker zijn goede toevoegingen en Own the City en Chopper vs. Chopper zijn ook niet verkeerd. De nieuwe shotguns zijn lekkere toevoegingen en de nieuwe bikes doen het ook goed in multiplayer. Bovendien belooft Rockstar dat de zoekopties in het spel zijn verbeterd. Al in het menu van je mobiele telefoon kun je kiezen of je servers zoekt waar auto-aim aan of uit staat en waar wel of geen computergestuurde cops aan mee mogen doen - altijd een discussiepunt bij het starten van multiplayerpotjes in GTA IV.

Conclusie

Als je de prijs van The Lost and Damned afzet tegen de prijs van het volledige spel, dan haal je voor de 1600 Microsoft Points  - een kleine twintig euro - een geweldig pakket in huis. Uiteraard is het singleplayerdeel van The Lost and Damned niet zo uitgebreid als dat van GTA IV, maar je zult je er toch uren mee kunnen vermaken. Voeg daarbij de nieuwe multiplayer-spelvormen, nieuwe wapens, motoren, muziek en minigames en je hebt een uitstekende deal. Maar ook zonder deze wat berekende redenering is The Lost and Damned prima. Johnny is een  uitstekende hoofdrolspeler. Het verhaal rond de biker is goed uitgewerkt en de dialogen ook. De manier waarop Rockstar bovendien de avonturen van Niko Bellic en Johnny Klebitz door elkaar heeft gevlochten, is helemaal leuk. Kortom: veel waar voor je geld. Technisch is er niets verbeterd aan het spel, wat wil zeggen dat textures nog steeds te laat in beeld verschijnen tijdens Johnny's tochtjes op de motor, maar dat mag de pret eigenlijk nauwelijks drukken.

Titel Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Rockstar North
Uitgever Rockstar
Releasedatum 17 februari
grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned grand theft auto: the lost and damned

Lees meer

Take-Two zoekt stemacteurs voor GTA Nieuws van 29 maart 2011
Video GTA IV: The Ballad of Gay Tony Nieuws van 17 september 2009

Reacties (72)

Wijzig sortering
Als er nog mensen zijn die deze update willen en een wireless headset, kijk even op de sites van de bekende game aanbieders, hier is een wireless headset + 1600 punten om TLAD te downloaden in de aanbieding voor +/- 50 euro, besparing van 15 20 euro dus aangezien een wireless headset los ongeveer 45- 50 euro kost.

[Reactie gewijzigd door Nash NL op 17 februari 2009 13:18]

Ik denk dat dit de toekomst van veel games kan worden:
je investeerd (als gamestudio) eerst in een gigantische map (stad in dit geval), waar je vervolgens verschillende verhalen in laat plaatsvinden. Ik denk dat er zo nog wel 3 uitbreidingen kunnen komen zonder dat het saai wordt.
Ik hoop dat je ongelijk hebt. Er zaten al meer dan genoeg missies in het oorspronkelijke spel. Ik had dan ook veel liever een nieuwe GTA met een nieuwe stad en setting gehad dan deze "nog meer van hetzelfde" DLC.
Blijkbaar een dikke aanrader dus, alleen spijtig dat alle ettertjes nu ook terug gaan keren naar de multiplayer, net nu het eindelijk wat gezellig was online :p. (wordt weer een tjidje zonder headset spelen om de gillende en schreeuwende psychos niet te moeten aanhoren)

Mijn twijfels zijn in ieder geval weggenomen, deze avond ga ik hem downloaden. Ben overigens benieuwd of er naast nieuwe bikes ook nieuwe wagens in het spel zitten. De drie nieuwe radiozenders kan ik ook amper wachter om te beluisteren.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 17 februari 2009 13:24]

