be quiet! Dark Rock Pro C1 Review

be quiet! Dark Rock Pro C1

Pluspunten

• Stil
  • Koelt goed
  • Mooi (in elk geval imposant)
  • Compatibility.

Minpunten

• Prijzig
  • Kan met geheugenheatsinks in de weg zitten op sommige platforms.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Omdat ik met het X79 platform aan de slag wilde gaan had ik een nieuwe CPUkoeler nodig, omdat ik niets had dat werkte met een socket 2011 ben ik op zoek gegaan naar een koeler die op een socket 2011 past. Ik had een half jaartje geleden al een Dark Rock Pro van be quiet! in handen gehad, die toen deel uitmaakte van de prijzenpot van X-Life en dat was een best indrukwekkende koeler. Toen ik hier een sample van kon krijgen was ik dus ook erg blij. Hoewel de koeler al een tijdje uit is, werkt deze op socket 2011 dmv een bracket, die voor huidige eigenaren kosteloos te bestellen is via de website.

Specificaties

Compatibele socketsAMD:
754, 939, 940, FM1, AM2(+), AM3(+)
Intel:
Heatsink afwerkingNikkel
Heatpipes7
Heatpipe dikte6mm
Volledige specshttp://www.be-quiet.net/b...ductID=233&websiteLang=en

De bovenkant van de koeler, waarop de indeling van de heatpipes zichtbaar is

De koeler
Deze koeler is een imposante verschijning. De koeler lijkt een beetje op 2 koelers die achter elkaar gezet zijn. De heatpipes lopen van de ene helft naar de andere helft en ieder deel heeft een 120mm fan. Dit maakt het dat de koeler behoorlijk diep is en ook niet heel licht is, met een gewicht van 1228 gram (zonder bevestigingsbracket en schroeven) is het een van de zwaarste koelers die ik tot nu toe in handen heb gehad.

De koeler vanuit een hoek, zodat te zien is hoe groot dat het ding is

De naam “Dark Rock” doet de koeler wel eer aan, het aluminium van de koeler is afgewerkt met een zwarte coating, wat deze koeler zo mogelijk een nog gaver uiterlijk geeft. De vinnen zijn wel wat aan de scherpe kant, dus je moet bij 't inbouwen wel even uitkijken dat je je vingers er niet aan snijdt.

http://tweakers.net/ext/f/SYEzhjVWZU9Rrw6T10ImRM9Q/full.jpgDe heatpipes aan de onderkant van de koeler

De fans die erop zitten zijn zogenaamde Silent Wings. Fans met een geribbeld profiel, dat ervoor zou moeten zorgen dat ze stiller zijn en meer lucht verplaatsen. De 2 fans zijn aan elkaar doorgelust en voorzien van een 4 pins PWMconnector.

De koeler van de zijkant

Installatie
De installatie van de koeler heb ik gedaan op de oudere sockets, die gebruik maken van gaten in het moederbord (dus socket 775, 1155/1156 en 1366).

Socket 1155 installatie
Om de koeler op een socket 1155/1156 of 1366 te zetten moet je de juiste bracket eronder opschroeven. Deze bestaan uit 2 ijzeren beugeltjes die aan weerzijden van de onderkant geschroefd worden. Vervolgens wordt de koeler met 4 schroeven vastgezet aan de onderkant van het bord op een backplate. Het is even lastig om de koeler erop te zetten, het makkelijkste is om de koeler op tafel te leggen en het bord er boven te houden en dan vast te schroeven.
Door het formaat is het even lastig, maar door te schroeven zit het ding wel echt goed vast, iets dat met de klipjes die je op stockkoelers ziet toch altijd een heel stuk lastiger is. Daarnaast is het met dit formaat alleen mogelijk om het ding vanaf de onderkant vast te zetten, omdat je er vanaf boven niet bij kan, omdat de koeler te ver boven de socket uitsteekt.

Socket 2011 installatie

Om deze koeler op een Socket 2011 te installeren is er een LGA2011 kitje nodig, die voor bezitters van een be quiet! koeler kosteloos te verkrijgen is via de website.

De kit bestaat uit een 4 tal schroeven die je op de socket kan schroeven en 4 boutjes die je daarop vast kunt draaien. Er zitten ook 2 brackets bij die je onder de koeler moet schroeven en een steeksleuteltje om de boutjes strak aan te draaien.

