Specificaties Socket 2011 met Intel X79 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Big Bang XPower II Review

TERW_DAN 5 januari 2013, laatste update op 5 januari 2013, 2.283 views

MSI Big Bang XPower II

Pluspunten

• features
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• prijs
  • idle energieverbruik

Layout Score: 5
De Xpower II is het nieuwe high-end bord van MSI die ik vergeleken heb met de Gigabyte X79-UD5 en de G1 Assassin 2 en daarnaast nog met het P67 en X58 platform.

Layout

FormfactorXL-ATX
Geheugen 8x DDR3
PCIe x162x
PCIe x85x (x16 fysiek)
SATA4x SATA 3Gbps (Intel ICH)
2x SATA 6Gbps (Intel ICH)
4x SATA 6Gbps (Marvell 88SE9172)
USB14x Intel USB2.0
4x Fresco FL1009 USB3.0
Firewire2x VIA VT6308

Layout
De Big Bang xPower II is een XL-ATX plank, wat betekent dat er natuurlijk wat meer ruimte is voor de nodige features. Een van de meest opvallende features is dat het bord is voorzien van 7 PCIe x16 sloten. Omdat het platform niet in genoeg lanes voorziet is niet ieder slot voorzien van 16 lanes. De sloten kunnen draaien in een 16/1/0/1/16/1/8 configuratie, of als 8/1/8/1/8/1/8 config.
Omdat de rest van de componenten flink wat ruimte innemen zijn de sloten naar beneden geplaatst, waardoor er voor de 7 sloten toch een XL-ATX formfactor nodig is.

Het moederbord is verder opgesierd door een afzichtelijke heatsink die achter de PCIe sloten zit. Vrijwel het hele bord is zwart, maar dit wordt ontsierd door een heatsink in de vorm van een aantal kogels naast elkaar. Of dit een poging is om te lijken op de G1's van Gigabyte weet ik niet, maar het is mijn insziens geen goede zet, want het ziet er niet uit. De minigun die boven de socket is geplaatst kan ik nog wel waarderen, omdat die helemaal zwart is en niet bijzonder afsteekt tegen de rest van de plank.

Er is ruim voldoende plek voor geheugen, met in totaal 8 DDR3 sloten, 4 aan iedere zijde van de socket. Dit biedt ruimte tot 128GB aan geheugen. Omdat ik zelf nog geen 16GB modules heb heb ik dat nog niet kunnen testen, maar 8x 4GB werkt in elk geval prima.

Aansluitmogelijkheden zijn er genoeg op dit bord. Het is voorzien van in totaal 10 SATAconnectoren, waarvan 6 SATA 6Gbps connectoren (waarvan 2 op de chipset, en 4 via een ASM 1061 chip van ASMedia) en 4 SATA 3Gbps poorten (van de X79 chipset). eSATA is op dit bord niet te vinden, iets dat ik zelf wel een gemis vind, omdat ik zelf eSATA zelf veelvuldig gebruik voor diverse apparaten.
Op de backplate van het systeem zit een PS/2 poort waar zowel keyboard als muis op aangesloten kunnen worden, 10USBpoorten, waarvan 4 USB3.0 poorten, en de rest USB2.0.
Audio kan aangesloten worden via een coaxiale en optische aansluiting, net als via 6 3.5mm jacks.
Er zit ook nog een firewire aansluiting op, een aansluiting die zeker bij MSIbordjes steeds zeldzamer lijkt te worden, omdat toch niemand het gebruikt. Het bord beschikt verder over 2 netwerkaansluitingen, die beide 1Gb/s bieden en aan een ntel 82579V en 82574L chip geknoopt zijn.
Verder zit er nog een CMOSclearbutton achterop. Niet een heel handige plek vind ik zelf, want dat ding druk je nog net effe wat te makkelijk in als je iets achterin probeert te prikken en je net de USBpoort of iets dergelijks mist. Liever had ik dit knopje wel op het bord gezien, maar dan zo dat het niet vanaf buitenaf bereikbaar zou zijn.

