Cooler Master GeminII M4 Review

TERW_DAN 6 januari 2013, laatste update op 6 januari 2013, 4.557 views

Cooler Master GeminII M4

Pluspunten

• Formaat
  • Koelprestaties

Minpunten

• Niet echt geschikt voor heel high-end CPUs

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Laatst heb ik van Cooler Master een CM Gemin II M4 gekregen (als bedankje voor het meedoen met de casemodcompo). Omdat ik toch al CPUkoelers aan het testen was, heb ik deze ook meegenomen in de vergelijking.

Specificaties

Compatibele socketsAMD:
754, 939, 940, FM1, AM2(+), AM3(+)
Intel:
Heatsink materiaalAluminium
Heatpipes4
Heatpipe dikte6mm
Volledige specs http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6737

De M4 is een topdown koeler met een 120mm fan, maar eentje met een vrij geringe hoogte, zodat deze ook goed te gebruiken is in lage kasten zoals bijvoorbeeld HTPCs. Hoewel het een compacte koeler is heeft deze koeler 4 heatpipes om de warmte van de CPU af te voeren naar de koelvinnen. De fan is voorzien van een 4 pins PWMfanconnector.

Er zijn 4 heatpipes op de koeler, die direct contact hebben met de IHS van de heatsink.

Hierdoor is het mogelijk de hoogte beperkt te houden, en hoewel het koeloppervlak niet geheel recht is lijkt het de koelprestaties verder niet te benvloeden.

Installatie
De installatie werkt op dezelfde manier als de andere Cooler Master koelers. Aan de onderkant van de koeler worden de clipjes geschroefd die door de bevestigingsgaten in het moederbord gestoken worden en aan de onderkant worden vastgeschroefd in een backplate.
De clips die je erop kunt zetten hebben pinnetjes die je kunt verstellen, afhankelijk van welke socket je gebruikt. Het nadeel van deze clipjes is dat ze niet altijd helemaal goed recht zitten, waardoor montage lastig is. Bij de 612s had ik daar wel last van, bij de 2 Gemin koelers die ik had gelukkig niet.

Om de boutjes aan te draaien levert Cooler Master een opzetstukje mee, dat je kunt gebruiken icm een normale schroevendraaier. Hiermee kun je de koeler goed vastzetten. Hoewel het even klooien is, zit het ding dan wel stukken beter vast dan met het pinnetjes systeem dat de stockkoelers gebruiken, die na een paar keer nooit in 1 keer in het gat gaan, maar vaak genoeg dubbel slaan. Dat is met deze koeler in elk geval niet zo.

Je komt wel in de knoop op het moment dat je gebruik maakt van geheugen met hoge heatsinks, op mijn P67A-UD7 kan ik het slot het dichtstbij het socket niet gebruiken met ADATA XPG geheugen. Een setje Corsair Vengeance geheugen, met lage heatsinks past echter wel goed.
Op zich logisch, omdat de heatsink maar een paar CM hoog is, maar wel ruimte moet bieden aan een 120mm fan. Het draaien van de heatsink scheelt iets, want dan heb je de uiteindes van de heatpipes niet aan de kant van 't geheugen aanzitten. Maar dan nog kom je net in de knoop met 1 module.

Mocht je wat meer ruimte hebben, dan is het broertje van deze Gemin II, de Gemin II SF524 een leukere optie. Deze is wat hoger en steekt wat meer 1 kant op, zodat je de fan makkelijker kan positioneren boven de VRMheatsinks ipv boven het geheugen.

Prestaties
Om de koeler te testen heb ik een aantal testsetups gebouwd op verschillende moederborden en CPU's en dit vergeleken met een aantal andere CPUkoelers. In onderstaand tabelletje de koelers die ik met elkaar heb vergeleken en op welke CPU's deze getest zijn.

Koelers
Koeleri7 990xi5 2500Ki7 3960x
be quiet! Dark Rock Prohttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
be quiet! Shadow Rockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
Cooler Master Gemin II M4http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Gemin II 524http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Hyper 612shttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Intel i7 990x stockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Scythe Ninja Minihttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif

Koeler lineup

De CPU's heb ik getest zowel in idle (waarbij ik de temperaturen gemeten heb nadat het systeem was geboot en de desktop in beeld was, zonder verdere programma's open) en ook onder load (waarbij ik een linpack test in OCCT liet draaien) die voor de zekerheid op tijd uitschakelde als de koeler het niet aankon, iets dat in een aantal gevallen wel nodig bleek te zijn. Die koelers staan ook als 99 graden in de benchmarks, maar hadden waarschijnlijk nog wel een stuk hoger uit kunnen vallen als ik de test niet had afgebroken op 99 graden.
Alle metingen zijn in dezelfde omgeving gedaan, met vrijwel dezelfde temperaturen. Er kunnen in de metingen afwijkingen zitten van 1 of 2 graden, omdat het niet altijd even warm is op m'n kamer. Maar niets dat de temperaturen gigantisch benvloedt.

