Door Jurian Ubachs

Redacteur

Assassin's Creed Mirage Preview

Kiest voor het pad van de klassieke Assassins

10-09-2022 • 22:20

134

Assassin's Creed Mirage

Titel Assassin's Creed Mirage Assassin's Creed Mirage
Platform Windows (Ubisoft & Epic Games Store), Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 4, PlayStation 5, Amazon Luna
Ontwikkelaar Ubisoft (meerdere studio's)
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 2023

Sinds de introductie van de serie in 2007 zijn er maar vier jaren geweest waarin geen ‘main line’ Assassin’s Creed-game is verschenen. Tel je echter spin-offs en kleinere titels mee, dan kunnen 2008 en 2016 ook afgevinkt worden en blijven 2019 en 2021 over. Het laat zien dat Ubisoft het wat rustiger aan is gaan doen met de Assassin’s Creed-games, want hoewel Assassin’s Creed Valhalla nog wordt voorzien van nieuwe content, kende de kalender lange tijd weinig nieuws als het op Assassin’s Creed aankomt.

Dat verandert nu, want tijdens zijn Ubisoft Forward-show heeft Ubisoft niet alleen Assassin’s Creed Mirage onthuld, het kondigde ook nog eens drie andere Creed-games aan, met de werktitels Codename Red, Codename Hexe en Codename Jade. Daarnaast werkt het bedrijf ook aan Assassin’s Creed Infinity, een centraal platform dat de games met elkaar moet verbinden en ook de hub moet worden voor toekomstige multiplayercontent. Red wordt een volwaardige Assassin’s Creed-game die zich in het feodale Japan afspeelt, Jade is een mobile game met China als setting en over Hexe is inhoudelijk nog niets bekend, anders dan dat het op het oog om een horror-achtige setting lijkt te gaan. Ook is er nog een vr-game in ontwikkeling, maar daarover hoorden we verder niets.

Voor Red, Jade en Hexe geldt dat ze nog wel even van ons verwijderd zijn. Voor Assassin’s Creed Mirage is dat anders. De game staat op de agenda voor 2023. Dat betekent dat 2022 zich aansluit bij 2021 en 2019 als enige jaren zonder Assassin’s Creed-game, maar met zoveel nieuwe projecten op de radar, met daarbij ook nog de live-action televisieserie die in ontwikkeling is voor Netflix, kunnen we toch niet echt spreken van een luwte.

Terug naar de oude stijl

Met Assassin’s Creed Mirage slaat de serie in 2023 in elk geval een nieuwe weg in. Of eigenlijk: een oude weg. In de week voorafgaand aan Ubisoft Forward kregen we een presentatie over de nieuwe game te zien en daarin werd vooral duidelijk dat Ubisoft met Mirage terugkeert naar de basis van de serie. Dat geldt dan voor de setting, die erg lijkt op de setting van de eerste Assassin’s Creed-game, maar ook voor de opzet van het spel. Assassin’s Creed Mirage wordt geen openwereldgame zoals Origins, Odyssey en Valhalla dat waren. De game wordt meer lineair, meer verhaalgedreven en speelt zich voor het grootste deel af in één stad, zoals dat enige jaren geleden gebruikelijk was voor de serie.

Dit keer is Bagdad de plaats van handeling en het verhaal begint in het jaar 861. Daarmee speelt het spel zich zo’n twintig jaar af voor de gebeurtenissen in Assassin’s Creed Valhalla. Dat is geen toeval, want het hoofdpersonage in Assassin’s Creed Mirage is een oude bekende. Heb je Valhalla namelijk gespeeld, dan weet je dat hoofdpersonage Eivor op een goed moment twee leden van het gilde der sluipmoordenaars is tegengekomen toen ze in Engeland aankwam. Een van deze lieden was Basim Ibn Ishaq en jawel: in Mirage zien we diezelfde Basim, maar dan in zijn jonge jaren in Bagdad. De speler maakt mee hoe Basim verandert van een nietszeggende straatrat in een volwaardige Assassin. Het lijkt voor de hand te liggen dat het verhaal eindigt in of in de richting van Engeland, want we weten natuurlijk al dat Basim daar uiteindelijk terechtkomt.

Assassins Creed Mirage

Die tijden liggen echter nog ver voor hem als hij in Badgad van straat wordt geplukt door Roshan (Shohreh Aghdashloo), die zich ontpopt als Basims mentor. Roshan is een vertegenwoordiger van The Hidden Ones, die ooit opgericht zijn door Aya en Bayek, de hoofdpersonages uit Assassin’s Creed Origins. Ze opereren vanuit het donker om het licht te dienen, zo luidt de bekende tagline, en ze strijden tegen de Order of the Ancients, de organisatie die later zal evolueren in de Templars. De speler zal in Mirage ook naar Alamut afreizen, waar het legendarische hoofdkwartier van de Assassins gevestigd is. Het is het fort waar Altaïr ooit twintig jaar in ballingschap zat en Edward Kenway bracht eeuwen later een bezoekje aan de ruïnes van het fort, dat in Assassin’s Creed Mirage nog in aanbouw zal zijn als Basim er op bezoek komt.