Op het bord zit naast de SATApoorten nog een USB3.0 header, zodat je daar een USB3.0 frontpanel op kan aansluiten. Onderaan het bord zitten verder aansluitingen voor de frontaudio, en 2 USB2.0 headers.

Features
Het bord beschikt over een aantal bijzondere features.
Zo beschikt dit bord over Military Class III componenten, een verzamelnaam voor duurzame componenten die een hogere kwaliteit en langere levensduur moeten bieden.
Hieronder een plaatje met de componenten die je bij MCIII tegenkomt:

Daarnaast is het zo dat dit bord ook beschikt over Clickbios II. Waar MSI behoorlijk faalde met hun vorige implementatie van de UEFI als het aankomt op de userinterface (het zag er meer uit als een speeltuin dan een bios) hebben ze het nu goed voor elkaar. De schermen zijn een stuk overzichtelijker, en eigenlijk kun je alles al op het homescreen doen, behalve de echt geavanceerde instellingen.

De laatste leuke optie is OCGenie II. Deze kan door middel van 1 knop het systeem overclocken. Ik heb de oudere implementatie hiervan een aantal keren niet lekker zien werken, maar op dit bord werkt het meer dan prima. De CPU wordt naar 4GHz geclockt, zonder dat je er verder iets mee hoeft te doen. Het verbruik schiet uiteraard wel wat omhoog, maar dat is te verwachten.
Het is leuk voor de mensen die snel een wat vlotter systeem willen hebben, maar je kunt er nog veel meer uithalen als je het systeem zelf overclockt en gaat spelen met de limieten van het bord. En ik denk dat de personen die een bord als dit kopen dat over het algemeen toch wel zullen doen.

Een volledig overzicht van alle features die je kunt verwachten op dit bord is hier te vinden: http://mc3.msi.com/page_features.php
Ik heb ze er niet allemaal bijgezet omdat veel vanzelfsprekend zijn, of inmiddels al op genoeg borden te vinden zijn.

Benchmarks
Voor het testen van dit platform heb ik een aantal benchmarks uitgetest en vergeleken met een aantal systemen.

Specificaties testsysteem
ADATA XPG 16GB
SSDADATA N004 128GB
PSUADATA HM1200 1200W
GPUMSI 6870 Hawk

*)De G1 Guerrilla is uitgerust met 12 van de 16GB voor triple channel geheugen, de P67A-UD7 en de X79s zijn voorzien van 16GB geheugen voor respectievelijk quadchannel en dualchannel.

De benchmarks die ik op dit platform heb gedraaid zijn de volgende:
• SuperPi

X79-UD5 533.239 s
G1 Guerrilla 629.477 s
P67A-UD7 615.232 s
Z77-GD65 561.635 s

In de 3 SuperPi benchmarks zijn de Gigabyte X79 bordjes net ietsje sneller, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Een verschil van z'n 2 seconden op een benchrun die zo'n 9 minuten duurt mag eigenlijk geen naam hebben.

Cinebench CPU
Big Bang II 10.47 pts
G1 Assassin 2 10.56 pts
X79-UD5 10.49 pts
G1 Guerrilla 9.23 pts
P67A-UD7 4.97 pts
Z77-GD65 5.43 pts

De CPUtests van Cinebench liggen echt bijzonder weinig uit elkaar. De Assassin is wel wat sneller, maar dat is een verschil van zo'n 0,9%, niet echt noemenswaardig dus.

wPrime 32M

X79-UD5 328.706 s
G1 Guerrilla 322.936 s
P67A-UD7 368.747 s
Z77-GD65 355.105 s

Opvallend dat de Guerilla met een X58 chipset en 990x hier de show steelt, maar de 3 X79ers zitten gezellig op hetzelfde niveau.

Lightsmark 2008 - 1600x1200

X79-UD5 524.4 fps
G1 Guerrilla 521.8 fps
P67A-UD7 405.4 fps
Z77-GD65 532.2 fps

Lightsmark 2008 is een wat gedateerde benchmark, de outputs zijn lang niet altijd even betrouwbaar (ik vind de lage prestaties van de UD7 hier erg vreemd), maar toch leuk om eens te draaien. In een eerdere test op de P67 viel me op dat MSI borden slecht presteerden in deze benchmark, nu is dat eens anders, de Big Bang II wint hier van alle andere borden.

