Specificaties Actie, Avontuur, Shooter-game voor de Xb360 - Bekijk alle specificaties

Grand Theft Auto IV, Xbox 360 Review

iDaniel 26 maart 2010, laatste update op 20 november 2010, 5.792 views

Grand Theft Auto IV, Xbox 360

Pluspunten

• Besturing goed uitgewerkt
  • Plezierige missies
  • Online erg leuk
  • Grafisch gedetailleerd
  • Leuke stad

Minpunten

• Geen vliegtuigen
  • Niko's uiterlijk niet aanpasbaar

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Het verhaal begint als Niko Bellic, een Oost-Europeaan, naar Liberty City komt. Zijn neef Roman heeft hem overgehaald om naar Liberty City te komen, hij heeft gezegd dat hij een leven in luxe leidt. Als Niko eenmaal in Liberty City aankomt blijkt dat Roman alles gelogen heeft, hij zit namelijk krap bij kas en hij heeft problemen met criminelen. Vervolgens moet Niko zijn problemen op lossen. Dit doe je door de missies te voltooien.

De map
Net als bij alle voorgangers van GTA 4 staat de hele stad weer tot je beschikking, je kunt gaan en staan waar je wilt. Deze map is wel een stuk kleiner dan die uit San Andreas, maar Liberty City heeft geen grote lege gebieden zoals bossen en woestijnen die in San Andreas bijvoorbeeld wel aanwezig waren. Liberty City is namelijk bijna volledig bebouwt met huizen, wolkenkrabbers, snelwegen, industrieterreinen etc.

Weer is het zo dat aan het begin slechts een derde van de stad speelbaar is. Door een bepaald punt in de verhaallijn te passeren worden de andere delen ook speelbaar. Wat gelijk opvalt is dat Liberty City op New York gebaseerd is. In Liberty City staat het Vrijheidsbeeld en ook Central Park is nagemaakt. Ook de metro en sommige gebouwen komen precies overeen.

Ik vind dat de map zeer geslaagd is. Er is van alles te doen, ook verschillen de eilandjes erg van elkaar. Het eerste eiland is bestaat vooral uit woonwijken. Het tweede eiland bevat veel wolkenkrabbers en rijkeluibuurten. Het derde eiland staat vol met industrieterreinen en ghetto´s. Zo is er erg veel variatie. Er zijn veel kleine weggetjes, maar ook veel snelwegen. Ook zijn er twee metrolijnen en een kabelbaan in de hele spelwereld.

Besturing
De besturing werkt erg gemakkelijk. Door de linker trekker helemaal in te drukken richt je op een doelwit. Beweeg jij of je doelwit dan zal richtpunt op het doelwit blijven. Hierdoor kan er bijna niet gemist worden. Richten is dus een fluitje van een cent. Door de linker of rechter trekker half in te drukken is vrij te richten ook dit werkt heel goed. Vervolgens kun je door de rechter trekker helemaal in te drukken schieten. Met de linker analoge stick loop je, en met de rechter analoge stick verplaats je de camera. Wapens verwisselen doe je met de de D-Pad naar links en rechts. Omhoog is voor het gebruiken van de telefoon. Door A in te drukken ren je, door steeds in te drukken sprint je, dit kan je wel beperkt doen,na een tijdje rennen wordt Niko namelijk moe. Wapens zijn met B te herladen. Met Y stap je in een voertuig. Met de rechter trekker geef je in een voertuig gas, en met de rechter rem je af. Met Y stap je ook weer uit. De besturing werkt zeer gemakkelijk en functies zijn goed bestuurbaar met de Xbox 360 controller. Ik vind dat Rockstar dit echt zeer goed uitgewerkt heeft.

Gameplay
Het health systeem is ook aangepast ten opzichte van het vorige spel uit de serie. Het principe is hetzelfde, maar er zijn wel verbeteringen en extra functies toegevoegd. Zo is er dit keer geen rechte “healthbar”, maar een halve cirkel. Deze is aan de linker kant om het kaartje (deze is ook rond) geplaatst. De rechterkant van de cirkel is voor het pantser, mocht deze aanwezig zijn. Door het eten van voedsel zijn je levens weer aan te vullen. Ook het bellen van een ambulance voor behandeling vult je levenspunten bij. Is het health cirkeltje leeg, dan ben je dood. Je wordt dan naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht, dit kost je wel 10% van je geld met een maximum van $10.000. Het ziekenhuis pakt overigens geen wapens meer af.

