Specificaties 1.200W (80 Plus Bronze), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Adata HM-1200 Review

TERW_DAN 20 december 2012, laatste update op 20 december 2012, 2.531 views

Adata HM-1200

Pluspunten

• Bouwkwaliteit/afwerking
  • Aansluitmogelijkheden
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Geen schakelaartje voor de LEDfan
  • Kabels zijn wat stug

Prestaties en stabiliteit Score: 4

Kabels en aansluitingen
De testsetup
De tweede testsetup
Testresultaten

Van ADATA heb ik een voeding uit hun nieuwe HM Serie gekregen, de HM1200, een voeding die 1.2KW kan leveren en vrijwel volledig modulair is. De HM1200 is een relatief goedkope 1200W voeding, met een prijs van rond de §180,--
De HM1200 is de zwaarste uit de serie, ADATA heeft verder nog een 550W-, 650W-,750W- en een 850Wvoeding in deze serie uitgebracht

Het eerste dat opvalt aan de voeding is het gewicht van het ding, de PSU weegt bijna 3KG, een stuk zwaarder als de gemiddelde voeding die ik in handen heb. De voeding is dan ook een stuk langer, 20 centimeter, in tegenstelling tot de rest van de voedingen die ik hier heb die rond de 15 centimeter lang zijn.
De eerste indruk van de voeding is dat het een behoorlijk degelijke maar no-nonsense voeding is. In de manual zijn de kabelindelingen met pinouts gemakkelijk terug te vinden, die ook op de site duidelijk aanwezig zijn:

Inhoud van de doos
• Manual
• Kabelhoesje

klik voor hi-res

De voeding
De voeding is vrijwel geheel modulair, enkel de 24 pins ATX stekker en de 8 pins stekker voor de stroomvoorziening voor de CPU zitten aan de PSU vast.
De voeding is gericht op een flinke hoeveelheid apparaten die gebruik maken van de 12V lijnen. Dat is wel te merken aan de 6 PCIe 8 pins stekkers die je op de voeding kunt aansluiten en de extra 8 pins kabel voor de CPUpower. De hoeveelheid kabels maakt hem dus ideaal voor multiGPU opstellingen, want je kunt er zonder problemen al 3 videokaarten op aansluiten.
De voeding is donker antraciet met een laag die niet snel krast. Het laat de voeding in elk geval degelijk aanvoelen, en ik heb nog geen krassen opgemerkt na het in en uitbouwen.
De voeding wordt gekoeld met een grote 140mm fan erin. Deze fan is verlicht met LEDs, die reageren op de load van de voeding. Bij een lage load branden de LEDs groen, zodra de voeding zwaarder belast wordt wordt de fan blauw verlicht. En bij een zware load worden deze rood.
Op zich een leuke indicator voor de loadlevels, maar ik had zelf graag een knopje gezien waarmee je de ledjes uit kan zetten. De voeding is redelijk no-nonsense en zou prima passen in een strak afgewerkt systeem, en daar zijn LEDjes, zeker meerdere kleuren, niet altijd een mooie combinatie bij. Maar dat doet niet echt afbreuk aan de voeding, het is meer een kwestie van smaak.
Zelfs met load blijft de fan stil, en wordt er redelijk wat lucht door de voeding heengeblazen door de 140mm fan. De warmteproductie blijft binnen de perken, wat waarschijnlijk voor een groot deel te danken is aan de hoeveelheid heatsinks die in de voeding zitten.

Om de heatsinks eens goed te kunnen bekijken heb ik de voeding opengeschroeft en ook daar even een fotootje van gemaakt. Hiermee raak je wel de garantie kwijt, gezien je door de garantiesticker heen moet, zelf openmaken is dus niet aan te raden.
klikbaar voor hi-res

De heatsinks zijn zo geplaatst dat ze om de onderdelen zitten en zoveel mogelijk koeloppervlak bieden. De 140mm fan blaast hier boven tegenaan.