Radiozenders in GTA zijn altijd geweldig geweest :D
Helemaal mee eens, vooral de talkshows erg grappig. Vond het wel iets leuker in San Andreas maar ook in GTA 4 was het aanbod echt super.
Vice City niet te vergeten.. ik weet niet of je die heb gespeeld maar de sfeer en ambiance die gecreerd wordt met de muziek is ongevenaard :) Het spel opzich kan je niet meer vergelijken met de hedendaagse GTA, maar ondanks dat vind ik de muziekkeuze bij deze uitgave het best gelukt.
V-rock!!!
lekkere trash metal uit de oude doos :P
GTA 2 had toch de grappigste zenders ^^

ontop: Dit ziet er best wel netjes uit, GTA met wat andere doelen & manieren. Thumbsup voor originalteit.
Inderdaad ;) het is natuurlijk iedereen z'n smaak maar let maar eens op de "reclames", je lacht je rot ;) altijd al een heel sterk punt geweest bij GTA.
Vind de radio zenders nou niet echt boeiend. Ik druk op de PC eigenlijk altijd meteen op X of ik zet die eigen zender aan.
Het zou me niets verbazen als deze uitbreiding toch ook voor de PS3 komt. Het zij een (half) jaar later, het zij onder een andere naam.
Rockstar is toch een beetje een cowboy bedrijf en ik zie ze wel op een slinkse manier onder dit soort afspraken uit piepen. Zeker gezien het aantal verkochte GTA4's, zou het ze heel veel geld opbrengen als het ook op de PS3 beschikbaar zou zijn.

Maarja, misschien wishful thinking...we zullen zien.
Het zou me niets verbazen als deze uitbreiding toch ook voor de PS3 komt. Het zij een (half) jaar later, het zij onder een andere naam.
Rockstar is toch een beetje een cowboy bedrijf en ik zie ze wel op een slinkse manier onder dit soort afspraken uit piepen. Zeker gezien het aantal verkochte GTA4's, zou het ze heel veel geld opbrengen als het ook op de PS3 beschikbaar zou zijn.

Maarja, misschien wishful thinking...we zullen zien.
Maarja, of het ze evenveel op zou leveren als de deal met Microsoft? 50 miljoen dollar is een hoop geld, 20 euro zou je de uitbreiding dan 2.5 miljoen keer op de PS3 moeten verkopen voordat je uberhaupt quitte draait en ik zie dat zo even nou ook weer niet gebeuren... Ik heb hem zelf gisteren gedownload op mijn xboxje en ga het weekend me er eens uitgebreid in verdiepen, maar het is wel jammer voor de ps3 bezitters, dat ben ik met je eens (moeten ze maar een console kopen waar wel goede games voor uitkomen ;) )

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 18 februari 2009 09:20]

Jouw interpretatie van "goede games" is wel eigenaardig moet ik zeggen, alsof er op de PS3 geen goeie games uitkomen. IGN heeft een vergelijking gemaakt tussen de reviewscores van PS3 en x360 van vorig jaar, en PS3 stak er met kop en schouders bovenuit.

Dat Sony hun centen investeert in nieuwe franchises als Heavy Rain en MAG of innovatieve games als LBP en Flower, vind ik persoonlijk een stuk beter dan exclusieve content opkopen die gewoon meer van hetzelfde biedt.
Ik ken inmiddels jouw manier van posten, wat op zich jouw gemiddelde score verklaard, dus ik zal jouw post even iets nuanceren.

De vergelijking was van de IGN Australie site, niet de main site. Als je een verwijzing maakt met een claim, is de bron wel handig, en dat is dus deze.

Met kop en schouders is een claim die niet word waargemaakt in het door jouw bedoelde artikel. Inderdaad komt de PS3 iets hoger uit, maar zeker niet "met kop en schouders". Gezien het feit dat er ook veel meer 360 titels beoordeeld zijn in 2008 door AU IGN, verklaard het lagere gem. cijfer.

En inderdaad, de PS3 heeft gewoon een flink aantal toppers, dus het is een beetje flauwe opmerking, maar hij houd dan ook wel even de " ;) " in de gaten.

Voor de MS zijn er ook innovatieve titels, en een deel van de door jouw genoemde titels zijn nog niet op de markt, dus dat is een beetje lastig vergelijkingen maken. Echter, een game die ruim 7 miljoen keer verkocht is, alleen op de 360, lijkt mij een prima game om uitbreidingen op te maken. Hoe je het ook went of keert, deze uitbreiding word in 1 dag meer verkocht, dan LBP uberhaupt is verkocht. Het zou inderdaad leuk zijn om alleen maar nieuwe franchices te starten, dat betekend echter niet dat je niet naar andere zaken zou kunnen kijken.