Door misdaden te begaan komt er politie achter je aan. Dit werkt weer met het sterren-systeem: Bij 1 ster zitten er maar enkele politieagenten achter je aan, bij meerdere sterren komen er al gauw gepantserde voertuigen en gewapende helikopters op je af. Oppassen dus. Hoe langer je doorgaat, hoe meer sterren je hebt, des te sterker de politie wordt. Gelukkig kun je deze sterren ook verliezen zonder dood te gaan of gearresteerd te worden. Door beide verlies je namelijk je zuurverdiende centen. Als je sterren hebt is er een grote cirkel om je heen gemarkeerd. Hoe groter het aantal sterren hoe groter de doorsnede van deze cirkel. Door je buiten deze cirkel te begeven ben je in één klap al je sterren kwijt. Als de politie weet waar je bent, en je dus volgt, ben jij altijd het middelpunt van de cirkel. Op deze manier kun je dus nooit buiten de cirkel komen. Je zult de politie eerst moeten afschudden, vervolgens ga je buiten de cirkel staan en ben je politie kwijt. Er zijn echter ook andere manieren om de politie te lozen, zoals gebruik maken van de Pay ’n’ Sprays.

Niko’s uiterlijk is niet aan te passen. Zijn kleding is wel aan te passen, hiervoor dien je naar één van de winkels in Liberty City te gaan, je zult het dus moeten gaan kopen. Stelen doet Niko niet. Voor bepaalde missies in het verhaallijn moet je soms een bepaald outfit aan hebben, anders geen missie. Toch vind ik de keuze die je hebt in kleding en accessoires zeer beperkt, de winkels verkopen slechts een handjevol producten. Dit vind ik zelf erg jammer. Zo kunt niet naar de kapper gaan om een ander kapsel uit te zoeken of tattoo´s laten zetten. Klein minpuntje dus.

Zoals altijd zijn er ook dit keer weer de zogenaamde Safe-Houses. Dit keer zijn het er ‘slechts’ vijf. Hier dien je je spel op te slaan, hoewel er na voltooide missies ook gevraagd wordt of je je spel wilt opslaan. Ook beschikt elk Safe-House over een garage waar 2 auto's in geparkeerd kunnen worden, zodat je deze niet verlies bij het uitzetten van het spel.

Niko heeft ook een mobiele telefoon. Deze tover je tevoorschijn met het omhoog knopje van het D-Pad. Hiermee kun je contact houden met Roman, vrienden en opdrachtgevers en dates. Je kunt dit keer zelf ook bellen. Ook kun je sms’jes ontvangen, verzenden kan niet. Ook heeft Niko een email. Om dit te openen moet Niko naar een internet café, want een computer eerst niet. Ook via email kun je opdrachten krijgen. Hier vul je ook cheatcodes in. De telefoon slaat deze ook op. De multiplayer optie start je ook met je mobiel.

Wapens
Er zijn zeer veel verschillende soorten wapens. Er zijn twee soorten pistolen, ook zijn er 2 soorten machinegeweertjes. Daarnaast zijn er ook twee soorten shotguns, twee snipers en een raketlanceerder. Er zijn ook weer moletov cocktails en granaten, verder is er nog een mes een honkbalknuppel. Niko kan van elk type slechts één tegelijk met zich mee dragen.
De welbekende Ammu-Nations zijn er niet meer. In plaats hiervan kun je wapens kopen in een ondergrondse kelder, maar door de map heen zijn ook gewoon wapens te vinden, al hebben deze wapens altijd een zeer laag aantal kogels. Gelukkig zijn wapens en patronen op te pakken van gedode boeven en politieagenten, zodat het je geen geld kost. Ook krijg je bij bepaalde missies zoveel kogels dat je wel even vooruit kan zonder bij te hoeven kopen.