Vermogenstabel
Outputvermogen
Voeding+5V+12V1+3.3V+12V2-12V+5Vsb
ADATA HM-1200 A30A50A30A50A0,8A3,5A
W (gecombineerd)600W600W9.6W17.5W
W (max)1200W

De voeding beschikt over 2 12V lijnen, die ieder maar liefst 50A kunnen leveren. De 3.3V en 5V kunnen samen een maximum van 150W leveren.
Alle informatie is ook te vinden op de voeding zelf, door middel van een sticker op de achterkant. Het enige nadeel ten opzichte van andere voedingen is dat je de sticker niet kan zien als die in je kast zit. bij de meeste voedingen staat dit ding op de zijkant, zodat als je je zijpaneel van je kast afhaalt je gelijk deze tabel kan zien, maar dat is hierbij niet zo. Of dat een hele grote issue is vraag ik me af, als je de info al per se nodig hebt, dan is deze ook makkelijk terug te vinden op de ADATAsite

Kabels en aansluitingen
SATASATASATASATA
SATASATASATASATA
MolexMolexMolexMolex
MolexMolexMolexMolexfloppy

Alle kabels zijn modulair, op de 24 pins ATX en 1 8 pins CPUstekker na.
Er zijn 2 kabels met ieder 4 SATAconnectoren, wat het geheel 8 SATAconnectors geeft, en 2 kabels met ieder 4 Molexxen, waarvan 1 kabel nog een 4pins floppydriverpowerconnecotr heeft. Voor videokaarten worden 6 PCIkabels meegeleverd die ieder 6+2 pins hebben, en een extra 8 pins CPUstekker.
Verder nog een powerstekker voor het stopcontact naar de voeding (ook altijd handig) en nog een 2tal molex → PCIe converters, als er nog niet genoeg PCIestekkers aan de voeding zaten.
De lengte is tussen de 50CM en 55CM van iedere kabel, de afstand tussen de SATAconnectoren en Molexxen is iedere keer ~15CM, wat de langste kabel zo'n 115CM lang maakt.

Schema van ADATA HM-1200, klik voor groter.

De kabels zijn allemaal gesleeved, op de PCIe verloopkabel na. De sleeving is een stuk mooier dan die op bijvoorbeeld de Zalman en Cougar voeding die ik hier heb, en komt overeen met de sleeving die ik ook op de Gigabyte Odin heb zitten. Het grootste verschil is ADATA geen gebruik maakt van tie-wraps om het spul vast te zetten, waardoor je geen lelijke bobbels ziet.

Alle meegeleverde kabels (op de netstroomkabel na) op een rijtje – klikbaar

De kwaliteit van de kabels is verder dik in orde. De molexen passen goed, de SATAkabels zitten ook prima op hun plek en raken niet gemakkelijk los. De 24 pins ATXstekker en de 8 pins CPU stekker zitten iets handiger in elkaar geklikt vind ik dat ik op andere voedingen tot nu toe heb gezien. In plaats van de 2 stekkers in elkaar te haken klikken ze nu echt vast aan elkaar. Op deze manier kunnen ze niet losschieten en gaan ze ook niet vervelend doen als je ze in probeert te prikken. Ik vind het in elk geval een mooie manier zoals ADATA dat heeft gedaan.

Het enige nadeel aan de kabels is dat ze een beetje aan de stugge kant zijn, waardoor het wat lastig kan zijn om de kabels netjes weg te werken, zeker de langere kabels. Maar een beetje moeite doen voor je kabelmanagment kan in mijn ogen geen kwaad, dus dit is absoluut geen showstopper.

De testsetup
Ik had eerder een stuk lichtere voeding getest, een 450W Cougar, maar met m'n huidige setup is dat vrij krap dus had ik een wat flinkere nodig. Hoewel deze 1200W voeding overkill zal zijn, was ik toch benieuwd naar de prestaties van het ding, in mijn systeem.

Testsysteemspecificaties
MonitorTVS 10”
VoedingADATA HM1200 – 1200W
Zalman ZM600HP – 600W
Gigabyte Odin GT 550 – 550W

De 10” monitor is een monitor die intern in de kast zit en ook gevoedt wordt door een molex, dus deze is in het verbruik van de voeding opgenomen.
Om de CPU wat interessanter te maken heeft deze een bescheiden overclock gekregen, en draait deze nu op 4GHz, doordat de multiplier op 40 is gezet.