Snel meerdere kills

Onder de hoede van Roshan en de Hidden Ones groeit Basim dus uit tot een volleerd sluipmoordenaar. Dat gaat uiteraard in stapjes, waarbij Basim ook zal groeien in rang. Wanneer hij de rang van Master Assassin zal hebben bereikt, draagt hij het bekende witte pak met rode details dat we kennen van klassieke assassins als Altaïr en Ezio. Net als die twee kan Basim zich al rennend over en onder obstakels door de stad verplaatsen, want parkour blijft een belangrijk onderdeel van het spel, ook in Mirage. Basim beschikt echter ook over nieuwe trucs. Zo heeft hij een speciale focusmodus waarmee de tijd wat vertraagd wordt en de speler snel meerdere doelwitten kan aanwijzen, die Basim daarna razendsnel ombrengt. Op die manier kan de speler snel meerdere stealth-kills achter elkaar maken.

Assassin's Creed Mirage

De samenwerking met een vogel is onderhand ook een vast aspect van Assassin’s Creed-games en dit onderdeel blijft behouden in Assassin’s Creed Mirage. Basim heeft een keizerarend luisterend naar de naam Enkidu. Spelers kunnen vanuit het perspectief van de vogel vijanden en waardevolle loot taggen, zoals dat al langer kan in Assassin’s Creed-games. Nieuw is echter dat er nu specifieke boogschutters zijn die het op de arend hebben gemunt. De speler kan ervoor kiezen deze boogschutters uit te schakelen, zodat Enkidu de omgeving rustig kan verkennen, maar die stap overslaan en ‘blind’ aan een missie beginnen is ook een optie. Of het een succesvolle optie zal zijn, is vooralsnog zeer de vraag, want de nadruk ligt in Mirage meer op stealth gameplay dan in Origins, Odyssey en Valhalla het geval was.

'Stealth loop' als basis

Dat laatste lijkt, zelfs zonder al in-game beelden van Mirage te hebben gezien, al wel duidelijk. In de presentatie over het spel omschreven de makers de ‘stealth loop’ van het ongezien vinden van je doelwit, het uitschakelen van je doelwit en het verdwijnen na het plegen van de aanslag als de basis van de gameplay. Om spelers daarbij te helpen heeft Ubisoft het detectiesysteem en de feedback die spelers daaruit krijgen aangepakt en verbeterd. Spelers zouden nu duidelijker moeten zien welke vijand ze op het spoor is en hoe ver die vijand weg is. Basim beschikt daarnaast over speciale tools die hem kunnen helpen ongezien te blijven, zoals mijnen en een blowdart.

Natuurlijk zul je in en om Bagdad genoeg vijanden tegenkomen, maar de gameplay van de oude Assassin’s Creed-games piekte altijd bij de voor het verhaal belangrijke assassinations en dat zal in Mirage niet anders zijn. Ubisoft noemt dit Black Box-missies. Binnen deze missies heeft de speler een bepaalde mate van vrijheid om te bepalen op welke manier Basim zijn doelwit zal uitschakelen en ook dat is een aspect dat we kennen uit de Assassin’s Creed-games die we speelden toen Ezio Auditore nog de grote held was.

Assassins Creed Mirage

Vrijheid is een lastige term voor deze Assassin’s Creed, want het spel volgt natuurlijk op een trilogie waarin de speler steevast de vrijheid had op een open wereld te verkennen. Nu ja, die vrijheid was relatief, want de gebieden waren onderverdeeld in niveaus en als je al te vroeg een gebied inging waar de vijanden veel sterker waren, dan beleefde je niet echt een leuke tijd. Maar toch: je kon gaan en staan waar je wilde en de missies of extra activiteiten doen waar je zin in had. Mirage is meer lineair, maar behoudt desondanks toch wat aspecten van die vrijheid. Zo is Bagdad, voor zover we dat nu kunnen inschatten, helemaal of grotendeels vrij begaanbaar. Daarnaast is het zo dat spelers af en toe ook een setje missies krijgen die op willekeurige volgorde kunnen worden afgerond. Zo blijft een klein aspect van dat ‘doen waar je zin hebt’ toch behouden.