De installatie is vrij simpel, maar kan wel even wat gepriegel zijn als je geen ruimte hebt rondom de socket, door bijvoorbeeld een hoge heatsink.

De socket met de schroefgaten waar de boutjes in voor de koeler inmoeten.

De boutjes vastgeschroefd op de socket.

De beugeltjes die op de koeler zitten vallen over de schroeven heen die in de socket geschroefd zijn.

Vervolgens kun je met de boutjes de koeler vastdraaien.

Met het steeksleuteltje kun je deze goed aandraaien zodat de koeler strak op de CPU zit.

Het voordeel van de socket 2011 installatie is dat je geen backplate nodig heb, en in theorie dus je moederbord niet uit de kast hoeft te halen om de koeler te installeren. Maar je moet dan wel de ruimte hebben om het ding goed vast te schroeven, en dat wordt in de meeste kasten wat lastiger.
Maar je zult je moederbord niet ondersteboven hoeven te houden en het ding te positioneren boven de koeler om dan vast te schroeven.

Geheugencompatibiliteit
Een probleem dat je vaak bij grote koelers ziet is dat het niet goed gaat passen in combinatie met geheugen met hoge heatsinks. Deze be quiet! heeft daar ook last van, als je alle slots vol zet met geheugen met een flinke heatsink, dan kom je in de knoop.
Zelf heb ik de koeler gebruikt met 4 Corsair Vengeance Low Profile DIMMs en dat gaat prima. Maar met mijn ADATA XPG geheugen kom ik in de knoop als ik dat doe op een P67A-UD7, omdat de modules dan te hoog zijn en tegen de heatpipes aanzitten.
Op de G1 Guerilla heb ik iets meer ruimte waardoor het net past, er zit net wat meer ruimte rondom de socket, waardoor het wel past.

Prestaties
Om de koeler te testen heb ik een aantal testsetups gebouwd op verschillende moederborden en CPU's en dit vergeleken met een aantal andere CPUkoelers. In onderstaand tabelletje de koelers die ik met elkaar heb vergeleken en op welke CPU's deze getest zijn.

Koelers
Koeleri7 990xi5 2500Ki7 3960x
bequiet! Dark Rock Prohttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
bequiet! Shadow Rockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
Cooler Master Gemin II M4http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Gemin II 524http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif*
Cooler Master Hyper 612shttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Intel i7 990x stockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Scythe Ninja Minihttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif

* zelf gebouwde bracket

Koeler lineup

Zodra de LGA2011 brackets binnen zijn zal ik de review updaten met de benches op een 3960x

i7 990x - stock - idle

i7 3960x - OC - load
Dark Rock 55 C
Shadow Rock 62 C
Gemin II SF524 82 C

De grafieken spreken redelijk voor zich, de prestaties van de Dark Rock laten zich met name onder load goed zien, waar te zien is dat deze CPU zelf een overklokte i7 990x nog koel weet te houden, waarbij veel andere koelers het ding de 99 graden aan laten tikken (het punt waarbij ik de bench liet stoppen).

Geluidsproductie
Omdat ik geen betrouwbare metingen heb kunnen doen heb ik helaas geen grafiekjes met geluidsdruk in deciBels, maar toch is er wel het nodige te zeggen over de geluidsproductie. Ik had in het begin verwacht dat de koeler niet heel stil zou zijn, omdat deze is voorzien van 2 fans die vlak achter elkaar staan en dat het gaat om een koeler die toch een behoorlijk koelvermogen moet leveren volgens de specificaties.
Echter, de koeler is stil, heel stil. Waar ik Cooler Master koelers nog kan horen als ik het systeem naast me aan heb staan, is dat bij deze koeler niet zo, hij is vrijwel onhoorbaar. Met het testen van de overgeklokte i7 990x waarbij de meeste koelers het echt lastig kregen was zelfs de Dark Rock nog een oase van rust, die op geen manier een hinderlijk geluid produceerde.
Van de 7 koelers die ik heb getest, is dit veruit de stilste, zelfs nog iets stiller dan de Shadow Rock.

De Dark Rock Pro kost nu zo'n 60. Nog een aardige duit, maar je krijgt er ook wel heel veel koeler voor terug. Het is de best koelende van de koeler die ik heb getest, de stilste en persoonlijk vind ik het ook nog de mooiste koeler van allemaal.