Deze setup haalt de 1200W nog lang niet, daar ben ik me van bewust, maar toch wilde ik eens kijken hoe het nou zat met dit systeem en de belasting van een tweetal andere voedingen die ik hier heb liggen, een Zalman voeding die 600W kan leveren en een Gigabyte Odin GT die 550W kan leveren, voordat ik nog zwaarder geschut ging zoeken om de voeding nog flinker te belasten, wat sowieso nog op de planning staat.
De config zoals ik die nu heb staan komt aardig in de buurt van de maximale belasting van een 550 – 600W voeding, zeker als je kijkt naar de pieken die het systeem af en toe heeft. Waar ik dus als eerste naar wilde kijken is of een moderne voeding, die een 80plus certificaat heeft efficiŽnter is, ook al zit je maar op grofweg de helft van het vermogen, dan een oude voeding die je voor ~90% belast.

In eerste instantie had ik nog 13 CCFLs aan het systeem gekoppeld en een mooi stuk kerstversiering van onze lanparty, maar dat ging fout bij het starten met de 600W voeding, die trok het niet als de schijven opspinden en de CCFLs aansprongen, dus de zwaardere belasting heb ik voor de vergelijking even achterwege gelaten.

De belasting van het systeem heb ik op 4 punten getest.
• Uit
• Idle
• Kombustor
• OCCT

Uit
Ik heb gemeten wat het systeem verbruikt als alles is aangesloten en het systeem is ingeplugd, maar verder niet aanstaat. Er is sowieso wat verbruik omdat het moederbord wat ledjes heeft die staan te branden, en er natuurlijk altijd wat spanning op de voeding staat.

PSU loadtest - systeem uit
ADATA HM1200 6.8 W
Zalman ZM600HP 6.6 W
Gigabyte Odin GT 550 8.4 W

De Gigabyte steekt er hier wat bovenuit, de Zalman en ADATA liggen vrijwel gelijk, met een gemeten verschil van 0,2W.

Idle
Dit is de meting die ik heb gedaan nadat het systeem was opgestart, en idle stond op de Windows desktop, zonder dat er verder programma's actief waren.

PSU loadtest - systeem idle
ADATA HM1200 221.1 W
Zalman ZM600HP 221.4 W
Gigabyte Odin GT 550 212.8 W

In idle liggen de Zalman en ADATA weer heel dicht bij elkaar, met slecht 0,3W verschil. De Gigabyte is hier weer een stuk zuiniger, met ruim 8W minder verbruik, een verschil van zo'n 4%.

Kombustor
Met MSI Kombustor heb ik de videokaart even flink belast. De 6870 is niet de meest slurpende kaart, maar weet m'n oude voedingen toch goed te belasten.

PSU loadtest - Kombustor
ADATA HM1200 342.9 W
Zalman ZM600HP 395.7 W
Gigabyte Odin GT 550 362.0 W

OCCT
OCCT is een hele leuke stresstest, die niet zachtzinnig met je systeem omgaat als ik kijk naar de waardes op de Wattmeter. Dit is de zwaarste test die ik gedraaid heb.

PSU loadtest -OCCT
ADATA HM1200 454.0 W
Zalman ZM600HP 489.6 W
Gigabyte Odin GT 550 452.0 W

ADATA is hier samen met Gigabyte relatief zuinig bezig, met beide een verbruik van rond de 450W. De Zalman zit bijna op 490W tijdens de OCCTtest

De tweede testsetup
Omdat ik de HM1200 ook nog wilde vergelijken met een andere nieuwe voeding, de Cougar A450 die eenzelfde bronze certificaat heeft, heb ik nog een tweede setup gebouwd. Deze Cougar voeding is nog een stuk lichter dan de andere voedingen, en gezien de waardes die ik met dat systeem haalde leek het me niet verstandig om dezelfde setup te gebruiken. Omdat ik twijfelde aan de kwaliteit van de Cougar, en dan met name op het gebied van efficientie heb ik de volgende configuratie gebruikt om te kijken of de ADATA beter werkte, ook al heeft die een bijna 3 keer zo groot vermogen. Mijn verwachting is dat de ADATA hier een stuk meer stroom vraagt, omdat hij in een veel minder efficient bereik zit als de Cougar.

Testsysteemspecificaties
1x WD Caviar Black 500GB
NICIntel 1000GT
VoedingADATA HM1200 – 1200W
Cougar A450 – 450W

Ik heb hier dezelfde tests gedraaid als in de eerste setup, dus de idle, kombustor, off en OCCT fullload, en gekeken wat daarbij de opgenomen vermogens waren.