We refereerden al een paar keer naar de presentatie die we hebben gekregen over Assassin’s Creed Mirage. Buiten de trailer die getoond is tijdens Ubisoft Forward en wat artwork hebben wij dus ook nog niets gezien. Dat maakt het lastig om iets te zeggen over de technische kant van de game. Het ligt voor de hand dat Mirage met de Ubisoft Anvil-engine gemaakt wordt, maar welke verbeteringen daarin te vinden zijn blijft vooralsnog onduidelijk. Wel gaf Ubisoft alvast mee dat Bagdad als een drukbevolkte, levendige stad moet overkomen en dat alle animaties, en dan met name die rond het uitvoeren van assassinations, helemaal nieuw zijn gemaakt voor Mirage. Dat klinkt alvast leuk, maar totdat we de game zelf in actie zien kunnen we hier verder weinig over zeggen.

Voorlopige conclusie

Het duurt nog even voor we Assassin’s Creed Mirage echt op waarde kunnen schatten, maar mocht je voor nu maar één element over het spel onthouden, laat het dan zijn dat Ubisoft met deze game terug gaat naar de basis van de franchise. Eén stad als voornaamste plaats van handeling, een personage die zich opwerkt binnen de Assassins en een minder open, meer lineaire structuur, waarin specifieke assassination-missies die belangrijk zijn voor het verhaal een hoofdrol opeisen. Het is het recept dat games als Assassin’s Creed II veel succes heeft gebracht en het is zeker niet uitgesloten dat het voor Mirage ook uitstekend werkt, maar het is nu nog te vroeg om daar verder iets zinnigs over te zeggen. Assassin’s Creed Mirage komt in 2023 uit voor Xbox One, Xbox Series X en S, PlayStation 4 en PlayStation 5, Amazon Luna en voor Windows via de Ubisoft Store en de Epic Games Store.

Assassins Creed MirageAssassins Creed MirageAssassins Creed MirageAssassins Creed Mirage

Reacties (134)

134
131
105
1
0
13

Sorteer op:

Weergave:

Wellicht interessant om wat achtergrond bij de naam 'Enkidu' te geven; dit is ook de naam van de beste vriend/minnaar van koning Gilgamesh uit het bekende Gilgamesh-epos. Dat is overigens een Sumerisch gedicht en geldt als het oudste opgeschreven verhaal wat tot nu toe bekend is in de geschiedenis van de mensheid, en het is vanzelfsprekend uit dezelfde regio afkomstig als de regio (Sumer/Irak/Mesopotamië) waarin dit spel zich afspeelt.

Ik ben benieuwd of de naam 'Enkidu' de enige verwijzing naar pre-Hellenistisch Mesopotamië gaat zijn, want de setting leent zich opnieuw voor een storyline/DLC zoals 'The Curse of the Pharaohs' in Origins of Atlantis zoals in Odyssey. In elk geval vind ik het een mooi voorbeeld van hoe de game-developers zich in de historische achtergrond verdiept hebben, want de naam is zo toepasselijk als maar zijn kan.
Ja daarin zijn de AC games sterk. Ik was ooit in een piramide in origins en had het gevoel dat er nog een ruimte moest zijn. Ik heb toen een 3D tekening van de echte piramide bekeken en daardoor een tunnel gevonden waar ik nog niet geweest was! Het spel werd zelfs voor geschiedenis lezen gebruikt.
Ik vond de open wereld AC games juist een stuk leuker. Wel jammer dat ze er weer van af stappen. Ik denk dat ik Mirage dan ook over ga slaan.
Ik vond de open games van AC juist minder leuk. Ik ben blij dat ze weer terug gaan naar de basis, dat zouden namelijk meer bedrijven moeten doen. Het liefst zie ik een nieuw verhaal van Ezio terugkomen want dat blijft naar mijn mening de beste AC game.

Ik snap de honger naar open worlds en alles maar online nooit zo....?

[Reactie gewijzigd door PVDK007 op 22 juli 2024 18:27]

Ik heb precies hetzelfde, de open wereld games voelden voor mij niet AC achtig aan en heb ook maar 1 van de 3 volledig uitgespeeld.

Ik ben blij dat ze weer terug gaan naar het sneaken en klimmen en klauteren in één grote stad :D
Kan aan mij liggen hè, maar alle games vanaf deel 2 zijn toch best open. Je kon de wereld/stad steeds vrij doorkruisen, daar waren allerlei sidequests en hier en daar had je dan een soort afgesloten spelwereld gekoppeld aan een specifieke missie.