3DMark 11

X79-UD5 4990 PCMs
G1 Guerrilla 4869 PCMs
P67A-UD7 4485 PCMs
Z77-GD65 4690 PCMs

Zowel in 3DMark als PCMark is de Big Bang II het snelste, wellicht niet met hele grote verschillen, maar het bord gaat hier wel aan kop.

HyperPi 1M
Big Bang II 17.519 s
G1 Assassin 2 15.544 s
X79-UD5 15.602 s
G1 Guerrilla 20.590 s
P67A-UD7 12.765 s
Z77-GD65 12.285 s

Met HyperPi kan iedere logische core belast worden, voor de i7 3960x en de i7 990x heb ik dus 12 cores belast (de 6 fysieke, en de 6 hyperthreading cores). Voor de volledigheid heb ik de stats van de 2500K erbij gedaan, maar deze zijn getest met slechts 4 cores, omdat de 2500K er maar 4 heeft, en geen hyperthreading. Door het ontbreken van hyperthreading zijn die scores ook veel beter.

Opvallend is dat de Big Bang II hier toch een stuk achterblijft, zo'n 2 seconden op de 2 Gigabyteborden in deze test.

7-Zip
Big Bang II 31026 MIPS
G1 Assassin 2 31090 MIPS
X79-UD5 31572 MIPS
G1 Guerrilla 30204 MIPS
P67A-UD7 14141 MIPS
Z77-GD65 14419 MIPS

Voor 7-Zip heb ik de interne benchmarker gebruikt, de resultaten zijn niet wereldschokkend te noemen, hoewel de UD5 hier wel wat sneller is.

Blender
Big Bang II 162.47 s
G1 Assassin 2 151.21 s
X79-UD5 150.70 s
G1 Guerrilla 181.74 s
P67A-UD7 336.88 s
Z77-GD65 328.11 s

Voor blender heb ik een model gedownload: http://www.blendswap.com/...apes/mini-world-360-shot/ en deze laten renderen door het systeem. De Big Bang II verliest ruim 10 seconden ten opzichte van de Gigabyteborden, een vrij groot verschil op een render die zo'n 2 en een halve minuut duurt.

Unity 3D
Big Bang II 321 s
G1 Assassin 2 311 s
X79-UD5 312 s
G1 Guerrilla 354 s
P67A-UD7 588 s
Z77-GD65 562 s

Ook bij het renderen van Unity laat de Big Bang II de Gigabyteborden voor gaan, door zo'n 10 seconden langzamer te zijn op een render van +-5 minuten.

Dirt 3 - 2560x1600

X79-UD5 78.36 fps
G1 Guerrilla 78.33 fps
P67A-UD7 71.42 fps
Z77-GD65 77.29 fps

Voor games maakt het niet zo heel veel uit welk bord je pakt, of zelfs welk platform je gaat gebruiken. De bottleneck is hier waarschijnlijk mijn 6870 (of de hoge resolutie waarop ik het draai). In elk geval geen verrassende verschillen tussen de verschillende bordjes.

De prijs is met een flinke 350 euro best heftig. Je krijgt er ook een monster van een bord voor terug, maar het zou voor mij wel de reden zijn om even verder te kijken dan m'n neus lang is. Op de PCIe sloten is de Gigabyte X79-UD5 een vrij goed alternatief voor dit bord, maar dan wel 100 euro goedkoper. Ook de GD65 en GD80 van MSI vind ik zelf een leukere prijs/kwaliteit verhouding hebben dan deze.
Als we kijken naar borden in dezelfde pricerange, dan zou ik dit bordje wel verkiezen boven de G1 Assassin 2 waar ik eerder naar gekeken heb. Hoewel dat een prima plank is, biedt dit bord toch wat meer zinnig bruikbare features

Energieverbruik
Ook het energieverbruik is natuurlijk belangrijk. Ik heb dit getest in idle en onder load (met OCCT linpack) en gekeken naar het verbruik van het systeem, in vergelijking met de andere borden.