PSU loadtest - systeem uit
ADATA HM1200ADATA HM1200: 2.3 WADATA HM1200: 2.3 WADATA HM1200: 2.3 W 2.3 W
Cougar A450Cougar A450: 1.4 WCougar A450: 1.4 WCougar A450: 1.4 W 1.4 W

Hoewel de grafiek een flink verschil laat zien, is het nog geen Watt verschil in het nadeel van de HM1200.

PSU loadtest - idle
ADATA HM1200ADATA HM1200: 149.0 WADATA HM1200: 149.0 WADATA HM1200: 149.0 W 149.0 W
Cougar A450Cougar A450: 139.0 WCougar A450: 139.0 WCougar A450: 139.0 W 139.0 W

PSU loadtest - Kombuster
ADATA HM1200ADATA HM1200: 278.0 WADATA HM1200: 278.0 WADATA HM1200: 278.0 W 278.0 W
Cougar A450Cougar A450: 277.0 WCougar A450: 277.0 WCougar A450: 277.0 W 277.0 W

PSU loadtest - OCCT
ADATA HM1200ADATA HM1200: 333.6 WADATA HM1200: 333.6 WADATA HM1200: 333.6 W 333.6 W
Cougar A450Cougar A450: 330 WCougar A450: 330 WCougar A450: 330 W 330 W

De ADATA voeding verbruikt in alle tests net wat meer, maar als ik kijk naar de verschillen onder zware load, dan zit er niet meer dan een procentje verschil tussen de Cougar en de ADATAvoeding.

De ADATA doet z'n werk dus best efficient, beide voedingen zijn voedingen die een 80 plus bronze certificaat hebben, en zoals bekend zit de meeste efficientie bij een load van rondd de 80%, iets waar de HM1200 nog lang niet bij in de buurt komt, die net aan een kwart komt van de max die hij kan leveren.
Ook al is het geen heel uitgebreide test, bij gebruik aan meerdere 80 plus voedingen, op basis van dit testje zit de ADATA goed, ook bij de wat lagere load.

De HM1200 is een heel prima voeding, lekker stabiel en meer dan zat aansluitmogelijkheden.
ADATA was een wat onbekende fabrikant op voedingengebied, maar ze hebben hun werk meer dan netjes gedaan met het afleveren van deze voeding. Een nadeeltje vind ik dat je de ledjes in de fan niet uit kan zetten, maar dat is zeker geen showstopper.
Hoewel ik de voeding nog niet op de volledige belasting van 1200W heb kunnen laten lopen vind ik de prestaties van de voeding voor zover ik die heb kunnen bekijken echt niet verkeerd en ben daarom ook wel benieuwd naar de voedingen met minder vermogen in deze serie, die mogelijk nog beter aansluiten bij mijn gebruikte config.
De afwerking vind ik goed in elkaar steken, prima bekabeling zowel wat betreft lengte als de sleeving.

Heb jij ook een Adata HM-1200?

Zeer nette review, maar ben niet anders gewend van jou ;)

Overigens zeg je er niet zoveel over, maar deze voeding is best wel aan de prijs. Deze ADATA voeding kost zo'n 180 euro terwijl je voor 130 euro ook al een Cooler Master Silent Pro M1000 hebt. Die levert dan weliswaar 1/6de vermogen minder, maar kost ook 50 euro minder. Zeker als je dan ziet dat deze voeding zich niet echt onderscheid van andere voedingen door extra's of features vraag ik me af of die z'n prijs wel waard is. Wat is jouw mening hierover?

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 3 mei 2011 09:31]

Ik heb puur gekeken naar voedingen in dit segment, dus 1200W. Dat 1000W voedingen goedkoper zijn geloof ik graag, maar het levert wel 200W minder.
Er zijn maar 2 voedingen goedkoper, en ik weet niet of die kwalitatief ook zo stabiel zijn als deze.
Of de Cooler Master kwalitatief net zo goed is als deze voeding vraag ik me af, ik hoor wisselende verhalen over die dingen. Ik vind de voeding z'n geld wel waard. Ik bespaar liever niet op een voeding, en als je een 1200W nodig hebt, dan is dit zeker wel een leuk ding. Voedingen zijn helaas niet het makkelijkste om te vergelijken, dus ik post dit wel met een slag om de arm, want ik heb in het segment boven de 1000W nog geen andere voedingen zelf getest.