Of mis ik dan iets waardoor die laatste drie wel ‘open world’ zijn en de eerste delen niet. Volgens mij is alleen het canvas van de wereld anders
Het is maar hoe je ernaar kijkt, maar ik ben het met je eens. De wereld was best open en je kon vrij rondlopen, wat voor die tijd heel gaaf was. Aan de andere kant: daar hield het wel op. Er waren meer kant en klare parcour routes en je werd meer aan de hand genomen. Je kon niet zomaar rondlopen en allerlei mensen spreken die je side quests gaven.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 22 juli 2024 18:27]

Ik ook niet open wereld kan nog wel eens leuk zijn, maar alles maar online snap ik ook niet.
Doe mij maar lekker een spel met een goed verhaal, wat eventueel ook nog wel in een open wereld kan.
Ik vind beide leuk, dus ik ben blij dat er weer een stealth versie komt en ik hoop dat er ook weer een open wereld versie komt.
Mooie van deze games is dat ze niet sterk verouderen, dus lekker spelen als je zin hebt en behoefte aan een variant. Ik heb ze allemaal helemaal uitgespeeld en aan alle verschillende plezieren beleeft.
Beter zoals dit dan een lege open wereld waarin je alleen kan jagen en paardrijden. Ik ben niet zo onder de indruk van enorme lege landschappen met hier en daar een wild beest. Er is veel minder in te doen dan oudere RPG's zoals Skyrim. Valhalla heb ik bijna 100% afgemaakt, het was leuk, maar het ontbrak meer interactie met de wereld en side quests.

[Reactie gewijzigd door Techman op 22 juli 2024 18:27]

Ja, open wereld is leuk, maar als het gewoon copy/paste werk is om mensen bezig te houden en ze steeds hetzelfde te laten doen dan haak ik af.
Waren de AC games dat voor het gevoel? Ik vond in Origins en Odyssey juist dat iedere regio en stad een eigen identiteit had. In het ene dorp kon je zien hoe het kleuren van stof er destijds aan toe ging, in het volgende werden krokodillen vereerd.
Helemaal mee eens, juist supervet vind ik het dat ze terug naar de roots gaan. En laat ik zelf Altaïr nog een veel vetter personage vinden dan Ezio. Liever een koele killer dan een Italiaanse softie 8-)

Kijk heel erg uit naar deze game, vooral weer naar de stealth!
Ik denk er net zo over. Ik heb Origins en Odyssey de verhaallijn uitgespeeld, maar daarna is het constant rinse and repeat en dan nog die zwaar overpowerde mythische beesten waar je uren mee bezig kan zijn om ze te verslaan. Ook al heb je al een heel hoog level en de betere wapens. Geef mijn maar weer de meer kleinere open werelden in stedelijke omgevingen, waarbij je veel meer sneaky aan het werk moet gaan.

Ezio blijft mijn favoriet qua Assassin. Heb die delen dan ook meerdere keren uitgespeeld op verschillende consoles/PC. Origins en Odyssey heb ik totaal geen zin om ook maar een poging te wagen deze op 100% te voltooien. Valhalla ga ik binnenkort aan beginnen, deze zit in PS Plus Extra.
Er komt zover ik begreep ook weer een RPG AC game, die zich afspeelt in Japan.
Erg jammer, want Japan is ook een mooie setting voor een echt leuk Assassin's Creed spel waar fans al jaren om vragen, en diezelfde fans hebben over het algemeen niks met de mainstream RPGs waar ze ieder thema op kunnen plakken
Er zijn ook genoeg fans die vanaf de eerste titel de evolutie wél waarderen. En natuurlijk fans die pas aangehaakt zijn na de veranderingen. Zéker deel 1 voelt voor mij nu saai, repetitief en kort. Wat ik op zich wel waardeer is lineariteit, het verhaal gaat in elke open wereldgame toch een beetje verloren. Al moet ik zeggen dat ik daar met Odyssey totaal geen last van had. Dat was voor mij(naast Syndicate) toch de leukste. Locatie heeft er ook mee te maken natuurlijk. Het (light) RPG component vind ik ook fijn aangezien ik de laatste 10 jaar sowieso best wat RPG's gespeeld heb. Ik zou wat dat betreft ook nog wel echte keuzes met gevolgen willen zien.

Conclusie: niet elke fan wil hetzelfde en misschien is het ook niet verkeerd dat ze nu 2 parallelle paden gaan bewandelen. Dan is iedereen een beetje blij. Blijf het ook grappig vinden dat de meest gehoorde klacht is dat het teveel van hetzelfde is én tegelijkertijd veel teveel afwijkt van de oorsprong. :)
Er zijn zeker wel mensen die alle delen leuk vinden, ikzelf heb niet zo heel veel moeite met Valhalla als spel maar mis gewoon de sterkere story en sfeer uit de eerdere spellen.