Voertuigen
Er zijn zeer veel verschillende voertuigen. Deze hebben allemaal andere eigenschappen. Zoals topsnelheid, stevigheid en remkracht. Ook zijn er verschillende grotere voertuigen, zoals vrachtwagens, tankers, vuilniswagens en brandweerwagens. Het koppelen van een vrachtwagen aan een trailer is niet meer mogelijk. Ook zijn er weer aan aantal motors en scooters. Wat opvalt aan de besturing van auto’s is dat sturen redelijk moeilijk gaat. Bij hogere snelheden is het alleen mogelijk flauwe bochten te maken. Wil je in de stad goed de bochten nemen dan zul je of af moeten remmen, of gaan slippen.

Ook zijn er verschillende soorten helikopters bestuurbaar. Er zijn een aantal helihavens in de stad aanwezig waar je zo even een heli kunt stelen. Wat ik zelf erg mis in het spel zijn de vliegtuigen: Deze zijn er op de één of andere reden afwezig. Jammer. Varen is ook mogelijk. Er zijn overal langs de kust boten te vinden die je naar hartenlust kan stelen.

De schade die ontstaat op auto’s bij ongelukken is ook zeer goed uitgewerkt. Op het punt waar de auto geraakt wordt ontstaat daadwerkelijk schade. Ook bij het aanrijden van voetgangers ontstaan bloedsporen en bloedvlekken op je auto. Bij het beschieten van een voertuig ontstaan ook echt inslagkraters door de kogels. Ook schiet Niko door de voorruit bij een harde botsing, dit is niet dodelijk, maar er gaat wel een groot deel van je levens af. Hetzelfde gebeurt ook als je hard tegen andere auto's rijd, dan schieten de andere bestuurders uit de auto. Voor hen is wel dodelijk. Niemand draagt schijnbaar gordels.

Missies
Om vorderingen in spel te maken zul je missies uit moeten spelen. Er zijn verschillende contactpersonen die je deze missies geven. Je werkt je al snel omhoog in de criminele wereld van Liberty City. Je begint als een kleine crimineel die redelijk simpele klusjes moet uitvoeren. Deze missies worden al snel ingewikkelder en moeilijker en zo werk je jezelf omhoog in de onderwereld. Bij elke voltooide missie ontvang je ook een smak geld, dit bedrag wordt ook hoger na mate je vordert in het spel. Er zijn 94 missies die het verhaallijn bepalen. Daarnaast zijn er nog missies die niet relevant zijn voor het verhaallijn. Dit zijn bijvoorbeeld straatraces, opdrachten die je voor de politie uitvoert en gestolen auto’s die je inlevert. Deze zogenaamde side-missions zijn een goede manier om geld te verdienen. Voltooide missies zijn niet opnieuw te spelen. Bij het volledig uitspelen van het verhaallijn kun je nog doorspelen.

Ga je dood in missie dan is de missie afgelopen, je zal het dan opnieuw moeten proberen. Eenmaal bij het ziekenhuis krijg je dan een sms met de vraag ‘try again?’. Door deze beantwoorden kun je de missie weer opnieuw beginnen. In sommige langere missies zitten wel checkpoints, waardoor je eigenlijk niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. De meeste missies zijn echter niet moeilijk, de meeste missies kun je namelijk in één keer uitspelen. Er is ook geen moeilijkheidsgraad in te stellen om het spel eventueel moeilijker te maken.

Voor het eerst in de GTA serie is het ook mogelijk keuzes te maken in het verhaallijn. Er wordt tijdens de verhaallijn vier maal gevraagd of je iemands leven spaart of niet. Daarnaast moet je twee maal kiezen tussen welke je van twee personages koud maakt. Ten slotte wordt er in een van de laatste missies gevraagd of je voor het geld of voor wraak gaat. Toch heb ik de indruk gekregen dat deze keuzes minimale invloed hebben op het verhaallijn, echt verschillende verhaallijnen ontstaan er ook niet echt door verschillende keuzes.