Overigens is de manier van episodes uitbieden voor een GTA game wellicht ook al redelijk innovatief? De reviews spreken in ieder geval boekdelen.

De PS3 en 360 zijn gewoon allebei goede consoles met dito games, geniet er van :)

[Reactie gewijzigd door PWM op 18 februari 2009 13:34]

Ik ga het fanboy-gedoe even achterwege laten (want uiteindelijk ben ik pc-gamer), maar zelfs dan nog ben ik het niet met je eens.

Episodes zijn helemaal niets nieuws onder de zon, op pc wordt dit concept al langer gebruik bij Half-Life 2 en Sam & Max. Voorgenoemde games slagen er eveneens in om een waardig vervolg aan te bieden in de bestaande setting van het vorige deel, maar voegen telkens wel nieuwe omgevingen en nieuwe concepten toe.

Wat R* hier doet is gewoon nog meer missies in dezelfde stad verzinnen, waar je dan ook nog eens 20 euro voor moet neertellen (de helft van de nieuwprijs van GTA4 bij release op play.com). Zulke dingen werden tot nu toe op pc gedaan door modmakers en waren gratis te downloaden. Ik noem deze DLC dan ook eerder easy money dan innovatief. Natuurlijk MOET ik die uitbreiding niet kopen, maar door het feit dat R* aan deze DLC werkt zijn ze nog steeds niet bezig aan een waardig vervolg (GTA5 dus) waar ik wl naar uitkijk.

Om die redenen - in combinatie met het feit dat exclusieve content voor multiplatform games echt geen goeie zaak is voor de gamer - zie ik dit als de zoveelste negatieve evolutie in de gameswereld die we aan MS te danken hebben. En kunnen we weeral betalen voor iets wat vroeger gratis was.
Ik vind dat je hier wel wat kort door de bocht gaat. Uiteraard bestaan uitbreidingen al zolang als de weg naar Rome. Doet dat iets af aan dat het voor liefhebbers van het orginele spel leuk is om deze uitbreidingen te spelen? Mensen kopen ook tientallen uitbreidingen voor The Sims met enkel wat nieuwe meubeltjes. Het is maar net wat je zelf leuk vind.

Het mooie van dit soort content is dat je het links kan laten liggen als je het niet wilt. Niemand verplicht je om het aan te schaffen maar de reviews geven wel aan dat je waar krijgt voor je geld.

Easy money zoals jij het noemt kun je uiteraard niet hard maken. Jij weet niet hoe hard Rockstar aan deze uitbreiding heeft gewerkt. Als je andere uitbreidingen bekijkt, en ook de vergelijkingen hiermee in reviews leest, zie je dat Rockstar er met deze uitbreiding beter vanaf komt dan veel anderen. Rockstar heeft overigens zelf aangegeven dat ze de productie kwaliteit van een volwaardige titel in deze uitbreiding hebben zitten. En met nieuwe karakters, nieuwe wagens, nieuwe wapens, nieuwe radio stations, nieuwe gameplay, een nieuw verhaal, nieuwe minigames etc is bijna elk aspect van het spel aangepakt. Dat ze geen nieuwe stad toevoegen is, volgens Rockstar zelf, een bewste keuze. Ze wilden gebruik maken van de stad die er al was en dat het een geheel was van de al bestaande titel, en niet op losstaand eiland waar zich alles afspeelt. Keuze van Rockstar, niks meer niks minder.