Ik speel eens in de zoveel tijd alle games nog eens door, en het valt me dan altijd op hoe modern AC1 nog is. De parkour is inmiddels wat minder vloeiend, maar je hebt wel enorm veel controle over iedere beweging. De combat is minder uitgebreid, maar de skill ceiling is wel veel hoger, want je hebt niet gewoon de automatische instakill counter die je vanaf Brotherhood had.
Als je AC1 saai vindt dan ligt de story je dus blijkbaar niet zo, want dat was toch echt helemaal geen saai verhaal. Origins+ had minder relevante story met heel veel padding ertussen, dus dan valt die snel naar de achtergrond.

Vwb keuzes met gevolgen ben ik het helemaal met je eens. Die heb je in de AC games nooit echt gehad, je kunt nergens kiezen met wie je samenwerkt of bijv. welke romances je aangaat.
Integendeel, de story van AC1 vond ik geweldig. Het is meer dat de gamemechaniek en de variatie erin verouderd aanvoelt. Valhalla vind ik inderdaad qua verhaal ook net iets minder, maar Odyssey ervoor juist geweldig. Die ga ik nog wel een keer opnieuw spelen denk ik, wéér als Kassandra. Het is ook vooral de omgeving die ik minder interessant vind. Dat probleem had ik ook (in mindere mate) met Origin(had ik niet verwacht van Egypte).

En er zal altijd een tweedeling zijn qua combat, ik vind die eigenlijk elk deel beter geworden, ook dat je niet meer min of meer gedwongen wordt stealth te doen. Ik vind het prima om als optie te hebben(en dat dat ook voelt alsof je dan een prestatie hebt geleverd), maar net 10 meter voor je doel ontdekt worden en dan een try again scherm voelt voor mij nogal als een spelletje met zijn eigen game-regels. Dat verpest voor mij de immersie. Al zou je natuurlijk prima kunnen argumenteren dat je het exact moet spelen zoals het destijds gebeurd is, maar dat neemt dat gevoel niet weg.

Het zou eigenlijk een optie moeten zijn om alleen de main storyline te spelen zonder al te veel gereis, maar dat je wel nog genoeg levelt om de gevechten aan te kunnen. Dan heb je beide type spellen in één, is iedereen tevreden en kan je voor een tweede playthrough de 'korte variant' kiezen. Het verdelen in twee aparte spelreeksen voelt niet goed aangezien Mirage voor mij nu beperkt aanvoelt.Eigenlijk net als de 2.5D spellen die ik wel heb, maar na nog geen uurtje klaar mee was. Ik zou in elk geval de optie zou willen hebben om nieuwe stijl meer van die wereld te kunnen ontdekken.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 18:27]

Ik vond de verhaallijn in AC1 ook top. Vooral qua verhaallijn in het heden werd het langzaam steeds minder, zeker na Desmond.
Die fans hebben Ghost of Tsushima ;)
Ghost of Tsushima is toch echt veel dichter bij de laatste drie AC games dan bij de eerste
ben ik nou mee bezig wereldgame
Liever de Chinese dynastieën! Met hun landheren, ninjas en die economie.
> China
> Ninja's

:?
Ik ook, de klassieke AC games voelen te beperkt en lineair aan als je ze opnieuw speelt.
Open world kan ook saai worden want je valt snel terug op oude gewoontes. De locaties die je ontdekt hebt onthoudt je, je kan er nooit volledig blind meer in gaan. Voor alle games is er maar één eerste keer. Je kan wel geforceerd een andere route kiezen of een andere speelstijl. Maar dan nog blijf je weten wat je vorige keer hebt gedaan.
Ja inderdaad ik ook, hopelijk word "Red" dan een open wereld game :)
Ze stappen er niet vanaf, maar dit deel komt tussendoor. De andere aangekondige projecten (Red, feudal japan en Hexe, vermoedelijk tijdens de heksenjachten in Duitsland rond de 16e eeuw) worden weer gemaakt in de nieuwe open-world, RPG stijl. Die twee projecten zijn naar Ubisoft's eigen zeggen 'flagship titels'.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 22 juli 2024 18:27]

Ik ook, maar niet zozeer om de open world. Open workd maakte de parkour namelijk wat saai.
Edit foutje, verkeerde reply

[Reactie gewijzigd door Bulls op 22 juli 2024 18:27]

Open wereld games zijn fantastisch maar met odessey en Valhalla sloegen ze door, werelden waren te groot en er was te veel herhaling.ik ben erg benieuwd naar deze game maar ga eerst de kat uit de boom kijken en zien of het echt zo gaaf is als ik hoop
Eens, Valhalla was sws een massive downgrade ten opzichte van Odyssey ook.
De 3 titels met 'grote open world' deden het voor mij vooral minder. Ik denk dat dit komt door hoe het 'RPG'-achtige element in die games sloop via skill trees en hordes aan gear met random stats. Daarnaast vond ik de combat niet altijd even goed, omdat je op gegeven moment vooral bezig was om vooral geen power te verliezen door zelf (en de wereld) te levelen, terwijl je gear achterbleef.

