Cooler Master Hyper 612S Review

TERW_DAN 6 januari 2013, laatste update op 6 januari 2013, 3.604 views

Cooler Master Hyper 612S

Pluspunten

• Grootte
  • Koelvermogen
  • Geluidsproductie
  • Houdt de geheugensloten vrij.

Minpunten

• Installatiegemak
  • Geen PWMfan
  • Is vrij hoog, waardoor inbouwen krap kan worden.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Voor de Cooler Master/MSI/Hardware.info casemodwedstrijd heb ik onder andere een Cooler Master Hyper 612S CPUkoeler gekregen. De 612S is een behoorlijk flinke koeler met een koperen basis en heatpipes en aluminium koelvinnen.

specificaties

Gewicht806 gram
Fan120mm, 1300rpm 52.6 cf/m
Opgegeven levensduur fan40.000 uur
Fanconnector3 pins

De koeler is behoorlijk groot, maar desondanks past deze zonder problemen op het moederbord, waarbij de geheugensloten niet geblokeerd worden door een uitstekende koeler. Dat probleem krijg je wel op het moment dat je gebruik maakt van een 2e fan, wat optioneel is bij deze koeler. Want dan steekt de fan boven de geheugensloten uit, waardoor het lastiger wordt geheugen te installeren met flinke heatsinks erop.
Met enkel de standaard 120mm fan erop heb je dat probleem niet. Op mijn UD7 zijn alle 4 de sloten nog prima bruikbaar, iets dat lang niet alle koelers doen.

De 120mm fan maakt weinig geluid en draait op max 1300rpm. Het is mogelijk om een weerstandje ertussen te zetten (deze wordt ook meegeleverd) waardoor de fan op 900rpm gaat draaien. Die heb ik er niet tussen gezet, omdat ik de koeler stil genoeg vind.

Installatiegemak
Ik heb de CPUkoeler geinstalleerd op een Gigabyte P67A-UD7 moederbord met een i5 2500K erop. Voor de diverses sockets worden er brackets en backplates meegeleverd zodat deze gemonteerd kunnen worden. Ik heb de Intel bracket gebruikt om het ding op een socket 1155 bord te zetten. Deze bracket kan onder de koeler geschroefd worden, en de pin met schroefdraad kan op het einde verschoven worden, waarmee je deze kunt gebruiken op een s775, s1155/1156 of s1366 moederbord. Het verschuiven van deze pinnetjes gaat vrij lastig. Je moet ze induwen en dan verschuiven, maar het terugzetten lukt dan niet al te best meer. Niet alle pinnetjes gaan weer goed recht zitten, waardoor het aandraaien later wat problematisch gaat. Liever had ik hier gewoon een boutje gehad dat je goed vast kunt zetten, zodat het altijd recht zit en je niet zo hoeft te klooien.

Inmiddels heb ik deze koeler van mijn P67A-UD7 gehaald en geprobeerd op een Gigabyte G1 Guerilla te zetten om te testen met een i7 990x, maar dat is echt onmogelijk met de huidige bracket, die is gewoon niet recht te zetten, doordat 1 pinnetjes niet in het gast past. Ik hoop dit nog de kunnen fixen zodat ik deze koeler nog in kan zetten in een vergelijk met een aantal bequiet! koelers.

Omdat de koeler vrij groot is vond ik het makkelijker die om te draaien en het moederbord eroverheen te positioneren en dan de boutjes vastdraaien. Voor dit soort zaken zou een extra hand handig zijn, maar een beetje geduld en een beetje gevoel helpen een heel eind om de boutjes aan de onderkant van de bracket vast te zetten, zodat de koeler vastzit.

Om de boutjes aan te draaien levert Cooler Master een opzetstukje mee, dat je kunt gebruiken icm een normale schroevendraaier. Hiermee kun je de koeler goed vastzetten. Hoewel het even klooien is, zit het ding dan wel stukken beter vast dan met het pinnetjes systeem dat de stockkoelers gebruiken, die na een paar keer nooit in 1 keer in het gat gaan, maar vaak genoeg dubbel slaan. Dat is met deze koeler in elk geval niet zo.