Multiplayer
Grand Theft Auto 4 heeft ook een multiplayermodus. Helaas is niet te spelen met 2 spelers op één console, dit kan alleen via System-Link en online via Xbox Live. Je start een multiplayer spel met behulp van je telefoon. Er zijn 15 uiteenlopende multiplayermodussen, er is dus erg veel afwisseling. Alleen de host kan kiezen welke modus er gespeeld wordt. Ook is de host de enige die de beschikbare wapens, het weer en de omgeving kan bepalen. Je kunt met maximaal 15 andere spelers online spelen. In deze multiplayer speel je niet met Niko, er is te kiezen uit een aantal andere personages, die niet in de singleplayer voorkomen. Hiervan kun je ook de kleding aanpassen.

Beeldkwaliteit
De graphics van het spel zijn echt goed. Vooral personen, gebouwen en voertuigen zijn grafisch erg mooi. Deze hebben zeer veel goed uitgewerkte details. Ook de zeeën en kanalen zijn zeer mooi. De kleuren zijn ook erg mooi in het spel. Waar ik zelf wel last van heb is dat objecten in de verte een beetje wazig worden. Ook de schaduwen van bomen zijn vaak wazig zichtbaar op de grond, ze hebben dan veel kartels aan de zijkanten. Geen idee hoe dit komt. Heeft iemand anders hier misschien ook last van? Met uitzondering hiervan ben ik uitermate positief over de beeldkwaliteit.

Geluidkwaliteit
De geluidskwaliteit is evenals de beeldkwaliteit goed. Geweerschoten en explosies klinken heel realistisch. Ook bij het botsen van een auto tegen andere auto’s of andere objecten klinken heel echt. Bovendien is het geluid van pratende personages tijdens het spel ook erg goed verstaanbaar, niet alleen in tussenfilmpjes maar ook tijdens het spel zelf.

Ook is er weer een radio in voertuigen. Er zijn 18 radiozenders, waarvan 3 praatzenders. Deze bevatten verschillende genre´s, dus er zal voor iedereen wel een leuke op zitten. Omdat Grand Theft Auto 4 zich in het heden afspeelt komt de muziek ook uit het heden. Je kunt wel van radiostation verwisselen, maar niet van nummer. Overigens kun je niet instellen welke nummer overgeslagen moeten worden.

Grand Theft Auto 4 is een zeer goed spel. Het heeft een sterk verhaallijn met uiteenlopende personages. Het verhaallijn bevat erg veel verschillende missies. Bovendien is het grafisch gezien ook zeer goed uitgewerkt. De afwezigheid van vliegtuigen en een aanpasbaar uiterlijk is wel jammer, maar dat zijn dan ook de enige nadelen. Met dit spel kun je je een hele tijd vermaken. Voor zo’n 25 tot 30¤ is dit spel echt een goede aankoop, ik kan het iedereen die van deze genres houd aanraden. Die hem nog hebben tenminste. :)

Heb jij ook een Grand Theft Auto IV, Xbox 360?

Zeker een nette review. Ik ben het inderdaad met je punten eens. Ik heb dan wel de PC versie maar de eerste dingen die mij echt opvielen was het realisme.

De besturing van auto's is veel realistischer geworden. En toen ik mijn eerste botsing kreeg was dat echt heel raar maar dat leek zo echt. Vooral de schade die je voertuig oploopt kwam precies overeen met de botsing (in mijn geval met een paal waarna de kofferbak een grote deuk bevatte waar de paal precies in paste :+ ). Verder het feit dat Niko bij een frontale botsing zo door je voorruit naar buiten kan vliegen, echt geniaal. Dit geldt trouwens ook voor wagens waar je met hoge snelheid tegenaan botst, daar vliegen soms ook mensen uit.

En wat ik inderdaad ook mis zijn de vliegtuigen. Gelukkig zijn er nog wel helicopters want de stad van bovenaanzicht is ook erg mooi uitgewerkt in deze versie.
Ja dat is leuk he :+ Ik heb het nog even in de review toegevoegd. Ook grappig als je met topsnelheid op een brug bijvoorbeeld eruit schiet het water in. :z
Ik mis de punten toch wel een beetje waardoor dit spel geen 10/10 krijgt. De l-a-a-a-a-a-g bijvoorbeeld, vooral bij het in beeld zijn van veel personen of explosies, de irritante camera die altijd nét iets te laag hangt waardoor je met je duim de camera een tikje omhoog moet houden tijdens het rijden om de auto's vlak voor je te kunnen zien en ontwijken, de slechte AI (vijanden staan regelmatig om de hoek tegen een muur aan te rennen) en dat je op een enkele missie na fluitend en met twee vingers in de neus door het spel loopt.