Het idee van lineair trekt mij nu meer omdat het mij doet denken aan de oudere titels. Wat uiteindelijk belangrijk zal zijn is hoe ze de systemen in de game gaan implementeren. Een RPG-stijl player progression zoals in Odyssey maar dan toegepast in Mirage lijkt mij niks, maar toewerken naar het bevrijden en ontwikkelen van een grote open wereld à la Assassins Creed II: Brotherhood klinkt dan wel weer interessant.

Voor mij is replayability belangrijker dan infinitely playable. Ik hoop dan ook dat de toekomstige titels replayability zullen ondersteunen (meerdere save games) en zullen nastreven.
Goed dat ze weer naar stealth-first gaan, jammer dat ze geen herkenbare stad nemen. De Colonial Creed games waren een beetje saai voor mij omdat de wereld zo onherkenbaar was, De steden uit AC4/5 waren deels herkenbaar, je kan nu naar London of Paris gaan en daar de gebouwen zien waar je op klom en vanaf sprong. Ik zou graag een AC in het Beieren van Ludwig 2, Amsterdam tijdens de gouden eeuw of Madrid uit de tijd van de Inquisitie willen zien.
Geen herkenbare stad??? Baghdad is dé meest herkenbare, belangrijkste en grootste stad van deze tijdsperiode.
Hoe veel herkenbare gebouwen uit 861 staan er nog in Bagdad? Het is te lang geleden. Het Bagdad uit de trailer zal te anders xijn als het Bagdad van nu.
Maar als de gebouwen uit 861 er nu nog moeten staan zal de keuze voor de steden niet echt groot zijn lijkt me.
Alleen Europa heeft er al genoeg voor meer dan 2 decennia AC games. En wat tijd betreft, ongeveer tussen 1400 en 1900.
Deze game is duidelijk bedoelt voor mensen die de oude AC games beter vonden dan de modere. Dat is over het algemeen dezelfde groep die de toevoeging van vuurwapens niks vind, en dat sluit alles na 1500 eigenlijk wel uit.

[Reactie gewijzigd door RagingPenguin op 22 juli 2024 18:27]

Relatief staat er in Bagdad nog best een hoop uit de Abbasid area. De combinatie van het klimaat daar, de stabiele grond en de bouwstijl met hoge kwaliteit bakstenen zorgt dat gebouwen die er eenmaal staan een lang leven hebben.Om eerlijk te zijn, de meeste zijn wel net iets jonger (vooral om de game zich helemaal aan het begin van deze tijdsperiode afspeelt).

Maar goed, dan hebben we natuurlijk ook nog de ruïnes van Babylon om de hoek die in de game zouden kunnen zitten.

Toevoeging: en Bagdad heeft een ook een hoop super bekende gebouwen in deze tijdsperiode zoals de grootte bibliotheken als Baytul-Hikmah en Al-Ma'mun. De hele setting van de islamitische gouden eeuw met alle filosofische en wetenschappelijk ontwikkelingen past imho een stuk beter bij een AC game dan een willekeurige middeleeuwse europese stad.

[Reactie gewijzigd door RagingPenguin op 22 juli 2024 18:27]

De keuze Bagdad spreekt me ook niet zo aan, sowieso die contreien niet. Ik vond Italië met Ezio de beste setting en tevens ook het beste verhaal _/-\o_
Een herkenbare stad... De stad waar ik 10 jaar gewoond heb is na een kwart eeuw al onherkenbaar veranderd. De kerk en het gemeentehuis staan er nog wel, maar verder? Het gaat echt om enkele elementen die bepalen of iets herkenbaar is of niet.
Assassin’s Creed Infinity, een centraal platform dat de games met elkaar moet verbinden en ook de hub moet worden
Gemiste kans, dat hadden ze Animus moeten noemen. Dat is de verbinding altijd al geweest.
Helemaal mee eens :) dat zou echt een goede naam zijn geweest
De naam verandert waarschijnlijk nog. Ze benoemen het nu als Project Infinity, net als Project Red en Project Hexe.
De in-game versie hiervan was 'Abstergo: Helix', was dus ook wel een mooie callback naar Unity geweest om het gewoon Helix te noemen.
Alle games hier in de kast, dus de pre-order voor Mirage is ook al weer gedaan. Hoop ook dat de feeling weer oldschool AC (Desmond Miles saga) gaat worden!

Nu ben ik een verzamelaar van de games en ben ook erg benieuwd naar AC Project Red (Feudal Japan) en AC Project Hexe, alleen ben ik bang dat zie die hun, AC Infinity, alleen maar online gaan doen en er langzaam een eind aan mn fysieke collectie gaat komen..