i7 990x - stock - idle

Gemin II M4 60 C
Gemin II SF524 57 C
Hyper 612s 52 C
Ninja Mini 61 C

Bij de benches voor de i7 990x is de M4 eigenlijk de slechtst presterende aftermarket koeler die in deze roundup zit. Gezien het formaat van deze koeler en het beoogde doel is dat niet zo heel vreemd. De overige koelers zijn stukken groter en hebben gewoon veel meer koelvermogen. Hoewel de koeler hier dus niet heel indrukwekkende resultaten neerzet, ben ik er niet ontevreden over. De CPU wordt weliswaar te heet als ik deze OC en dan onder fullload laat lopen, in de overige gevallen stijgt de temperatuur niet tot belachelijke hoogtes, voor zo'n koelertje toch een beste prestatie. De prestaties liggen in de buurt van de Ninja Mini die ik zelf al een tijd gebruik, maar die wel een stuk hoger is dan deze CPU koeler.

Geluidsproductie
Voor de geluidsproductie had ik graag wat accurate metingen gedaan, maar op geen manier kreeg ik betrouwbare resultaten die overeenkwamen met de werkelijkheid. Grafiekjes met de geluidsdruk in decibel moet ik jullie ook schuldig blijven, omdat ik daar gewoon geen fatsoenlijke gegevens voor heb. Wel kan ik een subjectieve beoordeling geven van de geluidsproductie van de koelers.

Het geluid dat de M4 maakt is een rustig gezoem, ook onder fullload, hij maakt echter wel iets meer geluid dan de SF524 en nog wat meer dan de 2 be quiets! in deze test, maar nog steeds is het niveau best acceptabel.

Deze koeler ligt in de winkel vanaf 25, een mooi bedrag dat in de buurt ligt van andere koelers die er hetzelfde uitzien. Voor 25 euro vind ik tenminste dat je niet teveel betaalt voor een koeler zoals deze.

Voor een compacte koeler als deze vind ik de prestaties meer dan prima. Voor een dikke highend CPU als een i7 990x zou ik zelf een wat betere koeler pakken zoals uit bovenstaande grafiekjes wel blijkt, maar dit soort CPU's zitten meestal toch niet in HTPCs of ITXjes, waarvoor deze koeler is ontworpen. Voor eenvoudigere systemen met weinig ruimte is dit een prima koeler.

Gebruikt in combinatie met

Cooler Master Gemin II SF524
be quiet! Shadow Rock Pro C1
be quiet! Dark Rock Pro C1
Scythe Ninja Mini

Heb jij ook een Cooler Master GeminII M4?

Zal deze koeler het redden met een athlon 631 X4 (FM1)? Ik heb een compacte koeler nodig omdat het in een silverstone SG05 zit met maar 82mm hoogte er voor. Het moet een goede koeler zijn, want de koeler heeft ws moeite om ergens lucht vandaan te halen doordat alles zo krap zit. Momenteel zit de stock koeler erin, die op zich de cpu prima kan koelen (blijft ong 62 graden op load), maar het maakt een hels kabaal op 4500rpm, en een beetje koeler kan geen kwaad.

edit: X4 toegevoegd omdat de meeste athlons geen quad core zijn, en het toch een redelijk verschil maakt

[Reactie gewijzigd door DtenBrink op 17 augustus 2012 00:40]

Ik wil hem binnenkort op een AMD A6-3500 (FM1) zetten in m'n casemod. Helaas is het moederbord dood zoals het er naar uit ziet, dus ik kan het nog niet testen met die CPU, maar dat gaat hopelijk nog wel snel gebeuren.

Gezien de prestaties denk ik wel dat het moet lukken.
Ik heb precies dezelfde cpu en koeler,
Voor de zomer stond ie op 4500 mhz geklokt en bleef hij keurig onder de 70 graden !
Hij is ook heerlijk stil ;)

[Reactie gewijzigd door joordy op 11 september 2012 16:56]

Hem nog kunnen testen ? Ben wel benieuwd naar de prestaties namelijk.
Hij lijkt heel erg op de Scythe (Big) Shurikens. ;)
Prima preview. Had interesse in de M4, maar deze laat ik nu liggen. Ik moet in mijn kast een zo goed mogelijk en betaalbare koeling hebben.

Met een preview als deze kan je al een beetje in de goede richting kijken.

De preview zou helemaal af zijn als je de prijzen erbij had vermeld.

Mooi werk..
Ik zoek nog een koeler voor de i7 2600k is deze goed genoeg? ik zoek een goedkope koeler onder de 20 euro om de stock koeler te vervangen die overleden is. Overigens zou het leuk zijn als ik hem iets verder zou kunnen overklokken en hij stil is.

[Reactie gewijzigd door Centelte op 23 augustus 2013 20:24]

Je ziet de 2500K in het lijstje staan, wat temperaturen betreft komt die heel erg in de buurt van de 2600K.