En vooral: de replaywaarde van nul komma nul. Toen het spel uitkwam heb ik het direct gekocht en in één ruk uitgespeeld. Opnieuw spelen was totaal niet interessant, want op een enkele verwisseling van volgorde na ben je gewoon precies dezelfde missies aan het doen.
Je hebt inderdaad een goed punt met de lag, ik heb zelf af en toe het idee dat het spel dan heel eventjes hangt. Verder als GTA IV speler kan ik je bij je aansluiten: camera standpunt is vooral als je met de auto op weg bent te laag. Update RockStar???
Camera is inderdaad niet helemaal lekker, ook op de PC niet. De stukken waar je wat langer rechtdoor rijdt, gaat de positie automatisch weer terug naar een niet ideale positie. Dan moet je steeds met de muis ook blijven bewegen om dit te voorkomen, dat is wel een beetje irritant.

Over de replaywaarde ben ik het niet helemaal eens. Ik heb hem wel meerdere malen uitgespeeld en toen ik deze review las dacht ik ook weer "hmm laat ik die weer eens pakken". En ook de reactie hierboven van DonJunior geeft al aan dat ik niet de enige ben...

Maar ik geef wel toe, de replaywaarde is niet bijster hoog.
mmm.. zal hem morgen eens uit het stof halen.. lekker weer een weekendje GTA IV spelen..
Dit is inderdaad een heel erg vermakelijk spel. Als er een vriend bij me is spelen we meestal door een auto in te stappen eb granaten eruit te gooien... Lekker de politie stangen.

Wat ik écht geweldig vindt van het spel ,is als je mensen in de auto door hun hoofd schiet..
Dan vallen ze met hun hoofd op de claxon resulterend in een monotoon geluid,gewéldig!
De besturing vind ik op een Xbox vrij knake, heb geprobeerd te spelen, maar zo'n controller is niets voor mij. Op de pc vind ik het veel makkelijker en dan kun je je camera ook een stukje vrijer bewegen met de muis, dat kreeg ik op de Xbox niet voor elkaar.
ik heb de full-game op de PS3/PC, en heb ballad of gay tony en lost en damned op de xbox360 en ben het daar mee eens.

de PS3 is niet veel beter maar de analog sticks zijn preciezer, een spel waar je het helemaal goed in kan testen is Fifa10, sterker nog de lead van fifa10 gaf het toe via twitter aan mij: http://twitter.com/ruttski/status/4690980328
mijn post ging over de precisie (MrJans is er niet meer want ik ben niet meer op twitter)

als je dus met je fanboy crap komt, weet waar je over praat.
voor diegene die het nodig vindt om feiten niet te geloven (koop een ps3, en ervaar het zelf, dat fanboy geleuter moet nou eens ophouden.)
- Niko's uiterlijk niet aanpasbaar
Je kan z'n kleren toch verbouwen ? of heb jij het over z'n haar etc ?
Hij bedoeld inderdaad haarstijl en andere uiterlijks kenmerken

Verder een nette review! duidelijk geschreven en inhoudelijk zeer compleet.
er komt over een jaar gta 5 ;)
goede review hoor. Overzichtelijk

p.s.
Zou trouwens wel tof zijn als er een mod voor deze game komt, dat het spel wordt vertaald naar een Nederlandse format en dat je een Poolse immigrant speelt met kampers, turken, marokkanen, antillianen, joegoslaven, surinamers, witte boordencriminele, straatterroristen, politie noem maar op.
Volgens mij is dit op de PC versie zo te doen, als je ziet wat er met GTA SA allemaal mogelijk was. Het lijkt me dat dit op de XBOX 360 wat moeilijker wordt aangezien je dan niet zo heel makkelijk alles kunt wijzigen zonder je console te modden.