Ik heb een Lian Li PC-A70 staan waar dit moederbord met deze koeler in komt te zitten. De PC-A70 is een flinke EATX kast, waarbij ruimte nooit een hele dikke issue is geweest. De Hyper 612s past er ook in, maar heel veel extra ruimte heb ik niet meer over, zoals te zien op onderstaande foto

Ik heb ongeveer 2CM ruimte over tot het zijpaneel, dat past dus prima, omdat ik verder geen geluidswerend spul op de zijpanelen heb zitten. Als je dat wel hebt, of een kast die net wat minder breed is, dan kun je met deze koeler al snel in de knoop komen.
Als ik kijk naar de Cooler Master Silencio, die ik voor dezelfde casemodcompo heb gekregen, die is al een ruime centimeter korter dan de Lian Li (de Lian Li PC-A70 meet 22CM, de Silencio iets onder de 21CM) en de CMkast heeft ook nog eens padding aan de binnenkant. Dat wordt dus heel erg krapjes.
Het ombouwen van dit systeem naar een kleinere Lian Li die ik heb staan gaat dus niet gebeuren, want dat gaat niet passen met het zijpaneel ben ik bang.

Prestaties

Ik heb de koeler geprobeerd op mijn gigabyte UD7 en vergeleken met een Scythe Ninja Mini die ik er hiervoor op had zitten. Deze koeler had ik gekocht omdat ik destijds een heel klein kastje had (m'n casemod) icm een i5 750. Dat systeem is inmiddels niet meer, maar de koeler had ik gehouden voor de 2500K, maar was in vergelijking met een Mugen 2 uit mijn andere systeem eigenlijk maar een klein ding.
Deze 612S komt wat grootte een stuk meer in de buurt van een Mugen 2. Helaas heb ik die niet op dit bord kunnen schroeven omdat ik de mounting brackets daar niet voor heb, maar een vergelijking met de Ninja heb ik in elk geval wel kunnen maken.

De Ninja is voorzien van een 80mm fan, de Cooler Master 612s is voorzien van een 120mm fan.

Bij beide koelers heb ik het systeem getest buiten de kast, met een gelijke omgevingstemperatuur. Ik heb 2 metingen gedaan, zowel een idletemperatuur, als een loadtemperatuur waarbij alle 4 de cores werden belast. De temperaturen zijn gemeten met coretemp, en ik ben uitgegaan van het gemiddelde van 4 cores. De verschillen tussen de 4 cores zijn niet meer dan 2 tot 3 graden geweest, dus het gemiddelde hiervan geeft een prima beeld weer.

Temperaturen idle
Scythe Ninja Mini 35 C
Cooler Master Hyper 612S 29 C

De idletemperaturen liggen niet zo heel ver uit elkaar, maar de 612S weet het geheel toch wel wat koeler te houden.

Temperaturen load
Scythe Ninja Mini 59 C
Cooler Master Hyper 612S 44 C

De temperaturen onder load liggen met een Cooler Master Hyper 612S in elk geval een stuk lager, dan met de Ninja Mini. De grootte van de fan en het koelblok spelen hier duidelijk een rol. Ik heb geen metingen kunnen doen voor wat betreft de geluidsproductie, maar op 't gehoor leken die ongeveer hetzelfde te zijn.

-update 3-3

Inmiddels heb ik voor wat andere koelers ook nog wat tests gedaan en daarbij de 612s ook meegenomen.

Koelers
Koeleri7 990xi5 2500Ki7 3960x
bequiet! Dark Rock Prohttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
bequiet! Shadow Rockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
Cooler Master Gemin II M4http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Gemin II 524http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Hyper 612shttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Intel i7 990x stockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Scythe Ninja Minihttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif

De LGA2011socket heb ik nu nog niet kunnen testen, dus de 3960x is nog niet meegenomen in de grafiekjes, de andere tests al wel. Zodra de LGA2011 brackets er zijn zal ik de review updaten.
i7 990x - stock - idle

Gemin II M4 60 C
Gemin II SF524 57 C
Hyper 612s 52 C
Ninja Mini 61 C

De Cooler Master Hyper 612S kost nu zo'n 35 euro, waarmee hij ongeveer net zo duur is als bijvoorbeeld een Mugen 3 die op dit moment ook erg populair is. Voor de prestaties die je ervoor krijgt vind ik de prijs meer dan prima te noemen. Meer uitgeven voor een koeler vind ik zelf overbodig als je geen extreme plannen hebt met je systeem, en bij goedkopere koelers vraag ik me toch altijd af of ze kwalitatief nou zo goed zijn of niet.