Energieverbruik - idle

G1 Assassin 244 W
X79 UD5 290 W
P67A-UD7 163 W
Z77 GD65 151 W

Het stroomverbruik in idle vind ik echt heel erg hoog, waarom dat zo hoog is heb ik niet kunnen achterhalen, de instellingen waren verder hetzelfde als op de andere geteste borden.
Het verbruik onder load is dan weer best netjes, dat ligt een stuk lager als het verbruik van de UD5, hoewel de Assassin toch weer wat zuiniger is dan deze Big Bang II.

Zou ik dit bord zelf kopen?
Ik zou het bord niet snel zelf kopen, omdat het gewoon teveel features heeft die ik niet nodig heb. De hoeveelheid PCIe sloten is voor mij vrij overbodig, en het feit dat het een XL-ATXbord is maakt het dat je er wel een goede kast voor moet hebben, al zou je het bord in sommige kasten gewoon naar beneden kunnen laten uitsteken, als je daar niet je voeding monteert, maar praktisch is anders.

Mocht je deze features wel nodig hebben, dan is dit bord een goede kandidaat, hoewel ik zelf liever zou kijken naar een wat goedkoper bord, of zelfs een wat goedkoper platform.

Tot slot
De Big Bang II brengt een hele leuke berg features, maar dit heeft wel z'n prijs. Als je die wilt betalen is het een prima bord. Wat betreft prestaties is het stuivertje wisselen met de 2 Gigabyteborden die ik heb getest. In een aantal tests is dit bord een stuk sneller, in andere tests maakt het weer weinig uit, of is dit bord een stukje langzamer. In het dagelijks gebruik zul je hier amper iets van merken, omdat de verschillen ook niet schrikbarend zijn.

De heatsink vind ik zoals gezegd afzichtelijk, maar als je niet teveel om het uiterlijk geeft is het een prima bord. Rare issues ben ik uiteindelijk niet meer tegengekomen, het eerste exemplaar dat ik testte had wat rare issues met booten, maar dit bleek te komen doordat die sample niet helemaal goed behandeld was. Het exemplaar dat ik nu heb getest liep heerlijk, dus daar is niets op aan te merken. Het enige wat me echt tegenviel was het stroomverbruik in idle, op een of andere manier bleef dat echt een heel stuk hoger dan de andere borden.

Gebruikt in combinatie met

Gigabyte P67A-UD7
Gigabyte X79-UD5
Gigabyte G1 Guerrilla
Gigabyte G1 Assassin 2

Heb jij ook een MSI Big Bang XPower II?

Absurd idleverbruik. Eerlijkwaar onacceptabel. Ik heb verder je review niet gelezen, maar waarom heb je niet overklokt? Dat lijkt me juist waarvoor dit bord leuk is.
Heb ik wel gedaan, moet dat stukje alleen nog even verder uitwerken :)
Niet al je jumps werken (op dit moment) in je index => 'Layout', 'Accessoires' & 'Tot slot'...
Die zijn gefixed. Geen idee waarom ze niet allemaal werkten, maar nu zouden ze dat wel moeten doen :)
Dus dit bord heeft geen extra chips om zo meer bandbreedte te creŽren zoals de eVGA 4-Way SLI bijvoorbeeld ??

Daar kan je tenminste 4x PCIe 16x draaien, terwijl de andere drie PCIe 8x zijn :)
Mooie review, mooi verzorgd ook met die fotos. Heb je ze zelf geschoten?

Heb je een verklaring voor het idle verbruik? Dat lijkt me niet normaal. Was er niet gewoon iets niet goed geconfigged? Speedstep/power settings mischien?

Edit: oke had er overheen gelezen maar je zegt het dus al in je review zelf. Mischien postje maken op MSI forum, als je er zin in hebt om het na te vragen.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 11 mei 2012 14:25]

Uiteraard eigen foto's (op de eerste productpic na, die is schaamteloos gejat van de site).

Idleverbruik kan ik niet verklaren. De instellingen in de bios waren normaal, EIST stond gewoon aan (de CPU klokte ook terug zoals het hoort).