Van alle koelers die ik heb getest vind ik dit monster toch wel de fijnste koeler van allemaal. Door de dubbele fan koelt het ding als een gek terwijl hij bijzonder stil blijft. De andere koelers zijn over het algemeen toch wat luidruchtiger onder fullload, iets dat deze koeler niet is.
Het is de duurste koeler in 't rijtje en dat is op zich wel een nadeel, maar wel de stilste en een van de best koelende.

Gebruikt in combinatie met

Cooler Master Gemin II M4
Cooler Master Gemin II SF524
be quiet! Shadow Rock Pro C1
Scythe Ninja Mini

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Pro C1?

Vraagje:

Ik heb 2 x 4gb ramgeheugen op 1866 [ pricewatch: Kingston HyperX KHX18C9T2K2/8X ] deze worden geplaatst op de Asus p8z77-v [ pricewatch: Asus P8Z77-V ], krijg ik daar problemen mee met deze koeler? Ik ben van plan het DDR geheugen in de blauwe vakken te plaatsen.
Waarschijnlijk zit 1 module dan wel tegen de koeler aan, maar het gaat wel gewoon passen. Ik heb het gebruikt icm een ADATA XPG set en dat gaat op zich wel. Maar zelf geef ik toch de voorkeur aan een low profile setje.
Heatsinks op geheugen zijn er alleen voor de looks, koeling is eigenlijk totaal niet relevant
Als het er tegen aan zit is het geen probleem, lijkt me :). Ik kwam er helaas pas een paar dagen later achter dat er ook low profile geheugen bestaat op 1866Mhz.
Ach, anders kun je vast de heatsinks van je geheugen afhalen. Dan is 't ook low profile :)
Zoals altijd een top 5* review van de Terw_Dan!
Is het mogelijk om de ventilator aan de onderkant van de koeler te draaien?
Ik kan deze koeler van kennis overnemen voor aantrekkelijke prijs ,maar ik ben bang dat de ventilator tegen mijn geheugen sticks zou komen(Corsair Dominators met de hoge heatspreaders).
Is er ook push-pull configuratie mogelijk met deze koeler?
Is deze koeler met zijn 1228 gram ook niet n beetje te zwaar voor je mobo?
Vragen ,vragen. ;)
Op welk moederbord ga je deze zetten? En heb je alle DIMMen volzitten?

Hoe bedoel je de ventilator aan de onderkant te draaien?

Een push pull is het eigenlijk al, de 2 ventilators draaien achter elkaar door. 1 fan de andere kant op laten blazein lijkt mij niet heel praktisch, dan drukken de luchtstromen tegen elkaar in, dat is niet heel effectief.

Verder is 1228 gram te doen hoor, het is zwaar, maar omdat er een flinke backplate bij zit i het niet TE zwaar.
Asus Crosshair Formula IV,DIMM's zijn vol

Bij de Scythe Mugen kon je de ventilator aan de onderkant van de koelblok zetten zodat de geheugen sticks vrij waren .

Thanx Dan voor je antwoord ,ik heb de koeler al gekocht voor 25!! :P
De fan draaien op het koelblok wordt een uitdagin, dan kun je beter de koeler gewoon een kwartslag draaien.
Kans dat je warme lucht blaast is dan ook veel grootter en daar word het niet echt koeler van
Zeer mooie en duidelijke review.
Je krijgt van mij 5 sterren.
natuurlijk weet je hier weer een top review van te maken.
helemaal toppie!
ook van mij krijg je 5 sterren.
Deze zeer mooie review sluit volledig aan bij mijn (positieve) ervaringen met deze koeler, maar jij hebt het allemaal een stuk mooier op papier weten te zetten!
Mooie review 5/5. Ben eigenlijk alleen stiekem wel beniewd hoe deze koeler zich verhoud met bijvoorbeeld de populaire Sythe Mugen 2.
Ik heb enkel een s775 bracket voor m'n Mugen 2, dus dat wordt lastig om die ook op een 1366 te krijgen of een 2011. Dus ik denk niet dat ik die mee kan gaan nemen in de test voor nu, zeker omdat die koeler gewoon in gebruik is, en ik niet echt kan missen nu.