Leuk ook dat je toch weer fanboy achtige trekjes vertoont wanneer je Microsoft ervan beschuldigd dat we deze 'negatieve' ontwikeling aan hun te danken hebben. Ten eerste was dit vroeger ook niet gratis. Mods zijn iets totaal anders dan uitbreidingen die door de ontwikkelaar zelf worden vrijgegeven. Kijk naar Starcraft, Warcraft, The Sims, Quake. Allen hebben mods en allen hebben ook content gemaakt door de developers zelf. Was al deze content gratis? Dacht het niet, die moest je gewoon kopen op CD, dat heeft Microsoft dus niet uitgevonden. Wat ze wel hebben gedaan is deze mogelijkheid k te geven aan console bezitters, niet meer niet minder. Je kan niet klagen over het feit dat de mogelijkheid er is. Vind je het je geld niet waard? Dan koop je het niet, dat is het mooie.
IGN heeft een vergelijking gemaakt tussen de reviewscores van PS3 en x360 van vorig jaar, en PS3 stak er met kop en schouders bovenuit.
Is ook lekker die cijfers van IGN australia.
Resistance 2 een 9.3
Gears 2 een 8.9
als je bijvoorbeeld naar Metacritic kijkt dan krijgt
Gears 2 een 92 en
Resistance 2 een 87
Dit precies andersom scoren als de rest van de wereld is wel meer duidelijk in de cijfers van IGN Australie die dienen als basis voor de betreffende head to head. Zo kan de PS3 inderdaad in een head to head wel de xbox verslaan ja.

Jammer dan IGN niet even dezelfde analyse gedaan heeft met bijvoorbeeld de cijfers van metacritic die een wat bredere doorsnee geven van alle reviews.
Niet mee eens. Op Metacritic zijn er teveel sites in de aard van x360fanboy die alle exclusives op n bepaalde console sowieso een hoge score geven. Sites als IGN die voor alle consoles reviewen zijn op dat gebied wel objectiever (of zouden het moeten zijn ;))

Persoonlijk vind ik Resistance 2 een degelijke shooter maar zeker geen wereldtopper. Maar Gears of War 2 was uiteindelijk ook niet meer dan een mappack voor het eerste deel (maar dan met half-broken multiplayer) en dus absoluut geen gemiddelde score van 92% waard.
Op Metacritic zijn er teveel sites in de aard van x360fanboy die alle exclusives op n bepaalde console sowieso een hoge score geven.
Klopt maar die zijn er aan beide kanten.
De cijfers in metacritic liggen daardoor mogelijk te hoog. Dat geldt echter zowel voor Xbox 30 als PS3 games want ook diverse PS3 fansite en magazines scoren voor de PS3 op Metacritic.
Dat echter IGN Australie echter PS3 games hoger waardeert dan Metacritic (een site vol PS3 fansite reviews is daarom des te opvallender.

En niet alleen voor Resistance 2. Ook een game als Buzz krijgt bij IGN Australie een 8.9 veel hoger dan de 80 op Metacritic (waar dus ook Playstation fansites scores meetellen)
Nog wat ps3 2008 exclusives
Valkyra chronicles IGN 91 - Metacritic 87
Naruto Ulitmate ninja Storm IGN 84 - Metacritic 73 (!!!)
Motorsstrom Pacific rift IGN 89 - Metacritic 81
Hot Shots Golf: Out of Bounds IGN 89 - Metacritic 81

IGN scoort gewoon heel vaak aanmerkelijk hoger dan de metacritic cijfers waar dus ook een heel stapeltje PS3 fansites bij zitten. Als je op metacritic kijkt dan zit IGN juist bij de PS3 lijsten ook vaak hoog in de score lijst van reviews.

Ik had het nog niet eerder zo gedetailleerd bekeken maar IGN's rating zijn wel behoorlijk afwijkend naar boven voor PS3 games.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 18 februari 2009 17:18]

Waarom die exclusiviteit voor XBox360?
Nog ver voor de voltooiing heeft Microsoft bij Rockstar een deal gesloten. In ruil voor een smak geld kreeg Microsoft het alleenrecht extra content uit te brengen voor dit spel. Dit met waarschijnlijk de reden mensen te laten kiezen voor een Xbox360 console ipv een Playstation 3. Voor Rockstar DE ideale deal, voor andere een groot gemis...
iedereen kakelt dit wel leuk na de hele tijd, maar heb je ook een bron van deze deal? Ik zou wel eens de feiten willen lezen: welk bedrag heeft microsoft betaald en wat kregen ze hiervoor terug.
http://www.nytimes.com/20...88&partner=rssnyt&emc=rss

http://blog.wired.com/games/2007/06/take_two_gets_5.html

http://www.bt.com.bn/en/c..._theft_auto_deal_for_xbox

comment van de oppositie:

http://www.videogamer.com...eft_auto_4/news-8215.html

Ik weet niet hoe het met jou Engels is, maar het komt er op neer dat Rockstar $50.000.000 heeft gekregen. En dat Sony het ziet als een laatste gooi naar extra kopers... aangezien de release date voor beide partijen hetzelfde is. Wat ze er voor kregen is nooit helemaal naar buiten gebracht maar het komt erop neer dat ze in ieder geval het alleenrecht hebben op extra content.