[Reactie gewijzigd door Riwe89 op 22 juli 2024 18:27]

Tegenwoordig is een fysieke collectie ook zo fysiek niet meer. Er staat hooguit een erg outdated versie van het spel op, die je dan alsnog moet updaten via de launcher, of überhaupt alleen een licentie om het spel te downloaden.
Dat is voor veel mensen het punt niet of laat ik vooral voor mezelf spreken, voor mij niet. Ik vind het gewoon leuk staan om fysieke doosjes van de games die ik koop te showcasen. Ja, er zijn alternatieven, zoals zelf hoesjes kopen en met mooie art printen, maar dat heeft voor mij dezelfde waarde gewoon niet.

Voor mij zijn digitale games dan ook weer geen dealbreakers, maar als het even kan dan koop ik ze het liefst fysiek. Ik vind het ook wel wat hebben om gewoon even lekker uit huis te gaan om een kopietje op te halen. Kan ik gelijk ff rondneuzen bij de Mediamarkt of waar ik ook heen ga :). Maar zoveel mensen, zoveel wensen!
Daar is nog niets over bekend maar ik denk (en hoop) het niet. Hoe ik het begrijp moet Infinity gewoon als launcher (of hub, hoe je het wil noemen) dienen zodat je makkelijker toegang hebt tot de verschillende games. Ik zou ook graag mijn fysieke collectie houden :)
Mijn verwachtingen zijn erg laag, maar ik laat me graag verrassen. Hoop dat Ubisoft nu eindelijk weer eens een goede en vernieuwende AC weet te maken (ook al gaan ze terug naar de roots)
Het is sowieso interessant om een Ubisoft game pas na een paar maanden te kopen omdat dan de aanbiedingen al om je oren vliegen.
En de ergste bugs eruit zijn
Mij lijkt het net positief dat ze afstappen van het "The Witcher's Creed" - gedoe. Na Origins zijn ze mijn inziens volledig de mist in gegaan door de gameplay van andere games te kopiëren. Bij Odyssey heb ik me dan ook vaak afgevraagd of die game niet gewoon beter onder een andere naam was uitgebracht. Uiteindelijk was het de zoveelste open-world RPG die niets nieuws bood met uitzondering van de setting. Ook voelde die laatste echt aan als een sleur met al die generieke side quests die niets bijdraagden tot het verhaal.
Ik snap je gevoel, maar dan ga je wel voorbij aan de historische inslag. Je kan je in Origins in het oude Griekenland wanen en met de side quests kun je een hoop leren over hoe het er aan toe ging.
Niet noodzakelijk. Ik weet nog goed hoe ik echt soms uitkeek naar de uitleg van Shaun bij allerhande historische gebouwen, dat heeft me er in sommige gevallen zelfs toe aangezet om ze te gaan bezichtigen en er meer over te weten te komen.
Dat heb ik niet meer gehad na Origins.
Jah, die teksten van Shaun waren brilliant geschreven.

Voor mij zat bij Origins en Odyssey de lol van de side quests in de historische inslag. Daardoor voelden ze voor mij niet repetitief.
Voor mij stierf Assassin's Creed toen Desmond "stierf" Hopelijk brengt dit deel weer wat terug van de nostalgie.
Ik werd wel blij van de uitgestoken hand met missende ringvinger. Altair vond ik zo vet om mee te spelen omdat hij iets opofferde uit overtuiging. AC2 ging bij mij helemaal de mist in toen ze een 'grap' maakte met Ezio over het afhakken. Daarna heb ik dat nooit meer terug zien komen, in ieder geval niet in wat ik gespeeld heb.
Gingen ze nou ook een remake maken van 1? Daar kan ik wel naar uitkijken.
Ze hebben uiteindelijk die afgehakte vinger in Brotherhood terug laten komen als brandmerk, dus wel eerbetoon aan de originele manier waarop de hidden blades werkten maar zonder de extra rommel. Is ook veel logischer, want die vinger mis je toch wel als je aan het klimmen bent.
En het valt op als je op het broederschap aan het jagen bent. Pak iedereen er zonder ringvinger maar uit...
Dat is ook wel een nadeel ja, 'hidden in plain sight' zijn is lastig als je niemand een hand kan schudden zonder meteen herkenbaar te zijn
Ja, wat ik begrepen heb is dat de remake van AC1 als DLC van Mirage zal komen. Wat wel vreemd is, maar goed.
Tja het leven gaat door en wordt nooit meer zoals vroeger.
De laatste AC game waar ik nog volop van heb genoten was Black Flag. Als ik deze trailer zie ga ik de reeks misschien toch terug een kans geven. Krijg serieuze "Prince of Persia" vibes van deze game. De atmosfeer spreekt me alleszins sterk aan.
Black Flag was geniaal met al dat varen wat het echt vernieuwend maakte. Origins was ook ok en vooral de piramides waren een leuk deel om te verkennen maar Odyssey vond ik echt te langdradig en grindy met nutteloze contenten heb ik dan ook niet afgemaakt.
Valhalla heb ik nog niet gespeeld en weet niet of ik daar wel aan wil gaan beginnen.
Juist dat varen (of meer: de verplichte grind die daarbij kwam kijken om voorbij een blokkade te komen) deed mij flink afhaken bij Black Flag...
Valhalla niet als AC spelen helpt enorm. Die vikings bestormen met luid kabaal een dorp, dan is het gewoon full combat. Maar ik heb me prima vermaakt en er valt genoeg te stealthen.
Veelzeggend dat in het 3e jaar na de introductie van de current gen consoles een AAA franchise nog steeds de game op PS4 uitbrengt.