Echter, als ik kijk naar de reviews van tweaktown: http://www.tweaktown.com/..._power_supply/index5.html en van Kitguru http://www.kitguru.net/co...200w-power-supply-review/ en die naast m'n eigen ervaring leg, dan wordt het mij vrij duidelijk dat het een prima voeding is.
De prijs van voedingen als je kijkt naar vermogen zijn inderdaad niet lineair, waardoor je voor die 200W extra relatief veel betaald.

De voeding ziet er inderdaad prima uit, ben het met je eens dat de sleeving erg netjes is gedaan. Hopelijk krijgen de voedingen met lagere vermogens een mooie prijs.

Overigens heb ik nog een vraagje, voor mij is de geluidsproductie van een voeding altijd interessant (heb het ook niet zo op lawaaierige componenten). Je geeft hiervoor 4 sterren, kan je hier misschien nog iets over zeggen?
Het klopt dat de prijzen aardig omhoogschieten in dit segment, precies de reden dat ik de vergelijking met 1000W voedingen in prijs niet maak, er zit gewoon veel verschil tussen.

De prijzen van de voedingen zijn al bekend
pricewatch: Adata HM-550 - €77
pricewatch: Adata HM-650 - €83
pricewatch: Adata HM-750 - €100
pricewatch: Adata HM-850 - €110
Best nette prijzen, als de voedingen kwalitatief net zo goed zijn als deze 1200W

Voor wat betreft de geluidsproductie kan ik er alleen maar over zeggen dat de voeding stiller is dan de 600W Zalman en de 450W Cougar. Nu zal dit deels ook wel kunnen komen doordat de ADATA nog redelijk niets aan het doen was, 300W load voor de Cougar is 66%, voor de ADATA net 25%.
Ik kan niet meten (geen geluidsmeet apparatuur + de benodigde ruimte ervoor), maar puur op het gehoor vind ik het een lekker stille voeding.
Dat zijn inderdaad aardige prijzen, niet in de onderkant van het A-segment maar zeker redelijk als ze kwalitatief gelijk zijn aan de door jouw geteste voeding.

Overigens zijn de schema's van die voedingen allemaal op de ADATA site te vinden, wellicht interessant voor de toekomstige kopers. Het is tenslotte altijd fijn om te weten of de kabels genoeg lengte om ze netjes weg te werken in je kast.

Overigens mede door je uitgebreide antwoorden heb je van mij 5 sterren gekregen!

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 3 mei 2011 14:59]

Wat betreft Cooler Master: heb er zelf een van 1000w de silent pro M en wat een onding is dat levert niet eens genoeg voor mijn GTX 480 SLI opstelling.. een beroerde voeding dus. Cooler Master kan ik iedereen iig aanraden en de negatieve verhalen die de ronde doen over deze voedingen zijn waar!

Ik ga nu over stappen op deze voeding
Foutje: Eerste tabel staat W max 2100W ipv 1200W. Interessante review weer!
Wat ik me nu altijd afvraag:
Waarom wordt een deftige 1200W voeding met dezelfde soort kabels geleverd als een 350W Sweex exemplaar? Lelijke kleurtjes in een zwart gaasje... Zoveel moeite om ze af-fabriek gewoon zwart te sleeven? Of setjes zoals Corsair aanbied, met gesleevede kabels...
De kabels van deze voeding zijn wel wat anders dan die van een heel goedkoopvoedinkje hoor. Ze zijn een stuk dikker.

En wat betreft de sleeving, mjah, maakt mij niet zo heel veel uit. Als je het gaat gebruiken in een casemod dan is het toch het mooiste om het te sleeven in de sleve die je zelf wilt hebben.
Laten we eerlijk zijn, Het is niet het merk dat je associeert het high end voedingen, maar je review laat zien dat het ding keurige waarden neerzet, en degelijk is afgewerkt. Weer een lekkere review waarin ik enkel het onderwerp 'geluidsniveau' mis.
Nette review, enige minpuntje vind ik de tabel van kabels en aansluitingen die voor mij niet duidelijk is.

Ga je de voeding ook daadwerkelijk gebruiken in je dagelijkse apparatuur, of is dit voor een benchsetje?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 december 2012 20:31]