[Reactie gewijzigd door skaars op 17 februari 2009 16:44]

Wel jammer dat de PC (met MICROSOFT Windows) die exclusiviteit niet mee krijgt. :(

Ik het GTA IV voor de PC sinds een week of 2 en vind het helemaal te gek!
Tja, voor 360-games krijgt MS wel royalties, voor PC-games niet ;)
Nee, maar pc-games draaien op Windows, waarvoor MS ook vangt (voor zover legaal aangeschaft).

Bovendien worden pc-games tegenwoordig onder zo'n "Games for Windows"-banner uitgebracht. Volgens mij is dat ook niet geheel kosteloos voor uitgevers?
Dat niet alleen,... PC kent geen concurrentie ten opzichte van games. 360 wel> ps3
Juist daarom, uitbrengen die handel. Op het PC platform heeft Microsoft niks te vrezen...
ja. en dan gaat iedereen die lekker downloaden......

nee goed bekeken Microsoft. hier betalen mensen voor.
Voor Windows is het veel te makkelijk om een 'geleende' versie te krijgen. Exclusiviteit voor de PC heeft dan niet veel zin. Ik speel GTA IV alleen nog op de PS3.

Heb eerder wel anderen op de PC gespeeld. Persoonlijk vind ik de console versie toch een stuk fijner spelen.
Als de uitbreiding niet voor de pc of ps3 uitkomt is er wellicht nog een issue waar de ontwikkelaars over nagedacht moeten hebben. Ik heb GTA4 voor de pc, en al uitgespeeld. Normaliter zet ik uitgespeeld games te koop op bijvoorbeeld marktplaats, of geef ze weg aan famililie/vrienden. Dit heb ik nou speciaal NIET gedaan met GTA4 omdat er interessante uitbreidingen kunnen komen. Indien die die uitblijven voor de PC, staat de game morgen nog marktplaats ;-)
Omdat Microsoft er een zak geld voor heeft neergelegd bij Rockstar en dus de ontwikkelingskosten voor haar rekening neemt :P

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 18 februari 2009 12:28]

Ik ben blij dat hij er eindelijk is, alleen wel een half jaar te laat. Ik zit compleet niet meer in het spel.
Omdat MS daarvoor betaald heeft. Dit was al bekend voordat het hele spel ook uberhaupt maar uit kwam. Misschien dat GTA daarom ook wel beter is verkocht op de Xbox 360 dan op de PS3.
Grand Theft Auto is vooral populair in de US en Europa. In de US staan 2x zoveel Xboxen als PS3's, in de EU gaat het gelijker op, maar zijn er ook iets meer 360's. Het is dus niet zo gek dat het spel beter verkoopt op de 360 :)
Misschien dat GTA daarom ook wel beter is verkocht op de Xbox 360 dan op de PS3.
En dat is uiteraard de bedoeling geweest ;)
Net begonnen en de sfeer is weer lekker goed aanwezig. Verhaal slaat aan door de goede personages en ookal ben ik helemaal niet in de biker scene of de muziek die daarbij hoort, het klopt allemaal wel.

Nu eens de multiplayer gaan testen, kijken of het wat is.
Geen cijfer? Ik heb de originele GTA4 nog niet uitgespeeld, ik vind het een geweldig spel, maar sommige missies zijn gewoon vrij lastig en dan heb je niet altijd zin om die overnieuw te doen. Ik heb bv de missie met de bankoverval net 3 keer geprobeerd en 3 keer doodgegaan, er is gewoon veel actie, soms schieten je maten niet op en ga je uiteindelijk ergens in de metro dood. Heel irritant.
Dat manko is in ieder geval verholpen, aangezien die missies in Lost and Damned wl checkpoints hebben.
heb hem net gehaald na 10x overdoen door dezelfde problemen. is erg irritant idd, ook het debiele spawnen van cops slaat echt nergens op :/ anyway op naar de volgende missie :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True