Overigens ben ik er zelf heel blij mee. Heb nog geen 4K TV en een PS5 is niet normaal aan te komen.
Grappig, de series x is prima verkrijgbaar, ook voor de normale prijs. Lijkt toch wel een teken aan wand dus.
Als je het mij vraagt komt dat simpelweg omdat de PS5 gewilder is, (bijna) niemand wil een Series X. De Xbox is nog steeds de minder populaire console, net als de One en One X.
Ik koop geen Xbox simpelweg, omdat al die titels gewoon op de pc te spelen zijn.
De ps5 is 20 miljoen keer verkocht en de X 15 miljoen dus dat valt wel een beetje mee.
De laatste console generaties lijken veel meer op elkaar en op pc's, dus het is veel makkelijker om games voor oudere consoles uit te brengen. Graphics tandje omlaag en klaar is Kees.
Zou serieus blij zijn als er eindelijk geen slangen meer zouden voorkomen in AC games. Of een mogelijkheid om die dingen uit te schakelen. (Heb een serieuze fobie). Reden dat ik origin en Odyssey niet gespeeld heb. Toen Valhalla gekocht. In London viel ik tijdens het rennen in zon slangen "put". Spel niet meer aangeraakt :D
Je kan ze toch op voorhand zien en er een fakkel naar gooien of ze met pijl en boog uitschakelen? Het zou je theoretisch zelfs kunnen helpen om irl met je fobie om te gaan.
Het is een fobie. Dat is meer dan ergens simpel bang voor zijn.
Fobie,angst,ergens bang voor zijn kan maar op 1 manier overwonnen worden en dat is jezelf bewust gecontroleerd bloodstellen aan die situaties. Doe je dat niet dan kies je er voor om je leven lang met een fobie rond te lopen. En nee, het zal niet makkelijk zijn.
Tja dat is het ding juist. Een fobie is een irrationele angst. Het is niet zomaar een keuze om er voor de rest van je leven mee zitten.
Dat zie ik niet gebeuren.

Helaas was dat in Valhalla niet altijd. Zoals in de slangen put vallen tijdens free runnen. Of toren opklimmen en daar verrast worden door 2 slangen. Ik heb simpelweg geen zin om daar constant voor uit te kijken. Kun je niet van de game genieten
Jammer dat ja origin niet gespeeld hebt.
Toch wel een van de beste.
Ik had dat vroeger met onderwater scenes. Verschillende spellen niet verder gespeeld omdat ik moest zwemmen (tomb raider, red faction, farcry)

Inmiddels gaat het mij beter af, maar ik zweet nog wel als ik weet dat er onderwater leven in zit ;(

Ik zal ook never nooit niet gaan duiken, hoe mooi het ook moet zijn :D
Heb ik met Mario 64. Moest je onder water duiken. Heb ik toen mn pa moeten laten doen (ik was 10)
Haha, ik heb geen fobie en vond ze ook irritant. Van mij mogen ze het beperkt houden tot een paar keer in het hele spel ipv iedere tweede dingeon.
Ik voel je pijn. Heb toen ik jonger was Resident Evil 1 remake op de GameCube gekocht. Ik wist oprecht niet dat er gemuteerde spinnen in zouden zitten. Ik dacht alleen zombies en zombiehonden. Die spinnen kom je al tegen in de eerste 20 minuten. Spel nooit meer gespeeld. Weg 60 euro.
Dat is inderdaad zonde :p. Zo heb ik ook veel content gemist in Valhalla. Zoals de uitbreidingen die ik heel graag wilde spelen.

Hoop dat AC Japan toch echt zonder slangen is. Setting lijkt me geweldig
Want jij bent nergens bang voor. :z
kom op een spelletje jeetje
Geen antwoord op de vraag.

Verteld me genoeg over je. Keyboard hero. :>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.