De Cooler Master Hyper612s is een prima koeler die compatible is met vrijwel alle recente sockets. De installatie is goed te doen, al had ik liever een iets solidere manier gezien om de pinnetjes van de Intelretentionbracket te verstellen, maar na wat gefriemel zitten ze wel goed.
De prestaties zijn meer dan prima als ik het vergelijk met mijn vorige koeler, wat ook wel in de lijn der verwachting valt. De koeler ziet er verder goed uit en de fan maakt ook niet veel geluid.

Als ik zelf een koeler zou moeten kopen dan zou het of deze, of de Mugen 3 worden, omdat ik goede ervaringen heb met de Mugen 2 in een oud s775 systeem. Maar hoe dan ook doe je geen miskoop met de Hyper 612S.

Gebruikt in combinatie met

Cooler Master Gemin II SF524
be quiet! Shadow Rock Pro C1
be quiet! Dark Rock Pro C1
Scythe Ninja Mini

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 612S?

Reviews door de redactie

Volgens mij (weet niet zeker) zit je backplate verkeerd wat dat groene moet op je mobo zitten om geen beschadiging te maken op je moederbord, maar misschien heb ik het mis.
Veder leuke review.

Nog een vraag:
is het mogelijk om een 2e fan te installeren??
Nee, de bracket zit goed. Het zijn de mountingschroefjes die zo verrot zijn dat ze niet goed recht kunnen zitten.

Een 2e fan kun je erop zetten als je dat wilt, op de achterkant is plek zat.
Ok dan had ik het toch mis.

Dank voor de informatie.
de ene kant is voor intel de ander kant voor AMD om je eerste vraag te beantwoorden.

en ja je kan er een 2e fan opzetten en de bracket daarvoor wordt meegeleverd

[Reactie gewijzigd door paalbasher op 13 februari 2012 13:48]

Gebruik je deze nog steeds? Zou je deze boven de Mugen 2 rev b aanraden gezien de prestaties vrijwel gelijk lijken te zijn? Welke thermal paste heb je gebruikt? Heb je inmiddels nog ervaring opgedaan met de silent mode (weerstandje)?

[Reactie gewijzigd door Bor op 4 februari 2012 23:32]

Ik gebruik hem op dit moment niet, maar dat is meer omdat m'n systeem uit elkaar ligt omdat ik bezig ben met wat benchmarks en reviews van nog een paar andere koelers (De bequiet Dark Rock en Shadow Rock Pro). Die worden ook nog met deze koeler vergeleken in ieder geval.

De thermalpaste is de standaard prut die meegeleverd is, de silentmode heb ik niet gebruik, dat was niet echt heel hard nodig vond ik, het ding is stil genoeg.
Ik ben nog steeds een trots bezitter van een CM Hyper 212. Ding is hetzelfde idee, en werkt ook uitstekend. Weliswaar een tikje goedkoper, maar het laat iig zien dat cooler master goed bezig is met hun tower koelers.

Mijn Athlon II X4 640 wordt niet warmer dan 36C op 3.6Ghz.
----------

Verder uitstekende review.
Mijn Athlon II X4 640 wordt niet warmer dan 36C op 3.6Ghz.
heb je de computerkast soms in de koelkast staan?

[Reactie gewijzigd door limp_1983 op 30 november 2011 18:55]

nope. goede thermische pasta en fatsoenlijke airflow zijn een must. De kamer is gemiddeld 18 graden normaal gesproken.
Goede Review, ik denk persoonlijk zeker, dat als de Mugen 2 niet meer leverbaar is (wat hij nu weer is voor 35 euro) dit de populairste koeler gaat worden. Hij is dan wel iets minder stil en koelt iets minder goed, hij ziet er wel veel gelikter uit....
Je gaat toch voor de prestaties van een koeler niet hoe hij er uit ziet gaat erom dat hij stil is en toch goed koelt daar kijken de meeste na.Als je kast dicht is zie je van de buitenkant van de koeler niks meer van.
Heb juist even naar mijn andere pc geweest (die aan het renderen is) met C2D E8400 en als cooler de Ninja 1. Temp = 36 37*, doch wel met een goede airflow, Temeratuur in de kamer = 22en neen hij staat niet in een koelkast, misschien dat je airflow in de kast wervelt?